Bavaria is een Nederlands biermerk van de gelijknamige bierbrouwerij en frisdrankenleverancier in Lieshout.
De brouwerij is een van de oudste van Nederland. In 1719 werd voor het eerst melding van deze brouwerij gemaakt. Deze was eigendom van Laurentius Moorees en stond bekend als 'De Kerkdijk', naar de straat waaraan de brouwerij was gelegen. Mogelijk ging deze activiteit zelfs terug tot het jaar 1680. We moeten aanvankelijk eerder aan een thuis verricht ambacht dan aan een fabriek denken. Sinds 1764 is de brouwerij in het bezit van de familie Swinkels, die afstamt van de schoonzoon van Moorees. De kleinschalige brouwerijen verdwenen geleidelijk en brouwerij 'De Kerkdijk' was een van de bedrijven die overbleef en groeide. Innovaties speelden bij dit proces zeker een rol. Daarnaast werd ook aan uitbreiding van de afzet gewerkt, waarbij men vanaf 1890 zelfs tot Helmond doordrong. De aanleg van het Wilhelminakanaal in 1918 zorgde eveneens voor extra omzet, alsmede een aanvoerweg.
Gedeelte van de oude brouwerij auteur : Dgb CC 2.5
In 1925 richtten de drie gebroeders Frans, Piet en Jan Swinkels de firma Gebroeders Swinkels op. Voor de brouwerij kozen ze de naam 'Bavaria', een verwijzing naar het 'Beiersch bier', zoals ondergistend of Pilsenerbier toen vaak werd genoemd, dit in tegenstelling tot het tot dan toe gebruikelijke gerstenbier. Het in 1926 van kracht geworden Bierbesluit gaf Bavaria een concurrentievoordeel. Geleidelijk aan vergrootte men het afzetgebied tot plaatsen buiten Noord-Brabant, waarbij men afspraken maakte met kasteleins.
café en ontvangruimte van brouwerij Bavaria auteur : Dgb CC 2.5
In 1934 werd het eerste flessenbier geleverd. Sinds 1937 beschikt Bavaria over een eigen mouterij, die ook aan anderen levert. De brouwerij groeide snel, maar de omzet stortte in gedurende en vlak na de Tweede Wereldoorlog. Daarna trad weer herstel in. Vanaf 1955 verkoopt Bavaria ook frisdrank onder de naam 3-Es, een verwijzing naar de drie gebroeders Swinkels die op dat moment de directie vormden. Vanaf 1970 levert Bavaria een alcoholvrij bier dat vooral in islamitische landen zeer veel wordt verkocht. In de jaren '90 van de twintigste eeuw steeg de productiecapaciteit zeer snel. Bavaria heeft eveneens fabrieken in Zuid-Afrika en in Rusland. In het laatste land heeft Bavaria een groot marktaandeel verkregen.
Bavaria is een van de grootste brouwerijen van Nederland, en het bezit een van de grootste mouterijen van Europa.
Als enige bier in Nederland wordt Bavaria gebrouwen met mineraalwater uit eigen bron. Dit water is 22.000 jaar oud en komt uit een tijd dat de aarde nog vrij was van vervuiling. Ook het natuurlijk filterproces door de aardlagen draagt eraan bij de het mineraalwater puur en fris is.
Bavaria recyclet 99% van het afval dat wordt geproduceerd tijdens de productie van bier. 10 jaar geleden kostte het Bavaria nog 10 liter water om 1 liter bier te brouwen. Tegenwoordig is dit teruggebracht naar 4 liter om het milieu minder te belasten. Daarnaast wordt het al het afvalwater gezuiverd.
TVC (historie) Bavaria kent een rijke historie aan televisiereclames. Door te adverteren bekendheden als Lee van Cleef, Marco van Basten, Maradona, Arie Haan en Don Johnson werd een mannelijk publiek aangesproken.
WK 2006: Leeuwenhose Tijdens het WK Voetbal 2006 in Duitsland introduceerde Bavaria de Leeuwenhose als oranje-item. De Leeuwenhose, een broekpak die een combinatie is van een leeuwenpak en een Duitse lederhose, werd een doorslaand succes. Dit oranje-item leidde ook tot veel ophef rondom het WK. De KNVB weerde de voorwerpen uit het stadion omdat Heineken sponsor is van de voetbalbond.
Bauxiet is een mineraal dat een belangrijk erts van aluminium vormt. Bauxiet bestaat voor een groot deel uit aluminiumoxide; daarnaast bevat het, afhankelijk van de oorsprong, ook verbindingen van titanium, ijzer en silicium.
Bauxiet is genoemd naar het dorp Les Baux-de-Provence in het zuiden van Frankrijk, waar het in 1821 werd ontdekt door de Franse geoloog Pierre Berthier. In 1991 is de winning van bauxiet in Frankrijk gestaakt.
het mineraal bauxiet Al2O3.3H2O auteur : Amerikaanse federale overheid
Tegenwoordig is Australië de grootste leverancier.
Bauxiet wordt verwerkt tot aluminium door het eerst om te zetten in het oxide, en daaruit door elektrolyse van de smelt het metaal te maken. Dit laatste is een zeer energie-intensief proces; daarom worden aluminiumfabrieken vaak naast elektriciteitscentrales gebouwd.
In 1915 werd in Suriname bauxiet ontdekt. De opbrengst uit bauxiet is een van de belangrijke inkomstenbronnen voor de Surinaamse staat.
bovengrondse bauxietmijn in Hongarije foto : Civertan Grafikai Stúdió CC 2.5
Geen metaal is voor de twintigste eeuw zo belangrijk geweest als aluminium. Ofschoon het in overvloed in de natuur aanwezig is, werd het pas in 1825 voor het eerst chemisch in pure vorm gemaakt.
Uit 4 kg bauxiet halen we ongeveer 2 kg alumina, en daaruit door elektrolyse 1 kg puur aluminium. Daarvoor is 15,7 kilowattuur elektriciteit nodig. Naast bauxiet hebben we dus voor het produceren van aluminium dus ook goedkope elektriciteit nodig.
dagbouw bauxietmijn in Suriname auteur : Lafrance CC 2.5
1761 De Fransman L.B.G. de Morveau stelt voor een onbekend materiaal "alumine" te noemen. 1787 Antionne-Laurent Lavoisier concludeert dat alumine een oxide is van een nog onbekend metaal. 1805 aluminium wordt voor het eerst benoemd door scheikundigen (toen nog Aluminum) 1821 Ontdekking van bauxiet in Frankrijk 1825 voor het eerst wordt het metaal aluminium gevormd uit Alumina (AlOx) 1845 bepaling belangrijkste eigenschappen van aluminium 1855 presentatie van het nieuwe metaal op de wereldtentoonstelling in Parijs 1886 productie van aluminium uit alumina door electrolyse (wordt nog steeds toegepast) 1888 introductie van compleet 4-stappenproces om aluminium te verkrijgen uit bauxiet 1938 opzet grootschalige winning van bauxiet 1965 start afgraving diverse locaties over de hele wereld 1998 aluminium is wereldwijd het tweede algemeen meest toegepast metaal na staal
Baureihe 670 (BR670) is een tweeassig dubbeldeks motorrijtuig, geleverd in 1996. De Deutsche Bahn kocht 6 wagens, met een optie op nog eens 20 wagens. De motorwagens kampten met veel problemen, waaronder met de deuren. De treinen hebben geen toilet. De Prignitzer Eisenbahn GmbH heeft drie wagens overgenomen van de DB voor gebruik op de eigen lijnen.
het prototype van de BR 670 auteur : Detlev Koch eisenbahndet
Fabrikant : Deutsche Waggonbau AG Lengte over koppelingen : 13,4 m Maxsnelheid : 100 km/h Dienstgewicht : 34,25 t Aandrijving : hydromechanisch Vermogen : 250 kw Bouwjaar : 1996
De Baureihe 641 ook wel Coradia A TER genoemd is een diesel hydraulische motorrijtuig of treinstel, een zogenaamde light train met lagevloer deel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
Deze kregen ook de bijnaam "walfische" of "zigarren".
De treinen worden door de DB op niet geëlektrificeerde trajecten ingezet.
Het treinstel werd ontworpen door fabrikant Alstom (Dietrich Ferroviaire) uit Reichshoffen (Frankrijk) en gebouwd door Alstom Transport Deutschland uit Salzgitter. De treinen hebben een interieur dat gelijk is aan andere Duitse treinen. Er werden ook treinstellen geleverd aann de Franse(SNCF) en Luxemburgse(CFL) spoorwegen
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Het treinstel heeft een lagevloer deel. Deze treinstellen kunnen tot drie stuks gecombineerd rijden. De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.
een "zigarre" BR641 auteur : onbekend
Fabrikant : Alstom Transport Deutschland, Werk Salzgitter Lengte over koppelingen : 28,9 m Maxsnelheid : 140 km/h Dienstgewicht : 50 t Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 2x257 kw Bouwjaar : 2002
De Baureihe 640 ook wel Coradia LINT 27 genoemd is een dieselmechanisch motorrijtuig of treinstel, een zogenaamde light train met lagevloer deel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De treinen worden door de DB op niet geëlektrificeerde trajecten ingezet.
de 640 in Coesfelt foto : Jan Oosterhuis
De LINT is ontworpen door fabrikant Linke-Hofmann-Busch (LHB) uit Salzgitter. Het acroniem LINT staat voor "Leichter Innovativer Nahverkehrstriebwagen". De treinen vervangen oudere treinen.
gekoppelde BR640 bedrijfsrijtuigen in Bahnhof Steinebach-Bindweide gebruiker : Wasdachsefressen CC 3.0
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Het treinstel heeft een lagevloer deel. Deze treinstellen kunnen tot drie stuks gecombineerd rijden. De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.
de 640 025+640 026 auteur : Martin&Stephan Zöllner Sauerlandbahnen
Fabrikant : Alstom Transport Deutschland, Werk Salzgitter Lengte over koppelingen : 27,2 m Maxsnelheid : 120 km/h Dienstgewicht : 41 t Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 315 kw Bouwjaar : 2000
De Baureihe 628 en 629 is een tweedelig diesel hydraulische treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
Het treinstel werd in de 1970er jaren ontworpen door Bundesbahn-Zentralamt München samen met Waggonfabrik Uerdingen ter vervanging van de 795 en 798 ook wel Uerdinger Schienenbus genoemd. Ook moesten deze treinen de 515 gaan vervangen.
Deze trein is opgebouwd uit een stalen frame van geprofileerde platen. De draaistellen zijn vervaardigd door Wagmann. De wielen hebben een kleinere diameter dan gebruikelijk. Deze treinen kunnen tot zes eenheden gecombineerd rijden. De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.
de 628 023-4 in Kempten foto : Jan Oosterhuis
De treinen van de proto serie 628.0 werden door de Deutsche Bahn (DB) sinds 1974 ingezet op het traject van de Außerfernbahn tussen Garmisch-Partenkirchen en Kempten (Allgäu) Hbf. Deze treinen hadden twee motoren en werden doorlopend genummerd en gekoppeld. Bijvoorbeeld: 628 001 + 628 011, enz.
In 1980 werden voor de ontwikkeling van de Baureihe 628.1 proeven gehouden met gebruik van sterke motoren. Hiervoor werden uit de treinen 628 006, 628 016, 628 007 en 628 017 de motor gedemonteerd en in de aangekoppelde treinen 628 021, 022, 023 en 024 een sterke motor gemonteerd. In 1984 / 1985 werden de Scharfenberg koppelingen door buffers met schroef koppelingen vervangen.
Op 1 januari 2005 begon Koleje Mazowieckie (KM) met regionaal personenvervoer rond de hoofdstad Warschau. Voor de niet geëlektrificeerde trajecten werden een 5 treinen van dit type als VT 628 van de Deutsche Bahn (DB) overgenomen.
de 928 524-8 stuurstand-rijtuig
De 628.1: Deze treinen van de Baureihe 628.1 bestaan uit een motorwagen en een motorloos stuurstand-rijtuig van de Baureihe 928.1 De 628.4: Deze treinen van de Baureihe 628.4 bestaan uit een motorwagen en een motorloos stuurstand-rijtuig van de Baureihe 928.4. Bij deze treinen werden de beide balkons bij de overgang vergroot en grotere deuren gemonteerd.
Tijdens de bouw werden twee treinen van het type 628 aan de Chemins de fer luxembourgeois (CFL) verkocht.
De 628.9 en 629 Deze treinen bestaan uit een motorwagen van de Baureihe 628.9 en een een motorwagen van de Baureihe 629. De Baureihe 628.4 was de basis voor deze treinen. Ook bij deze treinen werden de beide balkons bij de overgang vergroot en grotere deuren gemonteerd.
Tijdens de bouw werden twee treinen van het type 628.9 + 629 aan de Caile Ferate Române (CFR) verkocht.
Op 17 oktober 2005 werd door een brand in het Bahnbetriebswerk Nürnberg West het museumvoertuig de 627 001 van Verkehrsmuseum Nürnberg grotendeels beschadigd en daarna gesloopt.
passagiersruimte van de 628 auteur : Michael Meding CC 3.0
Fabrikanten : DUEWAG (Uerdingen), LHB (werk Salzgitter)en WU (werk Berlin-Wittenau) Lengte over buffers : 45,1 m(628.0) - 45,1/46,4 m(628.1/2./.4) en 46,4(628.9/629) Maxsnelheid : 120 km/h Dienstgewicht : 64 t(628.0) - 63,6 t(628.1/.2/.4) en 84 t(628.9/629) Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 2x213/221 Kw(628.0 - 1x357/410/485 kw(628.1/.2/.4) en 2x485 kw(628.9/629) Bouwjaar : 1974-75(628.0) - 1981-96(628.1/.2/.4) en 1994-95(628.9/629)
De Baureihe 627 is een diesel hydraulische treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
627.0 : De treinen werden door de Deutsche Bahn (DB) ingezet in de deelstaat Beieren op het traject. 627.1 : De treinen werden door de Deutsche Bahn (DB) ingezet op trajecten in de deelstaat Baden-Württemberg rond de stad Tübingen.
de 627 006-0 in Buchloe Hbf foto : Jan Oosterhuis
Het treinstel werd in de 1970er jaren ontworpen door Bundesbahn-Zentralamt München samen met Waggonfabrik Uerdingen en MaK ter vervanging van de 795 en 798 ook wel Uerdinger Schienenbus genoemd. Uit deze ontwikkeling is ook een motorwagen met twee stuurstanden als Baureihe 627 ontstaan. Tot een serie bouw van dit trein type is het niet gekomen.
627.0 : Van deze versie werden 5 treinen gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK), werk Kiel en werden 3 treinen gebouwd door Linke-Hofmann-Busch (LHB), werk Salzgitter. In 1984 / 1985 werden de Scharfenberg koppelingen door buffers met schroef koppelingen vervangen. 627.1 : Van deze versie werden 5 treinen gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK), werk Kiel.
de 627 005 en 627 001 treinstellen in station Sierpcu(Polen) auteur : Grzegorz W. Tezycki CC 3.0
Deze trein is opgebouwd uit een stalen frame van geprofileerde platen. De draaistellen zijn vervaardigd door Wagmann. De wielen hebben een kleinere diameter dan gebruikelijk. Deze treinen kunnen tot zes eenheden gecombineerd rijden. De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.
TOp 17 oktober 2005 werd door een brand in het Bahnbetriebswerk Nürnberg West het museumvoertuig de 627 001 van Verkehrsmuseum Nürnberg grotendeels beschadigd en daarna gesloopt.
de 627 104 in Kempten auteur : Konstantin Neer Bahnbilder
Fabrikanten : MaK (werk Kiel), LHB (werk Salzgitter) Lengte over buffers : 22,5 m(627.0) en 23,6 m(627.1) Maxsnelheid : 120 km/h Dienstgewicht : 34 t(627.0) en 35 t(627.1) Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 213 Kw(627.0 en 287 kw(627.1) Bouwjaar : 1974(627.0) - 1981(627.1)
De Baureihe 614 is een driedelig diesel treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De treinen werden in gezet van uit Bw Nürnberg en Bw Braunschweig en ook een aantel jaren vanuit Bw Trier.
de 614 041-2 in Nürnberg foto : Jan Oosterhuis
Het treinstel werd door MAN ontwikkeld uit de Baureihe 624 en de Baureihe 634. In 1971 werden de prototypes 614 001/914 001/614 002 en 614 003/914 002/614 004 geleverd. Deze treinen waren voorzien van een soort kantel installatie. In 1973 werd de eerste serie van 25 treinen geleverd aan Bw Nürnberg en in 1975 werd de tweede serie van 15 treinen geleverd aan Bw Braunschweig.
Vanaf 2009 zouden 15 drie delig treinen in Polen worden in gezet. Daarvoor werden ze van Bw Nürnberg naar Bw Berlin-Lichterfelde overgebracht.
de 614 070 in groen-witte versie foto : der bahnhof
Het treinstel bestaat uit twee koprijtuigen met dieselhydraulische aandrijving en een motorloos tussenrijtuig. Het treinstel is uitgerust met luchtvering. De twee prototypes waren bovendien voorzien van een kantelinstallatie. Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van buffers met schroef koppelingen. Tussen de motorwagens en tussen rijtuigen bevinden zich Scharfenberg koppelingen.
de 614 022 in een samenstelling met twee tussenrijtuigen 934 auteur : Axel Tomforde CC 3.0
Fabrikanten : MAN Nürnberg, DUEWAG Uerdingen Lengte over buffers : 79,5 m Maxsnelheid : 140 km/h Dienstgewicht : 139 t Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 754 Kw Bouwjaar : prototype 1971 - serie 1972-75
De Baureihe VT 23 en VT 24 later als Baureihe 624 en 634 waren driedelig diesel treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De treinen waren gestationeerd in Bw Trier, Bw Braunschweig, Bw Frankfurt, Bw Nürnberg en Bw Osnabrück.
de 624 668-0 in Herne foto : MPW57
Het treinstel werd in 1959 door de Deutschen Bundesbahn besteld bij MAN Nürnberg en bij Wagonfabrik Uerdingen. Beide ondernemingen bouwden elk twee drie delig prototype treinen.
Sinds 4 januari 2005 zijn een aantal uit Osnabrück afkomstige treinen verkocht aan de Polskie Koleje Panstwowe (PKP). Deze gebruikt de motorwagens met aangeduid SA 110 en de tussenrijtuigen met aangeduid SA 112.
de 624 662-01 in blauw-beige versie auteur : Klaus Jähne CC 3.0
Het treinstel bestaat uit twee koprijtuigen met dieselhydraulische aandrijving en een motorloze tussenrijtuig. Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van buffers met schroef koppelingen. Tussen de motorwagens en tussen rijtuigen bevinden zich Scharfenberg koppelingen. Een aantal treinen werd in 1969 voorzien van luchtvering en werd vernummerd in Baureihe 634.
de 624 668-01 in groen-witte versie auteur : Klaus Jähne CC 3.0
Fabrikanten : MAN Nürnberg, DUEWAG Uerdingen Lengte over buffers : 79,5 m Maxsnelheid : 120 km/h Dienstgewicht : 112,7 t Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 2x331 Kw Bouwjaar : prototype:1961, serie :1964-1968
De Baureihe 612 ook wel Regio Swinger genoemd is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De trein werd ontworpen voor het regionaal personenvervoer op trajecten met veel bochten. De treinen van het type Regio Swinger is de voortzetting van het type BR 611. Deze treinen werden door technische problemen niet verder gebouwd. De bij deze treinen gebruikte technologie werd door ADtranz verder ontwikkeld.
De trein is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van een Scharfenbergkoppeling. Om meer comfort op lange afstand te bieden werd kantelbak techniek toegepast. Deze treinen kunnen tot vier stuks gecombineerd rijden. De treinen zijn uitgerust met luchtvering.
In tegenstelling van de kantelbak techniek van Fiat zijn deze treinen uitgerust met een elektronisch geleide techniek ontwikkeld waarbij de hoeken van drie draaistellen gemeten word. Bij de treinen zorgt een computer er voor dat door een hydraulisch systeem de hoek van een bocht tot 8° wordt vergroot.
Sinds 21 oktober 2009 rijden de treinen van de Baureihen 611 en 612 na optreden van functie storingen zonder kantelbak techniek. Het gevolg hiervan zijn oplopende vertragingen in de dienstuitvoering.
De Baureihe 611 is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
de 611 510-2 in Schaffhausen foto : Jan Oosterhuis
De trein werd ontworpen voor het regionaal personenvervoer op trajecten met veel bochten. De treinen van dit type zijn een ontwikkeling van ADtranz op basis van de BR 610. Hierbij is geen gebruik gemaakt van de door FIAT ontwikkelde kantelbak techniek.
een 611 op doorrit in Untertürkheim (Stuttgart) foto : Uwe Schnell
In tegenstelling van de kantelbak techniek van Fiat zijn deze treinen uitgerust met een elektronisch geleide techniek ontwikkeld waarbij de hoeken van drie draaistellen gemeten word. Bij de treinen zorgt een computer er voor dat door een hydraulisch systeem de hoek van een bocht tot 8° wordt vergroot.
Sinds 21 oktober 2009 rijden de treinen van de Baureihen 611 en 612 na optreden van functie storingen zonder kantelbak techniek. Het gevolg hiervan zijn oplopende vertragingen in de dienstuitvoering.
De Baureihe 610, ook wel Pendolino genoemd, is een tweedelig diesel elektrisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De treinen zijn uitgerust met een kantelbak techniek van Fiat bestaande uit onder meer een Gyroscoop die er voor zorgt dat er in de bochten de hoek van de bocht een hydraulisch systeem versterkt word tot 8°.
De trein werd ontworpen voor het regionaal personenvervoer op trajecten met veel bochten. De Deutsche Bahn verstrekte een opdracht aan het consortium MAN, Duewag en MBB voor de ontwikkeling van geschikte treinen. Hiervoor werd de door FIAT ontwikkelde kantelbak techniek gebruikt.
de 610 505-0 in station Marktredwitz auteur : onbekend CC 3.0
De trein is opgebouwd uit een aluminium frame. Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van een Scharfenbergkoppeling. Om meer comfort op lange afstand te bieden werd kantelbak techniek toegepast. Deze treinen kunnen tot vier stuks gecombineerd rijden. De treinen zijn uitgerust met luchtvering. Voor de elektrische tractie word van GTO technologie gebruik gemaakt.
De Desiro Main Line, ook bekend als Baureihe 460, is een driedelig elektrisch treinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer voor trans regio Deutsche Regionalbahn GmbH (TDR). Het acroniem Desiro ML staat voor Desiro MainLine. Het treinstel wordt als Desiro ML geleverd aan NMBS.
de Desiro ML tijdens Inno Trans 2008 foto : wiki05
De Desiro Main Line is een treinstel ontwikkeld als onderdeel van de Desiro serie. Na een gewonnen aanbesteding plaatste trans regio in 2006 bij Siemens Mobility een order voor de bouw van 17 driedelige treinstellen.
De Desiro Main Line is modulair opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Alle rijtuigen hebben een lagevloerdeel. De fabrikant biedt het treinstel aan met elektrische aandrijving. Het treinstel kan met twee tussenrijtuigen worden verlengd.
de 460 507-7 tijdens training voor cabinepersoneel in Bonn CS gebruiker : Qualle CC 3.0
Op 4 mei 2006 werd bekend dat trans regio vanaf 14 december 2008 het regionaal personenvervoer op de Linker Rheinstrecke overneemt van de Deutsche Bahn. De treindiensten worden uitgevoerd met elektrische treinstellen van het type Siemens Desiro ML van de Baureihe 460 die voor een lange periode zijn geleaset bij Angel Trains.
De raad van de bestuur van de NMBS heeft beslist om 305 elektrische motorstellen aan te kopen bij het Duitse Siemens. 95 van deze stellen zijn specifiek bedoeld voor het GEN-project (Gewestelijk Expres Net). Met een waarde van 1,291 miljard euro is dit het grootste investeringsdossier ooit voor de NMBS.
De 305 stellen van Siemens zijn van het type "Desiro ML" en zijn goed voor in totaal 85.400 zitplaatsen. De treinen worden geleverd in het voorjaar van 2011 en eind 2016, aan een tempo van 5 tot 8 stellen per maand.
foto-impressie van de Desiro ML in Brussel bron : Siemens
Fabrikanten : Siemens Mobility Lengte over buffers : 70,9 m Maxsnelheid : 160 km/h Dienstgewicht : 132 t Aandrijving : 8 motoren Vermogen : 2600 Kw Bouwjaar : 2007 tot --
De Baureihe 442 en Baureihe 443 ook wel Talent 2 genoemd is een elektrisch treinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein met lagevloer deel van de 2e generatie voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
de 442 212-7 tijdens Inno Trans 2008 foto : wiki05
De Talent 2 is gebaseerd op de Talent van Bombardier Transportation. Bombardier ontwikkelde de Talent verder en gaf hier de naam Talent 2 aan. Het acroniem Talent staat voor Talbot leichter Nahverkehrstriebwagen.
Op 2 februari 2007 werd door Deutsche Bahn (DB) een raamverdrag getekend voor een order van 321 eenheden type Talent 2.
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminiumframe. Door de lichte bouwconstructie en de vele deuren kunnen in korte tijd veel passagiers worden vervoerd. Het treinstel is uitgerust met luchtvering.
De NordWestBahn had in maart 2008 de aanbesteding van de S-Bahn Bremen voor de periode van december 2010 tot 2021 gewonnen.
Op 25 september 2008 bestelde en plaatste de NordWestBahn een order bij Alstom LHB voor totaal 36 drie- en vijfdelige treinstellen van het type Coradia Continental. Voor het onderhoud aan de treinstellen zal in Bremerhaven een werkplaats worden gebouwd.
De Baureihe 440 en 441, ook wel Alstom Coradia Continental genoemd, is een elektrisch treinstel voor het regionaal personenvervoer.
de 440 010-7 foto : Benedikt Dohmen
De Baureihe 440 is afgeleid van de Alstom Coradia LIREX. Dit treinstel is een zogenaamde lichtgewichttrein met een lagevloer over de hele lengte. Het acroniem LIREX staat voor Leichter, innovativer Regionalexpress.
De Baureihe 440 had op 18 juli 2009 op het traject Augsburg - München, Ulm, Donauwörth en Treuchtlingen als Fugger-Express de primeur in Duitsland.
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminiumframe. Door de lichte bouwconstructie en de vele deuren kunnen in korte tijd veel passagiers worden vervoerd. Het treinstel is uitgerust met luchtvering.
De NordWestBahn had in maart 2008 de aanbesteding van de S-Bahn Bremen voor de periode van december 2010 tot 2021 gewonnen.
Op 25 september 2008 bestelde plaatste de NordWestBahn een order bij Alstom LHB voor totaal 36 drie- en vijfdelige treinstellen van het type Coradia Continental. Voor het onderhoud aan de treinstellen zal in Bremerhaven een werkplaats worden gebouwd.
gekoppelde drie-delige 440's foto : Gerhard Schneider nahverkehr-franken
Fabrikanten : Alstom Transport Deutschland, Werk Salzgitter Lengte over buffers : 54,2 m (3-delig), 70,9m(4-delig), 87m(5-delig) Maxsnelheid : 160 km/h Dienstgewicht : 112/160 t Aandrijving : ? motoren Vermogen : 2160/2880 Kw Bouwjaar : 2008
De Baureihe 430, voorheen ET 30, ook wel Eierkopfe genoemd, is een driedelig elektrisch treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
twee 430's in Essen Hbf foto : Benedikt Dohmen CC 3.0
De treinen werden in 1950 besteld voor het lokaal personenvervoer, de voorloper van de S-Bahn Rhein-Ruhr. De treinen werden in 1955 door de Deutsche Bundesbahn in dienst gesteld. Tussen 1980en 1985 werden alle treinen afgevoerd.
een rode 430 in bahnhof Willebadessen foto : Volker Credé CC 3.0
Deze trein is opgebouwd uit een stalen frame. Voor het splitsen en combineren werden de treinen voorzien van Scharfenbergkoppelingen. Deze treinen konden tot drie stuks gecombineerd rijden.
De Baureihe 426 ook wel Erdbeerkörbchen of Babyquietschie genoemd is een tweedelig elektrisch treinstel met lagevloer deel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
een 426 in Plochingen bahnhof foto : onbekend
Het treinstel werd door het consortium van Siemens Transportation Systems en Bombardier en DWA ontworpen, ontwikkeld en gebouwd voor S-Bahn en regionaal personenvervoer. Hieruit werd de Baureihe 425 ontwikkeld, de vier-delige variant van dat treinstel. Het treinstel van de Baureihe 423 werd ontwikkeld voor andere S-Bahn netten en de Baureihe 424 werd ontwikkeld voor de S-Bahn Hannover.
BR 426 in Plochingen auteur : Juergen G (?) CC 3.0
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame. Door de aanwezigheid van veel deuren en de lichte bouw kunnen in korte tijd veel passagiers worden vervoerd. Het treinstel is uitgerust met luchtvering. Er kunnen tot vier eenheden gekoppeld worden.
Bahnhof Oberammergau auteur : M.Münkenwarf
Fabrikanten : Adtranz, Siemens, Bombardier, DWA Lengte over buffers : 36,5 m Maxsnelheid : 160 km/h Dienstgewicht : 63,2 t Aandrijving : 4 motoren Vermogen : 1175 Kw Bouwjaar : 1999
De Baureihe 425 is een vierdelig elektrisch treinstel met lagevloer deel voor het lokaal personenvervoer en voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
Het treinstel werd door het consortium van Siemens Transportation Systems en Bombardier en DWA ontworpen, ontwikkeld en gebouwd voor S-Bahn en regionaal personenvervoer. Het treinstel van de Baureihe 423 werd ontwikkeld voor andere S-Bahn netten.
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame. Door de aanwezigheid van veel deuren en de lichte bouw kunnen in korte tijd veel passagiers worden vervoerd. Het treinstel is uitgerust met luchtvering. Er kunnen tot vier eenheden gekoppeld worden.
De treinen 425 150 tot 425 155 zijn uitgerust met klaptreden voor het gebruik op de S-Bahn en regionaal personenvervoer rond Hannover.
Doordat de productie van de Baureihe 424 werd stop gezet werden voor de vijfde serie: 425 271 - 425 283 voor de S-Bahn Hannover besteld.
Na de opening van de Spoorlijn Tiergartentunnel inclusief Berlin Hauptbahnhof op 26 mei 2006 werd tot en met 9 juli 2006 (WK voetbal 2006) een treindienst met treinen van de Baureihe 423 en Baureihe 425 ingelegd tussen Berlin Südkreuz over Bahnhöfe Berlin Potsdamer Platz en Berlin Hauptbahnhof tot Bahnhof Berlin-Gesundbrunnen.
De Baureihe 424 is een vierdelig elektrisch treinstel met lagevloer deel voor de het lokaal personenvervoer van de S-Bahn Hannover van de Deutsche Bahn (DB).
Het treinstel werd door het consortium van Siemens Transportation Systems en Bombardier en DWA ontworpen, ontwikkeld en gebouwd voor S-Bahn en regionaal personenvervoer. Het treinstel van de Baureihe 423 werd ontwikkeld voor andere S-Bahn netten. Hieruit werd de Baureihe 425 en Baureihe 426 ontwikkeld voor het regionaal personenvervoer.
gekoppelde 424 537-9 foto : Christian Immler CC 3.0
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame. Door de aanwezigheid van veel deuren en de lichte bouw kunnen in korte tijd veel passagiers worden vervoerd. Het treinstel is uitgerust met luchtvering. Er kunnen tot vier eenheden gekoppeld worden.
Het treinstel werd door het consortium van Siemens Transportation Systems en Bombardier en DWA ontworpen, ontwikkeld en gebouwd voor S-Bahn en regionaal personenvervoer. Het treinstel van de Baureihe 424 werd ontwikkeld voor S-Bahn Hannover.
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame. Door de aanwezigheid van veel deuren en de lichte bouw kunnen in korte tijd veel passagiers worden vervoerd. Het treinstel is uitgerust met luchtvering. Er kunnen tot vier eenheden gekoppeld worden.
passagiersruimte van de 423 auteur : Stefan CC 3.0
Fabrikanten : Adtranz, Alstom LHB, ABB, Bombardier Lengte over buffers : 67,4 m Maxsnelheid : 140 km/h Dienstgewicht : 105 t Aandrijving : 8 motoren Vermogen : 2352 Kw Bouwjaar : 1998 tot 2000