B b B b 1 u (24)
|
Baureihe 611
|
De Baureihe 611 is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
|
de 611 510-2 in Schaffhausen foto : Jan Oosterhuis
|
De trein werd ontworpen voor het regionaal personenvervoer op trajecten met veel bochten. De treinen van dit type zijn een ontwikkeling van ADtranz op basis van de BR 610. Hierbij is geen gebruik gemaakt van de door FIAT ontwikkelde kantelbak techniek.
|
een 611 op doorrit in Untertürkheim (Stuttgart) foto : Uwe Schnell
|
In tegenstelling van de kantelbak techniek van Fiat zijn deze treinen uitgerust met een elektronisch geleide techniek ontwikkeld waarbij de hoeken van drie draaistellen gemeten word. Bij de treinen zorgt een computer er voor dat door een hydraulisch systeem de hoek van een bocht tot 8° wordt vergroot.
Sinds 21 oktober 2009 rijden de treinen van de Baureihen 611 en 612 na optreden van functie storingen zonder kantelbak techniek. Het gevolg hiervan zijn oplopende vertragingen in de dienstuitvoering.
|
de 611 527-3 persfoto ZRL
|
Fabrikanten : Adtranz(werk Henningsdorf) Lengte over buffers : 51,7 m Maxsnelheid : 160 km/h Dienstgewicht : 116 t Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 2x540 Kw Bouwjaar : 1996-1997
|
Bron : Wikipedia CC 3.0
|