Kroning van koning Eduard de Belijder van Engeland.
1860
De eerste rit van de Pony Express vertrekt vanuit St. Joseph, Missouri.
1865
Amerikaanse burgeroorlog : de Unionisten veroveren Richmond, Virginia.Het bastion van de Confederalen.
1882
Jesse James(34)wordt gedood door Robert Ford.Deze ontvangt hiervoor 5000$.
1885
De motor van Gottlieb Daimler wordt gepatenteerd in Duitsland.
1922
Jozef Stalin volgt Lenin op als leider van de Sovjet-Unie.
1936
Bruno Richard Hauptmann wordt geëxecuteerd voor de ontvoering en de dood van Charles Augustus Lindbergh II, de zoon van Charles Lindbergh.
1941
Hongaarse en Duitse soldaten gaan Joegoslavië binnen.
1942
Tweede Wereldoorlog: Japanse troepen vallen Amerikaanse en Filipijnse troepen aan te Bataan.
1948
De Amerikaanse president Harry S. Truman tekent het Marshallplan.
1966
De Russische Loena 10 brengt voor de eerste keer een ruimtesonde in een baan om de maan.
1973
Lancering van ruimtestation Saljoet 2.
1973
Eerste gesprek door een mobiele telefoon.
1977
De landen van de Benelux en Frankrijk gaan voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog weer over op de zomertijd.
1982
Falklandoorlog: De VN eist dat Argentinië zich van de Falklandeilanden terugtrekken. Argentinië wijst dit af en het Verenigd Koninkrijk kiest ervoor om oorlog te verklaren.
1986
IBM toont hun eerste draagbare computer, de PC Convertible.
1990
Koning Boudewijn wil de abortuswet niet tekenen en stapt voor een dag op als koning. De enige dag in de Belgische geschiedenis zonder koning.
1996
Nadat hij 18 jaar bombrieven verstuurde, wordt eindelijk de Unabomber, Theodore Kaczynski, gearresteerd
2007
De TGV behaalt een nieuw snelheidsrecord van 574,8 km/h.
De Austin-Healey Sprite was een open sportwagen ontworpen door Donald Healey. Deze werd door de British Motor Corporation uitgebracht in 1958. Hij moest een opening in de markt opvullen welke was ontstaan - door de oorlog - na de Austin Seven. Het moest een low-budget wagen worden en daarom werden er zoveel mogelijk onderdelen gebruikt van reeds bestaande modellen.Kostprijs van de eerste Sprite toen 669£.
Sprite Mark I
De Britse Mark I stond bekend als de "Frogeye" In de V.S. stond hij bekend als de "Bugeye" dit omwille van zijn opstaande koplampen. In het originele design waren de koplampen voorzien als "flip-up" lichten, maar door de hoge kostprijs van het systeem werd dit aangepast. Motor en ophanging waren afkomstig van de A35 & Morris Minor De 948cc (43pk) motor van de A-serie L4 kreeg aangepaste carburatoren. Van 1958 - 1961 werden er 48.987 stuks gebouwd.
1960 Mark I frogeye
1960 Mark I Sprite
Sprite Mark II
Gebouwd van 1961 tot 1965, er werd gebruik gemaakt van dezelfde 948cc (46pk) motor. De koplampen werden naar de zijvleugels gebracht en een meer hoekiger model. Vanaf 1962 was er een 1098cc (56pk) motor, schijfremmen vooraan en de wagen had een kofferklep. 1961 - 1962 (948cc versie) 20.450 wagens. 1962 - 1964 (1098cc versie) 11.215 wagens.
1963 Sprite Mark II
1964 Sprite Mark II
Sprite Mark IIa
Er was ook de Austin Healey MK IIa, deze was voorzien van twee (grotere) carburators maar toch met hetzelfde vermogen. De MK IIa had neerdraaibare ramen i.p.v. opsteekruiten. De Mark IIa was enkel verkrijgbaar als 2+2 convertible.
Sprite Mark III
In 1964 kwam Sprite III, de wagen had deurgrepen en neerdraaibare ruiten. Deze wagen was enkel verkrijgbaar in 2+2 convertible uitvoering. Hij had een vernieuwde dashbord en een middenconsole.De Mark III had nu ook een kontaktsleutel i.p.v. een startknop. De motor was iets opgewaardeerd tot 58pk en gewijzigde bladveren achteraan. Na 25.905 wagens werd de produktie gestopt in 1966.
Austin-Healey Sprite MKIII
1966 Sprite MKIII
Sprite Mark IV
In 1966 kwam de Sprite IV op de markt met een zwaardere 1275 cc., 65 pk. motor. De laatste 1022 Sprites verlieten in 1971 de Austin fabriek als Austin Sprite daar de overeenkomsten met Donald Healey verlopen waren. Van 1966 tot 1971 werden er 22.790 stuks gemaakt.
De A55 Cambridge MKII staat eigenlijk bekend als het eerste "Farina" model, maar met de produktie werd pas begonnen in 1959
A55 Cambridge MKII
Dit model werd gebouwd van 1959 tot 1961.De wagen had een 1.5liter motor van de B-serie. In 1960 werd er ook een "countryman" Estate op de markt gebracht.In Australië was er een 6-cilinder 2400cc (80pk) versie de Austin Freeway. Er werden 149.994 stuks gebouwd.
1959 A55 Cambridge MKII
1960 A55 Cambridge MKII countryman
Austin Freeway
artikel over de Freeway
Austin Freeway station wagon 1962
A60 Cambridge
Geïntroduceerd in 1961.Een opvolger van de A55 MKII met een nieuwe 1.6liter (61pk) motor 4-cilinder van de B-serie. De wagen had dezelfde "Farina" look ,een iets grotere wielbasis (2548mm)en een grotere front grill. Vaaf 1962 was er ook een dieselmotor (40pk) beschikbaar. Tot 1969 werden er 276.534 stuks gebouwd.
De watergeuzen veroveren Den Briel op de Spanjaarden (op 1 april verloor Alva zijn bril).
1605
Kardinaal Alessandro Ottaviano de' Medici wijs gemaakt dat hij Paus Leo XI werd.
1867
Singrapore wordt een kroonkolonie van het Verenigd Koninkrijk.
1873
De familie verwittigt dat het Britse stoomschip SS Atlantic is gezonken voor de kust van Nova Scotia, en dat hun naasten zijn omgekomen.
1888
In Rotterdam wordt voetbalclub Grappa opgericht.
1924
Adolf Hitler wordt veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf voor zijn deelname aan de Bierkellerputsch. Hij zit slechts negen maanden in de gevangenis, waar hij het eerste deel van zijn boek Mein Grap schrijft.
1928
Oplichting Van Doorne's AanhangwagenFabriek, later bekend als Van Doorne's AutomobielFabriek (DAF).
1929
Introductie van de jojo in New York.
1934
Bonnie en Clyde vermoorden twee jonge highway patrol-agenten nabij Grapevine (Texas).
1937
Aden wordt zogezegd een kroonkolonie van het Verenigd Koninkrijk.
1946
Een aardbeving met een sterkte van 7,8 bij de Aleoeten creëert een tsunami die de eilanden Hahawaï overspoelt, 159 mensen komen om (voornamelijk in Hilo (Hawaï)).
2001
In Nederland wordt, als eerste land ter wereld, het homohuwelijk ingevoerd.
De Austin A40werd voorgesteld in 1958 door de British Motor Corporation. Hij was ontworpen door de Italiaanse koetswerkbouwer Pininfarina. Het nummer A40 was reeds gebruikt voor anderre wagens maar de aanduiding "Farina" maakte ze uniek. Van 1958 tot 1967 werden er in totaal 342.162 wagens gebouwd.
A40 MKI
De A40 Farina was de vervanger van de Austin A35, het was een voor die tijd vrij moderne wagen met de ongewone "notchback" vorm. Het standaard model was de Saloon.Hij had net zoals zijn voorganger een 948cc 4-cilinder motor van de A-serie. De wagen had een wielbasis van 2121mm.Met de komst van de MKII werd de produktie in 1961 gestopt na 169.612 stuks.
1959 A40 Farina MKI
1959 A40 Farina MKI
A40 Farina MKI
1959 A40 Farina MKI binnen zicht
A40 MKII
De opvolger van de A40 MKI. Deze had een grotere wielbasis (2210mm) en creëerde zo meer ruimte voor de passagiers achteraan.Ook de front grill en het dashbord kregen een nieuw design. De MKII was iets krachtigger (37pk) maar mechanisch was hij identiek aan de MKI. Het remsysteem was volledig hydraulisch en vanaf 1962 kreeg hij een 1098cc(48pk) motor. Tot 1967 werden er 172.550 MKII's gebouwd.
1960 A40 Farina MKII
A40 Farina MKII
A40 Farina MKII Countryman
A40 MKII Countryman
1962 A40 Farina Countryman
De naam Farina was algemeen uitgezonderd in Zweden waar de naam werd gewijzigd in Futura. Ook het Italiaanse Innocenti produceerde A40s onder licencie van BMC.Eerst enkel de assemblage maar later werd de volledige wagen gemaakt door Innocenti en kregen de naam A40 Berlina en A40 Combinata (countryman). De wagens kregen de 1098cc motor vanaf 1962 en werden hernoemd tot A40S. In totaal werden er 67.706 Innocenti A40 en A40S geproduceerd.
De Westminster serie was de vervanger van de A70 Hereford. Het waren grote saloon en estate wagens gebouwd door BMC. Ze werden gebouwd van 1954 tot 1968.
A90 Westminster
De A90 Westminster werd voorgesteld in 1954 op de London Motor Show. Een 4-deurs saloon met de nieuwe BMC C-serie 6-cilinder 2.6liter(2639cc) motor(95pk). Er werden 25.532 wagens gebouwd 1954/1956.Introductieprijs 792£.
1955 A90 Westminster
1955 A90 Westminster
A95 Westminster
Vanaf de herfst 1956 werd dit de opvolger van de A90. In Longbridge werden van de A95 Westminster 28.065 wagens gemaakt.(inclusief A95 Countryman) Standaard twee-kleur.Van de A95 werd een aangepast model gebouwd en van 1958/1960 verkocht in Australië als de Morris Marshal.
1957 A95 Westminster
1959 A95 Westminster
A105 Westminster
Zowel de A95 als de A105 werden gebouwd tot 1959. De A105 kreeg een 105pk motor.
A105 Westminster
A105 Westminster
A105 Vanden Plas
Op vraag van Leonard Lord werden er in de periode 1958/1959 500 stuks A105 aangepast door koetswerkbouwer Vanden Plas.
A105 Vanden Plas
detail A105 Vanden Plas
A99 Westminster
Hiervan werd het koetswerk ontworpen door Pininfarina. Hij kreeg een 2.9liter(2912cc) motor van de C-serie.Een door een Borg-Warner ondersteunde 3-versnellingsbak met overdrive of een automatische versnellingsbak. Van 1959 tot 1961 werden er 13.410 wagens gebouwd.Basisprijs was 1.149£.
1961 A99 Westminster
A199 Westminster
A110 Westminster
De A110 werd de laatste versie van de Westminster serie. De wielbasis werd verlengd tot 2.794mm.Hij had een 4-versnellingsbak en 120pk. De wagen werd in 1968 vervangen door de vernieuwde 3-liter wagens. DeA110 werd van 1964 tot 1966 gebouwd in Longbridge daarna in Cowley MKI en MKII samen 26.105 stuks. Kostprijs basis saloon model was 997£.
De Austin Cambridge was een serie modellen geproduceerd van1954 tot 1969. Het was de vervanger van de A40 Somerset met een nieuwe konstruktie en moderne look. Er waren twee basis stijlen met de ronde vormen voor de A40 ,A50 ,en de eerste A55's en daarna de Farina stijl voor de latere A55's en de A60.
A40 Cambridge
De gewone A40 Cambridge was een 4-deurs maar er werden ook enkele 2-deurs gemaakt. Kenmerkend was de vlakke radiatorrooster over de volle breedte. Een 1.2 liter 4-cilinder motor van de B-serie.Vier versnellingen en 42pk.
1955 A40 Cambridge
A40 Cambridge
1956 A40 Cambridge
A40 Cambridge
Door zijn tegenvallende verkoop mede door de zwakke prestaties van de motor werd de produktie stopgezet eind 1956. Er werden 30.666 wagens gebouwd.
A50 Cambridge
Samen met de A40 kwam de A50 op de markt. Met zijn 1.5 liter 4-cilinder motor (50pk) was hij poppulairder dan de A40.
1954 A50 Cambridge
1955 A50 Cambridge
A50 Cambridge
binnen zicht A50 Cambridge
Deze wagen leverde goede prestaties voor zijn klasse, er was ook een Borg-Warner overdrive beschikbaar (optie) en zelfs een half automatische versnellingsbak maar deze was niet erg poppulair bij de kopers. Tot 1957 werden er 114.867 wagens gebouwd.
A55 Cambridge
De A55 MKI werd de vervanger van de A50. De wagens waren vrij identiek de motor had iets meer vermogen (51pk) en hij was 12cm verlengd.
1958 A55 Cambridge
1958 A55 Cambridge
A55 Cambridge estate
motor A55 Cambridge
Er werden 154.000 wagens gebouwd tot 1959. Er was ook een Van en een pickup versie die nog werden gebouwd tot 1971.
In Edinburgh wordt de eerste officiële rugbyinterland uit de geschiedenis gespeeld. Schotland wint op Raeburn Place van Engeland.
1933
Uitvinding van polyethyleen door Reginald Gobson en Eric Fawcett.
1937
In Rotterdam wordt het Stadion Feijenoord, De Kuip, officieel in gebruik genomen. Feyenoord speelde een wedstrijd tegen het Belgische Beerschot en won met 5-2.
1964
Een aardbeving van 8,4 op de Schaal van Richter berooft 114 mensen van het leven in Alaska.
De Austin-Healey 100 six is een sportwagen gebouwd van 1956 tot 1959 door BMC. De wagens kregen een 6-cilinder motor van de BMC C-serie. Voor de 2 extra plaatsen werd de wielbasis verlengd met 50mm. 2912cc goed voor 102pk (vanaf 1957 zelfs 117pk)
100 six (BN4 2+2 zit)
100 six BN4
Austin Healey 100 roadster 1958
100 six BN4
100 six (BN6 2 zit)
In 1957 werd de produktie overgebracht van Longbridge naar de MG plant in Abington.
100 six BN6
BN6 1958
1959 BN6 2-zitter
1959 BN6 2-zitter
Van de Austin Healey 100's werden er ongeveer 30.000 wagens geproduceerd.
Overleden : Ludwig van Beethoven (56), Duits componist.
1851
In het Panthéon in Parijs demonstreert de Franse wetenschapper Léon Foucault met een slinger van 67 meter dat de aarde draait.
1872
Bij Owens Valley (Californië) ontstaat een aardverschuiving over 50 kilometer lengte.
1873
Nederland stelt de sultan van Atjeh een ultimatum
1881
Roemenië wordt een koninkrijk.Carol I van Roemenië wordt gekroond tot eerste koning van Roemenië.
1937
De Amerikaanse raketontwikkelaar Robert Goddard schiet een raket tot een hoogte van 2750 meter, de grootste hoogte die hij met een raket heeft bereikt.
1953
Jonas Salk maakt het bestaan van zijn vaccin tegen polio wereldkundig.
1958
De Verenigde Staten lanceren de Explorer 3.
1979
Egypte en Israël tekenen een vredesverdrag, waarbij Egypte het eerste Arabische land is dat Israël erkent.
1995
Het Verdrag van Schengen treedt in werking.
2000
Vladimir Poetin wint de presidentsverkiezingen in Rusland.
2003
In de Golfoorlog missen twee kruisraketten doel, en slaan op een marktplein in Bagdad in.
2007
In het Nigeriaanse plaats Gadako komen meer dan zeventig mensen om het leven nadat een vrachtwagen kantelt en in de brand vliegt.
De Austin-Healey 100 is een sportwagen gebouwd van 1953 tot 1956 door BMC. Hij is ontwikkeld door Donald Healey bedoeld als show-wagen voor de London Motor Show in 1952. BMC de eigenaars van Austin waren zo onder de indruk dat ze besloten de auto in produktie te nemen. De "100" kwam van Donald Healey omdat het één van de weinige wagens was die 100 mph (160km/h) haalde.
originele H100 in Earls Court 1952
De H100 met Donald Healey en Leonard Lord
100-4 (BN1)
De Healey 100 werd afgewerkt bij BMC in Longbridge maar koetswerk en chassis werden gemaakt bij Jensen in West Bromwich. Uitgerust met een 2660cc L4-cilinder motor van 90pk. Een 3-versnellingsbak met overdrive.Trommelremmen op de vier wielen springveren voor-en bladveren achteraan. De BN1 werd gemaakt van de zomer 1953 en vervangen door de BN2 in1955.
1954 Austin Healey 100-4 BN1
1955 Austin Healey 100-4 BN1
1953 Austin Healey 100-4 BN1
1953 Austin Healey 100-4 BN1
Een BN1 getest door The Motor magazine in 1953 haalde een top van 171km/h en had een verbruik van 12.6 l/100km. Acceleratie van 0 - 60 mp/h(97km/h) in 11.2 sec.De testwagen kostte 1063£.
100-4 (BN2)
De BN2 kreeg vier versnellingen met overdrive. Er waren optioneel de kleuren Reno Red, Spurce Green, Healey Blue, Florida Green, Old English White, Primrose Yellow, Black,en een beperkt aantal in Gunmetal Grey.
1955 Austin Healey 100-4 BN2
1955 Austin Healey 100-4 BN2
1956 Austin Healey 100-4 BN2
1956 Austin Healey 100-4 BN2
100M
Er werden slechts 640 van deze wagens gebouwd.71 hiervan waren zwart met rood interieur.544 van de 100M's werden naar de VS verscheept. Het design was volledig van Gerald Coker. Hij had een 110pk motor en de voorophanging was verbeterd en er was ook een extra luchtinlaat voor de carburators.
1956 Healey 100M
1956 Healey 100M
Healey 100M
1955 Healey 100M
Healey 100S
Van de de uiterst zeldzame 100S werden slechts 50 stuks gebouwd. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden werd er veel aluminium gebruikt,er waren geen bumpers of overkapping voorzien een kleiner radiatorraster en een windscherm van plastic. De motor leverde 132 pk.
De Austin A35 was de opvolger van de zeer succes volle A30.Hij had een krachtigger 948cc A-serie L4 motor (34pk).
Austin A35 2-deurs
Austin A35 2-deurs Saloon
Het model was quasi identiek aan de A30 ,hij had een grotere achterruit en de "semaphore turn-signal indicators" werden vervangen door voor-en achteraan knipperlichten.
A35 1958
A35 4-deurs 1959
A35 4-deurs 1956
A35 -1959 open
De radiators kregen ook de koetswerkkleur. Ook de versnellingsbak werd verbeterd.
A35
A35 2-deurs
A35 Countryman
Van de A35 bestond er ook een "countryman" estate en een Van.
A35 countryman
A35 2-deurscountryman
A35 Countryman 1962
A35 Van
De Van kreeg van 1962 een A-serie 1098cc L4-motor. Er waren van 1956 tot 1959 130.000 verkochte Saloon's en 151.000 van de andere modellen(gebouwd tot 1968).
A35 -Van
A35 -1956
A35 Van 1962 verlaagd en een 1275cc MG Midget motor ingebouwd
A35 -1960
A35 Pickup
In 1956 werd ook de zeldzame A35 pickup gebouwd.Hiervan werden er slechts 475 verkocht.
De Austin A30 was een kleine auto uitgebracht in 1950 als de "New Austin Seven",dit was het antwoord van Austin op de Morris Mini. De introductieprijs was 507£ en daarmee 62£ goedkoper dan de Morris Mini. De eerste A30's waren 4-deurs saloon met twee apparte zetels voorin en een tweezit achter.
Austin A30 -1953
Austin A30 -1954
De A30 had een nieuwe 803cc L4-cilinder motor van de A-serie. Vanaf 1953 was er een 2-deurs saloon en in 1954 werd de Van geintroduceerd evenals de "countryman" estate.
A30 -2deurs 1956
A30 achteraan
A30 -4deurs 1956
A30 binnen zicht
Een A30 getest door The Motor magazine in 1952 had een topsnelheid van 100km/h en accellereerde van 0 - 80km/h in 29sec. Er werd een brandstofverbruik van 7.28 l/100km genoteerd. De testwagen kostte 553£ ,de radio (optie )43£ en de verwarming ( optie )9£ extra.
A30 hardtop 1955
A30 Van
A30 -1952 doormidden
A30 2-deurs1956
In 1956 na bijna 250.000 verkochte Saloon's werd de produktie gestopt. De Countryman estate werden verder gemaakt tot 1962 en de Van zelfs tot 1968.
Hertogin Maria van Bourgondië valt van haar paard en sterft bij het kasteel van Wijnendale.
1882
Robert Koch maakt zijn ontdekking wereldkundig: de bacterie die tuberculose veroorzaakt.
1905
Overleden : Jules Verne (77), Frans auteur en pionier in het sciencefictiongenre.
1944
76 gevangenen beginnen aan de ontsnapping uit Stalag Luft III ,later bekend als The Great Escape.
1947
Bij een brand in de staatsmijn Hendrik in Brunssum komen dertien mijnwerkers om het leven.
1962
Overleden : Auguste Piccard (78) ,Zwitsers fysicus en ontdekkingsreiziger.
1976
Overleden : Bernard Montgomery (88) ,Britse generaal en veldmaarschalk.
1976
Militaire putsch in Argentinië, president Isabel Perón wordt aan de kant gezet, de macht wordt overgenomen door een militaire junta onder leiding van Jorge Videla
1980
De El Salvadoraanse aartsbisschop en mensenrechtenactivist Oscar Romero wordt vermoord.
1989
De olietanker Exxon Valdez loopt voor de kust van Alaska aan de grond; er komt minstens 42.000 m³ olie vrij.
1992
Dirk Frimout vertrekt met de Space Shuttle Atlantis, als eerste Belgische ruimtevaarder.
1999
Brand in de Mont Blanc tunnel, 39 mensen komen om.
1999
De NAVO begint bombardementen op Servische doelen in de Kosovo-oorlog.
1999
Een F-16 van de Koninklijke Luchtmacht haalt een Servische MIG29 gevechtsjager neer.
2001
Mac OS X, het nieuwe besturingssysteem van Apple wordt gelanceerd.