Overleden : Albrecht Dürer (56), Duits schilder, tekenaar en graveur uit de Renaissance.
1577
Filips II ondertekent de Unie van Brussel.
1652
Jan van Riebeeck sticht een verversingsstation bij Kaap de Goede Hoop. Begin van de Europese kolonisatie van Zuid-Afrika.
1782
Rama I wordt koning van Thailand. Begin van de thans regerende Chakri dynastie.
1814
Napoleon doet afstand van de troon.
1869
Eerste octrooi op een plastic: celluloid.
1909
Robert Peary bereikt (vermoedelijk) de Noordpool, samen met Matthew Henson en vier eskimo's.
1917
De Verenigde Staten verklaren Duitsland de oorlog.
1941
Duitse troepen vallen Joegoslavië en Griekenland binnen.
1945
Op Texel komt een Georgische eenheid in opstand tegen de Duitsers.
1964
De Piëta van Michelangelo verlaat voor het eerst sinds 1499 de Sint-Pietersbasiliek in Rome om te worden verscheept naar de Wereldtentoonstelling in New York.
1965
Vanaf Cape Kennedy wordt Early Bird gelanceerd, de eerste commerciële communicatie-satelliet.
1971
Overleden : Igor Stravinsky (88), Russisch-Frans-Amerikaans componist.
1971
Platenmaatschappij Rolling Stones Records gaat van start.
1974
In Brighton, Engeland, wint ABBA het 19e Eurovisie Songfestival, met het liedje Waterloo.
1990
In het Amsterdamse Rijksmuseum spuit een 31-jarige geesteszieke inwoner van Den Haag zwavelzuur op Rembrandts beroemde schilderij De Nachtwacht.
1992
Overleden : Isaac Asimov (72), Amerikaans schrijver en biochemicus.
1994
Het vliegtuig van president Habyarimana (Rwanda) en president Ntaryamira (Burundi) wordt neergeschoten. Belgische para's worden door een woedende menigte, die hen verantwoordelijk achtten, vermoord. De daarop volgende Rwandese genocide van Tutsis en Hutus kon wellicht voorkomen worden door de VN blauwhelmen, maar de internationale vredesmacht trekt zich terug. Er komen ruim 800.000 mensen om.
Amerikaanse troepen in Irak (Golfoorlog (2003)) nemen bij vergissing een groep bestaande uit Koerdische strijdkrachten en Amerikaanse special forces onder vuur.
2005
Overleden : Prins Reinier III van Monaco (81), Monegaskisch staatshoofd.
2005
Overleden : Gerard Peters (84), Nederlands wielrenner, in 1946 wereldkampioen achtervolging.
2007
Overleden : Luigi Comencini (90), Italiaans regisseur.
Mini is de naam van een bekende kleine auto die tussen 1959 en 2000 werd geproduceerd. Eind jaren 50 had Leonard Lord, president directeur van British Motor Corporation (BMC) de visie dat de markt behoefte had aan een nieuw soort auto, klein van buiten en groot van binnen. In 1956 krijgt Sir Alec Issigonis van Austin/Morris opdracht, een klein model onder de Morris Minor te tekenen. De auto moet kleiner zijn dan de Minor, bij minimale exterieurmaten maximale ruimte bieden aan vier personen, betaalbaar zijn en een reeds bestaande BMC-motor gebruiken. De auto moet binnen drie jaar klaar zijn. Het project krijgt al snel vorm onder de codenaam ADO15 (waarbij ADO staat voor Austin Drawing Office).
Originele Austin Seven 1959
doornede Mini
Issigonis besluit de auto te voorzien van voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor, met de versnellingsbak eronder geplaatst. Onder de krukas om precies te zijn, in een speciaal oliecarter. De wielen zijn ver op de hoeken van de auto geplaatst en worden slechts 10 inch groot; Dunlop ontwerpt speciaal voor deze nieuwe maat een passende band. Door al deze slimme constructiedetails biedt de kleine auto relatief veel binnenruimte. Het onderstel is al even revolutionair: de Hydralastic wielophanging met rubber elementen. Om kosten te sparen, krijgt de auto scharnieren aan de buitenzijde van de portieren. Onder het motorkapje komt een viercilinder van 848 cc te staan, die 34 pk levert. In juni 1959 begint de productie en in augustus van dat jaar vindt de officiële introductie plaats, als Austin Seven en Morris Mini Minor. In 1960 neemt de Mini voor het eerst deel aan de prestigieuze Rally Monte Carlo, met als resultaat een 23e plaats. Een belangrijke naam in de geschiedenis van de Mini is die van John Cooper. Hij had veel ervaring met het opvoeren van de motor die in de Mini gebruikt werd doordat hij dezelfde krachtbron gebruikte in zijn racewagens. Door het toepassen van een dergelijke opgevoerde motor in de Mini was de Mini Cooper geboren. De Austin Mini Cooper en de Morris Mini Cooper verschenen in 1961.
Austin Mini MKI 1963
winnaar Monte Carlo 1965
In september 1961 zorgt John Cooper voor opwinding door de introductie van zijn snelle Mini Cooper, met een tot 997 cc vergrote motor, die het tot 55 pk schopt. In 1962 wordt de naam Seven vervangen door Mini. Pat Moss behaalt de eerste overwinning in een internationale rally (de Tulpenrally) voor de Mini Cooper. Voorjaar 1963 verschijnt de nog sterkere Mini Cooper S. Deze heeft een 1.071 cc viercilinder met 70 pk. In 1964 wint Paddy Hopkirk met een Mini Cooper voor het eerst de Rally Monte Carlo (de Mini wint ook in 1965 en 1967). De Cooper krijgt een 998 cc motor, de Cooper S biedt voortaan keuze uit een 970 cc en een 1.275 cc viercilinder in plaats van de 1.071 cc. In 1965 wordt een mijlpaal bereikt: er zijn al 1 miljoen Minis geproduceerd. In 1967 lost de Mk 2, met lichte aanpassingen aan het exterieur, de eerste serie Minis af. De Mini is ook als luxe Wolseley en in licentie door Innocenti in Italië gebouwd. Van de Austin Mini verscheen ook de Countryman, een stationwagonuitvoering. De Mini is in talloze varianten doorgebouwd tot 2000.
Countryman
Countryman MKII 1969
pick-up
Mini MKI 1965 Traveller
De Mini kreeg in 1967 zijn eigen merknaam: Mini. De auto werd na het laten vallen van de Morris en Austin merknamen verkocht als Rover. In 1969 (eigenaar British Leyland) kreeg de Mini een facelift door stylist Roy Haynes (een voormalig werknemer van Ford). Dit werd de Mini Clubman Estate. Als vervanger van de Mini Cooper S kwam er de Mini 1275GT.
1976 Mini Clubman Estate
1976 Mini 1275GT
British Leyland bleef ook na de overname verdergaan met de produktie van de klassieke modellen.
In Virginia trouwt Pocahontas met de Engelse kolonist John Rolfe.
1722
De Nederlandse zeevaarder Jacob Roggeveen ontdekt Paaseiland.
1896
opening van de eerste moderne Olympische Spelen in Athene, Griekenland.
1923
De Firestone Tire and Rubber Company in Ohio begint met de productie van luchtbanden.
1930
In een gebaar van burgerlijke ongehoorzaamheid breekt Mohandas Gandhi de Britse wet door naar de zee te lopen en zout te maken.
1942
W.O.II : Japan valt Colombo, Ceylon aan en brengt twee Britse kruisers tot zinken.
1943
Bij een geallieerd bombardement vallen in Mortsel meer dan 900 doden en 1300 gewonden bij de burgerbevolking. De aanval was gericht tegen de Minerva-fabriek maar de bommen vallen meer dan een kilometer daarvandaan.
1949
Bij een brand in een ziekenhuis in Effingham, V.S. komen 77 mensen om het leven.
1951
Ethel en Julius Rosenberg worden ter dood veroordeeld na schuldig bevonden te zijn aan spionage voor de Sovjet-Unie.
1955
Winston Churchill treedt om gezondheidsredenen af als Premier van het Verenigd Koninkrijk.
1959
Eerste uitzending van het programma Sport in Beeld op de Nederlandse televisie, de voorloper van Studio Sport.
1960
De film Ben-Hur wint elf Oscars.
1962
Na bijna vier jaar boren ontmoeten Zwitserse en Italiaanse arbeiders elkaar onder de St.-Bernhard. In maart 1964 wordt de Grote Sint-Bernhardtunnel voor auto's geopend.
1963
Prinses Marijke laat haar naam veranderen. Ze heet voortaan Prinses Christina.
1964
Overleden : generaal Douglas MacArthur (84), Amerikaans legerleider.
1973
Lancering van Pioneer 11, het eerste ruimtetuig dat langs Saturnus vliegt.
In China leiden hevige protesten op het Tiananmen-plein tot een incident waarbij tenminste zestig demonstranten omkomen.
1985
Engeland stuurt een vloot naar de Falklandeilanden die eerder in de maand door Argentinië zijn bezet.
1985
Honderden radiostation over de hele wereld draaien op hetzelfde moment dezelfde plaat: We Are the World van USA For Africa. Met de verkoop van de plaat worden mensen geholpen in hongerend Afrika.
1990
De Belgische koning Boudewijn treedt 48 uur af. Hij doet dat om een abortuswet niet te hoeven tekenen, waar hij niet achter kan staan.
1994
Kurt Cobain (27), Amerikaans zanger en gitarist van Nirvana.
1998
In Japan wordt de Akashi-Kaikyo brug geopend. De brug verbindt Shikoku met Honshu en kostte ongeveer US$3.8 miljard. Het is de langste suspensiebrug ter wereld.
Dit was de codenaam van BMC voor het ontwerp van sir Alec Issogonis Het ADO16(Austin Drawing Office project number 16) ontwerp was gebaseerd op de BMC A-serie motor, voorwielandrijving en schijfremmen -welke in de jaren '60 niet gebruikelijk waren in massaproduktie-. Het ontwerp werd gebruikt door verschillende bedrijven en verschillende modellen o.a. de Morris , Wolseley , Vanden Plas, MG ,Riley Kestrel,...
Austin 1100/1300
Van deze wagen werden 1.119.800stuks gebouwd van 1963 tot 1974.
Austin 1100
Gebouwd van 1963 tot 1974 met een 1098cc motor. In 1964 werd de Austin 1100 door het magazine Wheels verkozen tot de auto van het jaar.
Austin 1100 1966
Austin 1100 1966
Austin 1300
De Austin 1300 met gewijzigde front. Gebouwd van 1967 tot 1974 met een 1275cc motor.
De Austin-Healey 3000 was een sportwagen ontworpen door Donald Healey en gebouwd tussen 1959 en 1968. De Austin Healey 3000 wordt ook wel "Big Healey" genoemd vanwege de krachtige zescilinder motor. Het was de opvolger van de Austin-Healey 100/4 en de100/6.
3000 MK I
De originele Austin-Healey 3000 werd gebouwd van 1959 tot 1961, hij werd pas MK I genoemd toen de 3000 MK II werd uitgebracht. Er waren twee modellen, de BT7 4-zitter en de BN7 2-zitter. Een 6-cilinder in lijn motor (2912cc) met dubbelle S.U.HD-6 carburator Vier versnellingen handgeschakeld+overdrive met een vermogen van 124pk haalde hij een top van 190km/h. De 3000 was de eerste Healey met schijfremmen op de voorwielen en rembekrachtiging.
3000 MKI 1959
3000 MKI 1960
3000 MK II
Gebouwd van 1961 tot 1963, er werd gebruik gemaakt van triple SU carburators. Dit model had drie varianten, de BT7 (4-zitter), BN7 (2-zit roadster) en de BJ7 (MK IIa 2+2 convertible).
3000 MK II 1961
3000 MK II 1961
3000 MK IIa
De 3000 MK IIa, deze was voorzien van twee (grotere) carburators maar toch met hetzelfde vermogen. De MK IIa werd geproduceerd 1962 - 1963.
3000 MK IIa 1963
3000 MK IIa 1963
3000 MK III
Eind 1963 werd de 3000 MK III voorgesteld, het was een luxe wagen met vernieuwd dashbord en middencosole. De motor had twee grotere S.U. HD-8 carburatoren en was goed voor 148pk. De startknop werd vervangen door een kontaktsleutel en was enkel verkrijgbaar in 2+2 uivoering.
3000 MK III 1965
3000 MK III 1964
3000 MK III "Phase 2"
In 1964 kwam er een laatste aanpassing wat resulteerde in de 3000 MK III "Phase2". Het chassis werd aangepast en er kwamen 6-blads bladveren, de schijfremmen werden gewijzigd en ook de knipperlichten en stadslichten werden aangepast. In 1968 werd de produktie van de Austin-Healey definitief gestopt.
Kroning van koning Eduard de Belijder van Engeland.
1860
De eerste rit van de Pony Express vertrekt vanuit St. Joseph, Missouri.
1865
Amerikaanse burgeroorlog : de Unionisten veroveren Richmond, Virginia.Het bastion van de Confederalen.
1882
Jesse James(34)wordt gedood door Robert Ford.Deze ontvangt hiervoor 5000$.
1885
De motor van Gottlieb Daimler wordt gepatenteerd in Duitsland.
1922
Jozef Stalin volgt Lenin op als leider van de Sovjet-Unie.
1936
Bruno Richard Hauptmann wordt geëxecuteerd voor de ontvoering en de dood van Charles Augustus Lindbergh II, de zoon van Charles Lindbergh.
1941
Hongaarse en Duitse soldaten gaan Joegoslavië binnen.
1942
Tweede Wereldoorlog: Japanse troepen vallen Amerikaanse en Filipijnse troepen aan te Bataan.
1948
De Amerikaanse president Harry S. Truman tekent het Marshallplan.
1966
De Russische Loena 10 brengt voor de eerste keer een ruimtesonde in een baan om de maan.
1973
Lancering van ruimtestation Saljoet 2.
1973
Eerste gesprek door een mobiele telefoon.
1977
De landen van de Benelux en Frankrijk gaan voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog weer over op de zomertijd.
1982
Falklandoorlog: De VN eist dat Argentinië zich van de Falklandeilanden terugtrekken. Argentinië wijst dit af en het Verenigd Koninkrijk kiest ervoor om oorlog te verklaren.
1986
IBM toont hun eerste draagbare computer, de PC Convertible.
1990
Koning Boudewijn wil de abortuswet niet tekenen en stapt voor een dag op als koning. De enige dag in de Belgische geschiedenis zonder koning.
1996
Nadat hij 18 jaar bombrieven verstuurde, wordt eindelijk de Unabomber, Theodore Kaczynski, gearresteerd
2007
De TGV behaalt een nieuw snelheidsrecord van 574,8 km/h.
De Austin-Healey Sprite was een open sportwagen ontworpen door Donald Healey. Deze werd door de British Motor Corporation uitgebracht in 1958. Hij moest een opening in de markt opvullen welke was ontstaan - door de oorlog - na de Austin Seven. Het moest een low-budget wagen worden en daarom werden er zoveel mogelijk onderdelen gebruikt van reeds bestaande modellen.Kostprijs van de eerste Sprite toen 669£.
Sprite Mark I
De Britse Mark I stond bekend als de "Frogeye" In de V.S. stond hij bekend als de "Bugeye" dit omwille van zijn opstaande koplampen. In het originele design waren de koplampen voorzien als "flip-up" lichten, maar door de hoge kostprijs van het systeem werd dit aangepast. Motor en ophanging waren afkomstig van de A35 & Morris Minor De 948cc (43pk) motor van de A-serie L4 kreeg aangepaste carburatoren. Van 1958 - 1961 werden er 48.987 stuks gebouwd.
1960 Mark I frogeye
1960 Mark I Sprite
Sprite Mark II
Gebouwd van 1961 tot 1965, er werd gebruik gemaakt van dezelfde 948cc (46pk) motor. De koplampen werden naar de zijvleugels gebracht en een meer hoekiger model. Vanaf 1962 was er een 1098cc (56pk) motor, schijfremmen vooraan en de wagen had een kofferklep. 1961 - 1962 (948cc versie) 20.450 wagens. 1962 - 1964 (1098cc versie) 11.215 wagens.
1963 Sprite Mark II
1964 Sprite Mark II
Sprite Mark IIa
Er was ook de Austin Healey MK IIa, deze was voorzien van twee (grotere) carburators maar toch met hetzelfde vermogen. De MK IIa had neerdraaibare ramen i.p.v. opsteekruiten. De Mark IIa was enkel verkrijgbaar als 2+2 convertible.
Sprite Mark III
In 1964 kwam Sprite III, de wagen had deurgrepen en neerdraaibare ruiten. Deze wagen was enkel verkrijgbaar in 2+2 convertible uitvoering. Hij had een vernieuwde dashbord en een middenconsole.De Mark III had nu ook een kontaktsleutel i.p.v. een startknop. De motor was iets opgewaardeerd tot 58pk en gewijzigde bladveren achteraan. Na 25.905 wagens werd de produktie gestopt in 1966.
Austin-Healey Sprite MKIII
1966 Sprite MKIII
Sprite Mark IV
In 1966 kwam de Sprite IV op de markt met een zwaardere 1275 cc., 65 pk. motor. De laatste 1022 Sprites verlieten in 1971 de Austin fabriek als Austin Sprite daar de overeenkomsten met Donald Healey verlopen waren. Van 1966 tot 1971 werden er 22.790 stuks gemaakt.
De A55 Cambridge MKII staat eigenlijk bekend als het eerste "Farina" model, maar met de produktie werd pas begonnen in 1959
A55 Cambridge MKII
Dit model werd gebouwd van 1959 tot 1961.De wagen had een 1.5liter motor van de B-serie. In 1960 werd er ook een "countryman" Estate op de markt gebracht.In Australië was er een 6-cilinder 2400cc (80pk) versie de Austin Freeway. Er werden 149.994 stuks gebouwd.
1959 A55 Cambridge MKII
1960 A55 Cambridge MKII countryman
Austin Freeway
artikel over de Freeway
Austin Freeway station wagon 1962
A60 Cambridge
Geïntroduceerd in 1961.Een opvolger van de A55 MKII met een nieuwe 1.6liter (61pk) motor 4-cilinder van de B-serie. De wagen had dezelfde "Farina" look ,een iets grotere wielbasis (2548mm)en een grotere front grill. Vaaf 1962 was er ook een dieselmotor (40pk) beschikbaar. Tot 1969 werden er 276.534 stuks gebouwd.
De watergeuzen veroveren Den Briel op de Spanjaarden (op 1 april verloor Alva zijn bril).
1605
Kardinaal Alessandro Ottaviano de' Medici wijs gemaakt dat hij Paus Leo XI werd.
1867
Singrapore wordt een kroonkolonie van het Verenigd Koninkrijk.
1873
De familie verwittigt dat het Britse stoomschip SS Atlantic is gezonken voor de kust van Nova Scotia, en dat hun naasten zijn omgekomen.
1888
In Rotterdam wordt voetbalclub Grappa opgericht.
1924
Adolf Hitler wordt veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf voor zijn deelname aan de Bierkellerputsch. Hij zit slechts negen maanden in de gevangenis, waar hij het eerste deel van zijn boek Mein Grap schrijft.
1928
Oplichting Van Doorne's AanhangwagenFabriek, later bekend als Van Doorne's AutomobielFabriek (DAF).
1929
Introductie van de jojo in New York.
1934
Bonnie en Clyde vermoorden twee jonge highway patrol-agenten nabij Grapevine (Texas).
1937
Aden wordt zogezegd een kroonkolonie van het Verenigd Koninkrijk.
1946
Een aardbeving met een sterkte van 7,8 bij de Aleoeten creëert een tsunami die de eilanden Hahawaï overspoelt, 159 mensen komen om (voornamelijk in Hilo (Hawaï)).
2001
In Nederland wordt, als eerste land ter wereld, het homohuwelijk ingevoerd.
De Austin A40werd voorgesteld in 1958 door de British Motor Corporation. Hij was ontworpen door de Italiaanse koetswerkbouwer Pininfarina. Het nummer A40 was reeds gebruikt voor anderre wagens maar de aanduiding "Farina" maakte ze uniek. Van 1958 tot 1967 werden er in totaal 342.162 wagens gebouwd.
A40 MKI
De A40 Farina was de vervanger van de Austin A35, het was een voor die tijd vrij moderne wagen met de ongewone "notchback" vorm. Het standaard model was de Saloon.Hij had net zoals zijn voorganger een 948cc 4-cilinder motor van de A-serie. De wagen had een wielbasis van 2121mm.Met de komst van de MKII werd de produktie in 1961 gestopt na 169.612 stuks.
1959 A40 Farina MKI
1959 A40 Farina MKI
A40 Farina MKI
1959 A40 Farina MKI binnen zicht
A40 MKII
De opvolger van de A40 MKI. Deze had een grotere wielbasis (2210mm) en creëerde zo meer ruimte voor de passagiers achteraan.Ook de front grill en het dashbord kregen een nieuw design. De MKII was iets krachtigger (37pk) maar mechanisch was hij identiek aan de MKI. Het remsysteem was volledig hydraulisch en vanaf 1962 kreeg hij een 1098cc(48pk) motor. Tot 1967 werden er 172.550 MKII's gebouwd.
1960 A40 Farina MKII
A40 Farina MKII
A40 Farina MKII Countryman
A40 MKII Countryman
1962 A40 Farina Countryman
De naam Farina was algemeen uitgezonderd in Zweden waar de naam werd gewijzigd in Futura. Ook het Italiaanse Innocenti produceerde A40s onder licencie van BMC.Eerst enkel de assemblage maar later werd de volledige wagen gemaakt door Innocenti en kregen de naam A40 Berlina en A40 Combinata (countryman). De wagens kregen de 1098cc motor vanaf 1962 en werden hernoemd tot A40S. In totaal werden er 67.706 Innocenti A40 en A40S geproduceerd.
De Westminster serie was de vervanger van de A70 Hereford. Het waren grote saloon en estate wagens gebouwd door BMC. Ze werden gebouwd van 1954 tot 1968.
A90 Westminster
De A90 Westminster werd voorgesteld in 1954 op de London Motor Show. Een 4-deurs saloon met de nieuwe BMC C-serie 6-cilinder 2.6liter(2639cc) motor(95pk). Er werden 25.532 wagens gebouwd 1954/1956.Introductieprijs 792£.
1955 A90 Westminster
1955 A90 Westminster
A95 Westminster
Vanaf de herfst 1956 werd dit de opvolger van de A90. In Longbridge werden van de A95 Westminster 28.065 wagens gemaakt.(inclusief A95 Countryman) Standaard twee-kleur.Van de A95 werd een aangepast model gebouwd en van 1958/1960 verkocht in Australië als de Morris Marshal.
1957 A95 Westminster
1959 A95 Westminster
A105 Westminster
Zowel de A95 als de A105 werden gebouwd tot 1959. De A105 kreeg een 105pk motor.
A105 Westminster
A105 Westminster
A105 Vanden Plas
Op vraag van Leonard Lord werden er in de periode 1958/1959 500 stuks A105 aangepast door koetswerkbouwer Vanden Plas.
A105 Vanden Plas
detail A105 Vanden Plas
A99 Westminster
Hiervan werd het koetswerk ontworpen door Pininfarina. Hij kreeg een 2.9liter(2912cc) motor van de C-serie.Een door een Borg-Warner ondersteunde 3-versnellingsbak met overdrive of een automatische versnellingsbak. Van 1959 tot 1961 werden er 13.410 wagens gebouwd.Basisprijs was 1.149£.
1961 A99 Westminster
A199 Westminster
A110 Westminster
De A110 werd de laatste versie van de Westminster serie. De wielbasis werd verlengd tot 2.794mm.Hij had een 4-versnellingsbak en 120pk. De wagen werd in 1968 vervangen door de vernieuwde 3-liter wagens. DeA110 werd van 1964 tot 1966 gebouwd in Longbridge daarna in Cowley MKI en MKII samen 26.105 stuks. Kostprijs basis saloon model was 997£.
De Austin Cambridge was een serie modellen geproduceerd van1954 tot 1969. Het was de vervanger van de A40 Somerset met een nieuwe konstruktie en moderne look. Er waren twee basis stijlen met de ronde vormen voor de A40 ,A50 ,en de eerste A55's en daarna de Farina stijl voor de latere A55's en de A60.
A40 Cambridge
De gewone A40 Cambridge was een 4-deurs maar er werden ook enkele 2-deurs gemaakt. Kenmerkend was de vlakke radiatorrooster over de volle breedte. Een 1.2 liter 4-cilinder motor van de B-serie.Vier versnellingen en 42pk.
1955 A40 Cambridge
A40 Cambridge
1956 A40 Cambridge
A40 Cambridge
Door zijn tegenvallende verkoop mede door de zwakke prestaties van de motor werd de produktie stopgezet eind 1956. Er werden 30.666 wagens gebouwd.
A50 Cambridge
Samen met de A40 kwam de A50 op de markt. Met zijn 1.5 liter 4-cilinder motor (50pk) was hij poppulairder dan de A40.
1954 A50 Cambridge
1955 A50 Cambridge
A50 Cambridge
binnen zicht A50 Cambridge
Deze wagen leverde goede prestaties voor zijn klasse, er was ook een Borg-Warner overdrive beschikbaar (optie) en zelfs een half automatische versnellingsbak maar deze was niet erg poppulair bij de kopers. Tot 1957 werden er 114.867 wagens gebouwd.
A55 Cambridge
De A55 MKI werd de vervanger van de A50. De wagens waren vrij identiek de motor had iets meer vermogen (51pk) en hij was 12cm verlengd.
1958 A55 Cambridge
1958 A55 Cambridge
A55 Cambridge estate
motor A55 Cambridge
Er werden 154.000 wagens gebouwd tot 1959. Er was ook een Van en een pickup versie die nog werden gebouwd tot 1971.
In Edinburgh wordt de eerste officiële rugbyinterland uit de geschiedenis gespeeld. Schotland wint op Raeburn Place van Engeland.
1933
Uitvinding van polyethyleen door Reginald Gobson en Eric Fawcett.
1937
In Rotterdam wordt het Stadion Feijenoord, De Kuip, officieel in gebruik genomen. Feyenoord speelde een wedstrijd tegen het Belgische Beerschot en won met 5-2.
1964
Een aardbeving van 8,4 op de Schaal van Richter berooft 114 mensen van het leven in Alaska.
De Austin-Healey 100 six is een sportwagen gebouwd van 1956 tot 1959 door BMC. De wagens kregen een 6-cilinder motor van de BMC C-serie. Voor de 2 extra plaatsen werd de wielbasis verlengd met 50mm. 2912cc goed voor 102pk (vanaf 1957 zelfs 117pk)
100 six (BN4 2+2 zit)
100 six BN4
Austin Healey 100 roadster 1958
100 six BN4
100 six (BN6 2 zit)
In 1957 werd de produktie overgebracht van Longbridge naar de MG plant in Abington.
100 six BN6
BN6 1958
1959 BN6 2-zitter
1959 BN6 2-zitter
Van de Austin Healey 100's werden er ongeveer 30.000 wagens geproduceerd.