A a A a (15dextra) |
André Citroën |
André Citroën, (Parijs, 5 februari 1878 - Parijs, 3 juli 1935) was een Frans industrieel. André's grootvader heette Limoenman en kwam uit Nederland. Hij was een eenvoudige juweliersknecht, wiens schoonvader de naam Limoenman maar niets vond. Citroen leek hem beter. Zijn zoon, Levie Citroen, een diamanthandelaar uit Amsterdam, verhuisde met zijn Poolse vrouw Macha Kleinan in 1873 naar Parijs, waar André in 1878 geboren werd. André's schoolmeester zette uiteindelijk het trema op de e in Citroën. Na een technische opleiding ontwikkelde André Citroën zich tot een geniaal uitvinder en innovator met een neus voor verhandelbare producten. Als handelsmerk koos hij de "double chevrons" (Frans voor dubbele pijlen), naar het voorbeeld van de kepervertandingen van de tandwielen waarvoor hij in 1900 het octrooi aanvroeg. Deze kepervertandingen zijn een symbool van de technologische vooruitgang die André Citroën zijn gehele verdere leven nastreefde. In 1906 werd hij als directeur van Automobiles Mors aangesteld en hij wist het merk van de ondergang te redden door een grondige reorganisatie door te voeren. Later wist hij de productie te verdubbelen. In 1915 was hij als officier bij de Franse krijgsmacht tijdens de Eerste Wereldoorlog getuige van het gebrek aan mortiergranaten. Citroën had als geen ander verstand van massaproductie en hij ging met een uitgewerkt plan voor een munitiefabriek naar de generale staf. Binnen 18 maanden zette Citroën een fabriek op die voor die tijd gigantische aantallen mortieren produceerde (op het moment van de wapenstilstand op 11 november 1918 meer dan 24 miljoen stuks). Na de oorlog startte Citroën met zijn meest ambitieuze project: een autofabriek onder de eigen naam "Automobiles André Citroën SA", kortweg Citroën. In 1919 liep de eerste Type A van de lopende band tegen een voor die tijd revolutionair lage prijs. Via spectaculaire acties in de media wist Citroën de aandacht gedurende de jaren twintig vast te houden. In 1933 nam hij de autoconstructeur André Lefèbvre in dienst. Diens successen zou Citroën echter niet meer meemaken. In 1934 kwam hij, door de crisis en zijn flamboyante levensstijl, in financiële moelijkheden. De banken weigerden hem een extra krediet en kort daarop ging hij failliet. Zijn hele vermogen zat in de ontwikkeling van de revolutionaire Traction Avant. De grootste schuldeisers van het bedrijf, de gebroeders Michelin, namen op verzoek van de banken de leiding over. André Citroën overleed in 1935 aan maagkanker en liet de wereld zaken na zoals geruisloze versnellingsbakken, goedkope auto's voor een groot publiek, rupsbandaandrijving voor personenwagens, de zelfdragende carrosserie, het zwangerschapsverlof, de bedrijfsgezondheidsdienst en bedrijfshulpverlening, autoverhuur en -lease, autoverzekeringen, garantieperiode op nieuwe auto's, de voorlopers van de advertorials, het hypen van producten in de media, public relations en natuurlijk introduceerde hij in Europa de lopende band. André Citroën was één van de eerste groep mannen die tot de "European Automotive Hall of fame" werd toegevoegd. |
|
André Hazes |
Andreas Gerardus Hazes (Amsterdam, 30 juni 1951 - Woerden, 23 september 2004) was een Nederlandse zanger die vanaf de late jaren 1970 populair was met zijn eigentijdse vorm van het levenslied. Tot zijn grootste hits behoren: Eenzame kerst (1976), Een beetje verliefd (1981), Ik meen 't (1985) en Wij houden van Oranje (1988). Hij bracht minstens 300 verschillende nummers uit, op 36 albums (exclusief compilatie-albums). Ook begaf hij zich - zij het kortstondig - in de gemeentepolitiek (2002). Op 27 september woonden ongeveer 48.000 mensen een afscheidsceremonie voor de zanger bij in de Amsterdam ArenA. Hazes had op die plek zijn afscheidsconcert willen geven. Op 23 september 2005 werd een deel van zijn as met tien vuurpijlen de lucht in geschoten op het strand van Hoek van Holland, dit conform de wens van de zanger. |
|
André Rieu |
André Léon Marie Nicolas Rieu (Maastricht, 1 oktober 1949) is een Nederlands violist en orkestleider die met zijn uitvoeringen van populair klassieke werken van onder andere Johann Strauss bekendheid geniet bij het grote publiek. Hoewel zijn commerciële benadering hem op veel kritiek kwam te staan, is hij al twintig jaar populair bij een breed publiek; het laatste decennium geniet hij zelfs een sterrenstatus. Rieu bespeelt een Stradivarius uit 1667. |
|
|