Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Bierblog
09-07-2014
Car d’Or - St. Feuillien.
Car d’Or
Bergen is volgend jaar Culturele Hoofdstad van Europa, en dus proberen veel lokale producten hun wagentje aan dat evenement vast te hangen. De lokale brouwerij Saint-Feuillien uit Roeulx pakt uit met het bier “Car d’OR”, een blond bier van hoge gisting met een alcoholpercentage van 6,5 pct. “Car d’OR” verwijst naar een gebruik tijdens de Ducasse van Bergen, het plaatselijk folkloristisch feest dat elk jaar in de stad plaatsvindt. Tijdens dat feest wordt het reliekschrijn van Sint-Waltrudis, de mythische stichtster van Bergen, rondgevoerd op de Gouden Koets (Car d’Or). Brouwer Alexis Briol heeft het over een “toegankelijk en makkelijk te drinken” bier, met veel hop “maar zonder agressiviteit”. Afhankelijk van het succes zou Saint-Feuillien het bier op langere termijn kunnen integreren in haar klassieke gamma.
la Car d’OR, is het eerste product dat met een label werd bekroond door de Europese Culturele Hoofdstad.
Dit bier werd voor de eerste maal voorgesteld op 24 april in l'Alhambra, een belangrijke plaats ontstaan uit het Bergense festivalleven.
De neus is zoet en licht kruidig. De eerste slok is zoet. Tikkeltje fruitig. Toetsen van koriander. Een beetje waterachtig. Een minieme bitterheid dringt soms door Maar het bier blijft tot op het einde zoet. In balans maar zwakke body Zoete afdronk
Mocht nog veel meer hop gebruikt worden. Niet slecht maar weinig karakter Eenvoudig bier gebrouwen voor de toeristen die het best wel lekker zullen vinden.
Maandagavond 30 juni 2014 opende voor heel wat genodigden en de pers het nieuwe Brugs Bier Museum. Het museum bevind zich op de bovenverdieping van het postkantoor op de Markt. De jonge Brugse Initiatiefnemers zijn Thibault Bekaert en Emmanuel Maertens. Ze tekenden een huurovereenkomst voor twintig jaar. Thibault Bekaert (een 30-jarige zelfstandige letterbeeldhouwer ) en de 38-jarige horeca-uitbater Emmanuel Maertens. hebben heel wat ervaring in de horeca. Zo was Thibault een tijd kok in het gekende restaurant Gouden Harynck en was hij kelner in de restaurants Sint-Joris en Central op de Markt. Emmanuel groeide door van commis op de Markt tot zelfstandig horeca-uitbater na enkele tussenstops in het buitenland. Het idee voor een biermuseum heeft Thibault opgedaan tijdens een bezoek aan Praag waar je in het biermuseum alles te weten komt over de geschiedenis van de pils.
Het museum bevind zich op de bovenverdieping van het postkantoor op de Markt. Ingang : Breydelstraat nr 6.
Vlaamse comedy- en televisiemaker Lieven Scheire verzorgde de bindteksten tussen de gastsprekers.
Initiatiefnemer Thibault Bekaert gaf uitleg over het museum en de tot standkoming ervan en bedankte iedereen voor hun medewerking!
Bierdame nr 1 Sofie Vanrafelghem was een van de gastsprekers Ze had ook haar inbreng tot het stand komen van het museum!
Partnership
Ze kozen voor een partnership met Palm Breweries, die Thibault al eerder kende door zijn deelname aan de wedstrijd Palm Urban Crafts. Begin vorig jaar zijn beiden met het idee van een biermuseum in Brugge naar Palm Breweries gestapt om een mogelijke samenwerking te bespreken. Ze vonden het de meest logische partner om mee in zee te gaan: ze zijn de enige brouwer die de vier gistingswijzen aanbiedt en ze brouwen ondermeer Brugge Tripel en het abdijbier Steenbrugge, een duidelijke link dus met de stad Brugge.
Palm Breweries zag een samenwerking volledig zitten en ging mee in zee. Vanaf het begin werd samen afgesproken om er geen Palmmuseum van te maken, wel een algemeen biermuseum. Ze kunnen wel rekenen op de ervaring en de knowhow van Palm Breweries, maar de inhoud van het museum werd volledig objectief en onafhankelijk samengesteld door een panel van autonome bierkenners en –auteurs, waaronder Bierdame Nr 1 Sofie Vanrafelghem en brouwer Kris vandewalle.
Thibault nam ons mee naar het museum en gaf uitleg bij diverse standen.
Het museum
Het museum werd ondergebracht in de 3 bovenverdiepingen van het postgebouw op de markt van Brugge. Het is een beschermd monument dat in overleg met de erfgoeddiensten en monumentenzorg opgewaardeerd werd en voor het eerst toegankelijk wordt voor het publiek.
Het biermuseum zal gebruik maken van de nieuwste multimediale technieken. Elke bezoeker krijgt een Apple iPad Mini met hoofdtelefoon. De software werd op maat van het museum geschreven - in tien talen - door Typework, een jong Brugs bedrijf. Ook alle tekst- en audiofragmenten zijn tientalig ingesproken door native speakers.
Een passage over vrouwen-en bier
Het biermuseum zal gebruik maken van de nieuwste multimediale technieken.
Het museumgedeelte zelf bevindt zich op de tweede en derde verdieping. De bezoeker wordt er volgens zijn eigen interesse geïnformeerd over een zo ruim mogelijk aantal onderwerpen, zoals:
- de geschiedenis van het bier: wereldwijd, in België en in Brugge, met o.a. de rijke geschiedenis van de trappisten en de abdijbieren
- het brouwproces: er wordt niet gebrouwen in het museum zelf, wel worden de verschillende brouwprocessen en –technieken uitgelegd
- de grondstoffen van bier, die de bezoeker ook zal kunnen ruiken, voelen en proeven
- de verschillende bierstijlen en –soorten, zowel in binnen- als buitenland
- bier en gastronomie: foodpairing, hoe combineer je gerechten met bier, hoe verwerk je
bier in een gerecht (ondermeer opgesteld in samenwerking met Philippe Serruys van sterrenrestaurant ‘Den Gouden Harynck’)
- vrouwen en bier: de belangrijke rol van de vrouw in de geschiedenis van het brouwen
- bier en gezondheid: wat zijn de positieve eigenschappen van de ingrediënten van bier.
De degustatieruimte
Uiteraard kan er ook geproefd worden. Het museumbezoek eindigt op de eerste verdieping met een degustatie van drie biertjes van 15cl naar keuze, inbegrepen in de toegangsprijs
(11euro, 9 euro voor de Bruggelingen). Er worden 16 bieren van het vat aangeboden,
waaronder natuurlijk Brugge Tripel en Steenbrugge, maar ook enkele exclusieve bieren zoals het Rodenbach foederbier, ongefilterde Palm en Boon lambiek. Daarnaast is er altijd een trappist van de maand.
Het museum gaat open onder de naam ‘Bruges Beer Museum’ en als tagline The Beer Experience, discovering and tasting’.
Een blond bier gebrouwen op basis van Belgische hop en Haspengouwse waterkers.
Nadat “Waterkerskwekerij Sint–Lucie” uit Lauw het label van Haspengouws streekproduct behaalde, is er nu het bier ‘Cress’ Het is een absolute primeur. Bier gebrouwen op basis van waterkers en hop. Waterkers is een caloriearme groente die rijk is aan ijzer, calcium, jodium, vitamine A en C. Bovendien heeft waterkers een gunstige werking op de zenuwen en hoge bloeddruk. Waterkers heeft een bloedzuiverende en vocht afdrijvende werking en helpt om de eetlust op te wekken. Waterkers zou de gezondste groente zijn die je in de winkelrekken kan terugvinden.
Het bier kwam tot stand toen men tussen pot en pint op het bierfestival van ‘Anders’ te weten kwam dat waterkers in de tijd van de Kelten werd gebruikt om bier zijn bittere smaak te geven. Waterkerskwekerij Sint–Lucie en brouwerij Anders sloegen de handen in elkaar en creëerden een recept. Eerst testten ze op basis van de waterkersplant zelf, daarna op basis van waterkerssap, maar dit gaf nooit een bevredigend resultaat . Uiteindelijk werd er geprobeerd om het waterkerszaad toe te voegen tijdens het kookproces. Dit was de juiste toepassing en het bier “La Cress” was geboren.
Zoete aanzet Moutige toetsen Kruidig Bitterheid komt flink opzetten Het bier is goed in evenwicht terke body Ook nu en dan een fruitigheid waarneembaar De afdronk is behoorlijk kruidige
Frisse doordrinker Zeg maar een lekkere aperitief!
Tonneke is een ale of "Spéciale Belge" (hoge gisting) met een alcoholpercentage van 5%. Het bier werd reeds gebrouwen in 1818. In 2008 heeft De Vlaamse Dienst voor Agro Marketing (Vlam) het bier van brouwerij Contreras samen met nog drie bieren van andere brouwerijen een Vlaamse erkenning als Traditioneel Streekproduct gegeven.
Ook Palm en Dubbel Palm (Palm Breweries - Steenuffel) Op-Ale (brouwerij Affligem uit Opwijk) en Koninck (Antwerpen) zijn erkend als streekproduct.
Onder impuls van Palm Breweries werd de groepsaanvraag ingediend. Nu kan het herkomstlabel streekproduct.be een bijdrage leveren over de unieke bierstijl 'Speciale Belge'.
De in het lastenboek beschreven grondstoffen, het brouwprocédé en het rijpingsproces vormen de basis voor de erkenning
Moutige smaak Tikkeltje karamel Een lekkere aanhoudende bitterheid Hoppige prikjes met af en toe een licht zurig trekje Matig zoet, licht bitter en een droge geroosterde afdronk
Hop The Brewer - Brouwerijhuurder d'Oude Maalderij.
Hop The Brewer
Voor brouwer Jef Pirens begon 'Zijn Bierpassie' bij een Bierproefclubje onder voormalige Lichterveldenaren. In zijn kelder te Koolskamp richtte hij een proeflokaaltje op waar iedereen bier kon proeven. Stilaan begon de biermicrobe een grotere vorm aan te nemen. Uit liefde voor het Belgische gerstenat startte hij met zijn eigen hobbybrouwerij. Niet lang daarna (2011) ontsproot er een bierfirma met de naam" D’Oude Maalderij ", genoemd naar de plaats waar gedurende tientallen jaren graan gemalen en gemengd werd. De hobbybrouwerij werd hoe langer hoe meer een experimentele proefbrouwerij waar recepten ontwikkeld werden.
In het najaar van 2012 stelde D'Oude Maalderij met trots haar eerste unieke en volledig afgewerkte bier aan de pers voor, namelijk de ‘Quantelaar’ (8,0%Alc.Vol). Dit bier werd door Jef gebrouwen bij Brouwerij Maenhout uit Meulebeke. Het was een schot in de roos! Het bier kende zoveel succes dat Jef voor de commerciële productie van zijn bier soelaas moest zoeken bij bevriende en gelijkgezinde brouwers. Door hun installatie af te huren kon hij zijn bier verder blijven brouwen.
Waar hij voorheen zijn creaties bij brouwerij Maenhout per 6HL brouwde, gebeurt dit nu bij brouwerij 't Gaverhopke,per 10HL en occasioneel bij brouwerij De Leite op 30HL, brouwerij Gulden Spoor op 10HL en brouwerij Alvinne op 20HL.
Naast Qantelaar kwam er ook Redenaar en Qantelaar Oak Aged (760 flessen van 50cl) op de biermarkt. Zijn laatste creatie is ‘Hop the brewer’ een woordspeling op de kinder animatiereeks ‘Bob de bouwer’ (6,5%Alc.Vol.) Het werd gebrouwen bij brouwerij Alvinne ter ere van het 11e Zythos Bierfestival.
Hop The Brewer (6,5% Alc.Vol.) Receptuur brouwer Jef Pirens - Bierhuurder d’Oude Maalderij) Gebrouwen bij brouwerij Alvinne (Moen)
Koperkleurig bier Met een volle romige schuimkop
De neus bied zoete mout toetsen met florale tinten. aroma’s van citrus en banaan komen afwisselend naar boven
De smaak bij de eerste slok is zoet Een lichte bitterheid komt naar boven Fruitig Ook hier een florale toets Het heeft met zijn 6,5% een redelijke stevige body De bitterheid blijft aanhouden Het heeft een rechtdoorsmaak en niet zoveel nevensmaken. Een droge licht bittere afdronk op het einde. Lekkere doordrinker en dorstlesser.
Toen Bernard en ik voor bierzaken in Sint-Gillis waren, deed deze Brusselse Gemeente me denken aan Parijs. De huizen hier hebben een gelijkenis met de huizen van de Franse hoofdstad. Niks voor niks heeft Sint-Gillis het Hortamuseum op haar grondgebied. Samen met drie andere art-nouveauhuizen van Horta, behoort het tot de werelderfgoelijst van de Unesco.
Het Sint-Gillisvoorplein
Het Sint-Gillisvoorplein zal over afzienbare tijd helemaal worden heraangelegd. De Brusselse landschapsarchitect Bas Smets won er een wedstrijd die de gemeente uitschreef en belooft van het voorplein nog een beter plein te maken. Tant mieux voor de vele horecazaken die er nu al de levendige sfeer bepalen. Een van de cafés op het voorplein is Café Égalité.
Brasserie Égalité.
Aan het venster enkele sugesties!
Café Égalité is alvast een goede naam voor een café dat ook inhoudelijk best wat te bieden heeft. Égalité wordt uitgebaat door Hasan en is gespecialiseerd in Belgische bieren. Dat zal je niet ontgaan als je er binnenstapt, want de muren zijn vol getimmerd met houten panelen, waarop in zwarte viltstift – een beetje op ambachtelijke wijze – de namen van de ambachtelijke bieren worden vermeld, telkens met wat uitleg over hun smaak en herkomst.
De keuzemuur!
Smal en diep met een eigenzinnige interieursmaak.
Een Barokke luster domineert het plafond
De houten panelen bepalen voor een groot deel de sfeer van deze zaak die verder nog kan bogen op twee barokke lusters, groen geschilderde gipsmoulures aan het plafond en een grote spiegel.
Naast de plaatselijke bevolking komen ook heel veel bierliefhebbers naar de zaak. Uitbater Hasan is een vriendelijke uitbater met een klein hoekje af. Hij was dolenthousiast met ons bezoek. Hij serveerde ons een taras Runa van de Zennebrouwerij.
Ook de dienster is een vriendelijke en een mooie verschijning.
Uitbater en eigenaar Hasan in de deuropening van zijn speciale zaak.
Het grote terras voor het café. Het vloeit samen met enkele andere terassen Ze bepalen mee aan de gezelligheid van het Sint-Gillisvoorplein.
Van een originele menukaart kun je hier wel spreken.
Taras Runa – 4,8% Alc.Vol. Brasserie de la Senne
Donker blond wazig bier met witte romige schuimkraag
Kruidige neus (Kruidnagel) Gistig.
Een bittere aanzet Hoppig Toetsen van appelen Tikje Citrus Ook hier enkele kruidige toetsen Bittere afdronk Lekkere aperitief
Taras Runa is een collaboration brew tussen DLS en Birrificio di Montegioco.
INFO :
Café Égalité Parvis de Saint-Gilles 47, Sint-Gillis Voorplein 47 1060 Brussel Tel : 0488 31 43 18 brasserie.egalite.7@facebook.com
Met ‘Philly Tripel’ brouwde brouwerij Dilewyns uit Dendermonde een limited edition bier speciaal voor de Philly Beer Week in Philadelphia(Amerika). Philly Beer Week is de langstlopende en grootste week van het ambachtelijke bier in de States. Er zijn een 100-tal evenementen verspreid over 10 dagen. Het bier is in feite een collaboration brew met de plaatselijke Dock Street Brewing uit Philadelphia. Het biertje werd wel in Dendermonde gebrouwen. Het resultaat is een Tripel van 8,5% Alc.Vol. Het bier wordt gebrouwen met biologische acaciahoning uit België die bekend is om zijn zachte en bloemige smaak. De honing geeft het bier een delicaat vleugje zoetheid , samen met warme aroma's van vanille . Het bier werd slechts een keer gebrouwen. Dus wil je het alsdan nog proeven dan moet je vlug zijn!
De neus beleefd een hoogdag! Een parfum van mout vers fruit tikje taart! en een prikkeltje honing Zachte hoppetoetsen
De eerste slok is verfrissend Een citroentoetsje zorgt hiervoor Moutig die over gaat in een licht bittere aangename smaak Het fruitige dwarrelt er rond. De honing is aanwezig zonder positief veel op te vallen Het bier is zacht en mooi in balans Bitter zoet wisselen elkaar af ook hier een toetsje patisserie De afdronk word over genomen door een zoete fruitige toets.
Een heel lekkere tripel met een fijne smaak zoals die hoort te zijn.
Brouwerij St. Bernardus - Watou - St. Bernardus Extra 4,8%
Brouwerij St. Bernardus
St. Bernardus Extra (4,4% Alc.Vol) is het nieuwe bier van de gelijknamige brouwerij uit Watou. Met de geboorte van het nieuwe blonde bier laat ik u eerst een fotoreeks zien van de brouwerij naar aanleiding van een bezoek enkele maanden geleden met de Waregemse bierfanaten. Op het einde volgt een bespreking van het nieuw bier.
Watou is vooral bekend als kunst- en brouwersdorp. Twee brouwerijen, Sint-Bernardus en Brouwerij Van Eecke, leveren een uitgebreide selectie streekbieren. Van Eecke bevind zich in de dorpskern maar brouwerij St. Bernardus is gelegen op deze Trappistenweg.
Brouwerij St. Bernardus in Watou onderging de laatste jaren een grondige gedaanteverandering. Met de aanleg van het hoppeveld vlak naast de brouwerij, de bouw van nieuwe magazijnen, en een authentiek café annex degustatiezaaltje werd de brouwerij vervolledigd.
De Brouwerij
De productie is de voorbije jaren inderdaad sterk gestegen. In 2008 brouwden St. Bernardus nog 1.700.000 liter bier per jaar, dit jaar zullen ze volgens zaakvoerder Hans Depypere er ongeveer 3.600.000 liter maken". Momenteel wordt daarom een nieuwe brouwzaal geïnstalleerd, waarmee ze de productiecapaciteit indien nodig nog verder kunnen opvoeren. Met de huidige installatie zitten ze aan hun maximum en kunnen ze slechts twee keer per dag brouwen. Met de nieuwe installatie zal de productie opgevoerd worden naar zes keer per dag. De St. Bernardusbieren zijn een uithangbord voor de Belgische Bierindustrie . De laatste jaren worden ze hoe langer hoe meer begeerd in binnen- als buitenland.
Alle bieren worden in de brouwerij Gebotteld.( 200.000 flessen per week)
De Proefzaal
Een heerlijke St. Bernardus Tripel!
Het parade paardje!
Men beweert nog altijd dat de St.Bernardus12 hetzelfde bier is als het Westvleteren-12 bier. Maar de waarheid is dat na de tweede oorlog de Trappisten van Westvleteren een brouwerij zochten om het bier voor hen te brouwen. Ze wilden indertijd het bier niet meer commercialiseren en gaven een vergunning aan St. Bernardus. De brouwmeester van Westvleteren Dhr. Mathieu Szafranski (van Poolse afkomst) bracht de recepten, de knowhow en de gist mee. Brouwerij St. Bernardus brouwde van af toen de bieren om ze te commercialiseren. De Trappisten brouwden ook verder maar enkel voor zich zelf en voor 'De Vrede', het café schuin tegenover de abdij (Nu recht tegenover). De vergunning eindigde in 1992, maar St.Bernardus brouwde de bieren verder maar veranderde de naam van Sint-Sixtus of trappist Westvleteren naar St. Bernardus de naam van hun brouwerij. Het St. Bernardusbier abt 12 is geen exact kopie van Westvleteren. Ondanks bijna dezelfde smaak zijn er kleine verschillen zoals het brouwwater bvb. Aan u te ontdekken om ze uit elkaar te houden!
Er worden een achttal bieren gebrouwen waarvan st Bernardus Abt (12%) de bekendste is natuurlijk. Daarnaast nog een pater (6%), Een prior (8%), een tripel (9%) St. Bernardus witbier, Christmas Ale, Watou tripel en grottenbier. Ondanks hun religieuze namen zijn het geen Trappistenbieren meer. Het zijn ook geen erkende abdijbieren.
Brouwerij Sint-Bernardus uit Watou lanceerde vorige week een nieuw seizoensbier, de Sint-Bernardus Extra 4. Het bier moest al drie jaar eerder op de markt komen. Het was vroeger te zien op oudere publiciteitsborden voor de jaren 70’ Vijf jaar geleden hadden ze al plannen om het samen met hun Amerikaanse invoerder Darius Debski op de markt te brengen. Maar door zijn plotselinge dood besloot St. Bernardus het niet meer op de markt te brengen. Maar goede ideeën veeg je zo maar niet van de baan en nu de brouwzaal de nodige vernieuwingen krijgt besloten ze het toch maar om te brouwen.
Annemie en ik proefden het nieuwe bier op het terras van restaurant ‘Het Ovenhuis’ op het gezellige marktplein van Watou. De dienster wist ons te vertellen dat het maar om een beperkte oplage gaat. (54.000 liter) Het is een seizoensbier en zal jaarlijks op de markt komen vanaf 15 mei. het bier is te vinden in de betere drankenhandels.
St. Bernardus Extra - 4,8 % Alc.Vol.
Blond helder bier Met een witte schuimkraag die nogal vlug verdwijnt.
De neus is Moutig gistige prikkels Ook wat toetsen van citrus (Niet overweldigend)
De eerste slok doet nogal waterachtig aan Moutig kruidig (Koriander) Ondanks de hoeveelheid hop (meer dan in hun andere bieren) heeft het bier een lichte bitterheid. Het heeft jammer genoeg geen body. Het zou vroeger het tafelbier geweest zijn van de paters. maar de dag van vandaag mag er toch meer pit in een bier zitten Vooral omdat het tussen de hoppevelden van Poperinge gebrouwen wordt.
Misschien nog ietsje te jong? Maar volgend jaar moet er aan gesleuteld worden. We zijn meer gewoon van deze prachtige brouwerij!
Formidabel 5,5% - Bierfirma Broeder Jacob - Gebrouwen bij brouwerij Anders (Halen)
Formidabel
Ondanks de vele brouwsels die bierfirma 'Broeder Jacob' laat brouwen bij Brasserie Du Bock in Purnode werd het bier ‘Formidabel’ uitbesteed aan brouwerij ‘Anders’ uit het Limburges Halen. De naam is een knipoog naar Stromae en de Nationale voetbalploeg De Rode Duivels
Over bierfirma Broeder Jacob
Eigenaar Johan Claes was een kwarteeuw verbonden aan de koffiebranderij Java, maar opende dan samen met broer Dirk het dorpscafé In de ster, bij Boeresin Wezemaal. Daar leerde hij de combinatie van bier en gastronomie kennen. Zijn droom om een eigen brouwerij te hebben kan hij niet realiseren, maar bracht met Broeder Jacob Blond en bruin zijn eigen bieren op de markt. Deze werden voor het eerst voorgesteld op Horeca expo Gent 2010. Hij oogstte veel bijval met zijn bieren en al vlug kwamen nog andere creaties op de markt. Een negental bieren zijn nu in omloop.
Lees de legende en het ontstaan van Broeder Jacob hier
De neus is fris Met een licht moutige toets Fruitige hop prikkels
De eerste slok is mooi fruitig Lichtjes floraal Citrussmaakje komt naar boven Een lichte hopbitterheid komt zich in de mond mengen Ook kruidige toetsen laten zich opmerken! Mals zacht bier. Mooie in balans. Een verfrissend zomerbiertje met een redelijke stevige body ondanks de 5,5%
Wanneer u een bezoekje brengt aan onze hoofdstad en u krijgt een hongertje dan moet u eens doen zoals Geroen en ik, het oergezellig Brussels restaurant ‘Nüetnigenough‘ opzoeken. Dit sfeervolle eethuis is gevestigd in de Lombardstraat 25 en ligt niet zo ver van de Grote Markt.
"Nüetnigenough?" Letterlijk vertaald vat dit woord de ziel van de ‘Brusseleir’ samen, die nooit maar dan ook nooit voldaan is.
Groot is de resto niet wel maar de moeite waard om het te bezoeken. In een charmante omgeving, met een vleugje art nouveau en art déco serveren ze typische Brusselse gerechten waarvan enkele met bier bereid.
De uitzonderlijke bieren van Brouwerij Alvinne en de Brusselse Zennebrouwerij zijn er goed vertegenwoordigd!
Een uitblinker op het schap is het bier 'Niks Meer Nodig' 10% Alc.Vol. Van brouwerij Alvinne (Moen) Het is een Morpheus Dark die vijf maanden werd gerijpt op bourbon vaten Een dessertbier speciaal gebrouwen voor de vijfde verjaardag van het restaurant EBC 190 (Kleur) en 48 EBU (Bitterheid). Een zacht bier met fruitige toetsen en vanilleprikkels Chocolade en een tikkeltje vineus!
De bierkaart blinkt niet uit in aantallen (nochtans meer dan 50 bieren), ze kiezen daarentegen voor pareltjes van ons ‘Belgenland’ en ze werken uitsluitend met brouwers waarvan ze de brouwkunsten bewonderen (ver van zoet, op zoek naar bitter). Industriële bieren zijn bij hen uit den boze.
Liefhebbers van Oude Gueuze worden in dit bruine restaurant verwend. Ze hebben er op het schap de beste Lambics van het Pajottenland. Ze zijn allen aanwezig van zuur tot zuurder.
Geroen en ik werden bediend door Cécile. Een vriendelijke dame die ons op charmante wijze door de bier- en menukaart loodste. Met haar eigen Brussels dialect gaf ze het restaurant nog meer charme en karakter.
Varkenshaasje in Pius X bier en Eekhoorntjesbrood
Nüetnigenough : Klein maar fijn! een eethuis om te koesteren
Persvoorstelling - Merci maman - Brouwerij De Leite (Ruddervoorde)
PERSVOORSTELLING
“Bier met een Ziel, kunst en moeders in oorlog”
Het bedrijf HELBIG waar brouwerij 'De Leie' ondergebracht is.
In brouwerij De Leite in Ruddervoorde werd op 23 april jl het nieuw bier ‘Merci Maman’ voorgesteld:
Vier jonge ondernemers kwamen op het idee om hun afzwaai bij de Jonge Economische Kamer op een zinvolle manier in te vullen. Ze worden 40 in het jaar waarin het begin van WOI wordt herdacht.
Het bier wil dan ook eer betuigen aan een vergeten groep in de Groote Oorlog en de oorlogen van vandaag: moeders en vrouwen. Ze leden vaak ontbering, verloren man of zoon, maar hielden toch een gezin recht. Sommigen werden ondanks hun gezin ook échte helden.
Om de sterke vrouwen van vandaag te steunen gaat 10 procent van de omzet van ‘Merci Maman’ naar het Vrouwencentrum in Istalif (Afghanistan), het project van Barones Jennie Vanlerberghe.
‘Merci Maman’ is een ‘warm blond bier’ van 6 vol % alcohol met een fijn bittere afdronk en een fruitige toets. “We wilden een bier dat zich onderscheidt, maar toch door veel mensen ook vrouwen graag wordt gedronken,” vertelt brouwer Luc Vermeersch die voor het smaakpalet overleg pleegde met biersommelier Sofie Van Rafelgem.
De aanleiding om het bier te brouwen werd gegeven door Ief Vancouillie (Fonitel), Koen De Brauwer (drukkerij Drukta), Kristof Lefevere (SAP consultant) en Francis De Nolf (Roularta Media Group). Deze vier jonge ondernemers bereiken de leeftijdsgrens bij de Jonge Economische Kamer (JCI) Roeselare-Izegem. Bij hun afzwaai wilden ze iets blijvend, iets authentiek achterlaten.
De vele herdenkingen van het begin van WOI deden hen stilstaan bij een groep die vaak over het hoofd wordt gezien: moeders en vrouwen. In de oorlogsjaren leden ze ontbering, verloren man of zoon, maar hielden toch verder een gezin recht. Sommigen waren – ondanks hun gezin in stilte en anonimiteit echte helden. Het legde voor de vier initiatiefnemers van het bier meteen de link naar de rol die hun eigen echtgenotes al die jaren hebben vervuld: hen meestal in stilte en anonimiteit steunen in de uitbouw van hun ondernemerschap.
Brouwer Luc Vermeersch en zijn echtgenote Carine Vandekinderen wilden het eerbetoon nog een stap verder doortrekken en beslisten om 10 procent van de omzet van ‘Merci Maman’ af te staan aan het Vrouwenhuis dat Baronnes Jennie Vanlerberghe met Moeders voor Vrede sinds 2002 uitbouwt in Istalif, een district op 48 km ten noorden van de Afghaanse hoofdstad Kabul.
Het project zet na de laatste gevechten tussen de Taliban en de Noordelijke Alliantie in op de heropbouw van de gezondheidszorg, het onderwijs, de kleinschalige economische productie en de landbouw.
Vooraleer de persconferentie begon werden de genodigden getrakteerd op de bieren van De Leite. Hier met een charmante glimlach uitgeschonken door mede zaakvoerdster Carine Vandekinderen.
Zaakvoerder en brouwer Luc Vermeersch verwelkomde iedereen en gaf meer uitleg over het project. Merci Maman staat voor een verhaal, een belevenis: een bier om te zien, te ruiken, te proeven, te smaken, te voelen... stil verwijzend naar die sterke stille kracht, die force nature, de moeder, daarom : "Merci Maman". Merci Maman is ook een ode aan de Martha Cnockaerts van alle tijden, aan alle sterke vrouwen, alle moeders, aan alle stille krachten. Hij vertelde twee verhalen over Stefanie vanhoof en Martha Cnockaerts twee sterke vrouwen in de oorlog.
Francis De Nolf (roularta) vertelde de reden waarom ze aan het project begonnen zijn. De Jonge Economische Kamer Roeselare–Izegem heeft als ontwikkelingsbeweging de doelstelling en dus ook de traditie niet om goede doelen te steunen.
De vier afscheidnemende JCI-leden wilden met de hulp van een brouwer een uitzondering maken. Brouwerij De Leite met brouwer-ondernemer Luc Vermeersch was bereid mee te stappen in dit authentieke verhaal. Tien procent van de omzet van ‘Merci Maman’ staat Brouwerij De Leite af aan het project in Istalif “Omdat de rode draad er is. Omdat we op een onschuldig moment, zoals bij het proeven van een bier, stil willen staan bij de miserie, maar ook bij de kracht om door te zetten, het geloof in de kracht van de hoop, om te overleven in de Eerste Wereldoorlog, in Afghanistan, in alle oorlogen. Voor de stille, sterke kracht van vrouwen in onmogelijke tijden.”
Het etiket
Kunstenaar Robin Vermeersch Merci Maman kreeg een etiket bezet met rode papavers o ver een zwart-wit foto van een sterke vrouw, een moeder. Het werd ontworpen door kunstenaar Robin Vermeersch en werd gedrukt door Drukkerij Drukta in Kortrijk.
Barones Jennie Vanlerberghe die Moeders voor Vrede sinds 2002 uitbouwt in Istalif, een district op 48 km ten noorden van de Afghaanse hoofdstad Kabul. was emotioneel van het project en bedankte de initiatiefnemers.
Istalif
“Het verhaal van het ontstaan en de geschiedenis van het Vrouwencentrum in Istalif
en van de vrouwen die erbij betrokken zijn, is een verhaal van moed. Het is een
boeiend en ongelooflijk verhaal met veel ingehouden woede, waarin soms ongeloof
en nu en dan een hartelijke lach door klinkt. ”
(Jennie Vanlerberghe, Lach niet Khanoem)
vlnr : Francis De Nolf (roularta) Ief Vancouillie (Fonitel), Barones Jennie Vanlerberghe, Brouwer Luc Vermeersch en zijn echtgenote Carine Vandekinderen, Kristof Lefevere (SAP consultant) en Koen De Brauwer (drukkerij Drukta).
Na de persconferentie werd het bier geproefd en als hongerstiller
werd een lekkere paella opgediend
Het bier
Het moest een vrouwvriendelijk bier worden. Vrouwen drinken wel degelijk graag bier, want bier is kunst, is beleven. Bij het bedenken van zijn proefbrouwsels en de ingrediënten heeft de brouwer dan ook overlegd met Sofie Van Rafelghem. Een jonge vrouw die gepassioneerd bezig is met bier, zowel als journaliste, docente, biersommelier en hobbybrouwer. Zij is gedreven in de weer om de kloof tussen vrouwen en bier zoveel mogelijk te verkleinen. Zie ook
Zij vond zijn keuzes van grondstoffen goed. “Vrouwen hebben ook problemen met de ‘grote vazen’ waarin het bier geschonken wordt. Daarom willen wij zelf het bier zoveel mogelijk aanbieden in onze kleinere glaasjes.”
Merci Maman 6% Alc.Vol.
Na de kunstzinnige ludieke bieren, was het nu dus tijd voor een kunstzinnig beklijvend bier. Het bier tekent voor 6 Vol %alcohol, en is ‘warm in dronk’. De brouwer noemt het ‘warm blond’. Er is bewust niet gegoocheld met een hoge bitterheid. Door een fijne keuze van aromahoppen is gezorgd voor een fijne bittere afdronk met een fruitige toets. “Wij wilden een bier dat zich onderscheidt, maar toch door veel mensen graag gedronken wordt”.
Koperkleurig bier met romige witte schuimkraag
Een zoete moutaroma Floraal met licht kruidige prikkels
De eerste slok is moutig (Gebruik van vier mouten) Mals en romig. Ook een fruitige florale toets Langzamerhand komt er een aangename hopbitterheid naar boven. Bewust niet te veel. Meer aromahop gebruikt (Hoppebellen) Gedryhopt met twee hopsoorten De afdronk is droog en bitter Het bier is een zachte harmonie tussen zoet en bitter.
De Hippe Hoppers (Hugo Gevaert, Mario Vermeersch, Kurt Persyn en Franky Van Brabandt ) werden in 2012 uitgeroepen tot de beste hobbybrouwers van België. De jury vond hun blonde Bryggja ‘Het beste Hobby bier!
In 2013 behaalden ze met hetzelfde bier de zilveren medaille op het Belgian Beer Awards Digitaal Festival. Hun vroegere naam ‘Hippe Hoppers’ hebben ze nu ingeruild voor Bryggja. Bryggja is oud Noors voor aanlegsteiger en dat zou v olgens geschiedkundige bronnen de oorspronkelijke naam van Brugge zijn. Inmiddels hebben ze een tweede bier gecreëerd. Amuse Bryggia. Ook een licht alcoholisch bier maar kruidiger van smaak. Dit bier wordt bij gebrek aan een voorlopige eigen brouwerij gebrouwen bij De Graal in Brakel.
Het aroma is aangenaam fruitig Toetsen van citrus. Kruidige prikjes
Ook de eerste slok is fruitig (Perzikken) Hoppige toetsen op de achtergrond. Kruidige prikkels komen stilaan naar boven Ik dacht tijm (maar volgens mede zaakvoerder Bryggia Franky Van Brabandt werd er geen tijm gebruikt) De hopbitterheid (Belgische hop) zorgt voor voldoende evenwicht. Droge fruitige afdronk. Meer hopbody zou het bier nog meer in de hoogte geduwd hebben. Maar toch een aangenaam te degusteren bier.
Op vrijdag 04 april 2014 werd de tentoonstelling '24 Belgen/24 Bieren' in het Hopmuseum in Poperinge geopend. De in Poperinge geboren fotograaf Koen Bauters en auteur Christophe De Schauvre hadden het idee opgevat om 24 bekende Belgen te koppelen aan 24 Belgische bieren. Wetend dat er ongeveer een 1500 biernamen bestaan was het voor het duo een hele opdracht om er 24 bekende Belgen aan te koppelen. Het resultaat is verrassend en het is aan de bezoeker van de tentoonstelling om uit te zoeken welk bier gelinkt wordt aan de prachtige 24 foto’s. De naam kan een link bevatten naar de naam van het bier. Ook de naam van de woonplaats kan genoeg zijn om tot een pairing te komen maar ook de karaktertrekken van de bekende Belg kan tot een overeenkomst leiden. De 24 foto’s zijn van heel hoog niveau en doen me soms denken aan de fotografie van Filip Naudts. Koen Bauters wist de bekende Belgen zo ver te krijgen dat ze eventjes hun fierheid op zij plaatsten om een zo goed mogelijke sfeervolle foto te bekomen met een knipoog naar het bijhorende bier. Het cijfer 24 staat symbool voor een krat bier.
In het zo pas geschonken Interieur (toog, kast en stoelen van de vroegere brouwerij Bartier) heette Conservator Sofie Adriaen in naam van het Hopmuseum iedereen welkom.
Auteur Christophe De Schauvre (links) en de in Poperinge geboren fotograaf Koen Bauters zochten 24 BV's op en linkten er 24 Belgische bieren bij. Tijdens hun toespraak haalden ze enkele anekdoten op De heren maakten van het gebeuren een mooi boek dat je in het Hopmuseum kunt verkrijgen.
Schepen voor toerisme Jurgen Vanlerberghe was vol lof over de tentoonstelling en het Hopmuseum. Niets voor niets is Poperinge de hoofdstad van het goede leven. Hij had het over de komende evenementen in het teken van het bier en verwelkomde ook Vrouwen en bier dame Sofie Vanrafelghem
Burgemeester Christof Dejaegher mocht de 24 verschillende bieren openen!
Koen Bauters en Auteur Christophe De Schauvre met hun boek
Actrice Gilda De Bal (Overal waar bier vloeit, ben ik BOB) gelinkt aan Blanche des neiges (Brouwerij Huyghe)
Silvy De Bie en Kobe Desramaults. Het bier dat aan hen gelnkt is vind je in het kastje onderaan de foto! Daarvoor moet je een bezoek brengen aan de tentoonstelling!
Dany De Smet en Marleen (Bierfirma Slaapmutske). Hun Slaapmutske werd gelinkt aan Veronique Leysen.
Gudrun en Bruno (Brouwerij 't Gaverhopke) Hun Koerseklakske werd gelinkt aan Marc Coucke
Het EVA bier van Sofie Vanrafelghem werd gelinkt aan de bloedmooie Eva Daeleman.
Handtekensessie door de eigenaars van de bieren!
Wie benieuwd is naar de andere BV's kan de tentoonstelling nog tot 30 september bezoeken in het Hopmuseum. Af en toe komt ook een van de bekende Vlamingen langs voor een gezellige avond. In het museum is ook een fotoboek te koop over het project met prachtige en soms grappige teksten van auteur Christophe De Schauvre (Heusden-Zolder). Hij peilt naar het goede leven van de 24 bekende Belgen. Niets voor niets is Poperinge de hoofdstad van het goede leven Een boek om te koesteren.
24Belgen/24bieren nog tot 30 september in het HOPmuseum
Brouwerij Kazematten is de nieuwe stadsbrouwerij van Ieper
De zoektocht om Ieper terug zijn eigen stadsbrouwerij te bezorgen, leidde dankzij het Ieperse stadsbestuur tot deze unieke en historische plaats. De kazematten aan het Houten Paard werden gebouwd rond 1680 naar plannen van Vauban, de grote vesting ingenieur van Lodewijk XIV. Ze maken deel uit van de vestingen die Ieper omwallen. Gedurende de eeuwen werden deze souterrains gebruikt als opslagplaats voor munitie & legermaterieel en als slaap- en schuilplaats voor de troepen die Ieper tijdens de vele belegeringen hebben verdedigd. Zo richtten de Britse troepen tijdens WOI de kazematten in als ‘mess’ voor de officiers. Ook hun commandopost, rustplaats en veldhospitaal werden in ‘Hotel de Remparts’, zoals de kazematten ironisch werden genoemd, ondergebracht. Ook de Britse soldatenkrant The Wipers Times werd er gedrukt, maar daarover later meer. En nu is er dus een stadsbrouwerij op deze unieke locatie.
De gelagzaal. Een lange toog rechts en op het einde een proeflokaal. Dit om de bezoekers te kunnen ontvangen Links wanden met enkele oorlogstaferelen.
Het project begon toen Sint-Bernardus op zoek ging naar een locatie voor het Grottenbier. Na een hint van Rudi Ghequire, brouwmeester bij Rodenbach, werden de zinnen gezet op de kazematten in Ieper. Ook het stadsbestuur was voor het idee gewonnen, en zo werd in samenspraak met erfgoedcel en de dienst volksgezondheid begonnen aan de bouw van de brouwerij. Die zal beheerd worden door de dochter van Depypere en de zoon van Ghequire. "Een huwelijk... uit liefde voor het bier", aldus dochter Julie Depypere
vlnr : Hans Depypere, Julie Depypere, Maarten Ghequire en Rudi Ghequire
Julie Depypere en Maarten Ghequire
JULIE DEPYPERE
Julie werd geboren in Newport Beach (CA, USA) in 1982. Ze woont samen met Pierre Sagaert en hun drie kindjes. Na haar opleiding Handelswetenschappen in Brussel vervolledigde ze haar studies met een Revisoraat aan de KU Leuven. Na enkele jaren als bedrijfsrevisor bij PWC volgde er 2 jaar Compo als controller. Daarna verhuisde ze naar IVC om hoofd van de boekhouding te worden.
Julie is de dochter van Hans Depypere, zaakvoerder van Brouwerij St. Bernardus uit Watou, en zo werd er aan haar mouw getrokken om de familiebrouwerij te vervoegen en hoofd van de administratie te worden.
Samen met haar broer Timothy en zus Helen is ze van begin af aan nauw betrokken geweest bij de opstart van Brouwerij Kazematten in Ieper. Ze is er verantwoordelijk voor de administratieve en boekhoudkundige aspecten van de brouwerij.
MAARTEN GHEQUIRE
Maarten (°1986) woont in Leuven, waar hij in 2009 afstudeerde als bio-ingenieur. Hij volgde een cursus bierbrouwen en maakte zijn masterthesis aan het Centrum voor Mouterij en Brouwerij. In 2013 beëindigde hij zijn doctoraatsstudie aan het Centrum voor Microbiële en Plantengenetica aan de KU Leuven, waar hij momenteel nog steeds actief is als postdoctoraal onderzoeker.
Maarten is ook de zoon van Rudi Ghequire van Brouwerij Rodenbach, waar hij overigens meermaals een vakantiejob deed. De passie voor het bier is hem dus met de paplepel ingegeven.
Maarten is in Brouwerij Kazematten verantwoordelijk voor het brouw-technische aspect en hielp mee de brouwerij op poten zetten.
Rudi Ghequire Manager van Brouwerij Rodenbach geef uitleg over de nieuwe brouwerij.
Brouwer Koen Hugelier
Brouwer KOEN HUGELIER
Koen Hugelier (°1976) woont met zijn vrouw Ilse en 2 kindjes in Kortrijk. Hij genoot een dubbele opleiding als medisch en farmaceutisch laborant aan de Hogeschool Gent en Hogeschool West-Vlaanderen en werkte een 10-tal jaar in laboratoria van de UGent. In 2006 ruilde Koen het laboratoriumwerk in om zijn toenmalig bijberoep als entertainer uit te bouwen. Hij kreeg de bier-microbe te pakken via de cursus Zythologie in Syntra West Kortrijk, en al gauw werd Koen een gepassioneerd bierliefhebber en hobbybrouwer.
Koen is momenteel docent drankenkennis en foodpairing aan Syntra West en Syntra Midden-Vlaanderen.
Koen werd in september 2013 de brouwer van Brouwerij Kazematten. Daarnaast zal zijn ervaring als entertainer en creatieve duizendpoot zeker van pas komen om de bezoekers rond te leiden en hen wegwijs te maken in de brouwerij.
Op die locatie zullen twee bieren gebrouwen worden: de Grotten Santé, dat de opvolger moet worden van het Grottenbier, en de Wipers Times. Met de naam van dat laatste bier wordt verwezen naar het feit dat de kazematten in de Eerste Wereldoorlog nog gebruikt werden door het Britse leger om het satirische krantje Wipers Times te drukken. "We wilden die link behouden, zonder daarmee in te spelen op de Groote Herdenking", aldus salesmanager Marco Passarella.
WIPERS TIMES (6,2% Alc.Vol).
Wipers Times 14 is het eerste bier van de nieuwe Ieperse Stadsbrouwerij. Het is een blond speciaal bier van hoge gisting, gebrouwen met 4 granen, uitsluitend gehopt met streekeigen hop en afgewerkt met 4 kruiden. De naam van het bier is een verwijzing naar de ‘trench gazette’ die door de Britse soldaten werd geschreven tijdens de Eerste Wereldoorlog. De krant werd gedrukt in de kazematten op een oude drukpers die de officieren redden uit de ruïnes van Ieper. Het krantje was een uitzonderlijke mix van grapjes, zwarte humor, sarcasme en poëzie en werd een instant succes onder de Britse soldaten die hun land dienden in de loopgraven. De naam en faam van The Wipers Times groeide met de jaren en behoort vandaag tot het Brits literair erfgoed. Omdat de Engelsen de naam Ypres moeilijk konden uitspreken verbasterden ze dit tot Wipers en zo is de naam van de krant ontstaan.
Eén van de kruiden die gebruikt wordt om het bier op smaak te brengen, is het zaad van de geneeskrachtige Maria distel, ook wel Blessed Thistle genoemd. Deze distel vind je ook terug op de voorpagina van de krant en op het label van het bier.
GROTTEN SANTÉ (6,5% Alc.Vol.)
Naast de productie van de Wipers Times is Brouwerij Kazematten ook de nieuwe vaste ankerplaats geworden voor het unieke Belgische ‘Grottenbier’. Het Grottenbier werd gecreëerd door één van de grootste Belgische brouwers, Pierre Celis. De bedoeling van het Grottenbier is om op zoek te gaan naar wat constante lage temperaturen, zoals in een grot, doen met de smaakevolutie van een bier. In 2002 verkocht Pierre het bier (naam en recept) aan brouwerij St. Bernardus, die het de laatste tien jaar (een beetje) heeft gecommercialiseerd. Toen de kazematten aan het Houten Paard in de picture kwamen, zag men bij St. Bernardus onmiddellijk een mogelijke nieuwe thuisbasis voor het Grottenbier. De droom van Pierre wordt werkelijkheid. Maar ook de samenwerking met de mergelgrotten van Kanne en Valkenburg blijft in de toekomst verzekerd. In deze mergelgrotten kun je als bezoeker zelf ervaren wat de lage temperatuur met het rijpingsproces van de Grotten Santé doet. Net zoals men er de laatste 10 jaar het Grottenbier liet rijpen, zullen we dit in de toekomst met Grotten Santé en zijn broers en zussen (zie hieronder) ook doen.
Brouwerij Kazematten is dan ook heel erg trots het Grottenbier te mogen brouwen. Bij de verhuis van het Grottenbier naar Brouwerij Kazematten krijgt het bier ook een facelift en bijhorende ‘lichte’ naamswijziging. Het oorspronkelijke bruine Grottenbier krijgt vanaf vandaag de naam Grotten Santé. Het wordt evenwel gebrouwen volgens hetzelfde recept. Grotten Santé is een kruidig bier van 6,5% alc. vol., met kleine hoeveelheden ‘exotische’ kruiden die een lichte droogheid creëren. Het bier is kastanjebruin van kleur.
In de toekomst worden aan dit gamma ook nog Grotten Santater, Grotten Salut, Grotten Tot Later en Grotten Merci toegevoegd.
Grotten santé en Wipers Times 14 broederlijk naast elkaar
Bij de voorstelling van de bieren behoorden natuurlijk ook hapjes!
De proefruimte.
Edwin Ghequire aan het werk
De bieren van Brouwerij Kazematten zullen worden verdeeld met de logistieke ondersteuning van Brouwerij St. Bernardus uit Watou. Samen zal er zo'n 1.500 hectoliter op jaarbasis worden gebrouwen. De verdeling gebeurt via Sint-Bernardus. De brouwerij zal ook bezocht kunnen worden, en later volgt nog de uitbouw van een rijpingskamer en seminarieruimte. (Bron Persmap en DeRedactie)
Sofie Vanrafelghem en Annemie Declerck toosten alvast op het succes van de Ieperse brouwerij.
Dit bier wordt gebrouwen door brouwer Benoit Johnen in brasserie Graind’Orge te Hombourg. Hombourg is een gemeente dicht bij het drielandenpunt. België, Duitsland en Nederland. Benoit brouwde vroeger bij brouwerij Piron (Aubel) , maar door technische problemen moest deze brouwerij haar activiteiten staken. Benoit nam samen met zijn echhtgenote Vivian Langhor het dorpscafé “Dodémont” over en in het bijgebouw van het café startte hij met een microbrouwerij. Zo werd brasserie Graind’Orge geboren. Het materiaal werd aangekocht bij de voormalige brouwerijen La Magnonnette en Ruwet. Op 19 april 2002 kwam hun eerste bier 3 Schténg op de markt. Van dan af werden de bieren een succes en het koppel verkocht hun café om zich volledig toe te leggen op het brouwen. De meeste biernamen van de brouwerij zijn een verwijzing naar de plaatselijke regio.
De eerste slok is zoet Hier ook de aanwezigheid van karamelmout Beetje stroperig Af en toe een kruidenprikje bessen Een smaak van peer komt af en toe naar boven Alcoholwarmte dringt zich een beetje op. Zoete afdronk.
Voor mij een bier met iets te weinig karakter. De meeste mensen zullen het wel lekker vinden en dit is waarschijnlijk toch de bedoeling van de brouwer!
Kaas en bier degustatie met Gouden Carolus bij Bierhalle Deconinck (Vichte)
Kaas en bier degustatie met Gouden Carolus bij Bierhalle Deconinck (Vichte)
Wat is er plezanter dan op een doordeweekse avond bier te proeven met een kleine vriendengroep. Als het bier nog gematch word met kaas maakt het de avond nog leuker. En als de te proeven bieren de naam Gouden Carolus dragen dan kan de avond niet meer stuk. Ik heb het vroeger nog geschreven. Kaas en wijn is een LAT relatie. Maar kaas en bier is het perfecte huwelijk. Doordat bier een bitterheid bevat en ook enige zuurheid past het veel beter bij kaas dan wijn. Kaas en bier leveren veel meer verassende smaakcombinaties op.
Een 20-tal personen werden uitgenodigd door Stijn en Melissa van Bierhandel Deconinck uit Vichte Dirk Hayen (Bier in huis) was de gastspreker. Wij proefden drie bieren en drie kazen en gingen op zoek of deze smaakcombinaties matchen met elkaar.
Gastspreker Dirk Hayen.
Tussendoor vertelde Dirk Hayen een beetje hoe men best een bier proeft, over de te degusteren bieren, brouwerij Het Anker en over de te proeven kazen. Een paar wistje datjes waren dat u 6 maal moet draaien om de muselet van het kurk te ontdoen en om uw bier te walsen u het best doet met het glas op tafel.
Een 20-tal genodigden
De Kazen. In wijzers zin : Gouden Carolus Brouwerskaas, Keiems Bloempje en Pas de Bleu
De eerste combinatie was Gouden Carolus Hopsinjoor (8,0% Alc.Vol.) gematch met de eigen Gouden Carolus Brouwerskaas.
“Hopsinjoor” is een verwijzing naar enerzijds de figuur “Opsinjoor” die verweven is met de Mechelse geschiedenis en anderzijds naar de 5 gebruikte hopvariëteiten. Het is een overwegend zacht bier met bittere afdronk. Het bier wordt ongefilterd afgevuld teneinde zoveel mogelijk de hopbitterheid te behouden.
Het bier is goudkleurig met mooie witte schuimkraag. De neus wordt rijk gevuld met hoppegeuren. Ook fruitige prikkels van banaan, citrus dragen een aromaatje bij. Zoet begin die overgaat naar lekkere bittere hoptoetsen. Ook nu en dan een aangenaam kruidig prikje laat zich smaken. Een TOPbier.
De Gouden Carolus Brouwerskaas is nog niet zo lang op de markt. Het bier Gouden Carolus Tripel is in de wrongel van de kaas verwerkt. het gevaar bestaat hierin dat de kaas te bitter zou worden. Het is een soort abdijkaas nogal pittig, beetje nootachtig en de kaas geeft toch enig bitterheid af. De match is niet zo overweldigend omdat we met twee bittere smaken te doen hebben. De kaas kan niet op tegen het bier die te dominant is.
De tweede combinatie was Gouden Carolus Tripel (9,0% Alc.Vol.) gematcht met Keiems Bloempje.
Gouden Carolus Tripel is gebrouwen volgens een eeuwenoude traditie met Belgische gerst en hop. Er wordt uitsluitend bleke mout gebezigd. Het bier is kruidiger. Het is een goudblond bier met een mooie witte schuimkraag. Het aroma bevat een lekkere moutgeur. Ook fruitige toetsen en een prikje koriander wippen eens naar buiten. De aanzet is moutig, Lichte toetsjes van fruit (perzik) Een beetje gekruid, juist genoeg om het bier een extra toetsje smaak te bezorgen. Over het algemeen zoet maar niet vervelend.
Het Keiems Bloempje dankt zijn naam aan het dorpje Keiem, waar de hoeve ’t Vier Uiterstenhof staat. Deze boerderij met zo’n 50 koeien levert de rauwe biologische volle melk aan de kaasmakerij/melkveehouderij in het nabij gelegen Diksmuide. In ’t Dischhof transformeren Walter en Magda Debergh met veel toewijding de melk tot prachtige kazen. Dit romig kaasje die licht gezouten is met zeezout past wonderbaarlijk bij deze tripel De zoutige en romige smeuïge smaak wordt getemperd door het fruitige en enige bitterheid van het bier. Bier en kaas brengen elkaar in evenwicht.
Stijn in actie
Het brood waarin Gouden Carolus Classic is verwerkt komt van Bakkerij Delecta uit Waregem
De laatste combinatie bestond uit Gouden Carolus Classic (8,5% Alc.Vol.) met Pas de Bleu.
De Gouden Carolus Classic mag wel als een van de eerste populaire streekbieren beschouwd worden. Dit robijnrode bier ruikt heerlijk! Aroma’s van rozijnen, pruimen, karamel laten uw neusvleugels genieten. Een mooi evenwicht van kandij en rozijnen in de smaak. Zoet maar o zo complex door de donkere mouten en de esters van de gist. Een bier om als Belg fier op te zijn.
Pas de Bleu een sterk dooraderde bio kaas van kaasmakerij Het Hinkspel (Gent) heeft de allures van een Franse blauwschimmelkaas of meer het Belgische Roqueforttype. Hij mag er zijn. De kaas gemaakt met rauwe koemelk uit de Westhoek heeft een pittige smaak en een complexe balans van bitterzoet. De kaas is een ideale match met deze Gouden Carolus Classic Zijn volle en smeuïge, scherpe smaak matcht wonderwel met het romige en het zoete van het bier
Melissa en Stijn zouden Melissa en Stijn niet zijn moesten ze geen extra afsluitertje boven halen. Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer Blauw 2013 (11% Alc.Vol) en Rood 2013 (10% Alc.Vol) mochten onze smaakpapillen nog eventjes strelen.
De Keizer Blauw heeft een prachtige roodbruine kleur en een beige schuimkraag. De neus ruikt pruimen en ander gedroogd fruit De smaak is zoet met chocolade toetsen, een tikkeltje zoethout. Vol romig bier die vlot degusteert.
De Keizer Rood is goudkleurig met een witte schuimkraag De neus is kruidig en fruitig (Banaan) De smaak is moutig met kruidige toetsen (kruidnagel?) Ook lichte fruitige prikkels van citrus en sinaas.
Ondanks de koude, een gezellige warme avond met fijne mensen, e en gedreven Dirk Hayen en een zeer charmante gastheer en gastvrouw.
Restobières, een klein knus restaurant in het hartje van de Brusselse Marollen is een plaats waar je als bierliefhebber, gastronoom of toerist eenmaal moet geweest zijn in je leven.
Wanneer je het etablissement binnenstapt kom je in een andere wereld terecht. Een wereld vol nostalgie. Aan de muren diverse emailplaten van oude biermerken, blikken dozen, koffiemolens enz… Aan het plafond een verzameling verzippen (WVl voor vergieten).
Mijn eerste indruk toen ik met Bernard Vandamme op een zaterdagavond ging eten was… Kijk, alle bruine kroegen zijn toch nog niet verdwenen. Dit wordt een gezellige avond!
Koffiemolens, koekendozen, vergieten en allerlei andere prularia. U komt ogen te kort om alles te observeren.
Wij werden er vriendelijk ontvangen door eigenaar Alain Fayt een levensgenieter tout court. Hij serveert in zijn zaak al sinds 1987 typische Brusselse gerechten gecombineerd met Belgische streekbieren. H ij is samen met Stefaan Couttenye van restaurant ’t Hommelhof (Watou) een pionier op gebied van Belgische biergastronomie.
De avondshift was nog niet begonnen en Alain had nog eventjes tijd om ons gezelschap te houden. Hij offreerde ons een lekker Poperings Hommelbiertje Nieuwe oogst 2013 als welkomstgeschenk. Bernard had enkele Eutropiusbieren mee voor de patron. Hij was blijkbaar blij met onze komst. Hij nam ons mee naar de eerste verdieping van zijn restaurant om er zijn werkzaamheden te bezichtigen. Zijn zaak is dringend aan uitbreiding toe want hoe langer hoe meer mensen vinden de weg naar Restobière. Reserveren op tijd is de boodschap!
Alain Fayt, nam ons mee naar de bovenste verdieping waar hij bezig is met uitbreidingen te doen om nog meer mensen comfortabel te kunnen plaatsen. Wij troffen er een schat aan oud promotiemateriaal en caféspelen.
Alain schonk ons als welkomstgeschenk een Poperings Hommelbier Nieuwe oogst 2013 in.
Poperings Hommelbier Nieuwe oogst (Harvest) 2013 . Onder Harvest verstaan we dat de brouwer natte hop (rechtstreeks van het veld) toevoegt aan het kookproces. Om de filters niet te verstoppen hebben ze bij Van Eecke-Le Roy de hop een klein beetje gedroogd (Eigenlijk niet helemaal een Harvest). Het gaat om de hopvariëteiten Saphir, Magnum, Challenger en Brewers Gold. Ze gebruiken deze Poperingse hoppen om aan het Hommelbier zijn typische hopsmaak en bitterheid te geven. Dit procedé is uniek, omdat je dit bier slechts één keer per jaar kunt brouwen, namelijk in september als de hopbellen goed gerijpt zijn en geoogst worden.
Tijdens het genieten van een Oude geuze 3 Fonteinen (7,0 % Alc.Vol.) als aperitief (uitgeschonken in een Westmalle glas) doorbladerden we de menukaart even door.
Oude Geuze 3 Fonteinen is een volledig natuurlijke geuze die bestaat uit een assemblage van 1, 2 en 3 jaar oude lambik gerijpt op eiken vaten. Deze geuze is een natuurlijk, ongefilterd bier dat na de botteling nog minstens 6 maanden spontaan hergist op de fles.
We kozen voor
Paté Maison à la Rochefort et au foie gras Filet de Tilapia à l’oselle et Hommelbier Sabayon à la kriek Lintermans
Altijd op tafel : Echte Brusselse Platte keis
Paté Maison à la Rochefort et au foie gras
Filet de Tilapia à l’oselle et Hommelbier
We pairden het hoofdgerecht met een fles Oude Geuze Mariage Parfait (8% Alc.Vol.) van Frank Boon. Deze malse oude geuze bestaat uit 95% Lambiek van minstens drie jaar oud en 5% Jonge lambiek.
Ons dessert werd aan tafel gebracht door de excentrieke maar sympathieke Francesca.
In een Orvalglas een Sabayon à la kriek Lintermans
Ondertussen liep de zaal vol. Alain kwam regelmatig kijken of alles in orde was en gaf als blijk van waardering mij zijn eigenzinnig kookboek “La Cuisine à la bière”. E en boek met een verzameling van 49 plattelands gerechten prachtig geïllustreerd door vier Brusselaars Julie Rener, Nathalie Paulhiac, Alexandra Luchie en Aurelie Fayt. Het kookboek bevat ook cartoons en gedichten. Net als zijn zaak is het verrassend en straal het toch eenvoud, charme en warmte uit.
Beste lezers en lezeressen, wanneer je in Brussel bent moet u beslist eens naar het hartje van de Marollenwijk afzakken. In de schaduw van het Justitiepaleis vlakbij het Vossenplein vind u Restobières. U zal er zeker een andere wereld ontdekken. Een wereld van een eenvoudige maar verfijnde bierkeuken. Maar nogmaals eerst en vooral op voorhand reserveren!
Openningstijden: Geopend voor avondeten van maandag tot en met zondag vanaf 18u45 en voor lunch van dinsdag tot en met zondag vanaf 12u. Gesloten op maandag lunchtijd
Voorstelling Duvel Tripel Hop 2014 - Duvelorium Brugge
Duvel Tripel Hop 2014
De Duvel Tripel Hop 2014 werd op 3 maart in het Duvelorium te Brugge voorgesteld!
Van op het balkon van het Duvelorium heeft men een prachtig uitzicht op de Grote markt van Brugge.
Het is inmiddels een traditie geworden dat Duvel een uniek Tripel Hop bier brouwt om het mooiste seizoen van het jaar in te luiden. Naast de klassieke twee hopsoorten voegt Duvel voor 2014 een derde, bijzondere hopvariant aan het speciaalbier toe die even verrassend smaakt als zijn naam klinkt: Mosaic.
Bij het binnenkomen viel de nieuwe Duvel Tripel Hop 2014 meteen in het oog!
De Klassieke Duvel wordt met twee hopsoorten (Saaz-Saaz en Styrian Golding) gebrouwen. Door er een derde hopvariëteit aan toe te voegen, ontstaat een ander, complexer smaakpallet. Het resultaat is een unieke Tripel Hop, elk jaar opnieuw. In 2012 was de derde hopvariëteit de aromatische Citra h op uit de Yakima Valley in Washington. In 2013 koos Duvel voor de Sorachi Ace, een Japanse aromatische hopsoort. En voor 2014? Mosaic, een frisse Amerikaanse hop met een exotische toets.
CEO Michel Moortgat was bijzonder fier op hun nieuwe creatie!
2014 Mosaic: Verrassend, Amerikaanse en exotisch
Mosaic is een 'one of a kind' hop door de unieke combinatie van zowel de sterke aroma's als de bittereigenschappen. Het fruitige aroma van blauwe bosbessen en tropisch fruit (zoals mango, citroen en citrusvrucht) geeft het Duvel Tripel Hop bier een prikkelende en frisse toets. Geknipt voor een toast onder de voorjaarszon!
Hedwig Neven, hoofd brouwmeester bij Duvel.
Hedwig Neven, hoofd brouwmeester bij Duvel: “Ik koos voor Mosaic omdat deze hopsoort de Duvel Tripel Hop iets opwindends en exotisch geeft. J e ontdekt eerst het zoete van mandarijnen, met toetsen van tropisch fruit. Daarnaast is er die bijzondere smaak van blauwe bessen. Door het toepassen van de ‘dry-hopping’ techniek, waarbij we de Mosaic hopbellen pas later in het brouwproces toevoegen, worden deze hoparoma’s extra waarneembaar. Deze aromatische intensiteit vult het bier verder aan, als ondersteuning bij het uiteindelijke alcoholpercentage van 9,5%.”
Hedwig Neven en CEO Michel Moortgat klinken op het succes!
Biersomelier Duvel Moortgat Nicolas Soenen wist de genodigden te vertellen dat de hapjes matchen met de Duvel Tripel Hop 2014. Traiteurdienst "Cardinal" uit Brugge zorgde voor een perfecte bediening e n heerlijke bapas (biertapas).
Deze vriendelijke opdienster presenteerde Mini bägels “le vieux berger” met witloof
Topchef Hilaire Spreuwers geflankeerd door mooi gezelschap. Zythologe Anneke Fleur Rijkers (R) en Melissa dHooghe (Bierhalle Deconinck - Vichte) (l)
Zwichten voor de mooie ogen van deze vriendelijke serveerster of voor de Duvel Tripel Hop 2014 die op het schenkbord staat? Ik kies voor allebei!
3 maal hop in Duvel Tripel Hop
1. Saaz-Saaz is al sinds jaar en dag de basis voor Duvel. De hopsoort kent zijn oorsprong in Tsjechië en wordt getypeerd door een fijn, traditioneel hoparoma met een fluwelen bitterheid.
2. Styrian Golding groeit voornamelijk in de vallei van de Savinja rivier in Slovenië. Deze aromahop heeft een zeer onderscheidende, milde smaak en is zeer geliefd bij de Belgische speciaalbieren
Salade van daikonradijs en dille met in sojasaus gepekelde zalm en limoenmeringue
Drie verschillende blikken!
Karamelkrokant – gerookte haringmousse – meringue van rode biet
Kroepoek van wasabi met Thaise rundstartaar: limoen – bieslook – citroengras –chili
Een drukke Duvelorium met vooraan Zythologe Sabine Verbuyst
Donkere praline van Manjari chocolade 71% met ganzenleverganache en gelei van pompelmoes
De opdiensters van Traiteur Cardinal waren topklasse!
Mini croque monsieur met Bekegemse ganzenlever en bloedworst
Ann Van den Berghe nipt voorzichtig aan het heerlijke bier!
3. De derde hopvariëteit:
In 2012: De aromatische Citra hop uit de Yakima Valley in Washington. In 2013: Sorachi Ace, een Japanse aromatische hopsoort. Voor 2014: Mosaic, een frisse Amerikaanse hop met een exotische toets
Thaise kokossoep met galanga, gember, kokos en chili
Marshmellow van citroen
Enkele Zythosleden met Daisy Claeys van 't Brugs Beertje! en Sofie Vanrafelghem (Vrouwen en bier)
De Duvel Tripel Hop 2014 in al zijn glorie! Ik vind het persoonlijk ook een zeer geslaagde versie! Fris, Hoppig, bitter, complex, floraal blauwe bessen, mandarijntjes en toch vrij toegankelijk, M ooie bittere droge afdronk en vloeit redelijk lang uit. Ook de echte Duvelliefhebbers zullen deze versie zeker smaken. Om het met de woorden van Kevin Clement (Vertegenwoordiger Duvel-Moortgat) te zeggen. Een paarse moelleux !!!
Hoe het begon
In 2007 werd voor de eerste keer Duvel Tripel Hop gebrouwen. De voorraden waren in een mum van tijd uitgeput en Duvel fans van over het hele land verenigden zich op Facebook met de vraag aan Duvel om het Tripel Hop initiatief nog eens te herhalen. En dat deed de brouwerij ook, in 2008 en in 2010. Elke keer werd het speciaalbier zodanig goed gesmaakt, d at de Duvel meesterbrouwers in 2012 besloten om de liefhebbers voortaan jaarlijks met een speciale Tripel Hop te verwennen. D e derde hopvariëteit blijft telkens tot op het laatste moment een verrassing. Elk jaar is het dus uitkijken naar de nieuwste creatie.
Dat de Duvel Tripel Hop meer is dan zomaar een lentestunt bewijst de lovende feedback en de nationale én internationale prijzen die het Belgische speciaalbier al weg kon kapen. Zo kreeg de Duvel Tripel Hop met Citra de eerste prijs op Zythos, h et grootste Belgische bierfestival en won het bier goud tijdens Brussels Beer Challenge.
Tot volgend jaar voor de editie Tripel Hop 2015
Verkoopsinformatie:
Duvel Tripel Hop, selectie 2014 – Mosaic 6,49 euro voor 4 pack (33 cl), Alc. 9,5% Vol (supermarkt & bierhandel) Duvel Tripel Hop 2014 is ook verkrijgbaar in de horeca.
Rudy Vossen is een bedrijvig man zo blijkt. Naast de uitbating van een biershop heeft hij in september vorig jaar samen met de brouwingenieurs van brouwerij Het Gulden Spoor (Gullegem) een nieuw bier op de markt gebracht. De naam van het bruine gerstenat is genoemd naar zijn eigen zaak in de Langestraat in Brugge, maar verwijst ook naar de vroegere draagbalk waar een bierton aangehangen werd en door twee dragers op de juiste plaats werd getransporteerd. Het biertje heeft een alc.Volume van 8,5%
De eerste slok is moutig zoet Donkere karamel verwennen de smaakpapillen. Een lekkere bitterheid komt opzetten en geef het bier andere smaakdimensies. Toetsen van donker fruit komen soms boven. ook geroosterde prikjes zorgen voor afwisseling. Het bier degusteert zacht en mals Het is mooi in evenwicht. Het laat zich vlot degusteren. Het vloeit langzaam uit. Niet ingewikkeld Maar zoals mijn kleinkinderen zeggen over iets dat lekker is Het is Beiregoe Laten wij het allemansvriend noemen
Oproep aan de Belgische bevolking: wees “Fier op ons Bier !”
Op woensdag 12 februari is in het Brouwershuis te Brussel de campagne “Fier op ons Bier !”
van start gegaan.
Het Brouwershuis op de Grote markt van Brussel
De Belgische brouwers lanceren voor de eerste keer een oproep naar de Belgen om hun trots en fierheid voor Belgisch bier te tonen! Onder de noemer “Fier op ons bier” zullen heel wat gezamenlijke initiatieven worden genomen om de Belg aan te sporen wat meer chauvinist te zijn over één van de topproducten die België internationaal op de kaart zet.
Onder de noemer “Fier op ons bier” zullen heel wat gezamenlijke initiatieven worden genomen om de Belg aan te sporen wat meer chauvinist te zijn over één van de topproducten die België internationaal op de kaart zet.
Veel internationale aandacht!
België is hét bierland bij uitstek: het telt vandaag 150 brouwerijen, g aande van familiale en kleine brouwerijen, over middelgrote spelers tot grote, internationale brouwers en heeft méér dan 1000 verschillende bieren, met de meest contrasterende smaken.
Elk Belgisch bier vertelt een eigen verhaal dat deel uitmaakt van ons regionaal en nationaal erfgoed. Bovendien zijn we het enige land ter wereld waar er bieren worden gebrouwen volgens vier verschillende gistingswijzen : h oge, lage, spontane en gemengde gisting.
Internationaal worden onze bieren gewaardeerd omwille van de unieke diversiteit, kwaliteit en authenticiteit. Hun populariteit gaat in stijgende lijn en het Belgisch bier verovert vandaag zowat alle uithoeken van de wereld, van Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk tot Azië, Noord- en Zuid-Amerika. Onze kwaliteitsbieren zetten ons land op de wereldkaart op een verfrissende, schuimende manier. Kortom, heel wat om trots op te zijn. Maar zoals het een nuchtere Belg betaamt, zijn we dat soms veel te weinig. Daarom roepen de brouwers alle Belgen op om fier te zijn op onze Belgische bieren en hun appreciatie te tonen.
Aan de tafel van links naar rechts : Theo Vervloet (Voorzitter Belgische Brouwersfederatie) Eric Lauwers CEO AB InBev Benefralux) , Michel Moortgat (Duvel Moortgat), Edwin Dedoncker (Alg. Dir. Br. Bières de Chimay) Dominique Friart (Adm. Délegué Br. Saint – Feuillien) en Sven Gatz (Directeur Belgische Brouwers).
Theo Vervloet, Voorzitter : “Voor de eerste keer sinds de oprichting v an de federatie ‘Belgische Brouwers’ in 1971, wordt er een nationale mediacampagne gevoerd. Voor de sector is dit een historisch moment en we hopen dan ook dat de Belgen deze unieke oproep massaal zullen beantwoorden en zo meeschrijven aan een stukje geschiedenis voor de brouwers.”
De handen werden in elkaar geslagen met VLAM om de campagne ‘Fier op ons Bier’ uit te werken gezien hun jarenlange ervaring in het opzetten en begeleiden van generieke promotie. Frans De Wachter, directeur VLAM : “We stellen graag onze expertise in niet merkgebonden promotie ter beschikking aan de initiatiefnemers, die de campagne volledig financieren. De Belgische biersector vormt net als andere productcategorieën die we steunen een belangrijke economische pijler van ons land.”
Cécile Delorme, eigenares bierkelder Brewberry in Parijs : “De Belgische brouwers hebben een rijkdom, een ambacht, een kunst zelfs, die je in andere landen niet terugvindt. En dat is echt een geluk voor de Belgen.”
De nieuwe vlag werd door enkele brouwers aan de pers voorgesteld
Ook de horeca werkt mee om de oproep nog meer kracht bij te zetten. Danny Van Assche, Afgevaardigd Bestuurder Horeca Vlaanderen : “Geen café zonder bier, maar zeker ook geen bier zonder onze cafés. Het ruime Belgische bieraanbod en onze horeca gaan hand in hand. Er is geen betere ambassadeur om onze rijke biercultuur te promoten dan de gepassioneerde cafébaas of creatieve kok.”
Daarna volgde een receptie waar men kon napraten over de campagne.
Jullie verslaggever met de Parijse Cécile Delorme
De campagne wordt ingezet met tv spotjes waarin buitenlandse bierliefhebbers gepassioneerd
vertellen over hun liefde voor Belgisch bier. I n Parijs volgen we Cécile Delorme, die de Fransen
Chris Lively kookt met Belgisch bier in Maine en Tina Su laat de Chinezen Belgisch bier ontdekken in Nanjing. Alle drie roepen ze de Belgen op om fier te zijn op ons topproduct en dit te tonen.
Elke Belg kan vervolgens zijn appreciatie en trots tonen op de facebookpagina facebook.com/fieroponsbier, door het maken van foto’s, filmpjes of simpelweg door een bericht te delen over hoe fantastisch je Belgisch bier vindt. Finaal gaan we op zoek naar de meest trotse Belgisch-bier fan.
Op de facebookpagina kan je ook terecht om meer te weten te komen over bijvoorbeeld hoe bier gebrouwen wordt. Er zullen leuke bierweetjes gedeeld worden en je kan er ook bierevenementen terugvinden
Ontdek de televisiespotjes op facebook.com/ fieroponsbier