Schatrijke Chinese Lady Davies herbouwt eeuwenoude tempel in Brussel
Een oude Chinese tempel naar
Brussel verschepen alleen voor een opera? Geen probleem als je geld
hebt. En dat heeft de steenrijke Chinese Lady Davies. Dankzij haar kan
De Munt uitpakken met een première waar de internationale operawereld
over spreekt. 'Ik heb het gehad met dure auto's en kunst. Liever
barokmuziek.'
Ze ziet er uit zoals je je een lichtjes
excentrieke mecenas voorstelt. Hooggehakt, kortgerokt en behangen met
juwelen. Linda Wong groeide als dochter van een fortuinlijke Chinese
zakenman op in het geld. Door haar huwelijk met, en na twintig jaar de
echtscheiding van de Britse bankier Sir David Davies, kreeg haar
bankrekening nog een extra stimulans. Bovendien hield ze aan dat
huwelijk ook nog de titel van Lady over. En dat staat er dan
ook op het businesskaartje dat ze ons overhandigt: Lady Davies,
voorzitster van de KT Wong Foundation.
Met die naar haar overleden vader genoemde stichting
probeert ze sinds kort culturele bruggen te slaan tussen China en de
rest van de wereld. En zoals het hoort, zien mensen zoals zij de dingen
daarbij groot. Neem Semele , het uitzonderlijke project
waarvoor ze in Brussel is aanbeland. Háár idee. En eentje waarvoor
niets haar te gek is. Niet alleen laat ze met Zhang Huan een
belangrijke Chinese hedendaagse kunstenaar die nog nooit een opera had
geregisseerd deze Händelopera in goede banen leiden. Als die kunstenaar
zegt dat hij daarvoor een 450 jaar oude Mingtempel uit China wil laten
overkomen, maakt zij dat mogelijk.
'Hoofdpijn? Ja, dat heeft dit project me al meermaals
bezorgd', lacht de in Maleisië opgegroeide Wong. 'Natuurlijk leek het
idee van die tempel me eerst ook over the top . Tot ik 'm in
Sjanghai zag staan en begreep dat dit écht nodig was voor de productie.
Een namaakversie zou niet hetzelfde zijn. Als je erin staat, ruik je
aan het hout gewoon de geschiedenis. Dat kan niemand namaken. En dus
vond ik dat die naar Brussel moest komen. Ik ben schuldig.' (lacht)
Natuurlijk had ze met dit project evengoed naar grote operahuizen in
Londen, Parijs of New York kunnen stappen. Maar ze klopte in Brussel
aan omdat ze wist dat De Munt niet bang is voor een experiment én in
het verleden al gewerkt had met andere plastische kunstenaars. Het
stopt trouwens niet in onze hoofdstad. Want volgend jaar gaat heel de
productie (én de tempel) naar China, alwaar Wongs Semele de
allereerste barokopera ooit zal zijn die er wordt opgevoerd.
'Ongelofelijk, niet? Maar waar. De Culturele Revolutie van Mao in de
jaren zestig heeft echt grote gaten geslagen in de Chinese cultuur.
China zag nog nooit een barokopera maar heeft inmiddels wél al Mamma Mia! gehad. Zeer vreemd in mijn ogen.'
Dat Lady Davies haar hart verloren heeft aan opera, komt
door haar vader. 'Als kind heeft hij mij echt gebrainwasht', zegt ze.
'Er stond thuis altijd klassiek op. Pas op mijn vijftiende hoorde ik
een popnummer, toen mijn moeder een single het huis had ingesmokkeld.'
In een Brits krantenartikel over haar echtscheiding staat
te lezen dat Davies' over een enorme schoenencollectie beschikt. Is dat
haar grootste excentrieke trekje? 'Ik kan nog lang niet tippen aan de
legendarische collectie van Imelda Marcos', lacht ze. 'Ik vermoed dat
wat ik nu doe mijn excentriekste kant is. Men vraagt me vaak waarom ik
mijn geld in dit soort projecten stop. Waarom niet , antwoord
ik dan. Ik heb de dure wagens en de schilderijen gehad. Wat heb je daar
uiteindelijk aan? Liever investeren in het creëren van cultuur. Ook al
lijkt het soms meer op een kruistocht. Ik vind het wonderlijk om met
talentvolle, creatieve mensen te werken.'
Wanneer ze besefte dat door haar rijkdom haar leven iets
makkelijker zou zijn dan dat van haar medemensen, willen we tot slot
weten. Ze denkt na en houdt haar antwoord vervolgens filosofisch. 'Ik
ben grootgebracht met oude Chinese waarden en principes, die voor veel
hedendaagse Chinezen niet meer gelden. Het draait niet om geld of om
het feit of je van adel bent of niet. Als je er niet in slaagt om een
waardig en beschaafd mens te wezen, dan ben je niemand. Ook al staan er
nog zoveel nullen achter dat cijfer op je bankrekening.' (br.Het Nieuwsblad)
|