Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagoniƫ.
Hopduveltochten, georganiseerd door Wrc Manke Fiel vzw
24.07.2016: Ik schreef me elektronisch in voor 14 km en had toch nog twee rustposten, zelfs zonder een lus te moeten stappen, namelijk in Merchtem en Brussegem. Daar geraakte ik via verharde en onverharde (maar die waren meestal ook hard omdat het de hele week zomers weer was) wegen.
Haervejsvandring 2016, georganiseerd door Fodslaw (DK)
09.07.2016: Aankomst in Schleswig
Ik was om zowat 6 uur 's morgens thuis vertrokken, na enkele haltes (vooral sanitaire) en enkele werffiles kwam ik om zowat 16:30 uur aan en parkeerde op een parkeerplaats van de Hiort Lorenzenschool, als eerste van de Belgische deelnemers. Ik begroette de bekenden en ging me aanmelden, gaf géén ketting af en kreeg de gebruikelijke spulletjes in een omslag die Gunnar nadien terug wilde. Ik vond gemakkelijk een slaapplaats maar moest verhuizen want ook die klas was voor de eerstelingen... Ik installeerde me dan maar bij een Nederlandse in een gangetje naar de lift die toch niet in werking was (Fodslaw zal de sleutel niet gekregen hebben). Gaandeweg kwamen meer deelnemers aan, en de meeste ken ik al, sommige zelfs met naam. Toen ook Hilde en Jan zich aangemeld en geïnstalleerd hadden, gingen we, met Fransmannen Michel en Alain, eten in 't restaurant naar gewoonte, we mochten zelfs een tafel innemen waar een bordje "Reserviert" op stond, de Mühlen Bach. Ze kennen daar hun jaarlijkse klanten. Trouwens, op 't terras zat een gezelschap Britten die ook meededen.
Een poos na onze terugkomst in de school ging iedereen slapen, want 't was vroeg opstaan voor de speech van 7 uur in de SIF-Hallen.
10.07.2016: Schleswig - Kruså, 49,1 km
Nadat ik mijn toilet maakte en mijn bagage afleverde, wachtte ik op de pendelbus om naar de SIF-hallen te rijden, er te parkeren en te ontbijten. Om zeven uur heette de nieuwe hoofdverantwoordelijke Niels (ook gekend als Sander, om verwarring met de andere Niels te vermijden) ons allen welkom en gaf dan het woord aan Knud ("Crocodile Dundee") omdat die voorzitter geworden is van een afdeling van Fodslaw. Gelukkig zijn ze allebei meertalig, en de hele week moest Vibeke dus niet meer tolken. En dan konden we eindelijk vertrekken, ik ging alweer mee met de tamboerijntjes (da's een tactiek: zo was ik bij de kopgroep ). Aanvankelijk was er nauwelijks iets veranderd aan het parcours, met de telefooncel bij een oude school, een bos, een vijver met waterlelies, en dan de intrede in Flensburg. De omweg langs de historische gebouwen lag niet meer op het parcours, dus gingen Hilde, Jan en ik meteen naar een terras om daar een ijsje te smullen. Vandaar wandelden wij voort en kwam spoedig aan het terras van Brouwerij Hanssens. Daar werden we uitgenodigd door Ruud om een plateau biertjes (12, dus 3 voor elk) uit te drinken. Santé, Ruud! We hielden een sanitaire stop en gingen dan verder het strandleven bekijken in de Baai van Flensburg, met even verder een zeiljachthaven. Op de grens vonden wij het aangewezen de blijde intrede in Denemarken te vieren met een schnaps. De aankomst in Kruså was dan ongewijzigd, want door een bos. Het was, zoals gisteren, zonnig en met een aangename temperatuur om in T-shirt te wandelen. Er werd trouwens verteld dat andere wandelaars gecontroleerd werden aan dat douanegebouwtjes, maar wij zagen helemaal geen douanepersoneel noch politie.
's Avonds, als naar gewoonte, dronk ik een beker gratis aangeboden witte wijn, en bleef nadien naar de finale tussen Frankrijk en Portugal kijken met o.a. Danny, al ging ik wel slapen na de eerste (ongeveer) 90 minuten; Portugal kennende zou het wel eens lang kunnen duren...
11.07.2016: Kruså - Hovslund Stationsby, 44,7 km
Vandaag was 't iets minder warm, iets minder zonnig, en iets natter... om te wandelen langs het meer van Kruså en de steen van Bommerlund. Ertegenover vierden wij de jubilée van Ruth (Hildes HVV-zus) en Jørgen. Verder ging het langs de winkel "Købmand" waar ik een soft ice verorberde, over de bruggetjes van Gejlå en Povl, door Artoft Plantage, langs velden en kerken en door Røde Kro, waar we niet bleven om te eten, tenzij op de Rast zelf, maar eerst haalde ik me in een supermarkt een fles om mee te trakteren, 't was toch niet ver meer. Die rustplaats was iets verder dan de herberg en een ruime 8 km verder was de school waar we nu wat meer plaats hadden en nieuwe douchefaciliteiten.
12.07.2016: Hovslund Stationsby - Skodborg, 45,3 km
Vandaag was het weer zoals gisteren en de wandeldag iets verder, over of onder de Immervadbrug (ik ging nog eens onderdoor), naar Vojens, en iets verder, waar tot twee jaar geleden het verzamelplekje was met de boom als de metalen bank eromheen, vonden we toch enkele zitplaatsen om te rusten en te drinken. Een eind verder, in een ruime schuilhut met banken en tafels, zat een gezelschap Denen met o.a. Hanne en Kjell een schnapsmoment houden, zij vroegen ons erbij. Toen medewerker Bo aankwam, stapten wij verder door het park van Vojens en verder naar Jels om daar de bossen te bewandelen alvorens in Skodborg aan te komen. Tussendoor stond ergens een ander afdak, en daar stonden Tove en enkele medewerkers om ons een beker wijn en wat snoepjes aan te bieden. Normaal is dat voor morgen in Vejen op de voortuin van de school, maar, daar gebeurde 's anderendaags iets lichtjes anders. In Skodborg lagen de matrasjes toch wat dichter bij elkaar.
13.07.2016: Skodborg - Billund: 43,8 km
Vandaag mochten Laila, Margrethe en ik een uur vroeger vertrekken want wij nodigden de medewerkers en deelnemers uit op ons jubileum. We wandelden redelijk vlot op 't gemak en kwamen om zowat half negen aan op dat voorplein van het school in Vejen, behalve een kennis van Margrethe, Erling, was er anders nog niemand. Even later kwam toch secretaris Jette met de drank, behalve bier en frisdranken hadden de dames ook voor enkele flessen schnaps gezorgd. De eerste wandelaar die aankwam was niet Serge (ik had hem op het hart gedrukt niet te snel te gaan, dat hij niet voor ons zou aankomen ) maar Harry, die met Pierre een half uurtje na ons vertrokken was. Gaandeweg kwamen de wandelaars en medewerkers (niet allemaal: Käthe en Uffe heb ik er niet gezien) langs om ons te feliciteren en iets te drinken. Hanne & Kjell hadden zelfs voor elk van ons een doosje mee met daarin een aardbeientaartje met Deens vlaggetje erop! Zo tegen half elf was iedereen weer vertrokken, ik bedankte Laila en Margrethe dat ik mocht meevieren en we gingen elk ons weegs. Wat verder wachtten Hilde en Jan op mij en wij gingen samen verder. Voor een zeldzame keer was het schitterend weer met blauwe lucht en enkele witte wolkjes (het regent dikwijls wanneer wij in Vejen passeren). Langs het gebruikelijke fietspad bereikten wij de rustpost met de soep en ook ditmaal was dit opgesteld aan het toerismekantoor van Baekke, waar we opnieuw een aandenken kregen in ruil voor onze naam, land van herkomst en de hoeveelste deelname. Leuk om "10" te mogen noteren.
Uffe was ook dit jaar zo vriendelijk om ons de saaie weg richting Randbøl kerk (die we toch niet moesten bereiken) te besparen en ons door en over Staldbaekkerne en de Randbølse hondenbos te leiden, en dat bij zonnig weer!!! Van daar was het eerst nog mooi wandelen richting Billund maar op het einde, vanaf de industriezone, met de Legofabriek, was het saai, zo tussen de wijkhuizen over het lange fietspad, al is het minder saai in leuk gezelschap.
14.07.2016: Randbøl Kirke - Nr Snede: 46,5 km
Vandaag was het weer eerder herfstachtig, vooral tot een beetje na de noen. Tijdens 't wachten op de laatste bus deed ik wat opwarmingsoefeningen met Jette. Eens uitgestapt, wandelden wij op 't gemak naar Engelsholm (kunstateliers aan het meer) en Jelling, waarvoor wij een Padstappersachtig pad te volgen hadden. Of je voor de eerste, de 10de of de 44ste keer meedeed, als je de pijltjes volgde, ging je over de helling die de eerstelingen als traditie voor de voeten geschoven kregen, zo genoot ik van het uitzicht op de kerk en het kerkhof. Zowat iedereen zat in de gelagruimte van het museum, en dat deden wij dan ook. Omdat het biermerk me niet smaakt, hield ik het bij koffie en Hilde en ik bezochten ook de sanitaire infrastructuur, gingen zelfs even gauw door de tentoonstelling in het museum. In de aaneenschakeling van plantages was er deze keer geen keuze meer zoals vorig jaar, wij volgden het traditionele parcours langs het meer, waar Hilde kort in ging zwemmen. Aan de rand van het bos, op de kruising met de straat naar het centrum, hadden Finn en Jytte alweer gezorgd voor tuinzeteltjes, dekens, frisdranken, bier, schnaps en snoepjes. We gingen hen even groeten, maar bleven niet plakken, terwijl Hilde en Jan de school binnen gingen, bezocht ik gauw een nabije supermarkt voor nog een fles om te trakteren.
15.07.2016: Nr. Snede - Thorning: 46,6 km
Vandaag was het weer al iets beter, maar nog niet echt zomers. Zoals gebruikelijk op de laatste lange dag was er een trekking en de gelukkige was deze keer "grote Steen", maar die was al een uur eerder vertrokken met "kleine Steen" (ook gekend als Filiberke) voor hun jubileum. Tillykket! Wij vonden hen terug een kort eindje voor de eerste rast, op een terras waar wij hen feliciteerden en dan wat dronken (ik hield het bij cola, mijn maag moest keren). De eerste rust was mooi met de geschilderde gevel, maar ook zo goed als gesloten, zo lang bleven wij genieten op 't terras. Hilde kon toch nog een belegd broodje kopen en ik ging gauw naar 't WC. In Funder was niets te vieren dus trakteerde ik met een aquavit. Voorbij de derde rustpost lieten wij (Hilde, Jan en ik) ons uitnodigen bij Benny en zijn vrouw, en na de laatste rust kregen we weer die ellendige, lange, saaie bijna 10 km te gaan tot het ijsje aan de grensgemeente. Na het uitrollen van de matten, afstempeling van boekjes, in ontvangstname van diploma en info voor morgen, de douche, gingen we eten en vervolgens was 't blarenbal, waar ik 2 vrijkaarten voor had (maar het team van Sanitet wist er niet van, ik trok er mijn plan mee).
16.07.2016: Thorning - Viborg: 24,6 km
Vandaag was er dus 1 officiële rustplaats, maar dan zonder soep noch warme chocolademelk. Toen wij aan Niels Bugge restaurant aan het meer kwamen, was het nog geen tien uur en we gingen iets eten, echter binnen en niet op het terras, daar was het er 't weer niet voor. We stapten verder samen op, door de Plantages, over dik en dun. Nadat we alle onverharde wegen achter ons gelaten hadden, ging het verder, het lange eind over het fietspad, langs het gemeentelijk bord, de draai naar links en juist voorbij de brug stonden dan medewerkers en wandelaars: we waren aan de school aangekomen! We hadden nog voldoende tijd om de bel te luiden, wandelaars te feliciteren, medewerkers te bedanken, onze bagage te zoeken (ik verwisselde schoenen en kousen voor gewone sandalen) en in de juiste bus te laden, onze zitplaats te reserveren, naar 't WC te gaan en iets te eten en/of drinken, intussen schuilend voor de regen...
We vertrokken dan allemaal naar het stadhuis waar Niels "Sander" en Frank Mikkelsen (voorzitter van de Haervejsmarchen in Viborg, niet te verwarren met deze wandelweek) hun toespraak hielden en dan de huldigingen pleegden, te beginnen met Arne, die aan alle edities deelgenomen heeft. Ik verwachtte me eraan dat eerst de jubilarissen met 30 en 20 deelnames op de trappen geroepen zouden worden, en was dus verbaasd ineens mijn naam te horen. Ik gaf gauw mijn fototoestel aan Hilde en kreeg vijf kussen van Mikkelsen (lijkt niet echt op zijn naamgenoten, de acterende broers), een stoffen boodschappentas met aandenkens en mijn gouden ketting. Daarop mochten de anderen hun ketting halen. We dronken dan wat en gingen naar de bus die ons, alweer via het station, naar de parking van de SIF-hallen bracht. Ik reed naar hotel Hohenzollern waar ik na een verkwikkende douche het avondmaal had.
36e Wolventocht, georganiseerd door Wsv 't Fluitekruid Wolvertem
03.07.2016: Ik schreef me in voor 15 km maar 't waren er 18,2 (het is een "beschermde tocht", dan mag er 20% bij, denk ik), en deze omloop leidde me over verharde en natuurlijke wegen naar Sint-Brixius-Rode (de fietsenfabriek van Eddy Merckx heb ik niet opgemerkt). Na een frisdrank en sanitaire stop heb ik er een lus gestapt, en dan terug naar Wolvertem. Jammer is, maar daar kan de wandelclub niets aan verhelpen, dat een paar paadjes op de route, te smal om met twee naast elkaar te wandelen, toch geasfalteerd zijn. En dan klagen dat Vlaanderen overstroomt als 't eens flink regent...
Het weer was zonnig en warm genoeg om in T-shirt te wandelen, al begon het ineens te regenen toen ik bijna terug was in de school waar de wandeling startte. Mijn foto's staan hier:
29.06.2016: Een andere manier is een kortere trein inzetten. Pech voor de toeristen die van de luchthaven kwamen, die moesten zitplaatsen vrijmaken van hun bagage, dat lukt niet bij iedereen vlot...
28.06.2016: De post-staking-pesterij gaat verder, nu was, deze namiddag, de trein naar Aalst - De Panne afgeschaft, de trein naar Zottegem-Kortrijk stopte dan uitzonderlijk ook in Liedekerke.
De nieuwe vertrekprocedure voor de treinen, waarbij die pas zullen vertrekken nadat alle deuren gesloten zijn, wordt vanaf het tweede kwartaal van 2017 ingevoerd en moet zes maanden later overal van kracht zijn. De kostprijs voor de NMBS bedraagt ongeveer 4,7 miljoen euro. De bestaande procedure leidt soms tot verwarring en gevaarlijke situaties. Momenteel blijft de deur van de treinbegeleider namelijk nog open tot de trein vertrekt. Omdat de trein elk moment in beweging kan komen, mag de treinbegeleider niemand meer laten opstappen, ook niet meer door zijn geopende deur. Dat leidt soms tot incidenten met laatkomers, omdat het af en toe nog een tijdje kan duren alvorens de trein effectief vertrekt, en ook dat komt over als pesterij. De treinbestuurder moet immers wachten tot het sein op groen staat. In Dendermonde wordt een nieuwe procedure uitgetest. Daarbij wordt eerst het groene sein afgewacht. Zodra dat er is, geeft de treinbegeleider het fluitsignaal, stapt op en sluit alle deuren. Dan laat hij de machinist weten dat hij kan vertrekken. De communicatie tussen de treinbegeleider en de treinbestuurder verloopt via een combinatie van een publiek en een privaat gsm-netwerk. Zo communiceert de treinbegeleider via het publieke gsm-netwerk met het ondersteunende IT-systeem. De communicatie tussen dat IT-systeem en de treinbestuurder verloopt dan weer via het eigen gsm-netwerk van Infrabel (GSM-R).
27.06.2016: Als ze niet staken, spoken ze wel wat anders uit. Vanmorgen was de trein naar Brussel-Tongeren zomaar afgeschaft, in de trein naar Brussel-Dendermonde stonden meer mensen recht dan er zaten. Gelukkig was er ook een vertraging te noteren, ik kon nog zittend meerijden met de dubbeldekker naar Brussel-Luchthaven.
24.06.2016: Een trein op de lijn Landen-Hasselt-Genk heeft donderdagavond vijf uur lang stilgestaan in Sint-Truiden, en kon pas vrijdag rond 2.30 uur worden gesleept naar het station van Hasselt. De trein stond sinds donderdag 21.30 stil in Sint-Truiden omdat door het slechte weer bomen en struiken op het spoor terecht waren gekomen. Omdat de trein zich in een redelijk verlaten gebied bevond, werd er gekozen om de passagiers niet te evacueren. De NMBS zorgde volgens de brandweer wel voor water en koeken voor de wachtenden in de trein. Is dat alles??? Uiteindelijk werd de trein aan een andere locomotief gekoppeld en naar het station van Hasselt gesleept, een operatie die vrijdag rond 2.30 uur achter de rug was. De bovenleiding noch de trein zelf raakten beschadigd. Die passagiers hadden wellicht het geluk dat het treinpersoneel niet bij de stakersbond aangesloten is, of anders hadden die pech dat hun staking later begon.
De socialistische vakbond ABVV had een nationale staking aangekondigd voor vrijdag, en zoals verwacht is de hinder groot. Er rijdt geen enkele metro, bus of tram uit van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Bij De Lijn rijdt ongeveer twee derde van de bussen, terwijl ook het treinverkeer verstoord is. Hoezeer die verstoord was, heb ik niet getest.Een woordvoerder van de NMBS meldt dat er op de grote spoorlijnen een ruim treinaanbod is. "Hier en daar zijn treinen geschrapt, maar op alle grote lijnen is er een ruim aanbod, zowel in Vlaanderen als Wallonië", aldus de NMBS-woordvoerder. Tja, met zo'n regeling weet de reizigier niet echt waar hij zich kan aanverwachten, en die wil na zijn werk ook terug naar huis, hé. Grote hinder was er wel in het Henegouwse Aat, waar een seinhuis was bezet. Maar rond 7.15 uur was er ook daar opnieuw treinverkeer. Tussen Poperinge en Ieper rijdt geen enkele trein als gevolg van de staking.
23.06.2016: Om tien uur vanavond begint dus de staking bij 't spoor uitgaande van de sossenbond, zonder, aan Vlaamse kant alvast, de katholiekenbond.
22.06.2016: Hierover worden de meeste klachten bij de NMBS ingediend: vertragingen komen het meest voor (623), gevolgd door klachten over boetes die op de trein worden uitgeschreven (412), op drie staan klachten over vervoerbewijzen (348), op vier het “boordtarief” dat de NMBS op 1 februari 2015 invoerde (en waarbij goedmenende pendelaars gelijkgeschakeld worden met hardhandige zwartrijders, 131) en op vijf staan klachten over de ticketautomaten (129). Bijna alle klachten gaan over de NMBS zelf. Slechts 3 % zijn voor andere spoorwegondernemingen actief in België (35 voor de hst-uitbater Thalys, 12 voor hst-uitbater Eurostar en voor de Franse SNCF en Deutsche Bahn elk 4). In bijna 70 % van de dossiers is de klant op zijn minst gedeeltelijk tevreden met het resultaat van de tussenkomst van de ombudsdienst.
En waar ik het meest over klaag, maar dan op mijn blog, zijn vertragingen (5' later is niet stipt, wel voor de NMBS...), stakingen om de zotste reden 't eerst, te weinig (ergonomische) zitplaats zodat ik naar Brussel Noord ga om zeker te zijn, te weinig ruimte vooral door reizigers die zitten alsof ze op café zijn.
16.06.2016: Goed nieuws, een nieuwe spoorstaking is van de baan. Allez, ja, "nieuw", de Waalse asociale vakbonden hadden een eerdere stakingsaanzegging nog niet geannuleerd, in afwachting van het resultaat van onderhandelingen met de directie. En toch zijn we voorlopig nog niet van stakingen bij 't spoor verlost, want op 24 juni wordt bij alle overheidsinstanties gestaakt, dat laatste hoorde ik nog in het radionieuws herinnerd. Die dag is er nochtans rustdag in het EK voetbal.
15.06.2016: De socialistische en christelijke spoorvakbonden stappen donderdag met een gemeenschappelijk voorstel naar de spoordirecties. Daarin stemmen ze onder meer in met de schrapping van een extralegale feestdag dit jaar en nog een bijkomende feestdag vanaf volgend jaar. Het ‘moratorium’ op bijkomende productiviteitsmaatregelen wordt, na enkele toegevingen van de directies, niet langer gevraagd, zo blijkt uit een gemeenschappelijke mededeling van het vakbondsfront. Concreet stemmen de bonden ermee in om al vanaf dit jaar de feestdag van 15 november af te staan. Vanaf volgend wordt ook 2 november als feestdag afgeschaft. Ook verdwijnt er vanaf 2017 één kredietdag per 28 kalenderdagen ziekte (waar kan men anders nog overuren noteren tijdens ziekte?). Het gaat om toezeggingen die de vakbond eerder al had gedaan. De vakbondseis dat er tot begin 2019 geen verdere bijkomende algemene productiviteitsinspanningen voor het geheel van het personeel worden gevraagd, wordt niet vermeld in de mededeling. De directies wilden niet instemmen met dat ‘moratorium’, zo klinkt het bij de Franstalige christelijke spoorbond CSC. De directie heeft in ruil daarvoor wel drie andere productiviteitseisen ingeslikt, zo wordt benadrukt. Donderdag om 10.00 uur is het aan de directies van NMBS, Infrabel en HR Rail om te beslissen of ze instemmen met de voorstellen van het gemeenschappelijk vakbondsfront. CGSP, de Franstalige vleugel van de socialistische spoorbond, heeft een aanzegging lopen die een staking mogelijk maakt van 19 tot 26 juni.
Er komen geen sancties tegen de spoorwegmedewerkers die tussen woensdag 1 en vrijdag 3 juni gestaakt hadden. Dat blijkt uit een mededeling van dezelfde CGSP. De vakbond benadrukt in die mededeling dat er een stakingsaanzegging was ingediend, hoewel die uiteindelijk niet werd aanvaard. Dat ze daar dus maar blij zijn en hun stakingsaanzegging voor volgende week deftig afzeggen.
14.06.2016: Vakbonden en directies bij de spoorwegen hebben deze voormiddag opnieuw rond de tafel gezeten over het dossier van de kredietdagen. De christelijke en de socialistische bond geven hun basis woensdag een stand van zaken, met de bedoeling om er vervolgens donderdag uit te geraken met de spoordirecties. De gesprekken draaien dus rond een herberekening van de kredietdagen. Dat zijn compensatiedagen omdat het spoorpersoneel langer werkt dan de officiële arbeidstijd van 36 uur. Het grootste resterende knelpunt in het dossier is het moratorium dat de bonden vragen: zij willen dat de directie belooft tot begin 2019 geen extra productiviteitsverhogende maatregelen meer te vragen van de werknemers. Hopelijk komen er dan niet meer reizigers, ook, hé? Mocht het ondanks de 'positieve gesprekken' toch niet tot een akkoord komen, dan heeft de Franstalige vleugel van de socialistische spoorbond een aanzegging lopen die een staking mogelijk maakt van 19 tot 26 juni. Begin dit jaar werd onder de taalgrens ook steviger gestaakt dan erboven en ben ik die twee dagen naar kantoor gegaan, dus ik ga ervan uit als alleen de Walen voort staken, dat ik dan ook geen week moet thuis werken, en kan genieten van het gezelschap van mijn collega's.
10.06.2016: Spoorbond: "Volgende week staken we zeker niet", sjieke titel bij De Standaard.De spoorbonden zaten vrijdag opnieuw samen met de directie. Hoewel er geen akkoord bereikt werd, is de socialistische spoorbond optimistisch. "De bedoeling is om volgende vrijdag tot een akkoord te komen", zegt Sempels van ACOD Spoor. "Onze franstalige collega's gaan hun uiterste best doen om te voorkomen dat er gestaakt wordt." Er is dus nog wel een stakingsaanzegging, wat wil zeggen dat wie wil staken ook gedekt is. Maar hij gaat ervan uit dat zijn mensen op het terrein daar alles aan zullen doen om te zorgen dat er niet gestaakt wordt. Opmerkelijk is wel dat het dossier waardoor de staking begon, zo goed als van de baan is. De vakbonden stelden voor om nauwelijks iets te veranderen aan de compensatiedagen, maar wel twee verlofdagen in te leveren (15 november en een feestdag die in het weekend valt). De directie is het eens met dat voorstel. Maar gisteren legde de christelijke vakbond ACV een bijkomende eis op tafel: er mogen geen extra productiviteitsmaatregelen voorgesteld worden tot 1 januari 2019. Daar is de directie het helemaal niet mee eens. Het ACV heeft gelukkig geen stakingsaanzegging lopen.
09.06.2016: Reizigers die compensatie aanvragen voor de spontane spoorstaking tussen 25 mei en 3 juni dienen wat geduld uit te oefenen. De klantendienst van de NMBS kreunt onder het werk. Reizigers moeten rekening houden met ruim twee maanden vooraleer ze aanspraak kunnen maken op hun compensatie, aldus een NMBS-woordvoerster. Zelf moeten ze wel tijdig voorzien zijn van een geldig vervoersbiljet... De aanvragen tot compensatie nemen heel wat tijd in beslag. “Elke vraag moet worden geverifieerd. De aanvraag moet betrekking hebben op een precieze trein. Onze diensten moeten nagaan of de trein al dan niet gereden heeft. Door het grote aantal aanvragen kost dat tijd.” De NMBS kan nog niet zeggen hoeveel compensatieaanvragen er wegens de wilde staking zijn ingediend. Werk dan wat meer i.p.v. altijd maar te staken.
Het overleg tussen de directie en spoorvakbonden levert ook vandaag geen akkoord op. De bonden gaan de tekst nu voorleggen aan de basis. Bij de socialistische spoorbond overheerst ontgoocheling. "Dit is echt een teleurstelling", stelt Abdissi van GSP Cheminots. Dan weet hij ook eens hoe dat voelt... Vandaag zaten de directies van de Belgische spoorwegen opnieuw samen met de spoorbonden. "De vergadering verliep in een constructieve sfeer, maar er werd nog geen akkoord bereikt", klinkt het in een persbericht. Er wordt benadrukt dat alles in het werk wordt gesteld om de sereniteit op het terrein zo snel mogelijk te herstellen. Toch overheerst ontgoocheling bij de socialistische vakbond. "Telkens als wij een stap vooruit zetten, zetten de directies een stap achteruit en vragen ze bijkomende zaken", zegt Abdissi. Wat is daar nu zo vreemd aan? Moeten de spoorwegdirecties alleen maar toegeven, misschien? Vrijdag komt bij de socialistische (sic) bond een nationaal uitvoerend bureau samen om een standpunt in te nemen. Om 14.00 uur wordt dat overgemaakt aan de directies van HR Rail (de juridische werkgever van het spoorpersoneel), NMBS en Infrabel. Allez, morgen namiddag zullen de klanten dus weten waar ze aan toe zijn... Twee weken (jawel!!!) staking of eindelijk wat rust op 't spoor.
De zwarte doos van de passagierstrein, die dinsdag werd teruggevonden, heeft de eerste technische elementen onthuld over wat er juist gebeurd is tijdens het ongeval in Saint-Georges-sur-Meuse, zo stond gisteren in Le Soir. Ondertussen zijn beide sporen die beschadigd raakten bij het ongeval, weer in gebruik genomen. De trein reed voorbij het dubbele gele licht, dat aangeeft dat er moet afgeremd worden om te kunnen stoppen voor een mogelijk rood licht. De bestuurder zou aangegeven hebben dat hij het licht had opgemerkt, waardoor het automatische remsysteem werd uitgeschakeld. De trein is uiteindelijk pas beginnen remmen toen de goederentrein al in zicht was.
08.06.2016: Bij de vakbonden zijn ze zo bang dat ze eventuele stakingsplannen niet kunnen uitvoeren wegens niet tijdig aangekondigd, dat ze toch al een nieuwe, aansluitend op een reeds aangekondigde (!!!), staking aanmelden... Dus, als ze vrijdag - want zo lang moeten de klanten nog wachten tot ze weten waar ze aan toe zijn - hun zin niet krijgen, wordt gestaakt van 12 juni 's avonds tot 26 juni 's avonds. Willen ze het EK voetbal volgen? Op de onderhandelingstafel liggen onder meer voorstellen over een andere berekening van de kredietdagen (compensatiedagen omdat het spoorpersoneel langer werkt dan de officiële arbeidstijd van 36 uur, terwijl een dag afwezigheid wegens vakantie of ziekte 8 uur duurt...) en over een herformulering van de sancties die de wilde stakers kregen. Die wilde staking brak uit nadat duidelijk was geworden dat de spoordirectie het aantal kredietdagen wilde verminderen. De christelijke (?) vakbond stemt er anderzijds onder meer mee in dat 15 november (Koningsdag) niet langer een wettelijke feestdag zou zijn bij het spoor en aanvaardt dat het aantal kredietdagen verminderd zou worden na een reeks ziektedagen. Hij stelt echter een vermindering voor per schijf van 28 kalenderdagen afwezigheid wegens ziekte, waar de directie het eerder had over 18 dagen. En hoeveel vakantiedagen? ACV stemt er ook mee in dat er via sociaal overleg nog gezocht wordt naar een bijkomende maatregel vanaf 2017, maar vraagt dan wel de belofte dat er tot 1 januari 2019 geen extra productiviteitsinspanningen meer worden gevraagd van het personeel.
Er is ook goed nieuws: alle toegangen tot de drie grote Brusselse stations (Brussel-Centraal, Brussel-Noord en Brussel-Zuid) en tot Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins zijn vanaf woensdag opnieuw geopend. Dat is het gevolg van “een gunstig advies van het Crisiscentrum”, zo kondigde de NMBS woensdag aan. Na de aanslagen van 22 maart waren de stations beperkt toegankelijk als veiligheidsmaatregel.
07.06.2016: Vakbonden en directie bij het spoor hebben op een verzoeningsvergadering nieuwe voorstellen gelanceerd. De vakbonden zullen die analyseren en aan hun achterban voorleggen. Woensdag wordt opnieuw overleg gepleegd. Dat hebben de vakbonden dinsdag verklaard na de verzoeningsvergadering, waar ze door andere vertegenwoordigers dan de usual suspects ... vertegenwoordigd werden. Over de inhoud van de nieuwe voorstellen kon de vakbond niets kwijt. Het overleg beperkte zich tot het dossier van de kredietdagen, de angel in het sociaal conflict bij het spoor dat al twee weken aanhoudt en die leidde tot wilde stakingen. Ter herinnering: een werkdag duurt bij de NMBS 6 uur, een dag afwezigheid (wegens vakantie of ziekte) duurt 8 uur. Ze worden dus beter betaald om niet te werken dan om dat wel te doen...
Treinreizigers kunnen vanaf woensdag 8 juni opnieuw uitstappen in het treinstation dat rechtstreeks is verbonden met de terminal van Brussels Airport. Dat maakten de luchthaven en de NMBS dinsdag bekend. En dat nauwelijks een week nadat de hele vertrekhal weer beschikbaar gesteld werd van de reiziger. Volgens het persbericht betekent dat een aanzienlijke verbetering van het comfort. Zo kunnen we weer net als voor de aanslagen van 22 maart de roltrap of de lift nemen naar de aankomst- of vertrekhal.
Intussen is overigens de zwarte doos van de zondagavond gebotste passagierstrein gevonden en die wordt door het parket onderzocht. Het wegtakelen van de beschadigde rijtuigen liep wat vertraging op door de zomerse onweders die ons land al een paar dagen teisteren.
06.06.2016: Zondagavond om 23.03 uur botste in Hermalle-sous-Huy (tussen Namen en Luik) een passagierstrein met een veertigtal mensen aan boord op een stilstaande goederentrein. Op de trein zaten heel wat kotstudenten op weg naar Luik. De identiteit van de twee omgekomen passagiers is nog niet bekend. Daarnaast werden negen mensen gewond afgevoerd naar het ziekenhuis, waarvan sommigen in kritieke toestand (maar om 19 uur niemand meer in levensgevaar). 27 andere passagiers werden ter plaatse verzorgd door de hulpdiensten.Het is voorlopig onduidelijk wat de oorzaak is van het ongeval. Een blikseminslag is echter weinig waarschijnlijk, zeggen spoorspecialisten aan onze redactie. 't Kan dus een ander technische oorzaak hebben of een menselijke fout. To be continued. Minister Bellot had zich de start van zijn nieuwe job wellicht anders gewenst: eerst stakingen, dan dit ongeval en binnenkort wellicht weer stakingen...
Als 't niet vooruit gaat met de trein, duw hem dan zelf voort. Dat hebben ze in Duitsland toch gedaan: de trein kwam zaterdagvoormiddag door een storing aan de bovenleiding vast te zitten in een tunnel. Enkele hulpmiddelen kwamen eraan te pas om de trein bijna tot aan de volgende halte te krijgen, alleen lag het tweede stel dwars en geraakte dat niet volledig tot aan het perron. De treinbestuurder verzocht daarop om de bereidwillige medewerking van de passagiers die wel al op het perron konden. Vijftien kloeke inzittenden duwden vervolgens het gevaarte met vereende krachten enkele meters verder. Volgens Deutsche Bahn kon iedereen veilig de trein verlaten.
04.06.2016: Stop met die waanzin, dat is de kreet van TreinTramBus. Bij deze reizigersorganiatie is het geduld met de spoorvakbonden volledig op. Wel, bij mij ook, en als ik de reacties op Facebook zie, ben ik de enige niet. Terug naar TreinTramBus: “Dit gaat te ver. Zeven dagen staken en dat middenin de examenperiode, dat is echt buiten proportie", zegt voorzitter Stynen op de VRT. "We roepen de partijen op om hun gezond verstand te gebruiken en om alsnog een oplossing te zoeken." Of een minder enerverende vorm van protest. Staken is een recht, geen plicht. "Dit is machtsmisbruik. Stop met die waanzin", aldus Stynen. "Beseft men wel bij de spoorvakbonden dat de trein rijdt voor de reizigers? (maar nee, gij, de reizigers zijn er om het NMBS-Bestuur of de regering of wie dan ook onder mee druk te kunnen zetten). Men is met vuur aan het spelen (soms letterlijk) en met de toekomst van het spoor en de NMBS", vertelt Stynen. De voorzitter roept dus de politiek en de spoorvakbonden op om met deze waanzin te stoppen. TreinTramBus denkt na over een tegenreactie. "We kunnen dit niet langer passief ondergaan", luidt het. TreinTramBus raadt de reizigers aan om een compensatie te vragen voor de wilde stakingsdagen. En dat de NMBS dat geld dan haalt bij de stakersbonden, die wellicht nog klachten tegen zich zien van Infrabel wegens sabotagedaden (vernielingen, dus).
03.06.2016: De wilde staking, die in Wallonië, dus, en die soms ook echt wilde kenmerken vertoont (Infrabel stelde een nieuw feit van sabotage vast), stopt vanavond om 20 uur.
Het overleg tussen de directie en de spoorbonden deze middag draaide alweer op niets uit. Abdissi van CGSP meldde dat er een nieuwe stakingsaanzegging ingediend wordt voor 12 juni. De nieuwe staking zou zeven dagen duren, maar het is nog twijfelachtig of de aanzegging correct is ingediend. Spoorbonden en directie zijn deze middag zonder akkoord uit elkaar gegaan. De Franstalige socialistische vakbond CGSP bevestigt dat er een nieuwe stakingsaanzegging wordt ingediend voor 12 juni en dat deze niet minder dan zeven dag zou duren, tot 19 juni. Zijn ze weer op hun hoofd gevallen en blijven botsen? Wie willen ze nu eigenlijk waarvoor straffen?
Of die aanzegging correct is, is maar de vraag. Een aanzegging moet ten minste acht dagen op voorhand gebeuren. Dat wil zeggen dat de staking ten vroegste op woensdag 15 juni kan starten (da's toch 12 dagen? Of tellen weekends niet mee omdat het overgote deel van de pendelaars dan niet kan gepest worden?). Eerder deze week diende ACOD ook al een ongeldige aanzegging in, voor woensdag, donderdag en vandaag. Reden voor de treinstaking was een dispuut tussen de bonden en de top van de NMBS over een herberekening van kredietdagen. Die recuperatiedagen, ter compensatie van de langere werkweek (langer dan 36 uur) van spoorlui, wil de directie voortaan berekenen op basis van de werkelijk gepresteerde dagen. Voorheen kregen de werknemers ook kredietdagen voor de dagen dat ze bijvoorbeeld ziek of met vakantie waren. Heuh? Ik kan geen overuren maken wanneer ik met vakantie of (zeer uitzonderlijk) ziek ben... Voor de app op kantoor over tijd gewijd aan zaken, projecten en algemene taken staan zo'n dagen gelijk met 8 uur (jawel, bende stakers: 8 uur!) afwezigheid.
02.06.2016: Rond 9 uur reden in Vlaanderen op de belangrijkste assen negen op de tien treinen, terwijl in Wallonië 20 % van de treinen reed. Dat zegt Petit van spoornetbeheerder Infrabel. Voor het eerst sinds vorige week donderdag werden alle seinhuizen in het land bediend. In ’s Gravenbrakel werd een trein meer dan een uur opgehouden. Een groep stakers zette rond 6.30 uur een rode vlag in het spoor in ’s Gravenbrakel, waardoor een trein van Quiévrain naar Luik tot 7.45 uur geblokkeerd stond. “Het heeft meer dan een uur geduurd voor onze medewerkers konden ingrijpen”, zegt Petit. “Het ging voor alle duidelijkheid niet om sabotage, zoals de kortsluiting van woensdag, maar om kwaadwillige belemmering wat ook een inbreuk op de veiligheid vormt.” Mij lijkt dat eerder op vrijheidsberoving, een bizarre interpretatie van het heilige stakingsrecht...
01.06.2016: Bonden en directie bij het spoor hebben woensdag vier uur lang samengezeten, maar dat heeft geen akkoord opgeleverd over het sociaal conflict rond de productiviteitsmaatregelen die de spoordirectie wil doorvoeren. Wellicht blijft de staking duren. "De directie kiest voor de ramkoers", zegt ACV-vakbondsman Piens. Ik denk dat stakers op ramkoers zitten... (zie de laatste alinea van heden)
De bonden zullen donderdag al hun achterban raadplegen over de te volgen strategie. Enkele tientallen vakbondsmilitanten die de vakbondsdelegatie de hele middag in de regen opwachtten, riepen meteen luidkeels op tot een staking 'tot de finish'. 'Ik verwacht dat we nog niet aan het einde zijn van de sociale problemen bij de spoorwegen', concludeerde een sombere Sempels. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) staat open om de omzendbrief over de vermindering van de kredietdagen op te schorten indien de vakbonden tegelijk hun stakingsacties opschorten. Dat verklaarde de woordvoerster van de minister, waarmee ze de informatie van onder meer L’Echo bevestigde. De omzendbrief lag aan de basis van de wilde staking die vorige woensdag begon.
Het spoorverkeer ondervindt ook woensdag opnieuw hinder door de spoorstakingen. In Vlaanderen is de hinder beperkt: er is treinverkeer mogelijk op alle grote lijnen. Maar in Wallonië is dat een ander verhaal: zwaar tot zeer zwaar verstoord treinverkeer. Voor mij veranderde er niets, noch 's morgens, noch 's namiddags, en dat mag zo blijven.
Wat dus de ramkoers van sommige stakers betreft, dinsdag werden al zes verschillende sabotageacties uitgevoerd. Sinds woensdagochtend 6 uur zijn er op het spoornet in Wallonië zes sabotageacties gepleegd. Op meerdere plaatsen was die sabotage omstreeks 10 uur nog steeds gaande, zo meldt een woordvoerder van Infrabel woensdag. De spoornetbeheerder veroordeelt de acties. Allicht, er wordt ook klacht ingediend bij de federale politie. Op verschillende Waalse sporen werden voetzoekers gelegd. Wanneer een trein over zo’n object rijdt, veroorzaakt dit een automatische stop. Ook rode vlaggen werden op de sporen gelegd waardoor de trein noodgedwongen dient te stoppen. Spoorlopen werd op meerdere plaatsen gesignaleerd. Als laatste sabotagemiddel veroorzaakten de stakers doelbewust een kortsluiting. Die bracht de goede werking van de seinen in gevaar. De feiten deden zich voor in Flawinne, Waterloo, Châtelet en La Louvière-Sud, maar ook in Ronse, vlakbij de taalgrens. Ik vraag me af wat de respectievelijke vakbonden zullen ondernemen, want hun faam wordt erdoor aangetast. Of is dit een alternatieve interpretatie van het heilige stakingsrecht?
31.05.2016: Op de actiedag voor de openbare diensten is het treinverkeer grondig verstoord, veel meer dan bij de wilde staking die vorige week begon. In Vlaanderen rijdt zowat de helft van de treinen, in Wallonië is dat slechts 5 procent. Volgens Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit is de hinder het grootst op de verbinding Luik-Leuven-Brussel, waar 1 op de 4 treinen rijdt. Op de lijnen Antwerpen-Brussel en Antwerpen-Gent rijdt om 7 uur ongeveer 40 procent van de treinen. Er wordt ook gestaakt in 10 van de 150 seinhuizen. In Vlaanderen en Brussel zijn die allemaal operationeel, met uitzondering van dat in Eeklo. Die percentages kunnen later op de dag nog sterk variëren. Zo reden er om 6 uur geen treinen tussen de kust en Brussel, maar om 7 uur 70 procent van de treinen op die verbinding. Op de verbindingen naar de luchthaven, vanuit het hele land, rijdt een op de drie treinen. Op een andere belangrijke lijn in Vlaanderen, die van Hasselt-Leuven-Antwerpen, rijdt 90 procent van de treinen. Van de treinen die via Denderleeuw rijden, is geen sprake, veel, weinig of geen.
ACOD Spoor heeft een stakingsaanzegging ingediend voor woensdag, donderdag en vrijdag. Dat bevestigt ACOD-secretaris Sempels. Woensdag is wel nog overleg gepland met de spoordirectie.Enkele uren later trok die vakbond zijn staart in: die staking moet wél minstens 8 dagen bij voorbaat aangekondigd worden. Sempels moet eens zijn huiswerk eerst goed maken en misschien laten nalezen door een jurist.
NMBS-topman Cornu heeft in Het Journaal (waar hij deed alsof hij inzit met de reizigers) uitgehaald naar de vakbonden. Ze strijden voor onverdedigbare voordelen en genieten in Vlaanderen weinig steun van hun basis, liet hij verstaan. Cornu wil in de toekomst graag op voorhand weten welke spoormensen zullen staken zodat een aangepaste dienstregeling mogelijk is. Bedoelt hij een minimale dienstverlening? Die is al minimaal op dagen zonder staking, zeker tijdens de spitsuren. Hij zit woensdagochtend om 8.00 uur weer samen met de bonden, maar geeft al een duidelijke boodschap vooraf: de redelijkheid moet terugkeren. Hij wees erop dat de overheid in 2019 zal moeten beslissen of de NMBS verder het monopolie op het binnenlands treinverkeer kan behouden. "Op dat moment gaan we als bedrijf een goede klantentevredenheid en een betrouwbare kwalitatieve dienstverlening moeten hebben. Daarvoor moeten stappen gezet worden." Dat ze er nu maar aan beginnen.
Het is hét moment om op zoek te gaan naar een privépartner met expertise voor de NMBS. Dat zegt vice-eerste minister Alexander De Croo (Open Vld). “De NMBS heeft nood aan een nieuwe wind” (we zullen eens een scheet laten op 't perron...). Als een De Croo zich bemoeit met het spoorwegverkeer, hou u dan maar vast aan de takken van de palmbomen. Toen zijn vader bevoegd minister was, werd er nog veel meer gestaakt, zei hij zelf eens (achter de coulissen van een discussieprogramma, ik antwoordde hem dat hij er fier mag op zijn ).
30.05.2016: Morgen is 't dus nog staking, maar dan wel ene die tijdig aangekondigd werd. Een nieuwe vergadering tussen directie en vakbonden bij het spoor heeft maandag geen vooruitgang opgeleverd in het dossier van de kredietdagen. De directie verscherpt zelfs haar houding door de sancties voor wilde stakers te activeren. Woensdag is een nieuw overleg gepland, maar de asociale spoorbond zal voor die dag ook een stakingsaanzegging indienen; dat is dan wel te laat, hé, dus ook een wilde staking. De spoordirecties lieten ook weten dat de wilde stakers gestraft zullen worden. Dat was niet naar de zin van de vakbonden. Zij eisten dat de schrapping van de kredietdagen geannuleerd zou worden, en dat de stakers geen straf (12.50 EUR, maar is dat per stakingsdag, of voor de hele periode van wilde staking?) zouden krijgen. De oproep tot sancties voor wilde stakers het voorbije weekend (van onder meer minister van Werk Kris Peeters) draagt alvast niet bij tot een serene discussie, wilde ACOD'er Sempels wel kwijt voor aanvang van de vergadering. Ze stelden voor om in september de discussies opnieuw te openen. Om daar dan weer over te staken? Woendsdagochtend is er opnieuw een vergadering tussen de vakbonden en directie. Maar die wordt meteen overschaduwd door een nieuwe stakingsdreiging. "We zullen een stakingsaanzegging indienen voor woensdag, tot 22 uur", zegt Sempels (ACOD Spoor). Die komt bovenop de spoorstaking van dinsdag... Daarmee zou er dan een week lang gestaakt zijn. Willen ze de (vooral Franstalige) cipiers nadien, misschien?
Normaal gezien moet een staking acht werkdagen op voorhand aangevraagd worden, maar volgens Sempels geldt dat hier niet. De staking zit onder de intersectorale koepel, denkt hij. Of dat klopt, zal nog moeten blijken. ACOD heeft in januari een stakingsaanzegging van onbepaalde duur gedaan, maar bepaalde daarbij ook dat elke sector de stakingsmodaliteiten van de eigen sector moet volgen. Als de socialistische bond ook woensdag zijn leden oproept om te staken, zal de hinder vermoedelijk zwaarder zijn dan bij de wilde stakingen van de afgelopen dagen.
Bij het spoor wordt sinds woensdag (eerst in de ateliers, vanaf 22 uur ook op de rails) gestaakt onder impuls van de Franstalige spoorbonden. Zij protesteren tegen een herberekening van de kredietdagen. Dat zijn compensatiedagen die de werknemers krijgen omdat ze in de praktijk langer werken dan de officiële arbeidstijd van 36 uur, overuren dus. Volgens de bonden verliezen de spoorlui door de herberekening één tot twee kredietdagen. Vrijdag bleken de spoordirecties bereid de maatregel in te trekken indien de werknemers akkoord zouden gaan met enkele voorwaarden, zoals de schrapping van 15 november (Koningsdag) als extralegale feestdag. De achterban van de vakbonden verwierp dat voorstel echter, zo bleek maandag. Voor die "kredietdagen" is er een andere oplossing, hé: i.p.v. 36 uur per week naar de 40-uren-week gaan, dan hebben ze ineens minder overuren.
Heel wat pendelaars hebben lange vertragingen opgelopen of konden zelfs geen trein nemen de voorbije dagen. Ze kunnen in sommige gevallen een aardige cent recupereren via de compensatieregeling van de NMBS. Dat zal wellicht vooral voor pendelaars uit Wallonië het geval zijn. Dat ze dan allemaal maar aanvragen. De compensatieregeling voor vertragingen geldt normaal gezien maar onder bepaalde voorwaarden tijdens stakingen. Maar de staking die woensdagavond begon, was niet aangekondigd. Dat maakt dat de regeling volledig geldt. Reizigers die meer dan 60 minuten vertraging opliepen of van wie de trein was afgeschaft, kunnen binnen de 15 dagen een compensatie aanvragen. Die wordt uitbetaald in waardebonnen of via een overschrijving, als dat verzocht werd. De onaangekondigde staking duurt al vijf dagen. Wie elke dag met een vertraging van minstens 60 minuten of helemaal geen trein te maken kreeg tijdens heen- én terugreis (als je voor de heenreis geen trein had, kon je voor de terugreis ook geen trein gehad hebben, hé), kan een compensatie aanvragen voor tien trajecten van 3,83 euro, of samengeteld 38,3 euro. De compensatie gaat volledig naar de werknemer, ook al betaalt de werkgever het belangrijkste stuk van het abonnement. Omdat ze op tijd werd aangekondigd, valt de staking van dinsdag overigens buiten de compensatieregeling, behalve voor wie zijn ticket of abonnement vóór het moment van de aankondiging aankocht. Die aankondiging dateert van 20 mei.
29.05.2016: CD&V-vicepremier Peeters vindt dat de wilde stakers bij het spoor effectief een boete moeten krijgen, zoals destijds is afgesproken tussen de spoortop en de vakbonden. "Het protocol is zeer duidelijk", zei hij zondag. "Ik ga ervan uit dat de NMBS nu bekijkt hoe ze dat gaat uitvoeren." Een staking bij 't spoor moet minstens 8 dagen bij voorbaat aangekondigd worden (zoals die van overmorgen). Ik vraag me af of de NMBS boetes uitreikt, en zo ja of dat per dag (van donderdag tot en met morgen) is en wat ze met dat geld dan zal doen: promotie-acties bekostigen of gedupeerde treinkaarthouders vergoeden?
In Vlaanderen rijdt vandaag zondag, op de vierde dag van de staking, meer dan 80 % van de treinen. Vooral tussen Antwerpen en Brussel valt er hier en daar een trein tussenuit. Dat meldt NMBS-woordvoerder Crols zondag omstreeks 07.15 uur. Vandaag was er overigens de 20 km loop in Brussel dus daar moesten ook treinen met personeel voor ingezet worden...
28.05.2016: De hinder op het spoornet in Vlaanderen, als gevolg van de acties van de spoorbonden, is vooral te merken op het treinverkeer van of naar Antwerpen. 'In de loop van zaterdag zijn in Vlaanderen zowat 8 op de 10 treinen uitgereden, met hier en daar een afgeschafte trein. In Wallonië was er iets meer treinverkeer dan gisteren.' Dat zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. Ha ja, natuurlijk, 't is weekend, dan zijn er nauwelijks pendelaars die gepest kunnen worden...
27.05.2016: Vanmorgen zag ik op de smartphone dat enkele treinen afgeschaft waren, maar normaal neem ik die toch niet wegens te vroeg. De treinen naar Dendermonde en Tongeren reden wel en ik nam plaats in de laatstgenoemde. Deze namiddag was het minder leuk: op de website van de NMBS zag ik dat de trein naar Aalst - De Panne afgeschaft was. Maar bij aankomst in Brussel Zuid stond de trein van vijf minuten later naar Zottegem niet tussen de aangekondigde, noch tussen de nog te bevestigen treinen. Zo'n opsplitsing van zekere en nog niet zekere treinen deden me denken aan de stakingen van januari... En blijkbaar zijn de pendelaars er nog niet van af. Enfin, op de duur nam ik de trein van 16:52 of zo naar Zottegem.
De spoorbonden en -directie zijn er niet in geslaagd om een akkoord te bereiken, dat de staking kan beëindigen. De directie heeft voorstellen gedaan, maandagmiddag wordt verder onderhandeld. De vakbonden consulteren nu hun achterban, maar de kans dat die beslist om de acties stop te zetten, is klein. De vakbonden consulteren nu hun achterban, om een mandaat te vragen om verder te onderhandelen. Ondertussen loopt de staking, die het sterkst voelbaar is in Wallonië, door. Volgens een vakbondsman zouden sommige leden het voorstel van de directie niet ongenegen zijn, en kan de basis zelf beslissen om de acties stop te zetten, zoals ze ook zelf besliste om het werk neer te leggen. De socialistische vakbond roept zijn leden niet expliciet op om het werk te hervatten. "Wij hebben nooit opgeroepen om te staken, dus kunnen we ook niet oproepen om de acties te stoppen", zegt Sempels. Zo'n houding is evenzeer pesterij tegenover de klanten, want die weten dan niet wat hen eigenlijk te wachten staat. De directie roept wel op om de acties te beëindigen en de sereniteit te bewaren. De (a)socialistische bond zit op maandagmorgen samen met de achterban. Maandagnamiddag om 14.30 uur zitten de vakbonden opnieuw samen met de directie. Volgende week dinsdag wordt er sowieso gestaakt bij het spoor, in het kader van de actie bij de openbare diensten. De kans dat de acties de volgende drie dagen nog stopgezet worden, lijkt dus klein. Ik denk dat ik dan maar beter voorzie in telewerk op maandag, ik kan mijn tijd beter bezigen dan te staan wachten op ik weet niet welke trein... Bovendien vind ik het ongepast om te staken op een dag dat er toch een onderhoud met de directie gepland is. Maar ja, wie ben ik? Iemand die vermoedt dat de stakers een "voorbeeld" nemen aan de stakende cipiers (al enkele weken lang en vooral ... in Wallonië).
26.05.2016: Deze namiddag reed door de actie van de Franstalige spoorbonden CGSP-Cheminots en CSC-Transcom één trein op tien, in Vlaanderen één op twee. Dat meldt Infrabel. Ook morgen wordt veel hinder verwacht. De hinder in Vlaanderen is voornamelijk een gevolg van stakingen in Wallonië, maar ook binnen Vlaanderen wordt gestaakt. Infrabel meldde dat de problemen daar groter werden naarmate de dag vorderde. De treinen raken wel door Brussel, maar op de informatieborden in de Brusselse stations staan lange vertragingen en verschillende afgeschafte piekuurtreinen. In Wallonië ligt het spoorvervoer volledig lam. De spoorbonden staken ook morgen voort en Infrabel verwacht dan gelijkaardige hinder. Mogelijk komt er na het overleg van 11.30 uur beterschap. In Leuven en Antwerpen ondervonden de treinreizigers veel last, omdat treinen daar vanuit Wallonië moeten komen. De treinen die in de ochtendspits reden zaten vaak bomvol. In sommige treinen zochten reizigers hun heil in de toiletten, bij gebrek aan andere plaatsen. De (vriendelijke - 't zou er nog aan mankeren) treinbegeleider bood via de intercom in beide landstalen verontschuldigingen aan voor de 'weinige comfortabele' rit tussen Leuven en Brussel. Daar zijn de reizigers "vet" mee...'
"Dat men in Franstalig België zeer stakingsbereid is, doet me vermoeden dat het om politieke stakingen gaat die gericht zijn tegen de regering." Dat zegt N-VA-voorzitter Bart De Wever (ik vermoed dat het gewoon ingebakken traditie is). "Dat is heel lichtzinnig en heel gevaarlijk. Ik kan alleen maar hopen dat men daarmee stopt."
25.05.2016: Zijn ze nu helemaal zot geworden? Hebben ze niet genoeg aan de staking van volgende week dinsdag?De Franstalige ('t wil weer lukken, en dan de Vlamingen maar verwijten van separatist...) spoorbonden CGSP en CSC leggen al woensdagavond om 22 uur het werk neer. Sinds wanneer moet een staking niet meer ruim bij voorbaat aangekondigd worden (zoals die van volgende week en die van volgende maand)? De aankondiging volgt op een spontane actie (in de ateliers waar treinen al dan niet hersteld en onderhouden worden) die woensdagnamiddag uitbrak over extra recuperatiedagen en staat los van de spoorstaking op dinsdag 31 mei die al gepland was. Vanmiddag vond een overleg plaats tussen directie en vakbonden maar dat draaide op niets uit. Volgens Michel Abdissi, de voorzitter van het socialistische CSGP, zullen de belangrijke stations geblokkeerd worden, net als de werkplaatsen. De reden van de staking is de beslissing van HR Rail, de personeelsdienst van de NMBS, om het personeel een tot twee kredietdagen minder toe te kennen. Kredietdagen zijn extra recuperatiedagen die het personeelsleden kunnen opnemen als ze meer dan de voorziene 36 uur per week gewerkt hebben. "Vandaag hebben alle werkplaatsen het werk neergelegd. Treinbegeleiders en -bestuurders zullen de actie verderzetten, omdat de directie weigert naar de verzoeken van personeel te luisteren", aldus Abdissi. Toch zijn niet alle bruggen opgeblazen. "Wij wachten op een nieuwe uitnodiging om met de directie rond de tafel te gaan zitten." Een asociale syndicalist had het op TV nog over minister Durant, terwijl ze al een poosje opgevolgd is door minister Bellot...
Ze moeten dan ook niet verbaasd zijn als hun syndicaten terrein verliezen na de sociale verkiezingen, met al hun gestaak. 't Zal niet blijven duren dat ze toch meer stemmen halen dan de liberale vakbond.
Deze laat overigens weten dat hij niet van plan is tot 2020 nog stations te laten sluiten (intussen zijn er wel verkiezingen). Of hij hiermee bedoelt dat nog bemande stations ook bemand blijven, dan wel of enkel de gebouwen, met ticketmachine, open blijven en er dus nog treinen blijven stoppen, weet ik niet. Maar Denderleeuw lijkt me toch al niet bedreigd door sluiting.
23.05.2016: De teller voor de betogerstickets die de NMBS al verkocht voor de nationale vakbondsbetoging van 24 mei, stond maandag om 16.15 uur op 33.800. Dat meldt het spoorbedrijf. Er rijden dinsdag acht extra treinen naar Brussel, zes vanuit Wallonië en twee vanuit Vlaanderen. Die mogen in de namiddag ook terug rijden met die betogers, zodat ze zich niet met 't werkend plebs moeten mengen. Deelnemers van de nationale betoging die morgen de trein naar Brussel nemen, doen dat tegen een verlaagd tarief. Dat is niet naar de zin van regeringspartijen N-VA en Open VLD. De NMBS faciliteert een betoging tegen haar enige aandeelhouder: de Belgische overheid, vinden ze. De verminderde tarieven zetten extra kwaad bloed door de spoorstaking op 31 mei. "Dat is opnieuw een politieke staking", zegt De Coninck (N-VA). "De gewone reiziger wordt volgende week alweer gegijzeld voor iets waar hij zelf niets kan aan doen, terwijl de betogers morgen zo comfortabel mogelijk naar Brussel worden gebracht. Eigenlijk is dat gewoon degoutant."
20.05.2016: Ze hebben daar niet genoeg aan de staking van 24 juni, ze willen deze maand ook al eens een dag de houders van een treinkaart bestelen... De socialistische en christelijke ("what's in a name?) vakbond hebben voor 31 mei een stakingsaanzegging ingediend bij het spoor. De actie kadert in het algemeen protest bij de overheidssector die dag. De staking loopt van maandag 30 mei om 22 uur tot 31 mei tot 22 uur. Die staking valt samen met de betoging van de openbare diensten. Ook volgende dinsdag, 24 mei, houden de drie vakbonden in het centrum van Brussel een nationale betoging tegen het beleid van de regering-Michel. Maar voor die betogers zijn er wel extra treinen voorzien, al naargelang er kaarten besteld worden... De manifestatie op 24 mei wordt het begin van een actiemaand, met dus een nationale staking op 24 juni als eindpunt. Die staking gaat voorlopig alleen uit van het socialistische (sic) ABVV. Het christelijke ACV doet niet mee, de liberale ACLVB beslist volgende week woensdag over zijn deelname. Half april verwierp de socialistische spoorbond ACOD Spoor het sociaal akkoord bij de NMBS en Infrabel. ACOD Spoor legde toen het voorakkoord, dat begin maart bereikt werd, voor aan de achterban. Maar een meerderheid van de leden vond dat er onvoldoende garanties waren voor de tewerkstelling. In het akkoord staat dat het personeelsbestand van NMBS, Infrabel en personeelsdochter HR Rail tegen eind 2018 teruggebracht wordt tot 31.765 personen. Maar dat wordt gekoppeld aan voorwaarden waarvan het twijfelachtig is dat ze vervuld worden.
De NMBS heeft al 15.000 speciale tickets verkocht voor de nationale betoging van komende dinsdag in Brussel. Er worden acht extra treinen ingelegd voor de betoging: zes vanuit Wallonië en twee vanuit Vlaanderen. De speciale vakbondstickets kosten 12 of 14 euro heen en terug, afhankelijk van de afstand. Iedereen kan de tickets aankopen aan de NMBS-loketten, maar de koper moet wel een speciale code kunnen geven die de vakbonden verspreiden. Vaak zijn de vakbondstickets goedkoper dan een normaal ticket heen en terug, zeker voor langere afstanden.
13.05.2016: Ze spoken wat uit bij de NMBS, deze keer in het bijzonder Infrabel. Een trein die van Eupen naar Oostende reed heeft iets na middernacht tussen Anderlecht en Jette een rood mobiel sein aangereden. De trein is daarop gestopt en moest met een hulplocomotief teruggetrokken worden naar het station Brussel-Zuid. Door het late uur konden geen vervangbussen meer worden ingelegd, waardoor de 78 passagiers pas rond 3 uur ‘s nachts in het station arriveerden, zo meldt woordvoerder Baeken van Infrabel vrijdagochtend. De reizigers kregen in Brussel-Zuid de keuze tussen een nacht op hotel of een taxi die hen naar hun eindbestemming zou brengen. Dertien mensen hebben geopteerd voor een hotel, voor de anderen werd een taxi voorzien. Het gaat om een vergissing van Infrabel, want het rood mobiel sein stond niet op de juiste plaats. De onderstationschef van Brussel-Zuid verontschuldigde zich na het incident via Twitter: "Bij deze een welgemeende sorry aan alle reizigers die vannacht met mij strandden met E545. Ik weet dat het lang wachten was op de taxi’s, maar al die paperassen moesten er echt door. Ongelofelijk veel respect voor jullie geduld en de toch leuke reacties tussenin", klinkt het. Ook voor de iets minder geduldige passagiers was er een persoonlijke boodschap: "Aan zij die het wachten minder leuk vonden en mij begonnen uit te maken (voor amateurke, vermoed ik): andermaal mijn oprechte excuses. Ik hoop dat iedereen goed is thuisgekomen en weer klaar is voor een nieuwe dag vol pendelplezier!" Flauwe grapjas.
De vorige minister, Mw Galant, had het idee geopperd in treinstations toegangspoortjes te laten plaatsen, ik vermoed niet in elk station, maar daar waar treinen naar het buitenland vertrekken. Haar opvolger, Minister Bellot, stapt daar weer van af, voorlopig toch. “Het is evident dat de toegangspoortjes personen met slechte bedoelingen niet zullen tegenhouden”, zegt hij. 58,5 miljoen euro zou moeten geïnvesteerd worden voor 295 toegangspoortjes en 257 bagagescanners.
10.05.2016: Voor het tweede jaar op rij is het aantal aanvragen voor compensatie van treinreizigers die met vertraging te kampen krijgen, afgenomen. Dat meldt de NMBS. De spoorwegmaatschappij schrijft dat toe aan de verbeterde stiptheid van de treinen. In 2015 reed 90,9 % van de treinen stipt, een jaar voordien was dat 88,2 %, in 2013 85,6 %. Als een trein minder dan zes minuten vertraging heeft, wordt die als stipt genoteerd.
04.05.2016: Ook de Franstalige christelijke bediendebond CNE roept op tot staken op 24 juni. Met die beslissing gaat de vakbond in tegen de beslissing van ACV nationaal, dat enkel opriep tot sensibiliseringsacties in de bedrijven die bewuste week. De Vlaamse christelijke bediendebond LBC volgt wel de oproep van ACV nationaal en staakt dus niet die dag. CNE moet niet komen klagen als ze geconfronteerd wordt met de communautaire verzuchting dat Walen toch zo graag staken.
03.05.2016: De vakbonden poken het vuur op. Nadat eerder de socialistische vakbond al een nationale staking in juni aankondigde, plant het gemeenschappelijk vakbondsfront nu zo’n staking op 7 oktober, de tweede ‘verjaardag’ van de regering-Michel. De socialistische vakbond organiseert eind juni een algemene staking, maar daar doen de andere bonden niet aan mee. "Op een moment dat kinderen op schoolreis gaan, studenten naar hun proclamatie gaan en mensen al op reis vertrekken, gaan we het land niet platleggen", zegt ACV-voorzitter Leemans. 't Pendelend werkvolk mag wel last ondervinden...
30.04.2016: De Algemene Centrale, de grootste arbeiderscentrale van het ABVV, roept op tot een algemene staking eind juni. "De mensen pikken het regeringsbeleid niet meer. De maat is vol", zo klinkt het bij voorzitter Van Heetvelde (en zijn kop is toe, zeker...). "We roepen op tot een algemene staking", zegt die voorzitter. "De laatste week van juni, net na de examens, maar nog voor de grote vakantie." Het land moet dan wel plat, maar studerende jongeren en mensen die op vakantie vertrekken moeten niet gekoeioneerd worden door stakingen op het spoor of de luchthaven. De mensen die niet met vakantie gaan, mogen wel gekoeioneerd worden, ze moeten maar meestaken, of ze nu (bij ABVV) gesyndiceerd zijn of niet. Enfin, ik zal wel mogen telewerken en op mijn key card vul ik geen lijnen in voor die stakingsdag, dus ze pesten de NMBS nog meer dan mij.
28.04.2016: Cornu, de huidige topman van de NMBS, is van plan zijn functie over enkele maanden neer te leggen. Hij is 71 en vindt dat zijn taak erop zit. Cornu zou al binnen enkele maanden willen opstappen, zo is in regeringskringen te horen, al wil hij er zelf nog geen concrete datum op plakken. Zijn mandaat loopt nog tot 2019, maar hij heeft aangegeven die termijn niet te zullen uitdoen. Een opvolger is nog niet bekend. Concreet heeft hij de voorbije jaren werk gemaakt van de verbetering van de stiptheid van de treinen, de fusie van de NMBS-holding en het uitwerken van een sociaal protocol. Verbetering van de stiptheid van de treinen? Dan toch niet tijdens de spitsuren, en als de stiptheidscijfers (lichtjes) verbeterd zijn, dan is dat niet omdat de treinen minder talmen en sneller rijden, maar omdat de dienstregeling aan de trein(vertraging)en aangepast zijn. Uitwerken van een sociaal protocol? Daarmee dat de sossen de eerste zijn om het treinverkeer middels stakingen platleggen.
23.04.2016: Sinds gisteren, 14 uur, stoppen er weer treinen in 't station van de nationale luchthaven, maar dan wel het oud station. De Diabolo-toeslag blijft behouden, volgens de website van de NMBS omdat die zelf nog moet betalen aan Northern Diabolo NV, voor de aanleg van nieuwe aansluitingen (ik dacht dat die toeslag vooral wegens het nieuwere station was - onlangs werd een nieuwe verbinding gerealiseerd, ene vanaf Brussel Schuman, bus 12 verliest hierdoor zijn nut?). Voorlopig wordt het nog fysiek belastend voor de reizigers, want de liften en roltrappen werken nog niet. Vanaf maandag stoppen de metro's die lijnen 1 en 5 afrijden, weer in Maalbeek, de herstellingswerken zijn zo goed als af, en vandaag konden betrokkenen (slachtoffers, nablijvenden, hulpverleners, ...) een bezoek brengen aan het station.
17.04.2016: Treinnieuws op een zondag.De MR heeft een opvolger aangeduid voor Galant, die vrijdag ontslag nam. De partij heeft François Bellot (62) voorgedragen als nieuwe minister van Mobiliteit. Het eerste werk voor Bellot zal de volledige heropstart van de luchthaven van Zaventem zijn, na de recente aanslag. Momenteel draait de luchthaven op 65 %. Bellot zelf zei dat hij zich zo snel mogelijk in dat dossier wil vastbijten, zodat de luchthaven uiterlijk eind juni opnieuw open kan. Het profiel van Bellot is in veel opzichten tegengesteld aan dat van zijn voorganger Galant. Hij is een oudere, kalme en bedachtzame man, die bekendstaat als een dossiervreter. Bellot is sinds 1995 burgemeester van Rochefort en zat als expert Spoorwegen de commissie voor die het treinongeval in Buizingen onderzocht. Tussen 2000 en 2010 zetelde hij in de Kamercommissie Infrastructuur, waarvan de laatste drie jaar als voorzitter. Hij wordt als de mobiliteitsexpert bij uitstek van de MR aanzien. Ook de luchthaven is hem niet onbekend: Bellot zetelde ook in de onderzoekscommissie na het faillissement van de nationale luchtvaartmaatschappij Sabena. Hij wordt de enige federale minister uit de provincie Namen. Hij is van opleiding burgelijk ingenieur en beschikt over maar liefst vier universitaire diploma's, waarvan één aan de Ecole Nationale d'Administration (E.N.A) in Parijs. Die prestigieuze opleiding geldt als kweekschool voor politiek talent in Frankrijk.
15.04.2016: Minister Galant heeft ontslag genomen. Dat heeft niets te zien met de NMBS maar premier Michel moet nu natuurlijk wel een andere minister aanstellen. De aanleiding of reden voor haar ontslag is een rapport van de Europese Commissie (ik zal eens moeten zien van welke dienst: DG TREN of een dienst voor veiligheid) over de veiligheid van de nationale luchthaven waarvan ze beweert die niet gehad te hebben. De topman van de federale overheidsdienst Mobiliteit, Ledoux, die gisteren ontslag nam (om zijn ontslag door Galant voor te zijn) beweert bij hoog en bij laag van wel. In een persconferentie zei ze dat het theater rond dat rapport haar ertoe bewoog ontslag te nemen. Politici rond haar beweren dat ze tekort schoot in dossierkennis, dus als vaste klant van de NMBS hoop ik dat de premier een minister vindt die dat wel heeft (en die Cornu wat in toom kan houden ).
Om 12.25 uur werd het verkeer op de noord-zuidverbinding een kwartier lang volledig onderbroken op bevel van de lokale politie. De aanleiding bleek toch niet (wat De Standaard eerst dacht) een inval van de politie in een hotel op de hoek van de Stalingradlaan en de Frédéric Bassestraat (en of daar Daesh-terroristen zaten, is ook niet zeker) maar het blijkbaar modieuze "personen op de sporen". Nadien zag ik op de storingssite van de NMBS dat in of bij station Bockstael ook personen op de sporen liepen, waren dat dezelfde?
12.04.2016: Een grote meerderheid van de leden van ACOD Spoor aanvaardt het voorstel tot sociaal akkoord bij de NMBS niet. Er zijn te grote bezorgdheden over onder meer de tewerkstelling, de structuur en de geplande moderniseringsmaatregelen. Dat laat de vakbond weten. Acties zijn er voorlopig gelukkig niet gepland.
05.04.2016: De stiptheid van de treinen is in februari 2016 licht gedaald tegenover het jaar voordien. In februari 2016 reed 90,9 % van de treinen stipt (is met max. 5' vertraging). In februari 2015 lag het stiptheidscijfer nog op 91,3 %. Het stiptheidscijfer zonder neutralisatie geeft een goed beeld van de stiptheid aangezien er rekening wordt gehouden met alle vertragingen dus ook die waarvoor Infrabel en NMBS niet verantwoordelijk zijn, klinkt het in een persbericht. Het gaat dan om spoorlopen, kabeldiefstallen, ongevallen enz. In vier op de tien gevallen ligt de verantwoordelijkheid voor een afgeschafte trein bij de NMBS, in drie op de tien gevallen bij Infrabel en in drie op de tien gevallen ligt de schuld bij derden. Het incident dat de grootste impact had op de cijfers was de schade aan de bovenleiding op lijn 50A in Gent-Sint-Pieters op 26 februari. Dat incident was ‘goed’ voor 13.754 minuten - of omgerekend bijna tien volle dagen - vertraging.
31.03.2016: Ik had vanmorgen tijd om de gele affiches te bekijken en naast de trein naar Schaarbeek staat een zwart driehoekje, wat in de legende staat voor: rijdt tot en met 25.03.2016... 't Heeft dus niets te zien met de aanslagen van vorige week maar me
10e Bergenmeersentocht, georganiseerd door Wandelclub 'De Schooiers' Wichelen vzw
26.06.2016: Ik schreef me in voor 17 km die me over evenveel verharde als natuurlijke paden en wegen langs de spoorweg, vervolgens naast de Schelde met een toer rond Nederkouter om in Uitbergen de eerste rustpost te bereiken (bijna 8 km). Langs Wijmeers, Heisbroek en Slot bereikte ik, net te laat, de Voetveer: de veerpont was net weg. Maar ik moest niet lang wachten en met twee andere wandelaars bereikte ik de andere oever van de Schelde. Even verder was de tweede rustpost, eentje in Deense stijl: partytenten, tafels en stoelen stonden in de tuin. Via Jabeke (met 1 b, anders zit ik in de buurt van Brugge) bereikte ik de startplaats waar ik mijn boekje en twee bladen liet bestempelen door Linda, die, zoals bonnetjesverkoopster Vera, vorig weekend mee was naar Kent.
Afgezien van een zacht buitje in het laatste uur was het droog en net "warm" genoeg om in korte mouwen te wandelen. Mijn foto's staan hier:
19.06.2016: Na ontbijt en de aankoop van een flesje frisdrank stond ik, net als de andere wandelaars, klaar voor de tocht van (bijna, eigenlijk) 50 km met zicht op zee. We gingen eerst naar 't station van Folkestone om er treintickets te halen voor de terugweg ... per vervangbus. De uitweg uit Folkestone ging omhoog en dat voor nogal lange tijd. Gelukkig was er na een uur al een rustpause bij Cliff Top Café, een café zonder bier, maar 's morgens stoort mij dat allerminst, en het uitzicht was schitterend. Anderhalf uur later waren we al in Dover. Deze keer had Ruud geen lunch voorzien, ik vermoed dat geen enkele plek genoeg plaats had voor zo'n 40 personen, dus verspreidden we ons over de diverse eetgelegenheden.
Negen kilometer verder boven de klippen op een druk bewandeld pad ('t was zondag en mooi weer) rustten we aan de "Coastguard Pub" waar we onze boekjes lieten afstempelen. Normaal was dat alleen voor zij die 25 km wandelden, maar daarmee was Ruud er van af. Hij deelde ook trofeeën uit voor Schelpen en Gouden Arenden, 't waren kleine maar kostbare geschenken in afwachting van de grotere trofeeën die te veel wogen om zo lang mee te sleuren, voor hem zeker en ook voor de gegadigden. Ergens onderweg naar Deal wees hij de 25 km-stappers de weg naar Walmer Street, wij gingen verder en verpoosden even in "The Sir Norman Wisdom pub". Toen we daar zouden vertrekken, vertelde Ruud dat hij het parcours moest aanpassen; de weide waar we doorheen zouden stappen lag er veel te drassig bij. Indien we tijdig in Sandwich zouden aankomen voor de vervangbus, zouden we daar nog een pub bezoeken, anders namen we meteen de bus. We hadden inderdaad nog tijd en ik liet mij een hete chocomelk smaken. Intussen waren er enkele 25 km-stappers ook opgedaagd, zoals Connie en zij wees ons de weg naar het T-kruispunt waar de vervangbus ons kwam oppikken. Het was een behoorlijk lange rit en we waren weer te laat om in de Skuba Pub nog iets te gaan eten.
Het parcours was nu meer verhard dan gisteren, in Dover kon dat niet anders, langs het strand van Deal ook niet en dan was er dus de alternatieve weg om niet door de prairie te plonsen. Het weer was op zijn zondags: zonnig en warm.
's Anderendaags namen we door Lucia geregelde taxi's naar het tankstation tussen Folkestone en de plek waar de bus in de tunneltrein rijdt. Die bus was vertraagd, we werden weer twee keer gecontroleerd, maar nu zonder bagage, er was wat tijd om iets te drinken en/of knabbelen. In dat rangeerstation moesten we ruim een uur wachten omdat er een technisch incident was. Om zowat drie uur plaatselijke tijd reed de bus toch naar en in de trein. Aan Franse kan was er een file (vrijdag ook in de richting van 't Franse binnenland), maar gaandeweg loste die toch op. We waren rond 21.15 uur in Brussel waar ik niet alleen was voor de trein van 21.28 uur.
18.06.2016: Daags voordien was ik al vertrokken, al ging dat niet van een leien dakje, dankzij een pipo die per sé een seinhuis ergens tussen Gent en Brussel in de fik stak, misschien gefrustreerd omdat de stakingsweek geschrapt werd... De trein van 13.06 werd met steeds meer vertraging aangekondigd, op de duur met 16'. Bovendien reed hij via de oude lijn en de treinbegeleider maakte de passagiers wijs dat de trein alleen in Brussel Noord zou stoppen, niet in Zuid of Centraal. Kwam hij dan in Brussel aan, was dat toch de Zuid... Geen enkel vertrouwen meer hebbend in de NMBS nam ik een taxi naar Brussel Noord, of beter gezegd, Eurolines, want Lucia had voor 21 mensen een heen- en terugreis georganiseerd. Ik kwam net op tijd aan, de bus niet, dus de groep was compleet tegen dat die bus (misschien komend van Amsterdam) aankwam. We lieten onze bagage laden en stapten in. Ergens tussen de grens met Frankrijk en het station waar de bus in de trein reed, werden we twee keer gecontroleerd, eens met en eens zonder bagage (dan dus enkel de identiteitskaart), er was ook gelegenheid om iets te drinken. Aan de andere kant van het Noordzeekanaal zette de bus ons af aan een tankstation, en van daar gingen we te voet, langs een nogal smal en modderig pad naar een klein treinstation, dat van Westenhanger - we leken wel een stoet asielzoekers. Van daar naar Follkestone was niet ver meer en we bereikten voorspoedig de hotels. Een uur of zo later waren we met een hele groep om te gaan eten en drinken in de nabije Skuba Pub.
Na een Engels ontbijtbuffet ging ik gauw een flesje frisdrank kopen in een nabije supermarkt en ik was klaar om 9 uur bij de Leas Cliff Hall, waar ik eerst inschreef voor 2*50 km. en waar elke deelnemer van baankapitein Ruud twee badges kreeg. Om negen uur vertrokken we dus richting Canterbury. Om Folkestone te verlaten in noordwestelijke richting ging het flink omhoog en verder vooral langs het Elham Valley-pad. Deze was bijzonder natuurlijk "aangelegd", met wel wat modder hier en daar en om de afsluitingen tussen de weilanden te dwarsen moesten we er soms over met planken die als trapjes gemonteerd waren of poortjes waar we doorheen moesten. Onze eerste stop was bij een winkeltje in Lyminge, en daar trakteerde Danny op zijn verjaardag. Van de pauze nam ik gebruik om nog een frisdrank te halen, want het was intussen opgehouden met regenen en koud was het ook niet. Er werd dan verder bergop en bergaf gewandeld of zelfs gegleden naar Elham, waar we de lunch nuttigden in "The Rose and Crown" bar. Al had Ruud de bestellingen enkele dagen voordien doorgegeven, de ene moest langer wachten dan de andere om zijn lunch voorgeschoteld te krijgen. Gelukkig werd op elke tafel een grote fles plat water gezet, en die was vlug leeg. Toen iedereen dan eindelijk gegeten had, en wij afscheid namen van die voor 25 km ingeschreven was, vertrokken we verder op stap. Het bleef nog belastend voor de beenspieren tot in Kingston, waar we pauzeerden in "The Black Robin". Van dan af ging het iets gemoedelijker via Bridge ("The White Horse" waar een stamgast vertelde dat Witsel eenmaal en Lukaku twee keer scoorde tegen Ierland) naar Canterbury waar we nog een drukke pub ("Thomas Ingoldsby") bezochten alvorens naar 't station te gaan om te sporen tot Dover Priory en daar de pendelbus want sinds Kerstmis 2015 is een deel van het spoor vernield door een grondverzakking. We waren laat terug en de keuken van de Skuba Pub was al dicht.
Het weer viel mee, na de bui van 's morgens bleef het droog. Mijn foto's staan hier:
31e Breugheltocht, georganiseerd door De Trekplosters Zellik-Asse
12.06.2016: Ik schreef me in voor de afstand van 15 km en wandelde over verharde en natuurlijke wegen in Zellik en deelgemeenten van Asse, met name Bekkerzeel, Kobbegem en Relegem, met twee rustposten, op beide nuttigde ik een frisdrank.
Het weer viel mee al regende het op 't einde van mijn wandeling.
25e Heidetochten - 2-daagse Heidetochten, georganiseerd door De Heidetochten Kester-Gooik vzw
05.06.2016: Ik schreef me daar in voor de afstand van 17 km. Deze leidde mij over vooral natuurlijke, bij momenten bepaald modderrijke, wegen naar Oetingen, waar ik een frisdrank genoot, net als de inschrijving getrakteerd door mijn club, De Pajotten Hekelgem. Santé, Ghislaine! Van daar had ik een 7-tal km te wandelen, via Gotelingen, Kesterheide, en, helaas, een eind steenweg naar Leerbeek. Het laatste eind ging via Zwart Schaap en een sportzaleninfrastructuur waar ik een vroegere reisgezellin (reis naar Costa Rica) ontmoette.
Het weer viel nogal mee, met een mistig begin, maar het regende tenminste niet en de temperatuur bedroeg zo'n 18°C.
15e Lennikse Windherentocht, georganiseerd door Lennikse Windheren
29.05.2016: Ik schreef me in voor 16 km en vertrok, over meer verharde dan natuurlijke wegen, naar de rustpost in Gooik. Normaal moest ik daar terug keren na een lus van ongeveer 5 km maar ergens moet ik een wegwijzer gemist hebben want ik was ineens in de buurt van de startplaats. Ik liet dan maar mijn boekje en twee bladen afstempelen. Ik trof er ook twee clubgenoten die net als ik vinden dat de uitpijling te wensen over laat. Bij voorbeeld, net als ik, waren ze in de war in de buurt van de rustpost, omdat de wegwijzertjes naar een veld leken te wijzen, niet naar een betegeld pad bij een rusthuis naast de rustpost. Bovendien was de parking ook bizar geregeld: tegen dat ik terug was aan de auto, was de medewerker weg (iedereen heeft recht op pauze, of had hij een andere taak?) en wandelaars waren zo "slim" om op de doorgang te parkeren zodat ik niet wegkon. Gelukkig was een koppel wandelaars, dat mee de uitweg blokkeerde, net na mij aangekomen om naar huis te rijden, zodat ik toch weg kon.
Het weer viel redelijk mee, gezien de beloftes van het KMI, het druppelde eventjes, het bleef natuurlijk bewolkt maar het was wel zacht van temperatuur.
43e Mars Loven Boven, georganiseerd door K.V.R.Vl.Bt. Vzw
22.05.2016: Bij aankomst aan het militair domein van Heverlee vroeg onze voorzitter om in groepjes van 6 uit te stappen, want onze rugzak zou gecontroleerd worden, in het kader van dreigingsfase 3. We stapten toch allemaal zowat tegelijk uit, en het controleren ging vlot, bij mij duurde het nauwelijks een minuut want de inhoud van mijn heuptas was in een oogwenk bekeken. Daar hadden we iets meer tijd en ik schreef me in voor 14 km.
De eerste lus (want de rustpost was in de startzaal) leidde me naar en door het park van de abdij, en dan door de abdij zelf ook. In de startzaal liet ik enkel mijn controlekaart stempelen, en ging meteen voor de tweede lus. Ook die startte langs de straat waar veel voertuigen geschikt voor paardenvervoer geparkeerd stonden. Daarna mocht ik een lang bezoek brengen aan het Heverleebos alvorens terug te keren naar het militair domein, waar mijn heuptas overigens niet meer gecontroleerd werd, een blik op mijn controlekaart volstond.
Het weer was iets minder goed dan in Lummen: het druppelde de hele tijd.
Rondom Lummen, georganiseerd door W.S.V. De Dragonders Hasselt vzw
22.05.2016: Met een bus bijna vol Pajotten ging het eerst naar Lummen (deelgemeente Meldert ), net over de provinciale grens met Vlaams-Brabant. Ik schreef me daar in voor 12 km want om 12 uur vertrokken we naar Heverlee. De eerste helft van die wandeling was zeer leuk met veel bos en ook veel meer onverharde dan asfalt- of betonwegen. In het parochiehuis van Halen dronk ik een (nogal lauwe) frisdrank en keerde dan terug, via iets minder onverharde wegen, maar 't viel toch mee.
Het weer viel ook nog mee, een beetje zon en veel wolken, maar pas op 't einde viel er wat nattigheid.
6e Gaverswandeling - Priortrofee, georganiseerd door Padstappers Geraardsbergen vzw
16.05.2016: Na aankomst per trein (wegens dichtbij de startplaats waar de parkeerplaatsen schaars zijn ) schreef ik me daar, het Buurthuis in Schendelbeke, in voor 16 km. Die omloop bracht mij langs vooral onverharde wegen via het Moenebroek, met aan de rand de resten van een oorlogsvliegtuig, en over enkele veldwegen naar Idegem, waar ik rust nam met een frisdrank. Daar wandelde ik een lus van ruim 5 km door gehuchten Nuchten, Bullegem en door een bos waarna ik in Idegem nog een frisdrank genoot, 't weer was ernaar. Terugkerend naar Schendelbeke bewandelde ik de Gavers, waarbij ik, zoals de andere wandelaars op alle bepijlde afstanden, met de handbediende veer eerst de Dender overgezet werd. Aan de buitenkant van de Gavers, op nog geen kilometer van de startplaats, kreeg ik een kriek van Mystic aangeboden, waarvoor dank!
Zoals gezegd, het parcours was natuurrijk, de zon liet zich al eens zien en de temperatuur was aangenaam voor een wandeling.
Sinksentocht, georganiseerd door De Pajotten Hekelgem vzw
15.05.2016: Het parcours leidde mij over vooral (minstens 80%) onverharde wegen van Hekelgem naar Essene waar ik een frisdrank genoot en dan terugkeerde, via de Koudenberg en zo terug. Op die terugweg moesten de wandelaars flink aan kant blijven voor de doortocht van veel tractors, sommige met een huifkar aangekoppeld. Eigenlijk wou ik 20 km wandelen maar in Essene zag ik geen splitsing en de pijl voor de lus van zowat 8 km was me ook totaal ontgaan. Volgend jaar let ik beter op.
Het weer was afwisselend zonnig en bewolkt met een beetje miezerregen bij 't begin van mijn wandeling.
Hamburger SV: Seizoen 2015-2016: FC Augsburg - HSV
14.05.2016: FC Augsburg - HSV: 1-3
Met deze uitzege heeft HSV op een vrolijke wijze afscheid genomen van dit seizoen. In doel stond U23-keeper Mickel (Drobny had er geen zin meer in, omdat het besluit van de niet-verlenging van zijn contract hem eerst ter ore kwam via de sociale media, niet door het bestuur), die zijn taak weliswaar prima uitvoerde, maar toch al na 11' een doelpunt moest slikken, ten gevolge van een misverstand met Djourou: die kopte de bal weg terwijl Mickel hem uit de lucht wou plukken, Finnbogason had maar binnen te koppen. Tot dan was HSV de aktievere ploeg en bleef dat ook. Mickel moest nog enkele keren alles uit de kast halen, maar tegentreffers moest hij niet meer incasseren. Met een wonderlijke vrije trap van Gregoritsch stonden de bordjes weer in evenwicht (36'). Met die tussenstand gingen de spelers schuilen voor de plensregen. Ook na de pause ging HSV verder op zoek naar de zege, meer dan 3.000 fans lieten zich goed horen. Vooral bij standaardsituaties, die door Bahoui getrapt werden en voor veel gevaar zorgden - en voor de beide beslissende doelpunten. Die vonden hun bron in een hoekschop van Bahoui, daarop volgende een pas met het hoofd in de 16 en het doelpunt van op korte afstand. Eerst scoorde Müller (wellicht niet eens opgeroepen voor het EK in Frankrijk...) het tweede doelpunt (62') en Gregoritsch (niet eens opgeroepen voor het EK in Frankrijk...) zorgde met hetzelfde model voor de eindscorenach gleichem Muster für die Entscheidung (74'). Met deze zege klom HSV tot de 10de plaats in het klassement. Helaas () konden noch Stuttgart (op Wolfsburg) noch Frankfurt (op Bremen) stunten, zodat Stuttgart gelijk met Hannover zakt en Frankfurt nog twee barragewedstrijden speelt tegen Nürnburg.
11.05.2016: De bondscoach van Zweden heeft zijn EK-team samengesteld, en ja hoor, Ekdal is erbij. Bahoui dan weer niet ('t is dus Bahnon voor de confrater van Wilmots), maar dan weer ex-HSV-er Berg.
10.05.2016: Nog een wedstrijd en we nemen (node) afscheid van Drobny, Kacar en Ilicevic, hun contract wordt niet verlengd. Ik hoop dan maar dat Adler wel blijft. Van Rudnevs en Olic wisten we al dat ze de club verlaten, zij werden zaterdag in de bloemetjes gezet.
09.05.2016: HSV en Knäbel hebben vandaag beslist uit elkaar te gaan, al liep het contract nog tot 30.6.2017. De taken van Knäbel worden overgenomen door Beiersdorfer. De reden is simpel: ze hebben totaal verschillende toekomstvisies voor de club.
SC Eendracht Aalst: Seizoen 2015-2016, Eendracht Aalst - UR La LouviĆØre (eindronde)
12.05.2016: Eendracht Aalst - UR La Louvière: 0-5
Hoe is het mogelijk om een 1-3 voorsprong weg te schenken?! Hadden ze er geen zin in? Hadden ze een eitje te pellen met de trainer (te veeleisend?) of met het bestuur, dat zijn best deed om de licentie te bekomen in geval van promotie?! Eendracht begon wel aardig aan de partij maar enkele vrijschoppen leverden geen gevaar op. Toen Bael het straatje ingestuurd werd leek het openingsdoelpunt in de maak, maar hij besloot zwak in de handen van doelman Cremers. Na tien minuten moest Gillis al naar de kant met een enkelverzwikking. Coach Geeraerd opteerde met Lusamba voor een extra aanvallende kracht. Op het kwartier nam La Louvière de wedstrijd in handen. De Ajuinen kwamen goed weg toen Ouedraogo op de paal besloot en Pina de herneming onbesuisd over trapte. Maar het was slechts uitstel. Even voorbij het halfuur kopte Ndikumana in een bos van spelers de 0-1 binnen. (34') Vlak voor de rust zaten de bezoekers, na het 1-3 verlies van zondag, weer helemaal in de wedstrijd. Ouedraogo werd diep gestuurd en hij werkte beheerst af (43'). Bokila bleef bij de rust in de kleedkamer. De gretige bezoekers roken bloed en Eendracht lag vijf minuten na de rust uitgeteld in de touwen. Lazitch (49') en Diallo (52') konden te makkelijk de score uitdiepen tot 0-4. Wit-zwart moest dan al driemaal scoren om zich te kwalificeren voor de finale maar dat zat er nooit in. Integendeel, het moest de kelk tot op de bodem ledigen. Onana zorgde nog voor de 0-5 forfaitscore (79').
De supporters uiten hun ongenoegen, de spelers zochten met het schaamrood op de wangen de kleedkamers op. Enkel Van Den Noortgaete kreeg nog een hart onder de riem toen hij als laatste in tranen het veld verliet. Daarmee eindigt Eendracht Aalst het seizoen met een kater. Deze ploeg was over het hele seizoen bekeken, de sleutelmomenten in gedachten, niet goed genoeg om een plaats af te dwingen in de Eerste Amateurliga. Laten we dit snel vergeten en ons richten naar volgend seizoen om met een vernieuwde kern (linksachter Jonas Van Kerckhoven (22) is een extra aanwinst, komende van Eendracht Zele) een gooi te doen naar promotie.
Geeraerd stelde de volgende spelers op: Van Den Noortgaete, Geenens F., Lievens M., Gillis (10' Lusamba), Gaye, Bogaerts, Wagner, De Man, Janssens, Bael en Bokila (46' Martin).
11.05.2016: Eendracht heeft zopas een akkoord bereikt met Arno Claeys (22) van KV Kortrijk. De centrale verdediger (1,90m) tekende een overeenkomst van één seizoen, met een optie op een bijkomend jaar. Op 15-jarige leeftijd sloot hij aan bij de Kerels, in het seizoen 2013-2014 maakte hij zijn debuut in de A-ploeg onder Hein Vanhaezebrouck (nu zoals bekend trainer van AA Gent). Vorig seizoen kreeg Claeys in play-off 1 speelminuten en ondertekende hij een profcontract. Dat liep nu af. De West-Vlaming stond ook in de belangstelling van Hamme maar komt dus wijselijk naar de Ajuinenstad.
Hamburger SV: Seizoen 2015-2016: HSV - VfL Wolfsburg
07.05.2016: HSV - VfL Wolfsburg: 0-1
Voorafgaand aan de wedstrijd kwam ik een dag eerder aan, bezocht tijdens de namiddag van vrijdag 6 mei de Kunsthallen (gratis, de toegang werd aangeboden omdat het museum een tijdje gesloten was wegens werken) en zaterdagvoormiddag de Hagenbecksdierentuin, zowat om de hoek nabij het hotel. Intussen had ik al gemerkt dat aan de nabijzijnde bushalte een pendeldienst naar het stadion voorzien is.
De foto's van deze twee bezoeken staan samen met die van de wedstrijd, want daar had ik enkel voor en na de (ongeveer) 90 minuten foto's gemaakt.
HSV kwam nooit los van de tegenploeg, die de wedstrijd naar zijn hand zette, toch moest die blijven proberen tot de 73ste minuut om Drobny te verschalken, Casteels had belange zoveel werk niet voor de bezoekers. Dat was de wedstrijd, samengevat. Nu iets uitgebreider: in de eerste helft probeerden zowel Lasogga als Gregoritsch de openingstreffer te scoren, aan de andere kant slaagden Kruse en Naldo er niet in Drobny te grazen te nemen, de eerste helft eindigde dus met de brilscore. De tweede helft was voor de bezoekers die dus missels Gustavo het enige doelpunt scoorde. De beste kans voor HSV was voor Olic die echter de bal aan de buitenkant van het zijnet zag belanden. Overigens leek het of de scheidsrechter zijn kaarten vergeten was, want een fout op Ostrzolek was een penalty waard.
Pas na affluiten werden Olic en Rudnevs in de bloemetjes gezet, zij verlaten HSV (Olic weet nog niet of hij elders solliciteert of op voetbalpensioen gaat, van Rudnevs weet ik niet wat zijn plannen zijn, hopelijk geraakt hij gauw ergens aan een stamplaats). Drobny heeft nog een seizoen te goed, tenzij HSV hem laat vertrekken... Adler is einde contract. Ik hoop dat minstens een van hen blijft. Ik wens Ostrzolek een entrée in het nationale team (maar HSV is voor Löw geen bron, blijkbaar...) en Bahoui van 't zelfde, maar dan voor Zweden. HSV blijft ondanks de nederlaag lekker in eerste klasse zonder barragematch, die is wellicht voor W. Bremen weggelegd (Bremen heeft drie punten minder dan HSV maar een veel slechter doelsaldo), tenzij Stuttgart komende zaterdag wint en Bremen verliest, dan speelt Stuttgart die barragewedstrijden.
SC Eendracht Aalst: Seizoen 2015-2016, La LouviĆØre - Eendracht Aalst (eindronde)
08.05.2016: La Louvière - Eendracht Aalst: 1-3
Eendracht was al na drie minuten op achtervolgen aangewezen. Yala Lusala mikte de bal van net buiten de zestien in de benedenhoek (1-0). Even later devieerde Martin een voorzet van Gillis in het zijnet. Bij de volgende tegenstoot ging Martin tegen de grond in het vijandige strafschopgebied en scheidsrechter Ottevaere wees naar de stip. Janssens bleef kalm en trapte de gelijkmaker voorbij Toubeau (1-1). Halverwege deze eerste helft voorkwam Van Den Noortgaete tot twee keer toe een nieuwe achterstand. Eerst pareerde hij de poging van Diotallevi en ook de rebound van Onana ranselde onze keeper met een prachtreflex uit zijn kooi. Net over het half uur klom wit-zwart op voorsprong. Een gekraakt schot van Janssens kwam bij Bokila terecht en onze topschutter vond het gaatje voor de 1-2. Van Den Noortgaete pakte nog een vrije trap van Di Lallo en De Man besloot voorlangs na een voorzet van Martin.
Na de rust was de eerste kans voor Bokila maar hij kopte de voorzet van Janssens over. La Louvière kwam vervolgens meer opzetten maar kon enkel dreigen met pogingen vanop afstand. Van Den Noortgaete stopte onder andere schoten van Di Lallo, Diotallevi en Yala Lusala. We waren al een tiental minuten voor tijd toen Eendracht nog eens de neus aan het venster kon steken. Bokila trapte de mogelijkheid naast. Van Damme werd in de 87ste minuut van het veld gestuurd met een tweede gele kaart maar de Wolven konden niets meer aanvangen met de numerieke meerderheid. Integendeel want de ingevallen Lusamba maakte er op de counter zowaar nog 1-3 van! Bij de thuisploeg werd Leclercq net voor affluiten eveneens uitgesloten met een dubbele gele kaart.
Geeraerd stelde de volgende spelers op: Van Den Noortgaete, Gillis, De Man, Lievens M., Bokila (82' Lusamba), Martin, Janssens (77' Bael), Van Damme, Bogaerts, Geenens F. en Wagner (67' Trompet).
03.05.2016: Klaas De Rock (22) komt over van KSV Oudenaarde en tekende een overeenkomst voor 1 seizoen. De polyvalente aanvaller hielp zijn team zondag nog aan de promotie met een doelpunt in de extra tijd. Op 16-jarige leeftijd haalde Zulte Waregem De Rock weg bij Oudenaarde. Na goede prestaties bij de beloften kreeg hij op zijn negentiende verjaardag een profcontract bij Essevee. Een doorbraak bleef uit waardoor hij in 2014 terugkeerde naar Oudenaarde. Zijn explosiviteit en traptechniek zijn sterke punten.
02.05.2016: La Louviere - Eendracht Aalst en SK Londerzeel - FCV Dender EH zijn de halve finales van de eindronde! (heen: 8 mei om 15u, terug: 12 mei om 20u of 20u30) De winnaar uit ons duel speelt in de finale eerst thuis op 15 mei, terugwedstrijd op 19 mei.
22e Egmonttocht, georganiseerd door Wsv Egmont Zottegem vzw
05.05.2016: Ik schreef me daar in voor 18 km (en 't was een halve kilometer minder), die me leidde langs Godveerdegem, Erwetegem en in de rustbpost bij De Smidse trof ik, na zowat 4 maand, Annemie en Mark. Ik maakte dan een lus van 5,1 km en dronk er opnieuw een suikerarme frisdrank alvorens de terugweg naar de Bevegemse Vijvers aan te vatten. Daarvoor ging ik langs Ten Ede, Steenbergen, een stukje natuur nabij het ziekenhuis en op 't einde traditioneel door het Domein Breivelde.
Ik bewandelde meer verharde dan natuurlijke paden, maar gelukkig was het weer wel leuk: zon en aangename temperaturen.
Lewe tocht, georganiseerd door Wandelclub St.Pieters-Leeuw vzw
01.05.2016: Ik schreef me in voor 17 km en mocht meteen een beetje het Provinciaal Domein van Huizingen bezoeken, waar de rotstuin nog niet helemaal klaar is. Aan een andere kant het domein verlatend wandelde ik verder, via verharde en natuurlijke wegen, naar Dworp voor de tweede rustpost (de eerste was in de kantine in 't Domein bij 't zwembad). Van daar ging het terug, nog over verharde en natuurlijke wegen en een privaat bos, ook rijkelijk voorzien van boshyacinthen en daslook. Op het einde van de wandeling betrad ik nog eens het Provinciaal Domein van Huizingen langs andere paden.
Het was een mooie, rustige, heuvelrijke tocht en het weer was leuk genoeg, met zon, wat wolken en iets aangenamer temperatuur.