Onze tv was net uit garantie en heeft het begeven. Ik belde naar de winkel voor herstelling. Wat een service! Eerst vroegen ze of ik dat ding zelf kon binnenbrengen. Toen ik aandrong dat zij naar hier zouden komen, bleek dat zijzelf geen herstellingen doen en dat er een firma uit Hasselt wel zou komen, maar dat zou een dag of drie kunnen duren. Er werd ook bijverteld dat er al een forfait gerekend zou worden om te kijken wat de panne veroorzaakt. Dan volgt een bestek van de eventuele kosten voor herstelling als dat al mogelijk zou zijn. Je kent het fenomeen. De kosten lopen dan zo hoog op, dat je beter een nieuw toestel koopt. Ik wil het niet geloven dat er zo een dievenpraktijken bestaan, maar iemand vertelde me onlangs dat fabrikanten een chip inbouwen die na een aantal jaren een machine laat in panne vallen. Al onze toestellen zijn van Miele en de vorige wasmachine draaide al 22 jaar, maar bij het verbouwen van de badkamer en de keuken, kochten we ineens alles nieuw. Toen de technieker kwam leveren, zegde die er meteen bij dat deze nieuwe machines zeker zo lang niet meer meegaan. Hij had gelijk. Na 9 jaar was onze wasmachine al stuk. De kostprijs voor herstelling beliep ongeveer 450€. Dan koop je een nieuwe natuurlijk. Wegwerpmaatschappij!
|