De Bristol 411 was de vijfde in de reeks wagens met een Chrysler V8 motor, geproduceert door Bristol Cars in 1969 en 1976.
De motor werd wel vervangen door de Chrysler V8 6.2l (6277cc) i.p.v. de kleinere A-serie 5.2l motor.
Het voertuig kreeg zo een voorziene 30% meer kracht, bij een compressieverhouding van 10/1.
De 411 bereikte hiermee een topsnelheid van 230km/h.
Het interieur kreeg een aantal belangrijke veranderingen.
Onder andere het tweespakige stuur van Bluemel werd vervangen door een met leder overtrokken stuur met drie spaken en het Bristol embleem in het midden.
Het Bristol embleem werd verwijderd van de voorkant van de wagen, en het stuur was hiermee de enige plaats waar het embleem terug te vinden was.
|
Bristol 411 series 1 (1970)
auteur : ©2012 Bristol Cars Limited op www.bristolcars.co.uk |
Bristol 411 series 1 (1970)
auteur : ©2012 Bristol Cars Limited op www.bristolcars.co.uk |
Series 1 :
lengte : 4902mm
breedte : 1727mm
hoogte : 1460mm
wielbasis : 2896mm
motor : 6277cc
nieuwprijs : £6997
|
Tijdens de zeven jaar dat de 411 in productie was onderging deze tal van wijzigingen.
Zo kreeg de series 2 in 1971 een automatische niveauregeling en een metrische kilometerteller.
Deursloten en handgrepen waren half verzonken, hogere bumpers en bredere velgen.
|
Bristol 411 series 2
auteur : www.autoblog.nl CC 2.5 |
Bristol 411 series 2
auteur : www.autoblog.nl CC 2.5 |
Een jaar later greeg de series 3 een motor met lagere compressieverhouding (9.5/1) en een volledige restyling.
Vernieuwde voorspatborden, motorkap en grille.
Dit was ook de eerste Bristol met een volwaardige vier-koplampen design.
Hiervoor was een krachtigere dynamo voorzien.
De knipperlichten werden verplaatst naar de voorzijde van de vleugels.
Tweemaal twee verchroomde uitlaatpijpen links en rechts achteraan.
Eigenlijk waren deze uitlaten dummy's want enkele cm voor het uiteinde werden de gassen naar beneden afgeleid.
|
Bristol 411 series 3
auteur : kenjonbro op flickr CC 2.5 |
Bristol 411 series 3
auteur : ©2012 Bristol Cars Limited op www.bristolcars.co.uk |
In 1974 werd in de series 4 de compressieverhouding teruggebracht van 9.5/1 tot 8.2/1.
Dit werd gecompenseerd door een grotere versie van de Chrysler V8 motor, de B-serie met een inhoud van 6556cc.
Een vernieuwde grille vooraan met 'Bristol' verchroomd op metaal in het midden.
Het kofferdeksel werd lichtjes afgevlakt en de series 3 kreeg rechthoekige achterlichten.
Het gewicht van de 411 werde 1712kg.
Nieuwprijs in 1973 £8973.
|
Bristol 411 series 4
auteur : Ed Callow op flickr CC 2.0 |
Bristol 411 series 4
foto op boc.net |
Bij de Bristol 411 series 5 gebouwd in 1975 en 1976 werd het embleem teruggeplaatst op de originele plaats vooraan op de motorkap.
De grille had dezelfde design als de series 4 maar kreeg mat zwart als kleur met een gekleurde pegasus in het midden ter vervanging van de naamplaat.
Er werden standaard veiligheidsgordels met een oprolmechanisme voorzien.
Nieuwprijs in 1975 £12587.
|
Bristol 411 series 5
auteur : ©2012 Bristol Cars Limited op www.bristolcars.co.uk |
Bristol 411 series 5
©2012 Bristol Cars Limited op www.bristolcars.co.uk |
Totale productie van de Bristol 411 van 1969 tot 1976 : 287 stuks.
|
Bristol 411 - interieur
foto op nikencar.blogspot.be |
Bron : - Wikipedia CC 3.0
- tinternet |