De nieuwe aluminium V8 motor met een cilinderinhoud van 6230cc leverde heel wat betere prestaties dan zijn voorganger.
Deze motor was ruim krachtig genoeg voor het aansturen van de automatische versnellingsbak, stuurbekrachtiging en eventuele air-condioning.
Bentley S2 LWB (1961) S2 met lange wielbasis foto : heritageclassics
Aantal gebouwd : S2 : 1863 (waarvan 15 drophead coupé van H.J.Mulliner) S2 lange wielbasis : 57 (waarvan 6 door James Young en één door Wendler) Bentley S2 Continental : 388
Bentley S2 Continental Park Ward (1962) auteur : John Sweney CC 3.0
Na de Tweede Wereldoorlog werd de produktie van Rolls-Royce en Bentley auto's verplaatst naar een ex-motorenfabriek in Crewe, Cheshire.
Bentley's werden in toenemende mate iets lager geprijsde Rolls-Royces zonder onderscheid, maar zonder de overbekende RR motor grille.
In de jaren 1970 en vroege jaren 1980 liep de verkoop sterk terug, op een punt droeg minder dan 5% van de gecombineerde produktie de Bentley badge.
Gedurende deze periode faalde de moedermaatschappij Rolls-Royce, niet volledig, maar in de jaren '70 kwamen ze in de problemen met de ontwikkeling van vliegtuigmotoren.
De automobiel divisie werd ondergebracht in de Rolls-Royce Motors Ltd, die onafhankelijk is gebleven tot ze gekocht door Vickers in augustus 1980.
Bentley S1
De Bentley S1 was een luxewagen door Bentley Motors Limited gebouwd van 1955 tot 1959.
Nu kwam de vermindering van de verschillen tussen hun Bentley en Rolls-Royce-modellen tot uiting.
Er was nog enkel een verschil in de radiator design en badging met de Rolls-Royce Silver Cloud I.
Deze modellen gebruikten de 4.9 L (4887 cc) straight-6 motor, en waren hiermee de laatste die de originele motor uit de Rolls-Royce Twenty uit 1922 tot 1929 gebruikten.
Twin SU carburatoren werden voorzien, op de verbeterde modellen vanaf 1957.
Een automatische 4-versnelling was standaard, maar er was een manuele 4-versnellingsbak als optie tot 1957.
Twee wielbases werden geproduceerd: 3124 mm en, vanaf 1957, 3226 mm.
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 30 maart 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 30 maart
240vc
Eerste beschreven passage van de Komeet van Haley.
1492
Ferdinand en Isabella tekenen een decreet dat alle joden uit Spanje verbant, tenzij ze zich bekeren tot het katholicisme.
1791
Eerste definitie van de meter (in Parijs) als 1/10.000.000e deel van de afstand tussen de noordpool en de evenaar.
1842
Een verdoving met ether wordt voor de eerste keer gebruikt in een operatie door Amerikaans arts Crawford Long.
1856
Verdrag van Parijs: einde van de Krimoorlog.
1858
Hymen L. Lipman patenteert het potlood met gummetje aan het eind.
1912
Frankrijk vormt een protectoraat over Marokko.
1912
Overleden : Karl May (70), Duits schrijver.
1945
In De Nieuwe Standaard verschijnt de eerste aflevering van de strip Rikki en Wiske (voorloper van Suske en Wiske).
1953
Albert Einstein publiceerde voor de laatste keer een herziene unificatietheorie.
1965
Vietnamoorlog: een autobom ontploft voor de Amerikaanse ambassade in Saigon, 22 mensen komen om, 183 raken gewond.
1972
Eerste druk van het 1000-guldenbiljet met Baruch Spinoza.
1981
Amerikaans president Ronald Reagan wordt in de borst geschoten door John Hinckley Jr., een vriend van de familie van de vicepresident. Twee politieofficieren en James Brady raken ook gewond.
1987
Vincent Van Goghs schilderij "Zonnebloemen" wordt verkocht voor $39.85 miljoen.
2001
Prins Willem Alexander en Máxima Zorreguieta maken hun verloving bekend op de Nederlandse televisie.
2004
Bijzetting van Koningin Juliana in de Nieuwe Kerk in Delft.
De R-Type is de tweede reeks na-oorlogse Bentley auto's, ter vervanging van de Mark VI.
In wezen een grotere kofferbak-versie van de Mk VI, het R-type wordt door sommigen als een overgangsmodel gezien voor de invoering van de S-reeks in 1955.
Net als bij zijn voorganger was een standaard koetswerk beschikbaar en kon worden geleverd met koetswerk van o.a. H.J.Mulliner, Park Ward, Harold Radford, Freestone, Webb en anderen.
Zelfs toen was er weinig verschil (behalve de radiator roosters en de carburator) tussen de standaard Bentley R-Type en de Rolls Royce Silver Dawn.
Toch was Bentley nog steeds het meest populaire merk. De overgrote meerderheid van de geproduceerde auto's waren Bentleys.
Bentley R-Type (Harold Radford uitvoering) gebruiker : Jamesroyle CC 3.0
Tijdens de ontwikkeling werd de wagen aangeduid als de Bentley Mark VII Inderdaad de chassis kaarten voor deze auto's beschrijven hen als Bentley VII.
De R-Type, de naam die nu meestal wordt toegepast vloeit voort uit chassis serie RT.
De voorzijde van het sedan model was identiek aan de Mark VI, maar de koffer is bijna dubbel zo groot en de motor was een 4,5 liter (zoals gemonteerd op de latere Mark VI).
Voor kopers op zoek naar een meer onderscheidende auto, was er een op maat carrosserie verkrijgbaar bij een afnemend aantal Britse carrosseriebouwers.
Deze varieerden van de grote vloeiende lijnen van Freestone & Webb's voorzichtige, bijna vooroorlogse vormen, tot de praktische vormen van Harold Radford, met inbegrip van een uitklapbare achterklep en opklapbare achterstoelen.
Een vier-deurs Saloon, getest door het Britse auto-magazine The Motor in 1953 haalde een top van 163,7km/h. Een verbruik van 18,2l/100km werd genoteerd.
De testwagen kostte £4481 incl.taksen. Aantal gebouwd : R-Type : 2323
Het lukte de Fransman Henri Fabre om op te stijgen, te vliegen en succesvol te landen met een watervliegtuig. Hij is de eerste in de geschiedenis die hierin slaagde.
1930
Constantinopel en Angora veranderen hun naam in Istanbul en Ankara.
1939
Einde Spaanse Burgeroorlog, generaal Francisco Franco verovert Madrid.
De Mark VI was de eerste na-oorlogse luxe-wagen van Bentley.
Gebouwd van 1946 tot 1952 was het ook de eerste wagen van Rolls Royce met eigen koetswerk, maar de chassis werden ook nog altijd geleverd aan onafhankelijke koetswerkbouwers.
Het chassis en motor welke werden gebruikt waren die van de Rolls-Royce Silver Wraith van 1946 en de Silver Dawn van 1949.
Bentley Mark VI Drophead(1947) auteur : Chris 73 CC 3.0
De Mark VI had een straight-6 motor van 4,3l, in 1951 werd er een 4,6l versie uitgebracht.
Een gesynchroniseerde vier-versnellingsbak.
De 4,3l was uitgerust met een enkele uitlaat en de 4,6l met een dubbele uitlaat.
Bentley Mark VI 4-deurs Saloon (1948) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
Het eigen koetswerk werd gemaakt door Pressed Steel Ltd in Coventry en bij Bentley works in Crewe geschildert en afgewerkt met hout en leder.
De Mark VI werd op de markt gebracht in een periode van staal tekort in Europa wat zich vertaalde in een tekort aan nieuwe wagens op de markt.
Uit een tweedehands rapport uit 1951 bleek dat een 3 jaar oude Mark VI met 16.815km op de teller en een nieuwwaarde van £4.038 werd aangeboden voor £5.335. Hieruit blijkt wel de deugdelijkheid en kwaliteit van de wagen.
Bentley Mark VI Park Ward Drophead (1951) auteur : Charles01 CC 3.0
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 27 maart 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 27 maart
196vc
De Steen van Rosette wordt uitgevaardigd.
1482
Overleden : Maria van Bourgondië (25), hertogin van Bourgondië.
1899
Guglielmo Marconi brengt een draadloze radioverbinding tot stand over het Kanaal.
1933
Uitvinding van polyethyleen door Reginald Gobson en Eric Fawcett.
1937
In Rotterdam wordt het Stadion Feijenoord, De Kuip, officieel in gebruik genomen. Feyenoord speelde een wedstrijd tegen het Belgische Beerschot en won met 5-2.
1964
Een aardbeving van 8,4 op de Schaal van Richter berooft 114 mensen van het leven in Alaska.
De Bentley Mark V was het tweede Bentley model van Rolls Royce en werd uitgebracht in 1939. Om de steeds duurdere ontwikkelingskosten van nieuwe motoren te beperken werd besloten om zoveel mogelijk onderdelen van motoren te gebruiken bij de verschillende modellen.
Dit werd de nieuwe generatie straight-6 motor motorinhoud 4,3l (4257cc).
Een lichtgewicht en aerodynamisch Cornische model werd gepland, maar de tweede wereldoorlog kwam met slechts één volledig afgewerkte wagen.
Deze wagen werd ontworpen door Georges Paulin en gemaakt door carrosseriebouwer Pourtout uit Parijs. Deze auto was gemaakt voor Prinses Kemal el Din, de zuster van koning Farouk van Egypte.
Bentley Mark V MXT3 (1939) foto bron : conceptcarz
De Mark V had een wielbasis van 3.150mm een 4-versnellingsbak, onafhankelijke ophanging vooraan en trommelremmen voor en achter.
Het was de eerste Bentley met onafhankelijke ophanging vooraan.
Aantal gebouwd : 15 Bentley Mark V (11 volledig afgewerkt). 4 Bentley Corniche (1 volledig afgewerkt)
Deze word momenteel gerestaureerd in de Rolls-Royce Heritage Trust in Derby.
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 26 maart 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 26 maart
1636
Opening van de Universiteit Utrecht.
1827
Overleden : Ludwig van Beethoven (56), Duits componist.
1851
In het Panthéon in Parijs demonstreert de Franse wetenschapper Léon Foucault met een slinger van 67 meter dat de aarde draait.
1872
Bij Owens Valley (Californië) ontstaat een aardverschuiving over 50 kilometer lengte.
1873
Nederland stelt de sultan van Atjeh een ultimatum.
1881
Carol I van Roemenië wordt gekroond tot eerste koning van Roemenië. Roemenië wordt een koninkrijk.
1937
De Amerikaanse raketontwikkelaar Robert Goddard schiet een raket tot een hoogte van 2750 meter, de grootste hoogte die hij met een raket heeft bereikt.
1940
De vliegers Noomen en De Vries halen in hun Fokker G1 jachtkruiser een Whittley bommenwerper van de Britse RAF neer die het Nederlandse luchtruim schond.
1953
Jonas Salk maakt het bestaan van zijn vaccin tegen polio wereldkundig.
1969
De Kernenergiecentrale Dodewaard wordt in werking gesteld door koningin Juliana.
2006
In Schotland wordt een algemeen rookverbod in publieke ruimten van kracht.
2007
In het Nigeriaanse plaats Gadako komen meer dan zeventig mensen om het leven nadat een vrachtwagen kantelt en in de brand vliegt.
2009
Overleden : Carlo Cibrino (88), Deens draaiorgelspeler en rattentemmer.
Begin maart 1936 werd een 4¼ Litre versie van de auto aangeboden als vervanging voor de 3 ½ Litre, met het oog op het toenemende gewicht van de carrosserie en het sportieve imago van de auto te behouden tegen de sterke concurrentie.
De motor was uitgeboord tot 88,9 mm 4,3 L (4257 cc).
Het model werd vervangen in 1939 door de MkV.
Bentley 4¼ Litre Saloon (1939) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
Er werden 1234 4 ¼ Litre auto's gebouwd, met Park Ward als de meest populaire carrosseriebouwer.
Veel auto's kregen een koetswerk in staal in plaats van het veel duurdere aluminium.
Een Drophead 4 ¼ Litre was James Bond's auto in de film Never Say Never Again uit 1983.
Bentley 4¼ Litre Tourer (1936) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De Derby Bentley was niet bedoeld om gebruikt te worden als een raceauto, in tegenstelling tot de vroegere, pre-Rolls-Royce auto's gebouwd door W.O. Bentley.
Er werden echter een aantal wagens gebruikt om te concureren op internationaal niveau, zoals:
Een 3 ½-liter gereden door E. R. Hall in RAC Tourist Trophy (TT) in Ulster in 1934, 1935 en 1936. Het was de eerste wedstrijd auto gebouwd door Rolls-Royce, sedert de auto gebouwd voor Charles Rolls om de 1906 TT te winnen, en het was ook hun laatste.
Hall racete ook in de 4 ¼ Litre-auto op Le Mans in 1950, en werd de eerste piloot die solo de hele afstand van de race uit reed.
Een 4 ¼ Litre met een gestroomlijnd koetswerk gemaakt door door Pourtout uit Parijs voor de Griekse autocoureur A.M.Embiricos zorgde voor een snelheidsrecord (185,16 km/h) op Brooklands.
Deze Embiricos auto racete op Le Mans in 1949, 1950 en 1951 en werd de eerste auto ooit die drie jaar achter elkaar de race voleindigde.
Rolls-Royce kocht Bentley volledig in het geheim onder de naam British Central Equitable Trust.
Zelfs W.O.Bentley wist niet wie de kopers waren, pas nadat de deal was afgerond werd de ware identiteit bekend.
Een nieuwe maatschapij, volledig in handen van Rolls-Royce werd opgericht, Bentley Motors (1931) Ltd.
W.O.Bentley was hier niet meer dan een gewone werknemer, en met het einde van zijn kontrakt in 1935 stapte hij over naar Lagonda, een andere Britse autobouwer.
De Criclewood fabriek werd verkocht en de volledige eenheid werd overgebracht naar de Rolls-Royce fabriek in Derby.
De 3½ Litre (en later 4¼ Litre) werd getoond aan het publiek in september 1933, kort na het overlijden van Henri Royce. Het was het eerste Bentley model na de overname door RR in 1931.
Deze wagens zijn ook gekend als de Derby Bentleys, omdat ze werden gebouwd in de Rolls-Royce fabriek in Derby
Vanaf het begin was de auto bedoeld om te concurreren op kwaliteit en sierlijkheid in plaats van de sportieve reputatie die de hoeksteen was van de pre-1931 onderneming Bentley.
Bentley 3½-Litre Airline Saloon (1934) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De wagens behielden de gebogen radiatorvorm bekend van Bentley, en toch was het duidelijk een Rolls-Royce.
Alhoewel sommige Bentley-klanten waren ontgoochelt waren er vele anderen die zegden, waaronder zelfs W.O.Bentley,"liever eigenaar van deze Bentley dan enige andere wagen verkocht onder dit merk".
In een tijd dat een nieuwe Ford8 kon worden gekocht voor £100 kostte de Bentley 3½ Litre £1500 en lag deze wagen slechts in het bereik van de allerrijksten.
Bentley 3½-Liter Sport Saloon (1935) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
Hoewel het niet een auto was van opmerkelijke prestaties, was het een auto met een unieke mix van stijl en sierlijkheid, en dit bleek populair bij de elite en het werd bekend als de "stille sportwagen."
Er wordt gezegd dat meer dan 70% van de auto's gebouwd tussen 1933 en 1939 nog steeds bestaat en dit 80 jaar later.
Hierbij moet worden opgemerkt dat, hoewel de chassis productie werd gestaakt in 1939, een aantal auto's nog steeds werden afgewerkt en geleverd in 1940. De laatste wagens werden afgeleverd en voor het eerst geregistreerd in 1941.
Bentley 3½-Liter 2-seater Sports (1934) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De motor was gebaseerd op een experimenteel Rolls-Royce project "Peregrine" een supercharged 2 ¾ L motor, de 3 ½ Litre werd tenslotte uitgerust met een minder avontuurlijke motor ontwikkeld van Rolls ' straight-6 aangebracht op de Rolls-Royce 20/25.
De Bentley variant werd gekenmerkt door een hogere compressieverhouding, Sportievere nokkenas en twee SU carburateurs. Het werkelijke vermogen was ongeveer 110 pk (82 kW) bij 4500 rpm, zodat de auto een snelheid haalde van 145 km/h.
Het sterke chassis was met 1140kg vrij licht ten opzichte van zijn voorgangers. 1177 Bentley 3 ½ litre auto's werden gebouwd.
De wagen werd geleverd met een koetswerk gebouwd door een koetswerkbouwer naar keuze, ongeveer 50% door Park Ward. De rest werd "aangekleed" door bekende carrosseriebouwers als Barker, Freestone & Webb, Gurney Nutting, Hooper, Mann Egerton, Mulliner (zowel A en HJ), Rippon, Thrupp & Maberly, James Young, Vanden Plas en Windovers in Engeland; Figoni, Kellner, Saoutchik en Vanvooren in Parijs, en kleinere bedrijven die elders in het Verenigd Koninkrijk en Europa.
Een Drophead 3 ½ Litre werd gebruikt in de film uit 1963 From Russia with Love.
In een poging het bedrijf financieel gezond te krijgen werd in 1931 de Bentley 4 litre geïntroduceerd.
Het typische Bentley kliënteel was echter niet geïnteresseerd en het trok ook geen nieuwe kopers. Kort daarna ging het bedrijf in curatele, en aartsrivaal Rolls Royce ronde de koop met succes.
Bentley 4-Litre (1931)
De conventionele 6-cilinder in lijn motor werd gebruikt, met een boring van 85mm en een slag van 115mm. Het ontbrak echter aan het hoge vermogen en de technologie van de vorige Bentley ontwerpen.
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 23 maart 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 23 maart
1555
Overleden : Paus Julius III (67), geboren als Giovanni Maria del Monte.
1648
Frankrijk en de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden tekenen het Verdrag van Concordia waarin de deling van het eiland Sint Maarten geregeld wordt.
1801
Tsaar Paul I van Rusland wordt vermoord door een groep Russische officieren.
1857
New York beleeft de wereldprimeur van de personenlift met valbeveiliging.
1948
In Parijs wordt de Citroën 2CV (Lelijke Eend) ten doop gehouden.
1965
Lancering van de Gemini 3, de eerste Amerikaanse ruimtevlucht met een meerpersoons bemanning.
1989
Stanley Pons en Martin Fleischmann maken bekend koude kernfusie te hebben gerealiseerd.
2001
Brokstukken van het ruimtestation Mir komen neer in de Stille Oceaan.
2006
Darter Raymond van Barneveld gooit als eerste Nederlander ooit een 9-darter op een televisietoernooi tijdens de Holsten Premier League.
2009
Kathleen Aerts stapt uit de Belgische meidengroep K3.
Een groep van rijke Britse automobilisten bekend als de Bentley Boys(Woolf Barnato, Sir Henry Birkin, steeplechaser George Duller, vliegenier Glen Kidston, Automotive journalist S.C.H. "Sammy" Davis en Dr Dudley Benjafield onder hen) hielden de reputatie van het merk hoog.
Dankzij de toewijding van deze groep aan het racen , werd het bedrijf, gelegen aan Cricklewood, Noord-Londen, bekend door zijn vier opeenvolgende overwinningen in de 24 uur van Le Mans van 1927 tot 1930.
Hun grootste concurrent op dat moment, Bugatti - waarvan de lichtgewicht en elegante maar kwetsbare creaties contrasteerde met de robuuste Bentley's - verwees naar de Bentley's die spottend werden genoemd als 's werelds "snelste vrachtwagens".
Bentley 8 Litre
De 8 Litre was de grootste en meest luxueuze Bentley wagen voorafgaand aan de aankoop van het merk door Rolls-Royce.
Met een 8 L (7983 cc) straight-6 motor en met een lange 3658 mm of een extra-lange 3962 mm wielbasis was het de grootste auto geproduceerd in de Verenigd Koninkrijk in die tijd.
De auto werd op dezelfde wijze opgevat Bugatti Royale - Als vlaggeschip kwam hij in een positie als een van de luxe auto's in de wereld. Echter, net zoals de Bugatti, was de 8 liter Bentley niet te verkopen in voldoende aantallen om winst te maken.
Gelanceerd op de 1930 London Olympia Motor Show in oktober, werd het 1.850£ kostende chassis een exclusief en prijzig voertuig.
Bentley 8-Litre Tourer
De zes-cilinder motor, een massief ijzeren blok en cilinderkop met een carter gemaakt van elektron (een magnesiumlegering).
Vier kleppen per cilinder en een dubbele elektrische ontsteking, beide waren revolutionair op dat ogenblik. De boring is 110 mm en de slag is 140 mm. De fabrikant stelde een maximale snelheid van ongeveer 125 mph (200 km / h).
Slechts 100 van deze auto's werden geproduceerd: 35 waren op een 3658mm wielbasis en 65 waren op een 3962mm wielbasis Minder dan een kwart open wagens.
Er werd gesuggereerd dat deze auto een eerste reden was voor het faillissement van Bentley Motors. Bij de aankoop door Rolls-Royce in 1931, werden onmiddellijk alle 8-Liter reserveonderdelen vernietigd.
Bentley 8-Litre vier-zitter (1930) auteur : Michael Schäfer - chilterngreen.de CC 2.5
Als gevolg van hun zeldzaamheid, zijn ze erg gewild door verzamelaars, momenteel zijn er nog zo'n 78 chassis gekend wereldwijd.
Slechts een ervan had volledig metalen koetswerk van meet af aan, gemaakt door de WM Murphy Company in Pasadena voor een klant in San Diego.
Het is ook de enige Bentley met Amerikaans koetswerk.