de 232 283-2 in een rangeerstation in Venlo auteur en gebruiker : Doco CC 2.0 Duitsland
Oorspronkelijk gebouwd vanaf 1970 in de toenmalige Sovjet-Unie zijn deze locomotieven van de zogenaamde Baureihe 130 (DB AG: 230), BR 131 (231), BR 132 (232, 233, 234 en 241) en BR 142 (242) naar de DDR geïmporteerd en in dienst gesteld bij de Duitse spoorwegen. Dit type locomotieven (3000pk 120km/h) heeft als bijnaam Ludmilla. De RN232 (RN staat voor Railion Nederland) is een serie van 12 stuks locomotieven die zijn omgebouwd voor het uitvoeren van goederenvervoer in Nederland, en ook tussen Nederland en Duitsland. Overigens komen deze locs niet structureel meer in Nederland sinds het einde van 2008.
De 232'ers zijn als V300 in het Oekraïense Loehansk gebouwd in samenwerking met de Deutsche Reichsbahn als doorontwikkeling van de vanaf 1966 aan de DDR geleverde V200 later BR120 Taiga trommel. De leverserie is in de tijd duidelijk in groepen verdeeld om zo een einde te maken aan de type-wildgroei binnen de V300 serie. De V300 werd in het begin geleverd als 140km/h snelle goederenloc die als universeel machine geleverd had moeten worden, dit door het ontbreken van de gevraagde verwarmingsgenerator voor de boordspanning in het personenvervoer.
Later na de Duitse eenwording (Wende) is het Ludmilla verhaal van de BR232, 234, 241, 232.9 pas actueel geworden voor het westelijk deel van Duitsland en in Nederland met de komst van de BR241 en de BR232.9-serie naar Oberhausen.
Als toegewezen hoofd-onderhoudswerkplaats, die gespecialiseerd is in Ludmillas, is op dit moment depot Cottbus, hier wordt al het revisie-, grootonderhouds- en het gespecialiseerde reparatiewerk uitgevoerd aan alle nog rijdende Ludmillas. Het klein onderhoud en de servicewerkzaamheden zijn verdeeld over meerdere kleine BWs in Duitsland waarbij de locomotieven die in het Duitse Ruhrgebied rondrijden zijn ingedeeld bij depot Oberhausen Osterfeld.
ongeluk met 232's op 15/16 mei 1987 nabij het station Schwartzkolm auteur : Weisflog, Rainer, toelating Bundesarchiv CC 3.0
Fabrikant : Lokomotivfabrik Lugansk Lengte over buffers : 20,8 m Maxsnelheid : 100-140 km/h Aslast : 20,8t Gewicht : 124,7t Aandrijving : dieselelectrisch Trekkracht : 333-343 kN Vermogen : 2200-2940 Kw In dienst : 1970 tot heden
Dag beste vriend ,alles ok?ik kom je een fijne gezellige zondag wensen ,nog veel lieve groetjes uit Zeeuws-Vlaanderen en tot ziens he',Paolo
22-11-2009 om 09:19
geschreven door paolo
Lieve groetjes uit Bredene....
http://blog.seniorennet.be/vacantie/
22-11-2009 om 07:07
geschreven door Gita & Wartje
Lieve groetjes dikke knuffel
22-11-2009 om 02:52
geschreven door Diana
21-11-2009
Avongroetjes
Het lied van een vogel ,
Het kabbelen van een beek ,
De lach van een kind ,
Het is allemaal gratis.
21-11-2009 om 22:59
geschreven door sloefke
Dag Waaroemni !!!!
erg toch zo van die treinrampen ,gelukkig nog niet meegemakt .
21-11-2009 om 16:27
geschreven door georgette
Wens je een..
Goed geschreven..
21-11-2009 om 14:51
geschreven door alfons
Ik zeg lekker niks ik kan me geen atvokaat veroorloven mateke
geniet van je weekend ,liefs & knufff.Jeske
21-11-2009 om 14:35
geschreven door Jeske
Fijn weekend lieve Waaroemni
Een heel verhaal hoor..maar goed in beeld gebracht...ben blij dat ik nooit in een ramptrein heb gezeten.Lieve groet en knuf van Rozemarijn.
21-11-2009 om 14:25
geschreven door roze
Weekendgroetjes..
Lieve Waaroemni, mooi.. Wens u een heel fijn weekend. Knufje en liefs, Indra-
21-11-2009 om 13:55
geschreven door Indra-
Dag Waaroemni
Dag beste viend,ik kom je nog vlug een prettig weekend wensen,want het weekend is zoweer voorbij he',liefs,Paolo.
21-11-2009 om 12:09
geschreven door paolo
Hallo
Gisteren stond het weekend voor de deur. Vandaag zitten we er volop in. Morgen is het alweer voorbij. Wat zeg je we gaan te snel. Inderdaad maar daar verander je niets aan tenzij je zelf van die snelle draaimolen afstapt en je eigen tempo bepaalt. Ik probeer dat te doen en het lukt niet in 1,2,3, maar we werken er aan.
Aquarel: Landschap met meer
21-11-2009 om 11:41
geschreven door priet
hallo
Waar is de tijd van de stoomtrein...daar reed mijn vader nog mee!
Verbeelding is ons gegeven voor wat we niet zijn, zin voor humor om ons te troosten voor wat we wel zijn. Knuffel van Nestje en Lipske!