Het was opgevallen dat Bentleys inspannigen om de "door de wol geverfde" Bentley klanten terug te winnen maar halfslachtig waren. Velen waren dan ook verrast met dit nieuwe model.
Dit nieuwe model belichaamde de geest van Bentley met een combinatie van sportief autorijden en comfort.
De Bentley Mulsane was een luxe auto geproduceerd van 1980 tot 1992 maar afgeleide wagens zoals de Continental T en de Azure werden geproduceerd tot in de 21ste eeuw. De naam was afgeleid van Bentleys vroege race-verleden op het circuit van LeMans in de periode 1924 - 1930. Het stuk waarop de hoogste snelheden werden behaald heette "Mulsanne straight". |
Bentley Mulsanne |
Door de "Badge-engineering" werd de Bentley Mulsanne gescheiden van de Rolls-Royce Silver Spirit. Het meest opvallende kenmerk was de radiator. |
Bentley Mulsanne (1980) |
Bosch brandstof injectie op de uitvoer modellen voor Noord-Amerika en Japan, van 1986 Bosch brandstofinjectie standaard op alle wagens. 3-versnelling automatische versnellingsbak, onafhankelijke wielophanging met schroefveren voor en achter, hydraulische zelfnivellerende hoogteregeling achteraan. Geventileerde schijfremmen voor, gewone schijven achter. Wielbasis van 3.061 mm of 3.161 mm. |
Bentley Mulsanne LWB (1981) |
Er werden twee Bentley Mulsanne L limousine gebouwd van 1984 tot 1988.
Vermoedelijk was de stuwende kracht achter dit idee om een Rolls Royce "incognito" in het verkeer te brengen.
Door hun opvallende lengte hadden ze wel een heel apparte plaats in het verkeer.
Aantal wagens gebouwd : Bentley Mulsanne : 482 (1980-1987) Bentley Mulsanne LWB : 49 (1980-1987) Bentley Mulsanne L limousine : 2 (1984-1988) |
Bron : Wikipedia CC 3.0 |