Op 10 november 1999 werd de Bristol Blenheim 3 voorgesteld.
De Blenheim onderging in de loop der jaren meerdere wijzigingen en ditmaal was de voorzijde van de auto aan de beurt.
Net als zijn voorgangers was ook deze auto verkrijgbaar in getunede versie naar wens van de klant.
Aan deze nieuwe "body" werden moderne elementen toegevoegd en werd toch de traditionele afgeronde stijl van het Bristol model behouden.
Deze Nieuwe vorm heeft tal van aerodinamische voordelen en wordt gewaardeerd op lange en kortere reizen zowel bij mooie als slechte weersomstandigheden.
De zetels kregen een nieuw design voor een ongeëvenaard confort en veiligheid
De passagiers achteraan hadden haast onbeperkte beenruimte en er waren een aantal verborgen opbergvakjes voorzien voor drankjes e.d.
Nog duidelijker instrumentatie en verbeterde dashboardverlichting
Vernieuwde middenconsole met een precieze selector voor de automatische transmissie.
Bristol Blenheim 3
auteur : 8000vueltas.com
Gebouwd van 1999 tot 2009.
De Bristol Blenheim 3 werd uitgerust met een nieuwe TS3 serie motor waardoor de toch al schitterende prestaties nog werden verhoogd.
Een hogere compressieverhouding
Een nieuw motor management systeem dat zorgt voor een efficient koppel/toerental verhouding en brandstofverbruik
Preciezer sturen bij hoge snelheden.
Voor het eerst lage profielbanden als optie verkrijgbaar.
Verkrijgbaar in twee versies :
Performance Blenheim 3S (2001): prestatiegerichte uitvoering.
Economy Blenheim 3G (2002): motor met LPG-instalatie, zuinig voor de kilometervreters, dubbele lpg-tank (80liter/65 liter bruikbaar), er werd gezorgd voor een een goede gewichtverdeling bij gebruik van beide brandstoftanks
Bristol had reeds 30 jaar ervaring met LPG-instalaties (als optie).
De instalatie was dus zeer geavanceerd, computergestuurd met acht extra injectoren.
Het systeem schakelt naadloos over van benzine op gas
In 1998 werd de Blenheim 2 voorgesteld aan de auto en motor pers.
Bristol Cars is niet alleen sterk in het bouwen van "klassieke auto's".
De Blenheim serie zijn zijn moderne auto's waarbij gebruik is gemaakt van de nieuwste technologie.
Ze worden met de hand gemaakt en voldoen aan de strengste Britse normen.
Deze wagens hebben een appart chassis en koetswerk uit lichtgewicht aluminium.
De koplampen werden aangepast aan een slankere en diepere grille
Gewijzigde wielkasten
Kevlar spoilers
Licht metalen wielen
Slanker gestroomlijnd achteraan
Onopvalende deurklinken
Nieuwe spiegels
De Bristol badge op de motorkap
Geen toegenomen breedte zoals bij de meeste luxewagens, dit verbetert de wendbaarheid in het verkeer.
Bristol Blenheim 2
auteur : www.honestjohn.co.uk
Gebouwd van 1998 tot 1999.
De Bristol Blenheim 2 werd uitgerust met een 4-traps overdrive automatische versnellingsbak.
De spoorbreedte werd verhoogd en de draaicirkel verkleind met 2meter.
Met de hand gebouwde schokdempers met F1 technologie.
De schokdempers zijn individueel verstelbaar ter compensatie van de slijtage en de voorkeur van de bestuurder.
Met het toenemend gebruik van aluminium voorkomt men het toenemend gewicht t.o.v. de Blenheim 1
De voorzetels kregen een verbeterde frame voor meer confort en hoofdruimte.
Extra isolatie van het interieur en onder de motorkap.
Nieuwe afdichting van ramen en deuren.
Vernieuwd 14" lederen stuur.
Nieuwe instrumenten met een zachte verlichting voor een betere leesbaarheid.
De Bristol 603 s2 kreeg een nieuw ontworpen uilaat.
De grille werd gewijzigd evenals de positie van de koplampen.
De verluchting ging niet meer via de hoedenplank maar door roosters in de flanken achteraan.
Bristol 603 s2
auteur :www.thecartorialist.com
Motor : Chrysler V8 5899cc.
standaard airco, elektrische ruiten vooraan, elektrische zetels, lederen bekleding en stuurbekrachtiging
optioneel zetelverwarming vooraan, een zonnedak en getinte ruiten
De Bristol 603 types E en S werden gebouwd van 1976 tot 1978.
De 603 was de opvolger van de 411 en kreeg voor het eerst een facelift sinds de 406.
Het was een eigen ontwerp en werd gelanceerd naast de door Zagato (koetswerk) ontworpen en gebouwde 412.
De 603 was meer gestroomlijnd en had een veel grotere en meer gebogen achterruit.
Bristol 603
auteur : www.best-used-car.org
Ten gevolge van de energiecrisis werd deze wagen uitgebracht in twee versies.
De 603E(economic) met een 5211cc V8 benzinemotor en de 603S met de zwaardere 5,9liter motor van Chrisler.
Het brandstofverbruik was gedaald tot 13L/100km(603E) t.o.v. de 17L/100km bij de 411.
Transmissie en ophanging bleven dezelfde als bij de 411, maar de binnenafwerking was luxueuzer.
Hij was voorzien van elektrisch verstelbare stoelen en airconditioning.
De stijlen aan de voorruit werden afgeslankt voor een ruimer zicht.
De Chrisler V8 motor werd voorzien van een Rotomaster turbocompressor en haalde een topsnelheid van 241km/h.
De Torqueflite automatische versnellingsbak die standaard aanwezig is in de Bristols vanaf model 407 kreeg nu een sterkere aandrijfas en een koppelomvormer uit de 7.2liter RB motor van de zwaarste Chrysler modellen uit de jaren '70.
De stijl van dit voertuig was volledig naar het export model de Bristol 412 USA.
De dubbele koplampen en dikwijls (optie) ook de extra richtingsaanwijzers op de flanken.
Door de montage van de turbocompressor had de motorkap ook een verhoging "bult".
In een poging door te dringen tot de Amerikaanse markt werden (in 1980) een aantal wagens gebouwd die voldeden aan de zeer strenge emissie en veiligheidsvoorschriften van de VS.
De 412 werd voorzien van een katalysator, een sterkere roll bar en de bovenkap was niet afneembaar.
Door zijn status (klein gespecialiseerd bedrijf) had Bristol Cars het echter moeilijk om export vergunningen naar de VS te verkrijgen en de meeste van deze gewijzigde modellen werden verkocht op de Europese markt.
De meeste 412 USA belanden (al dan niet bij Amerikanen) in West-Duitsland en Zwitserland, er is slechts één enkele gekend in Canada.
afbeelding van een Bristol 412 USA (geregistreerd in Zwitserland) op de brochure
Bristol An Illustrated History, by Godfrey Oxley Sidey
foto op leroux.andre.free.fr
Naast de richtingsaanwijzers voor- en achter was de Bristol 412 USA ook voorzien van herhalings richtingaanwijzers op de vier zijvleugels.
Er waren ook de gescheiden rechthoekige koplampen.
Waarschijnlijk was dit ook de basis van de Bristol Beaufighter.
Bristol 412 USA
foto op (Bristol Owners Club) boc.net
Bristol 412 USA
foto : paulnh1 op rides.webshots.com
De Bristol 412s1 is een ontwerp van Zagato, geproduceert door Bristol Cars van 1975 tot 1978.
Het was de laatste in de opeenvolgend genummerde reeks van de 4's.
De eerste van deze reeks wagens waren eerder ongewoon (voor die tijd) omdat het koetswerk werd gebouwd door Zagato in Italië en getransporteerd naar Engeland waar ze werden geassembleerd met het chassis gebouwd door Bristol Cars in Filton.
De 412 is een type "targa"-cabriolet met neerklapbaar dak.
Bristol 412 series 1 (1975)
foto : autorama70.blogspot.be
Het achterste deel van de kap is handbediend neerklapbaar achter de achterbank.
Het bovenste deel, inclusief zonnedak kan worden weggeborgen in de grote kofferbak.
De zijruiten zakken automatisch 25mm bij het openen van de deur om deze vrij te maken van het dak.
De 412 heeft grote rechthoekige koplampen en achterlichten.
Het Bristol pegasus embleem is gemonteerd op de grille.
Bristol 412 series 1 (1975)
foto : autorama70.blogspot.be