Berneg is een historisch Italiaans merk van motorfietsen.
Deze werden gemaakt door Costruzioni Meccaniche Berneg, Caselecchio die Reno, Bologna van 1954 tot 1961.
De naam kwam van Paride BERnardi en Corrado NEGrini, die door Ing. Alfonso Drusiani ontworpen 159- en 185 cc kopklep paralleltwins bouwden. Het waren vrij dure sportieve machines, die in kleine aantallen gebouwd zijn.
Bernardi was waarschijnlijk de eerste Italiaan die een motorfiets maakte.
Enrico Bernardi, later La Società Miari Guisti (1894).
Enrico Bernardi bouwde de eerste motorfiets die over de Italiaanse wegen reed. Hij deed onderzoek naar motoren met inwendige verbranding aan de universiteit van Padua en bouwde in 1884 zijn eerste motor. Daarmee dreef hij een naaimachine aan.
Al snel verplaatste hij zijn aandacht naar gemotoriseerde tweewielers en in 1894 was zijn gemotoriseerde fiets klaar. Hij had een viertaktmotor met horizontale cilinder en kopkleppen. De motor zat op een aanhangwagen die de fiets voortduwde. Gas geven gebeurde pneumatisch met een rubber bal (zoals bij een knijptoeter). Door in de bal te knijpen gaf je gas en door weer los te laten ging je langzamer.
Er werd een firma opgericht (Società Miari Guisti) om de machines te verkopen en patenten te regelen, maar dat er ooit een productie van is opgestart is onwaarschijnlijk. Tegenwoordig worden er weer Bernardi-hulpmotoren geleverd, waarschijnlijk genoemd naar Enrico Bernardi. Men levert zowel benzine- al elektromotoren.
Met de hulp van Marcel Violet die wordt gezien als de vader van de tweetaktmotor voor auto's werd begonnen aan een nieuwe studie.
Deze samenwerking leidt tot een kleine racewagen, aangedreven door een vier-cilinder tweetaktmotor met Roots compressor en een cilinderinhoud van 492,25cc.
Dit alles gemonteerd op een onderstel van stalen buizen en aluminium plaat.
Marcel Violet links op de foto bij de racewagen in 1947 : Bernardet
Een 5-versnellingsbak + A. De radiator werd geplaatst achter de motor met een circulatiepomp die de motor op constante temperatuur hield, zelfs bij hoge toerentallen.
Er werden tests uitgevoerd op het circuit van Montlhéry op 3 en 4 juli 1947, de auto bereikt 140 km/h met uitstekende rijeigenschappen en een uitlaat geluid van een tweetakt uniek in zijn soort in Frankrijk.
Roger Bernardet bij de Chatillon-Bernardet Violet voor de fabriek : Bernardet
Hij werd de eerste keer gebruikt in de "course de côte du Mont-Ventoux" in 1948.
Hij was ingeschreven in klasse 1 van de F2 tot 1000cc zonder compressor of tot 2000cc met compressor.
Hij behaalde een 7e plaats in het algemeen klassement maar won in zijn klasse.
De twee gebouwde wagens werden eveneens ingeschreven voor de "Grand Prix de Reims" op 18 juli 1948 als nr 16 en 18 maar verschenen niet aan de start.
Nadien werd er van deze voertuigen niets meer vernomen.
Een tweede prototype werd gerealiseerd op dezelfde mechanische basis.
Hier werd enkel het koetswerk en de inrichting verfijnt.
Een indrukwekkende motorkap en een hertekende grille voorzien van het 3x R_BF embleem dezelfde als deze op de wieldeksels.
tweede prototype : Bernardet
De deuren openen naar achter. Eén grote voorbank, en de versnellingshendel aan het stuur. Eens de deuren gesloten heeft men een ruim zicht door het procedé VUTOTAL, ruiten zonder stijlen. Een uitvinding van Jean-Henri Labourdette en in licentie gegeven aan Bernardet.
Prototype autosalon 1946 : Bernardet
Dit model wordt licht gewijzigd tentoongesteld op het '33e Salon de l'Automobile de 1946'.
Het eerste na-oorlogse autosalon in de maand oktober in Parijs.
Het blijkt het salon van de illusie, er wordt bijna niets verkocht, en bijna alles is bestemd voor de export tot het bekomen van vreemde valuta en het aanzwengelen van de economie.
De Bernardets wilden zich tonen op dit salon met hun know-how en hun vernieuwingen.
Het tweede prototype : Bernardet
Maar vooral wilden ze de toestemming van de regering tot het bekomen van de benodigde materialen en het opstarten van een serieproductie.
De menigte op het salon had wel enige belangstelling getoond voor de kleine voorwielaangrdreven auto.
Maar de gebroeders Bernardet verzetten zich eensgezind tegen de eis van de regering dat ze zouden toetreden tot de "Parti Communiste" in ruil voor financiële en materiële steun.
Solidair met elkaar en na het bekomen van de nodige octrooien op hun auto besloten ze deze te bouwen in het buitenland.
Er waren veelbelovende contacten met een groep Italiaanse financiers welke zich echter na een tijd terugtrokken.
Ze weigerden zelfs de ondertussen verscheepte prototypes terug te geven, de Bernardets hebben ze nooit teruggezien.
De wagens zijn uit de omloop verdwenen en bevinden zich mischien nog wel in één of andere garage.
Om dure internationale rechtsprocedures te voorkomen trokken de Bernardets zich terug.
In de automobielindustrie is Bernardet een grote uitzondering, daar ze aleen prototypes ontwikkelden zonder ooit één voertuig te commercialiseren.
Het begon in 1924 toen een klant vroeg om een Amilcar CC anders aan te kleden.
Hij wilde een koetswerk dat hem deed denken aan de zijspan Grand Routier.
Amilcar CC 1922 foto : Dhr. Stassen
De vormen van voorruit en zijkant zijn duidelijk herkenbaar.
Amilcar stijl Bernardet : Bernardet
Drie jaar later bouwden de broers geheel voor hun plezier een kleine tweezitter.
Aangedreven door een 750cc twee-cilinder motor en voorwielaandrijving.
René Bernardet achter het stuur van de tweezit : Bernardet
Een tweede project dateert van 1936 toe de gebroeders samen met G.Remondini een automotor bouwden.
Het was een 1500cc dwarsliggende motor gebouwd op een volledig chassis met ophanging en springveren ontwikkeld naar een Bernardet concept.
De 1500cc motor van Bernardet : Bernardet
In 1946 met de terugkeer van de vrede komt de bouw van burgerzijspannen stilaan terug op gang.
De Bernardets hernemen ook hun studies van auto's waaronder een project van 1939. Een kleine tweedeurs decapotable waarvan de vleugels, voor-en kofferdeksel en de twee deuren eenvoudig waren vastgezet met bouten, wat heel wat bespaarde op fabricagekosten en bij eventuele vervanging.
foto van het prototype : Bernardet
Deze wagen werd aangedreven door een 800cc 4-cilinder motor.
Voorwielaangedreven 23pk bij 4000 t/min. Een 3-versnellingsbak, een radiator vooraan, hydraulische remmen springveren voor- en bladveren achteraan. Wielbasis 2.07m en een gewicht van 450kg.
Het bleef bij een prototype, de wagen werd nooit voorgesteld aan het publiek.
Van 1938 tot 1944 werden er mitlitaire zijspannen gebouwd.
Na strubbellingen tussen het Franse leger en Gnome & Rhône over de exclusiviteit van het kontrakt, kreeg Bernardet de bouw toegewezen.
Bernardet "estafette" gekoppeld aan een Gnome et Rhône : Bernardet
Velerlei verschillende bakken werden er gebouwd, zoals voor verkenners, machinegeweren en lichte kanonnen, het vervoer van materiaal en maaltijden naar het front en nog veel meer.
Het is onmogelijk een overzicht te geven van alle gebouwde versies van de militaire zijspannen. Daarvoor ontbreken er te veel gegevens en foto's.
Dragon-porté 36-38 : Bernardet
Er werden eveneens allerlei bakken gebouwd voor brandweer en politiediensten.
Zowel de Parijse als de Belgische politie maakte hiervan gebruik.
Estafette Porte-Mitrailleuse : Bernardet
Met een verhoogde kofferbak en elleboogsteun voor de bediener van het machinnegeweer.
ziekenvervoer : Bernardet
Voor een overzicht en méér foto's klik op het logo (français).
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 16 juni 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 16 juni
1667
Door de Staten-Generaal van Nederland wordt octrooi verleend aan Christiaan Huygens voor het door hem uitgevonden slingeruurwerk.
1815
Napoleon trekt met zijn troepen de Franse noordgrens over, België in.
1831
Het eerste nummer van het Belgisch Staatsblad rolt van de persen.
1903
Caleb Bradham (van beroep apotheker) brouwt de eerste Pepsi-Cola.
1903
Henry Ford richt de Ford Motor Company op in Detroit.
1904
Op deze dag speelt het boek Ulysses van James Joyce zich af.
1911
Oprichting van het technologiebedrijf IBM.
1948
De Franse overheid richt de luchtvaartmaatschappij Air France op.
1963
Lancering van de Vostok 6 met aan boord Valentina Tereshkova voor een gezamenlijke vlucht met Vostok 5. Tereshkova werd daarmee de eerste vrouw in de ruimte.
1967
Het Monterey Pop Festival vindt plaats, een 3-daags evenement met o.a optredens van The Who, Jimi Hendrix en Janis Joplin.
1977
Overleden : Wernher von Braun (65), Duits-Amerikaans raketpionier.
1998
Na 134 jaar komt het laatste deel van het Woordenboek der Nederlandse Taal gereed.
In 1935 is Bernardet de enige zijspanfabrikant in Europa met 26 wereldrecords op zijn naam, één ervan hield zelfs stand tot 1964.
Bernardet "petit panier" gekoppeld aan een Gnome et Rhône : Bernardet
De modellen Grand Sport werden gebouwd in lange en korte versie, met openvouwbare front of vast. Een aërodinamische "vliegtuigstaart" achteraan de zijspan werd voorzien.
Grand Sport "petit panier" achteraan : Bernardet
De zijspannen werden gebouwd voor zowel links als rechtse aanbouw.
het voledige chassis 1932 : Bernardet
Het voledige gama chassis behandellen is onbegonnen werk, trouwens bijna elk chassis had wel zijn eigenaardigheidje, er werd hier of daar wel altijd iets gewijzigd.
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 15 juni 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 15 juni
653
Paus Martinus I wordt gearresteerd.
1467
Overleden : Filips de Goede (70), Bourgondische hertog.
1502
Christoffel Columbus ontdekt Martinique.
1667
Jean Baptiste Denis voert de eerste bloedtransfusie bij een mens uit.
1752
Benjamin Franklin vindt de bliksemafleider uit bij het oplaten van een vlieger.
1836
Arkansas wordt de 25ste staat van de Verenigde Staten van Amerika.
1844
Aan Charles Goodyear wordt een octrooi verleend voor het vulkaniseren van rubber.
1869
John Wesley Hyatt Jr. en zijn broer Isaiah vinden celluloid uit.
1877
Henry Ossian Flipper studeert als eerste zwarte Amerikaan af aan de militaire academie van de Verenigde Staten.
1904
Het stoomschip de General Slocum vat vlam in de haven van New York City. Meer dan 1000 personen, voornamelijk vrouwen en kinderen uit de wijk Little Germany, laten het leven.
1956
John Lennon en Paul McCartney ontmoeten elkaar voor het eerst.
1961
DDR-leider Walter Ulbricht verklaart 'Niemand is van plan een muur te bouwen'.
1979
Oprichting van de Reguliere Grootloge van België.
1991
De vulkaan Pinatubo barst uit. Het is wereldwijd de grootste uitbarsting sinds 1912; de VS verlaten daardoor hun militaire bases.
1996
Overleden : Piet Bambergen (65), Nederlands komiek en acteur.
1996
Overleden : Ella Fitzgerald (79), Amerikaans jazz-zangeres.
2002
Een paar dagen voor de ontdekking scheerde 2002 MN al vlak langs de aarde, met 128 000 kilometer op ongeveer een derde van de afstand van de maan een echte aardscheerder. Als hij de aarde geraakt zou hebben zou de inslag het effect gehad hebben van de explosie van een kernwapen.
2006
Overleden : Lomme Driessens (94), Belgisch wielrenner en ploegleider.
2009
In Nederland wordt voor het eerst een fossiel van een Neanderthaler ontdekt.
Tourisme 1 place. Eén van de eerste zijspannen gebouwd in serie.
Uitgerust met een deur vooraan, zetel en rugsteun met vering, beklede zijkanten en armsteunen en een vooruit ter bescherming van de passagier.
Gebouwd voor motorfietsen van 500 tot 1200cc.
Voorzien van een afsluitbare kofferbak, een voetsteun en vloerbekleding was eveneens aanwezig. Een spatbord met positielicht. Lengte 1,80m, breedte 0,62m en gewicht 41kg. Kleur : bovenkant zwart, zijkant naar keuze rood, indi blauw, parelgrijs of groen afgewerkt met gouden boord. Als optie was de zijspan in de kleur van de motorfiets verkrijgbaar, ook een waterdichte draagtas op de kofferbak was mogelijk.
Tourisme biplace : Bernardet
Tourisme 1 place et demie. Voor een volwassene en een kind.
Lengte 2,00m, breedte 0,62m en gewicht 44,5kg.
Tourisme biplace. Twee volwassenen.
De eerste Tourisme Grand Sport. Aërodinamisch. Zetel en rugleuning van Dunlopillo. Opties : voorruit opbergbaar onder de voorkap, rem en beschermhoes. Lengte 2,00m, breedte 0,52m en gewicht 39kg.
Tourisme Grand Sport : Bernardet
Rond 1935 wordt de stroomlijn verbeterd. De deur verdwijnt, en de stroomlijn naar de voorruit veranderd.
Opties: vaste of verwijderbare voorruit, gepolijste alu profielen, rem en verschuifbare neus.
Grand sport lang model(zonder spatbord) gekoppeld aan een Peugeot 515 : Bernardet
De modellen Standard, Routier (1 zit et 1 zit 1/2), Grand Routier (1 zit, 1 place 1/2 naast elkaar, tweezit)behielden hun naam. De versies waren verkrijgbaar met opties als "Luxe" en "Grand luxe".
Lengte 2,00m, breedte 0,62m en gewicht 44,5kg.
Welk jaartal de afgeronde neus en de kenmerkende gevlamde zijkant is ingevoerd is niet precies geweten, vermoedelijk 1935.
Bernardet is de naam van een historisch Frans auto-, scooter- en zijspanmerk. Het industrieel avontuur van de drie gebroeders Bernardet duurde van 1920 tot 1959.
De broers Charles (Roger), René en Robert Bernardet waren fietsliefhebbers, maar tijdens W.O.I leerden ze de Harley-Davidson motoren kennen.
In 1921 kochten ze een motor met zijspan van het Amerikaanse leger, maar ze vonden de zijspan zo lelijk dat René en Charles (Roger) besloten hun eigen model te bouwen. In 1922 bouwden ze nog twee zijspannen en dankzij hun uitstapjes kregen ze orders voor het bouwen van meerdere zijspannen voor liefhebbers.
Al snel begonnen ze met het ambachtelijk bouwen van zijspannen en in 1924 voegde hun derde broer Robert zich bij hen. Ze kwamen tot een "gentlemen agreement" om al hun inspanningen, zorgen en financiële middellen te leggen in hun nieuw opgerichte zaak. Een samenwerking die meer dan dertig jaar stand hield.
de gebroeders Bernardet : Bernardet vlnr. Roger, René en Robert, in de zijspan Yvonne echtgenote van Roger zijspan gemonteerd aan een Gnome et Rhône 500 D4
In 1925 begonnen ze deel te nemen aan sportevenementen. Door deelname aan de salons van 1930 en 1931 werden ze bekend in België, Nederland, Zwitserland, Duitsland en Rusland.
Om zich te vestiggen hadden ze nood aan een naam en Charles besloot gebruik te maken van zijn tweede voornaam Roger en zo was het symbool de 3R geboren.
De S.à.r.l. "Établissements BERNARDET Frères" werd opgericht in december 1932.
Al snel werd hun positie als leider in de franse zijspan-industrie bevestigd.
Om zich te houden aan hun "gentlemen agreement" besloten ze om op de zelfde dag in het huwelijk te treden nl. op 22-12-1932, in de St-Pierre de Montrougekerk in Parijs. Het huwelijk werd druk bijgewoond en kreeg heel wat belangstelling in de motorrijderspers. De Bernardets waren nu met 6.
1921 de eerste houten zijspan : Bernardet Roger aan het stuur van de Harley-Davidson Model J 1200 cc 1919 René in de mand
In 1925 werd een eerste tweezits-zijspan gebouwd op een onderstel van René Gillet, een andere bekend motorfiets- en zijspan bouwer. Voorzien van een toegangsdeur, inklapbare kap, kofferbak achter de passagier en een reservewiel eronder. De lijn verlengd vanaf de voorruit is nog steeds goed zichtbaar.
De eerste zijspannen werden gebouwd in een houten keet maar met het binnenlopen van orders moesten ze al snel werknemers in dienst nemen en bouwden de drie broers in 1928-1929 eigenhandig een 600m² grote werkplaats aan de rue des Bruyères 92, Bourg-la-Reine.
Van 1930 tot 1935 werd de "boot"-lijn bevestigd. René Bernardet was de designer en plaatwerker van het trio. De elementen van herkenning werden steeds uitgebreider, bekleed interieur, voet- en armsteunen zelfs een spiegel op het dashboard meerdere koffers achteraan allemaal opvallende elementen van de Bernardet.
De bernagie (Borago officinalis), ook vaak komkommerkruid genoemd, is een gemakkelijk herkenbare, ruwharige, eenjarige plant met blauwe bloemen.
De plant is oorspronkelijk afkomstig uit het Middellandse Zeegebied. Ze behoort tot de pioniervegetatie op vochtige zeer voedselrijke bodem. We zien haar dan ook op akkers, ruigten, puinhopen, langs wegen en andere ruderale terreinen
De plant wordt gekweekt in tuinen, en komt vandaar verwilderd in de Benelux voor. Eenmaal gezaaid ziet men volgende jaren de plant vaak weer op dezelfde plaats terug, doordat de plant gemakkelijk uitzaait.
Engels : Borage of starflower Duits : Boretsch of Gurkenkraut Frans : bourrache officinale
De plant wordt 45-90 cm hoog. De dikke stengels zijn vertakt en hol. De bladeren zijn 7-20 cm lang en puntig ovaal van vorm. De onderste bladeren zijn meer eirond en gesteeld, de bovenste meer langwerpig en stengelomvattend.
De plant behoort tot de Ruwbladigenfamilie (Boraginaceae), en alle onderdelen van de plant (stengels, bladeren, en bloemknoppen) zijn dan ook bedekt met korte haren. Voor de bladeren geldt dit voor zowel boven- als onderzijde.
De bloeitijd valt vanaf mei of juni tot de herfst. De bloemen zijn mooi felblauw met een wit hart, met fijne kroonblaadjes en zwarte helmknoppen. Een enkele maal kunnen de bloemen ook roze of wit zijn. De kelk is 0,5 tot 2 cm lang. De hangende bloemen staan in schichten aan het eind van de stengel. De kelkbladen zijn 0,5 tot 1,5 cm lang en puntig van vorm. De meeldraden zijn zo geordend dat er zich een kegel vormt.
Roze gekleurde bernagiebloem auteur : Simon Eugster CC 3.0
De soortaanduiding officinalis geeft aan dat aan de plant geneeskundige werking werd toegeschreven.
Een aftreksel kan enkele malen per dag als thee worden gedronken tegen reuma, nierontstekingen, ter bevordering van urine-afdrijving, en tegen borst- en slijmvliesontstekingen. Dosering: twee eetlepels bloemen met 1 liter water, even koken en laten trekken. De werking is twijfelachtig. In wijn zouden de bloembladen helpen tegen neerslachtigheid. Reeds bij de Grieken stond de plant om zijn opbeurende werking bekend.
Bernagie- of Borage-olie bevat een hoog gehalte aan Gamma-linoleenzuur (GLA) evenals zink, magnesium, vitamine B6 en biotine. Als een van de voornaamste natuurlijke bronnen van GLA heeft Borage-olie een grote vlucht genomen in de voedingssupplementen industrie.
Als voedsel wordt de plant vooral in het Middellandse Zeegebied gewaardeerd als onderdeel van salades en andere zomerse gerechten. Ze heeft een komkommerachtige smaak, de naam komkommerkruid heeft ze hieraan te danken. Behalve de bloemen worden ook de jonge blaadjes als sla of als spinazie gegeten. Ten slotte kunnen de bloemen gebruikt worden om azijn blauw te kleuren.
witte gecultiveerde bernagie auteur : Victor M. Vicente Selvas
Het oog wil ook wat. Daarom werken veel keukenpieten met eetbare bloemen waarmee ze hun schotels letterlijk en figuurlijk opfleuren. De bernagiebloempjes zijn daar uitermate geschikt voor.
Je kan er zowel bowls, salades of ander groenteschotels mee opfleuren. Je kan de bloempjes versuikeren (zie recepten), ideaal als dessertversiering.
Ook de bladeren hebben hun rol in de keuken. Die smaken enigszins naar komkommer en doen het dus prima in combinatie met andere groenten zoals tomaten, boontjes en kool. Je soepen krijgen eveneens iets aparts met wat bernagie.
Tenslotte kan je de bladeren eveneens als spinazie bereiden.
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 11 juni 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 11 juni
1254
Alkmaar verkrijgt stadsrechten van graaf Willem II van Holland.
1644
Evangelista Torricelli geeft de eerste beschrijving van een barometer.
1770
Kapitein James Cook loopt aan de grond op het Groot Barrièrerif.
1775
Koning Lodewijk XVI van Frankrijk wordt tot koning gekroond.
1934
Overleden : Lev Vygotski (37), Russisch filosoof, psycholoog en kunstenaar.
1938
België wordt opgeschud door een aardbeving van 5,9 op de schaal van Richter.
1945
De laatste Duitse troepen op Schiermonnikoog worden afgevoerd.
1955
Tijdens de 24 uur van Le Mans komen 83 mensen om het leven nadat de auto van Pierre Levegh uit de baan raakt. Na het ongeluk wordt autosport verboden in Frankrijk, West-Duitsland en Zwitserland. Het verbod in Zwitserland bestaat nog steeds.
1979
Overleden : John Wayne (72), Amerikaans acteur.
1990
In Nederland telt men de miljoenste bezoeker op de tentoonstelling "Vincent van Gogh".
2001
Timothy McVeigh wordt met een injectie geëxecuteerd voor zijn aanslag in 1995 op een overheidsgebouw in Oklahoma City.
Berna was een Zwitsers automerk dat auto's produceerde vóór de Eerste Wereldoorlog voor een korte periode in Bern en Olten. Het produceerde vrachtwagens tot ver na de Tweede Oorlog.
Berna werd opgericht in 1902 door Joseph Wyss maar werd eerst benoemd als Schweizerische Automobil Fabrik Berna en in 1906 werd het hernoemd naar Moterwerke Berna AG.
Wyss was de allereerste die auto's fabriceerde in deze fabriek.
Berna vrachtwagen gebruikt door de SS in 1945 in Italië Simone
De eerste auto, gemaakt in 1902, was de Berna Vis-à-Vis Idéal.
Een ander model werd voorzien van een motor met één-cilinder, die werd geplaatst aan de achterzijde.
Een nieuwe auto, genoemd Unicum, werd geproduceerd met een motor vooraan, maar de achterwielen werden aangedreven door kettingen.
Berna produceerde ook trucks, samen met Saurer. Deze trucks brachten niet genoeg op, waardoor Wyss in 1907 genoodzaakt was om zijn fabriek te verkopen.
De opvolger, Locher, ging uiteindelijk bankroet.
De vrachtwagenproductie werd overgenomen door concurrent Saurer, die het merk behield voor vrachtwagens.
Berna vrachtwagen gefotografeerd in Engeland in 1975 Len Rogers
Berna autobus "Alpencar" auteur : Sandstein CC 3.0