Berwick Motor Co., Riverside Works, Tweedmouth, later Berwick Mfg. Co., Banbury, Oxon (1929-1930)
Berwick maakte cardanmotorfietsen met 246- en 346 cc Villiers-tweetaktmotoren in beperkte aantallen. Zolang het merk bestond had men financiële problemen.
Het mineraal bertrandiet is een berylliumhoudend sorosilicaat met de chemische formule Be4Si2O7(OH)2. Het werd voor het eerst ontdekt nabij Nantes (Frankrijk) in 1883 en werd genoemd naar de Franse mineraloog Emile Bertrand.
Engels : Bertrandite Duits : Bertrandit ook Hessenbergit Frans : Bertrandite
bertrandiet verwerkt tot boompje créatie : Louise Barabé
Vindplaatsen in Noord- en zuid-Amerika, Europa en Azië.
Bertrandiet is een kleurloos tot lichtgeel orthorhombisch mineraal met een hardheid op de schaal van Mohs van 6-7.
bertrandiet vindplaats Brazilië auteur : Dave Dyet
Het wordt vaak teruggevonden in berylliumrijke pegmatieten. Bertrandiet komt vaak voor als een pseudomorfe vervanging van beryl. Dit mineraal is net zoals beryl een berylliumerts.
De Bertone Birusa is een conceptauto gebouwd door het Italiaanse designbureau Bertone. De auto werd voor het eerst gepresenteerd tijdens de Autosalon van Genève in 2003.
Bertone Birusa auteur : Späth Chr.
De Birusa is gebaseerd op de BMW Z8 en deelt de motor met deze auto. Bijna alle verlichting in de Birusa bestaat uit leds welke compacter en energiezuiniger zijn dan conventionele verlichtingsmethoden. De buitenspiegels zijn in de Birusa achterwege gelaten en vervangen door camera's die beelden naar het scherm in het dashboard sturen.
Bertone Birusa auteur : Späth Chr.
Birusa heeft productie overwogen maar de auto bestond uit complexe en dure onderdelen waardoor het financieel niet rendabel zou zijn om tot massaproductie over te gaan.
Het mineraal berthieriet is een ijzer-antimoon-sulfide met als chemische formule FeSb2S4. Het wordt vaak verward met stibniet.
Het mineraal werd genoemd naar de Franse scheikundige Pierre Berthier (1782 - 1861).
Engels : Berthierite Duits : Berthierit ook Eisenantimonglanz, Martourit, Anglarit of Chazellit Frans : Berthierite
berthieriet auteur : United States Geological Survey
Het donkerbruingrijze mineraal is opaak en heeft een grijsbruine streepkleur. Het kristalstelsel is orthorhombisch en berthieriet heeft een goede splijting volgens het kristalvlak [010]. De gemiddelde dichtheid is 4,3 en de hardheid is 2 tot 2,5.
Berthieriet is niet radioactief.
berthieriet auteur : GMineral
Berthieriet komt vooral voor in hydrothermale antimoonaders, onder andere in Frankrijk. De typelocatie bevindt zich dan ook in dat land, nabij Pontgibaud in de Puy-de-Dôme.
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 21 juni 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 21 juni
1527
Overleden : Niccolò Machiavelli (58), Italiaans politicus en filosoof.
1874
Overleden : Anders Jonas Ångström (59), Zweeds natuurkundige.
1908
In Londen demonstreren duizenden vrouwen voor vrouwenkiesrecht.
1919
In Scapa Flow wordt de Hochseeflotte tot zinken gebracht. Hierbij vallen de laatste slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog.
1940
Overleden : Hendrik Marsman (40), Nederlands dichter.
1948
Introductie van de lp in New York.
1952
In het Mathematisch Centrum Amsterdam wordt de ARRA I, de eerste in Nederland gebouwde computer in gebruik genomen.
1955
Het eerste Nijntje boekje komt uit.
1963
Kardinaal Giovanni Battista Montini wordt gekozen tot Paus Paulus VI.
1980
Overleden : Bert Kaempfert (56), Duits componist, arrangeur en orkestleider.
1999
Twee gratis kranten, Metro en Sp!ts, verschijnen voor het eerst in Nederland.
2001
Overleden : John Lee Hooker (83), Amerikaans bluesgitarist.
2004
Verenigde Staten - Rond 15:30 GMT vertrekt de eerste particuliere ruimtevlucht ooit. Het ruimtevaartuig, de SpaceShipOne wordt door Michael Melvill bestuurd, en stijgt op tot 100 km hoogte waarna het terug keert op aarde.
De Berner sennenhond is een middelgrote, krachtig gebouwde berghond van Zwitserse afkomst. De hond heeft een schofthoogte van 64-70 cm (reu)/ 58-66 cm (teef) en is overwegend zwart met bruinwitte aftekeningen op kop, borst en poten. De vacht is lang en golvend. De naam van het ras verwijst naar kanton Bern waar deze hond gefokt werd. 'Sennen' betekent zoveel als 'boeren in de Alpen'.
Engels : Bernese Mountain Dog Duits : Berner Sennenhund Frans : Bouvier bernois
Beweerd wordt dat het ras afstamt van zwarte dogachtige honden die de Romeinen in Zwitserland importeerden. Hieruit ontwikkelden zich verschillende typen sennenhonden ('boerenhonden'). Deze rassen verdwenen echter geleidelijk totdat een aantal Zwitserse kynologen in het Dürrbachgebied in de buurt van Bern zich gingen toeleggen op het fokken van de huidige Berner sennenhond. De hond die eerst 'Dürrbächler' werd genoemd kreeg zijn huidige naam een jaar na de oprichting van de eerste vereniging voor dit ras in 1908.
De Berner sennenhond is gefokt als hoeder van vee, als trekdier en als waakhond. De hond is in staat om vee te hoeden zonder menselijk toezicht. In sommige Zwitserse dorpen worden Berner sennenhonden nog steeds gebruikt om karren met melkbussen te trekken.
De Berner sennenhond hoort een waakzaam maar beheerst karakter te hebben. De waakzaamheid van de Berner beperkt zich tot het terrein en de leden van het eigen gezin. De hond is niet overmatig fel en grijpt alleen in wanneer het echt nodig is. Tegenover eigen mensen is de Berner sennenhond zeer aanhankelijk. De zelfstandigheid die de Berner sennenhond heeft ontwikkeld vanwege de taken waarvoor hij is gefokt, kan leiden tot eigenwijs gedrag. Dit maakt dat het ras een zeer consequente training nodig heeft. De hond kan goed overweg met kinderen.
één nest berner sennen 16 pups Op 20 juni 2001 geboren bij Kennel De Hoge Veluwe
Het ras heeft weinig genetische variatie waardoor erfelijke ziektes veel voorkomen. Verschillende vormen van kanker treffen de Berner. Ook heupdysplasie, elleboogdysplasie, artritis, autoimmuunziektes en nierproblemen vormen gezondheidsproblemen voor het ras. Nierproblemen kunnen grotendeels worden voorkomen door het continu - de hele dag door - beschikbaar stellen van vers drinkwater.
Ook ligt het gevaar van een maagtorsie op de loer, dit is meestal dodelijk en kan alleen door direct ingrijpen worden opgelost, de eerste tekenen zijn opzwelling van de buik door gasvorming. Het ras heeft geen hoge levensverwachting.
Berneg is een historisch Italiaans merk van motorfietsen.
Deze werden gemaakt door Costruzioni Meccaniche Berneg, Caselecchio die Reno, Bologna van 1954 tot 1961.
De naam kwam van Paride BERnardi en Corrado NEGrini, die door Ing. Alfonso Drusiani ontworpen 159- en 185 cc kopklep paralleltwins bouwden. Het waren vrij dure sportieve machines, die in kleine aantallen gebouwd zijn.
Bernardi was waarschijnlijk de eerste Italiaan die een motorfiets maakte.
Enrico Bernardi, later La Società Miari Guisti (1894).
Enrico Bernardi bouwde de eerste motorfiets die over de Italiaanse wegen reed. Hij deed onderzoek naar motoren met inwendige verbranding aan de universiteit van Padua en bouwde in 1884 zijn eerste motor. Daarmee dreef hij een naaimachine aan.
Al snel verplaatste hij zijn aandacht naar gemotoriseerde tweewielers en in 1894 was zijn gemotoriseerde fiets klaar. Hij had een viertaktmotor met horizontale cilinder en kopkleppen. De motor zat op een aanhangwagen die de fiets voortduwde. Gas geven gebeurde pneumatisch met een rubber bal (zoals bij een knijptoeter). Door in de bal te knijpen gaf je gas en door weer los te laten ging je langzamer.
Er werd een firma opgericht (Società Miari Guisti) om de machines te verkopen en patenten te regelen, maar dat er ooit een productie van is opgestart is onwaarschijnlijk. Tegenwoordig worden er weer Bernardi-hulpmotoren geleverd, waarschijnlijk genoemd naar Enrico Bernardi. Men levert zowel benzine- al elektromotoren.
Met de hulp van Marcel Violet die wordt gezien als de vader van de tweetaktmotor voor auto's werd begonnen aan een nieuwe studie.
Deze samenwerking leidt tot een kleine racewagen, aangedreven door een vier-cilinder tweetaktmotor met Roots compressor en een cilinderinhoud van 492,25cc.
Dit alles gemonteerd op een onderstel van stalen buizen en aluminium plaat.
Marcel Violet links op de foto bij de racewagen in 1947 : Bernardet
Een 5-versnellingsbak + A. De radiator werd geplaatst achter de motor met een circulatiepomp die de motor op constante temperatuur hield, zelfs bij hoge toerentallen.
Er werden tests uitgevoerd op het circuit van Montlhéry op 3 en 4 juli 1947, de auto bereikt 140 km/h met uitstekende rijeigenschappen en een uitlaat geluid van een tweetakt uniek in zijn soort in Frankrijk.
Roger Bernardet bij de Chatillon-Bernardet Violet voor de fabriek : Bernardet
Hij werd de eerste keer gebruikt in de "course de côte du Mont-Ventoux" in 1948.
Hij was ingeschreven in klasse 1 van de F2 tot 1000cc zonder compressor of tot 2000cc met compressor.
Hij behaalde een 7e plaats in het algemeen klassement maar won in zijn klasse.
De twee gebouwde wagens werden eveneens ingeschreven voor de "Grand Prix de Reims" op 18 juli 1948 als nr 16 en 18 maar verschenen niet aan de start.
Nadien werd er van deze voertuigen niets meer vernomen.
Een tweede prototype werd gerealiseerd op dezelfde mechanische basis.
Hier werd enkel het koetswerk en de inrichting verfijnt.
Een indrukwekkende motorkap en een hertekende grille voorzien van het 3x R_BF embleem dezelfde als deze op de wieldeksels.
tweede prototype : Bernardet
De deuren openen naar achter. Eén grote voorbank, en de versnellingshendel aan het stuur. Eens de deuren gesloten heeft men een ruim zicht door het procedé VUTOTAL, ruiten zonder stijlen. Een uitvinding van Jean-Henri Labourdette en in licentie gegeven aan Bernardet.
Prototype autosalon 1946 : Bernardet
Dit model wordt licht gewijzigd tentoongesteld op het '33e Salon de l'Automobile de 1946'.
Het eerste na-oorlogse autosalon in de maand oktober in Parijs.
Het blijkt het salon van de illusie, er wordt bijna niets verkocht, en bijna alles is bestemd voor de export tot het bekomen van vreemde valuta en het aanzwengelen van de economie.
De Bernardets wilden zich tonen op dit salon met hun know-how en hun vernieuwingen.
Het tweede prototype : Bernardet
Maar vooral wilden ze de toestemming van de regering tot het bekomen van de benodigde materialen en het opstarten van een serieproductie.
De menigte op het salon had wel enige belangstelling getoond voor de kleine voorwielaangrdreven auto.
Maar de gebroeders Bernardet verzetten zich eensgezind tegen de eis van de regering dat ze zouden toetreden tot de "Parti Communiste" in ruil voor financiële en materiële steun.
Solidair met elkaar en na het bekomen van de nodige octrooien op hun auto besloten ze deze te bouwen in het buitenland.
Er waren veelbelovende contacten met een groep Italiaanse financiers welke zich echter na een tijd terugtrokken.
Ze weigerden zelfs de ondertussen verscheepte prototypes terug te geven, de Bernardets hebben ze nooit teruggezien.
De wagens zijn uit de omloop verdwenen en bevinden zich mischien nog wel in één of andere garage.
Om dure internationale rechtsprocedures te voorkomen trokken de Bernardets zich terug.
In de automobielindustrie is Bernardet een grote uitzondering, daar ze aleen prototypes ontwikkelden zonder ooit één voertuig te commercialiseren.
Het begon in 1924 toen een klant vroeg om een Amilcar CC anders aan te kleden.
Hij wilde een koetswerk dat hem deed denken aan de zijspan Grand Routier.
Amilcar CC 1922 foto : Dhr. Stassen
De vormen van voorruit en zijkant zijn duidelijk herkenbaar.
Amilcar stijl Bernardet : Bernardet
Drie jaar later bouwden de broers geheel voor hun plezier een kleine tweezitter.
Aangedreven door een 750cc twee-cilinder motor en voorwielaandrijving.
René Bernardet achter het stuur van de tweezit : Bernardet
Een tweede project dateert van 1936 toe de gebroeders samen met G.Remondini een automotor bouwden.
Het was een 1500cc dwarsliggende motor gebouwd op een volledig chassis met ophanging en springveren ontwikkeld naar een Bernardet concept.
De 1500cc motor van Bernardet : Bernardet
In 1946 met de terugkeer van de vrede komt de bouw van burgerzijspannen stilaan terug op gang.
De Bernardets hernemen ook hun studies van auto's waaronder een project van 1939. Een kleine tweedeurs decapotable waarvan de vleugels, voor-en kofferdeksel en de twee deuren eenvoudig waren vastgezet met bouten, wat heel wat bespaarde op fabricagekosten en bij eventuele vervanging.
foto van het prototype : Bernardet
Deze wagen werd aangedreven door een 800cc 4-cilinder motor.
Voorwielaangedreven 23pk bij 4000 t/min. Een 3-versnellingsbak, een radiator vooraan, hydraulische remmen springveren voor- en bladveren achteraan. Wielbasis 2.07m en een gewicht van 450kg.
Het bleef bij een prototype, de wagen werd nooit voorgesteld aan het publiek.
Van 1938 tot 1944 werden er mitlitaire zijspannen gebouwd.
Na strubbellingen tussen het Franse leger en Gnome & Rhône over de exclusiviteit van het kontrakt, kreeg Bernardet de bouw toegewezen.
Bernardet "estafette" gekoppeld aan een Gnome et Rhône : Bernardet
Velerlei verschillende bakken werden er gebouwd, zoals voor verkenners, machinegeweren en lichte kanonnen, het vervoer van materiaal en maaltijden naar het front en nog veel meer.
Het is onmogelijk een overzicht te geven van alle gebouwde versies van de militaire zijspannen. Daarvoor ontbreken er te veel gegevens en foto's.
Dragon-porté 36-38 : Bernardet
Er werden eveneens allerlei bakken gebouwd voor brandweer en politiediensten.
Zowel de Parijse als de Belgische politie maakte hiervan gebruik.
Estafette Porte-Mitrailleuse : Bernardet
Met een verhoogde kofferbak en elleboogsteun voor de bediener van het machinnegeweer.
ziekenvervoer : Bernardet
Voor een overzicht en méér foto's klik op het logo (français).
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 16 juni 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 16 juni
1667
Door de Staten-Generaal van Nederland wordt octrooi verleend aan Christiaan Huygens voor het door hem uitgevonden slingeruurwerk.
1815
Napoleon trekt met zijn troepen de Franse noordgrens over, België in.
1831
Het eerste nummer van het Belgisch Staatsblad rolt van de persen.
1903
Caleb Bradham (van beroep apotheker) brouwt de eerste Pepsi-Cola.
1903
Henry Ford richt de Ford Motor Company op in Detroit.
1904
Op deze dag speelt het boek Ulysses van James Joyce zich af.
1911
Oprichting van het technologiebedrijf IBM.
1948
De Franse overheid richt de luchtvaartmaatschappij Air France op.
1963
Lancering van de Vostok 6 met aan boord Valentina Tereshkova voor een gezamenlijke vlucht met Vostok 5. Tereshkova werd daarmee de eerste vrouw in de ruimte.
1967
Het Monterey Pop Festival vindt plaats, een 3-daags evenement met o.a optredens van The Who, Jimi Hendrix en Janis Joplin.
1977
Overleden : Wernher von Braun (65), Duits-Amerikaans raketpionier.
1998
Na 134 jaar komt het laatste deel van het Woordenboek der Nederlandse Taal gereed.
In 1935 is Bernardet de enige zijspanfabrikant in Europa met 26 wereldrecords op zijn naam, één ervan hield zelfs stand tot 1964.
Bernardet "petit panier" gekoppeld aan een Gnome et Rhône : Bernardet
De modellen Grand Sport werden gebouwd in lange en korte versie, met openvouwbare front of vast. Een aërodinamische "vliegtuigstaart" achteraan de zijspan werd voorzien.
Grand Sport "petit panier" achteraan : Bernardet
De zijspannen werden gebouwd voor zowel links als rechtse aanbouw.
het voledige chassis 1932 : Bernardet
Het voledige gama chassis behandellen is onbegonnen werk, trouwens bijna elk chassis had wel zijn eigenaardigheidje, er werd hier of daar wel altijd iets gewijzigd.