A a A a (17o2) |
|
De Apodemia mormo (Engels: Mormon Metalmark) is een dagvlinder uit de familie Lycaenidae, de kleine pages, vuurvlinders en blauwtjes. De spanwijdte bedraagt tussen de 22 en 33 millimeter. Het verspreidingsgebied beslaat het westelijk deel van Noord-Amerika. |
Apodemia mormo |
|
Het mineraal apofylliet is een gehydrateerd fluor-houdend kalium-calcium-silicaat met de chemische formule KCa4(Si4O10)2F·8H2O. Het behoort tot de fylosilicaten. Het doorzichtige tot doorschijnende paarse, witte, gele, groene of roze apofylliet heeft een glas- tot parelglans en een witte streepkleur. Apofylliet heeft een gemiddelde dichtheid van 2,34 en de hardheid is 4 tot 5. Het kristalstelsel is tetragonaal en de radioactiviteit van het mineraal is nauwelijks meetbaar. De naam van het mineraal apofylliet is afgeleid van het Griekse woord apophyllisoo, dat "schilferen" betekent. |
|
|
|
Het apogeum (spreek uit: apogee-um) is het punt in een baan rond de Aarde dat het verst van het zwaartepunt van de Aarde is. |
|
Apogon is een groot geslacht van vissen uit de familie van Kardinaalbaarzen (Apogonidae). Veel soorten uit dit geslacht leven op dieptes van 200 meter en meer en zijn daarom vrij onbekend. |
A.aureus |
A.cyanosoma |
|
Een apolaire verbinding is een chemische verbinding waarin de elektronen zodanig verdeeld zijn, dat het zwaartepunt van hun negatieve lading samenvalt met het zwaartepunt van de positieve lading. Als gevolg daarvan zal een positief deeltje niet worden aangetrokken of afgestoten door een apolaire verbinding. |
|
Apollo was een Duitse fabrikant van auto's en vrachtauto's uit Apolda, dat tussen 1904 en 1927 bestond. De firma Ruppe und Sohn maakten auto's onder de merknamen "Piccolo" en "Apollo". De auto's waren relatief goedkoop en snel, iets wat de verkoop hielp. Vooral Hugo Ruppe was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de auto's, die verkocht werden onder de naam Piccolo. Toen hij uit het bedrijf stapte, ging het bedrijf verder als "Apollo-Werke AG". Hierna werd het vooral coureur en ingenieur Carl Slevogt, die de auto's ontwikkelde. Bijna alles wat nodig was voor de auto's, zoals banden, lampen e.d. werd binnenshuis gemaakt. Doordat het bedrijf zijn eigen gieterij had, kon men snel nieuwe modellen ontwikkelen en het aanpassen aan de wensen van de klanten. Tegenwoordig zijn er weinig auto's van Apollo overgebleven, er is in ieder geval één te zien in "Das Museum Apolda", een Piccolo Mobbel uit 1909. |
|
|
Apollo is een historisch Zweeds merk van brom- en motorfietsen en scooters. Apollo: M. Berlin & Co., A.B, Värnamo. Zweeds merk dat in 1951 begon met de productie van motorfietsen met 123 cc Villiers- en 198 cc Zündapp-motoren. In 1955 bouwde men een 128 cc scooter met twee koplampen aan weerszijden van het voorspatbord. De motorfietsen kregen ILO-motoren. Later ging men zich concentreren op bromfietsen met Sachs- en Zündapp-motoren. Apollo hoort nu bij MCB (Volvo). |
|
De Apollotempel van Korinthe bevindt zich op de zogenaamde "tempelheuvel". De overblijfselen op deze heuvel duiden op een lange en actieve bewoning door de mens. |
|
|
Apollo is een Nederlands vrachtwagenmerk. In 1958 presenteert Gazelle een vierwielige bedrijfsauto die in vrij grote aantallen door De Gruyter en bakkerij Vermaat besteld worden. Aandrijving werd of door een elektrisch motortje gedaan of door een Sachs-motorblokje. |
|
|