Averrhoa is een geslacht van bomen in de klaverzuringfamilie (Oxalidaceae), dat is genoemd naar Averroes. Het geslacht bestaat uit twee soorten: de carambola (Averrhoa carambola) of stervrucht en de blimbing (Averrhoa bilimbi). Deze beide soorten worden gekweekt voor hun eetbare vruchten. De carambola is een tot 12 m hoge boom met korte stam en uitgespreide takken, die in droge tijden zijn blad kan verliezen. De vrucht wordt met de dunne schil gegeten. De bilimbing is een 5-10 m hoge, groenblijvende boom met een korte stam en steil oplopende takken. Over het algemeen worden de vruchten niet rauw gegeten, maar verwerkt in andere gerechten.
averrhoa carambola bloem
averrhoa carambola vrucht
averrhoa bilimbi bloem
averrhoa bilimbi vrucht
Averroes
Averroes, (Córdoba (Spanje), 1126 - Marrakesh (Marokko), 10 december 1198) ook gespeld als Averroës of Averrhoës, uitspraak: ə-vĕr'ō-ēz', Arabisch: ابن رشد; of Ibn Rushd (ĭb'ən rʊsht')was een Andalusisch filosoof, jurist en arts. Averroes probeerde het systeem van Aristoteles met de leer van de islam in overeenstemming te brengen. Volgens Averroes is er geen conflict tussen godsdienst en filosofie. Hij was van mening dat men de waarheid op twee verschillende manieren kan bereiken, door middel van filosofie of godsdienst. Hij geloofde onder meer in de eeuwigheid van het heelal. De filosofische en religieuze stroming die Averroes' gedachten koestert, wordt Averroïsme genoemd.
standbeeld van Averroes in Cordoba
afbeelding van Averroes (ابن رشد)
Averroes is het beroemdst door zijn commentaren op de werken van Aristoteles, die in het Westen nauwelijks of niet meer voorhanden waren. Voor 1150 waren er slechts een paar vertaalde werken van Aristoteles in Latijns Europa beschikbaar. Dankzij de Latijnse vertalingen van werken van Aristoteles in de 12e eeuw kreeg het Westen hem terug.
Het werk van Averroes aangaande Aristoteles overspant bijna drie decennia. Hij schreef commentaren op bijna al het werk van Aristoteles behalve diens Politica. De Hebreeuwse vertalingen van zijn werk hadden ook een duurzame invloed op de joodse filosofie. De ideeën van Averroes werden geassimileerd door Siger van Brabant en anderen (vooral aan de universiteit van Parijs) binnen de christelijke scholastieke traditie die gedeeltelijk op de logica van Aristoteles was gebaseerd. Thomas van Aquino werd door sommige ideeën van Averroës beïnvloed (en zette zich als gevolg daarvan tegen hem af wat onder andere blijkt uit zijn traktaat: "De unitate intellectus contra Averroistas "). Met name in zijn Summa contra gentiles blijkt dat Thomas bekend was met Averroes' werken.
Averroes schreef ook commentaren op werken van Plato. De originele Arabische tekst van zijn commentaar op Plato's De Staat is verloren gegaan, maar er is wel een aantal manuscripten van een Hebreeuwse vertaling door Samuel ben Yehuda van Marseille bewaard gebleven, alsook een in de 16e eeuw in druk uitgegeven Latijnse vertaling door Jacob Mantinus van Tortosa.
De Aventijn is de zuidelijkste van de zeven heuvels (Aventijn - Capitolijn - Coelius - Esquilijn - Palatijn - Quirinaal - Viminaal)van Rome. De Aventijn bestaat uit twee delen de; Grote Aventijn en de zuidelijk daarvan gelegen Kleine Aventijn. De beroemdste bezienswaardigheid op de heuvel is de kerk Santa Sabina, de hoofdkerk van de orde der Dominicanen. Vanaf dit punt op de Aventijn heeft men een fraai uitzicht op het Vaticaan. Na het stichten van Rome voerden de broers Romulus en Remus een vogelschouw uit om te beslissen over de heerschappij. Romulus zat op de Palatijn en Remus op de Aventijn. Op de Aventijn werd Remus begraven nadat zijn broer hem had gedood. Op deze in oudheid druk bevolkte heuvel stonden een aantal belangrijke gebouwen. De Tempel van Juno Regina werd al in de 4e eeuw v.Chr. gebouwd en hier werd het uit de veroverde Etruskische stad Veji afkomstige standbeeld van de godin Juno geplaatst. Ook het archief van het plebs (een gewoon burger, niet-patriciër, in de eerste tijd zonder politieke rechten) bevond zich hier. Het werd, tezamen met de tempel, beheerd door de aediles plebis. Andere tempels op de heuvel waren gewijd aan Bona Dea, Ceres, Diana en de maangodin Luna. Keizer Decius bouwde er in de 3e eeuw een groot thermencomplex.
Aventurijn
Aventurijn of aventurien is een groen tot rood-bruin gekleurde variëteit van het mineraal kwarts. Meestal komt deze edelsteen in de groene en geslepen variant voor. Aventurijn heeft de hardheid 7 en komt onder andere voor in Rusland in de Oeral en China. Aventurijn wordt zoals vele andere variëteiten van kwarts (bijv. amethist en rozenkwarts) geslepen zodat het als sieraad gebruikt kan worden. De chemische samenstelling van aventurijn is SiO2 + KAl2(OH,F)2 / AlSi3O10 + Cr. De Oude Grieken naaiden aventurijn in de kleding van een krijger om zo zijn moed, eerzucht en optimisme te behouden.
De Aven d'Orgnac is een druipsteengrot bij Orgnac-l'Aven, niet ver van Vallon-Pont-d'Arc in het departement Ardèche in Frankrijk. In deze druipvormige grot, ontdekt op 19 augustus 1935, heerst er een constante temperatuur van 13 graden. De Aven dOrgnac is een van de belangrijkste karstpijpen van Europa. Je daalt tot 135m onder de grond in een uniek netwerk van stenen zalen die met elkaar verbonden zijn via trappen. De eerste zaal is heel indrukwekkend, met een gat in het plafond dat een onwezenlijk blauwachtig daglicht doorlaat. Verder ontdek je hier ondergrondse meren, draperieën, bizarre kalksteenvormingen , orgelpijpen, fijne druipsteenformaties De grootste stalagmiet van Frankrijk (24m hoog, 15m doorsnede) is een publiekstrekker van formaat. Wie over een goede conditie beschikt kan ook deelnemen aan de Odyssée souterraine, een 8 uur lang speleologisch avontuur in het niet-aangelegde gedeelte van de 3 ha grote magische onderwereld. De grot is geopend voor publiek van 1 februari tot 15 november.
Aven d'Orgnac grote zaal
Aven d'Orgnac rode zaal
Avenger klasse
In de vroege jaren 80 begon de US Navy met het ontwikkelen van nieuwe manieren om mijnen op te sporen en te vernietigen. De Avenger klasse schepen zijn ontworpen voor het opsporen en vernietigen van zowel oppervlakte als diepte mijnen. De laatste 3 schepen zijn in 1990 aangekocht en daarmee komt het totaal op 14 volledig inzetbare Avenger klasse schepen. De schepen van de Avenger klasse zijn uitgerust met sonar en video systemen, kabel snijders en een speciaal apparaat waarme op afstand springstof aan mijnen bevestigd kan worden waarna ze tot ontploffing gebracht kunnen worden. De schepen zijn gemaakt van glasvezel en hebben een houten boegconstructie. Ze zijn de eerste grote mijnenjagers gebouwd in de Verenigde Staten in bijna 27 jaar.
Voortstuwing: 4 dieselmotoren (600 pk ieder), twee schachten met controleerbare worp propellers. Lengte: 68.,8 meter. Breedte: 11,89 meter. Waterverplaatsing: 1.312 ton (beladen). Snelheid: 14 knopen (25,76 km/u). Bemanning: 8 officieren en 76 matrozen. Bewapening: 2x .50 kaliber machinegeweren.
Avello s.a.is een Spaanse dochteronderneming van het motorfietsmerk Puch. In de jaren '50 en '60 produceerde Avello s.a.(Gijon,Spanje) motorfietsen onder licentie voor MV Avallo en MV Agusta. Eind jaren '60 richte de Italiaanse markt zich meer op de zwaardere viertakt motoren en werd de samenwerking stopgezet. De lichtere tweetakten verkochten beter op de Spaanse markt en zo begon de samenwerking met het Oostenrijkse Puch. Ze bouwden een spaans model met oosterijkse technologie. Avello produceerde die vanaf 1970 50- en 72 cc motorfietsen. De productie eindigde waarschijnlijk in 1986
affiche met vermelding Avello s.a.
Aven Armand
L'Aven Armand is een druipsteengrot in Nationaal Park de Cevennen in Zuid-Frankrijk. De grot ligt tussen Millau en Meyrueis. Hij is bereikbaar via de D907 en D996. De 197 m diepe grot is ontdekt in 1897 door Louis Armand, een sleutelmaker uit Le Rozier. L'Aven Armand werd onderzocht door de bekende speleoloog Édouard-Alfred Martel. De zaal is 110 m lang, 60 m breed en 45 m hoog en heeft circa 400 stalagmieten. Via een treintje, trappen en hellingen is de grot te bezoeken. Het kan er zeer druk zijn want Aven Armand trekt ruim 125.000 bezoekers per jaar.
De Avebrevicauda zijn een groep vogels. De klade (de klade is een schematische weergave van een groep organismen, die alle individuen omvat die zouden afstammen van een bepaalde gemeenschappelijke evolutionaire voorouder, plus die voorouder zelf.)werd voor het eerst gedefinieerd door Gregory S. Paul in zijn boek Dinosaurs of the Air van 2002 als: alle Aves die tien of minder beweeglijke staartwervels hebben of afstammen van dergelijke vormen en die behoren tot dezelfde klade als de Neornithes. In de loop van de evolutie vergroeiden bij vele vogelgroepen de staartwervels; de klade gebruikt als kwalificatie de apomorfie (nieuwe eigenschap) dat het aantal nog beweegbare staartwervels tot minsten tien is gereduceerd. Dit soort op eigenschappen, in plaats van strikt op afstamming, gebaseerde definities is ongebruikelijk aan het worden in de kladistiek; Paul Sereno wijst het concept af als onnuttig. De naam verwijst naar de apomorfie: cauda brevis betekent "korte staart" in het Latijn. Tot deze klade behoren alle moderne vogels; de klade vormt een relatief vroege afsplitsing binnen Aves. Het definitieonderdeel "die behoren tot dezelfde klade als de Neornithes" is een vergissing; bedoeld wordt: "en tot welke klade ook de Neornithes behoren". Het eerste is vermoedelijk het geval voor alle levende wezens; het tweede sluit die groepen uit die onafhankelijk van de voorouders van Neornithes deze eigenschap ontwikkeld zouden kunnen hebben.
Avegaar
De avegaar is een variant van de schroef van Archimedes en wordt gebruikt voor het boren van gaten. In de loop der tijd is de betekenis van een avegaar veranderd. Oorspronkelijk werd met een avegaar de handboor bedoeld, die gebruikt werd voor het boren van de gaten die nodig waren voor het maken van houtverbindingen. In deze gaten werden later houten pennen in geslagen (pengaten en gaten voor toognagels), waarmee de eigenlijke houtverbindingen werd gemaakt. De avegaar had een T-vorm en bestond uit de boor zelf, die lang en van metaal was, en het houten handvat, dat dwars op het uiteinde van de boor zat en diende om de boor te draaien. De avegaar kwam voor als lepelboor (met een plat uiteinde) en als spiraalboor (met een spiraalvormige inkeping).
avegaar vroeger
avegaar heden
Tegenwoordig wordt met een avegaar een machinaal aangedreven grondboor aangeduid. Zo'n grondboor bestaat uit een snijkop, gevolgd door een schroefvorm waardoor de verplaatste grond naar boven wordt geperst. Een avegaar wordt onder andere gebruikt bij het trillingsvrij aanbrengen van funderingspalen, die in dit geval schroefpalen genoemd worden. Daarnaast wordt een holle avegaar gebruikt voor bodemonderzoek, grondwateronttrekking en het maken van bodemwarmtewisselaars (installaties voor het benutten van aardwarmte en -koelte). De avegaar is vooral geschikt voor losse grondsoorten (ongeconsolideerde sedimenten).
De Avanti was een Nederlandse gangmaakmotor met een zeer licht frame waarin een Kreidler 50 cc blok was gemonteerd. Deze motorfietsjes werden aanvankelijk verkocht onder de naam "Javanti", afgeleid van de naam van de constructeur, Jan van Tilburg. Hij begon de Javanti's te bouwen in 1973 en gebruikte daarvoor door Van Veen ontwikkelde Kreidler-tweetaktmotoren.
Avanti (koninkrijk)
Het voormalige koninkrijk Avanti was een van de vele koninkrijken die ongeveer 500 voor Christus in Centraal- en West-India door Yadava-koningen werden bestuurd. Ujjayani, nu bekend als Ujjain in het Malwa gedeelte van Madhya Pradesh en gelegen aan de rivier de Shipra, was de hoofdstad. Vasudeva Krishna en Bala Rama kregen in Avantitijden hun opleiding in Ujjayani.
Avaris
Avaris (Egyptisch: ħ.t wʕr.t, Hatwaret, Grieks: αυαρις, Auaris),was de hoofdstad van Beneden-Egypte tijdens de overheersing van de Hyksos-dynastie. Avaris lag in het noordoosten van de Nijldelta. Vermoedelijk lag de stad waar nu Tell el-Dab'a ligt, al is de juiste ligging nog steeds onderwerp van discussie. De stad zag er uit als een stad uit Babylonië, met Kretenzische invloeden.
situering van Avaris
Fragment van een Minoïsch fresco gevonden in Avaris, Egypte.
Avaros
Avaros: Bedrijf in Papendrecht dat Belgische Flandria-bromfietsen bouwde en onder eigen naam verkocht. Duitse Mota-scooters werden ook onder deze naam - die is afgeleid van Albert van Rossum - verkocht. Men maakte ook een zeer licht Solex-achtig model dat was afgeleid van een Flandria-model. De merknaam was aanvankelijk (ca. 1951) Avros.
Avada is een historisch Nederlands bromfietsmerk. Avada Rijwielen en Motorenfabriek, Alphen aan de Rijn. Klein Nederlands bedrijf van Abraham van Dam dat vanaf 1950 bromfietsen maakte. Aanvankelijk waren dat fietsen met Victoria-hulpmotoren. Al snel kwamen er ook echte bromfietsen met Victoria-blokjes. Toen Victoria rond 1953 zelf bromfietsen ging produceren leverde men geen losse blokjes meer en van Dam schakelde over op HMW-motortjes die door de Amsterdammer Jan Jonker ontwikkeld waren. Rond 1960 ging HMW failliet en vanaf dat moment werden er FBM-Minarelli-blokjes gebruikt. In 1964 werd de productie van Avada beëindigd.
Avada
Avada royal (1963)
Avada super sport p4 (1955)
Avada super confort (1962)
Avant-garde
Het woord avant-garde is afkomstig uit het Frans. In het Engels komt een overeenkomstig woord voor, namelijk vanguard. Beide woorden zijn afkomstig uit de militaire praktijk om een "voorhoede", een kleine troep van hoog gekwalificeerde soldaten, vooruit te sturen. Deze voorhoede verkent het terrein voor het leger dat erachter komt, en bepaalt daarmee de toekomstige koers. Het concept avant-garde werd een metafoor voor het werk dat kleine groepen intellectuelen of kunstenaars deden, waarbij zij voor de grote massa uitlopen. De term werd voor het eerst gebruikt voor een groep kunstenaars van links-pacifistische signatuur, die in 1916 bijeenkwamen in het Cabaret Voltaire te Zürich. Avantgardisten experimenteren sindsdien met nieuwe kunstvormen, door de artistieke procedés van hun voorgangers radicaal af te wijzen.
Avant Browser
Deze software is ontwikkeld door een Chinese programmeur Anderson Che. Deze webbrowser draaid op Windows 98 en hoger,ook op Windows Vista.IE 6 of 7 moet geinstalleerd zijn. Avant Browser is een freeware browser die gebouwd is op dezelfde engine die Microsoft Internet Explorer gebruikt. De browser heeft veel extra mogelijkheden. Zoals wel meer browsers tegenwoordig maakt het gebruik van tabs waardoor meerdere pagina's tegelijk geopend kunnen zijn. Ook heeft het een ingebouwde RSS-reader. Verder kunnen popups en reclame geblokkeerd worden. Er zijn reeds 41 talen beschikbaar, waaronder ook het Nederlands.
De Außerfernspoorlijn (Duits: Außerfernbahn) is een grensoverschrijdende spoorlijn tussen Beieren en Tirol, die van Kempten via Pfronten en Reutte naar Garmisch-Partenkirchen loopt. Zij verbindt de Außerfern over de Mittenwaldspoorlijn met de Tiroler deelstaatshoofdstad Innsbruck. In 1895 werd het eerste baanstuk van Kempten naar Pfronten geopend. In 1905 volgde uitbreiding richting het Oostenrijkse Schönbichl. De Mittenwaldspoorlijn (Karwendelspoorlijn) van Garmisch-Partenkirchen naar Innsbruck werd in 1912 geopend. Het baanstuk van Garmisch-Partenkirchen naar Reutte volgde op 29 mei 1913. Beide trajecten waren vanaf het begin geëlektrificeerd. De afgelopen jaren werd regelmatig gesproken over sluiting van het traject, omdat de bovenleidingen in slechte staat verkeerden. In 2003 heeft de deelstaat Tirol de exploitatie van de spoorlijn voor wat betreft personenvervoer overgelaten aan DB Regio. Het spoor begint in Kempten in het heuvelige Alpenvoorland, kruist de grens met Oostenrijk russen Pfronten en Schönbichl en voert tussen Ehrwald en Griesen weer naar Duitsland. De langste tunnel is de 512,5 meter lange Katzenbergtunnel tussen Reutte en Heiterwang. De maximale steiging op het traject bedraagt 40 promille.
station Bichlbach-Berwang
zuidelijke tunnelingang Katzenbergtunnel
Auðumbla
Auðumbla (ook wel Audhumbla, Audumla of Audhumla) was in de Noordse mythologie de oerkoe. In het begin der tijden likte zij steeds aan het ijs, haar bron van voedsel. Door het ijs te likken bevrijdde ze de ijsreus Ymir. Zij voedde hem met vier melkstromen die uit haar uiers stroomden, terwijl zij zichzelf voedde met het zilt van de rijpstenen. Uit het ijs bevrijdde zij daarna een reus, Búri, de oervader van de goden.
Ymir drinkt bij Auðhumla
Auðumbla likt Búri uit een steen terwijl vier rivieren van melk uit haar uier vloeien. Deze illustratie komt komt uit een 18e eeuwse IJslands manuscript.
LEESFRAGMENT uit: "Uit het grijs verleden". A Sixma van Heemstra-Schimmelpenninck. Zutphen 1924
In Niflheim ontstond een bron, de Ruisende Ketel genaamd. Uit die bron stortten zich 12 wilde stromen, die de leegte van Ginungagap vulden. In de koude van het ledige niet stolden zij zich onmiddellijk tot ijs, zoodat nu een gekraak en gesteun de diepte vulde, zoals mensenoren nimmer gehoord hebben, en zoals slechts eeuwen later, bij de ondergang der goden, weder door het heelal zou klinken. Geluiden rolden en bruisten nu tenminste door de ruimte, en al waren het geluiden vol ontzetting, toch was het niet zo vreeselijk als de stilte van voorheen. Als nu de vonkenregen uit Muspelhelm opsteeg, viel hij sissend op de ijsblokken, en deed ze langzamerhand smelten. Gestadig druppelde het ijs, en deed de omgeving steeds verder ontdooien. Hoe heller de gloed uit de vlammenzee laaide, hoe meer de knisterende vonkenregens neerkwamen op de ijsblokken, hoe meer druppels zacht ritselend neervielen. Eindelijk namen de druppels menschelijke gestalte aan, en de reus Ymir richtte zich op uit den bevroren afgrond. Daarna verscheen de gedaante van een koe, Audumla genaamd. Geduldig stond zij te midden van sneeuw en ijs, uit haar uiers vloeiden vier melkstromen, die de aarde vruchtbaar moesten maken en met haar ruwe tong likte zij gedurig het ijs, totdat langzamerhand haar te voorschijn kwam, toen een mensenhoofd en eindelijk een mannengestalte. Dat was de reus Buri, de vader der Goden.
Een van de best bekende plantenhormonen is auxine (indol-3-azijnzuur), dat al in 1928 door de Nederlandse plantkundige Frits Went ontdekt werd. Deze substantie werd in 1931 auxine genoemd door Kogl en Haagen-Smit naar het Griekse auxein wat doen stijgen betekent. Centraal in de werking van auxine staan twee factoren: ten eerste, de ongelijke verdeling van het hormoon in de verschillende plantenweefsels, en, ten tweede, de lokale aanmaak in bepaalde organen. Auxine:
stimuleert de groei
bevordert het ontstaan van wortels
zorgt dat stengels omhoog en wortels naar beneden groeien
zorgt dat bladeren aan de stengel blijven zitten zolang het blad wat auxine maakt
zorgt dat een plant met een intacte groeitop zich niet vertakt (apicale dominantie)
is ook de stof die ervoor zorgt dat klimplanten zich om een houvast winden.
stuurt de groei van vruchten
stimuleert ACC-synthase tot hogere productie van ACC en dus etheen
Auxine en verwante stoffen als ook cytokinines zijn een belangrijk bestanddeel van stekpoeder.
Auxois
De Auxois (Latijn : Alesiensis pagus) is een oud land en voormalige provincie van Frankrijk, die sinds 1082 deel uitmaakte van het hertogdom Bourgondië en later ook als een onderprovincie van Bourgondië gezien werd. De streek dankt zijn naam aan de oude Romeinse stad Alesia. Tegenwoordig bestaat hij uit de arrondissementen Avallon en Montbard, respectievelijk in de departementen Yonne en Côte-d'Or.
Auxois (ras)
De Auxois is het resultaat van een kruising tussen het oude Bourgondische paard en Percherons, Boulonnais en Ardenners. De Auxois lijkt dan ook erg op deze rassen, maar is iets minder gedrongen en heeft voor zijn massa stevige, maar gedrongen benen. De Auxois dateert uit de Middeleeuwen, waar het ontstond uit het oude Bourgondische paard. Ze komen uit de Cote D'or en Yonne in Frankrijk. Er zijn nog maar heel weinig exemplaren van dit ras, in Bourgogne proberen ze de Auxois te behouden. Er zijn daar nog maar 100 tot 200 fokmerries over. De Auxois wordt door recreatieve menners bijzonder gewaardeerd, ook wordt hij gebruikt voor de huifkar.
Auverland (Société Nouvelles des Automobiles Auverlandis) is een Frans automerk van militaire terreinwagens. Auverland werd in 1984 opgericht door François Servanin en de S.N.A.A. en werkt sedert april 2005 samen met Panhard. De voertuigen worden ook gebruikt door brandweer-en politiediensten en bij 4x4 off road wedstrijden. De voertuigen worden geleverd in meer dan 40 landen.
Auverland A3
Auverland A4 FAST
Auverland A5
Auverland TC24
Auweyida
Koning Auweyida (Boe, voor 1850 - rond 1921 bij het Gabab kanaal) was een koninklijk man in Nauru (eiland in de Stille Oceaan). Voordat Nauru onder Europese heerschappij kwam, werd het geregeerd door de koning, die wetten maakte die werden opgelegd door de opperhoofden. Toen Duitsland Nauru annexeerde bij Duits Nieuw-Guinea, behield Auweyida zijn soevereiniteit en bleef stamhoofd van de mensen op Nauru.
koning Auweyida tussen zijn onderdanen
Auxentius van Dorosturum
Auxentius van Dorostorum (of van Milaan)(er zijn geen bekende geschriften die dit bevestiggen) (? - 473) was een Ariaanse theoloog van Cappadocische (een landstreek ten zuiden van de steppe in de Turkse provincie Anatolië) afkomst. Hij werd tot bisschop van Alexandrië benoemd, maar zijn benoeming was niet unamiem. Hij verzette zich met name tegen de uitspraken van het Concilie van Nicaea en werd daardoor door sommigen gekarakteriseerd als ketter. Gedurende zijn hele verdere carrière was Auxentius een controversiële persoon.
Auxilia
Met de term auxilia werden in het Romeinse leger de hulptroepen aangeduid, de lichtbewapende specialisten die de uit zware infanterie bestaande legioenen ter zijde stonden. De auxilia waren mobieler en werden ingezet voor taken waarvoor de legioenen niet waren toegerust of waarvoor een zware inzet onnodig werd geacht. Zij werden net als de Romeinse troepen' ingedeeld in cohortes auxiliae (infanterie) of turmae (ruiterij).
Autumn is een metalband uit Friesland (Nederland). Autumn is opgericht in 1995 door bassist Meindert Sterk, gitarist Bert Ferwerda (die de band inmiddels verlaten heeft) en Hilbrand v.d Woude (drums), vanuit de deathmetalband Internal Putrefaction. Autumn bracht in 2002 haar eerste cd When Lust Evokes The Curse uit. In het algemeen wordt de muziek van Autumn tot de gothic metal gerekend, maar ze halen ook invloeden uit doom metal, folk en nu-metal. Autumn bestaat uit Marjan Welman (zang), Jan Grijpstra (drums), Jerome Vrielink (bas),Jens van der Valk (gitaar/zang), Mats van der valk (Grunt/gitaar) en Jan Munnik (toetsen). Er zijn nog steeds live optredens van deze groep.
Autumn live
Autun ( kaas )
De Autun is een Franse kaas. Het is een geitenkaasje, gemaakt van rauwe geitenmelk, met een natuurlijke, onbewerkte korst. De kaas komt uit de Bourgogne.Het is een zacht smakend kaasje, met een vetgehalte van 45% en een rijpingstijd van 2 à 3 weken.
Autuniet
Autuniet met formule: Ca(UO2)2(PO4)2·10-12H2O is een geel - groenachtig fluorescerend soort uraniumhoudend fosfaat met een hardheid van 2 - 2½. Autuniet heeft een tetragonale kristalstructuur. Het fluoriseert met een felgroen licht onder Ultraviolet licht en is om die reden erg gewild bij mineralenverzamelaars. Omwille van het hoge gehalte aan uranium is het radioactief. Het wordt gebruikt als uraniumerts. Autuniet is ontdekt in 1852 nabij Autun, Frankrijk.
Autotrofe organismen zijn organismen die CO2 gebruiken als bron van koolstof voor hun cellen. Ze halen hun energie uit anorganische stoffen of uit zonlicht. De energie gebruiken zij om kooldioxide om te zetten in glucose. Door gebruik van de genoemde energiebronnen zal door de activiteit van autotrofe organismen de hoeveelheid organische stof toenemen.
Een museum te Brussel aan het Jubelpark (Parc du Cinquantenaire). Ghislain Mahy kocht in 1944 een Ford T. Dat bleek de eerste auto van een verzameling die uitgroeide tot een duizendtal auto's die de collectie van Mahymobiles zou gaan vormen. Zij dateren uit 1895 tot in het recente verleden. Gedurende een halve eeuw kreeg de collectie vorm in het voormalige "Wintercircus" te Gent. Een selectie van 230 auto's werd in 1986 overgebracht naar Autoworld in Brussel, waar ze in het museum van het Jubelpark zijn opgenomen. De overige 750 auto's bevinden zich in Mahymobiles ( museum in de Belgische gemeente Leuze-en-Hainaut in Henegouwen ).
Autoplastiek is het chirurgisch herstellen van een defekt (zoals een brandwond in de huid) door dit aan te vullen met weefsel dat van elders van het lichaam van de patiënt wordt genomen, in de vorm van een vrij transplantaat, of bijvoorbeeld een gesteelde lap. Vooral de Plastische chirurgie maakt gebruik van autoplastiek.
Autoploïde (plantkunde)
In de plantkunde wordt autoploïde gebruikt voor een genoom (het genoom van een organisme omvat één complete set van chromosomen) waarbij alle chromosomen van dezelfde herkomst zijn, van dezelfde plantensoort. Dit in tegenstelling tot alloploïde, waarbij niet alle chromosomen van dezelfde herkomst zijn, dus een deel van de chromosomen van de ene plantensoort, en een deel van een andere. Een autoploïde tetraploïde wordt een autotetraploïde genoemd. Er zijn ook autotriploïde, autohexaploïde en autooctoploïde planten: de aardappel is een autotetraploïd en heeft 2n = 48 chromosomen en ook arabica koffie is autotetraploïd.
Autotomie
Het vermogen van sommige dieren lichaamsdelen af te werpen als ze worden aangevallen of vastgehouden. Het komt bij reptielen alleen voor bij de suborde hagedissen (maar niet alle hagedissen). Als de staart is afgeworpen, blijven de spieren en zenuwen nog enige tijd actief; de staart blijft kronkelen waardoor het roofdier wordt afgeleid en de hagedis kan ontsnappen. In de staart worden vetreserves opgeslagen, die de hagedis na het afwerpen dus wel kwijt is. Na een paar dagen begint de stomp dicht te groeien, waarna er na enige weken een verkleinde staart gevormd wordt.
Autotron
Autotron was één van de belangrijkste automuseums in Nederland. Het is begonnen met de collectie van Max Lips, directeur van Lips scheepsschroeven. Dit gebouw werd in 1972 in Drunen geopend. Het werd een indrukwekkend gebouw met kantoren, een restaurant en expositieruimtes. Het museum daar kreeg landelijke bekendheid, onder meer vanwege de architectuur van Anton Pieck. In 1987 werd het verplaatst naar Rosmalen. In de collectie bevonden zich verschillende zeer bijzondere auto's. Zo stond er de eerste vierwielaangedreven auto gebouwd door Spyker en de laatste overgebleven Eysink. De voormalige collectie oude autos van Autotron is nu te zien in het Nationaal Automobiel Museum in Raamsdonksveer. Vanaf 18 april 2003 is de officiële naam de Louwman Collection.
Automutilatie is het woord voor zelfbeschadiging of zelfverminking, zoals gebruikt in de geneeskunde in het algemeen en in de psychiatrie en de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap in het bijzonder. Automutilatie is een manier om overweldigende gevoelens te verwerken. Zelfdoding is nadrukkelijk geen doel bij automutilatie. In Japan is rituele automutilatie een traditie onder de Yakuza als ze hun commandant/bendeleider hebben teleurgesteld. Om hun excuses aan te bieden voor hun gemaakte fout, snijden ze zelf met een mes het bovenste deel van hun pink af en bieden dat aan hun meerdere aan. Wanneer ze nog een keer een fout maken, moeten ze dit bekopen met hun leven.
Autonoe (maan)
Autonoe of Jupiter XXVIII is een natuurlijke satelliet van Jupiter. De maan werd ontdekt in 2001 door de Universiteit van Hawaï onder leiding van Scott S. Sheppard en kreeg de naam S/2001 J 1. Autonoe is ongeveer 4 kilometer in doorsnee en draait om Jupiter met een gemiddelde afstand van 24.264.000 km in 772,168 dagen.
Autoped
Autoped is een historisch Amerikaans/Brits merk dat gemotoriseerde steps leverde. Het was een Amerikaans merk dat een soort step bouwde waarbij een liggende 162 cc viertaktmotor naast het voorwiel lag. De Autoped werd in Engeland (waarschijnlijk door Kingsbury in Londen) in licentie gebouwd, evenals bij Krupp in Duitsland en CAS in Tsjecho-Slowakije. Het is ook als Nederlands woord in gebruik voor een ongemotoriseerde step. En het wordt gebruikt als benaming van de voorloper van de aluminium stepjes die je heden ten dage rond ziet rijden.
Automoto is een historisch Frans merk van motorfietsen. Zij produceerden tot 1940 tweetakten 98 tot 249 cc en zowel kop- als zijklep-eencilinders tot 499 cc , soms met blokmotoren. Motorenleveranciers waren Aubier Dunne, Blackburne, Chaise, Zürcher, JAP en Villiers. In 1930 kwam er een fusie met Peugeot. Pas 32 jaar later in 1962 volgde de volledige overname.
Automoto (1928)
Automoto A14 200cc (1930)
Automoto A17 (1931)
Automoto 250cc (1929)
Automotrice à Grande Vitesse
De Automotrice à Grande Vitesse, afgekort AGV is een hogesnelheidstrein uit Frankrijk van het bedrijf Alstom. De trein heeft een dienstsnelheid van 360 km/u, veertig kilometer sneller dan zijn voorganger de TGV, en zestig kilometer sneller dan de treinen van de concurrenten. Op 5 februari 2008 werd de trein officieel gepresenteerd door de Franse president Nicolas Sarkozy.
Het grootste verschil met de TGV, is dat men is afgestapt van het concept van losse motorrijtuigen voor- en achteraan de trein, in plaats daarvan zijn de motoren gelijkmatig onder de rijtuigen verdeeld, zodat erover de gehele lengte van de trein ruimte is voor passagiers. De trein verbruikt in vergelijking met zijn voorganger, ondanks de hogere snelheden, 15% minder energie.Dit wordt mede bereikt door de verbeterde aërodynamica.
De Automobile Monteverdi was een Zwitsers automerk. Opgericht in 1956 als Monteverdi Binningen Motors (MBM) door Peter Monteverdi. Tot 1982 werden er in Zwitserland diverse auto's gefabriceerd ontworpen door Peter Monteverdi. In 1985 opende het museum Monteverdi Car Collection in de ruimte waar tot voor kort diverse sportauto's uit de fabriekspoorten waren gerolt. Peter Monteverdi kende nog een korte formule 1 come-back in 1990, toen hij het Monteverdi Onyx Team opstartte. Geproduceerde modellen
Monteverdi Tourismo (1956-1960)
Monteverdi High Speed 375S (1967-1973)
Monteverdi High Speed 375L (1968-1973)
Monteverdi HAI 450SS (1970-1973)
Monteverdi HAL 450GTS (1973-1976)
Monteverdi Limousine 375/4 (1971-1977)
Monteverdi Palm Beach (1974-1975)
Monteverdi Safari (1976-1982)
Monteverdi Sahara
Monteverdi Sierra (1977-1980)
Monteverdi Sierra Cabriolet (1977-1980)
In 1992 kwam er nog een laatste wagen van Monteverdi op de markt,de 650 F1 (sportwagenmodel in beperkt aantal).
Monteverdi Hai 450 SS (1970)
Monteverdi High Speed 375L Frua (1968)
Automorf getal
In de wiskunde is een automorf getal een getal waarvan het kwadraat "eindigt" op het getal zelf. Bijvoorbeeld 52 = 25, 762 = 5776 en 8906252 = 793212890625.
Automorfisme
Een automorfisme is in de wiskunde een bijectieve afbeelding ( een afbeelding die zowel injectief als surjectief is) van een object naar zichzelf die de structuur van het object behoudt, anders gezegd een endomorfisme van het object naar zichzelf. Omdat de samenstelling van twee automorfismen weer een automorfisme is en de inverse van een automorfisme ook weer een automorfisme is, vormen de automorfismen van een vast object een groep, de automorfismegroep van het object. De studie van deze groepen speelt in veel takken van de wiskunde een belangrijke rol, en met name in de Galoistheorie is het centrale studieobject een groep van automorfismen van een lichaam.
Automedon was in de Griekse mythologie de zoon van Diores, en de wagenrijder van Achilles. In de Ilias (een vroeg-Grieks epos dat toegeschreven wordt aan de dichter Homeros),rijdt Automedon Achilles naar de strijd nadat Patroclus, de boezemvriend van Achilles, diens wapenrusting heeft genomen en zich heeft voorgedaan als Achilles zelf om zo de Griekse soldaten moed te geven. Na de dood van Patroclus rijdt hij naar de rand van de veldslag, omdat hij moeilijkheden heeft om de paarden, Balius en Xanthos, tot rust te krijgen. Uiteindelijk lukt dit hem met de hulp van Zeus, en mengt hij zich weer in de strijd. Hij weerstaat aanvallen op hem van Hector, Aeneas, Chromios en Aretos.
De Automedon(1) was een cargoschip gebouwd in 1922 gebouwd door Palmer's Shipbuilding & Iron Co.in Jarrow (in het Engelse graafschap Tyne and Wear)voor de Ocean Steam Navigation Co. Het schip had een tonnemaat van 7628 brt een lengte van 140 meter en haalde een snelheid van 14 knopen. Op 11 nov. 1940 werd het schip gekelderd door de Duitse Atlantis (een tot hulpkruiser omgebouwd passagiersschip) tussen de Nicobar eilanden en Ceylon.
In 1949 werd de Automedon(2) gebouwd voor de Ocean Steam Ship Co. door de Vickers Armstrong Ltd in Newcastle. Dit schip met een tonnemaat van 7636 brt en een lengte van 149 meter haalde een snelheid van 15.5 knopen. Na een aanvaring op de Schelde op 17 dec. 1972 werd het gesloopt.
Automedon 1922.
Automedon 1949 foto : World Ship photo Library
Automeris io
De Automeris io is een nachtvlinder uit de familie Saturniidae, de nachtpauwogen. De vlinder heeft een spanwijdte van 60 tot 80 millimeter. Het verspreidingsgebied beslaat Midden-Amerika en het oostelijk en centrale deel van Noord-Amerika.Het mannetje is geel van kleur terwijl het vrouwtje roodbuin is.
Het autokinetisch effect verwijst naar het feit dat je een een stationair lichtpunt in het donker ziet bewegen. Psychologen wijzen deze waarneming van onbestaande beweging toe aan "kleine reflexbewegingen van het pupil" (Schick and Vaughn 1995: 47). Het autokinetisch effect kan worden versterkt door suggestie: Als een persoon zegt dat een licht beweegt, dan zullen andere geneigd zijn hetzelfde te zeggen (Zusne en Jones). Sommige, maar niet alle, UFO-waarnemingen zijn te wijten aan het autokinetisch effect bij het zien van heldere sterren of planeten zoals Venus (Schick en Vaughn; Sofka).de comp of de sint
Autoklaas (eng:rock burst)
Het woord gaat terug op de Griekse stammen αὐτο- "vanzelf, zelfstandig" en κλάσις "breuk". Een vergelijkbaar woord vinden we in diaklaas, maar daar gaat het om een breuk waarbij geen beweging langs het breukvlak plaatsvindt.
Een autoklaas is een geologische term voor een spontane verschuiving in gesteente als gevolg van het aanleggen van een tunnel of mijn door mensen. Het verschijnsel is vooral bekend uit de mijnbouwkunde. Er worden twee verklaringen voor het verschijnsel gegeven.
In de Aarde kunnen mechanische spanningen aanwezig zijn (het soort spanningen dat in staat is een aardbeving te veroorzaken). De mijnwerkzaamheden verstoren het evenwicht in die spanningen, met een uitbarsting als gevolg. Een andere verklaring heeft te maken met de immense potentiële lithostatische druk die zich in het gesteente op grote diepte heeft opgebouwd. Wanneer er een mijnschacht wordt gegraven, komt die druk vrij; er ontstaat een ontsnappingsmogelijkheid voor de druk, en haarscheurtjes maken het mogelijk dat grote brokken gesteente met grote kracht losbreken; zij worden vervolgens uitgedreven.
Er zijn een aantal factoren die de kans op een autoklaas vergroten:
de diepte van de mijn
de omvang van de uitgraving
onzorgvuldigheid bij het graven (planning of uitvoering).
Het probleem is reëel: autoklastie vergt jaarlijks slachtoffers. Met name op grote diepten (meer dan 300 m) kan plotselinge ineenstorting van een ruimte het gevolg zijn. Middelen om de spanning, en daarmee de kans op autoklastie, te verminderen, zijn: het aanbrengen van flexibele ankers in het gesteente, dan wel het inbouwen van bogen die de druk verdelen.
Autolycus
Autolycus was de grootvader van Odysseus van zijn moeders zijde. Als zoon van de god Hermes en de Chione stond hij onder zijn bescherming en overtrof alle overige mensen in de kunst der diefstal. Odysseus, de "listenrijke", erfde deze doortraptheid.
Hij was de vader van Antikleia en verscheidene zonen, van wie alleen Aesimus genoemd wordt. Autolycus stal het vee van Eurytus en de helm die zijn kleinzoon uiteindelijk droeg tijdens de Trojaanse oorlog. Hij was ook één van de Argonauten en onderdaan van Sisyphus
Eigenhandig door de auteur geschreven tekst, waarbij het geen verschil uitmaakt of het handschrift klad of net is. Een door een ander dan de auteur vervaardigd afschrift noemt men een apograaf. Autografen onderscheiden zich in codicologisch opzicht door hun onregelmatige katernopbouw . In de Middeleeuwen kwam het zelden voor dat een codex door de auteur zelf geschreven werd. Het afschrijven van een boek was vakwerk en werd overgelaten aan een kopiist. Het componeren en redigeren van een tekst gebeurde in het hoofd en/of op wastafeltjes. Perkament was te duur om als klad te worden gebruikt. Toen papier een belangrijke schriftdrager werd, kwam hierin verandering. Een voorbeeld van een autograaf die in de Nederlanden is gemaakt, is de De imitatione Christi van Thomas a Kempis. Er zijn geen autografen van Middelnederlandse literaire werken overgeleverd, uitgezonderd de geschriften van heraut Gelre van wie diverse autografen bewaard zijn (bijv. het Wapenboek Gelre en het Wapenboek Beijeren). Latere autografen dateren uit de rederijkerstijd, bijv. het Testament Rhetoricael van Eduard de Dene.
Het manuscript van De Imitatione Christi. Koninklijke Bibliotheek, Brussel.
Wapenboek Gelre Bladzijde 55 uit het boek toont de oudste bron waarin een wit kruis op een rood veld de vlag van Denemarken is.
Autoharp
Autoharp is een handelsmerk voor een op de citer gelijkend snaarinstrument waarbij de snaren bevestigd zijn aan dempers die, wanneer ze worden ingedrukt, alle snaren dempen behalve de snaren die een gewenst akkoord vormen. De naam is gedeponeerd door de Oscar Schmidt Company. Autoharps werden voor het eerst geproduceerd in Duitsland in 1890. Zij worden algemeen gebruikt in de Verenigde Staten als bluegrass- en volksinstrumenten. Het is niet moeilijk om het instrument te leren bespelen.
Zimmerman All Chord autoharp 1895 .
Zimmerman Parlor Grand autoharp 1893-1899.
Autohemotherapie
Autohemotherapie (van het Griekse: auto (zelf) en haemo (bloed)) is een oude vorm van een geneeskundige behandeling. Bij autohemotherapie werd bloed van een patiënt afgetapt uit de ader, en ingespoten in het spierweefsel. Men was van mening dat dit iemands weerstand tegen ziekten zou verhogen. De methode wordt vandaag de dag niet langer toegepast.
Een Autocycle is een lichte motorfiets die vooral in het Verenigd Koninkrijk furore maakte. Autocycle is de Britse benaming die eigenlijk staat voor rijwiel met hulpmotor, maar in feite wordt gebruikt voor lichte motorfietsjes (98-125 cc) voor woon-werkverkeer. De meeste Britse autocycles leken erg veel op elkaar. Het eerste ontwerp werd gemaakt door George Jones, die voor Villiers werkte. Waarschijnlijk kreeg hij die opdracht om fabrikanten er toe te bewegen autocycles te gaan maken en daarvoor Villiers-motoren te gebruiken, hetgeen ze ook vrijwel zonder uitzondering deden.
Schwinn autocycle 1936
Ecxelsior autocycle 1909
Autofelatio
Autofellatio is een seksuele handeling waarbij een man zich oraal bevredigt; het is eigenlijk een vorm van masturbatie. Een ander Nederlands woord is zelfpijpen. De vrouwelijke equivalent heet autocunnilingus.Omdat de vrouwelijke genitaliën veel moeilijker bereikbaar zijn is dit een echt huzarenstukje.Volgens sommigen zelfs onmogelijk.
Autoflug
Autoflug is een historisch Duits merk van motorfietsen. Autoflug OHG, Berlin-Johannisthal (1921-1923). Duits bedrijf met vliegtuigconstructeur Egon Weitzel aan het hoofd, dat 117- en 122 cc scooter-achtige motorvoertuigen bouwde. Daarnaast ook motorfietsen met 129- en 146 cc Bekamo-tweetakten.
autoflug 1922
Autoglider
Autoglider is een historisch Brits merk van miniscooters en gemotoriseerde autopeds. Autoglider Ltd., Caxton House, later Townsend & Co., Birmingham (1919-1922). Engels merk van Charles R. Townsend dat gemotoriseerde autopeds bouwde met aanvankelijk een 292 cc Union-tweetaktmotor boven het voorwiel. Later kreeg deze autoped een zitplaats waardoor het meer op een scooter ging lijken. Het 269 cc blokje kwam toen van Villiers.