Beamish is een historisch Brits merk van trialmotorfietsen.
De fabriek ontstond omstreeks 1970 toen de International Clubman Trial over het grondgebied van de familie Beamish ging. De ex-Europees kampioen Gordon Farley en framebouwer Whitlock bouwden de Beamish-trialmachines op basis van een Suzuki-motorblok.
Beam is een historisch Amerikaans merk van miniscooters, de "Doodle Bug".
Gambles Stores, Beam Mfg. Co, Iowa.
Gambles Stores was een postorderbedrijf dat na het succes van de Cushman- en Salsbury-miniscooters besloot ook iets dergelijks de gaan produceren.
De Beam Mfg. Co. ging de "Doodle Bug"-scooter voor ze maken. Er werden vier series van 10.000 stuks gemaakt. Ze werden aangedreven door een Briggs & Stratton-aggregaatmotortje.
Bortius was een Duitse fabrikant die van 1923 tot 1925 198 cc Alba-zijklepmotoren in eigen frames bouwde. BB-motorfietsen werden in Midden- en Zuid-Duitsland niet verkocht.
Bayley-Flyer is een historisch Amerikaans motorfietsmerk.
Het werd geproduceerd door McLeod Mfg. Co., Portland, Oregon, later Bayley-Flyer Autocycle Co., Chicago (Illinois) van 1914 tot 1917.
Bayley-Flyer was een Amerikaans merk dat een zeer bijzondere constructie maakte, met liggende 3½ pk tweecilindermotor, cardanaandrijving, handstarter en automatische versnellingen. Het was desondanks niet succesvol zodat het weer snel verdween.
Bayernmotor is de naam die gegeven is aan het motorblok dat de basis zou vormen voor de BMW-boxermotoren die in 1923 zijn ontwikkeld en tegenwoordig, zij het in sterk aangepaste vorm, nog steeds worden gebruikt.
De Bayernmotor (type M2B15) was er al in 1921 en werd gebruikt in o.a. de Helios. Hij werd ook als inbouwmotor geleverd aan Corona, Bison, Heller, SMW en Victoria.
De Douglas motor (1920)die het voorbeeld was van de Bayernmotor auteur : Piero CC 3.0
De Bayernmotor werd ontwikkeld door Martin Stolle en Max Friz, naar voorbeeld van de Douglas-motor die Stolle privé reed. De motor lag bij de Douglas dwars in het frame (dat wil zeggen met een cilinder naar voren en de andere naar achteren) en dat deed men bij BMW, dat toen nog Bayerische Flugzeugwerke heette, ook. Deze motorfietsen werden onder de naam Helios op de markt gebracht.
Jeff Dean
Door deze motoropstelling ontstonden koelproblemen met de achterste cilinder. Daarom werd al snel, in 1923 om precies te zijn, het blok 90º gedraaid (met de beide cilinders naar links en rechts wijzend en de krukas in de lengteas) en was de eerste BMW-motorfiets, de R32, een feit. Doordat de beide cilinders nu voldoende koeling kregen waren er geen problemen meer en dit boxerconcept houdt BMW tot op op de dag van vandaag vol.
Bayerland: Ing. Anton Bayerlein, München (1924-1930).
Bayerland maakte motorfietsen met voornamelijk Britse 248-, 348- en 498 cc JAP-motoren. Anton Bayerlein bouwde ook verschillende racemotoren, o.a. met 990 cc JAP-V-twins. Volgens sommige bronnen werden de machines door Riebe in Berlijn gemaakt, maar hij was waarschijnlijk slechts vertegenwoordiger van het merk. De productie in München (Beieren) verklaart dan ook de merknaam.
Baureihe 670 (BR670) is een tweeassig dubbeldeks motorrijtuig, geleverd in 1996. De Deutsche Bahn kocht 6 wagens, met een optie op nog eens 20 wagens. De motorwagens kampten met veel problemen, waaronder met de deuren. De treinen hebben geen toilet. De Prignitzer Eisenbahn GmbH heeft drie wagens overgenomen van de DB voor gebruik op de eigen lijnen.
het prototype van de BR 670 auteur : Detlev Koch eisenbahndet
Fabrikant : Deutsche Waggonbau AG Lengte over koppelingen : 13,4 m Maxsnelheid : 100 km/h Dienstgewicht : 34,25 t Aandrijving : hydromechanisch Vermogen : 250 kw Bouwjaar : 1996
De Baureihe 641 ook wel Coradia A TER genoemd is een diesel hydraulische motorrijtuig of treinstel, een zogenaamde light train met lagevloer deel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
Deze kregen ook de bijnaam "walfische" of "zigarren".
De treinen worden door de DB op niet geëlektrificeerde trajecten ingezet.
Het treinstel werd ontworpen door fabrikant Alstom (Dietrich Ferroviaire) uit Reichshoffen (Frankrijk) en gebouwd door Alstom Transport Deutschland uit Salzgitter. De treinen hebben een interieur dat gelijk is aan andere Duitse treinen. Er werden ook treinstellen geleverd aann de Franse(SNCF) en Luxemburgse(CFL) spoorwegen
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Het treinstel heeft een lagevloer deel. Deze treinstellen kunnen tot drie stuks gecombineerd rijden. De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.
een "zigarre" BR641 auteur : onbekend
Fabrikant : Alstom Transport Deutschland, Werk Salzgitter Lengte over koppelingen : 28,9 m Maxsnelheid : 140 km/h Dienstgewicht : 50 t Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 2x257 kw Bouwjaar : 2002
De Baureihe 640 ook wel Coradia LINT 27 genoemd is een dieselmechanisch motorrijtuig of treinstel, een zogenaamde light train met lagevloer deel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De treinen worden door de DB op niet geëlektrificeerde trajecten ingezet.
de 640 in Coesfelt foto : Jan Oosterhuis
De LINT is ontworpen door fabrikant Linke-Hofmann-Busch (LHB) uit Salzgitter. Het acroniem LINT staat voor "Leichter Innovativer Nahverkehrstriebwagen". De treinen vervangen oudere treinen.
gekoppelde BR640 bedrijfsrijtuigen in Bahnhof Steinebach-Bindweide gebruiker : Wasdachsefressen CC 3.0
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Het treinstel heeft een lagevloer deel. Deze treinstellen kunnen tot drie stuks gecombineerd rijden. De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.
de 640 025+640 026 auteur : Martin&Stephan Zöllner Sauerlandbahnen
Fabrikant : Alstom Transport Deutschland, Werk Salzgitter Lengte over koppelingen : 27,2 m Maxsnelheid : 120 km/h Dienstgewicht : 41 t Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 315 kw Bouwjaar : 2000
De Baureihe 628 en 629 is een tweedelig diesel hydraulische treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
Het treinstel werd in de 1970er jaren ontworpen door Bundesbahn-Zentralamt München samen met Waggonfabrik Uerdingen ter vervanging van de 795 en 798 ook wel Uerdinger Schienenbus genoemd. Ook moesten deze treinen de 515 gaan vervangen.
Deze trein is opgebouwd uit een stalen frame van geprofileerde platen. De draaistellen zijn vervaardigd door Wagmann. De wielen hebben een kleinere diameter dan gebruikelijk. Deze treinen kunnen tot zes eenheden gecombineerd rijden. De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.
de 628 023-4 in Kempten foto : Jan Oosterhuis
De treinen van de proto serie 628.0 werden door de Deutsche Bahn (DB) sinds 1974 ingezet op het traject van de Außerfernbahn tussen Garmisch-Partenkirchen en Kempten (Allgäu) Hbf. Deze treinen hadden twee motoren en werden doorlopend genummerd en gekoppeld. Bijvoorbeeld: 628 001 + 628 011, enz.
In 1980 werden voor de ontwikkeling van de Baureihe 628.1 proeven gehouden met gebruik van sterke motoren. Hiervoor werden uit de treinen 628 006, 628 016, 628 007 en 628 017 de motor gedemonteerd en in de aangekoppelde treinen 628 021, 022, 023 en 024 een sterke motor gemonteerd. In 1984 / 1985 werden de Scharfenberg koppelingen door buffers met schroef koppelingen vervangen.
Op 1 januari 2005 begon Koleje Mazowieckie (KM) met regionaal personenvervoer rond de hoofdstad Warschau. Voor de niet geëlektrificeerde trajecten werden een 5 treinen van dit type als VT 628 van de Deutsche Bahn (DB) overgenomen.
de 928 524-8 stuurstand-rijtuig
De 628.1: Deze treinen van de Baureihe 628.1 bestaan uit een motorwagen en een motorloos stuurstand-rijtuig van de Baureihe 928.1 De 628.4: Deze treinen van de Baureihe 628.4 bestaan uit een motorwagen en een motorloos stuurstand-rijtuig van de Baureihe 928.4. Bij deze treinen werden de beide balkons bij de overgang vergroot en grotere deuren gemonteerd.
Tijdens de bouw werden twee treinen van het type 628 aan de Chemins de fer luxembourgeois (CFL) verkocht.
De 628.9 en 629 Deze treinen bestaan uit een motorwagen van de Baureihe 628.9 en een een motorwagen van de Baureihe 629. De Baureihe 628.4 was de basis voor deze treinen. Ook bij deze treinen werden de beide balkons bij de overgang vergroot en grotere deuren gemonteerd.
Tijdens de bouw werden twee treinen van het type 628.9 + 629 aan de Caile Ferate Române (CFR) verkocht.
Op 17 oktober 2005 werd door een brand in het Bahnbetriebswerk Nürnberg West het museumvoertuig de 627 001 van Verkehrsmuseum Nürnberg grotendeels beschadigd en daarna gesloopt.
passagiersruimte van de 628 auteur : Michael Meding CC 3.0
Fabrikanten : DUEWAG (Uerdingen), LHB (werk Salzgitter)en WU (werk Berlin-Wittenau) Lengte over buffers : 45,1 m(628.0) - 45,1/46,4 m(628.1/2./.4) en 46,4(628.9/629) Maxsnelheid : 120 km/h Dienstgewicht : 64 t(628.0) - 63,6 t(628.1/.2/.4) en 84 t(628.9/629) Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 2x213/221 Kw(628.0 - 1x357/410/485 kw(628.1/.2/.4) en 2x485 kw(628.9/629) Bouwjaar : 1974-75(628.0) - 1981-96(628.1/.2/.4) en 1994-95(628.9/629)
De Baureihe 627 is een diesel hydraulische treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
627.0 : De treinen werden door de Deutsche Bahn (DB) ingezet in de deelstaat Beieren op het traject. 627.1 : De treinen werden door de Deutsche Bahn (DB) ingezet op trajecten in de deelstaat Baden-Württemberg rond de stad Tübingen.
de 627 006-0 in Buchloe Hbf foto : Jan Oosterhuis
Het treinstel werd in de 1970er jaren ontworpen door Bundesbahn-Zentralamt München samen met Waggonfabrik Uerdingen en MaK ter vervanging van de 795 en 798 ook wel Uerdinger Schienenbus genoemd. Uit deze ontwikkeling is ook een motorwagen met twee stuurstanden als Baureihe 627 ontstaan. Tot een serie bouw van dit trein type is het niet gekomen.
627.0 : Van deze versie werden 5 treinen gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK), werk Kiel en werden 3 treinen gebouwd door Linke-Hofmann-Busch (LHB), werk Salzgitter. In 1984 / 1985 werden de Scharfenberg koppelingen door buffers met schroef koppelingen vervangen. 627.1 : Van deze versie werden 5 treinen gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK), werk Kiel.
de 627 005 en 627 001 treinstellen in station Sierpcu(Polen) auteur : Grzegorz W. Tezycki CC 3.0
Deze trein is opgebouwd uit een stalen frame van geprofileerde platen. De draaistellen zijn vervaardigd door Wagmann. De wielen hebben een kleinere diameter dan gebruikelijk. Deze treinen kunnen tot zes eenheden gecombineerd rijden. De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.
TOp 17 oktober 2005 werd door een brand in het Bahnbetriebswerk Nürnberg West het museumvoertuig de 627 001 van Verkehrsmuseum Nürnberg grotendeels beschadigd en daarna gesloopt.
de 627 104 in Kempten auteur : Konstantin Neer Bahnbilder
Fabrikanten : MaK (werk Kiel), LHB (werk Salzgitter) Lengte over buffers : 22,5 m(627.0) en 23,6 m(627.1) Maxsnelheid : 120 km/h Dienstgewicht : 34 t(627.0) en 35 t(627.1) Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 213 Kw(627.0 en 287 kw(627.1) Bouwjaar : 1974(627.0) - 1981(627.1)
De Baureihe 614 is een driedelig diesel treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De treinen werden in gezet van uit Bw Nürnberg en Bw Braunschweig en ook een aantel jaren vanuit Bw Trier.
de 614 041-2 in Nürnberg foto : Jan Oosterhuis
Het treinstel werd door MAN ontwikkeld uit de Baureihe 624 en de Baureihe 634. In 1971 werden de prototypes 614 001/914 001/614 002 en 614 003/914 002/614 004 geleverd. Deze treinen waren voorzien van een soort kantel installatie. In 1973 werd de eerste serie van 25 treinen geleverd aan Bw Nürnberg en in 1975 werd de tweede serie van 15 treinen geleverd aan Bw Braunschweig.
Vanaf 2009 zouden 15 drie delig treinen in Polen worden in gezet. Daarvoor werden ze van Bw Nürnberg naar Bw Berlin-Lichterfelde overgebracht.
de 614 070 in groen-witte versie foto : der bahnhof
Het treinstel bestaat uit twee koprijtuigen met dieselhydraulische aandrijving en een motorloos tussenrijtuig. Het treinstel is uitgerust met luchtvering. De twee prototypes waren bovendien voorzien van een kantelinstallatie. Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van buffers met schroef koppelingen. Tussen de motorwagens en tussen rijtuigen bevinden zich Scharfenberg koppelingen.
de 614 022 in een samenstelling met twee tussenrijtuigen 934 auteur : Axel Tomforde CC 3.0
Fabrikanten : MAN Nürnberg, DUEWAG Uerdingen Lengte over buffers : 79,5 m Maxsnelheid : 140 km/h Dienstgewicht : 139 t Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 754 Kw Bouwjaar : prototype 1971 - serie 1972-75
De Baureihe VT 23 en VT 24 later als Baureihe 624 en 634 waren driedelig diesel treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De treinen waren gestationeerd in Bw Trier, Bw Braunschweig, Bw Frankfurt, Bw Nürnberg en Bw Osnabrück.
de 624 668-0 in Herne foto : MPW57
Het treinstel werd in 1959 door de Deutschen Bundesbahn besteld bij MAN Nürnberg en bij Wagonfabrik Uerdingen. Beide ondernemingen bouwden elk twee drie delig prototype treinen.
Sinds 4 januari 2005 zijn een aantal uit Osnabrück afkomstige treinen verkocht aan de Polskie Koleje Panstwowe (PKP). Deze gebruikt de motorwagens met aangeduid SA 110 en de tussenrijtuigen met aangeduid SA 112.
de 624 662-01 in blauw-beige versie auteur : Klaus Jähne CC 3.0
Het treinstel bestaat uit twee koprijtuigen met dieselhydraulische aandrijving en een motorloze tussenrijtuig. Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van buffers met schroef koppelingen. Tussen de motorwagens en tussen rijtuigen bevinden zich Scharfenberg koppelingen. Een aantal treinen werd in 1969 voorzien van luchtvering en werd vernummerd in Baureihe 634.
de 624 668-01 in groen-witte versie auteur : Klaus Jähne CC 3.0
Fabrikanten : MAN Nürnberg, DUEWAG Uerdingen Lengte over buffers : 79,5 m Maxsnelheid : 120 km/h Dienstgewicht : 112,7 t Aandrijving : diesel hydraulisch Vermogen : 2x331 Kw Bouwjaar : prototype:1961, serie :1964-1968
De Baureihe 612 ook wel Regio Swinger genoemd is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De trein werd ontworpen voor het regionaal personenvervoer op trajecten met veel bochten. De treinen van het type Regio Swinger is de voortzetting van het type BR 611. Deze treinen werden door technische problemen niet verder gebouwd. De bij deze treinen gebruikte technologie werd door ADtranz verder ontwikkeld.
De trein is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van een Scharfenbergkoppeling. Om meer comfort op lange afstand te bieden werd kantelbak techniek toegepast. Deze treinen kunnen tot vier stuks gecombineerd rijden. De treinen zijn uitgerust met luchtvering.
In tegenstelling van de kantelbak techniek van Fiat zijn deze treinen uitgerust met een elektronisch geleide techniek ontwikkeld waarbij de hoeken van drie draaistellen gemeten word. Bij de treinen zorgt een computer er voor dat door een hydraulisch systeem de hoek van een bocht tot 8° wordt vergroot.
Sinds 21 oktober 2009 rijden de treinen van de Baureihen 611 en 612 na optreden van functie storingen zonder kantelbak techniek. Het gevolg hiervan zijn oplopende vertragingen in de dienstuitvoering.
De Baureihe 611 is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
de 611 510-2 in Schaffhausen foto : Jan Oosterhuis
De trein werd ontworpen voor het regionaal personenvervoer op trajecten met veel bochten. De treinen van dit type zijn een ontwikkeling van ADtranz op basis van de BR 610. Hierbij is geen gebruik gemaakt van de door FIAT ontwikkelde kantelbak techniek.
een 611 op doorrit in Untertürkheim (Stuttgart) foto : Uwe Schnell
In tegenstelling van de kantelbak techniek van Fiat zijn deze treinen uitgerust met een elektronisch geleide techniek ontwikkeld waarbij de hoeken van drie draaistellen gemeten word. Bij de treinen zorgt een computer er voor dat door een hydraulisch systeem de hoek van een bocht tot 8° wordt vergroot.
Sinds 21 oktober 2009 rijden de treinen van de Baureihen 611 en 612 na optreden van functie storingen zonder kantelbak techniek. Het gevolg hiervan zijn oplopende vertragingen in de dienstuitvoering.
De Baureihe 610, ook wel Pendolino genoemd, is een tweedelig diesel elektrisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De treinen zijn uitgerust met een kantelbak techniek van Fiat bestaande uit onder meer een Gyroscoop die er voor zorgt dat er in de bochten de hoek van de bocht een hydraulisch systeem versterkt word tot 8°.
De trein werd ontworpen voor het regionaal personenvervoer op trajecten met veel bochten. De Deutsche Bahn verstrekte een opdracht aan het consortium MAN, Duewag en MBB voor de ontwikkeling van geschikte treinen. Hiervoor werd de door FIAT ontwikkelde kantelbak techniek gebruikt.
de 610 505-0 in station Marktredwitz auteur : onbekend CC 3.0
De trein is opgebouwd uit een aluminium frame. Typerend aan deze trein is de toepassing van aan beide kopeinden van een Scharfenbergkoppeling. Om meer comfort op lange afstand te bieden werd kantelbak techniek toegepast. Deze treinen kunnen tot vier stuks gecombineerd rijden. De treinen zijn uitgerust met luchtvering. Voor de elektrische tractie word van GTO technologie gebruik gemaakt.
De Desiro Main Line, ook bekend als Baureihe 460, is een driedelig elektrisch treinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer voor trans regio Deutsche Regionalbahn GmbH (TDR). Het acroniem Desiro ML staat voor Desiro MainLine. Het treinstel wordt als Desiro ML geleverd aan NMBS.
de Desiro ML tijdens Inno Trans 2008 foto : wiki05
De Desiro Main Line is een treinstel ontwikkeld als onderdeel van de Desiro serie. Na een gewonnen aanbesteding plaatste trans regio in 2006 bij Siemens Mobility een order voor de bouw van 17 driedelige treinstellen.
De Desiro Main Line is modulair opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. Alle rijtuigen hebben een lagevloerdeel. De fabrikant biedt het treinstel aan met elektrische aandrijving. Het treinstel kan met twee tussenrijtuigen worden verlengd.
de 460 507-7 tijdens training voor cabinepersoneel in Bonn CS gebruiker : Qualle CC 3.0
Op 4 mei 2006 werd bekend dat trans regio vanaf 14 december 2008 het regionaal personenvervoer op de Linker Rheinstrecke overneemt van de Deutsche Bahn. De treindiensten worden uitgevoerd met elektrische treinstellen van het type Siemens Desiro ML van de Baureihe 460 die voor een lange periode zijn geleaset bij Angel Trains.
De raad van de bestuur van de NMBS heeft beslist om 305 elektrische motorstellen aan te kopen bij het Duitse Siemens. 95 van deze stellen zijn specifiek bedoeld voor het GEN-project (Gewestelijk Expres Net). Met een waarde van 1,291 miljard euro is dit het grootste investeringsdossier ooit voor de NMBS.
De 305 stellen van Siemens zijn van het type "Desiro ML" en zijn goed voor in totaal 85.400 zitplaatsen. De treinen worden geleverd in het voorjaar van 2011 en eind 2016, aan een tempo van 5 tot 8 stellen per maand.
foto-impressie van de Desiro ML in Brussel bron : Siemens
Fabrikanten : Siemens Mobility Lengte over buffers : 70,9 m Maxsnelheid : 160 km/h Dienstgewicht : 132 t Aandrijving : 8 motoren Vermogen : 2600 Kw Bouwjaar : 2007 tot --
De Baureihe 442 en Baureihe 443 ook wel Talent 2 genoemd is een elektrisch treinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein met lagevloer deel van de 2e generatie voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
de 442 212-7 tijdens Inno Trans 2008 foto : wiki05
De Talent 2 is gebaseerd op de Talent van Bombardier Transportation. Bombardier ontwikkelde de Talent verder en gaf hier de naam Talent 2 aan. Het acroniem Talent staat voor Talbot leichter Nahverkehrstriebwagen.
Op 2 februari 2007 werd door Deutsche Bahn (DB) een raamverdrag getekend voor een order van 321 eenheden type Talent 2.
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminiumframe. Door de lichte bouwconstructie en de vele deuren kunnen in korte tijd veel passagiers worden vervoerd. Het treinstel is uitgerust met luchtvering.
De NordWestBahn had in maart 2008 de aanbesteding van de S-Bahn Bremen voor de periode van december 2010 tot 2021 gewonnen.
Op 25 september 2008 bestelde en plaatste de NordWestBahn een order bij Alstom LHB voor totaal 36 drie- en vijfdelige treinstellen van het type Coradia Continental. Voor het onderhoud aan de treinstellen zal in Bremerhaven een werkplaats worden gebouwd.