Vrijdag 3 Mei was de Dag
v/d Vrijheid van Drukpers. Ik weet
niet of U daar veel van heeft gezien. In ieder geval : ik verkies met klnk de
Italiaanse versie van deze gloriol-dag : Libertà della Stampa. Het stampen
is vrij, in vrije vertaling .Unisono, unisono zoals in Belgio, vraagt U? Hier
bestaat in de Laars van Italia geen tweetaligheid, zodat het aantal stampi
(druksels) beperkt kan blijven. En toch is er een grotere diversiteit dan
in Belgio. Ha, die Berlusconi, die persmagnaat : die durft zelfs tegen de
stroom in varen! Hadden wij maar een Stampa die kon stampen als Il Giornale
van Il Cav!
Waar zit die stamper van
hetzelfde kaliber bij ons in Vlaanderen? Wij snakken ernaar lijk een brandende
ziel in de vuurgloed van de hel, smekend om ook maar één druppel fris water op
het puntje van onze tong.
Voila. U wordt hieronder
door t
Scheldt op Uw wenken bediend, zodat Mevrouw weer weet waar de patat-schillen
in kunnen gedaan worden. Er is keus genoeg, maar de kwaliteitis zowat overal dezelfde. Allemaal onder
zero.
Maar terug naar onze
schaapjes, zoals een Frans gezegde luidt.
*
Het logo van de VRT
verdient iedere dag meer en meer als ondertitel Vlaams Ramp Toerisme te
krijgen Wereldwijd kan er geen (ander woord voor) plat windeke verkeerd zitten,
of we worden er uitgebreid over geïnformeerd, meestal met akelige beelden van
verhakkelde lijken en huilende moeders. Meestal met tierende haatbaarden in
tabbaard op de voorgrond. De pulp werkt dermate verslavend, dat Vlaamse
vrienden op doorreis naar Rome, ons dringend informatie vorderen om op het
nabije eilandje Giglio het wrak van de vergane cruise-boot, de Costa
Concordia te gaan bezichtigen. Huiveringwekkend schouwspel. Precies
alsof ze erbij zijn geweest. Even indringend alsof Rudy Vrankx een lezing geeft
over de Opstand in Syrië : Soemnieten, Sjiïeten, Muskieten, Termieten, Meteorieten,
Stalagtieten of Gewone Mieten, het is allemaal even geweldig. Net alsof de
miserie van elke dag niet volstaat, het moet altijd een maatje meer zijn. Als de budgeten maar opgebruikt geraken,
zodat La Lieten volgend jaar op de Begroting een substantieel supplement kan
inschrijven.
Wat integendeel geen
maatje eer is, maar een maatje minder elke dag, is onze welstand. Dat heet dan
dat de Vlaming steeds minder consumeert. Letterlijk dan. Hij bespaart op zijn
voedsel. De jongeren-werkloosheid is ongehoord hoog? Namen AUB, zodat wij de
bokken van de schapen kunnen (onder)scheiden.
°°°
Ter zake :
M. ALTWEG
De
Frut met voorsprong de grootste daler
®
Tscheldt
ACTUEEL
SPECTACULAIRE
DALING VERKOOPCIJFERS
GAZET VAN ANTWERPEN
*
ONDER LEIDING
VAN LEX MOOLENAAR
RUDI
COLLIER EN WIM DAENINCK VIEREN FEEST
In tegenstelling tot wat Vlaamse mediagoeroes
onlangs nog beweerden, ontsnapt onze pers blijkbaar niet aan de internationale
recessie.
In Vlaanderen krimpt de krantenmarkt (print
+digitaal)met 0,8 procent. Over de taalgrens loopt de schade zelfs op tot 3
procent. Dit en veel meer blijkt uit de verkoopcijfers van de laatste twaalf
maanden.
In Vlaanderen stijgen alleen De Standaard (+ 1%) en
De Tijd (+ 3,5 %) dankzij hun digitaal aanbod. In de papieren versie dalen alle
titels. De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws kunnen de
achteruitgang beperken tot om en bij de 1 procent.
DeMorgen (-
1,7%), maar vooralHetBelang vanLimburg ( - 3,4%) en Gazet van Antwerpen (- 4,2%) moeten in die
printcontextopnieuw de rol lossen.
De Tijd blijft een geval apart, vermits de verkoop
van de gedrukte exemplaren in die periode met 6,2 procent daalde, maar de krant
dat verlies ruim compenseert via de digitale abonnementen.
Op basis van de totale verkoopcijfers (print +
digitaal) wordtDe Standaard met 99
124exemplaren ( + 1%) de derde Vlaamse
krant. Het moet enkel Het LaatsteNieuws
met286 909ex.( - 0,5%) en Het Nieuwsblad met 262 371
ex. (- 0,5%) laten voorgaan. Op nummer vier volgt dan Het Belang van Limburg
met 95 030 ex.(- 2,9%). Gazet van Antwerpen zakt als grootste daler met 92 827
ex. (-3,9%) verder weg. De Morgen met 53 261 ex.(- 0,9%) en De Tijd met 39 465
ex. (+ 3,5%) sluiten de rij.
Het is duidelijk dat De Tijd en De Standaard het
digitale pad met succes verderopwandelen. Zo werd zeer onlangs nog DS Avond - editie gelanceerd, zowel
op tablet als online. De andere dagbladen hinken digitaal duidelijk achterop
met Gazet van Antwerpen net voor de bezemwagen.
Over de taalgrens blijft de situatie zeer precair.
Geen enkele titel kan er positieve cijfers voorleggen. Wat de totale
verkoopcijfers(print + digitaal) betreft, zijn La Dernière Heure (-5,9%) en de
Sudpresse bladen ( o.a. La Meuse en La Capitale-4,4%) de grootste slachtoffers.
Maar ook de regionale titels van Vers LAvenir (-
2,3%), La Libre Belgique (- 1,7%) en het Duitstalige Grenz-Echo (-1,6%), dat
nog steeds geen digitale versie heeft, scoren slecht. Enkel Le Soir (- 0,6%) en
zakenkrant LEcho (- 1,9%) kunnen de schade beperken dankzij een goede digitale
verkoop.
°°°
De
kruik, beste Vlaams Ramp Toerisme TV, gaat te water tot ze breekt.
Ende stumperds van de Vlaamse stampada breken
mee. Tenzij ze, samen met de wereldpers, sneuvelen op hun persoonlijk veld van eer,ergens te velde, ttz in bevolen dienst, met
achterlating van een treurende weduwe en wat bloeikes van kinderen. In 2012
waren dat, zoals de VRT met terechte fierheid opmerkt, er 121, voor 99.9999% daar
waar de Hysterie van de Wrede aan gebieds-uitbreiding bezig is.
Sharia4UK
weegt zijn woorden op een apothekers-weegschaaltje, als hij voor de camera van
de VRT de Jihad predikt in Engeland,
zijdelings ons land waarschuwend dat het aangeraden is, dat ook wij, openstaan
voor de Koran, zonder welke er geen leven op aarde mogelijk is.
Echt
waar! Dolf-met-de-Snor was terzake heel wat bescheidener. En hij liet God er
buiten. Want het was zò al erg genoeg.
*
Denken
jullie ook wat ik denk? Dat de Stampa van het Avondland met kleine schokjes het
bedje spreidt voor het olie-archaat van de aanstormende Sultan. Dat Allah
Wrede zij met Hem hem een lang en gelukkig leven moge schenken.
Rekening
te sturen naar de Lamme Goedzakken van tussende Noordzee en de Grote Stromen ..InchAllah. En Mohammed met de lieve Kleine
Aïsha zijn Zijn getuigen.
PS
Ik ben zekerlijk geen fanaticus, wat bewezen wordt doordat ik 40 jaar en meer
het beste heb voorgehad met de Allahzonen. Tevergeefs; zoals U ziet.
Nu
blijkt dat de Antwerpse socialisten bij de gemeente-raadsverkiezingen in
oktober toch net iets te veel water bij de wijn hadden gedaan, gaan sommige
kopstukken meer klare wijn schenken. Patrick Janssens geeft alvast toe dat de
Stadslijst met de christendemocratische coprolieten (zoek dat maar eens op) een
stommiteit was.
Huidig kopstuk Yasmine Uit De Kashba, excuseer,
Kherbache, gaat een heus café openen op het beruchte De Coninckplein. Wie
zoiets zou willen, krijgt dan een politiek betoog terwijl haar man van achter
de toog het verbod op openbare dronkenschap verzacht. Op haar beurt gaat
voormalig schepen Leen Verbist binnenkort een wijnbar op het Conscienceplein
uitbaten. Is het wel een goed idee - met nog zoveel op de lever - aan
overbelasting te doen? Juist omdat socialisten graag belasten is niets meer
gratis, zeggen ze tegenwoordig in Hasselt. Een partij met een verdampte
identiteit en een uitgedund kiezerskorps zou haar mandatarissen voor minder
naar de drank drijven. Was dat niet een rode traditie die t Schoon Verdiep
voorzag van kleur en geur? Pimpernel ®tSCHELDT
.
1366 - DE CYCLUS DER
VIER SEIZOENEN
°°°
Que
sera sera?, toen ook al Amerikaans
°°°
Als nadenken het gevolg is
van een beetje bibberen bij het lezen van een verstandig artikel, dan is
er weer eens in geslaagd
ons te waarschuwen. Pas op echter voor dit Pas
op-alarm : het gaat niet over ons, maar over het verre Utopia, helemaal
over Amerika, het To Morrow-land, en zoals U weet is dat het centrum van de
wereld. Allez, volgens de Amerikanen toch. Alles is daar beter en vooral veel bigger.
Grote monden en denkpatronen in evenredigheid. Wij, in ht Oude Avondland, zijn
precies allemaal van Brugge en
mogen helemaal achteraan aanschuiven, we komen al langere tijd een beetje
achter. Willy Lustenhouwer kon daarmee nog lachen!
*
Ooit was dat anders, en
liepen wij duizenden jaren voor, want zij waren vòòr 1492 nog niet ontdekt. Toen
bestond Amerika nog niet, buiten de cowboys en de Indianen, de verre voorouders
van de huidige bewoners. Nu hebben die onze Europese achtertuin omgespit en
daar dingen opgedolven die wij niet eens wisten. Aandacht AUB dus voor het
artikel hieronder. Het heeft wel iets van een onrustbarende voorspelling en
bewijst alleen dat alles al eens gebeurd is. Alleen altijd een beetje anders.
Hij die de uitdrukking bedacht
heeft, dat een ezel geen twee keer over dezelfde
steen valt, wist misschien veel over ezels, maar toch niet veel over mensen .
°°°
Ter zake :
Zenith 2016: Eindigt historische cyclus met een
nieuwe Wereldoorlog?
*
'Nog voor 2025 crises zoals Grote Depressie,
Revolutie en Wereldoorlog' Natuurlijk wil niemand er van horen, maar de aan de
gang zijnde instorting van onze beschaving verloopt volgens historische
wetmatigheden die niet te vermijden zijn.
In het in 1997 gepubliceerde boek The Fourth
Turning (Het Vierde Keerpunt) toonden auteurs William Strauss en Neil Howe aan
de hand van 500 jaar Westerse geschiedenis aan dat de opkomst en ondergang van
een beschaving volgens bepaalde wetten en patronen verloopt die niet vermeden
blijken te kunnen worden. Deze historische wetmatigheden zullen ertoe leiden
dat de Westerse beschaving, met name de Amerikaanse, nog voor het jaar 2025
totaal zal instorten, wat vrijwel zeker zal uitmonden in de Derde Wereldoorlog.
Anno 2013 gaat het economische en morele verval van onze beschaving echter al
zo hard, dat dit fatale 'Zenith' moment mogelijk al in 2016 wordt bereikt.
Strauss en Howe voorzagen in 1997 vijf scenario's
die de ondergang van Amerika in gang zouden kunnen zetten:
1. Financieel-economische crises. De staat int
steeds hogere belastingen, legt beslag op het geld van de burgers en
installeert een totalitaire controlemaatschappij. Burgers verzetten zich, de
regering zet veiligheidstroepen in, er ontstaat een Grondwetscrisis en mogelijk
wordt de staat-van-beleg afgekondigd.
2. Een terreuraanslag waarbij een vliegtuig is
betrokken (4 jaar vóór 9/11 voorzien), waar de VS met militaire macht op
reageert. Politie en veiligheidsdiensten krijgen steeds meer macht, mogen
burgers en huizen zonder aanleiding controleren. Meer aanslagen lokken
false-flag beschuldigingen tegen de regering uit (denk aan Boston).
3. Beurscrash op Wall Street, banken storten in
(2008), en een crisis rond de federale begroting, wat dit jaar realiteit is
geworden.
4. Virusuitbraak. Een nieuwe en zeer besmettelijke
ziekte verspreidt zich razendsnel over het land, wat grootschalige quarantaine
en evacuaties noodzakelijk maakt.
5. Oorlog. Rusland herneemt de controle over tot
anarchie vervallende voormalige Sovjet republieken, stuurt daar troepen heen en
vormt een alliantie met Iran. Zilver- en goudprijzen stijgen fors. Militaire
confrontaties over de hele wereld monden uit in felle oorlogen. Gedoemd fouten
uit het verleden te herhalen
Volgens de auteurs zijn generaties gedoemd de
lessen van het verleden te vergeten en zullen daarom dezelfde fatale fouten
maken. De opkomst en ondergang van iedere beschavingscyclus is daarom onder te
verdelen in keerpunten, die ruwweg iedere 20 jaar optreden. Als de vorige
generatie ouder geworden is en een nieuwe generatie het overneemt vindt er een
grote wending plaats. Een volledige cyclus bevat in totaal vier van dergelijke
keerpunten:
1. Het hoogtepunt. (1945-1965) Iedereen werkt hard
en enthousiast aan het opbouwen van de samenleving, waardoor er op alle
terreinen een stormachtige ontwikkeling plaatsvindt.
2. Bewustwording. (1965-1985) Bouwend op de energie
en de prestaties van de eerste fase vindt er in de samenleving steeds meer
zelfonderzoek plaats en komt er meer ruimte voor spirituele zaken die buiten de
algemeen geaccepteerde standaarden liggen.
3. Verval. (1985-2005) Het 'Vrijheid blijheid'
concept breekt door in de samenleving en cultuur, wat het begin van wanorde en
verval inluidt. Mensen raken steeds meer op zichzelf gericht, het publieke
vertrouwen neemt af en het toenemende pessimisme gaat langzaam maar zeker naar
een nieuwe crisis toe.
4. Crisis. (2005-2025) Dit is de met afstand de
meest gevaarlijke fase voor alle beschavingen. In deze fase bevinden wij ons
nu. Politici grijpen steeds vaker naar wanhopige middelen om de almaar groter
wordende dreigingen en crises het hoofd te kunnen bieden (bankenbailouts met
belastinggeld, EFSF/ESM noodfonds, gedwongen afdracht rekeninghouders, etc.).
Decennia in stand gehouden wetten, regels en normen
worden razendsnel aan de kant geschoven (bijv. de talloze gebroken
verkiezingsbeloften en EU verdragen). De jongeren, verstikt door teveel
bescherming en structuur, breken met de waarden van de ouderen en richten zich
vooral op persoonlijk succes. De interesse voor spiritualiteit neemt af, mensen
nemen steeds meer risico's, de greep van overheid, politie en
veiligheidsdiensten op de samenleving wordt verstevigd. Uiteindelijk ontstaan
er nieuwe, hevige oorlogen.
Kwestie van
overleven
In 1997
voorspelden Strauss en Howe dat 'Amerika net na het millennium een nieuw
tijdperk zal ingaan dat zal uitmonden in een crisis die te vergelijken is met
de Amerikaanse revolutie, de Burgeroorlog, de Grote Depressie en de Tweede
Wereldoorlog. Het overleven van de natie zal vrijwel zeker op het spel komen te
staan.'
16 jaar
geleden, toen de VS in grote welvaart en relatieve kalmte en vrede leefde,
zagen de auteurs duidelijk het verval van de samenleving en de opkomst van het
pessimisme over de toekomst, de kenmerken van het Derde Keerpunt. Op de één of
andere manier kregen steeds meer mensen het gevoel dat het land van binnenuit
aan het wegrotten was. 'Vervolgens zullen er echte ontberingen komen, met
ernstig leed dat zowel rassen, klassen, de natie als het imperium zal raken.'
'Totale oorlog voor 2025'
'Ergens vóór 2025 zal Amerika vervolgens door een
grote historische poort gaan die vergelijkbaar zal zijn met de Amerikaanse
Revolutie, de Burgeroorlog en de gelijktijdige noodsituaties van de Grote
Depressie en de Tweede Wereldoorlog. Het gevaar van een catastrofe zal zeer
hoog zijn. Het land kan uitbarsten in een gewelddadige burgeropstand,
geografisch uit elkaar vallen, of bezwijken onder een autoritaire regering. Als
er oorlog komt zal die waarschijnlijk met maximale inspanningen en risico's
gevoerd worden - met andere woorden: een TOTALE OORLOG.'
Alhoewel de auteurs stelden dat niet perse alle
omschreven calamiteiten tijdens het Vierde Keerpunt hoeven op te treden, waren
ze er wel van overtuigd dat de historische cyclus en deze keerpunten niet
onderbroken kunnen worden, net zoals de vier seizoenen elkaar onverbiddelijk
opvolgen.
Faustische gok met onze kinderen
'Daarom moeten we onze gevierde Amerikaanse Droom
op een nieuwe, seizoenachtige wijze interpreteren. Ook zullen we moeten
toegeven dat ons geloof in voortdurende vooruitgang vaak neerkomt op een
Faustische gok met onze kinderen. Faust schroeft altijd zijn eisen op, en aan
iedere gok kleven steeds grotere risico's. Het grootste deel van het Derde
Keerpunt hebben we de afrekening kunnen uitstellen, maar de geschiedenis
waarschuwt dat we dit niet tot na de volgende bocht in de tijd kunnen blijven
doen.'
Zenith in 2016
In 2013 kan de conclusie worden getrokken dat
arrogantie en roekeloosheid inderdaad zowel samenleving als overheid in hun
greep hebben gekregen. In Amerika is de in 1961 geboren Obama de eerste
president van de 'X-Generatie', de Dertiende Generatie die volgens Strauss en
Howe de wereld opnieuw in totale chaos zal storten. Het 'Zenith' moment van dit
proces lijkt al in 2016 bereikt te worden.
(Wordt wellicht vervolgd) Xander
°°°
O
Ja, en dan is er nog Het Rijk Gods naast, om maar iets te zeggen, de
Dar-al-Islam, het Rijk dat achteraf aan Allah is gaan toebehoren. Het eerste Aardrijk
stamt uit de nevelen der tijden, sedert Adam & Eva in het Aards Paradijs. Zie : de Bijbel. Het tweede is zich daar zon
beetje overal als een kanker komen in nestelen, amper enkele eeuwen geleden,
d.i. in de late avond van Het Rijk Gods.
Die
Allahzonen zijn zich de laatste jaren omwille van de Pietrol, even levensnoodzakelijk
als ons hartebloed, ook komen vestigen
in onze achtertuin en zijn beginnen zich daar stilaan als mede-eigenaars te
gedragen. Natuurlijk zijn dat allemaal brave mensen, die geen vlieg kwaad doen.
Vliegen niet, neen! Dat is hun koeltoer : ga maar eens zien op de
levensmiddelen-markten aan de overkant der Middellandse Zee. En naar de
gordijnen in hun huizen in onze straten.
Hoe
het dus gaat evolueren? Willem Alexander I van de geamputeerde (*) Lage Landen
zei daarover onlangs op de dag van zijn kroning dat geen mens dat weet en hij had gelijk. Want het ligt in Gods
handen.
*
(*) de Lage Landen na
amputatie : de geamputeerde delen zijn het Graafschap Vlaanderen in wat nu door de
Franstaligen wordt gedomineerd, en de Gebieden van Vlaanderen in Vrankrijk
die de laatste paar honderd jaar door Parijs zijn weg geroofd. Het geheel, van
Friesland tot aan de Zomme, dat zijn de historische Lage of Neder-landen.
1365 - DIE ENE SLIMME SOCIALIST IS EINDELIJK GEVONDEN
***
Vrijdag 3 mei
Zon 6u13-21u07
HH Apostelen Filip en Jacob de Mindere
Als het op Sint-Philippus regent dan
is de oogst gezegend
.
MARGARET THATCHER
The
problem with socialism is that eventually you run out of other peoples money.
® tSCHELDT
.
1365 - DIE ENE SLIMME
SOCIALIST IS EINDELIJK GEVONDEN
°°°
Les
over het Productie-Proces
Dat
nog delicater is dan morgennevel in de bergen
°°°
Bij De Morgen is met als
bij de kopstukken van de Rode Internationale, het Noorden kwijt. Is den Boas nu
ne smeerlap, of juist niet? Niet te verwonderen : de man die hieronder aan het
woord komt, is een gewezen collega van mij, die het klappen van de zweep kent. Hij
weet waar Abraham de mosterd haalt. Economen zijn geboren met die wetenschap
als merkteken op hun ziel. Wat meer is : hij handelt ernaar. Voor een deel
toch.
Want, sedert de tijd van
Jezus Christus, zon kleine 2.000 jaar geleden,weten we allemaal, dat het geloof
zonder de werken dood is. Waarmee ik maar wil zeggen dat de man nalaat het
enige mogelijk besluit op papier te zetten. Daarom oe ik het in zijn plaats.
Zie verder. Ik geef toe : als schrijver om den brode valt dat voor hem niet
gemakkelijk!
Wacht! Als econoom zal ik,
om dat uit te leggen, beginnen bij het begin, en zeggen dat elke economie waar
ook ter wereld begint bij het einde van de cyclus, en niet bij het begin. Een
economie draait niet omwille van de jobs waar de syndicaten zo om schreeuwen,
maar omwille dat het product (ijzer, bloem, techniek) niet alleen graag gegeerd
is, maar bovendien goed in de markt ligt, en, nog belangrijker, gunstiger
onthaald wordt dan de concurrentie. Voldoet men niet aan deze wetmatigheid, dan
geldt de Wet van de Jungle want die ligt continu op de loer onderweg.
Elk product bestaat uit
een veranderlijk aantal componenten, de ne al belangrijker dan de andere. 1°
kennis 2° basisgrondstoffen en hun beschikbaarheid 3° bewerkingskosten ttz
man-machine-uren 4° kosten om het eindproduct aan de man te brengen 5° administratie
van het geheel + vanzelfsprekend de billijke verloning voor de risico-dragers.
Komt de hebzucht tussen op
een van deze niveaus, dan is de cyclus verstoord en begint op ieder ogenblik de
Wet van de Jungle.
Hallo
Ford Genk? Hallo Arcelor Mitall! Hallo warme bakker in de
straat! Hallo kippenboer!
O Ja. Even vergat ik bij
deze opsomming de rol van de Overheid. Dat voor geval U de mening mocht
toegedaan zijn, dat daar ergens een ondersteunende rol voor haar zou weggelegd
zij, met subsidies en zo. Of met over-reglementering ivm met de arbeidskost .
Om nog maar te zwijgen van protetie-maatregemen . Allemaal ingrepen van
massa-manipulatie!
Het is inderdaad zo, dat
de verzorgingsstaat handenvol meestal weggesmeten geld kost, die door de
Belastingen moet opgebracht worden. Hoe dat bij ons is verlopen, leest U af
inde Taks Liberation Day, nu
al 8 Augustus. Het is niet moeilijk raden, dat deze dimentie, de belastingen,
het spel der samenstellende elementen van de productie, grondig verstoort.
Voelt U mij komen? De natuur zorgt voor zichzelf, en dat willen bepaalde
filosofen in dat proces o zo moeilijk begrijpen. n Theorietje hier, een
theorietje daar uittesten : dat komt toch zeer geleerd over. Of het helpt? Om
er over te parlasanten, ja hoor!
Maar deze blog is geen
Klaagmuur. Net als Meneer Doktoor die Uw buik heeft onderzocht de medicatie
voorschrijft, volgt nu :
De remedie
:
maak de ontduiking quasi
on-nodig door de Belastingen te verlagen.
*
Ik leg uit : aan een
tarief van +60% is frauderen zeer lucratief, maar altijd met het risico van
betrapping + het probleem dat de buit clandestien blijft ad vitam eternam.. Met een tarief van 20% loont het de moeite niet
meer te frauderen + men kan in volle glorie officieel genieten van de buit.
Resultaat: het geld rolt + al rollend groeit het aan ..want geld is de zuurstof
van de economie ..
*
Simplistisch, zegt U?
Inderdaad. Maar het leven zelf IS simplistisch. Waarom alles moeilijk maken,
als het makkelijk ook kan?Maar dan
zijnde syndicaten niet meer vandoen,
noch die kaste van het profitariaat dat nu leeft als grote meneren op kap van
de kleine man.
*
Dat zijn zo een beetje
mijn gedachten, als Spielerei rond de 100ste verjaardag van de
Vooruit in Gent. Toen, 100 jaar gelden, waren er diverse gebreken in het
productie-proces en waren de Vakbonden een gave Gods. Maar ze zijn ipv de
remedie, nu het probleem geworden.
°°°
Ter zake :
Wat de 1 meiboodschap had
moeten zijn
® DM : de socialistische
boodschap biedt geen oplossing voor de problemen van fraude en loonkosten. Dat
vindt Michel Maus, fiscaal expert aan de Vrije Universiteit Brussel, advocaat
en auteur van 'Iedereen doet het! Belastingontduiking in België'.
*
Het jaarlijks weerkerende
Feest van de Arbeid is traditioneel de dag van de uitspraken van de gebalde
vuisten. Ook dit jaar is dat niet anders. Op zijn 1 mei-toespraak stelde
sp.a-voorzitter Bruno Tobback dat iedere euro die staatssecretaris John Crombez
recupereert uit de fraudebestrijding of uit belastingparadijzen moet dienen om
de lasten op arbeid te verlagen. Dat moet het ondubbelzinnig engagement worden
van de sp.a, dixit Tobback. Ook ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw verkondigde een
gelijkaardige boodschap. Hij stelde dat 150.000 jobs kunnen worden gecreëerd
door 13 miljard euro te recupereren uit de strijd tegen de fraude.
Het standpunt van de
socialistische beweging is begrijpelijk. Het beleid van staatssecretaris
Crombez werpt zijn budgettaire vruchten af en dit budgettaire succes moet
dienen om de lasten op arbeid te verlagen. In de eerste plaats wil sp.a hierbij
focussen op sectoren waar de productiviteit en toegevoegde waarde laag liggen
en op sectoren die met zware internationale concurrentie kampen, zoals de
horeca, de bouw en de transportsector.
Op het eerste gezicht lijkt
dit een zeer nobele doelstelling te zijn, maar het valt te betwijfelen of dit
echt dé oplossing vormt voor het fraudeprobleem en de loonkostenproblematiek.
Het socialistische standpunt lijkt immers uit te gaan van de stelling dat de
fiscale fraude verantwoordelijk is voor de absurde fiscale loonkosten in ons
land, en dat de opbrengst van de fraude kan worden gebruikt om die loonkosten
te milderen. De vraag is of dit uitgangspunt correct is. Is de hoge en
ongelijke belastingdruk in ons land het gevolg van de fiscale fraude, of is de
fiscale fraude het gevolg van de hoge en ongelijke belastingdruk? Dit is
natuurlijk een kip-en-eiverhaal, maar wel cruciaal in de zoektocht naar een substantiële
oplossing voor ons fraudeprobleem.
Hoe relevant en noodzakelijk
de fraudemaatregelen van staatssecretaris Crombez ook mogen zijn, het blijven
maatregelen van symptoombestrijding en zijn geen curatieve ingrepen. De
primaire vraag in het fraudeverhaal is dan ook niet zozeer hoe de overheid de
fraude optimaal kan bestrijden, maar wel hoe de overheid de oorzaken van de
fraude kan wegnemen. Uitsluitend strenge fraudemaatregelen nemen zullen het
probleem niet uitroeien, maar integendeel enkel voor een nog grotere
vertrouwensbreuk zorgen tussen burger en overheid. Als men de fraude echt
efficiënt wil aanpakken, dan moet men afstappen van de pure symptoombestrijding
en primordiaal focussen op de oorzaken.
Deze waaromvraag is werkelijk
fundamenteel voor de probleemoplossing van de fraude en die boodschap lijkt
blijkbaar niet echt door te dringen. Nochtans zijn er redenen waarom de Belgen
zo allergisch reageren tegen belastingen en zo'n hoog fraudelibido hebben.
Iedereen beseft dat belastingen noodzakelijk zijn voor het in stand houden van
de verzorgingsstaat en toch gaat onze maatschappij gebukt onder een totaal
gebrek aan fiscale burgerzin. De oorzaak van dit fenomeen ligt duidelijk in het
gebrek aan vertrouwen in de overheid en die is daar zelf verantwoordelijk voor.
Zelfs Niccolo Machiavelli zag
reeds in de 16de eeuw in dat de legitimiteit van de overheid in belangrijke
mate wordt bepaald door de manier waarop zij met belastingen omgaat. Een
zorgvuldig en verantwoord belastingsysteem leidt onmiskenbaar tot een
vertrouwen in de regering, en omgekeerd zorgt een onzorgvuldig en onverantwoord
belastingsysteem even onmiskenbaar voor een maatschappelijke vertrouwensbreuk.
Ook de 18de-eeuwse filosoof Adam Smith zag dat in en stelde dat een
rechtvaardig belastingsysteem een maatschappelijke aanvaarding waarborgt. Een
onrechtvaardig systeem daarentegen leidt tot een verwerping van het gezag van
de overheid en zorgt ervoor dat de burgers de in hun ogen onrechtvaardige
belastingregels zullen overtreden zodra zij dit kunnen. Tiens, tiens...
Ongelijke belastingdruk
Als de burgers in ons land zo
massaal de nationale sport bedrijven, dan is dit een teken aan de wand, met
name dat het Belgische belastingsysteem is verworden tot een gedrocht dat geen
vertrouwen meer verdient. Dit is overigens terecht. Een overheid die een
systeem heeft gecreëerd met een absurde ongelijke verdeling van de
belastingdruk verdient geen maatschappelijk vertrouwen. Zelfs onze captains of
industry, zoals Marc Coucke en Roland Duchâtelet, worden ongemakkelijk van deze
vaststelling en stellen zich de vraag waarom de overheid dit systeem in stand
houdt.
Ons land heeft dan ook nood
aan een fiscale revolutie en verdient een rechtvaardig belastingsysteem zodat
elke burger en elke onderneming, rijk of arm, groot of klein, op een redelijke
wijze bijdragen aan de financiering van onze verzorgingsstaat. Allen zo kan het
vertrouwen worden hersteld. Dat hiervoor de fiscale privileges van de
lobbyfiscaliteit zullen moeten sneuvelen is duidelijk. Eerder dan te zwaaien
met de scalp van de fiscale fraude, had dit de 1 meiboodschap moeten zijn.
°°°
Collega
Maus mag dus niet in zijn schelp kruipen, na bewezen te hebben dat 2+2geen 5 is, en nog minder 3. Hij, samen met
mensen van Goede Wil, moet met de Linxe pret-makers, met t Cleen Toebacksken
zowel als met Kawouter Beekske op kop, doen lijk met de katjes die in huis
gedaan hebben : ze met de neus in de feiten wringen en aan de deur zetten.
Een
job zoeken is de ingesteldheid van een stoofdomme meeloper. Zinvol willen
deelnemen aan ergens het bepaald productie-proces van iemands voorkeur : dàt is
de uitdaging van vandaag! Spreek daar maar eens over met een gewezen vlasboer uit
Zuid West Vlaanderen, later tapijt-fabrokant geworden, ook al gewezen, en nu
initiatiefnemer van weer iets anders. Ga eens te rade bij een Lieven Gevaertn
oif bij een Baron Bekaert . Geef ons land 10 zon durvers, en er zijn geen
Vakbonden meer nodig! Zelfs bijna geen Ziekenkassen meer, want de werkende
mens is een gezonde mens!
En
jobs bij creëren die geen aarde aar de dijk brengen, dat is onszelf kietelen
om te lachen! Zoiets kan plezant zijn als men met vacatnie is, Maar daar is het
nu de tijd niet meer voor.
Wordt
er integendeel verder aangemodderd, met altijd maar dezelfde kleur-partijen, dan
valt geheel onze Beschaving als een rijpe appel in de schoot van Mohammed.
Ontwaakt, verworpenen der aarde : er is werk aande winkel. Proletariërs aller landen verenigt
U. Tegen het Socialisme! Nog ergens iets van een 365 nachten slapen, en we
stemmen met zn allen het Vlaams Belang naar de top!
De
jongeling Chanmouf met Marokkaanse roots die in DM (zie rap hieronder) het
woord krijgt zegt verstandige woorden. Hij heeft wel, objectief gezien, geen
gelijk, maar hij spreekt wijze woorden. Bravo, we gaan er op vooruit. Het
speet me wel voor hem, maar van de 11 gepubliceerde lezers-reacties, was er
niet één lovende bij. Het werkstuk verdiende beter. Maar ik gun het DM niet om
dat ook daar te zeggen!
Wel
vergeet hij (gemakshalve?) de logische consequenties te trekken uit zijn betoog.
Tenzij hij natuurlijk bedoelt dat WIJ er beter zouden uittrekken .Dat is toch
al eeuwen zo, dat Muzelmannen wreedzaam
vreemd grondgebied inlijven? Dàt of het blanke zwaard, dat weet U toch?!
Het
spijt me dus te moeten zeggen : die flinke
kater is niet welkom in onze viswinkel. Ga thuis maar vogeltjes vangen!
En
toch.
Well,
Chanmoufke, bedankt (en dat meen ik) voor de aangename kennismaking, maar
vergeet vooral niet t Pallieterke van verleden week te kopen. Misschien dat
het avontuur van de Fransen in Algerije vanaf 1962 U kan inspireren. Wikipedia
vertelt dezelfde feiten, maar dan iet of wat meer in sourdine.. Het komt er op
neer, dat op zeker ogenblik meer dan 1 miljoen Fransen daar de buitenwacht
kregen. Ik spreek van de Pieds Noirs, en zo, alleen maar om
de context te schetsen.
°°°
Ter
zake :
"Waarom ik mij
(nog) niet wil integreren" -.
® DMYassine Channouf is 25 jaar en
Borgerhoutenaar. "Zolang een dubbele stoandaard
wordt gehanteerd, is mijn doel niet het conformeren aan de maatschappij, maar
het veranderen ervan", schrijft hij.
*
Het is absurd dat veel moslims nog worstelen
met het integratievraagstuk. Zeker als je bedenkt dat het bestaan van Antwerpen
te danken is aan de sharia. Op school leerden we namelijk dat Brabo Antigoons
hand afhakte omdat die laatste zich iets toe-eigende wat niet van hem was. Noem
Antigoon maar een dief. Volgens de sharia zou zijn hand moeten afgehakt worden.
De sharia was er dus al heel vroeg in Antwerpen.
Tot zover
de comic relief. Want buiten die humoristische associatie is er weinig reden
tot lachen.
Ik ben in
Antwerpen geboren, maar heb me er nooit thuis gevoeld. Waarom? Omdat de
dominante stroming binnen de maatschappij moeilijkheden heeft met mijn bestaan,
met mijn 'zijn'. Omdat er altijd iets bovenmenselijk wordt geëist!
Er wordt
altijd verwacht dat ik me verantwoord voor de daden van anderen, dat ik me
distantieer, en vooral, dat ik me opstel als veroordelende rechter telkens
iemand van mijn 'soort' buiten de lijntjes kleurt. Mijn kleur en naam zijn mijn
ergste vijanden.
Zelfs de
meest 'welwillende' opmerkingen komen racistisch over: "Jij bent anders
dan de meeste Marokkanen", of: "Ik wist niet dat er Marokkanen zoals
jij bestonden", of erger: "Gij moogt blijven, maar al de rest moet
terug naar hun eigen land". Die opmerkingen zijn allesbehalve
complimenterend, want ze verraden de vooringenomenheid en de vooroordelen die
zich heer en meester hebben gemaakt van de modale 'welwillende' mens. Onze
wereldstad is niet meer dan een uit zijn voegen gebarsten dorp, met de
bijbehorende mentaliteit.
Een Belg
zou terecht geschoffeerd zijn mocht hij ergens op deze aardbol
'gecomplimenteerd' worden met zijn anders-zijn. Welke Belg zou tevreden zijn
met de opmerking: "Ik wist niet dat er ook zulke Belgen bestonden, ik
dacht dat alle Belgen pedofielen en fraudeurs waren?" Ik ben een
kosmopoliet en weiger me te schikken naar die dorpsmentaliteit. De wereld is
mijn thuis. Antwerpen lijdt aan sociale hypochondrie, en ik wil niet besmet
worden.
Kan het mij
kwalijk worden genomen dat ik niets gemeen wil hebben met een mentaliteit
waarin uitspraken als: "Wordt het niet stilaan tijd voor een
(atoom?)bommetje op Mekka? Kwestie van iedereen zijn plaats te wijzen",
weinig verontwaardiging uitlokken.
Geen
rechtsstaat
Waarom zou
ik deel willen uitmaken van 'een mainstream' die geen aanstoot neemt aan de
karikatuur van een rechtsstaat. Een moord in de doofpot stoppen, frauderende
diamantairs met de mantel der gerechtelijke liefde bedekken, maar o wee als een
Marokkaan met een mooie auto rijdt. Dan is hij niet onschuldig tot het
tegendeel bewezen is.
Enkele
jaren geleden werd ik tegengehouden voor een pascontrole toen ik op de Meir
wandelde. Toen de politieagent mijn identiteitskaart teruggaf zei hij:
"Goed nieuws, je staat niet geseind." Dat verwonderde de jonge agent.
Eigenlijk had ik toen moeten antwoorden: "Een jonge Marokkaan die niet
geseind staat? Check nog eens! Want af en toe steek ik over bij rood
licht." Waarschijnlijk neemt die agent verlof als hij toevallig met een
Marokkaan moet patrouilleren.
Deze
maatschappij tolereert excessen waar ik niets mee te maken wil hebben. Daarom
wil ik mij niet integreren. Ik wil zelf de criteria bepalen waaraan ik moet
voldoen om een volwaardig mens te zijn. Ik hoef niet gekeurd te worden door een
maatschappij die mij criteria oplegt waaraan ik moet voldoen om 'geïntegreerd'
te zijn. Het huidige integratiediscours wordt gekenmerkt door één eigenschap:
het gebrek aan keuzevrijheid. Take it, or leave (it).
Samenleven
Ongetwijfeld
zullen sommigen deze brief zien als een racistische aanklacht op deze
samenleving. Volgend jaar is het vijftig jaar geleden dat de eerste Marokkanen
arriveerden om zich hier kapot te werken. Wegvluchtend van de armoede en een
dictatuur waren ze blij een kans op een nieuw leven te krijgen. Toen stelden
onderzoekers geen vragen of die generatie het terrorisme goedkeurde.
Maar na de
golden sixties kwam de recessie in de jaren zeventig. In zulke tijden gedijen
extreem rechtse ideeën goed. In 1978 ontstond het Vlaams Blok. Migranten waren
kop van Jut, ondanks hun harde werk en weinig geklaag.
Daarna
kreeg een heel nieuwe generatie het racisme over zich heen. Het discours ging
over vreemdelingen die - een contradictie vanjewelste - zowel te lui waren om
te werken en tegelijkertijd de jobs stalen van de brave Vlamingen. Dat discours
zorgde voor een ware vervreemding bij de kinderen van die Marokkaanse
migranten, die moeilijk migranten genoemd kunnen worden.
In het
onderwijs kregen ze weinig kansen. Het latente racisme maakte van hen
'rotjochies'. Ze werden buiten die maatschappij gezet, en je kunt bezwaarlijk
stellen dat ze die maatschappij verwierpen. Er bestaan genoeg verhalen over de
knokploegen van het Vlaams Blok die er straffeloos op los sloegen in
Borgerhout.
De
maatschappij is selectief in het verwerpen van fenomenen die ze beschouwt als
verwerpelijk. Zolang die selectiviteit bestaat, zolang die dubbele standaard
wordt gehanteerd, is mijn doel niet het conformeren aan die maatschappij, maar
het veranderen ervan. En dat doen we samen. Vandaar het woord: samenleven. In
zo'n maatschappij ben ik wel geïntegreerd.
Elke
donderdag laten De Morgen en politiek filosoof Bleri Lleshi Antwerpse jongeren
aan het woord over hun ervaringen en verhalen in de tweede stad van België. Ben
je tussen 16 en 26 jaar en woon, werk of studeer je in Antwerpen? Mail je brief
naar brievenuitantwerpen@gmail.com. Wie weet wordt hij gepubliceerd in De
Morgen of op de blog van Lleshi.
°°°
Kom, beste
Chanmouf, laten we elkaar geen mietje noemen. Een van ons twee is er teveel. U
ziet het, samen met mij. Compreso? De logica zegt dat WIJ blijven, gewoon uit het
zelfde principe als de Muzelmannen heilig is : waar die ooit gebeden heeft,
is voor altijd het zijne. Wie laatst komt, laatst maalt.
Julie
roeping? Ach, man, dat weten jullie best. Maar volgens ons, is dat jullie met
de opgedane bagage op zak, jullie eigen lnd en volk gaan beter maken. Noem het
gerust de omgekeerde immigratie. Wij zeggen dankoewel voor de bewezendiensten, en bol het nu maar af. Salem Aleikum. Allah, de Wrede zij met
Hem, zij met U.
Met
aanbouw (achteraan) met verbradings installaties die gelijktijdig 5 lijken
aankunnen. Incl. bloemen en Kronen. Urnen vanaf 250 Euro.
°°°
De Bisschoppen zijn zich
plotsklaps bewust geworden van de penibele situatie waarin zij hun schaapjes
gebracht hebben. Zij verheffen zowaar hun stemmetjes. Want diep in hun hart
ontdekten zij ineens hun historische zending van de zieken bezoeken en de doden
begraven. Nog even doordenken, en misschien vinden zij zelfs de gehele doden-ritus
terug, met de Sacramenten der Stervenden en
zo. Al valt dat moeilijk te rijmen met de witte jassen en de genade-dood die
thans veel van hun cliënten kiezen. allemaal tijdens dezelfde werk-uren.
*
Zouden zij zich nog wel de
houding herinneren van hun Grote Baas, zon kleine 2.000 jaar geleden, die de
kooplieden en de geldwisselaars met zweepslagen uit de Tempel verjoeg? Zij zijn
dubbel zo oud als Hij, die toen niet eens 30 jaar was, maar er stak meer poer,
zo vertellen de Schriften, in Zijn kleine teen dan in hun gemijterde koppen.
Scheiding van Kerk en
Staat is zon dooddoener waarmee alles kan uitgelegd worden waarvoor men te laf
is geweest. In naam van de heilige diversiteit heeft de Kerk voetje bij voetje
alles uit de handen gegeven. De industrie der dood heeft het grof geldgewin ontdekt
en de Kerk op haar eigen terrein moeiteloos verslagen. De Madam van de Funeral
Service (!) schikt de bloemen rond de dure lijkkist (heeft iedereen die
wel gezien? Vroeger lag daar een zwartepelerine over!), buigt
vervolgens, de rug naar het publiek, zo diep, dat we de naad van haar kousen
kunnen volgen tot ongeoorloofde hoogte en bladert vervolgens achter de lezenaar
in de daar achtergelaten rommel. Juist. Hemel! Men heeft betaald voor de afwerking
een Kerkelijke Dienst, en nu is ze wel vergeten te kwispelen, zeker! De
lijkbidders herstellen rap, discreet e stil de fout. Madam slaat de ogen ten
gronde en schikt met een achteloos gebaar haar hoedje. Enfin, ze vindt eindelijk
het goede papiertje, dat met een R.I.P erop, en een klein kruisje bovenaan. Ze
begint met monotone stem de afgezaagde zinnen te lezen. Grote maar oppervlakkige
woorden, bedacht door een varieté-artiest zon der inspiratie. Er hangt of staat
in dat lokaal A zelfs geen enkel Christelijk
Symbool, want die zouden ongelovigen of andersgelovigen kunnen kwetsen. Dat
juist daardoor gelovigen wel gekwetst worden, valt niemand op. Het tocht verschrikkelijk,
want de toeganspoort staat reeds naar omhoog, open voor de volgende lading
rouwenden. Die andere rouwdienst-leider met zijn assistenten lopen zenuwachtig
rond, want het begint te regelen. Wat duurt dat daarbinnen lang voor dat
klootjesvolk! Hij wil de corbillard binnenrijden, want zijn klant heeft bij
leven altijd en overal voorrang gehad, en nu moet zijn familie en hijzelf wachten
als de eersten de besten! Dat is slecht voor de commerce, trekt hij de
schouders op,als signaal voor de
collega die binnen nog bezig is met uitbollen..
Dan wordt de dure lijkkist
op de rijdende katafalk helemaal naar voor achter het gordijn gereden en gaan
de deuren daar dicht. Geen toegang voor
onbevoegden staat er op. De genodigden van de dierbare overledene worden door
de Firma ter klaarsteende rouwmaaltijd in de stad genodigd, met de verzekering
dat de as-verstrooïng hoogstens een paar uur op zich zal laten wachten.
Aan de achterkant van Gebouw
B zijn door de architect ruime magazijnen voorzien, met blinde ramen en volle
ophaal-deuren. Daar wordt de vertrouwelijke commerce geregeld met altijd
dezelfde lijkkisten met collegas uit andere steden. Uw Oma wordt morgen
misschien opgebaard in een lijkkist die aan haar 37ste experdie aan
toe is. Het lijk vergaat in rook, bijna even bloot als het gekomen is.
*
O U had het koperen
kruisje gewild van de kist? n Ogenblikje : U krijgt dat samen met de enveloppe
waarin het rouwbeklag der aanwezigen, samen met de rekeningen. Neen Mevrouw en
Meneer, wij aanvaarden geen kredietkaarten Alleen cash geld. O, U wilt dat
andere beslag, de zware koperen handgrepen ook, dat niet in de oven is gegaan?
Meneer zwanst, zeker? Of wil Meneer ook beginnen in de stiel? Ik zal zien wat
we kunnen doen. U wordt nu verwacht in het kantoortje bij de toegangspoort, dat
nu (we moeten van het syndicaat de werkuren respecteren!) op het punt staat te
sluiten. Wel bedankt, Mevrouw, Meneer, en tot de volgende keer ..
*
En nu (zie hieronder)
willen de Gemijterde Muizen het lijntje een beetje inhalen? Alleen maar op
termijn, zegt U? O Ja. Juist. Eerst afwachten wat de Inburgeringsraad daarover
dekt. Aan al die kansarmen is inderdaad niet veel aan te verdienen. Die
worden zo in de grond gestopt in wat textiel, of ze gaan na een schoonmaakbeurt
in de Moskee, in herbruikbare dubbelwandige kisten het vliegtuig in, om in
Allahs schoot het hoofd te ruste te leggen tegen de warme boezems van de hen
toegezegde 72maagden.
Voor ons, Ongelovige
Honden, is er zelfs geen Gewijde Grond meer voorzien. Waarom ook : we worden
toch allemaal op die paar vierkante meter grijs geworden pelouse uitgestrooid,
de een boven de andere. Allemaal uit dezelfde strooi-bussen. In alle piëteit,
dat spreekt vanzelf. En met weer een diepe buiging van de Funeral
Service-Madam.
Tenzij Meneer de as van de
dierbare overledene (er zijn daar geen andere!) mee wil nemen naar huis? Dat
kan, hoor. Tegen afgifte van een Bewijs van Burgertrouw en van Goed Zedelijk
Gedrag en 250 Euro voor de urne, goedkoopste model. Tenzij Meneer een nog goedkoper
maar toe-gesoldeerd model zou wensen? Ik moet dat vragen van de Wet : Meneer
is toch geen drug-gebruiker of cocaïne-snuiver?
**
Jullie gebrul, Zeer
Eerwaarde Heren Gemijterde Muizen, komt eeuwen en eeuwen te laat. Too little
and too late.
Bij de kroning van Willem-Alexander
werden de koninklijke attributen, tekenen van zijn waardigheid, alleen even vertoond,
netjes uitgestald op een kussen zoals in Old England. Sedert de Staat de Kerk, verre
van als Hogere Macht zelfs niet als gelijke Macht erkent, moeten de gekroonde
hoofden zich maar als gekroond veronderstellen. Die symbolen worden in ere
gehouden, in afwachting van wat?
°°°
Ter zake :
Kerk wil geen voorgangers meer
voor uitvaarten in crematoria
® DM 01/05/13, 14u32− Bron: Belga
*
In de crematoria die in de
toekomst gebouwd worden, worden vanuit de katholieke Kerk geen voorgangers
gemandateerd om er afscheidsplechtigheden te leiden. In de reeds bestaande
crematoria zal de mandatering van voorgangers (priesters, diakens,
gebedsleiders) voor het leiden van christelijke afscheidsplechtigheden tegen 1
januari 2015 worden afgebouwd. Een precies tijdstraject wordt per bisdom
uitgewerkt na overleg met de directies van de afzonderlijke crematoria. Dat hebben
de Vlaamse bisschoppen beslist.
Families die in een
crematorium een laatste gebed willen bij het stoffelijke overschot van de
overledene, kunnen daarvoor ook in de toekomst een beroep doen op de katholieke
Kerk. Het gaat hierbij echter niet om een volledige afscheidsplechtigheid maar
om een kort gebedsmoment dat te vergelijken is met het gebed dat op het kerkhof
kan plaatshebben. De afzonderlijke bisdommen zullen afspraken maken met de
crematoria over de concrete modaliteiten van dit gebedsmoment.
"Uitvaartliturgie dreigt
haar betekenis te verliezen"
"Als bisschoppen erkennen wij het
maatschappelijke belang en de eigen rol van de crematoria, waar mensen geholpen
worden om afscheid te nemen van hun overledenen. Wij willen daarbij de huidige
situatie van levensbeschouwelijk pluralisme ernstig nemen. Evenzeer zijn wij
overtuigd van de blijvende waarde van de katholieke uitvaartliturgie. De
uitvaartliturgie dreigt haar betekenis te verliezen wanneer ze helemaal
losgemaakt wordt van de geloofsgemeenschap. Daarom wordt de uitvaartliturgie in
principe gevierd in de parochiekerken. Wij roepen dus de families die een
katholieke uitvaartliturgie wensen, op om zich te richten tot de
parochies", aldus de Vlaamse bisschoppen.
In 2003 erkenden de Vlaamse bisschoppen
officieel de mogelijkheid om in de toen bestaande crematoria mensen te
mandateren die daar in naam van de katholieke Kerk een gebedsmoment konden
leiden. Dit was bedoeld als een parallel van de gebeden op het kerkhof,
aansluitend op de uitvaartliturgie in de parochiekerk. In de praktijk is dit
afscheidsgebed in vele gevallen echter uitgegroeid tot een meer uitgebreide
plechtigheid die de liturgische viering in de kerk vervangt.
°°°
De
uitvaart-liturgie was voor alle mensen een van de innigste momenten van het
Christelijk Geloof. Na het de profundis
in de kerk, in processie achter de misdienaars voorop met het Kruis. de
priesters, samen met het In paradisum..
Het was maar enkele meter ver, in de schaduw van de kerktoren.
Maar
toen ineens bleken al die graven zeer ongezond, en moesten ze dringend
vervangen worden door asfalt : Koning Auto stelde zijn eisen. De kerkhoven
werden doden akkers ergens ver weg in de velden. Niemand repte nog over Gewijde Grond of zo, want het
Gemeentebestuur waakte over de ordening van zowel Hemelvaarders of van
Ongelovigen. Geen protserige grafmonumenten meer : in de dood is iedereen
gelijk voor de Wet. Niemand mag nog de rijkste van het kerkhof zijn! En toen
bleven zondag na zondag ook de parkings rond de kerken leeg, want naar de kerk
gaan viel uit de mode. En de Heren Gemijterde Muizen? Zij sloegen de ogen ten
hemel, en leden in stilte.
*
Dat
was zeker niet de lijdende Kerk, maar de Liggende Kerk. Zeker niet de Strijdende
Kerk. Ha neen hé. De Kerk berust en de staat zaagt een voor een de poten van
onder haar stoel.
*
God
bless America, is een mooi gezegde. Maar welke God zou die Muzelman in het
Pentagon bedoelen? Die met zijn on-uitputtelijke voorraad Maagden, of die met
naast zich de Moeder Gods, die wij in deze bloemen-maand wegens Hun warme
menselijkheid, eerbiedig gedenken?
1263 - GEEN SJIEK TOEBACK WAARD AL DIE GROENE EN RODE VLAGGEN
.
1263 - GEEN SJIEK
TOEBACK WAARD AL DIE GROENE EN RODE VLAGGEN
°°°
Met dank
aan de syndicaten
Tenminste,
zo lang er nog werk is dat kan genomen worden
°°°
Het Cleynn Toebackske, in
vol ornaat, heeft het weer eens gezegd gekregen. Met een eigentijdse invulling
van het al-oude gezegde, het geld te helen waar het zit, namelijk altijd bij
een ander. Deze keer bij de rijkaards die nog erger de Staat bedriegen dan zijzelf.
Wat gij, Rode Rudy? Wat gij, ACW-klootzakken?
Vandaag 1 Mei, precies op
de dag van de Arbeid, verschijnt in Trends dat artikel over Taks Liberation
Day en de belastingdruk in het edel land der Belgen : de hoogste van
heel Europa : meer dan 60% en met volgende voelsprieten op de zwalpende zee-mijn
van de arbeid : uurloon te betalen door de patroon : 58.25./u. Voor elke Euro die
de werknemer krijgt, moet de werkgever daar
boven op 2.52 Euro aan lasten betalen.
Of we daar iets in de
media zullen over lezen of horen?! Zijde zot, ja!? Zoiets moet zoveel mogelijk
geheim gehouden worden, net zoals alle overvallers automatisch jongeren
worden en het schuim van de richel herbenoemd wort tot kansarmen.
Naast die twee hoger
vermelde voelsprieten van de zee-mijn, zijn er nog de voelsprieten van de
werkloosheid, van de lege sociale kassen, van de lege pensioenkassen, van de
ontevredenheid onder de bevolking wegens allerlei plagerijen zoals GAS-boetes,
flitspalen, slecht onderhouden wegen, hoererende en boelerende politici, aanpapperij
met vreemde ideologiën, enz. Enfin, meer ontploffingsgevaar dan bij een bende
Muzelmannen met allemaal op scherp staande bomgordels om.
*
Kijk, beste mensen : ik
ben van nature, zoals de meeste van mijn landgenoten, opgewerkt van karakter.
Maar teveel is tgrop, en trop is teveel.
°°°
Ter zake :
Belgen betalen hoogste belastingen in heel Europa
® Hans Brockmans in Trends
De Belgen betalen de hoogste belastingen en
socialezekerheidsbijdragen in Europa.
°
De Tax Liberation Day, de dag dat een burger stopt
met aan de overheid te betalen en voor zichzelf begint te werken, valt dit jaar
op 8 augustus. Dat is een Europees record. Vorig jaar was ons land al de nummer
één, toen die dag op 5 augustus viel.
De gegevens komen uit de studie The Tax Burden of
Typical Workers in the EU 27 van de conservatieve denktank New Direction The
Foundation for European Reform. De reële lasten dus inclusief sociale
bijdragen en btw stegen in Europa van 44 ,89 procent in 2012 naar 45,06
procent in 2013. In België bedraagt de reële belasting 60,25 procent. Voor elke
euro die een Belgische werknemer overhoudt, moet de werkgever 2,52 euro
betalen.
Hoewel de studie dat minder sterk benadrukt, blijkt
er ook uit dat de Belgische werknemers de duurste brutolonen van alle Europese
landen hebben (58.235 euro, RSZ-bijdrage inbegrepen). De Bulgaren zijn het
slechtst af met een brutoloon van 3956 euro, waarvan ze 2470 euro overhouden.
Na betaling van alle lasten eindigt de Belg op de tiende plaats in de Europese
lijst.
De vroegste Tax Liberation Day breekt aan in Cyprus
op 14 maart. Daarna volgen Ierland en Malta. Frankrijk en Australië staan met
België in de kopgroep van landen met het hoogste overheidsbeslag.
Zij die dachten dat de Belgische belastingen
slechts in één richting konden bewegen, naar beneden, hadden het fout,
concludeert de studie. Vooruitkijkend ziet het ernaar uit dat de Belgische
leiders die koppositie willen behouden. In maart 2013 kondigde de regering-Di
Rupo aan de schuldgraad van 100 procent van het bnp te verlagen door activa te
verkopen, minder uit te geven en uiteraard de belastringen te verhogen.
°°°
Net
als bij de rattenvanger van Hameln, blijft de massa de goed-nieuw show volgen. Vooral
op dagen als deze 1 Mei. Een beetje gelijkend op het avontuur van de 800.000 Brave
Hendrikken die hun spaarcentjes toevertrouwdenaan de ACW-bazen, in de vaste overtuiging dat die het wel beter zouden
weten.
*
Ach
Toebackske, jongen toch! Het land heeft al die multinationals; die 45 miljard per
jaar uit het land wegzuigen aan ontdoken belastingsgeld, even nodig al de vis
het weter. waarin onze zee-mijn van burgerlijke onrust zwalpt. Dat het zover is
kunnen komen, is alleen te wijten aan de jarenlange onbekwaamheid van s Lands bestierders.
Nu is het te laat om de put te vullen : het kalf is verdrinken.
Er
blijft U dan ook niet anders over dan een goede biecht te spreken speciaal voor
goede socialisten, en U vervolgens terug te trekken in een soort
kluizenaarsbestaan. Wel bekome het U, Broeder!
Eerst was ik in de tekst
van Annemans (zie hieronder) begonnen met gele markeerstift. Maar algauw kleurde
bijna alles geel. Net een Vlaamse vlag, waar alleen de Zwarte Leeuw ontbrak.
In een opiniestuk in het
magazine Doorbraak stelde Economist Mohamed Talhaoui (wie is dat?) dat
de politieke linkerzijde in Vlaanderen enorme kansen laat liggen door zich
haast allergisch af te zetten tegen elke Vlaamse verzuchting, laat staan
Vlaamse zelfstandigheid. In zijn soms vreemde denkoefening wordt het Vlaams
Belang per definitie uitgesloten, gezien ze zijn inziens, vooral focust op
perfide vreemdelingenhaat en zich in extreem-rechts vaarwater bevindt.
Clair, dacht ik. Dat
moeten we hebben : we spreken niet langer van de kat en de viswinkel, we
zwijgen over christelijke symbolen, we doen gewoon ons ding. Net als vroeger.
Maar anders. Hoofdzaak is dat het doel bereikt wordt. Vrij & Vrolijk, maar
vooral Vrij. Onafhankelijk.
°°°
Ter zake :
Gezocht en gevonden: republikeinse volkspartij
Het opiniestuk van Mohamed Talhaoui werd druk
aangeklikt en besproken. We vroegen een reactie van Gerolf Annemans (Vlaams
Belang) en Zuhal Demir (N-VA). Vandaag Annemans, morgen Demir.
Met de grootste belangstelling heb ik het
opiniestuk van Mohamed Talhaoui gelezen.
En raar maar waar: een aantal punten van zijn
analyse zouden zo uit onze webstek kunnen geplukt zijn. Inderdaad blijft links
verkrampt plakken aan de Belgitude en wordt zo een conservatief,
systeemondersteunend kartel in Vlaanderen, met S.PA en Groen! in de hoofdrol.Het is al jaren een bron van hilariteit
binnen de brede Vlaamse beweging. En jawel, samen met ons stelt Mohamed
Talhaoui, die zijn carrière ooit begon als VLD-politicus,vast dat de N-VA gekozen heeft voor een
donkerblauwe liberale koers. Dat geeft het voordeel van de duidelijkheid: de
gewone Vlaming, die niets met de beurs van doen heeft en gewoon schrik heeft
voor zijn job of zijn pensioen, heeft - laat ons zeggen- in de partij van Bart
De Wever eigenlijk niet veel te zoeken. En zeker, er is ruimte in Vlaanderen voor
een partij met een sterk sociaal profiel binnen een autonomistisch,
republikeins perspectief. Die partij bestaat ook, alleen heeft Mohamed Talhaoui
dat niet opgemerkt, omdat zijn analyse, met alle respect, door een aantal
politiek-correcte clichés wordt bezwaard.
Vooral het links/rechts-antagonisme speelt hem
parten. Waarbij links, ik neem aan: zijn positie -, uiteraard staat voor het
sympathieke, progressieve, democratische, emancipatorische project, en rechts
voor alles wat dat project belemmert, the Empire of Evil. Het gaat dus veeleer
om etiketten en stigmas, met vooral de term extreem-rechts als uitsmijter en
vloekwoord, meer bepaald in de richting van mijn partij. Maar waar staan die
termen concreet voor? Niemand weet het nog. De geschiedenis en de feiten
vertellen een ander verhaal, vandaar de lichte consternatie in de persoon van
Mohamed Talhaoui.
Assemblée Nationale
De links-rechts-tegenstelling, zoals hij
ongetwijfeld weet, stamt uit de periode van de Franse Revolutie, waar in de
Assemblée Nationale de koningsgezinden rechts van de voorzitter zaten, en de
rebellen, de tegenstanders van het Ancien Régime, links. Tot die fractie
behoorden onder de meer de republikeinen en de volksnationalisten. Wel, wij
zijn het dus beide: volksnationalist en republikein. Het Vlaams Belang zou toen
zeker links gezeteld hebben, en de socialisten en groenen van vandaag rechts.
Ideologisch ongemak, Mohamed?
Inderdaad, een linkerzijde die een Belgicistisch
status-quo verdedigt, inclusief de monarchie, de machtspositie van de vakbonden
en hun betrokkenheid in het financieel-speculatieve netwerk, inclusief de
Europese vrijemarktcultus,- in hoeverre is die nog links?Anderzijds, een partij als het Vlaams Belang,
die gaat voor méér democratie, een Vlaamse republiek onder een presidentieel
regime, met sterke sociale accenten, en zeer kritisch is voor een religieuze
ideologie die de vrouw onderdrukt en homos verbanvloekt - in hoeverre zou die
partij anti-emancipatorisch of, godbetert, ondemocratisch wezen?
Om het hem, en heel de Vlaams-Belgische linkerzijde
nog moeilijker te maken, vaart het Vlaams Belang momenteel een koers die sterk
gericht is op de sociale themas. Wij hebben ons altijd opgesteld als partij
van de kleine man of vrouw en sinds een jaar of vijf gaan wij ook expliciet
voor een zorgzame, solidaire samenleving met een sterk sociaal vangnet,
uiteraard mits het elimineren van misbruiken, fraude en de onduidelijke en
ongelimiteerde transfers naar altijd hetzelfde zuidelijke landsdeel. Het
word-rijk-flamingantisme is aan ons niet besteed. Daarin verschillen we
wezenlijk van de N-VA. Toch is onze sociale filosofie op haar beurt verschillend
van de klassieke linkse recepten- en hier speelt weerom het gedateerde
denkkader van Mohamed Talhaoui hem parten.
Bewegingen als de Arabische lente, die bij de heer
Talhaoui toch een belletje moeten doen rinkelen, laten (onafgezien van allerlei
andere manipulaties) zowel emancipatiedrang als volksnationalisme ongegeneerd
samengaan. De sterke vervreemding (een woord nota bene met marxistische
wortels) die is opgetreden met de opkomst van de global village, het gevoel van
ontworteling en onveiligheid, doet mensen terug verlangen naar een vaste stek,
noem het maar een nestwarmte waar we elkaar herkennen rond gedeelde waarden en
normen, om het woord identiteit niet te moeten gebruiken. Is dat conservatief?
Rechts? Etiketten kunnen me eerlijk gezegd weinig boeien. De essentie zelf wél.
Zoals Mohamed Talhaoui houdt aan zijn Berberse identiteit, zo houden wij aan
onze Vlaamse. Met dien verstande dat het Vlaams Belang dit land als een stuk
Europese cultuurruimte beschouwt, met een beschaving die zichzelf wenst te
respecteren. Mag het nog?
Vast staat dat de klassieke linkerzijde in
Vlaanderen die behoefte aan plek en stek blijft negeren en dus ook daarom de
autonomistische trein mist. Het Vlaams Belang erkent die behoefte aan een
thuisgevoel en sociale cohesie wél als reëel en authentiek. En het is ook op
dat niveau dat solidariteit primair moet georganiseerd worden: het niveau
waarop mensen zich met elkaar verbonden voelen. Voor ons is dat het Vlaamse
niveau. Geen regio, geen deelstaat, maar een volwaardige republiek, begrepen
als Res Publica, een vrije én solidaire burgergemeenschap met een goed
evenwicht van rechten en plechten. Zowaar het sociaal contract van de
Verlichtingsfilosofen dus. De vraag, welke plaats het Vlaams Belang in die
republiek voorbehoudt aan allochtonen en niet-Europese inwijkelingen, verdient
een duidelijk antwoord, en is rechtstreeks op J.J. Rousseau geïnspireerd: wij
zijn voor een pluralistische democratie, die grondwettelijk haar basiswaarden
heeft verankerd waaraan niet te tornen valt. Zoals daar zijn: vrijheid van
meningsuiting en pers, gelijkheid van man en vrouw, godsdienst als een strikte
privé-zaak in een lekenstaat. Een leidcultuur dus, laten we maar een kat een
kat noemen.
Weerom: is dat nu links of rechts? Ik laat de heer
Talhaoui er rustig verder over mediteren. De vraag is voor het Vlaams Belang
zelfs niet relevant en waarschijnlijk ook niet voor de zes miljoen Vlamingen.
Die liggen wel wakker van de crisis, de uit de pan swingende criminaliteit door
de open grenzen en het groeiende moslimextremisme. We moeten niet ver gaan
zoeken, de feiten en cijfers waaien ons dagelijks tegemoet. Uit het recente
onderzoek, uitgevoerd door de Gazet van Antwerpen, blijkt dat één tiende van de
moslimjongeren ronduit met het islamextremisme sympathiseert. 25% heeft de
lokale Imam al haatpreken tegen de Westerse samenleving horen geven. En in
Boston blijken de daders van de aanslag uit een moslimextremistische hoek te
komen. Dat betekent dat er wel degelijk een probleem is, zoals het Vlaams Belang
al decennia aankaart. En dat een zogenaamd multiculturele samenleving, die
levenskansen geeft aan extremistische subculturen, op langere termijn haar
eigen graf graaft. Dit werkt gewoon niet.
Identitair verhaal
Het Vlaams Belang is sociaal vooruitstrevend, zoals
uit ons congres van 2 juni e.k. zal blijken, én institutioneel revolutionair:
wij durven als enige partij dat woord nog te gebruiken. Maar het naïeve
multiculturalisme van de jaren 80 en 90 van vorige eeuw is geen optie meer,
dat begint nu zelfs bij de linkerzijde door te dringen, zie o.m. de columns van
Groen-ideoloog Luckas vander Taelen.
De zoektocht naar onafhankelijkheid en de eis tot
sociale rechtvaardigheid zal dus, wat ons betreft, gepaard gaan met een
identitair verhaal (wie zijn we, waar staan we voor?) én met een grondwettelijk
debat (wat voor samenleving willen we? Met welke grondwaarden?). Links heeft
hier bij voorbaat forfait gegeven, dat is dan haar probleem, en terecht ook de
ergernis van Mohamed Talhaoui. De metapolitieke agenda van de Vlaamse Beweging
is nochtans duidelijk: N-VA en Vlaams Belang komen hopelijk op het historische
momentum tot één front, maar nadien, eens de onafhankelijkheid bereikt,
vervullen ze in die Vlaamse natie een eigen, specifieke rol.
Die
profilering is nu reeds aan de gang en dat is een goede zaak. Terwijl het
linkse politiek establishment in Vlaanderen zich hopeloos vast rijdt in de
Belgicistische logica (en wie zijn wij om hen tegen te houden?) worden vandaag
de krijtlijnen uitgezet van een politiek landschap, eens Vlaanderen
onafhankelijk is. Daarin heeft de N-VA zich de rol toebedeeld van
VOKA-spreekbuis en wat in de tijd van de Volksunie van weleer een
dokterspartijgenoemd werd, terwijl het
Vlaams Belang uitgaat van de brede volksklasse,de werknemers, de kleine zelfstandigen, de bescheiden stadsbewoner en
waarom niet, de fermette-Vlaming.
Niets belet dan een groepje Trotzkisten, of groene
jongens, of gedreven christenen, of voor mijn part zelfs een moslimpartij, om
in dat post-Belgische Vlaanderen het politieke spectrum mee kleur te geven: hoe
meer zielen, hoe meer vreugd. Een zeer kleurrijk pallet aan politieke
oriëntaties, precies zoals Mohamed Talhaoui het verwoordt . Voor de
traditionele partijen van vandaag zie ik, eerlijk gezegd, de toekomst donker
in. Het zijn de nieuwe partijen die het DNA zullen leveren van een politieke
herverkaveling.
Wie deze nuttige polarisatie vandaag niet bemerkt,
is ziende blind. Dat er geen alternatief is voor de ultra-liberale lijn van de
N-VAis dus pertinent onjuist. Alleen
wordt het Vlaams Belang als radicale onafhankelijkheidpartij door het Belgische
systeem niet gedoogd en dat beschouwen wij, niet gehinderd door een
kortetermijn-marketinglogica, als een voordeel.
Als de
Mohamed Talhaoui als wetenschapper heel eerlijk en onbevooroordeeld onze
politieke geschiedenis van de laatste twintig jaar bekijkt, dan zal hij moeten
toegeven dat de termen racisme, ondemocratisch en extreem-rechts pure stigmas
waren, gecreëerd door het Belgisch establishment en op het Vlaams Belang
geprent, als staatsgevaarlijke onafhankelijkheidspartij. Er zijn politieke
processen tegen ons gevoerd, men heeft Jean-Marie De Decker en nadien de N-VA
naar voor geschoven als democratisch alternatief, maar de Vlaamse Beweging, de
beweging in Vlaamse richting,heeft in
haar geheel nooit bakzeil gehaald en haar autonomistisch perspectief opgegeven.
Dat moet traditioneel-links hoog zitten.
En neen: een
stem op het Vlaams Belang is geen verloren stem, maar een krachtig signaal. Dat
was in het verleden zo en het zal ook zo in de toekomst zijn. Wij willen de
kool en de geit niet sparen en rondjes draaien in een confederalistisch
discours zoals de N-VA dat doet, om toch maar de grootste partij te kunnen
zijn. Politiek gaat ook over principes, voor ons toch, en over maatschappelijke
perspectieven. Over eerlijkheid en radicaliteit, sensibiliseren en overtuigen,
niet alleen over marketing en het bestuderen van peilingen. Niet prutsend
zoals voorheen, maar daadkrachtig zonder omzien, ik had het niet beter kunnen
zeggen.
Kort
samengevat: mogelijk ben ik de voorzitter van de partij waar de Mohamed
Talhaoui naar op zoek is. Hij zal het zich misschien anders voorgesteld hebben,
maar zo liggen de politieke kaarten, en niet anders. De rest is academisch
dagdromen.
°°°
Of
ik iets toe te voegen heb, Waarde Heer Voorzitter? Tja, zal ik pas weten als ik
Uw werkstuk nog zo een keer of tien heb herlezen.
Wat
zal ik zeggen. U bent inderdaad de Ridder die in de arena stapt zonder het
botte mes van de uitdaging, maar met het fijne rapier van de loepzuivere
argumentatie. Valt te bezien of Uw en mijn tegenstrevers dat zullen
appreciëren. Willen appreciëren, wil ik, zeggen.
Die
tegenstrevers zijn wel niet van de slimsten, maar nog niet zo stom, dat ze de wijd
gapende afgrond Post Belgium niet
zien. Ze zullen dus reageren zoals ze al altijd gedaan hebben met leugens en met scheldpartijen omhet Vlaams Belang in het verdomhoekje te
blijven drummen. Die drie staatsdragende kleur-partijtjes vertegenwoordigen
in Vlaanderen nog amper 3 keer 10 % en dat zijn in hoofdzaak dan kiezers uit
hun goed gesmeerde en overbevolkte organisaties, die vechten voor het smeer van
de kandeleer. De 70% meerderheid in Vlaanderen wordt geregeerd door de Waalse
socialisten die het land in hun catch-as-you-can greep hebben.
Al
jarenproberen de media en het
Establishment om de Groenen op het voorplan te praten, in de mening dat ook
deze keer de perceptie het haalt op de realiteit, maar die hring raadt niet. Wegens al te gortig.
Maar
gelijk heeft u : aan die 70% Vlaamse zwijgende meerderheid moet een stem
gegeven worden. Met Uw glashelder discours moet U hen kunnen overtuigen. Als U
nu uit de aantredende jeugd ook nog staatsmannen (en vrouwen) kunt smeden,
zal blijken dat Uw strategie de beste is. Bloemenkransen worden dan Uw deel
naast blij festoen.
Op
hoop, nee, in de zekerheid van zege, bieden wij U alvast op deze heugelijke 1
Mei 2013 een boeketje muegetjes aan voor Uw dame.
Heeft
U ondertussen al enig nieuws van de Geert uit Holland? En met Dame Le Pen, uit
het armlastige Vrankrijk, gaathet goed?
Ik weet uit vroegere contacten, dat Uw Frans meer dan behoorlijk is, en dat
siert U. Altijd oppassen voor de Zuiderse land-honger, dat weet U beter dan ik.
Al eens gepolst naar de omwisseling Wallonië/Frans Vlaanderen in een win-win
situatie?
Nederland
is gisteren een nieuwe bladzijde van zijn geschiedenis begonnen. Misschien dat
de nieuwe koning Willem Alexander er iets voor voelt, moesten jullie de Oranjes
de kroon over de Zuidelijke Nederlanden aanbieden, indachtig het devies dat wat God verbonden heeft, de mens niet scheidde .
Misschien
dat de Coburgers dan eindelijk hun eigen droom kunnen waar maken, om bij
Hollande de kroon op te eisen waarvan ze al vele jaren dromen ..Meteen zouden
al hun huidige lakeien ook van straat zijn. Stel U voor : il Terminatore als
directe hofmeier aan het Hof van de Franse koning.
Ons
Mieleke is ziekskes. Fwiet! Wuift hij met koortsige knuist. La me gerust! - Lacht e bitje met joen Metje, zou men in West
Vlaanderen zeggen .
Ik ken dat verhaal, beste Miele!
Mor ge stoat der veur, en ge moet der deur! Doodgaan is er bijlange nog niet
bij : eerst moeten de Eurocraten op haar bek gaan, en moet Petrus Romanus zijn ding
gedaan hebben. Voor geen geld van de wereld zouden we dat willen missen! Wat
gij?
Mag ik wat zeggen, Walter?
Van den enen op de anderen dag is de zomer in t land. De prma vera hebben we dit
jaar overgeslagen. Van de gure natte winter, direct in de verzengende hitte van
de Mediterrane zomer!
Koeien in de wei zien in
Italia is een wereldwonder op evenveel poten. Hier zijn namelijk geen weiden
als wiegende zeeën, maar schrale vulkaangronden volgestouwd tot op de boord van
de vele kloven, met eeuwenoude knoestige olijfbomen. En toch zag ik daarjuist
een paar van die zeldzame koeien hun rondjes lopen op hun paddocks, de staarten
in de lucht, met zotte sprongen net als pensionaats-meisjes met losse vlechten
als ze den boer op mogen. Koetje-boe, zei de koe en ze beviel van een losse
vlaai, vers van de pers. Hoe kan een mens dan ziek zijn?
Toen ik vandaag om 08 uur
buiten keek, was het al 25° in de schaduw. Door de overvloedige regen van het
voorjaar, groeit het gras langs de straatkanten een halve meter per dag. Nog
een week of zo, en de forestiëri (boswachters) rijden weer rond met schreeuwerige
waarschuwingen voor brand. Hoog droog gras en bottende olijfgaarden vol olie :
geen gezonde combinatie, als U het mij vraagt.
Wij, strangers in the night,
ondergaan de sotternijen van dit voorjaar met stijgende verbazing. De
originals rond ons doen net alsof dit iedere dag gebeurt. È
caldo (wat n hitte) zeggen ze er alleen bij, dezelfde vaststelling
als de bakker bij het openen van de oven. De dagen voordien hoorden we niets
anders dan Piove, (van pleuvoir, regenen) de even droge vaststelling dat
het regende dat het goot. Buitenmensen zijn inderdaad spaarzaam met woorden. Uw
antwoord mag dan neen-schudend, of ja-knikkend, een kort en duidelijk Si
zijn. Na een half uur kent U al voldoende Italiaans omdeze conversatie te voeren. n Buongiorno +
gebarentaal is het Esperanto van de streek! Al moet U daarbij wel goed de oren
spitsen. Want van Schoon Italiaans heeft men in deze streek nog niet veel
gehoord.
Daarom is alles hier zo fris
en zo spontaan. Zoals het al duizenden jaren is.
Ik zou zelfs niet
verwonderd zijn, moest hier ineens op deze landweg een cohorte Romeinse soldaten
in looppas voorbijkomen. De cadans van hun sandalen, het rinkelen van hun
harnassen en het blinken van de rijk versierde schilden en de korte brede
zwaarden door de struiken aan mijn kant van de weg beneden mij, doen mij een
ogenblik twijfelen. Maar t is verdorie de bereden cavalerie van het naburige B
& B dat zijn vroege gasten een onvergetelijke rit heeft aangeboden door
deze lusttuin. Wreed dat de rust der Etruskengraen overal in t rond daardoor verstoord
moet worden.
*
Hallo, Mieleke, bent U nog
daar? Voelt U zich al een beetje beter? Wil dan AUB overgaan tot de
hoofdschotel van dit stukje
°°°
Ter zake :
Presiident Peres naar paus Franciscus voor vrede
Midden Oosten
*
Nieuwe paus mogelijk nog dit jaar naar het 'Heilige
Land'
Zal paus Franciscus erin slagen de vlag van het
Vaticaan boven Jeruzalem te laten wapperen?
De Israëlische president Shimon Peres brengt
volgende week een bezoek aan de nieuwe paus Franciscus in het Vaticaan in Rome.
Eén van de belangrijkste doelstellingen van beide mannen is het vastgelopen
vredesproces tussen de Joodse staat en de Palestijnen weer vlot te trekken.
Tevens krijgt Peres van de burgemeester van het stadje Assisi de allereerste
speciale Ere-medaille voor de Vrede uitgereikt voor zijn 'unieke bijdrage aan
de dialoog en het streven naar vrede.'
Net als Yasser Arafat en Barack Obama ontving
Shimon Peres ooit de Nobelprijs voor de Vrede, en daarnaast nog een groot
aantal andere 'vredes'prijzen. Vrede in het Midden Oosten lijkt anno 2013
echter verder weg dan ooit, maar dat weerhield Peres er onlangs niet van te
zeggen dat hij gelooft dat Israël in 2018 eindelijk in vrede met zijn
buurlanden zal leven.
'Kans op vrede bijna verkeken'
Zowel de Jordaanse koning Abdullah als de
Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry waarschuwden de
afgelopen weken dat de kans op vrede bijna verkeken is. Kerry gaf het
vredesproces nog maximaal twee jaar, en Abdullah zei dat alleen Obama nog voor
vrede in het Midden Oosten kan zorgen.
We horen echter al vele jaren dat de kans op vrede
bijna verkeken is en dat er 'volgend jaar' een definitief vredesakkoord zal
worden getekend. En ieder jaar opnieuw blijkt er niets van terecht te komen en
geven de partijen elkaar steevast de schuld van het vastgelopen vredesproces.
Franciscus
nog dit jaar naar Israël?
Naar verluid zal Peres de paus uitnodigen om nog
dit jaar het 'Heilige Land' te bezoeken. Als provinciale leider van de Orde van
Jezuïeten in Argentinië deed Franciscus dat al eens eerder, namelijk in 1973, pal
na het uitbreken van de Yom Kippuroorlog.
Journalist en econoom Tzvi Ben Gedalyahu
constateert cynisch dat Peres, de paus en Kerry ongetwijfeld gaan proberen 'hun
favoriete hobby, het vredesproces' nieuw leven in te blazen. 'Vooral (de quasi
katholieke) Kerry heeft dat nodig, omdat hij zich anders met minder prettige
zaken moet bezighouden zoals vrede sluiten met chemische wapens, de Moslim
Broederschap leren wat democratie is en zichzelf overtuigen dat Iran gewoon
zo'n moslimland is dat echt van Joden en Christenen houdt, maar vooral van
Katholieken.'
De Israëlische ambassadeur bij het Vaticaan, Etzion
Evrony, had kort na de inauguratie een ontmoeting met Franciscus. 'De paus
begroette hem in het Hebreeuws. Wow, hij zei 'Shalom'. Dat betekent 'vrede', maar
ook 'hallo' en 'tot ziens',' merkt Gedalyahu sarcastisch op. (1)
Tweede Vaticaan in Jeruzalem
Eind januari sloot Israël na 20 jaar onderhandelen
een historische overeenkomst met het Vaticaan, dat hiermee de gedeelde
zeggenschap heeft gekregen over de bovenkamer waar Jezus met zijn discipelen
het Laatste Avondmaal zou hebben gevierd.
Al in 1992 sloten president Shimon Peres en andere
hoge officials een geheim akkoord met het Vaticaan waarin werd beloofd dat de
Oude Stad in Jeruzalem uiteindelijk aan de paus zal worden overgedragen, zodat
er een 'Tweede Vaticaan' ontstaat waarin de drie grote religies van de wereld
zullen zijn vertegenwoordigd, maar onder autoriteit van de pontifex maximus.
Pas nadat dit akkoord werd gesloten knoopte het Vaticaan in 1993 -toen Israël
al 45 jaar bestond- diplomatieke banden aan met de Joodse staat.
Volgens sommige Evangelische Bijbeluitleggers was
het in januari 2013 ondertekende akkoord, waar in de media nauwelijks enige
aandacht voor was, van groot profetisch belang vanwege de theorie dat de
volgende en laatste paus 'Petrus Romanus' de in de Bijbel voorzegde Valse
Profeet zal zijn die in de eindtijd de Antichrist zal helpen. Om dit scenario
mogelijk te maken is het nodig dat het Vaticaan inderdaad de controle krijgt over
de Oude Stad in Jeruzalem. Het is niet ondenkbaar dat er dan een nieuwe Tempel
zal worden gebouwd die zal worden opengesteld voor alle religies.
Xander
°°°
O
Ja! Ik vergat het bijna : de verdwenen Beschaving der Etrusken, waarvan de Feniciërs,
dat zeevarend volk uit de Oudheid, getuigden, dat die s nachts in hun heuvels
het vuur van de hel aanstookten, is met de jaren, niet verdwenen, maar is
ondergronds gaan leven. Op de laaiende vuren, van einder tot einder weerspiegeld
in de donkere sterrenhemel, onbereikbaar ver en veilig in hun eeuwige wouden, smeedden
ze het staal voor de hardste zwaarden en de scherpste speerpunten ter wereld voor
hun kopers, en daarnaast ook het fijnste goudbrokaat ter wereld, door vele
koningen en keizers bevochten, en in onze dagen nog regelmatig weg geroofd uit
de weer eens ontdekte sarcofagen, ergens in een onbekende grot, gewonnen
verloren aan de rand van de weg.
Het
is geen verhaal die de voorjaars-moeheid verdrijft, maar het sluit wonderwel
aan bij de geschiedenis van de Petrus Romanus uit oude voorspellingen. Want
alles is al eens gebeurd. Dat bewijzen de hier t allenkante achteloos
neergezette tomben waarvan het beeldhouwwerk uit hardsteen door de tand des
tijds bijna helemaal is uitgevlakt. De harde lijnen zijn als door een kinderhand
weggestreeld : het ouderpaar (zie afbeelding) dat geniet van de eeuwige rust,
ligt gezellig aan de dis, leunend op elkaar. Als even zovele Sfinxen van Gizeh,
raadselachtig, machtig en teder. Een stenen glimlach uit het verleden, als
troost voor wat nog komen moet?
*
Ik
blijf nog wat na-soezen. Fteewheelen als U wilt. Laat de gordijnen dicht,
Vrouw-lief, en hou de honden stil. Hier is een genie aan het werk.
H Catherina van Siëna, patrones van Italië en de
lakenhandelaars. Co-patrones van Europa.
Sint-Katarina
draagt de roem van de boomgaard in de bloem
.
Kerkpilaren en andere Heiligen hebben zowat hun
tijd gehad. Enfin. Tijdelijk toch. Het doet me denken aan dat stoffig porseleinen
Lievevrouwbeeldje van ons Ma, dat ze ooit had laten instelleren in een
kapelletje van 30cm hoog, boven de voordeur. De Pastoor was het komen wijden
en heel het gebuurt kwam in de Meimaand daar bijeen om te bidden voor de vrede.
De kleuren zijn verbleekt, het gouden kroontje is vaal geworden. Maar toen het
huis verkocht en leeggemaakt werd, kwam het samen met een hoop andere rommel
die niemand wilde, mee met mij. Nu denken de mensen die het hier zien, dat het
uit godsvrucht een plaatsje gekregen heeft in ons huis. Tja, Sint Franciscus
die hier ooi in de geburen predikte voor de vogeltjes, is onze grote Maat en
waarom zou die geen beetje gezelschap mogen hebben aan de Moeder Gods?
*
Ziezo, een beetje in de stemming? Misschien tijd nu
om over het jonge meisje Catharina van Siena op Wikipedia te lezen, die
gezegend met een scherp verstand en een nog scherpere tong, in haar tijd Keizers,
Koningen en Pausen niet alleen rond haar vinger draaide, maar hen ook nog
voordeed hoe die zich dienden te gedragen.
Zeg dus niet te gauw, t is weer een vrouw, als er
ergens een modern mirakel gebeurt. Waarom ik daarbij ongewild bij Pen & Pas
aan de arm van Geert Wilders uitkom, staat in de sterren geschreven. De
terugkeer van de Pausen van Avignon naar Rome stond toendertijd ook niet in het
scenario, en toch veranderede het de loop der geschiedenis.
.
1360 - ALS HET VOLK
SLIMMER IS DAN DE LEIDERS
°°°
°°°
Over de voetbal,
verkeersperikelen en over de toevloed van Franse werkkrachten aan de afrit E17
Waregem. Voor mij als Zuid West Vlaming is het al langer een streling voor het
oog, zij het een streling met gemengde gevoelens tot gevolg Net alsof men een
mooie vrouw ontmoet, maar dat die bij nader toezien een verlopen zwarte heks in
boerka blijkt te zijn.
Brutaal, zegt U? Eb gelijk
heeft U!!!!
Waregem. Werkdag tussen 7u30 en 7u45. Afrit E17.
Het verkeer stokt en valt stil. De Heren van de Vlaamse wegenbouw hebben
bovenaan waar het snelweg-verkeer moet inschuiven in het gewoon verkeer, niet
zoals in de Limburg, ronde punten gepland, maar een serie verkeerslichten die
nooit op elkaar afgestemd geraken. Aanschuiven. Bijna van in Deerlijk, richting
Deinze. Allemaal Franse nummerplaten, met 58, le Nord. Veel getaande
gezichten. Onderweg om op tijd op het werk te zijn .Le patron nest pas facile,
tu sais!
Kort voor 8 uur is de
afrit vrij voor het gewone verkeer en voor de laatkomers .
Die mensen, meestal met 4
in een auto, hebben maximum 40 Km
gereden, aan de grens is niemand moeten stoppen .Zij weten : goed loon voor
goed werk. Mais pas de cartottentrekkers, hein!? En dat bidden op de werkvloer
och men went aan alles.
Dottgnies, Moeskroen, Waasten,
enz, vroeger allemaal Vlaamse Gemeenten, zijn ondertussen grondig verwaalst
en de bevolking, tot ver over Doornik en Mons, vertikt het, om aan hun
achterdeur, in de Vlaanderens te komen hun rood verdienen. Test fou, non?! Op
dat uur slapen zij nog, want de cafés zijn laat open gebleven, en die slapen dus
ook lang uit. De dagen duren lang en iedereen is het al lang voorbij aan werken
nog maar te denken. Hoe ze de dag doorbrengen mag Joost weten, maar het is pas
tegen de avond dat hun dag begint.. Dan gaan ze luisteren naar de Voorman van
het syndicaat in het Mauson Communal,
die afgeeft over het Patronaat
U gelooft mij niet? De werkgevers
smeken om volk, zij leggen bussen in om ze op te halen, de lonen zijn hoger dan
in Frankrijk?? Tot dat, moegetergd, de een na de andere de deuren sluit.
JaJa, het beleid van Di
Jeanetto is een zegen .Hollande kan het ook mooi zeggen, zo, dat van het geld
halen waar het zit. Maar de werkende mens weet dat er brood op de plank moet komen en
dat het geld niet aan de bomen groeit.
°°°
Ter zake :
Franse grensarbeiders blijven komen
*
De invoering van het grensarbeidersstatuut remt de
Fransen niet af om te komen werken in België. Dit blijkt uit een studie van
Eureschannel.
Volgens de nieuwe regeling op grensarbeid genieten
Fransen niet langer van een fiscaal voordelig statuut, maar de hogere lonen in
België blijven aantrekkelijk genoeg om de fiscale neutraliteit te compenseren.
In de praktijk werken vijf tot zes maal meer
Fransen in België dan omgekeerd. Volgens de laatst gepubliceerde cijfers van
het Riziv werkten in juni 2012 meer dan 36.800 Fransen in België tegenover 6700
Belgen in Frankrijk.
De nieuwe regeling voor grensarbeiders geldt sinds
1 januari 2012. Fransen die voor die datum al in België werkten, blijven in
principe genieten van een fiscaal voordeel, en dat tot in 2034. De regelgeving
geldt dus alleen voor nieuwkomers.
Voka voerde promotie om de Franse arbeiders te
blijven lokken met de campagne Vous êtes les bienvenus. Ook de hoge
werkloosheidscijfers in Noord-Frankrijk bieden een verklaring. (KC)
°°°
Die
verkeers-situati in Waregem aan de E17 over van zeer recente datum. Eerst was
er de Ring, die eindigde pal boven de brug van de autostrade. Eerst heeft men, op
de ring, net voor de brug, verkeerslichten geplaatst ten gerieve van ander
buurtverkeer. Hadden die maar gesynchroniseerd geweest met hun collegas die 20
meter eerder ander buurt-verkeer dienden te regelen. Maar helaas! Toen rees na
korte tijd het lumineuze idee om het verkeer van de snelweg eveneens te
kalibreren door middel van 1 verkeerslicht voor de oprti, en1 verkeerslicht
voor de afrit.
En
het is gelukt : het verkeer zit niet meer in de war : het staat stil .
Wij
zijn géén deskundigenter zake, maar één rond punt op de Ring, een paar meter
voorbij de brug over de autostrade, had alles opgelost, zonder 1 verkeerslicht.
Daar is er plaats voor 5 voetbalvelden. Ieder voertuig had hoogstens 150 meter
moeten omrijden, om vlot deze verkeerswisselaar te wisselen .daar waar er nu,
op die afstand 5 verkeerslichten staan
*
Wedden
dat de Diensten van t Crevitske, t Ministerske van Verkeer & Waterstaat, niet eens weet, dat er in Waregem een afrit is
van de E17 ..Maar dat zal nu misschien gaan beteren, nu de boerkes van den
EsseVee Zulte-Waregem in Hoogste Klasse kampioen speelt, en al die Hoge Heren
en nog Hoger Madammen dat woud van altijd rode lichten moet overleven .