MET SNELTREINVAART DOOR DE DAGEN
Foto

Foto

Inhoud blog
  • 906 - EEN CLOWN-KONTDRAAIER OP DE DANSVLOER HEEFT ALTIJD SUCCES
  • 905 - HET APENLAN D NA MEI 2024
  • 903 - DE STILTE VOOR DE STORM IS VEEL TE LUID D E E L I I
  • 903 - DE STILTE VOOR DE STORM IS VEEL TE LUID
  • 903 - DE STILTE VOOR DE STORM IS VEEL TE LUID


    Foto

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Zoeken in blog


    VOOR WIE GRAAG EEN EINDJE MEERIJDT
    23-11-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5186 - V.V.B.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    ****

    Ieder vogel zingt zoals het gebekt is.

    *

    Orde en regelmaat geven zin aan het leven. Als daar nu nog rechtlijnigheid bijkomt, is zo iemand inderdaad eventueel een favoriet van mij. Met getreuzel koopt men geen boter.

    *

    Hier wordt gelijktijdig de nieuwe Barbara Pas met haar nieuwe echtgenoot ten tonele gevoerd. Wij wensen langs deze weg het jonge paar een gelukkige toekomst toe. Heil en zegen op al hun Vlaamse (express-)wegen!

    *

    De Liefde is wonderbaar. De Liefde liegt niet. De Liefde bedriegt niet. De Liefd steunt (à la Trump?) die ene grote universele Waarheid: Eigen Volk Eerst.

    *

    https://doorbraak.be/vvb-voorzitter-stapt-op/?utm_medium=push&utm_source=meldingen

    VVB-voorzitter stapt op

    *

    Bart de valck, voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging (VVB) heeft ontslag genomen. Met een boze mail over wat volgens hem allemaal fout loopt in de VVB en een vriendelijk bericht op Facebook, trekt hij de deur achter zich dicht nog voor het einde van zijn tweede termijn als voorzitter. Vanavond (15 november 2018) zal de Raad van Bestuur van de VVB normaal gezien ondervoorzitter en

    West-Vlaams provincievoorzitter Hugo Maes

    aanstellen als interim-voorzitter.

    Bart De Valck maakte zijn ontslag zo wereldkundig op Facebook:

    ‘Gisteren drukte ik voor mezelf op de pauzetoets. Na 37 jaar onafgebroken Vlaams engagement eerst bij het TAK, dan bij de VVB nam ik ontslag als voorzitter van de VVB. Om Bart Maddens te citeren: “De Vlaamse beweging mag wat energieker zijn”.

    Tijd voor wat anders en meer tijd voor diegenen die me nauw aan het hart liggen. De afdelingen en de militanten kunnen blijvend rekenen op mijn steun en sympathie. Ik kijk uit naar het Witboek voor onafhankelijkheid en de buscampagne.‘

     

    Die laatste zin kan gelezen worden als een sneer naar het bestuur van de VVB, het zijn twee projecten die al lang, al te lang aanslepen binnen de VVB.

    Hoewel Bart de Valck twee jaar geleden (2016) duidelijk herverkozen werd als voorzitter van de VVB was noch de eerste, noch de tweede termijn er een zonder hindernissen. Volgens insiders maakte hij iets te gretig gebruik van ‘het prerogatief van de voorzitter’ om een eigen koers te varen. Volgens sommigen een eigengereide koers te varen. De Valck zelf vindt dat hij en de VVB karakterieel niet goed bij elkaar passen.

    Persoonlijk en politiek

    Een deel van de problemen was ook persoonlijk. We zijn Dag Allemaal niet, maar Bart de Valck heeft een relatie met Barbara Pas, Kamerlid voor Vlaams Belang. Dat tastte volgens enkele leden van de raad van bestuur de geloofwaardigheid aan van De Valck als VVB-voorzitter en, daarmee, van de VVB. Zeker de relatie met de N-VA werd daardoor moeilijker, vonden ze. De stok om de hond te slaan was heel (volgens sommigen te) makkelijk gevonden, via de voorzitter was de VVB een filiaal van het Vlaams Belang. Maar langs de andere kant leven we in een vrij land waar iedereen een relatie mag beginnen met de partner naar keuze. Hoe dan ook zorgde het de voorbije jaren voor spanningen in het bestuur van de VVB.

    een bewijs in van hun groeiend vermoeden dat Bart De Valck zich opmaakt voor een politieke carrière

    Laatst nog op 4 november op de herdenking van het einde van de Eerste Wereldoorlog aan de IJzertoren haalde de VVB-voorzitter het nieuws door in zijn toespraak in te hakken op het cordon sanitaire, met bijzondere aandacht voor Forza Ninove. Volgens vele VVB’ers ongepast op zo’n herdenking en op die plaats. Ze zagen er een bewijs in van hun groeiend vermoeden dat Bart De Valck zich opmaakt voor een politieke carrière binnen het Vlaams Belang. Het opstappen van De Valck zou nu gebeuren omdat dat nog ver genoeg van de verkiezingen in mei 2019 is om aanvaardbaar te zijn. Zoals één van zijn voorgangers VVB-voorzitter Rita de Bont deed, eerst ontslag nemen en later de politieke stap aankondigen. Vlaamsgezinde kiezers zijn gevoelig voor overstappen van ‘de beweging’ naar ‘de politiek’, dat moet netjes gebeuren.

    De Valck woont in Vlaams Brabant, een kandidaat op de lijst met bekendheid in de Vlaamse Beweging kan daar een meerwaarde zijn voor Vlaams Belang. In tijden van communautaire stilstand kan dat Vlaamsgezinde kiezers misschien overtuigen om voor het Vlaams Belang te stemmen. Al moet daarbij gezegd worden dat Bart De Valck vooral bekend is bij militante Vlaamse bewegers, minder bij het brede publiek.

    Probleem

    ‘Ik heb geen partijpolitieke ambitie’

    Bart De Valck zelf ontkent een nakende politieke overstap. ‘Ik heb geen partijpolitieke ambitie’, zegt hij duidelijk aan Doorbraak. Het gepraat daarover is volgens hem een deel van het probleem. ‘Alles wat ik doe of zeg wordt op den duur gezien in functie van “mijn nakende politieke carrière”.’ De reden voor zijn ontslag is eenvoudiger. ‘De VVB is een rustige en voorzichtige organisatie, voor mij mag het met iets meer controverse en korter op de bal zijn. Ik heb na enkele slapeloze nachten en consultatie van enkele vrienden vastgesteld dat ik beter stop. Ik heb me voorgenomen om op mijn 50ste niets meer tegen mijn goesting te doen. Ik doe dat nu om de VVB de kans te geven zich te herpakken. Het is zonder rancune en met een warm hart voor de VVB, maar mijn stijl is anders.’

    In zijn Facebookbericht laat Bart De Valck uitschijnen met iets nieuws bezig te zijn, maar daarover wil hij niets kwijt. ‘Ik heb wel wat ideeën, wat ik zal doen, zal ik doen met vrienden en het zal plezant moeten blijven. Maar je hoort nog van me.’ Wij gokken op een soort TAK 2.0, wat ambiance en humor in de Vlaamse beweging.

    Verschil

    Het verschil in communicatie tussen de ex-voorzitter en het VVB-bestuur over zijn ontslag is opvallend. Het zegt genoeg. Er is duidelijk sprake van een vertrouwensbreuk, al noemt De Valck het zelf een stijlverschil. De VVB is vandaag een beetje op zoek naar de goede weg om in het sterk veranderde Vlaamse politiek landschap politiek relevant te blijven. Beide partijen zijn het er over eens dat Bart De Valck niet de man is om in die periode voorzitter te zijn. De voorzitter die dat wel zal zijn zal keuzes moeten maken welk soort vereniging of beweging de VVB zal zijn in de toekomst.

    Peter Bauwens

    *

    Pieter Bauwens is sinds 2010 hoofdredacteur van Doorbraak

    *

    AAN DE VRUCHTEN

    KENT MEN DEN BOOM

    **

    Met de komende Verkiezingen van Mei 2019 in zicht is het echt geen koffiedk meer kijken waar de VVB naartoe zal gaan. Vooral geen ophef maken om de Grote Baas niet tussen de voeten te lopen. Zo ongeveer wat we enkele dagen geleden naar voor brachten met de schooljeugd in La Douce France tegenover het Gezag:

    ‘Pas de vagues’

    *

    Want als het gaat om ‘La Belgique une et indivisible’ is er geen enkel Vlaams offer te veel.

    Tenzij misschien de fictie wordt ingehaald door de realiteit. Laat ons zeggen, dat alle beetjes helpen. Zo sprak de muis en ze plaste in de zee.

    *

    Ik verklaar mij nader.

    Voor het Vlaams Belang staat er sedert de vorige verkiezingen van maar liefst 5 jaar geleden, een gunstige wind. En die blaaat begot in de goede richting. Dank zij de bekwame stuurlui aan boord, zit de kans er dik in, dat er records zouden kunnen gaan sneuvelen. Zodat de boot van de Gematigde Vlamingen de loef wordt afgestoken doorde hard liners…

    *

    De vraag is dan, of er opnieuw ’n derde hond met het federaal been zal willen gaan lopen.

    Nous nous connons, n’est ce pas?!!!!

    Zonder daarrond nog doekjes te willen winden, komt het er dus op aan, dat ’la Blegique Latine’ moet blijven, of mpet verdwijnen. Waarom trouwens ineens al die sympathie van Macroni voor La Capitale? Waarom al die storende verliefdheid van onze Sjarel Premier voor de EU en - vergeet het niet - voor het ‘immigratie-pact van Marakesh. De tijd voor de ondertekening op 11-12 december . dwingt.

     

    Maar ach, het ding is ‘niet bindend’ en bijgevolg totaal onschadelijk om te doen zoals de rest van de overige reeds geannexeerde Europese Gebieden….

    Het is dan ook niet toevallig, dat de BRT (!) ronselt voor de lessen Arabisch die voortaan overal te lande zullen gegeven worden.. Door lesgevers die zelf onder elkaar zeggen ons te haten….

    Ja, inderdaad, in Vlaanderen is men zo dikwijls man als men talen spreken kan.

    En daarbij, zou men armoe lijden, om ’n mondje meer? Daar waar mensen strijden, helpt de Heer…

    *

    NASCHRIFT

    Gisteren op VTM om 19 uur vernomen dat er vanwege het ‘Immigratie Pact’ grote bagarre dreigt tussen BDW die dat NIET wil getekend zien, en Sjarel Premier die het namens alle andere partijen wèl in Marrakesh pe vliegtuig en met groot gevolg wil gaan tekenen Wij moetzn solidair zijn met de rest van Europa, zeggen die.

    Het zit er dus dik tegen. Regering naar af en nog vòòr de Grote Verkiezingen van 25/5 eerst toch iedereen nar de stembus jagen voor de ultueme confrontatie?

    Hoop doet leven.

    Maar voor de Antwerpse Voer & een klad Weverkes gaat het om er op of er onder. Het worden hectisch dagen, na deze eerste ‘Black Friday’ voor algemene en exclusieve solden.

    *

    Vrijdag 23 November ‘18

     

    23-11-2018, 00:00 geschreven door DIGITHALYS

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    22-11-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3185 ONDERWIJS

    ****

    Ieder vogel zingt zoals het gebekt is.

     

    Zo hoort U het ook eens van een ander En het kan altijd nog erger.

    Voor iemand die in een normale gezinssituatie staat, midden het dagelijks leven is het schoolgedrag al lang een alledaags feit geworden. De ene helft werkt slag om slinger, de kinderen vallen mee en de andere helft ‘staat’ in het onderwijs.

    Bargoens

    (of Dieventaal)

    https://www.google.be/search?source=hp&ei=ETH0W9yqAsSQmgXl8qmwAQ&q=bargoens&btnK=Google+zoeken&oq=bargoens&gs_l=psy-ab.3.1.0l10.71791.74786..75980...0.0..0.71.480.8....2..0....1..gws-wiz.....0..0i131j0i10.Ayk7OhxYbtM

    *

    Dus bevat het school-bargoens voor ons al lang geen geheimen meer. Rn het verbetert niet. Integendeel. Sommige moeders hingen zelfs nog om 10 uur (’s avonds) aan de telefoon om urenlang op te spelen (zelfs tegenover mij) over de slechte utslagen van de dochter….

    In de klas (beroepsonderwijs voor meisjes) zaten de leerlingen al begin de jaren ’70 bovenop hun lessenaren gezellig onder elkaar in het Turks te babbelen en te giechelen, de rug naar de leerkracht aab het bord.. Geen sprake van dat de les al ook voor hen al begonnen was.

    En de Directie? Gewoon doen alsof dat normaal is. Verduldig ’n beetje wachten. Pedagogisch redeneren! Gewonnen tijd om ondertussen proefwerken te verbeteren….

    **

    *

    In kogelvrijvest voor de klas?

    *

    Het filmpje dat viraal ging in Frankrijk.

    foto: ©Youtube

    https://doorbraak.be/pasdevague-kogelvrijvest-klas/

    *

    Het wordt al de #MeToo van het onderwijs genoemd in Frankrijk, de kersverse hashtag #PasDeVague, geen golf. Dat staat voor ‘geen ophef’, laat maar gaan. Een wanhoopskreet van Franse leraren, omdat er maar niets gebeurt aan het al tientallen jaren bestaande en steeds grovere geweld van leerlingen dat ze over zich heen krijgen. Pas de vague is een standaard antwoord als ze bij de directie van hun school aankloppen om de daders te laten bestraffen: rustig maar.

    *

    Filmpje

    Het pistool bleek niet echt te zijn, de vraag is of de lerares dat wist.

    De beweging begon door een filmpje, dat door leerlingen online werd gezet, en viral ging. Op een Franse school voor lager beroepsonderwijs zien we hoe een zwarte leerling van 16 jaar met gestrekte arm een pistool op het hoofd van een lerares houdt, die achter een bureau zit. Hij schreeuwt dat ze hem ‘present’ moet melden. Een andere gekleurde leerling maakt op de achtergrond jolige danspasjes en steekt zijn middelvinger omhoog, en iemand filmt. Het pistool bleek niet echt te zijn, de vraag is of de lerares dat wist.

    Het meest verontrustende is dat ze kalm blijft, en kennelijk de jongen zijn zin geeft. Je zou verwachten dat ze in doodsangst verkeerde, maar ze wekt de indruk aan dit soort geweld gewend te zijn. De school bevindt zich in

    Créteil,

    een Parijse voorstad met probleemwijken.

     

    ‘Om in zo’n banlieue voor de klas te gaan staan, moet je de mentaliteit hebben van iemand in een arrestatie-team van de nationale gendarmerie, maar dan zonder het kogelvrije vest.’

    Waar leraren er al jàren niet in slaagden dit probleem onder de aandacht te brengen, lijkt het door dit filmpje wel gelukt. De media berichtten erover, wat ze voordien nauwelijks deden, en de ministers van onderwijs en binnenlandse zaken gaven persconferenties en beloofden actie te ondernemen. De omerta waar leraren over spreken, lijkt doorbroken. Al wist men op de publiekszender France 2 alweer te melden dat die jongen met dat pistool ‘best een aardige knul’ was, althans volgens zijn vrienden, en komen de ministers tot nu toe niet veel verder dan het benoemen van een ‘strategisch comité’. Toch is het al heel wat dat er überhaupt over wordt gesproken.

     

    Roets 2019

    De grote vraag is waarom er eerder niets gebeurde.

     

    ‘Een leerling zei ‘je nique ta mere’ – ik neuk je moeder, toen ik naar een absentie-briefje vroeg. Hij schold me uit voor trut, omdat ik wilde dat hij zijn kauwgum uit zijn mond haalde. Later ging hij me fysiek bedreigen. Het schoolhoofd zei dat ik hem had gestigmatiseerd, dat het verbieden van kauwgom in de klas toch ook wel erg streng was, dat hij geen straf kreeg, en dat ík me maar aan die leerling moest aanpassen.

     

    Zones de ‘non droit’

     

    Geweld tegen leraren komt voorvoor op scholen in of bij zones ‘de non droit’: rechteloze gebieden zoals die hier worden genoemd. Officieel spreekt men liever over

    ZUS: Zone Urbaine Sensible,

    een gevoelige stadswijk.

    Daarvan zijn er zo’n honderd in Frankrijk, met concentraties rond de grote steden. De gewelddadige leerlingen zijn meestal van uitheemse oorsprong, vaak uit de ‘kleine Maghreb’: Tunesië, Marokko en Algerije, of uit zwart, Franstalig Afrika.

    De overheid is uiterst behoedzaam als het gaat om feiten die deze wijken of groepen in kwaad daglicht stellen, uit angst voor maatschappelijke onrust. Vergeet niet dat

    Gérard Collomb,

    Macron’s vorige minister van binnenlandse zaken, onder meer is opgestapt omdat hij de president te laks vond als het om deze wijken ging. Hij was zelf 10 jaar burgemeester van Lyon, de derde stad van Frankrijk. Collomb vreest dat het in de ergste probleemwijken binnenkort wel eens uit de hand kan lopen tussen verschillende bevolkingsgroepen, als er niks gebeurt.

    ‘Ik stuurde een Maghrebijnse-leerling de klas uit, omdat hij de deur had opengetrapt toen hij binnenkwam en me had beledigd omdat hij geen berisping van een vrouw wilde accepteren. Het schoolhoofd bracht hem weer terug en fluisterde: ik heb hem gekalmeerd, provoceer hem maar niet meer.’

     

    Verboden te verbieden

    De leerling heeft het nooit gedaan, leraren worden erop aangekeken als een leerling in de fout gaat, straffen zijn uit den boze, en als ze echt niet te vermijden zijn, is de oorzaak slecht onderwijs

     

    Maar er zijn meer problemen. Leraren deden massaal mee aan het grote volksoproer van 1968, dat begon als protest van studenten tegen autoritair onderwijs op scholen en universiteiten. ‘Het is verboden te verbieden,’ was een bekende strijdkreet. Die beweging en de nasleep hebben het onderwijs blijvend beïnvloed met links-alternatief idealisme. De leerling heeft het nooit gedaan, leraren worden erop aangekeken als een leerling in de fout gaat, straffen zijn uit den boze, en als ze echt niet te vermijden zijn, is de oorzaak slecht onderwijs. Ook nu nog verschijnen op #PasDeVague sporadisch reacties van leraren die op dat spoor zitten, en het niet met de actie eens zijn. Zo zei iemand dat zijn klagende collega’s in feite hun eigen leerlingen ‘haten’.

     

    Er bestaat een openbaar klassement voor scholen, dat het aantal strafprocedures tegen leerlingen meeweegt. Het hoofd van een school krijgt een soort premie als in een jaar geen enkel incident met leerlingen werd gemeld. Wie leest wat leraren op sociale media delen, ziet al snel wat ze het meeste dwars zit: dat bij een strafprocedure het woord van een leerling even zwaar weegt als het hunne.

     

    Of zo’n onderwijs-systeem wel of niet werkt, is een gepasseerd station. Zeker nu het Franse onderwijs uit zijn voegen barst door geïmporteerde culturen, waarin veelal het recht van de sterkste geldt. Dat recht kan nu eenmaal niet door één deur met anti-autoritaire idealen.

    ‘Ik geef les met de deur open, een leerling liep door de gang en riep naar binnen: hé mevrouw M., sale putain -smerige hoer! De reactie van het schoolhoofd was: misschien heeft u het niet goed gehoord, hij had zelf een ander verhaal over wat er is gebeurd. Gelukkig had ik 16 getuigen in de klas…’ (#PasDeVague)

     

    Oplossingen?

    Wat moet er gebeuren? De mogelijkheden zijn beperkt. De overheid spaart via zogeheten prioritair onderwijs al sinds 1981 kosten noch moeite om het onderwijs in achterstandswijken aan te passen aan de omstandigheden.

    Volgens bureaucratische prietpraat van het ministerie van onderwijs werkt dat zo: ‘De invloed van sociale en economische ongelijkheid moet gecorrigeerd worden door versterking van de pedagogische en educatieve taken van de scholen in wijken met de grootste concentratie van sociale problemen.’ Punt is dat je het probleem niet op school kunt oplossen.

    ‘Ik gaf een 1 voor een proefwerk aan een Maghrebijnse, een meisje van Noord Afrikaanse komaf, die alleen een blanco vel had ingeleverd. Ze gooide een tafel door de klas en dreigde dat haar broers me bij de uitgang van de school zouden opwachten. Haar ouders beklaagden zich bij het schoolhoofd, en eisten dat ik hun dochter een beter cijfer zou geven. Hij steunde me niet, maar probeerde de zaak te sussen, en stelde me voor een tijdje met ziekteverlof te gaan.’ (#PasDeVague)

     

    Strafrecht voor kinderen?

    De Catch 22 is dat het geweld op school steeds heftiger wordt, omdat leerlingen weten dat ze weinig te vrezen hebben

     

    De discussie laait weer op over de mate waarin kinderen die het echt te bont maken zelf strafrechtelijk kunnen worden aangepakt. De Franse wet kent mogelijkheden minderjarigen in extreme gevallen vast te zetten voor langer dan een dagje op het bureau, maar politiek links en rechts zitten elkaar daarover altijd al in de haren. Links heeft de speciale jeugdgevangenissen van rechts weer afgeschaft, waarin jongeren niet alleen werden opgesloten, maar ook begeleid en onderwezen. Ze vinden dat de jeugd helemaal niet in een gevangenis hoort. Zit wat in. Maar bijna niemand wil dat minderjarigen in gewone gevangenissen belanden. De Catch 22 is dat het geweld op school steeds heftiger wordt, omdat leerlingen weten dat ze weinig te vrezen hebben.

     

    ‘Ik had een meisje weggestuurd omdat ze nooit iets bij zich had, zelfs geen schrift. De volgende ochtend om 8 uur wachtte haar vader me op voor de school. Hij pakte me bij m’n kraag, tilde me van de grond en bedreigde me. Het schoolhoofd zei: hou je maar een beetje gedeisd voor die man.’ (#PasDeVague)

     

    Ouders

    Tegen de politiek correcte stroom in, begint men nu ook de rol van ouders tegen het licht te houden, zelfs als die niet van Franse oorsprong zijn. Er wordt over hún verantwoordelijkheid gesproken, en over strafkortingen op kinderbijslag en andere uitkeringen, bij ernstig wangedrag van het kroost.

    Wat nog wel even taboe zal blijven, is de totale minachting die veel probleemkinderen van huis uit hebben meegekregen voor de Franse cultuur en haar normen en waarden, en meer in het algemeen voor een ieder die niet de islam aanhangt.

     

    ‘Na een rampzalig verlopen schooltraject van 3 jaar, moeten we een beroepskeuze adviseren. Hoe kunnen we een 15-jarige voorstellen zich op een studie medicijnen te richten, als hij nog steeds niet de moeite heeft genomen te leren rekenen, of zelfs maar behoorlijk Frans te spreken? Je moest eens weten hoeveel weerstand ze hebben om Frans te leren… Voor hen is het een ‘buitenlandse taal’, de taal van de ‘ongelovigen’, dat wrijven ze me continu onder mijn neus.’

     

    Leerlingen die letterlijk nog niet tot tien kunnen tellen, weten wel te melden dat het in Frankrijk wettelijk verankerde verbod om in het openbaar je geloof te belijden, in feite een islamofobe schandvlek op de maatschappij is.

    Als dat allemaal verleden tijd zou zijn, zou de situatie in het Franse onderwijs meteen opklaren, en zouden varkens kunnen vliegen. We wachten het af.

    Alexander van der Meer

    15 NOVEMBER 2018

    *

    Alexander Van Der Meer is een Nederlandse schrijver en wiskundige/filmmaker…..

    *

    AAN DE VRUCHTEN

    KENT MEN DEN BOOM

    **

    Lang moeten wij daarover niet uitweiden. Want ‘er wordt aan gewerkt’.

    Correctie: er wordt van Overheidswege ’n zwaar gesubsidieerde ‘Commissie’ opgericht die het probleem grondig zal bestuderen. Éen ding is zeker: zo kan het niet verder…. Maar wie dan leeft, zal dan zien.

    Das juist, hé. Na in volle vaart tegen die onderzeese ijsmassa te zijn gevaren, was het voor de Titanic ook hopeloos om zelfs maar te blijven drijven…

    Maar troost U: een paar opvarenden werden toch gered… De overige paar duizend waren voer voor de vissen.

    Ecologisch verantwoord en vooral milieu-vriendelijk toch!!!!

    *

    Ander voorbeeld. Uit een andere tijd en uit een andere wereld. College Ieper, laatste haar humaniora. We schrijven september 1954, begin nieuw schooljaar en er is ’n totaal nieuw lesuur op het schema bijgekomen. Esthetica. Éen enkel uur per aand. Één Leraar, Eerw. Heer Lebbe, een aristicratisch strenge figuur. Voor alle hoogste klassen samen: de Latijnse, de Wetenschappelijke en de Economische. Hilariteit alom in die ene grote studiezaal. We krijger De Kleine Nachtmuziek van Mozart. Tekst en uitleg vab vooraan, hoog op de pupiter, platendraaier met boxen.. Vrolijke muziek. Er komt ambiance. Het lawaai wordt erger.

    Dan, als een paukenslag, de totale stilte. Dee fonoplaat is afgezet en Meneer Lebbe, klastitularis van de Retorica, spreekt met ijskoude stem:

    “Mijne Heren! Aan jullie de keuze. Jullie kunnen tot einde Juni volgend jaar met mijn voeten speen. Maar dan is het mijnen beurt’.

    Absolute stilte. Volle aandacht voor een paar honderd bijeen geperste jonge mannen. De toon was gezet….

    *

    Ik verzeker U: ge moogt gerst zijn. Het werd op slag muisstil. Er werd geen vin meer geroerd. En dat bleef zo in iedere les, tot het einde van het jaar. Nooit hebben wij (ik in ieder geval) meer bij geleerd én genoten van alles wat klassieke muziek was..

    Die enkele lesuurtjes maar werden de basis voor m’n hele verdere leven om ook die schoonheid ten volle te kunnen smaken.

    Ennne o ja, als slot over al dat schiool-gedoe: er is ook ’n gode kant aan. Weer een spreekwoord dat mag     afgevoerd worden wegens niet progressiefsistisch genoeg:

    ‘Wie de roede spaart, haat zijn kind’.

    *

    Ps

    Jaren later, na mijn legerdienst en al flink ingeschakeld in het arbeids-circuit, kwam ik op zekere avond (laat) thuis en ons Ma had ’n splinternieuwe radio-pickup in huis gehaald. Wat ’n verrassing en vooral, wat ’n geldverspilling. Ze had van mij die tik onthouden voor klassieke muziek en – in geschenkverpakking- was daarbij een LP met de Operette ‘Dichter en Boer’ van Franz von Suppé. Was ze nog jaren voordien met onze (intussen overleden) Pa gaan kijken in de Stadsschouwburg, zei ze. E het ding ws wel degelijk het werk van Franz von Suppé en niet van Frans Léhar zoals ik in haar aanwezigheid had beweerd tegen ’n vriend..

    Achn memories are made of thiis…

    *

    Vrijdag 16 November ‘18

     

    22-11-2018, 11:40 geschreven door DIGITHALYS

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    19-11-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5184 RELIGIE

    *

    Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

    *

    Naar mijn bescheiden menig, is het Christendom de bijna perfecte bekroning van de menselijke intelligentie. Omdat het o.a. voor kleine en grote versteen doel kan geven aan het Leven. In alle omstandigheden iets dat het leven draaglijker maakt. De tegenslagen helt overstijgen en de gelukkige momenten intensiveert. Het tilt de mens op uit zijn aangeboren of kunstmatige primitiviteit.

    *

    Maar inderdaad, het is ook maar ‘des mensen’. Zij het m een ondertoon van onsterfelijkheid. Een ondertoon afkomstig uit het Grote Onbekende. Waar we misschien zelf ook toe behoren. Katholieken benoemen dat als het Eeuwig Leven, een leven met ziel en lichaam na de Dood.

    En daar horen bij dat Grote Onbekenden Gods engelen bij, en geen gebruiksklare vrouwelijk schoon dat voorbehouden is aan alleen maar viriele mannen.

    *

    Anders gezegd: het Christendoms sublimeert de menselijke waarden. Beste voorbeeld daarvan is de rol van de vrouw, niet alleen als de gelijke van de man, maar zelfs diens meerdere, in de rol van Maria, de Moeder Gods. ’n Beetje als herinnering aan de toekomst en de herontdekte matriarchale maatschappij die er ooit is geweest.

    Waar zou Vlaanderen staan zonder de vele kerkklokken in al die torens. En zonder, voor zij die het willen zien, de vele veldkapelletjes op den boerenbuiten…

    *

    Het motief achter een Christelijke 'revival' is zwakker dan het motief achter de islamisering.


    Sid Lukkassen (°1987)

    foto: ©Café Weltschmz

    https://www.google.be/search?q=sid+lukkassen+partij&sa=X&ved=0ahUKEwi41LjipN_eAhXEIVAKHfuJB3MQ1QIIjgEoBA&biw=879&bih=398&dpr=2.19

    *

    Werd het begrip cultuurmarxisme

    gelanceerd in het debat in de Lage Landen.

     

    Recent werd ik door een Vlaamse studentengroep gevraagd om in te gaan op de mentaal-culturele wortels van het cultuurmarxisme. Er was discussie over de vraag of cultuurmarxisme is los te zien van een psychologie die is gevormd door eeuwen onder het Christendom. Dit haakte in op een debat met NSV-oprichter Edwin Truyens,

    Wies Moens

    https://wiesmoens.be/

    https://wiesmoens.be/historiek/

    *

    die meent dat beiden losstaan van elkaar.

    Kenschetsing cultuurmarxisme

    dat westers cultureel erfgoed altijd als onderdrukkend wordt neergezet en dat samenbindende tradities worden vernietigd

    Een beknopte definitie van cultuurmarxisme is ‘het streven naar een gelijkgetrokken, ge-proletariseerde cultuur’.

     

    Cultuurmarxisme bestaat bij de gratie van onderdrukkers en onderdrukten, boetedoening en het geloof in een ‘paradijs’ waar iedereen gelijk is. Het cultuurmarxisme is zodoende een bedreiging voor de samenleving, omdat het bevolkings-groepen tegen elkaar op kan zetten en op irrationele wijze verschillen tussen mensen ontkent of wil corrigeren. Het cultuurmarxisme is gefascineerd door de ontmaskering van machts-relaties en door de dèconstructie van hiërarchische verbanden: dit maakt dat westers cultureel erfgoed altijd als onderdrukkend wordt neergezet en dat samenbindende tradities worden vernietigd.

     

    Het feit dat de Europese cultuur zo gevoelig is voor cultuurmarxisme – de obsessie met minderheden, slachtoffers en schuldgevoelens – is verklaarbaar vanuit het Christendom. Hieruit herleidde de Vlaamse historicus Luc Pauwels dat ‘we kunnen zeggen dat het cultuurmarxisme zijn psychologisch platform in het christendom vond; zijn strategie in het gramscisme en zijn filosofie in de Frankfurter Schule en het postmodernisme’.

    *

    https://politiek.tpo.nl/2018/05/31/sid-lukkassen-opkomst-en-impact-van-het-cultuurmarxisme/

    *

    Cultuurmarxistisch Europees Hof

    Dat dit juist is blijkt alleen al als je kijkt naar een recente uitspraak van het Europees Hof over de mensenrechten. Een vrouw noemde Mohammed ‘pedofiel’ omdat hij een kinderhuwelijk had met de zesjarige Aisha en op negenjarige leeftijd het huwelijk ‘consumeerde’. De vrouw werd veroordeeld omdat haar uitspraak ontwrichtend en beledigend zou zijn –

    het Europees Hof verdedigde de veroordeling.

    Haar uitspraak zou ‘turbulentie’ kunnen opwekken in de samenleving. Lees: moslims zouden gewelddadig kunnen reageren.

    *

    Vervolgens verdedigden christenen de uitspraak van het Europees Hof, ongetwijfeld vanuit de reddering: ‘Als we nu kritiek op Mohammed toestaan, dan moeten we straks ook kritiek op onze kerken toestaan. Als we nu de vrijheid van meningsuiting zwaarder laten tellen dan het recht van gelovigen om niet te worden beledigd, dan zal dit ook tegen ons christenen worden gebruikt.’

    ! ! ! !!

    Nota van deze lezer: precies alsof Christenen nu heden ten dage nog altijd niet altijd en overal de Kop van Jut zouden zijn…

    !!!!!!

    de kern van de zaak is dat het christendom een slaven-moraal is

     

    Dàt (blij zijn met de houding van het Europees Hof) zien zij echter verkeerd. Want de kern van de zaak is dat het Christendom een slavenmoraal is – pas jezelf aan, aan de omgeving, verdraag het aardse tranendal in vooruitzicht op het hiernamaals.

    *

    De islam is echter een heersers-moraal, die (dikwijls onder dreiging van geweld) de omgeving aanpast aan zichzelf: zo ook het Westers juridisch stelsel.

     

    Maar we zitten nu al vol in de discussie, terwijl we nog bezig waren met het schetsen van de kantlijnen van het debat.

     

    Geestelijke wortel van politieke correctheid

     

    Het cultuurmarxisme past het marxistische gelijkheidsideaal toe op cultuur

    https://twitter.com/pauwelu

    *

    noemde het gramscisme en de Frankfurter Schule als bronnen van het cultuurmarxisme, naast de Christelijke psychologie. Gramsci’s strategie verandert de arbeiders-revolutie in een permanente revolutie aangeduid als de ‘lange mars door de instellingen’. Het cultuurmarxisme past het marxistische gelijkheids-ideaal toe op cultuur. Met componenten als messianisme (een strijd tussen een klasse van onderdrukkers en onderdrukten), kritische theorie (de samenleving zou worden bijeengehouden door machts-relaties die moeten worden gedéconstrueerd) en opruiing (de ‘onderdrukte’ klasse wordt via cultuurpolitiek en identity politics klaargemaakt om te rebelleren).

     

    Zodra dit punt wordt aangehaald – dat de politieke correctheid wortelt in een psychologie die is gevormd door de obsessie met nederigheid, schuldgevoel en zondebesef – wijzen gelovigen er direct op dat de kolonisering Christelijk was.

    Pater Damiaan,

    de Held van Molokaï

    *

    Zij wijzen dan op de stoutmoedige en nationalistische component van de kolonisering, om te verhullen dat het Christendom in de ban is van ‘de andere wang aanbieden’ en ‘de tweede mijl gaan’. Echter, de Nederlandse kolonisering was een poging om winst te behalen. Dit was een kapitalistisch verhaal. Het bekeren van inheemse volkeren was geen doel van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (en ook niet van de West-Indische Compagnie, for that matter).

     

    Faustisch Europa

     

    Nóg belangrijker dan deze feiten is dat het kolonialisme eerder de ‘faustische’ ziel van Europa vertegenwoordigt met een Christelijk sausje erover. Dit faustische is een woordkeuze van Oswald Spengler en onlangs discussieerde ik hierover met Anton Jäger en Werner Trio (hier te beluisteren). Denk aan het ronddolen, het ronddwalen en naar vreemde kusten zwerven – zoals ook uitgedrukt in Vikingpoëzie. Kijk naar de Christenen rond Jeruzalem in de tijd van na Jezus: zij hadden een meer afwachtende houding en bivakkeerden in de woestijn, wachtend op de wederkomst van Christus. Dit waren de zogeheten heremieten. Zo blijkt dat het Europese Christendom op haar hoogtepunten meer Faustisch was dan Christelijk.

     

    Dit zien we tevens aan het Germaans-Frankische Christendom. De Franse historicus Georges Duby omschreef bijvoorbeeld hoe Christus werd afgebeeld met een mes tussen de tanden. Het West-Europese beeld van Christus is door de eeuwen heen minder ‘heidens’ geworden en meer ‘vroom’. We zien het ook aan de

    *

    Pax Dei-beweging. Clerici zagen de ridder-toernooien en de adellijke strijderscultuur als te wreed. Toen kwamen de vorsten-spiegels: de hofcultuur met verhalen over De Heilige Graal, jonkvrouwen die met zakdoeken wapperden – alles om de Europese geweldscultuur te kanaliseren naar een ‘kuise’ vorm. Voor de kruistochten geldt hetzelfde. Als je dan toch moet vechten, doe dat dan beter voor een heilig doel. Het liefst ergens ver weg.

     

    Heidense tegenvoorbeelden

     

    Als je Julius Caesar leest, dan zie je dat West-Europa een zeer gewelddadig continent was. Volgens zijn verslagen roofden stammen liever elkaars proviand dan zelf te gaan boeren. Tacitus meldt vergelijkbare dingen. De Romeinen introduceerden de fruitkweek en het villastelsel als deel van een gestructureerde landbouwpolitiek die de orde versterkte.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_Orde

    *

    De Orde van Teutoonse Ridders herschreef de Bijbel om Oost-Europa te bekeren. Hier werd Jezus neergezet als een gespierde man met zwaarden. Hier sprak feitelijk niet de christelijke leer van de nederige Jezus, maar van een Germaans-faustische ziel die zich voegde naar een christelijk jasje. Dit is wat veel neo-katholieken niet begrijpen als zij nostalgisch praten over het christelijke verzet tegen de islamitische inval. Het was nog een zeer Germaans-Faustisch christendom dat zich verzette. De leer van Jezus en Paulus over het aanbieden van de andere wang was nog niet afdoende doorgedrongen.

     

    Het Christendom is groter in Afrika dan in Europa: dat maakt een christelijke Afrikaan nog geen Europeaan

     

    We moeten ons beseffen dat het Midden-Oosten óók christelijk was. Toch is het gevallen voor de islam. Het christendom is groter in Afrika dan in Europa: dat maakt een christelijke Afrikaan nog geen Europeaan. Rationeel denken, analyse, creativiteit en innovatie. Dát zijn de belangrijkste westerse eigenschappen als we naar ons aard en wezen willen voortbestaan – religie is hier secundair aan.

     

    Motief achter christelijke ‘revival’ zwakker dan motief achter islamisering

     

    Wie echt een levend christelijk geloof wil, zal ook moeten geloven in de wederopstanding, de verrijzing van Jezus uit de dood. Paulus zegt zelf: zonder dit geloofsartikel is mijn hele religie waardeloos. Een mens moet vele dingen gaan geloven, zoals dat Jezus Christus water in wijn veranderde, om zo’n écht authentiek geloof te hebben, dat méér is dan een kapstok voor cultuur en identiteit. De islam heeft feitelijk zo’n geloof – de hedendaagse christen bekeert zich echter uit een zwakker motief, namelijk puur omdat hij een culturele kapstok zoekt. Hij gelooft iets wat hij feitelijk niet kán geloven, omdat hij de Verlichting heeft

    *

    AAN DE VRUCHTEN

    KENT MEN DEN BOOM

    **

    Jeugdige hoog geladderde bollebozen leven, net als wij deden, als in hun eigen gaar gekookt kookvocht geborneerde besloten denkwereld. De ervaring en dus de wijsheid komt inderdaad – uit ondervinding gesproken - pas met de jaren.

    *

    Het zegt misschien veel, maar in de overgenomen tekst stond het woord Christelijk altijd zonder hoofdletter. Vergissing of opzet? Heb dat voor de lezer rechtgezet. Is gewoon de betuiging van respect.

    En dan maar klagen dat de jeugd tegenwoordig geen discipline, geen respect of geen eerbied meer heeft voor wat dan ook.

    Enne, o ja, ook aan al die moderne onleesbare paternosterbollekekenswoorden heb ik gesleuteld. Het woord ‘posttraumatisch’ bijvoorbeeld, lees ik liever als post-traumatisch. En dat is wat ik ervan overhoud: een post traumatisch syndroom van anti-faustisme.

     

    *

    De reputatie van Faust (Goethe) ken ik voldoende, en ik ben ook bekend met diens kuren, maar om dat, met Mefisto en Papageno te willen in één woord samenvatten als ‘faustisme’, daar wil ik van mijn goede vriend Edwin Truyens uit Nijlen toch graag ’n woordje meer uitleg over.

    Antonio Gramsc (1891-1937)

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Antonio_Gramsci

    *

    Gramscisme!!!!! Dat is het woord waaraan ik mij als onwetende aan dood ergerde. Faustisme is helemaal iets anders, denk ik zo Iers van bij ons.

    Voor dit voor mij tè geleerd begrip is Wikipedia mij moeten ter hulp komen. En wetewa? Die Gransci is ’n figuur uit de preéhistorie van het Italiaans Communisme. ‘n Soort achternalopertje van Trotsk, Ma    rxski en Leningradski. Om zodoende dan toch weer bij het Jodendom terecht te komen…

    Juist, verdorie, het zijn inderdaad weer de Joden die ons dat ‘Goddeloos Communisme’ gelapt hebben!

    *

    Met al de vezels van ziel en lichaam gehecht zijnde aan onze goede oude tradities, voel k mij persoonlijk geroepen om de namen te noemen van twee eenvoudige ‘onderpastoors van te lande’ uit mijn omgeving wier namen heel zeker geschreven staan in de palmen van Gods handen, zoals men dat zegt. Hun namen zijn niet alleen Hierboven bekend, maar ook voor de hele wereld, op Tinternet.

    Djoos Uytendaele

    http://www.haringe.be/declercq.htm

    *

    De man was z’n hele actief leven werkzaam als Arbeider in de Wijngaard des Heren in de Kivu. Na de Onafhankelijkheids-troebels kwam hij geradbraakt terug ui de Kongo, als Pastoor naar Haringe in de omgeving van Veurne. Hij schreef wondermooie poëzie en werd ’n gevierde volksheld in de Westhoek.

    Naast deze al lang overleden optimist, is er naast zoveel anderen, ook nog Pater Hendrik, Oblaat, met dezelfde ervaring. Deze keer met een zendelingenleven op verschillende plaatsen in Het Verre Oosten. Waarvan hij oud en versleten en verschillende keren a.h.w. geradbraakt, méér dan 80 jaar oud geworden, iedere Zondag nog de Mis kwam lezen in Nokere (Waregem).

    Ook zij huldigden het principe om – on-vergoed en zonder eigenbelang - een beter leven uit te dragen naar het uiteinde der wereld. Zij deden dat zonder veel woorden, maar met daden.

    *

    Donderdag 15 November ‘18

     

    19-11-2018, 18:48 geschreven door DIGITHALYS

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Archief per week
  • 10/04-16/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!