500699 – DE SYSTEEM-MEDIA IS DAPPER BEZIG DE MAATSCHAPPIJ TE DESTABILISEREN EN KLAAR TE STOMEN VOOR DE NAKENDE ‘ONDERWERPING’
ZONDAG 10 OKTOBER 2021
*
10/10/99 Dood LDL
500699 – DE SYSTEEM-MEDIA IS DAPPER BEZIG DE MAATSCHAPPIJ TE DESTABILISEREN EN KLAAR TE STOMEN VOOR DE NAKENDE ‘ONDERWERPING’
I N H O U D
De ‘Nack’ op kop, ooit, in lang, lang vervlogen tijden, toen in die dagen de dieren nog spraken, Vlaanderen’s heraut van de heropstanding, leidt thans als een betere Mefistofores, de dans recht naar de afgrond.
Waar blijft de Oganisatie of de Burger, die klacht neerlegt wegens insubordinatie, ttz het ondermijnen van de eigen Overheid?
Bij Volvo Gent is vorige donderdag een tweede model elektrische auto van de band gelopen. Crootje mocht hem er persoonlijk af rijden en had er niets dan lof voor. Kostprijs: 60.000 euro*, wat maakt dat het geen ‘volkswagen’ zal worden.
Het elektrisch wagenpark zal de komende jaren vooral bestaan uit bedrijfswagens en voertuigen van overheidsbedrijven, zoals Bpost e.d. Voor de man in de straat, die hem zelf zal moeten betalen, zal het nog wel even duren vóór die het zich zal kunnen veroorloven zoiets te kopen. Zeker als de kosten voor o.a. elektriciteit niet onder controle kunnen gehouden worden, zoals het er nu naar uit ziet. Een hybride auto zal meer rijzekerheid bieden maar niet minder kosten.
Dat de verkoop van tweedehandswagens nu in de lift zit, is niet toevallig. Elektrisch rijden zou wel eens een gok kunnen worden.
Enkele nostalgische vergelijkingen met de tijd van toen:
Mijn laatste wagen die ik in 2004 nieuw kocht voor net geen 17.000 euro, was een Audi A4, waarmee ik in 2017 crashte op een pas geplaatste tractorsluis. Ik kocht daarna een tweedehands Skoda Citygo die qua afmetingen dezelfde grootte heeft als de A4, ook een vijfdeurs is én meer elektronica had. Die was nl van 2015, de Audi van 2004. Het enige wat ik aanvankelijk miste was de automatische airco/verwarming. De Skoda had 27.000 km op de teller. Ik betaalde er 6.000 euro voor en heb mijn Audi nooit gemist.
* Eind jaren 1960, toen ik nog in Italië woonde, kocht ik daar een FIAT 124 stationwagen (‘una familiare’ heet dat daar) voor – in Belgische franken omgerekend – 100.000 frank. (2.500 euro!). Qua prijs/kwaliteit verhouding de beste koop die ik ooit heb gedaan, met daarbij wel de kanttekening dat er daar toen nog geen BTW was.
Toen wij terug naar België kwamen in de zomer van 1972 was men hier bezig de brandstofpompen aan te passen want benzine overschreed toen de 10 fr (0,25 eurocent) per liter en de meeste pompen hadden nog prijzen met maar plaats voor één cijfer.
Où sont les neiges d’antan ?
*
oOSTENRIJKS KANSELIER kURZ STAPT OP NA VERDENKINGEN VAN CORRUPTIE
Sebastian Kurz treedt af als Oostenrijks kanselier na verdenkingen van corruptie. De coalitiepartner in zijn regering, de Groenen, wil niet meer met de bondskanselier verder.
Eerder deze week raakte bekend dat de kanselier en enkele medewerkers ervan verdacht worden belastinggeld te hebben aangewend om positieve berichtgeving in media te kopen. Dat maakten de Oostenrijkse anticorruptie-diensten (WKSTA) woensdag bekend.
De Groenen eisen een persoon van 'onberispelijk gedrag' en begonnen eerder deze week al de handen van Kurz af te trekken. Vrijdagavond zei Kurz nog geen reden te zien om af te treden, een dag later kondigt hij aan een stap terug te zetten. 'De beschuldigingen van corruptie aan mijn adres zijn vals, maar de coalitiepartner heeft besloten zich tegen mij te positioneren', aldus Kurz. 'Mijn land is belangrijker voor mij dan mijn persoon, dus ik maak plaats om chaos te voorkomen en stabiliteit te verzekeren.'
Kurz schuift huidig minister van Buitenlandse Zaken Alexander Schallenberg naar voor als bondskanselier, zelf blijft de 35-jarige politicus voorzitter van de conservatieve volkspartij ÖVP en wordt fractievoorzitter in het parlement.
Het onderzoek naar corruptie gaat over feiten uit 2016. Kurz was toen minister van Buitenlandse Zaken, maar had de ambitie om leider te worden van de conservatieve ÖVP, wat dan een opstapje zou kunnen zijn om de volgende kanselier van Oostenrijk te worden.
Gemanipuleerde opiniepeilingen
Volgens het onderzoek is er 1 miljoen euro via het ministerie van Financiën gebruikt om 'louter partijpolitiek gemotiveerde en soms gemanipuleerde opiniepeilingen van een onderzoeksbureau' te kunnen publiceren in het voordeel van Kurz. De peilingen zijn gepubliceerd in het boulevardblad Österreich. In ruil zou het ministerie van Financiën, dat destijds werd beheerd door de conservatieven, advertentieruimte kopen in het blad.
Kurz ontkent de aantijgingen en herhaalde tijdens de persconferentie dat het om 'valse beschuldigingen' gaat. Hij zegt dat onderzoekers bepaalde berichten uit hun context hebben gehaald. Zijn entourage noemde het juridisch onderzoek een politieke campagne om Kurz en zijn partij onderuit te halen. De groenen hadden intussen al onderhoud met de oppositie om de mogelijkheden van een alternatieve regering te bekijken moest Kurz niet aftreden.
Naast Kurz worden negen andere verdachten en drie organisaties onderzocht voor strafbare feiten in verband met deze zaak. Eerder deze week deed het gerecht al huiszoekingen op het hoofdkwartier van de ÖVP en de kanselarij.
Andries Fluit
Pater Damiaan, een westerse cisman en dus schuldig
Het was me de woke week wel. Van ‘cismannen’ tot missionarissen (m/v), iedereen is schuldig. Zelfs Pater Damiaan is schuldig. Hij werkte mee in een systeem van uitsluiting dat de lokale bevolking onderdrukt hield. Dat hij – uit gelovige overtuiging – inging tegen dat systeem, halen ze blijkbaar niet uit zijn biografie.
Apartheid
Vroeger betoogde links tegen apartheid, nu pleiten ze voor apartheid. De toegang tot bepaalde cafés wordt maar beter geregeld volgens de hokjes waarin je jezelf wel of niet wil zetten. Links pleit voor de afbraak van de samenleving tot allemaal bubbels van gelijkgestemden, gelijkgeaarden, of welke categorie dan ook.
Als dat een man is, blank, geboren als man en zich identificerend als man, dan is die geprivilegieerd en dus schuldig aan de vele discriminaties in onze samenleving
Iedereen in die bubbels moet het recht krijgen om zichzelf te zijn. Maar o wee wie anders is. Ben je er niet van overtuigd dat je hele identiteit maakbaar is, dan ben je meteen verdacht. Als dat een man is, blank, geboren als man en zich identificerend als man, dan is die geprivilegieerd en dus schuldig aan de vele discriminaties in onze samenleving. Zonder ook maar enige foute intentie: schuldig.
Dat dit een meerderheid is in de samenleving maakt het enkel erger. Dat die meerderheid zichzelf als ‘normaal’ zou durven omschrijven maakt het nóg erger. Het sterkt enkel het wereldbeeld van de zich in bubbels opsluitende minderheden dat ze in een verdrukkende omgeving leven. Al zijn er weinig met de intentie hen iets in de weg te leggen.
Geen intentie nodig
Deze week zijn ook de missionarissen schuldig verklaard. De deconstructie van onze geschiedenis heeft de missionaris gevonden. Blijkbaar iets waar we nog te fier op zijn. Ten onrechte. De historische wetenschap lijkt er enkel nog op uit ons te overtuigen dat er niets is in onze geschiedenis om fier op te zijn. Enkel schaamte rest ons nog.
Daardoor hebben de missionarissen gezorgd voor een te positief beeld van het kolonialisme in Congo
Pas op, niet dat die missionarissen iets fout deden, maar, zegt Idesbald Goddeeris (6 oktober op Knack.be): ‘Voor veel Vlamingen waren de missionarissen de enige kolonialen die ze kenden. Ze associeerden ze niet met het kolonialisme, maar met de ‘zwartjes’ en het ‘humanitaire werk’ dat ze deden. Daardoor hebben de missionarissen gezorgd voor een te positief beeld van het kolonialisme in Congo, en hebben ze ertoe bijgedragen dat onze herinneringen aan die tijd nog lange tijd ‘gekoloniseerd’ zijn gebleven.’
Goed dus schuldig
Mag ik u vragen bovenstaand citaat nog een goed te lezen… Laat het tot u doordringen. De missionarissen zijn schuldig omdat ze goed werk deden en zo het beeld van het kolonialisme in ons hoofd te positief kleurden. Ook hier spelen de intenties van de ‘daders’ geen rol.
Dit alles wordt aangevuld met de klassieke beschuldiging: (uit datzelfde artikel) ‘Tegelijk moeten we beseffen dat missionarissen een westerse cultuur, een vreemde religie en een eurocentrisch wereldbeeld hielpen opleggen, en dat ze zo veel Afrikanen een minderwaardigheidscomplex hebben bezorgd. Als we dat niet inzien, zullen we nooit oprecht dekoloniseren.’
De acte van beschuldiging leest dus: ze waren kind van hun tijd. De vraag is of dat minderwaardigheidscomplex een onvermijdbaar gevolg is van het werk van de missionarissen.
Heiligen en schurken
Er zaten Heiligen en Schurken bij die missionarissen. Diep gelovige werkers en avonturiers. Het waren kinderen van hun tijd. Enkele dapperen durfden in te gaan tegen de negatieve gevolgen van die tijdsgeest. Enkelingen zagen de fouten die er waren. Dat zijn vaak diegenen die opvallen. Ze stapten buiten grenzen, gingen naar die mensen die toen niet meetelden. Lieten zich afzetten op een eiland waar melaatsen werden gedumpt. Ze deden dat vaak volgens de religieuze opvattingen van die tijd, om die mensen te redden.
Hetzelfde geldt voor iemand hedendaags als zuster Jeanne Devos. Die als religieuze haar nek uitstak voor een beter leven voor het huispersoneel. Vaak was dat eerder slavernij dan tewerkstelling. Ze deed dat uit religieuze en menselijke overwegingen. En die hangen onlosmakelijk samen. Ook haar wegzetten als neokoloniaal is toch wel een stap te ver.
Tegenreactie
Het wordt tijd dat die hele onzin een tegenbeweging krijgt. We mogen niet blind zijn voor de uitwassen, maar we mogen ook trots zijn op wat ‘onze’ missionarissen verwezenlijkt hebben. Ze hebben dorpen en steden, ziekenhuizen, scholen en universiteiten gesticht. Die leveren vandaag de intellectuelen die het werk van hun stichters bekritiseren. die zouden er nog trots op zijn ook.
We vergeten de schurken die er tussen zaten niet, maar laten het vele goede werk, dat volgens de opvattingen van die tijd gebeurde, daar niet door overschaduwen. Net zoals we vandaag niet alle medewerkers van ngo’s verdacht maken omdat er van tijd tot tijd rapporten komen over misbuiken.
Academische prietpraat
De vele missionarissen vandaag verdacht maken omdat ze voor een positief beeld van het kolonialisme zorgden is intellectueel oneerlijk. Goed doen wordt dan een reden om hen als slecht af ter schilderen.
Als intentie niet meer nodig is om dader te zijn, is iedereen dader
Op die manier is niemand nog goed. Op die manier kan alles op de schop. Elke dokter of verpleegster die in de oorlog gewonden verzorgde, werkte mee aan de zinloze slachting die oorlog is. Ze deden hun werk in dienst van een dodelijke ideologie en logica. Als intentie niet meer nodig is om dader te zijn, is iedereen dader. Maar misschien is dat net de bedoeling.
Dekolonisatie wordt neokolonialisme
Elke historicus, zeker een universitaire, zou toch moeten weten dat je het verleden niet zomaar mag beoordelen met criteria en moraal van vandaag. Vandaag is het zieltjes winnen van de missionarissen fout. In het Westen toch. Er zijn veel sterk wervende religieuze bewegingen actief in de wereld. … Tiens, beoordelen we de wereld nu niet door een té westerse neokoloniale bril?
Hier botst die hele beweging op haar eigen contradictie. Wat met verlichte landen of ngo’s die voorwaarden willen opleggen aan landen voor ontwikkelingshulp? Dan komt die ontwikkelingssamenwerking enkel als er wetten worden gestemd voor de bescherming van – in het westen actieve en luidruchtige – minderheden of het mogelijk maken van abortus, bijvoorbeeld. Is dat geen perfide vorm van neokolonialisme? Is dat geen voorbeeld van het opleggen van westerse normen en waarden? Het is toch het opdringen van een minderwaardigheidsgevoel door aan te dringen op westerse morele regels?
Pieter Bauwens
CORONA & CENSUUR
VRIJE COMMENTAAR
*
Er zijn geen woorden voor, om de verdediging van deze Vlaamse Held uit Tremelo op zich te nemen.
Wie herinnert zich niet in de jaren stilletjes de MERCATOR die de haven van Antwerpen binnenloopt, met aan boord het Stoffleijk Overschot?
De hele redactie van Knack dient gekielhaald te worden. Met dagelijkse her-uitzendingen tot er van dat menselijk canaille alleen nog flarden overblijven.
Oproep aan elke lezer, overal ter wereld.
Boycot Roularta waar U maar kunt. Bombardeer hun externe links tot deze barsten.
Verdoem tot in eeuwgheid de Directie van wat ooit Bank vab Roeselare is geweest, omdat ze Roularta hielpen een aanpalende pand te verwerven, door een brave neringdoener in de dood te jagen die zijn faillissement niet aankon.
Ondergetekende was van dat bedrijfje de Externe Accountant en heeft het persoonlijk meegemaakt, dat alle nieuw aangeboden onroerende waarborgen door de Bank van µRoeselare minachtend werden geweigerd.
En toen waren dat bij Roularta nog mensen met een hart…. Er werd nameijk gewacht tot na de begrafenis, vooraleer de lege gebouwen in te palmen…
500699 – DE SYSTEEM-MEDIA IS DAPPER BEZIG DE MAATSCHAPPIJ TE DESTABILISEREN EN KLAAR TE STOMEN VOOR DE NAKENDE ‘ONDERWERPING’
ZONDAG 10 OKTOBER 2021
*
10/10/99 Dood LDL
500699 – DE SYSTEEM-MEDIA IS DAPPER BEZIG DE MAATSCHAPPIJ TE DESTABILISEREN EN KLAAR TE STOMEN VOOR DE NAKENDE ‘ONDERWERPING’
I N H O U D
De ‘Nack’ op kop, ooit, in lang, lang vervlogen tijden, toen in die dagen de dieren nog spraken, Vlaanderen’s heraut van de heropstanding, leidt thans als een betere Mefistofores, de dans recht naar de afgrond.
Waar blijft de Oganisatie of de Burger, die klacht neerlegt wegens insubordinatie, ttz het ondermijnen van de eigen Overheid?
Bij Volvo Gent is vorige donderdag een tweede model elektrische auto van de band gelopen. Crootje mocht hem er persoonlijk af rijden en had er niets dan lof voor. Kostprijs: 60.000 euro*, wat maakt dat het geen ‘volkswagen’ zal worden.
Het elektrisch wagenpark zal de komende jaren vooral bestaan uit bedrijfswagens en voertuigen van overheidsbedrijven, zoals Bpost e.d. Voor de man in de straat, die hem zelf zal moeten betalen, zal het nog wel even duren vóór die het zich zal kunnen veroorloven zoiets te kopen. Zeker als de kosten voor o.a. elektriciteit niet onder controle kunnen gehouden worden, zoals het er nu naar uit ziet. Een hybride auto zal meer rijzekerheid bieden maar niet minder kosten.
Dat de verkoop van tweedehandswagens nu in de lift zit, is niet toevallig. Elektrisch rijden zou wel eens een gok kunnen worden.
Enkele nostalgische vergelijkingen met de tijd van toen:
Mijn laatste wagen die ik in 2004 nieuw kocht voor net geen 17.000 euro, was een Audi A4, waarmee ik in 2017 crashte op een pas geplaatste tractorsluis. Ik kocht daarna een tweedehands Skoda Citygo die qua afmetingen dezelfde grootte heeft als de A4, ook een vijfdeurs is én meer elektronica had. Die was nl van 2015, de Audi van 2004. Het enige wat ik aanvankelijk miste was de automatische airco/verwarming. De Skoda had 27.000 km op de teller. Ik betaalde er 6.000 euro voor en heb mijn Audi nooit gemist.
* Eind jaren 1960, toen ik nog in Italië woonde, kocht ik daar een FIAT 124 stationwagen (‘una familiare’ heet dat daar) voor – in Belgische franken omgerekend – 100.000 frank. (2.500 euro!). Qua prijs/kwaliteit verhouding de beste koop die ik ooit heb gedaan, met daarbij wel de kanttekening dat er daar toen nog geen BTW was.
Toen wij terug naar België kwamen in de zomer van 1972 was men hier bezig de brandstofpompen aan te passen want benzine overschreed toen de 10 fr (0,25 eurocent) per liter en de meeste pompen hadden nog prijzen met maar plaats voor één cijfer.
Où sont les neiges d’antan ?
*
*
*
oOSTENRIJKS KANSELIER kURZ STAPT OP NA VERDENKINGEN VAN CORRUPTIE
Sebastian Kurz treedt af als Oostenrijks kanselier na verdenkingen van corruptie. De coalitiepartner in zijn regering, de Groenen, wil niet meer met de bondskanselier verder.
Eerder deze week raakte bekend dat de kanselier en enkele medewerkers ervan verdacht worden belastinggeld te hebben aangewend om positieve berichtgeving in media te kopen. Dat maakten de Oostenrijkse anticorruptie-diensten (WKSTA) woensdag bekend.
De Groenen eisen een persoon van 'onberispelijk gedrag' en begonnen eerder deze week al de handen van Kurz af te trekken. Vrijdagavond zei Kurz nog geen reden te zien om af te treden, een dag later kondigt hij aan een stap terug te zetten. 'De beschuldigingen van corruptie aan mijn adres zijn vals, maar de coalitiepartner heeft besloten zich tegen mij te positioneren', aldus Kurz. 'Mijn land is belangrijker voor mij dan mijn persoon, dus ik maak plaats om chaos te voorkomen en stabiliteit te verzekeren.'
Kurz schuift huidig minister van Buitenlandse Zaken Alexander Schallenberg naar voor als bondskanselier, zelf blijft de 35-jarige politicus voorzitter van de conservatieve volkspartij ÖVP en wordt fractievoorzitter in het parlement.
Het onderzoek naar corruptie gaat over feiten uit 2016. Kurz was toen minister van Buitenlandse Zaken, maar had de ambitie om leider te worden van de conservatieve ÖVP, wat dan een opstapje zou kunnen zijn om de volgende kanselier van Oostenrijk te worden.
Gemanipuleerde opiniepeilingen
Volgens het onderzoek is er 1 miljoen euro via het ministerie van Financiën gebruikt om 'louter partijpolitiek gemotiveerde en soms gemanipuleerde opiniepeilingen van een onderzoeksbureau' te kunnen publiceren in het voordeel van Kurz. De peilingen zijn gepubliceerd in het boulevardblad Österreich. In ruil zou het ministerie van Financiën, dat destijds werd beheerd door de conservatieven, advertentieruimte kopen in het blad.
Kurz ontkent de aantijgingen en herhaalde tijdens de persconferentie dat het om 'valse beschuldigingen' gaat. Hij zegt dat onderzoekers bepaalde berichten uit hun context hebben gehaald. Zijn entourage noemde het juridisch onderzoek een politieke campagne om Kurz en zijn partij onderuit te halen. De groenen hadden intussen al onderhoud met de oppositie om de mogelijkheden van een alternatieve regering te bekijken moest Kurz niet aftreden.
Naast Kurz worden negen andere verdachten en drie organisaties onderzocht voor strafbare feiten in verband met deze zaak. Eerder deze week deed het gerecht al huiszoekingen op het hoofdkwartier van de ÖVP en de kanselarij.
Andries Fluit
*
*
*
Pater Damiaan, een westerse cisman en dus schuldig
Het was me de woke week wel. Van ‘cismannen’ tot missionarissen (m/v), iedereen is schuldig. Zelfs Pater Damiaan is schuldig. Hij werkte mee in een systeem van uitsluiting dat de lokale bevolking onderdrukt hield. Dat hij – uit gelovige overtuiging – inging tegen dat systeem, halen ze blijkbaar niet uit zijn biografie.
Apartheid
Vroeger betoogde links tegen apartheid, nu pleiten ze voor apartheid. De toegang tot bepaalde cafés wordt maar beter geregeld volgens de hokjes waarin je jezelf wel of niet wil zetten. Links pleit voor de afbraak van de samenleving tot allemaal bubbels van gelijkgestemden, gelijkgeaarden, of welke categorie dan ook.
Als dat een man is, blank, geboren als man en zich identificerend als man, dan is die geprivilegieerd en dus schuldig aan de vele discriminaties in onze samenleving
Iedereen in die bubbels moet het recht krijgen om zichzelf te zijn. Maar o wee wie anders is. Ben je er niet van overtuigd dat je hele identiteit maakbaar is, dan ben je meteen verdacht. Als dat een man is, blank, geboren als man en zich identificerend als man, dan is die geprivilegieerd en dus schuldig aan de vele discriminaties in onze samenleving. Zonder ook maar enige foute intentie: schuldig.
Dat dit een meerderheid is in de samenleving maakt het enkel erger. Dat die meerderheid zichzelf als ‘normaal’ zou durven omschrijven maakt het nóg erger. Het sterkt enkel het wereldbeeld van de zich in bubbels opsluitende minderheden dat ze in een verdrukkende omgeving leven. Al zijn er weinig met de intentie hen iets in de weg te leggen.
Geen intentie nodig
Deze week zijn ook de missionarissen schuldig verklaard. De deconstructie van onze geschiedenis heeft de missionaris gevonden. Blijkbaar iets waar we nog te fier op zijn. Ten onrechte. De historische wetenschap lijkt er enkel nog op uit ons te overtuigen dat er niets is in onze geschiedenis om fier op te zijn. Enkel schaamte rest ons nog.
Daardoor hebben de missionarissen gezorgd voor een te positief beeld van het kolonialisme in Congo
Pas op, niet dat die missionarissen iets fout deden, maar, zegt Idesbald Goddeeris (6 oktober op Knack.be): ‘Voor veel Vlamingen waren de missionarissen de enige kolonialen die ze kenden. Ze associeerden ze niet met het kolonialisme, maar met de ‘zwartjes’ en het ‘humanitaire werk’ dat ze deden. Daardoor hebben de missionarissen gezorgd voor een te positief beeld van het kolonialisme in Congo, en hebben ze ertoe bijgedragen dat onze herinneringen aan die tijd nog lange tijd ‘gekoloniseerd’ zijn gebleven.’
Goed dus schuldig
Mag ik u vragen bovenstaand citaat nog een goed te lezen… Laat het tot u doordringen. De missionarissen zijn schuldig omdat ze goed werk deden en zo het beeld van het kolonialisme in ons hoofd te positief kleurden. Ook hier spelen de intenties van de ‘daders’ geen rol.
Dit alles wordt aangevuld met de klassieke beschuldiging: (uit datzelfde artikel) ‘Tegelijk moeten we beseffen dat missionarissen een westerse cultuur, een vreemde religie en een eurocentrisch wereldbeeld hielpen opleggen, en dat ze zo veel Afrikanen een minderwaardigheidscomplex hebben bezorgd. Als we dat niet inzien, zullen we nooit oprecht dekoloniseren.’
De acte van beschuldiging leest dus: ze waren kind van hun tijd. De vraag is of dat minderwaardigheidscomplex een onvermijdbaar gevolg is van het werk van de missionarissen.
Heiligen en schurken
Er zaten Heiligen en Schurken bij die missionarissen. Diep gelovige werkers en avonturiers. Het waren kinderen van hun tijd. Enkele dapperen durfden in te gaan tegen de negatieve gevolgen van die tijdsgeest. Enkelingen zagen de fouten die er waren. Dat zijn vaak diegenen die opvallen. Ze stapten buiten grenzen, gingen naar die mensen die toen niet meetelden. Lieten zich afzetten op een eiland waar melaatsen werden gedumpt. Ze deden dat vaak volgens de religieuze opvattingen van die tijd, om die mensen te redden.
Hetzelfde geldt voor iemand hedendaags als zuster Jeanne Devos. Die als religieuze haar nek uitstak voor een beter leven voor het huispersoneel. Vaak was dat eerder slavernij dan tewerkstelling. Ze deed dat uit religieuze en menselijke overwegingen. En die hangen onlosmakelijk samen. Ook haar wegzetten als neokoloniaal is toch wel een stap te ver.
Tegenreactie
Het wordt tijd dat die hele onzin een tegenbeweging krijgt. We mogen niet blind zijn voor de uitwassen, maar we mogen ook trots zijn op wat ‘onze’ missionarissen verwezenlijkt hebben. Ze hebben dorpen en steden, ziekenhuizen, scholen en universiteiten gesticht. Die leveren vandaag de intellectuelen die het werk van hun stichters bekritiseren. die zouden er nog trots op zijn ook.
We vergeten de schurken die er tussen zaten niet, maar laten het vele goede werk, dat volgens de opvattingen van die tijd gebeurde, daar niet door overschaduwen. Net zoals we vandaag niet alle medewerkers van ngo’s verdacht maken omdat er van tijd tot tijd rapporten komen over misbuiken.
Academische prietpraat
De vele missionarissen vandaag verdacht maken omdat ze voor een positief beeld van het kolonialisme zorgden is intellectueel oneerlijk. Goed doen wordt dan een reden om hen als slecht af ter schilderen.
Als intentie niet meer nodig is om dader te zijn, is iedereen dader
Op die manier is niemand nog goed. Op die manier kan alles op de schop. Elke dokter of verpleegster die in de oorlog gewonden verzorgde, werkte mee aan de zinloze slachting die oorlog is. Ze deden hun werk in dienst van een dodelijke ideologie en logica. Als intentie niet meer nodig is om dader te zijn, is iedereen dader. Maar misschien is dat net de bedoeling.
Dekolonisatie wordt neokolonialisme
Elke historicus, zeker een universitaire, zou toch moeten weten dat je het verleden niet zomaar mag beoordelen met criteria en moraal van vandaag. Vandaag is het zieltjes winnen van de missionarissen fout. In het Westen toch. Er zijn veel sterk wervende religieuze bewegingen actief in de wereld. … Tiens, beoordelen we de wereld nu niet door een té westerse neokoloniale bril?
Hier botst die hele beweging op haar eigen contradictie. Wat met verlichte landen of ngo’s die voorwaarden willen opleggen aan landen voor ontwikkelingshulp? Dan komt die ontwikkelingssamenwerking enkel als er wetten worden gestemd voor de bescherming van – in het westen actieve en luidruchtige – minderheden of het mogelijk maken van abortus, bijvoorbeeld. Is dat geen perfide vorm van neokolonialisme? Is dat geen voorbeeld van het opleggen van westerse normen en waarden? Het is toch het opdringen van een minderwaardigheidsgevoel door aan te dringen op westerse morele regels?
Pieter Bauwens
*
CORONA & CENSUUR
*
VRIJE COMMENTAAR
*
Er zijn geen woorden voor, om de verdediging van deze Vlaamse Held uit Tremelo op zich te nemen.
Wie herinnert zich niet in de jaren stilletjes de MERCATOR die de haven van Antwerpen binnenloopt, met aan boord het Stoffleijk Overschot?
De hele redactie van Knack dient gekielhaald te worden. Met dagelijkse her-uitzendingen tot er van dat menselijk canaille alleen nog flarden overblijven.
Oproep aan elke lezer, overal ter wereld.
Boycot Roularta waar U maar kunt. Bombardeer hun externe links tot deze barsten.
Verdoem tot in eeuwgheid de Directie van wat ooit Bank vab Roeselare is geweest, omdat ze Roularta hielpen een aanpalende pand te verwerven, door een brave neringdoener in de dood te jagen die zijn faillissement niet aankon.
Ondergetekende was van dat bedrijfje de Externe Accountant en heeft het persoonlijk meegemaakt, dat alle nieuw aangeboden onroerende waarborgen door de Bank van µRoeselare minachtend werden geweigerd.
En toen waren dat bij Roularta nog mensen met een hart…. Er werd nameijk gewacht tot na de begrafenis, vooraleer de lege gebouwen in te palmen…
500698 - DE GESCHIEEDENIS BEWIJST HET: EENMAAL DE SLAM- INVASIE DE 20%BENADERT, GRIJPT DIE DE MCHT MET EXTREEM GEWELD
VRIJDAG 8 OKTOBER 2021
*
VOORLOPIG MOGEN JULLIE NOG BLIVEN LEVEN
*
I N H O U D
De Gebroeders GRIMM zouden er een mooi verhaal hebben kunnen over brouwen…. Maar deze ene keer met een desastreus einde.
Hoe Het allemaal begon….
Eerst als bedelaars en gelukzokers zich onderdanig als de meest ongelukkige mensenkinderen ter wereld voordoen, dan traag maar zeker inspraak eisen en krijgen. En beroep doen op alle mogelijkje menslievendheid….
Want, weten ze uit ondervinding, die Christenhioonden zijn veel te stom om klaar te zien.
WAt ’n geluk dat we in de gehele Cjristelijke Weeld de laatste 50 jaar daadkrachtige knappe Verlichte Grote Verstanden van het formaat van Wareldsterren hebben geahd…. Zoals Louis Michel en Geert Bourgeois. Die hebben, in nauwe samenwerking met dee Hoogste Kerkelijke Hovaardigheidsbekleders, het gevaar tijdig zien aankomen en zich daarnaar gedragen.
Door de ei-zo-na Heilig verklaarde Roi Boudion te volgen, door plat op de buik te gaan liggen.
Andere meningen werden – met een bang hartje als we Tom van Grieken horen - geschandvlekt als Extreem Rechts, Neo Facsiten en Vlaams Bealngers.
Het ogenblik der Waarheid immers, nadert met reuzenschreden.
*
Hoe dat verder zal verlopen, leren we ook bij wat gedentendage rondom ons gebeurt. Zie Afhanistan, als llaatste in de rij der Ongeluks Wende, waar de ene islammer de andere in massa afmaakt….
Ondertussen verdoen onze Grote Leiders onze tijd met bespiegelingen…
WANNEER WETTEN ROND GODSDIENSTBELEVING OP MAAT VAN DE ISLAM WORDEN GESCHREVEN
*
De Grote Moskee in Brussel.
Cadeautje van Koning Boudewijn aan de Saoedi's.
*
Het verhaal van de tang en het varken
-
Even dacht ik het in mijn midweekcolumn voor Herman Brusselmans op te nemen, die op een literaire marathon in Rotterdam enig tumult veroorzaakte door het n*-woordje te gebruiken en vervolgens door twee schrijfsters werd gewoked en gecanceld. Maar Brusselmans heeft dat niet nodig, hij mag van Joël De Ceulaer dingen zeggen die ik zelfs niet mag denken. Links Vlaanderen duldt één ‘misogyne racist’ als literaire nar en mascotte, de rest moet zich netjes gedragen. En doet dat ook.
Onveilig bij politie
Ook een goeie die mijn vingers deed jeuken: ‘Brusselse jongeren voelen zich onveilig bij politie’. Het probleem situeert zich vooral in Anderlecht, Sint-Jans-Molenbeek en Sint-Joost-ten-Node, dat zijn eigenlijk door jongerenbendes gecontroleerde no-go-zones waar je als agent bij een normale verkeerscontrole tegen een autokrik kunt lopen. Het onveiligheidsgevoel van deze jongeren moet inderdaad dringend aangekaart worden: zomaar even 68% voelt zich het slachtoffer van etnische profilering. ‘Deze cijfers komen bij alle partijen hard binnen’, zegt Ilyas Mouani, voorzitter van de VGC Jeugdraad. Een uitspraak die smeekt om een cartoon met een krik en een hersenpan, ik laat het verder over aan confrater Erwin Vanmol.
Neen, ik wil even een compleet onsexy onderwerp aansnijden: godsdienst. Elke lezer weet dat ik compleet onkerkelijk ben en a-religieus. Godsdienst zie ik weinig meer dan als een hobby zoals jazzballet of vogelpik, die noch hoeft gesubsidieerd noch verboden te worden, zolang het geen buitenstaanders stoort. Godsdienstvrijheid en het recht op vrije meningsuiting zie ik niet als gelijkwaardige rechten: het eerste is compleet ondergeschikt aan de fundamenten van de rechtstaat, het tweede is zo’n fundament.
De erfenis van Boudewijn
Die godsdienstvrijheid was in de democratische rechtstaat al lang geen issue meer, zolang katholieken, protestanten, joden, boeddhisten en vrijmetselaars hun rituelen beoefenden en zelfs aan enige zieltjeswinnerij deden. En ook al was de CVP in het Vlaanderen van de vorige eeuw een katholieke machtspartij met invloed tot in de diepste regionen van de samenleving, ze kreeg voldoende tegenwind van papenvreters, met name liberalen, socialisten, zelfs Vlaams-nationalisten, om er abortuswetten en andere goddeloze edicten door te sleuren.
een godsdienst die voor niets minder dan de wereldheerschappij gaat, daarin absoluut geen plaats voorbehouden ziet voor ongelovigen
Het probleem zit hem natuurlijk in de nieuwe speler, de islam. Een door ons vanaf de jaren ‘70 en masse geïmporteerde godsdienst, met de volle toestemming van kwezel-koning Boudewijn I die de Grote Brusselse Moskee aan de Saoedi’s cadeau gaf, teneinde het salafisme actief te verspreiden. Een aantal bloedige terreur aanslagen later werd die overeenkomst opgezegd, maar we zitten er ondertussen mee: een godsdienst die voor niets minder dan de wereld heerschappij gaat, daarin absoluut geen plaats voorbehouden ziet voor ongelovigen, en zich ook helemaal niet wil inpassen in die decadente democratische rechtstaat.
Voor de links-progressieve aanhangers van de multiculturele harmonie bleef dat een tamelijk genant gegeven. Kunnen we die islam een plaats geven van kerk tussen de andere kerken, een erkende (en gesubsidieerde!) geloofs-gemeenschap die het spel wil meespelen? Het nieuwe decreet voor de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen, dat eerder al in Doorbraak ter sprake kwam, en uit de koker komt van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD), probeert die illusie in een wettekst om te zetten. Het gaat dus om lokale gemeenschappen, wat in de katholieke kerk parochies zijn: het moet nu maar eens uit zijn met moskeeën waar in Saoedi-Arabië opgeleide haatpredikers de toon zetten. Leve de moderne, hedendaagse, Vlaamse islam.
Ondertussen in Sint Michaël
TerlanenProcessiegangers in Terlanen dienen zich voortaan te legitimeren
De voorwaarden zijn niet min: een wachtperiode van vier jaar na de aanvraag tot erkenning, minimum 200 leden tellen, absolute financiële transparantie en een verbod op buitenlandse ondersteuning, onder geen beding aanzetten tot geweld, permanente screening toelaten. Zo mogen inspecteurs de gebedsruimte betreden, identiteitscontroles doen, filmen, documenten in beslag nemen.
Dat klinkt allemaal stoer en helemaal in proportie met het gevaar dat de islam voor onze samenleving betekent. Het probleem is eerst en vooral dat het fundamentalisme diep in deze religie zelf verankerd zit, en dat zo’n decreet weinig meer is dan een kosmetisch gebeuren. De Koran zegt wat er staat, en moslims worden geacht dat letterlijk te nemen, waarbij de wereldlijke wetten ondergeschikt zijn.
Mosselfeesten
Helaas vallen ook deze beminde parochianen onder de anti-salafistische noodwet - zo noem ik het gedrocht van Bart Somers-, en mogen ze het bezoek van de Religionspolizei verwachten
Het probleem is ten tweede dat minister Somers, om de moslims niet te bruuskeren, voor iedereen de lat gelijk wil leggen. Ook voor de parochie van Sint Michael in Terlanen, waar niet eens 200 mensen wonen, de kerkfabriek inkomsten haalt uit mosselfeesten, en ook huwelijken of begrafenissen de (grijze) kas spijzen. Neen, veel financiële ondersteuning uit het buitenland krijgen ze niet in Terlanen, en oproepen tot geweld zie ik er ook niet direct gebeuren. Helaas vallen ook deze beminde parochianen onder de anti-salafistische noodwet -zo noem ik het gedrocht van Bart Somers-, en mogen ze het bezoek van de Religionspolizei verwachten.
Dus,- en lees dit goed wat u zult dit niet dikwijls lezen in deze columns,-: ik ondersteun het gepruttel tegen deze pestwet, vanwege bisschop Johan Bonny, de CD&V, en zijn voorzitter Joachim Coens, de man die tot vandaag voor niets stond behalve een geruite jas. Jawel, de tsjeven hebben eindelijk nog eens gedaan waarvoor ze ooit opgericht zijn. Het Vlaamse ‘decreet tot erkenning van de lokale geloofsgemeenschappen’ is op maat geschreven van één problematisch religieus fanatisme, en abnormaliseert elke normale vorm van geloofsbelijdenis. Ook de meest onschuldige, ingeburgerde. Ook religieuze culturen die hier al millennia mee onze beschaving bepaald hebben.
De grote ‘verbindende’ gedachte
Dat kan de bedoeling niet zijn. Men zadelt ook niet elke automobilist op met een alcoholslot, omdat er een aantal onverlaten toch drinken voor het rijden. De islam is een geval apart en moet ook zo behandeld worden. Een totaalverbod ware het simpelste, maar uitgerekend de rechtstaat waar de moslims op spuwen laat dit niet toe. Een paradox waar al vele filosofen en politicologen hun tanden op hebben gebroken.
Eerlijkheidshalve dient ook vermeld dat hogervermelde bisschop Johan Bonny veel te lang geflirt heeft met het motto ‘islam en christendom samen tegen het ongeloof’, waarbij een aantal ‘progressieve’ christenen, waaronder ook Lieven Boeve, de grote baas van het katholiek onderwijsnet, naast paus Franciscus himself, dachten dat ze met de moslims een religieus reveil in Europa konden aanzwengelen. De grote oecomene dus, de alliantie van de broedergodsdiensten. Vergeet het, Johan, voor de moslims blijf je een christenhond, weliswaar met kwispelstaart.
onze samenleving herorganiseren zodat de islam erin past, is als alle vrouwen in een boerka steken, of alle schoolmaaltijden halal maken
Het decreet van Bart Somers mag een wake-up-moment zijn: onze samenleving herorganiseren zodat de islam erin past, is als alle vrouwen in een boerka steken, of alle schoolmaaltijden halal maken. Kerkjurist Rik Torfs, de man die het decreet van Bart Somers voorbereidde, lijkt hier iets teveel lankmoedigheid aan de dag gelegd te hebben. Zoek dat mooie woord eens op, het verklaart veel van wat zich vandaag voordoet.
CORONA & CENSUUR
VRIJE COMMENTAAR
*
De situatie is dus hopeloos. Fundamenteel hopeloos, maar de Burger mag dat nog niet weten. Het is, nu einde 2021, en alleen nog kwestie van een of andere in elkaar gefrtutselde directe aanleiding. ‘n Mosilima Mamma, in tranen met tuiten, bij het dode lichaam van haar dappere zoon, die door zijn Blanke vrienden drug-verslaafden om zeep is gebracht. Heel de Soek en de achterbuurten van Molnbêk komt toegelopen, en vliegen er handgranaten door de lucht. Ao dat Allah weer 100% Akbar is als nooit tevoren. Er weerklinken schoten. Kalasjnikovs zo te horen. Er verschijnen gepantserde politie voertuigen, tanks en binnen de 24 uur staan daar Naco-Troepen, tot aan de tanden gewapend. Neen, niet de Blauwhelmen, maar de gewapende Intervnetie-Macht der Halve Maan, hulptroepen uit Oman, Qatar en de Verenigde Arrabische Emiraten. Er op uitgestuurd iom de vrede in Midden Europa te herstellen.
Nog even kunnen de Regime Media doorgaan met pulp en bietenblaren te verkopen, maar lang zal dat niet meer duren.
*
De start van de Moslim-Overheersing is reeds ingezzt: de Moslim Executieve tegen de wanhoopspoging van de Smurfen Regering De Croo.
De Staatsvuiligheid wordt ingezet. Uiteraard ongewapend, zonder body-scans en tot de rand gevuld met vredelievende bedoelingen. Want zie: ook Paters, Nonnen en en hier en daar nog nen Pastoor zullen ook streng gecontroleerd en afgeluisterd worden. Geen uitzonderingen, want Ja, zo is Bartje Somers nu eenmaal. Die spaart zelfs zijn vijanden van Het Vlaams Belang niet, de partij der Vlaams Gezinnde Volks Unie, die hij jaren geleden de rug toekeerde onder de lokroep van de Mammon.
*
Volgens niet bevestigde geruchten, zouden bepaalde ster-reoirters van De Morgen, Knack, De Scandaard, Humo, enz op geheime missie zijn vertrokken naar de Saoudies om daar ter plaatse de werkwijze te oefenden waarop de Profeet wil dat zijn gazetten gedrukt worden. Ek beschik over een eigen persoonlijke harem en beleven daar Duizend en Één Sprookjesnachten. De verslagen die ze ondertussen naar de Redactie doorsturen bulken dan ook uit van het enthousiasme….
500697 – HOE EEN WERELDCULTUUR IN NAAM DER VOORUITGANG IN DE PRAK WORDT GEREDEN
DONDERDAG 7 OKTOBER 2021
*
En ja, deze verjaardag-datum doet er mij aan deken dat Turks Fruit altijd pf toch meestal een ranzig nasmaakje heeft….
*
7/10/1571 LEPANTO
De machtuge Turkse oorlogsvloot, oorlogszuchtig op volle sterkte, weer eens te meer op vredes-missie in de Middellandse Zee, ter hoogte van Sicilië, onderweg naar ROME, stelt met ontzetting vast geconfronteerd te worden met de veel sterkere Europese Vloot die hen in alle stilte tegemoet zeilt.
De Turkey’s wenden de steven, de staart tussen de poten van de mast en proberen te vluchten richting de Griekse Eilanden. Om zich daar te verbergen, ttot het gevaar geweken is…
Maar de Admiraal van de Spaanse Vloot, Don Jua n van Oostenrijk, broer van Margaretje van Parma, al even on-echte nakomeling van Keizer K arel V, ruikt zijn kans en gaat hen achterna om ze zonder pardon in de an te hakken.
De confrontatie is kort maar krachtig: van de Tirkse Vloot schiet zelfs geen rat meer over…
-
Overzicht. Memorabel in onze boeken over Vaderlandsche Geschiedenis. Maar doodgezwegen bij de Moustafa’s, was er eerst de Overwinning bij Poitiers (732), waar de vroegste Islamisring van Europa mislukte, dan de Zeeslag bij Lepanto, waarna, na het Beleg van Wenen 14 jul. 1683 – 12 sep. 1683, de Turirkse almacht voor eeuwen - tot in onze dagen - gebroken was.
Waar er deze keer geen zwaarden of hakmessen meer aan te pas komen, maar wel de buiken van hun vrouwen…
VRAAG
*
Waarom eten Turken doorgaans nooit croissants? Omdat dat gebak toendertijed een Franse aanfluiting was na de gebeurtenissen van Wenen. ’n Wassende Maan, o Erdogan, Grote Mousrfa, waarom moordt U deze bakkers niet allemaal in een keer uit?
VRAAG
Waarom waren de Europese Leiders in vroegere tijden altijd veel slimmer dan de huidige? In naam van de Vootuitgang, heel de wereld, de slechtsten eerst, met open armen moeten opvangen, op kosten va, de eigen Bevolking?
Is dat nu ne voor, of nen achteruitgang? Wat ook U erover denkt, er zit toch ’n reukje aan…
*
500697 – HOE EENWERELDCULTUUR IN NAAM DER VOORUITGANG IN DE PRAK WORDT GEREDEN
I N H O U D
Ach, plunderaars, profiteurs en zakkenvullers zijn er altijd geweest. Vroerger wwaen die zelfs van adel of van Konininlijken Bloede, of ze noemden zich koningen, Keizers, prionsen en baronnen. Nu kan iedereenn mits de juiste partijkaart, dat vanzelf worden. En Radde tong, ’n relbaar geweten en vooraleen rakbare portemonnee. De meegaande Liefjes ddoen de rerst…
Ik heb meermaals al geschreven dat topsport tegenwoordig geen sport meer is, maar business. Dat geldt bij ons in de eerste plaats voor het voetbal, dat ik al enkele keren een mensenhandel heb genoemd. Dat wordt nu bevestigd nadat een verdachte makelaar, Dejan Veljkovic, gebruik heeft gemaakt van de nieuwe wet voor spijtoptanten en uit de biecht is gaan klappen. En Veljkovic blijkt nog maar het topje van de ijsberg te zijn.
Na drie jaar onderzoek heeft men e.e.a. kunnen blootleggen wat het zonlicht niet mocht zien: zwarte commissielonen, zwarte salarissen, valse contracten, ontduiking RSZ en ga zo maar door. Toppunt van dat alles is nog dat stervoetballers met miljoenen inkomsten daarop slechts één procent belasting hoeven te betalen, dat terwijl dat bij de gewone burger minstens 39% is. Ze kunnen bij ons ook hun aanvullend pensioen opnemen vanaf hun 35ste, terwijl dat voor andere werknemers ten vroegste op hunb 60ste is.
Bij Veljkovic ging het om een totaal bedrag van zo’n 40 miljoen euro dat langs hem passeerde en waaraan hij zo’n 10% aan over hield. Dat laatst bedrag gaat hij aan de fiscus moeten geven die achter de rest zal gaan en waarbij tientallen andere makelaars, maar ook bestuursleden van clubs en spelers betrokken blijken te zijn. Het is zelfs niet uitgesloten dat er clubs hun licentie zouden kwijtspelen, waardoor ze niet meer in 1/A en 1/B zouden kunnen spelen.
Buiten de 4 miljoen euro die Veljkovic aan de fiscus heeft afgestaan, krijgt hij nog 5 jaar cel, maar wel voorwaardelijk met uitstel en een extra boete van 80.000 euro. Wat het voor de rest gaat worden, is nog koffiedik kijken, maar ik heb zo de indruk dat sommigen daar slapeloze nachten aan zullen overhouden. Met mijn innige deelneming aan die supporters die voor hun club door het vuur gaan of door het lint, zoals zopas nog die van Standard op KV Mechelen.
De digitale revolutie die we meemaken heeft ervoor gezorgd dat de middelen tot frauderen oneindig lijken, maar dat zijn ook de middelen om allerlei fraudes op te sporen. Dat niets nog verborgen blijft, hebben we zopas nog kunnen vernemen na het uitlekken van de Pandora Papers, waartegen de malversaties in het voetbal nog klein bier lijken.*
De Vlaamse zakenman Marc Coucke investeert een stevig bedrag in de Nederlandse producent van elektrische bussen en laadsystemen Ebusco. Die trekt de komende weken naar de beurs.
Ebusco kondigde donderdag aan dat het werkt aan een beursgang in Amsterdam. Het bedrijf wil deze maand nog - enkel bij institutionele investeerders - minstens 300 miljoen euro ophalen.
Zoals wel vaker het geval is bij een dergelijke operatie, hebben sommige investeerders hun interesse al kenbaar gemaakt. Bij Ebusco zijn dat de vermogensbeheerder Teslin en Coucke's investeringsvehikel Alychlo. Hoeveel die op tafel zullen leggen, is niet bekend. Maar het zal allicht over (veel) meer dan enkele miljoenen euro's gaan.
"Het is de tweede keer in minder dan zes maanden tijd dat Coucke zich als hoeksteen-investeerder opwerpt bij een beursintroductie. "
Het is de tweede keer in minder dan zes maanden tijd dat Coucke zich als hoeksteeninvesteerder (anchor investor in het vakjargon) opwerpt bij een beursintroductie. In het voorjaar investeerde hij samen met Giorgio Armani in Italiaanse luxejachten.
Zeven landen
Ebusco is een negen jaar oud bedrijf uit Deurne (Nederland). Het bedrijf is een concurrent van spelers als Van Hool en VDL. Momenteel rijden bijna 350 Ebusco-bussen rond in zeven Europese landen. Onder meer in Amsterdam, Frankfurt en München worden ze ingezet. Vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van zo'n 100 miljoen euro.
Het werd opgericht door de voormalige Nederlandse rallycoureur Peter Bijvelds. Hij was ook de man die het het Chinese automerk Landwind in ons land (en en andere Europese landen) lanceerde. Dat mislukte tweemaal.
Michael Sephiha
*
DIGITALISERING JUSTITIE
DIGITALISERING EN JUSTITIE, EEN ONGELUKKIG HUWELIJK.
MMislukte van justitie legt nogmaals de vinger op de Belgische wonde
Waarom zag België af van mogelijke schadevergoeding van 28 miljoen euro?
*
Analyse - 07/10/2021 Filip Michiels - Leestijd 8 minuten
-
Twintig jaar geleden werd het Phenix-project – de meest ambitieuze poging ooit om het knarsende Belgische gerechtsapparaat te digitaliseren – met veel poeha aangekondigd. Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) moest nu erkennen dat Phenix vorig jaar in alle stilte begraven werd. Dit is géén verhaal van technisch onvermogen, wel een zoveelste bewijs van een jarenlang gebrek aan politieke moed en vooruitziendheid. En een pijnlijke illustratie van de politieke weeffouten die een efficiënt beleid in dit land stilaan zo goed als onmogelijk maken.
Goudhaantje Verwilghen
*
Het was toenmalig minister van Justitie Marc Verwilghen (Open Vld) die in 2001 het licht op groen zette voor het zogenaamde Phenix-project, het meest ambitieuze plan ooit om onze Belgische justitie te informatiseren. De gewezen, ooit razend populaire, Open Vld-politicus is intussen al jarenlang uit de schijnwerpers verdwenen, Phenix daarentegen blijft wél de krantenkoppen halen. Technologiewebsite Techpulse.be bekroonde het project zes jaar geleden nog met een eerste plaats in de ranking ‘De Opmerkelijkste IT-flops van de eeuw’ en bestempelde het in één adem als ‘de moeder van alle Belgische IT-mislukkingen’.
Tegelijk laat ook Unisys een aantal claims tegenover ons land vallen
En zie, eerder deze week raakte dankzij een parlementaire vraag van Kamerlid – én juriste – Kristien Van Vaerenbergh (N-VA) bekend dat de Belgische staat een punt zet achter de rechtszaak tegen Unisys. Dit Amerikaanse technologiebedrijf kreeg in 2001 de uitvoering van het Phenix-project toevertrouwd. Ook de schadeclaim van diezelfde Belgische staat, ter waarde van 28 miljoen euro, vervalt nu dus. Tegelijk laat ook Unisys een aantal claims tegenover ons land vallen. ‘Het uitgangspunt van Phenix was bijzonder ambitieus’, klinkt het bij Kristien Van Vaerenbergh.
Regelgeving says no
‘Op termijn beoogde het project de volledige digitalisering van justitie, waardoor het hele apparaat op termijn quasi papierloos en uiteraard ook een heel stuk efficiënter zou worden. Maar dit is dus uitgelopen op een complete mislukking. Tot vandaag zijn er nog rechtbanken waar het faxapparaat goede diensten blijft bewijzen, dit zegt alles. Intussen zijn een aantal rechtbanken zelfs eigen systemen gaan bedenken om om te digitaliseren. Bijvoorbeeld in Antwerpen, waar men een systeem introduceerde dat advocaten toeliet hun conclusies digitaal neer te leggen. Een succesverhaal, maar het kan uiteraard niet de bedoeling zijn dat elke rechtbank een eigen technologie gaat ontwikkelen.’
‘Toen de orde van Vlaamse balies dat Antwerpse systeem overnam en dit vervolgens via een eigen portaal betalend maakt – met de steun van minister Koen Geens – ging de Raad van State op de rem staan. Ik zal niet zeggen dat er vandaag geen kleine stappen voorwaarts worden gezet, maar het gaat allemaal ontzettend traag en het beeld is ook heel versnipperd. Zeker in deze sector is alles heel strikt gereglementeerd en bij wet bepaald, en dat krijg je niet zomaar gekeerd. Nog een voorbeeld: advocaten kunnen een strafdossier sinds kort dan wel digitaal opvragen, ze betalen voor zo’n digitale kopie net evenveel als voor een afschrift op papier. Uiteraard is het voor die advocaat dan veel praktischer om het hele dossier nog volledig door de griffie te laten afdrukken. Net door die strikte regelgeving neem je dus ook belangrijke triggers om te digitaliseren – en dus ook werk en tijd te besparen – weg.’
Fikse schadevergoeding
Via haar parlementaire vraag, waarop huidig minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) onlangs antwoordde, kon Van Vaerenbergh ook achterhalen dat de Belgische staat tussen 2001 en 2004 al 9,3 miljoen euro had betaald aan Unisys. Het volledige contract was ruim 12 miljoen euro waard. In 2007, nog eens drie jaar later dus, besliste toenmalig minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) om de overeenkomst op te blazen, waarna Unisys de Belgische staat prompt voor de rechter daagde.
Van Quickenborne ‘vergat’ blijkbaar hierover te communiceren
België diende daarop zelf een schadeclaim van 28 miljoen euro in tegen Unisys, waarna het plots heel stil werd in die rechtszaak. ‘Ik heb daarover achtereenvolgens de vorige ministers van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) en Annemie Turtelboom (Open Vld) ondervraagd. Daaruit bleek dat er in 2013 zelfs nog geen conclusies waren uitgewisseld tussen beide partijen. En nu geeft minister van Quickenborne dus aan dat beide partijen in onderlinge overeenstemming afstand gedaan hebben van hun vordering.’ Dit gebeurde al in april 2020, maar Van Quickenborne ‘vergat’ blijkbaar hierover te communiceren. Moraal van het verhaal: er zijn opnieuw flink wat jaren verloren gegaan voor de broodnodige digitalisering van justitie, en ofwel de Belgische staat ofwel Unisys lopen een fikse schadevergoeding mis. Bovendien hoest de Belgische belastingbetaler ook nog eens 298 000 euro erelonen op die de voorbije jaren uitbetaald moesten worden aan de advocaat van de Belgische staat.
Kritische rapporten
Nu kan het uiteraard verbazing wekken dat onze overheid – die toch niet bepaald goed bij kas zit – zo vlotjes afstand doet van een schadevergoeding die in de tientallen miljoenen euro’s kon lopen. Tenzij die overheid uiteraard heel goed besefte dat ze in deze zaak zelf ook geblunderd had, en dat het risico dus niet bepaald denkbeeldig was dat ze zelf veroordeeld zou worden tot het betalen van een schadevergoeding.
Enkele behoorlijk kritische rapporten van het Rekenhof rond de digitalisering van de Belgische overheidsdiensten in het algemeen wijzen alvast in die richting. Zo klonk het al in 2009: ‘Om methodes van e-government te kunnen gebruiken in het overheidsbeheer, is het absoluut noodzakelijk te kunnen beschikken over adequaat informaticapersoneel. (…) De voorzitter van het directiecomité van Fedict preciseert in zijn antwoord dat de opvolging van de ICT-activiteiten waarin de bovenvermelde omzendbrief voorzag, werd stopgezet op vraag van de voorzitters van de federale overheidsdiensten. Hij is van oordeel dat een centrale sturing in het kader van een federaal ICT-plan onverenigbaar is met de autonomie van de verschillende FOD’s. Volgens het Rekenhof komt de autonomie van de FOD’s niet in het gedrang door te zoeken naar de beste manier om aan de behoeften te voldoen (…).’
Vrij vertaald: een aantal federale overheidsdiensten zagen het niet zitten een deel van hun bevoegdheden af te staan aan mensen die wél kaas hadden gegeten van informatisering. In een later rapport heet het dat ‘de Staat voldoende aandacht moet besteden aan zijn eigen IT-personeel om zijn informaticaprojecten tot een goed einde te brengen en in de hand te houden. Dat blijkt uit het mislukken van het Phenix-project bij Justitie of van het Stimer-project bij de FOD Financiën.’ Bovendien, zo signaleert datzelfde Rekenhof ook nog, ‘werden de prestaties van de verantwoordelijken die het IT-personeel moeten aanwerven nog nooit geëvalueerd sinds de Copernicushervorming.’ Kortom, een behoorlijk vernietigend oordeel.
Weeffouten in politiek systeem
Marc Lambotte was van 2005 tot 2014 country manager van het Amerikaanse Unisys in ons land. Hij maakte het conflict met de Belgische overheid dus vanop de eerste rij mee en legt de vinger op een pijnlijke wonde. ‘Als je een digitaliseringsproject van een dergelijke omvang wil aanvatten, dan is dit geen puur technisch verhaal. Minstens even belangrijk is het hele veranderingstraject binnen bestaande organisaties dat hiermee hand in hand gaat. Organisaties die dit intern niet goed voorbereiden en beheren, lopen vroeg of laat vast. Er moet vooraf dus een duidelijke consensus zijn over wat er nu precies gedigitaliseerd moet worden, en hoe dit dan best wordt aangepakt. Als nu blijkt dat rechbank A op heel andere wijze werkt dan rechtbank B en er dus geen eenvormigheid zit in de interne processen, dan kom je er natuurlijk nooit uit. Ik heb dat in die periode overigens ook laten weten aan de toenmalige bevoegde minister Onckelinx.’
Klinkt heel logisch, maar was en is het dan niet net de taak van de topmanagers binnen de FOD Justitie om die eenvormige werking door te drukken en desnoods ook op te leggen aan het personeel? Of, in het allerslechtste geval, van de minister van Justitie zelf? ‘Dat klopt absoluut, maar ik had toen het gevoel dat de minister er vooral op uit was om de ernstige tekortkomingen binnen haar eigen departement af te dekken’, geeft Lambotte aan. ‘Dat bestond uit heel wat verschillende eilandjes, en die verkozen niet zelden door te werken zoals ze dat al decennialang gewoon waren. Nu bots je in de privésector uiteraard net zo goed op dit soort weerstand tegen ingrijpende veranderingen, maar laat het nu net de taak van het management zijn om zo’n probleem aan te pakken. CEO’s die dat niet kunnen, moeten op termijn uitkijken naar een andere baan.’
geen zicht op of justitie vandaag wél klaar is om te digitaliseren
‘In een politiek context spelen er natuurlijk ook heel wat andere machtsverhoudingen mee: heeft de minister écht meer macht dan de top van de administratie? En heeft hij of zijn voldoende politieke moed om daaraan eventueel de vingers te verbranden, zonder er later misschien ook politiek de vruchten van te plukken? Dit is en blijft wat mij betreft een van de grote weeffouten in ons politiek systeem. En, heel eerlijk: ik heb er totaal geen zicht op of justitie vandaag wél klaar is om te digitaliseren. Ik zou bedrijven die vandaag aangezocht worden om hun expertise daarvoor ter beschikking te stellen dan ook aanraden om dit eerst heel grondig te onderzoeken.’
CORONA & CENSUUR
VRIJE COMMENTAAR
*
ZOEKPLAATJE
Zoek de zeven verschillen tussen de Nationale aanpak van de digitalisering van Justitie na 20 jaar, en de aanpak na 50 jaar van de immigratie.
Mag ik het zeggen, Walter?
Er zijn geen zeven verschillen, er is zelfs niet eens één enkel verschil. Gewoon omdat dit land vanaf den beginne, altijd al ’n kloteland is geweest. Waar de ene gek de andere de kop afbijt om zelf de grootste te zijn.
Geen daden maar woorden, Daar worden ze rap rijker door. Met daar bovenop ook betere lieven.
-
Dit edel land der Belgen, wat betekent dat nog in onze tijden?
*
We hoorden het antwoord gisteren nog bij Ben Crabé uit de mond van een knappe universitaire jongedame die daarenboven in het Onderwijs stond. Wie de voorganger was van Koning Albert II? Antwoord: Albert I.
-
Die dame zou op slag Eerste Ministere moeten gebombardeerd worden. Met live verslag op CNN….
500696 - ZONNEWIJZERS TELLEN ALLEEN DE HELDERE UREN – WOKEAARS DAARENTEGEN ZIJN ZWARTZAKKEN
WOENSDAG 6 OKTOBER 2021
*
500696 - ZONNEWIJZERS TELLEN ALLEEN DE HELDERE UREN – WOKEAARS DAARENTEGEN ZIJN ZWARTZAKKEN
I N H O U D
De durvende Vlaamse gewone medemens wed ooit in vroeger jaren als ‘n’n vuilen Zwartzak’ gebraddmerkt omdat die niet WIT genoeg gehandeld had tijdens de ongelukkuige oorlotgsjaren ’40-’45.
*
Klrine nuance. Al dat in die dagen Rood of Zakkulorum dacht, tot zelfs de Hoogste Leiders van de Belgische Werklieden Partij, vond al vlug nadat de Grote Socialistische Leider Adof Hitler de oolrog had gewonnen (28 Mei ’40) dat alle Arbeiders van Europa zich moesten verenigen, om samen meet Vadertje STALIN de wereld van anscnijn te doen veranderen.
Tot het mis ging en een jaar later de ene Held de andere Held laffelijk in de rug aanviel.
Toen, van zodraast die goede Vaderladsche Wieltjeszuigers tot bezinning waren gekomen, werden- noh tijdens de Bezetting - op slag alle Roden & alle Wielstjeszuigers hernotrn tot rasechte ‘Weerstanders’ tegen Hitler. En dus werden er her e der Witte Brugades opgercuht die, minder de Duitsers lastig vielen, maar destemeer de medeburgers die liest onverfrnast, on verduuitst en on-verengelst bmeven…. Met ’n beetje dezelfde nuchtere blik als de Hollanders….
Want zij teleden nog altijd liefst de heldere uren.
*
Zellfde scenato heden te dage: de WOKETS langs de ene kant, en de Isla Mietjes langs de andere kant. Tot ook die twee elkaar in de haren vliegen en dat van diene momen af; alle zonewijzers ter wereld door de Mosmim Executieve tot HARAM verlaard worden.
Vorige week opende Bpost in Willebroek een nieuw logistiek centrum waar bestellingen via de Webwinkels worden ingepakt en verstuurd. Ze hebben daarvoor slechts 15 medewerkers die een grotendeels controlerende functie hebben. Het inpakken zelf gebeurt er nl door 50 robots.
Men hoort wel eens vertellen dat de robots onze jobs gaan afnemen. In 2016 was er zelfs een rapport van het Wereld Economisch Forum dat er in Europa met de komst van robots tot 5 miljoen banen zouden kunnen verdwijnen. De coronacrisis heeft er mede voor gezorgd dat we ons daarover niet direct zorgen zullen moeten maken. De bedrijven, Horeca, Zorg en Farma op kop, schreeuwen om arbeids-krachten die ze desnoods zelf zullen opleiden of omscholen*.
E.e.a. maakt dat robots momenteel geen werk afpakken, maar er mede voor zorgen dat de tekorten worden opgevuld. Ze vernietigen geen werk, maar veranderen het. Ze zijn niet langer het probleem, maar soms zelfs de oplossing
Er zullen natuurlijk sectoren blijven waar men zomaar niet de mensen zal vinden die men wil. Denk maar aan de artsen, zowel huisartsen, spoedartsen als tandartsen, waaraan een tekort is, maar dat hebben we in Vlaanderen aan onszelf te danken. Hadden we de vorige decennia de numerus clausus bij de aanwerving van artsen genegeerd zoals de Franstaligen dat straffeloos hebben kunnen doen, dan hadden we daar nu geen tekort gehad. Daarover schreef ik 15 jaar geleden al toen mijn kleinzoon pas voor arts kon gaan studeren na een omweg via de Bio-Geneeskunde en daarvoor een overgangsjaar erbij moest nemen. Dat hij niet meteen in het ingangsexamen voor Geneeskunde slaagde had niets met geneeskunde te maken, maar met een nietszeggende multiple choice test.
-
*Doet me denken aan dat mopje van die vader die zijn zoon kwam aanbieden voor werk. Vraagt de personeelschef: ‘En wat kan hij?’. ‘Niets’, zegt de vader. ‘Goed’, zegt de ander, ‘dan moeten we hem niet omscholen’.
WOKES WILLEN NU ZWARTE HOUTBESCHERMER UIT DE REKKEN
*
Kan het nog gekker?
*
U hebt het allicht ook al meegemaakt: wereldverbeterende voorstellen, vooral afkomstig van het groenlinkse activisme en de woke-beweging, waarbij u zich afvraagt of het nu serieus bedoeld is, dan wel om te lachen.
*
Schijnbaar van de pot gerukte suggesties, die met de grootste ernst worden gebracht én worden uitgevoerd, en die zo uit de Encyclopedie der Domheid van morosoof Matthijs van Boxsel hadden kunnen komen.
De trein blijft voortdenderen, Zwarte Piet was nog maar het begin. Toen ik las dat termen zoals ‘zwartwerk’, ‘zwartrijden’ en ‘zwarte lijst’ door de cancel-cultuur werden beschouwd als ‘toxisch’ en onbruikbaar omdat ze de gekleurde medemens zouden stigmatiseren, moest ik even naar adem happen en me afvragen of dit ernstig was. Ja dus. In dezelfde zin zouden de ‘zwarte gaten’ (black holes) uit het sterrenkundig jargon moeten geschrapt worden, neen, ik verzin het niet. In de kleurpotlodendoos van kindjes kijken deed men al eerder, maar nu wordt ook zwarte houtbeschermer voor tuinhuisjes, beter bekend als carbolineum, gezien als een kolonialistisch relict. Brico heeft al aangekondigd het product anders in te kleuren en het etiket ‘zwart’ te schrappen. Had u dit op ludieke ‘nieuws’-sites als De Raaskalderij of De Rechtzetting gelezen, dan had u even moeten glimlachen. Of hoe de realiteit de fantasie inhaalt.
Fake news en crypto-satire
wokeWikimedia Commons
Friedrich Nietzsche (1844-1900)
Deze ludieke sites zeggen er ook bij dat ze niet ernstig te nemen zijn. Satirische media die zichzelf satirisch noemen, zijn totaal ongevaarlijk, het zijn moppenblaadjes. Anders wordt het, indien ze zich als echt nieuws camoufleren en dus fake news worden. In mijn boek Terug naar Malpertus – Over humor en satire in woketijden stel ik me de vraag hoe parodieën zouden kunnen werken als niemand, of slechts een kleine minderheid, zou doorhebben dat het spottend bedoelde bedenksels zijn. Net in humorloze domeinen als de woke-ideologie zou dat wel eens tot boeiende effecten kunnen leiden. Kan crypto-satire fanatieke denksystemen ontwrichten?
We hadden al het bannen van de termen zwartwerk en zwartrijden. Laten we, in plaats van te mopperen over deze taalcensuur, er eens een schep bovenop doen. Stel dat ik de hoax zou lanceren dat bepaalde progressieve taalkundigen de term ‘zwart schaap’ willen afschaffen wegens te racistisch. Olala. Links Vlaanderen zou applaudisseren, rechts zou vermoedelijk eens flink vloeken, en een minderheid zou de grap doorhebben. Ik schat in een 40-40-20 verhouding. Die 20%, de groep die de grap snapt, daar gaat het eigenlijk om.
De wokes zijn zo onnoemelijk serieus, dat ze vanzelf grappig worden. Dat schept perspectieven
Die ratio is evenwel vatbaar voor evolutie. Als men dat parodisch procedé voldoende zou herhalen, dat stelselmatig overdrijven zonder erbij te vertellen dat het satire is, zou zich een merkwaardige kentering aftekenen: steeds meer mensen zouden de grap doorhebben en er eens goed mee lachen. Tegelijk echter zou de harde kern van de believers het moeilijk krijgen, in verwarring geraken door de mix van realiteit, karikatuur en zelfkarikatuur. De wokes zijn zo onnoemelijk serieus, dat ze vanzelf grappig worden. Dat schept perspectieven. Parodieën kunnen daarbij werken als een invretende zuren. Ze tasten ideologische systemen aan, niet door ze retorisch te bestrijden, maar door er net ‘een schep bovenop te doen’ en ze ad absurdum te voeren. Een oude Griekse truc van de sofisten overigens.
Splash of civilizations
De aquaburka® of zwembadtentje wordt het symbool van de moderne islam.
De klassieke cultuur oorlog ofte clash of civilizations, een paradigma dat in feite teruggaat tot de kruisvaarten, zou in de postmoderniteit dan eindelijk het intellectuele wapen van de crypto-satire kunnen gebruiken, de verborgen parodie, die overigens op het web al druk wordt beoefend. Daarmee zou de Westerse cultuur terugkeren naar een taal-strategie die met de oud-Griekse straatfilosofen Socrates en Diogenes ontstond: de satire als de taal van de dubbele bodems, de spot die zich als ernst verkleedt en net daardoor veel meer ‘schade’ aanricht. Dat is wellicht ook wat de filosoof Friedrich Nietzsche bedoelde met zijn motto ‘Niet door toorn, maar door lachen doodt men’. Het citaat prijkt op de eerste bladzijde van mijn boek.
Naast het wokisme lijkt me ook de islam kwetsbaar voor een parodische infiltratie. Stel dat ik me zogezegd tot de islam zou bekeren, inclusief baard en djellaba uiteraard. Ik ga helemaal undercover en contacteer de weldenkende pers om een nieuw super-halal badpak voor moslima’s te lanceren: de aquaburka®. Het ziet er uit als een tent op luchtkussens, waarin de vrouw kan plaatsnemen, rits dicht, waardoor ze toch een zekere vrijheid heeft, en zich tegelijk aan alle ongewenste blikken onttrekt. Gescheiden zwemsessies van mannen en vrouwen zijn dan niet meer nodig. Na de zwempartij fungeert deze safe space meteen als kleedkamertje. Praktisch toch? Tegenstanders bevechten scherpt het enthousiasme en de geloofsijver aan, maar wat doe je met surrealistische Trojaanse paarden binnen het eigen kamp?
Ik wed dat godvruchtige moslims dit helemaal zullen zien zitten, naast multicultuurgenegen links, en dat er evenveel schande zal over gesproken woorden door rechts, waar men het einde van onze beschaving weeral iets dichter ziet naderen. Echter, door de grap te verstoppen en eventueel te variëren, gaat de clash over in een splash, en krijgen de devoten het moeilijk. Wat en wie moeten ze nog ernstig nemen? Tegenstanders bevechten scherpt het enthousiasme en de geloofsijver aan, maar wat doe je met surrealistische Trojaanse paarden binnen het eigen kamp? Allehow akbar, zoals het in de West-Vlaamse moskeeën klinkt.
Hetzelfde kan gedaan worden met het klimaat-activisme: het idee om in de maand mei het gazon niet te maaien was al kantje boordje van de (on)ernst, maar een kwade geest moet eens het voorstel lanceren van een CO2-opslorpende haardos, bestaande uit echte vegetatie die uiteraard ook voldoende moet beregend worden. Vraag Greta Thunberg en Anuna De Wever als promotoren en wacht af. Wedden dat dit een hype wordt? De carnaval winkels mogen nu al hun voorraad indoen.
De club van 20%
woke
‘Reynaert leert de haas Cuwaert het credo’ (coverbeeld ‘Terug naar Malpertus’)
De kunst van de parodie bestaat erin, zich onzichtbaar te maken en als pseudo-waarheid te infiltreren in de actualiteit. Een vorm van fake news dus, maar net grappig of zelfs absurd genoeg om verwarring te scheppen. De misleiding treft pro’s en contra’s, maar schept ook een -hopelijk groeiende- gemeenschap van goede verstaanders. De lachers dus. Dat is een hogere vorm van humor die de cartoon of de gewone satire overtreft. Het vereist een buitengewone feeling, kennis van het opinielandschap en de gevoeligheden. En hoe minder gevoel voor humor er aanwezig is bij de geviseerde groep, des te sterker speelt het aantastingseffect. Normaal zou ik dat beter niet vertellen, maar gelovige moslims lezen Doorbraak toch niet.
Dat quasi-meegaan in de ernst is precies wat de vos doet op de coverafbeelding van mijn boek, ontleend aan een origineel miniatuur, door een stoute monnik in de marge van het manuscript getekend: we zien de vos Reynaert en de haas Cuwaert samen een boekje lezen. Maar welk boekje? Misschien wel Terug naar Malpertus. Cuwaert is de woke-figuur in het verhaal. Een doodserieuze deughaas die in opdracht van Koning Nobel de kwaadaardige vos bij de les moet houden. Maar het omgekeerde gebeurt: Reynaert leert Cuwaert het ‘credo’, de katholieke geloofsbelijdenis en lijkt ‘katholieker dan de paus’ zoals men zegt. In werkelijkheid pakt hij de haas langs achter en bedrijft de sodomie, symbool van het grootst mogelijke affront.
Elke dag 1 april, zet u schrap. Ik stel voor dat we bij wijze van protest in het voorjaar zoveel mogelijk tuinmeubilair gitzwart schilderen. Dat van die zwarte houtbeschermer was trouwens niet waar. Maar beken dat u er bent in gelopen, en zo niet, welkom in de 20% club van diegenen die niets nog ernstig nemen, het motto van het betere nihilisme. De volgende keer verklap ik de grap uiteraard niet meer. Of zoals hogervermelde Friedrich Nietzsche aan het begin van zijn ‘Vrolijke Wetenschap’ schrijft: tragediën hebben we nu wel genoeg gehad, incipit parodia, laat het doek opgaan voor de parodie. Moslims, wokes, poco-ridders en allerlei deugpronkers, bereid u voor op het ergste..
Johan Sanctorum
CORONA & CENSUUR
VRIJE COMMENTAAR
*
Na Attila de Hun, de Saksers, de Kelten en de Romeinen van Julius Césare, de Spajaade, de Fransen, de Oostenrijkers en dan weer de Franse, de Nazi’s en de Communisten, nu dus de Isla Mietjes en de Wokers.
Het wordt wel ’n beetje eentonig altijd van hetzelfde dat telkens eindigt met elkaars vernietiging. Maar waarbij de sterkste meestal overleeft.
*
Eerst echter moet de match China versus onszelf uit de voeten. Zodat de derde hond met het been kan gaan lopen….
500695 – ‘IJVEGEM’, NU GROOT-ANZEGEM, IS DE THUISHAVEN VAN VLAANDERENS EIGENSTE HEIMATSCHRIJVER
DINSDAG 5 OKTOBER 2021
*
*
500695 – ‘IJVEGEM’, NU GROOT-ANZEGEM, IS DE THUISHAVEN VAN VLAANDERENS EIGENSTE HEIMATSCHRIJVER
*
I N H O U D
Kijk, dat van in de titel hierboven is de soort eigenzinnigheid die nog altijd rond de gevoerde 150-ja rige hangt. De hele wereld spreekt van IONGOOIGEEM. Zo staat het op alle landkaarten in binnen- en buitenland, zelfs vandaag nog altijd op Google Map. Maar daar hebben de mensen zelf van ter plaatse, gewoon lak aan. Ze trekken er zich gewoon niets van aan. Zij kennen alleen IJVEGEM. En al de rest is zever voor de boekskes.
En precies vandaag is ondergetekende al 89 da gen een van hen geworden. Woonachtig in de …. Stijn Streuvelslaan te…. Anzegem. Op 500 meter in vogelvlucht van Het (lege) Lijsternest…
Neen, niet flauw of uit de lucht vallen. Ben zo’n 60 jaar geleden, als Ieperling, via AMOR eerst in OOIGEM terecht gekomen. Nu dus al zoveel dagen in Heerlijkheid Wielant te….INGOOIGEM. En straks misschien wel voorgoed in zak en as naar WEGGOOIGEM????
Stijn Streuvels naast Hugo Verriest, broederlijk naast elkaar in Eeuwige Rust aan de zijgeval van de eigen Kerk…..
*
Ja Ja, die fusiegolven!!!! Goesting of niet, beider stoffelijke resten zijn nu gefusioneerd naar GROOT-ANZEGEM en de Stijn staat daar nu wettelijk weer ingeschreven als Frank Lateur die hij altijd geweest is.
Sic transit gloria mundi….
*
*
'STREUVELS SCHREEF GÉÉN WEST-VLAAMS'
Stijn Streuvels leest zijn overlijdensbericht in De Standaard.
Op 3 oktober is het 150 jaar geleden dat schrijver Stijn Streuvels het levenslicht zag. Dat jubileum wordt gevierd met een uitgebreid programma, gaande van literaire wandelingen in het ‘Streuvelsland’ rond het West-Vlaamse Ingooigem over een academisch colloquium, een overzichtstentoonstelling in het Letterenhuis en zelfs een expo van Streuvels’ omvangrijke maar nauwelijks bekende fotografische oeuvre. Ook worden vijf van Streuvels’ werken voor de gelegenheid heruitgegeven.
Streuvelsgenootschap
Als mede-oprichter en ondervoorzitter van het Stijn Streuvelsgenootschap is Karel Platteau een van Streuvels’ grootste pleitbezorgers. Platteau raakte als jonge scholier in de ban van Streuvels Het leven en den dood in den Ast en diepte die belangstelling verder uit tijdens zijn studies Germaanse letterkunde.
Geen evidente keuze, want Streuvels was na zijn dood in 1969 vrij snel in de vergetelheid geraakt, weggezet met enkele gemeenplaatsen: te katholiek, te braaf, te West-Vlaams. Vlaanderen mocht dan 74 Stijn Streuvelsstraten en -lanen tellen, gelezen werd hij amper nog. Toen midden jaren ’80 het zoveelste Streuvelsjubileum zonder een rimpeling van aandacht voorbij ging, besloot Platteau samen met enkele gelijkgestemden het Streuvelsgenootschap op te richten.
Onder impuls van het genootschap werden de bard van Ingooigem en zijn oeuvre aan de vergetelheid onttrokken. ‘Het Streuvelsgenootschap en dan vooral de academische jaarboeken die we sinds 26 jaar uitgeven, zorgen ervoor dat Streuvels inmiddels academisch aanvaard is. Je vindt zijn naam nu terug in alle grote lexica over de wereldliteratuur, wat toch opmerkelijk is voor een figuur die intussen drie eeuwen omvat.’
U twijfelt niet aan de eeuwigheidswaarde van zijn werk?
‘Streuvels is een iconische figuur. Zijn legendarische West-Vlaamse arbeidsethos zat daar voor iets tussen: hij schreef meer dan 50 romans en verhalen en kreeg op zijn 92e nog de Prijs der Nederlandse Letteren. Hij wilde, zo zei hij zelf, “goede marchandise” leveren, zoals hij dat in zijn periode als bakker ook had gedaan. Auteurs als Van Reybrouck, Lanoye, Hemmerechts noemen hem een vakman. Woordkunstenaars als Bruno Vanden Broecke willen met zijn werk aan de slag, Wim Opbrouck heeft zelfs met een zeis leren maaien om ooit De oogst te kunnen spelen.’
Geen heimatschrijver
Hoe leesbaar is het werk nog? Zijn West-Vlaams is, zeker voor hedendaagse lezers, moeilijk te ontcijferen.
‘Maar Streuvels schreef geen West-Vlaams! Hij schreef Streuveliaans, hij ontwikkelde een eigen taalrijkdom zoals Claus dat ook heeft gedaan. Daar moet bij worden gezegd dat in Streuvels’ tijd het Nederlands in Vlaanderen nog in de kinderschoenen stond. Streuvels heeft zijn taal wel degelijk aangepast aan het standaard-Nederlands van zijn tijd.’
‘Daarnaast is het zo dat hij altijd op zoek was naar die woorden die de sfeer het raakste weergaven. Die authenticiteit was voor hem het hoogste goed. Hij vond dan woorden in onverwachte registers of inderdaad in het dialect, of hij vond zelf woorden uit. Hij bleef bij elke nieuwe uitgave ook aan zijn teksten schaven ‘om de filologen werk te geven.’ Streuvels’ taal is een kunsttaal, een idiolect. Laat ons dankbaar zijn voor die rijkdom. In nieuwe uitgaven worden overigens woordverklaringen gegeven.’
Nog een hardnekkige mythe: Streuvels zou enkel over het platteland hebben geschreven?
‘Streuvels schrijft vaak over de agrarische maatschappij van de 19e en de vroege 20e eeuw, maar hij heeft evengoed stadsverhalen geschreven, waarvan een zich zelfs in Parijs afspeelt. De agrarische samenleving die hij beschrijft, staat overigens op het punt te verdwijnen door de oprukkende industrialisering. Streuvels deed altijd zijn goesting. Ook politiek was hij niet voor een gat te vangen. Hij was een geboren dwarsligger.’
‘Streuvels’ thematieken zijn ook niet die van de klassieke heimatroman. Streuvels gaat op zoek naar de zin van het leven, naar de werking van het fatum, de eeuwige mythische thema’s zoals het vader-zoonconflict. Hij las ook al zeer vroeg Freud en Oosterse filosofie. Hij had zelfs twee Boeddhabeelden in huis.’
Hedendaags en universeel
Toch wordt hij als een katholiek auteur gepercipieerd?
‘Streuvels was een agnosticus. Hij was tegen het klerikalisme en de kwezelarij. Ook hij heeft, net als zijn tijdgenoot Buysse, heel wat te stellen gehad met de katholieke critici die zijn werk te rauw, te naturalistisch vonden. Zelf nam hij ook geen blad voor de mond. In zijn autobiografie schreef hij al over de handtastelijkheden van sommige geestelijken in het internaat. Het zijn critici als André Demedts die Streuvels in een katholieke hoek hebben geduwd. Dat beeld moet worden bijgesteld. Jonckheere noemde hem ‘een van onze schoonste heidenen.’’
Waarom moeten we hem vandaag nog lezen?
‘Omdat het de kans biedt binnen te treden in het hoofd van een schrijver van 150 jaar geleden die toch zoveel moderne thema’s aanhaalt. De passages over vluchtelingen in zijn oorlogsdagboeken zouden over vandaag kunnen gaan. In zijn Alma met de vlassen haren, wellicht gebaseerd op de verhalen over cholera die Streuvels van zijn ouders hoorde, wordt een pandemie beschreven met alle thematieken van lockdown en besmettingsgevaar die we vandaag ook nog goed kennen. Daarin zit het kunstenaarschap van Streuvels vervat: de kunst om universele zaken een vorm en een inhoud te geven die ons vandaag nog raakt.’
Het volledige programma rond ‘Streuvels 150’ vindt u hier.
Onze boeken.doorbraak.be boekhandel biedt u ter gelegenheid van deze herdenking graag een Stijn Streuvels’promotiebundel tegen een tijdelijke stuntprijs: Leven en dood in de Ast, De vlaschaard en De teleurgang van de waterhoek. Heruitgeven in de oorspronkelijke taal, met een moderne spelling en in een hardbackeditie.
Michiel Leen
*
CORONA & CENSUUR
VRIJE COMMENTAAR
*
Moest Boer Vermeulen nu terugkeren, hij zou, net als Diogenes, zelfs bij klaarlichte dag, bijlichtend met een lantaarn, zijn eigen VLASSCHAARD niet meer terugvinden tussen de sjeieke villawijken.
*
Zoonlief die hij (volgens Streuvels) de kop insloeg, daarentegen zou niet lang moeten zoeken naar zijn ‘mollejonk’, de meid SCHELLEBELLE. Die staat daar ergens te velde, ib brons vereeuwigd. Met de bundel vlas, vrucht van haar handen in der armen…
En verder, retro minded, staan overal goed onderhouden Maria Kapelletjes die ongewild voortdurend aan het verleden herinneren….
*
Tenslotte nog ’n akkefietje in de marge over de piloot-gemeente Anzegem, waar in de nacht van Donderdag 16/10/2014 de geklasseerde St Jan-de-Doper-kerk volledig door brand vernietigd werd. Oorzaak: defecte verwarminsketel. De restauratie laat op zich wachten, tot onlangs alleen de toren hersteld bleek te zijn…
*
Moest Stijn Streuvels (of ergo! Cyriel Buyse?) zoiets middernachterliks hebben meegemaakt, dan zou die daar volgens mij niet veel woorden hebben over gepleegd. Maar ergens aan de toog aconiek hebben opgemerkt, zo tegen de daar aanwezige dienster Mira bijvoorbeeld … Ach ja, die kerke ‘t Anzegem. ‘Ter ere Gods, zeker’….
De Paaster zal ne keer meer mê de schaele moeten rondgaan, zeker….
-
Ja Ja, Stijn Streuvels was De Waterhoek maar ook zijnen tijd verre vooruit.
500694 – IN DIT RODE KLOTELAND ZOU SINT FRANCISCUS VANDAAG PARTIJLEIDER KUNNEN WORDEN BIJ HET VLAAMS BELANG..
.
MAANDAG 4 OKTOBER 2021
*
M NaP P
Ma na Pa Pepers,
Eerste Vervolg van nog vele
*
OKROBER
4/10 Franciscus Blog 311
*
INTERMEZZO
In gedachten zijn we met ons beidjes, zoals haast 20 jaar terug, in Assisi, om als een der duizenden pelgrims van over de hele wereld, de herdenking mee te maken van het leven ven de dood van de H. Franciscus. Een rijke luis-zoontje, dat na de Here Jezus zelf, zowat kan aangezien worden als de eerste ware socialist. En neen, rijk werd die er niet door. Integendeel, zelf melaats geworden door zijn zorg – samen met zijn mede-broeders - voor de arme medemens, stief hij op zeer jonge leeftijd…
*
500694 – IN DIT RODE KLOTELAND ZOU SINT FRANCISCUS VANDAAG PARTIJLEIDER KUNNEN WORDEN BIJ HET VLAAMS BELANG..
I N H O U D
Zelfs vriend Guvaal (hierpnder) begint te ‘genderen’, omdat zemfs hij anders over hetzelde non-programma van onze huidige ‘democratei’ moet schrijven als Pieter Baiwens van DOORBRAAK in zijn navolgend hiifdartikel.
Wat ontbreekt is ZELFBESTUUR met geen Vreemden meer als Meesters in ’t Land.
Bij DOORBRAAK leren we iets dat al vele toentallen decennia
taboe werd in de Regeime Pers: de stem van de Burger als VIERDE MACHT…..
Een 4de Machtn die feitelijk de eerste moet kunnen genoemd worden, want het is deze burgermacht die de feitelijk zowel de Wetgevende, de Uitvoerende als de Gerechtelijke Macht aan het werk zetten.
Maar wat wilt U: als NIETS komt tot IETS, dan kent Iets zichzelve niet.
Het begint en het eidnigt altijd met hoerderij. Cjerchez la femme, niewaar?!!!!
-
Een goede verstaander heedt maar ‘n half woord nodig.
In de weekeindeditie van De Tijd was het hoofdartikel (nog maar eens) gewijd aan de gender(on)gelijkheid. Er gaan steeds meer stemmen op om meer vrouwen te betrekken in de directiecomités van onze bedrijven. Daar is niets mis mee, maar men moet er ook niet mee overdrijven. De huidige structuur is inderdaad dat er wel eens te veel mannen en te weinig leidinggevende vrouwen zouden zijn in onze bedrijven. Dat is echter historisch gegroeid en kan zo maar niet van vandaag op morgen veranderd worden. Zo maar een man vervangen door een vrouw alleen o.w.v. het geslacht is belachelijk en geen garantie dat het beter wordt, hoogstens anders. Het aantal vrouwen in de bedrijven is de laatste decennia trouwens flink gegroeid tot en met de bestuursraden. Dat ze aan de top nog zeldzaam zijn, heeft te maken met de tijd van het doorgroeien.
Er zijn trouwens ook vrouwen die de kansen gekregen hebben en er niet veel van hebben terecht gebracht. Denk maar aan Angela Merkel en haar protégée Ursula von der Leyen, waarbij die laatste na twee mislukkingen als minister van Defensie in Duitsland erin slaagde eveneens een puinhoop te maken van de Europese vaccinatiestrategie. En dan hebben we het nog niet gehad over El Kaouakibi.
Feitelijk is de discussie over gender(on)gelijkheid hetzelfde verhaal als die over het klimaat, waarbij men ook een situatie die sinds lang aan de gang is, nu op een, twee, drie gewijzigd wil zien. Daardoor ontstaan er die zgz ‘woke’ toestanden, waarbij ‘woke’ staat voor wakker worden, maar dan in een extreme vorm van politieke correctheid die is komen overwaaien vanuit de States waar het een boost kreeg na het tot stand komen van Black Lives Matter (BLM), nota bene na de dood van een crimineel door overdadig politiegeweld. Zo werkt het echter niet en wordt het stilaan tijd dat men e.e.a. wat gaat relativeren.
PANDORA PAPERS: RUIM 1.200 BELGEN HEBBEN CONSTRUCTIES IN BELASTINGPARADIJZEN
*
Ondanks alle maatregelen om constructies in belastingparadijzen tegen te gaan, blijven Belgen die gebruiken. In de vertrouwelijke documenten die uitlekten in de Pandora Papers duiken postbus-vennootschappen op van meer dan 1.200 Belgen of mensen die in ons land wonen.
1.217 Belgen of inwoners van ons land lieten in totaal 1.215 postbus-vennootschappen en trusts oprichten in belastingparadijzen. Dat blijkt uit de Pandora Papers, gelekte documenten van 14 kantoren die dergelijke constructies opzetten. In de Panama Papers van 2016 doken 732 Belgische gevallen bij één kantoor op.
56
Scherm-vennootschappen
Een Brusselaar bestelde bij het Panamese Alcogal liefst 56 schermvennootschappen.
Sommige betrokkenen ruilden na de Panama Papers gewoon het geviseerde kantoor Mossack Fonseca in voor een ander kantoor, zoals het Panamese Alcogal, waarvan nu ook gegevens zijn gelekt. Een Brusselaar bestelde bij Alcogal liefst 56 schermvennootschappen. Zo’n 30 Belgische namen die al voorkwamen in de Panama Papers duiken opnieuw op. De laatste gelekte documenten dateren van begin vorig jaar.
Pandora Papers
In de Pandora Papers zijn documenten gelekt van 14 kantoren die constructies in belastingparadijzen opzetten. Ze openen een doos van Pandora, met meer dan 11,9 miljoen bestanden over postbus-vennootschappen in beruchte belastingparadijzen. Het gaat om 2,94 terabyte aan vertrouwelijke gegevens. De Panama Papers, waarbij de onthullingen beperkt bleven tot één advocatenkantoor in Panama, leidden vijf jaar geleden tot een stortvloed aan financiële schandalen over de hele wereld.
Samen met het consortium van onderzoeksjournalisten ICIJ en ruim 600 journalisten van 150 media over de hele wereld onderzocht De Tijd maandenlang de documenten van de Pandora Papers. Het is de grootste samenwerking in de journalistieke geschiedenis. Met de hulp van Knack en Le Soir doorploegden we meer dan 33.700 bestanden die naar België verwezen. Zo kwamen we 1.217 Belgen of inwoners van ons land op het spoor, die in totaal 1.215 postbus-vennootschappen en trusts lieten oprichten in belastingparadijzen.
Mental coach, rapper, bitcoin miljonair
Niet alleen de rijkste families van ons land gebruiken exotische postbus adressen. De meest uiteenlopende profielen duiken op: een misdaadauteur, een chirurg, een professor, een mental coach, de eigenaar van een beleggingsgids, een Brusselse rapper, een radiopresentator, de zaakvoerder van een gokbedrijf tot zelfs een jonge bitcoinmiljonair. Ook heel wat IT-specialisten, zoals webhosts of ontwikkelaars van businesssoftware of van webshopdiensten, blijken inkomsten te laten toekomen in belastingparadijzen. Maar ook naar hier uitgeweken Fransen en Nederbelgen en enkele adellijke families uit ons land: baronnen en baronessen, graven en gravinnen tot een prins.
" Bij de betrokkenen zijn een 16-jarig meisje uit Brussel tot een 90-jarige Antwerpse vrouw met een postbus constructie op de Bahama’s. "
De leeftijden van de betrokkenen lopen uiteen van een 16-jarig meisje uit Brussel, dat de begunstigde is van een stichting boven drie Panamese postbus vennootschappen, tot een 90-jarige Antwerpse vrouw die al sinds 2008 een postbusconstructie op de Bahama’s heeft.
Pandora Papers leggen de offshore constructies van wereldleiders bloot
De Belgen gebruiken zulke constructies niet alleen om zwart geld te verbergen. Er zijn allerlei redenen: geen belasting betalen op bedrijfswinsten of privéopbrengsten, erfbelastingen ontlopen, fiscaal vriendelijk een luxejacht bezitten… 'Op zich is zo’n offshore constructie niet illegaal. Maar als je ze alleen voor legale doeleinden gebruikt, verliest ze haar aantrekkelijkheid', zegt Francis Adyns, de woordvoerder van de Belgische fiscus. 'Ze worden dus vaak opgericht om aan de fiscus te ontsnappen of om geld wit te wassen.'
Lars Bové
*
COVID-DODEN ZIJN VOOR NIETS GESTORVEN
*
Onze democratie is ziek, en als democraat doet dat pijn. De partijbelangen gaan boven het algemeen belang. Daardoor slaagt ons democratisch bestel er niet in een diepgaande analyse te maken van de voorbije covidcrisis.
Vragen
Een lijvig rapport heeft de covi dcommissie geproduceerd: 134 aanbevelingen. Het klinkt indrukwekkend maar het is het helaas niet. De vinger wordt niet op de wonde gelegd. Politieke en andere verantwoordelijkheden worden niet benoemd. De meerderheid beslist samen wat de problemen zijn en wat de oplossing daarvoor is. Zelfs de probleemoplossing is een compromis geworden in België. De realiteit doet er niet toe. Lessen trekken? Daar doen ze niet aan mee. De coviddoden zijn voor niets gestorven.
Waarom werden mondmaskers eerst door beleidsmakers weggelachen als pseudoveiligheid en later verplicht?
Wie heeft wanneer en waarom beslist dat de strategische voorraad mondmaskers vernietigd moest worden alvorens hij werd aangevuld?
Hoe kunnen we dergelijke fouten-die levens gekost hebben- voorkomen?
Waarom werden mondmaskers eerst door beleidsmakers weggelachen als pseudoveiligheid en later verplicht?
Hoe komen we aan die vele doden in de rusthuizen?
Waar zitten de systeemfouten die deze crisis heeft blootgelegd?
Wie besliste wanneer en waarom om met het postbusbedrijf Avrox in zee te gaan om -schadelijke- mondmaskers te laten leveren in België?
Eerst de partij!
Onze verkozen politici slagen er niet in via een pijnlijk maar noodzakelijk zelfonderzoek de fouten precies aan te wijzen. Een parlementaire commissie blijkt een circus. Partijen bepalen het speelveld van hun politici. De uitgekozen Kamerleden zijn al blij dat ze even in de schijnwerpers van het circus mogen staan. Het zijn de clowns van het circus. Alles is al beslist door de regeringspartijen.
we moeten als vierde macht ook durven zeggen dat de covid commissie een slag in het water is
Vlaams Belang verliet uit protest tegen deze gang van zaken de commissie. Maar dat is een voetnoot. De partij mag door de persdogma’s van vandaag niet ernstig genomen worden. Hun kritiek op wat fout loopt mag dus niet mee in de analyses. Zo brengt de pers doodernstig verslag uit over de commissie alsof het werkelijk iets uitmaakt. Met commentaar van meerderheid en oppositie. Objectief. Maar we moeten als vierde macht ook durven zeggen dat de covid commissie een slag in het water is. Een zinloos tijdverdrijf. Een symptoom dat in dit land werkelijk alles onderschikt is aan het partijbelang.
Doen we beter?
De vraag is of dat enkel beperkt blijft tot het federale niveau. Zal de PFOS-commissie in Vlaanderen of de Overstromingscommissie in Wallonië wel tot een ernstige analyse en remediëring komen? Of is de Belgische politieke ziekte uitgezaaid en woekert ze ook in de deelstaten? Ik geef die lopende commissies graag het voordeel van de twijfel. Ik weiger cynisch te worden, maar dat kost veel moeite.
Er is maar één conclusie mogelijk als de politiek niet in staat is om de grootste gezondheidscrisis sinds de tweede wereldoorlog ernstig te evalueren en te remediëren. Het systeem werkt niet meer. In tegendeel, het is een belemmering.
Wurggreep-democratie
Maar hoe moet het verder? Na de vaststelling dat iets niet meer werkt, volgt een analyse, daarna een aanpassing. Voor de analyse ligt alles op tafel. De bevoegdheden zijn te versnipperd. Zes staatshervormingen zonder groot plan, maar volgens de logica van het compromis, hebben van de overheid een kluwen gemaakt. Dat moet helder en duidelijk. De mechanismen van de particratie zijn veelvuldig beschreven, vrij recent nog door Vuye en Wouters. De financiering ervan is door Bart Maddens uitgelegd. De onmondigheid van de parlementsleden is een rechtstreeks gevolg van die particratie. Parlementsleden zitten in de gouden kooi van hun mandaat, de partij heeft de sleutel.
België is een wurggreep-democratie. Iedereen houdt elkaar in een wurggreep. Elk denkt dat de ander ooit afklopt. Op dit moment zijn de spelers net niet bewusteloos. De wurggreep-democratie maakt op dit moment elke broodnodige systeemverandering onmogelijk. Pensioenen? Sociale zekerheid? Werkzaamheidsgraad? Begroting? Homogene bevoegdheidspakketten? Verouderde wetgeving? Werking van de democratie? Staatshervorming? De regering doet voort, met rustige vastheid, recht de afgrond in.
Weerbare democratie
Democratie is geen eeuwig rekbaar systeem. Het is er niet vanzelf gekomen en blijft niet vanzelf. Elke rechtgeaarde democraat moet nu de alarmbel luiden. Een systeem dat er niet in slaagt zichzelf te onderhouden, fouten te verbeteren, zich aan te passen, is gedoemd om te verdwijnen. En eens het keerpunt voorbij is, zal dat niet meer zachtjes gebeuren. Dé vraag is, waar dat keerpunt ligt?
Kijk vandaag naar de politieke realiteit. Kijk naar de partijen die er zitten en naar hun onderlinge verhoudingen. Zelfs de covidcrisis kon hen niet samenbrengen. Hoe kunnen ze een gemeenschappelijke toekomstvisie te bouwen? Niemand lijkt geïnteresseerd in het land of het systeem redden. Ze tellen de korte termijnwinst van elk scenario. Heeft de PS echt gewonnen door voor Vivaldi te kiezen? Of de Open Vld?
2024…. Je kan nu al de reacties op de verkiezingsavond van 2024 opschrijven. Want de kiezer, die evalueert en remedieert wel. De onderzoekscommissie van de kiezer is tot andere conclusies gekomen dan die van hun verkozenen. Zo leiden de politieke spelletje van politici, die zichzelf graag omschrijven als staatsmannen (m/v), de kiezer vanzelf naar de radicaliteit. De vraag is of er dan wel iets zal kunnen veranderen.
Pieter Bauwens
CORONA & CENSUUR
VRIJE COMMENTAAR
*
En, ach God, ja, over de al j aren aan de gang zijnde hobbelingen aangaande de Panama Papers, daar doe ik, als gewezen Fiscaal Expert & Boekhoudkantoor voor KMO’s, liever het zwijgen aan toe.
Want er zijn honderden wettelijke mogeliojkheden om de Fiscus bij het 14de te zetten, dat het zo klaar is als ‘n klontje bruine suiker. Want die Fiscale Wetten zijn precies in elkaar geklunsd door de grootste fraudeurs van elk land: de politiekers.
Eenmaal U hun werkwijze doorzien heeft, hoeft U slechts hetzelfde te doen Maar AUB, redt daarbij in ieder geval de schijn.
*
PS
De vele zogezegde N.G..O.’s die als distels tussen het koren overal opschieten, zijn een verpoiperd voorbeeld van hoe men best tewerk gaat.
Als U daarbij goed Uw best doet, zullen er vroeg of laat nog standbeelden voor U opgericht worden.
Maar eerst moeten al die van Helden zoals Pater Damiaan uit de weg geruimd en vergeten zijn.