A.D. zondag 26 augustus 2012xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
918 ZO CLOOT MEN FREDERIK
Cirano de Bergerac
Zot van liefde en van Cognac
***
Sommige senioren (en ik ben geen uitzondering) moeten zich soms afvragen : wie ben ik? Van waar kom ik? Waar ga ik naartoe? Maar we moeten geen rol spelen, we moeten een rol ZIJN.
Dat is zowat de conversatie tussen de Jef (van Ida) en een zekere Meneer Prosper, toneelregisseur bij De Bond van het Heilig Hart, toen de rol van Cirano de Bergerac moest ingestudeerd worden, U weet wel, die lelijkaard met zijn lange neus, die de nobele Rosanne moest verleiden. Bij die verleidings-scène stak de ongelukkige edelman haar oog uit met zijne lange neus
. Einde rol.
***
Moraal van het verhaal : blijf doorheen het bos de bomen zien. Het bos, waarin de mens verdwaalt, dat is heden ten dage de media. De bomen : dan zijn de zeldzame waarheden die hier en daar stand houden en die zich helder en duidelijk aftekenen voor zij die ze willen zien
.
In dat bos groeit ook het onder-hout, dat is het struikgewas, de bramen en de parasieten.
***
Kroniekje over :
Westerse kerken idealiseren de islam en bekommeren zich te weinig om de positie van christenen in islamitische landen. Dat stelt de Duitse islamwetenschapper dr. Rita Breuer in haar recent verschenen boek over christenvervolging in de moslimwereld.
Volgens Breuer is de christenvervolging in de islamitische wereld toegenomen, terwijl tegelijkertijd in Europa steeds meer sprake is van een pro-islamitische en antichristelijke grondhouding. Met alle macht probeert men de religieuze gevoelens van andersgelovigen en in het bijzonder moslims te ontzien en te beschermen.
Breuer vindt echter, zo blijkt uit de weergave van haar conclusies door het Duitse persbureau Idea, dat het geenszins islamvijandig is om op de ellendige situatie van veel christenen in de islamitische wereld te wijzen. Het is eerder christenvijandig om dat niet te doen.
In haar boek Im Namen Allahs? Christenverfolgung im Islam (uitg. Herder, Freiburg) signaleert ze dat de trend in veel Europese samenlevingen anders is: Vooral in liberale of religiekritische milieus krijg je soms de indruk dat het ronduit pijnlijk is om je voor christenen in te zetten of je met hen solidair te verklaren. Onbegrijpelijker nog vindt Breuer dat kerken meegaan in die trend. Volgens haar idealiseren zij de islam, zonder zich te realiseren hoezeer christenen in moslimlanden zich daardoor in de steek gelaten voelen.
In een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung zei Breuer: Twintig jaar geleden al vroegen christenen in de moslimwereld mij hoe het kon dat kerken zich zo voor de rechten van moslims inzetten wat op zich niet verkeerd is maar geen gevoel hadden voor wat er met christenen in moslimlanden gebeurde. Velen zeiden ontgoocheld dat ze niet langer hoopten op ondersteuning.
In haar boek noemt Breuer diverse voorbeelden van positieve uitlatingen van Duitse kerkleiders over de islam. Voorzitter Nikolaus Schneider van de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD) verklaarde afgelopen jaar bijvoorbeeld: Het is een vergissing te zeggen dat de islam minder in vrede geïnteresseerd is dan het christendom.
Dat getuigt volgens Breuer van een eenzijdige waarneming van de islam, omdat in de Koran en in het leven van Mohammed wel degelijk geweld in bepaalde situaties gerechtvaardigd wordt, anders dan in de bronnen van het christendom. Het streven naar waardige omgang en dialoog met moslims is alleszins respectabel, vindt Breuer, maar de reëel bestaande islam en zijn uitwerking op de christenen in moslimlanden moet daarbij niet uit het oog verloren worden.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/duitse_islamwetenschapper_kerken_idealiseren_islam_1_667812
***
Diagonaal herlezen
Alles samengeteld en gedeeld door twee : door het bos de bomen zien wil zeggen het bijkomstige van het hoofdzakelijke kunnen onderscheiden. En zich daar naar te gedragen, in woord en in daad.
Het hoofdzakelijke, dat is de vrijwaring van de beschaving van onze voorouders, en dat kan men niet bereiken door bepaalde kleine kantjes daarvan te demoniseren. Om de eigen beschaving zoveel mogelijk te helpen vrijwaren, moet men de bomen beschermen, want die vormen het bos, terwijl het onder-hout dient bestreden te worden. Want indien dat kan voortwoekeren, steelt dat de voeding en het licht van de sterke hoge bomen, zodat deze afsterven, en het bos op de duur alleen nog bestaat uit struikgewas en wildgroei.
***
Dat Groen dat nog altijd niet ontdekt heeft! Want al wat Linx is, voedt het onder-hout en heeft niet de minste aandacht voor de hoge bomen, die nochtans het meest de lucht zuiveren en die voorzien van de nodige zuurstof. Ja, ze steken, net als Cirano, met hun eigen neus, het oog uit van de Geliefde
.
***
|