De dagklapper die wij (tSCHELDT) publiceren vindt u ook op de wandkalender van De Druivelaar, uitgave van de West-Vlaamse uitgeverij-drukkerij Strobbe.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Die wandkalender kent eenieder wel: u heeft hem toch ook aan de wand hangen?
(Get) A3AB, schrijver van blog-bubbels, die volhardt in de boosheid.
***
Zaterdag 5 januari
Zon 8u44-16u52
H Gerlachus van Houthem
.
1126 - METROPOLITANE RONDBLIK OP SPORTING A
Nog maar 4 dagen ver,
En al Wereldhoofdstad van heel 2013
***
t Scheldt alarmeert, en nog geen klein beetje : Rubens verdwijnt uit Antwerpen, omdat het ACW via de Dikke van via Diksia en Leterminator onder hun beidjes het familie-patrimonium hebben verkwanseld. Hieronder, wat de media verzwijgen, de historiek van het verhaal.
***
Ter zake :
Verdwijnen er twee werken van Rubens uit Antwerpen ?
Laatste stunt van Patrick Parvenu
***
U heeft het allicht zijdelings vernomen. Dexia, of liever Belfius, gaat haar kunstcollectie verkopen. Althans alles van voor 1830. Zo deelde deze knappe bank die U en ik met ons belastinggeld rechthouden mee.
Niemand staat er kennelijk bij stil, doch dit treft ons Antwerps kunstpatrimonium zwaar. Ooit verzamelde bankier Maurits Naessens - een bewonderenswaardig selfmade man - een onwaarschijnlijke verzameling Antwerpse zestiende-eeuwse kunst. Hoogtepunten: twee werken van Rubens, de Roof van de Sabijnse Maagden en de verzoening tussen Romeinen en Sabijnen. Momenteel nog steeds te bewonderen in de Kunstkamer van het Osterriethhuis, op de Meir. Samen met tientallen andere topwerken, o.a. enkele schitterende retabels.
De Bank waar Maurits Naessens voor werkte, eigenaar van deze kunstcollectie, was de Paribas. Deze werd overgenomen door Artesia, om tot slot - helaas - door Dexia overgenomen te worden. Kunstcollectie incluis.
Binnenkort wordt deze dus verkocht, met dank aan de Raad van Bestuur, met daarin ene Patrick J., de Grootste Burgemeester van Antwerpen.
Weer een ontmaskering van deze parvenu.
Een eenvoudige vraag : wat doet onze Schepen van Cultuur, Heylen? En onze nieuwe burgemeester? Ondernemen ze iets, of niet?
***
Over Lex Molenaar van GVA, de krant die iedere dag verder afslankt
..
***
Gaat hij zijn dochter helpen bij de vaat in De Zeven Schaken op de Grote Markt waar politiek Antwerpen samentroept met de bevriende journalistieke gilde?
***
Verre van mij te willen bemoeien met Antwerpse toestanden, heb ik er alleen aan gehouden deze twee zaakjes onder de aandacht te brengen van alle Sinjoren en Sinjoor-gezinden. De stormklok uit de Van Rijswijcklaan is verstomd, maar dat wil niet zeggen, dat zijn strijdbijl samen met hem is begraven.
U moogt gerust in de bovenvermelde tapperij op de Grote Markt voor mijn rekening een pint betalen aan de Grote Leider. Schol! Kan die er nu misschien iets aan doen, dat de PredHomme op de Suikerrui heropent? Ik zou al content zijn, moest ik binnen het kwartier lopen van daar, een parkeerplaatsje vinden.
O ja! Moest de Burgemeester niets kunnen voor die arme Sabijnse Maagden (net als voor de laatste Congo-boot, op rust-roest in Roesthok Rostock - waarvoor er ook geen geld is, en zelfs geen plaats), kan er dan geen werk gemaakt worden om eindelijk na zoveel eeuwen, om de tweede toren op te trekken van de O.L. Vrouw Kathedraal? Als ik denk aan de Dom van Köln of aan de Parijse Nore Dame, met hun dubbele spitsen, ben ik beschaamd voor de afgeknipte stomp der middelmatigheid, daar op de fameuze Groenplaats. Op DeWinter moeten we niet mee rekenen. Dewever zal het moeten doen! Na Achitect Keldermans (van de teerste toren) nu Burgervader De Wever vereeuwigd als kathedraal-bouwer!
En zeggen dat men zo oploopt met de Dom van Milaan, een marmeren kantwerk door heel de wereld bewonderd. Het ding is gemaakt door een bijna vergeten Brugs architect. Het enige dat nog aan herinnert, is de inscriptie aan de muur van zijn parochie-kerk in Brugge.
Ben ik nu toch wel de naam vergeten, zeker! Zo gauw volgende zomer ons dochter tijd heeft, geraakt mijn boeken-voorraad eindelijk uitgepakt en geklasseerd. Beloofd. Dan geef ik hier (nogmaals) deze gegevens door.
|