*
Woensdag 7 mei
Zon 6u06-21u13
H Domitiaan van Hoei, apostel van de Maasvallei
*
*
.
*
lINMEDING
Toegegeven, we zouden allemaal eens meer bij http://rechtsactueel.com/author/redactiereact/ op de koffie moeten. Heb ik daar toch het frisse geluid vernomen van een nieuwe generatie jonge voorvechters die gewoon onder de noemer ‘Voor Outer en Heerd’ thuis te wijzen zijn. Zij pijlen (!) de diepte naar de peilers (!) onder onze Westerse Beschaving. Is het nu een peiler, of een pijler waarop die studenten in spe steunen, het maakt niets uit, hun enthousiasme doet de rest en het doet goed dat nog eens te mogen lezen..
Enne, ik mag het wel een beetje zeggen: het doet mij denken aan mijn eigen scholieren-tijd. Jammer genoeg in een ver, ja zelfs een heel ver verleden… Die 1ste Voorzitter had zelfs mijn kleinzoon kunnen zijn.
MIDDEBSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia bij
http://rechtsactueel.com/2014/04/23/nationalistische-scholierenvereniging-kvsv-in-antwerpen-opgericht/
*
Nationalistische scholierenvereniging KVSV in Antwerpen opgericht
DoorRechtsActueel • 23 april 2014
*
kvsv Antwerpen Vorige week werd KVSV Antwerpse boven de doopvont gehouden. Lucas Baert, de eerste voorzitter, beschreef de geschiedenis van het KVSV en lichtte de 4 peilers toe, Nicolas De Laet van het Antwerpse KVHV ronde de persmededeling af met een slotwoord.
De vier peilers zijn de vier uitgangspunten van het KVSV. Ze symboliseren de gedeelde normen en waarden van de leden van het verbond.
Katholiek: KVSV komt op voor christelijke waarden, wat wil zeggen dat we daar ook trots op zijn. In deze tijden is het al lang niet meer een trend onder de jongeren om op te komen voor het katholicisme, toch houden wij stand bij de basisprincipes van het geloof.
Vlaams: KVSV is rechtlijnig voor een onafhankelijk Vlaanderen, om onze identiteit en eigenheid te kunnen behouden. Ook geloven we in de kracht van een onafhankelijk Vlaanderen om onze welvaart de kunnen beschermen en te blijven handhaven. Als Vlaams gezinde organisatie nemen we deel aan tal van Vlaams nationalistische evenementen onder andere het Vlaams Nationaal Zangfeest, IJzerwake,…
Scholieren: Wij zijn leerlingen van de drie laatste jaren van het secundair onderwijs. We herbergen dus scholieren tussen de 15 en 18 jaar. Intussen zijn we met een tiental scholieren, een mooi begin dat zeker nog zal groeien.
Verbond: In ons Verbond komen we op voor elkaar en staat kameraadschap centraal. KVSV is volledig onafhankelijk van welke politieke partij of vereniging dan ook. We willen ons op een amicale wijze ontplooien en zo bouwen aan sterke kritische geesten, die later belangrijke maatschappelijke functies ambiëren.
*
UITLEIDING
Tja, dat (gemengd?) ‘secondair onderwijs’ waarvan hierboven sprake, was vroeger gewoon bekend als ‘humaniora’. Ha, die goede ouwe tijd, waar we leerden lezen en schrijven om mens te worden! Dat was toen, althans in ‘de Bisschoppelijke Colleges’, onder het gezag en de leiding van priester-leraars die in veel gevallen amper enkele jaren ouder waren dan wij… Sommigen onder hen voetbalden mee met ons op de twee vrije sport- en wandelnamiddagen in de week, waar ze arbiter speelden. En het deed dan ook raar, de sympathieke Eerw. Heer …, leraar wiskunde, de volgende zondag in onze verre parochiekerk de vroegmis te zien doen. Was die daar met de fiets naartoe gereden, wist hij te vertellen aan de studenten die hem na de Miss stonden op te wachten voor een vriendschappelijke babbel, kwajongens ondereen…..
Dat was de tijd toen er priesters om zo te zeggen, op overschot waren.
*
Is dat alles misschien een paar honderd jaar geleden? Maar neen toch!
Het waren de jaren van ‘Oost Priesterhulp¨ (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Werenfried_van_Straaten en van de Vlaams-Nationalistisch geïnspireerde ABN-kernen op de colleges. We leefden en werkten toen voor een ‘Beschaafde Omgangstaal’, voor ‘Algemeen Beschaafd Nederlands’ voor zowel in de Rechtszaal als aan de draaibank. Waarbij we natuurlijk lijnrecht in aanvaring kwamen met ‘Het Gezag’ en met de bestaande Franscouillonse bovenklasse. Wie daar kwam spreken in ’t Ganzetje op De Leet bij dart knap ding met paardenstaart, was de jonge Wilfried de Evidente, hoogstudent in Gent en gevierd ‘Leider’. Later zou hij zelfs om ‘échte wapens’ geroepen hebben, want het duurde allemaal veel te lang. Het was dus allemaal vòòr de ACW-geldduivel hem zou te pakken krijgen en hij zelfs als ‘vriend des Konings’, buitenste binnen gekeerd, Premier van dit klote land zou worden.
Het was de tijd, dat Mgr Desmet, Bisschop van Brugge, van op de preekstoel via een ‘Herderlijk Schrijven’ liet afroepen, dat stemmen voor de Volksunie een zware doodzonde was… Toen die partij kort nadien, onder Hugo Schiltz, tot een belgofone partij was uitgegroeid, was de man al lang overgebracht naar Pierenland.
En nu lezen we, dat er spijts alles, na jaren, nog altijd jonge mensen zijn, die er durven voor uitkomen, fier te zijn op hun overtuiging. Om het even in welke positie ze ooit zullen staan in het leven, hen wacht in het herrezen Vlaanderen, bevrijd van alle dwingelandij, ls nu ‘de oude gewaden zijn afgelegd’, een schitterende toekomst. Uit hun midden moeten de Nieuwe Leiders komen, die vuist en voet de vane omtrent, in dienst va de Vrije Republiek Vlaanderen, deel van De Lage Landen bij de zee, hun volk opstoten in de vaart der volkeren. Wars van Linkx Marxistisch gekonkel, mannen van recht voor de raap die maar één woord hebben.
*
Liefst zag ik hen een loopbaan uitbouwen waar zij, naast hun intelligentie, vooral hun Vlaams-Christelijke overtuiging kunnen verspreiden. Liefst in middens waar dat in den beginne revolutionair zou overkomen. Want de vijand bekampt men liefst van binnen-iuit Hierbij denk ik aan de uitspraak van een der onzen, die laatst verklaarde, dat moest zijn grootvader, een overtuigd socialist, nù leven, hij zekerlijk Vlaams Belanger zou geweest zijn.
En daarin moet ik Gerolf Annemans weer eens gelijk geven. Een Vlaams Nationalist peroreert niet over sociaal of ‘Chhristen’-democratie: hij behandelt dat direct en zonder veel woorden. Hij staat voor ‘de zijnen’ en voor ‘Eigen volk eerst’.
EINDE
*
|