10/1911 * - KOLONISATIE – Leopold II en de Congo: in Londen moeten de herinnerings-muurplaten weg
.
MAANDAG 19 DECEMBER 2016
Z.URBANIS V., H.ANASTASIUS
H. Samantha
Dirk van al onzent zit op hotel in Munster en met die donkere dagen zit hij al vóór zijn eten in den bar. Hij vraagt eerst nen asbak en krijgt nen dreupel, maar hij wil eigenlijk nen Martini. “Dry?” vraagt de barman. “Neen ’t gij,” antwoordt Dirk, “ge kent gie geen mate. Eins!”
**
*
Hoopvol Intermezzo
Wat ben ik blij om bij deze nostalgische korte en koude dagen (met alleen maar ‘Aleppo’, bommen en ‘Wintermarkten’ met mensen die geld uitgeven met hopen) om de zinnen te kunnen verzetten en een beetje verstrooiïng te hebben gevonden bij het nobele maar hebberige voorgeslacht van onze huidige Koninklijke Sires.
*
Troonsafstand op Bekentenis.
Stilte in de zaal. De deuren gaan dicht. De schijnwerpers vinden een ineengedoken wenende manspersoon met in zijn linkerhand een in twee gebroken scepter. Rechts een natte zakdoek. Het snikken houdt op. De spreker neemt het woord. (Maakt diepe buiging en zegt)
Waarde Werkloze N° 503.181, Sire, Majesteit.
Sire, het zal U niet verwonderen, dat net we nu weten over de schande die Uw over-overgrootvader langs vaders kant in Londen ons heeft aangedaan, wij Vlamingen, hoe hard wij het moeilijk hebben om U als telg van een roofzuchtige familie, nog verder te respecteren en vorstelijk te betalen om hele dagen niets te doen. Gelieve het dus voor bekeken te houden en een andere stiel te zoeken. Het Volk groet U.
(Stampvoetend en schuimend van machteloze woede, verlaat deze de zaal. De spreker vervolgt: )
Hey, Fluppe, ge vergeet joen slekkestekker en joen klakke. En da lint moeje wok meepakk’n. Ge goat gij moeten leren joen vuiligheid bie joen te houden, zulle… En hij vervolgt:
*
Geachte Aanwezigen,
Nog nooit in mijn (lang) leven was er meer reden om alle Zwarte Afrikaanders, mannen vrouwen en de tussensoort, in het algemeen, en de Londense studenten aan de Queen Mary University in het bijzonder toch tenminste één keer echt gemeend te kunnen beboffen. Want gewoonlijk is het met jullie allemaal kommer en kwel. Omdat hun verre voorouders zich hebben laten ringeloren door de onze. Omdat de onzen inhaleriger waren dan de hunne. Marxisten van de PvdA avant-la-lettre, die al de anderen wilden verheffen, om er vooral zelf beter van te worden. Waarom konden zij die arme Zwartjes niet gerust laten? Ze waren contenter dan wij en de bananen groeiden er in ‘’t wild aan de bomen! Ze hadden een dak boven hun hoofd en de zon scheen er hele dagen in het water… Zowel de apen als de vrouwen liepen er poedelnaakt in de wilde natuur zoals ze geboren waren. Ze roerden de trom onder elkaar maar ons lieten ze gerust. Iets wat op zich al een hele verbetering was in vergelijking met de Aanhangers van de Woestijnprofeet. Die hun vrouwen moeten er bij lopen als diep ingebusselde apen, klaar voor verzending, en ze vallen ons uit alle hoeken en kanten voortdurend aan. Moest iedereen blijven waar ze geboren zijn, de wereld zou veel vlotter draaien. Ge moogt gerust zijn.
Dat die Congolese simpele zwarte zielen toen onze bloedeigen van bloed druipende King Kong (meer baard dan King) niet mochten, hebben die al veel te lang verzwegen. Inderdaad, een ‘Regerend Vorst’ beledigt men in die landen zomaar niet. Men kapt hem in twee lijk stoofhout en gooit de brokken in de soepketel. Dat de koninklijke schurk ondertussen verder leeft in z’n nageslacht, is een speling van de natuur waar ze nog wel zullen achter komen.
Van het bekeringswerk der Missionarissen in de Congo is er anders ook niet veel overgebleven. Dat is de andere kant van de medaille. De ‘bekering’ is niet goed aangeslagen. Ze heeft niet ‘gepakt’. Neem nu de Zeven Sacramenten: dat zijn er 7 teveel geworden, want die zijn zelfs bij ons afgeschaft. Tot en met Het Zevende: het huwelijk. Nu gaat men zo maar bij elkaar samenhokken. Maar studeert wel verder. En gaan wel om de week bij een van de ouders (gratis) eten. Zo’n ‘Liefde’ duurt liefst niet voor te lang, want het leven is kort. De kerken blijven leeg en kil. Dus geen enkele religieus leven meer buitenshuis, dat is allemaal voor de privé, zodanig is Kerk en Staat gescheiden dat er helemaal geen Kerk meer is. De ‘vluchtelingen’ die we ondertussen hebben moeten herbergen, hadden al die dingen niet graag, want ze voelden zich daardoor hier niet thuis. Dus hebben wij, om onze integratie met hen te bevorderen ons ingelepeld, die ook maar achterwege gelaten. En, toegegeven, dat lucht op. Het Westen wordt weer even primitief als vòòr de Beschaving, de muziek (en de zeden) werden weer wilder en er komen iedere dag weer nieuwe afgoden bij. De mensen zijn geen ’Broeders’ geworden, zoals Ludwdig von Beethoven ooit had gedroomd, want ze doen niet anders elkaar de kop inslaan. Of beter gezegd, de kop afkappen. De ‘vredige dorpkes en steden’ uit onze heimat-songs worden nu ‘gerapt’ en begeleid door slagwerk om er zelfs al die afgoden horendul van te malen. Maar gelukkig is daar de ’Verzorgingsstaat’ die ruimschoots tussenbeide komt om de gehoorschade (en de maagdenvliezen) te herstellen.
In Coburgia is de meest sympathieke Minister zelfs de dikste!
Maar om nu terug te komen op Leopold II en de arme Negertjes. Wat er in het Sacrament van ‘De Biecht’ staat, weet dus bijna iemand meer.
Daar staat (stond) onder andere in, dat er na de ‘belijdenis’ ttz het opbiechten geen absolutie ttz vergiffenis, kon bekomen worden, als er niet geboet en aan restitutie gedaan werd. In het concreet geval nu van Polle-met-den-langen-Baart gaat dat zeker niet meer. Doden kunnen, zonder hun privacy te schenden, net zoals bij het flitsen, niet meer geflitst, noch beboet worden. Blijft over: de restitutie, ttz het begane onrecht te herstellen. Het gestolene terug te geven.
Die ‘studenten’ daar in Londen zouden best de huidige Coburgers in Laken eens een paar deurwaarders sturen. Da’s nu nu toch in de mode?! En daarbij, ’t is niets meer dan het geld halen waar het zit. En de coburgers zaten er allemaal nogal welletjes in. Zowel in ’t geld als in de overspelige kinderen. Alleen Boudewijn moeten ze gerust laten, want da’s een Heilige. Met dank aan zijn eveneens al lang overleden echtgenote, de Spaande Furie Fabiola di Mora y Aragon. Die was zelfs nog een achter-achter-achter kleinkind van de Kruisvaarders.
Trouwens, om de Coburgers eruit en berooid op straat te krijgen kunnen de Zwartjes op onze steun rekenen. Wij, Vlamingen, de Negers van de Lage Landen, hebben met die soort ook nog ‘n ferm dik ei te pellen.
Persoonlijk heb ik altijd ’n glorende hekel gehad aan al dat zilverpapier dat we als kind moesten sparen voor de arme negertjes. En vooral die kleine muntjes (grote waren er niet bij ons) die ons Ma achterliet bij die knikkende negertjes in al de winkels van de omgeving. Maar vooral was ik nijdig op die twee ‘Helden’, Lippens en Debruyne, die in de leerboeken ‘Vaderlandsche Geschiedenis’ zogezegd nog groter geweest waren dan Stanley en Livingstone, de wereldberoemde Engelse ‘Ontdekkingsreizigers’ die elk van hun kant… de Congostoom zouden ontdekt hebben.
Die twee kregen reeds een standbeeld (zie afbeelding) op den dijk in Blankenberge met eerst aan hun voeten ’n ferme blote negerinne mê neur al even bloot kiend in heur armen, zoals Wikipedia dat stelt. Dat zwart aanhangsel werd echter nog voor de inhuldiging (1897) weggekapt, bang als ze daar toen nog waren voor openbare zedenschennisse. Ze ligt sedertdien al die jaren werkloos in het Stadsmagazijn. Blankenberge is wel het Knokke niet van Burgemeester Lippens, en dus mag dat beeld daar op den Dijk in Blankenberge gerust ook hele gans weg. Want die twee waren gewoon de helpers van het roofdier dat zich opdrong als weldoener, maar ons intussen opzadelde met de puinhoop die Congo heet. En waar er, onder de vorm van ‘Ontwikkelingshulp’, nog altijd miljoenen naartoe gesluisd worden die daar verdwijnen in de zakken van de Ebbenhoute Elite.
Of zouden onze huidige ‘regeerders’ daar misschien elk met ’n zwart lief zitten, dat ze er zo graag naartoe vliegen?. Op ons kosten. Of doen ze daar, hun Koningen achterna, alleen maar voor waar vermaak en is het business as usual????
** **
Londense universiteit haalt gedenkplaten Leopold II weg na protest
De Londense Queen Mary University heeft twee gedenkplaten ter ere van Leopold II laten weghalen. Dat gebeurde na protest tegen het Congo-bewind van de gewezen Belgische koning, zo melden verschillende Britse nieuwssites vandaag.
De gedenktekens aan de 'Octagon Library' werden al in 1887 geplaatst, toen Leopold II een bezoek bracht aan de Londense universiteit. Hij legde daarbij ook de eerste steen van het gebouw. Maar in juni hadden zwarte studenten een petitie opgestart waarin werd opgeroepen tot de verwijdering ervan. In de petitie werd gesteld dat de "onkritische" gedenkplaten overgebracht moeten worden "naar een museum over de genocide, het kolonialisme en imperialisme".
De platen werden diezelfde maand nog in alle stilte weggehaald. Officieel gebeurde dat ter "renovatie", maar de Britse media onthullen vandaag dat er toch gehoor werd gegeven aan het protest. "De omvang en de zichtbaarheid van de inscripties laten een sterkere associatie (tussen de universiteit en Leopold II) vermoeden dan werkelijk het geval was. Daarom werd beslist om ze aan het zicht te onttrekken", zo citeren onder meer The Times en The Daily Mail een woordvoerder van de universiteit. De gedenkplaten liggen nu opgeborgen in een archief.
De aandacht van de Britse media voor de gedenkplaten is onder meer een gevolg van de ophef die in het land ontstaan was over een standbeeld van Cecil Rhodes, een negentiende-eeuwse kolonialist die in zuidelijk Afrika de Britse kolonie Rhodesië had gesticht. De universiteit van Oxford had begin dit jaar geweigerd in te gaan op de oproep om het beeld weg te halen.
Koning Leopold II is internationaal vooral bekend voor het schrikbewind dat hij van 1885 tot 1908 in zijn privékolonie Kongo-Vrijstaat voerde. Volgens de Amerikaanse journalist Adam Hochschild heeft zijn beleid er aan ongeveer 10 miljoen mensen het leven gekost.
Toch is niet iedereen in het Verenigd Koninkrijk opgezet met het weghalen van de gedenktekens. "Koning Leopold is geschiedenis. Het heeft geen zin om zijn daden nu als racistisch te herinterpreteren", zo reageert professor Alan Smither van Buckingham University.
** **
Dit verhaal van die Londense ‘studenten’ tegen Leopold II is gewoon het simpele bewijs van het spreekwoord ‘Al vliegt de Leugen nog zo snel, de Waarheid achterhaalt hem wel’. En dat is meteen de gehele waarheid achter de ‘kolonisatie’: de hebberigheid van zowel de Fransen, als de Britten, als de Spanjaarden, de Portugezen en… de Hollanders. En nu betalen wij de rekeningen hiervoor. Afrika, dank zij de Marxistische ‘wereldverbeteraars’, overspoelt ons, zoel letterlijk als figuurlijk, en sedert Houssein Barack Obama in The States regeert, kregen we daar bovenop de zoveelste invasie van de Islam.
Maar nu HUN hoop uit het witte Huis zal verdwijnen, mag de wereld met een bang hartje hopen dat Trump daar weer verandering in brengt. Niet alleen omdat hij daar de voorbestemde figuur voor is, maar omdat hij over heel de aardbol de strijdlust doet aanwakkeren van alles en iedereen die niet … Linx is. ‘t Is te zeggen: de Zwijgende Meerderheid.
In deze wel zeer ouderwetse Hoop wil ik leven en sterven. Nog vele jaren, aan iedereen.
|