1373
100 –DOORBRAAK
*
QUO VADIS, BEN WEYTS?
*
Vrijdag 14 Februari 2020
*
https://doorbraak.be/verengelsing-hoger-onderwijs-ben-weyts/?utm_medium=push&utm_source=meldingen
**
*
foto: ©Reporters / GYS
*
BEN WEYTS, BIEDT GEEN TEGENSTAND TEGEN DE VERENGELSING VAN HET HOGER ONDERWIJS.
*
VOOR GESCHRIJFSEL
*
Bede zichzelf goed vast te klikken. Want er komen scherpe bochten waarin de middelpunt vliedende krachten wel eens schokgolven zouden kunnen veroorzaken… ’t Is er trouwwens ’n beetje de Tijd van het Jaar voor…
Eerste haarspeldbocht.
Ver-Engelsing: Taal-verloedering zou een beter woord zijn voor de pompeuze taal-plannen van Ben Weyts & C°.
Na de ver-fransingswoede, nu dus de ver- angelsaksings-woede van onze Europese samenleving…
Van Overheidswege is waarschijnlijk bedoeld de ver-Amerikanisering, wat de boel nog duizend keer erger maakt.
Ver-cowboyisering dus.
**
*
‘Geen rijker kroon, dan eigen Schoon’ noemen we dan ook maar als voorbij gestreefd. Al zou ik dat eerder achterdoenerij noemen.
Ik zie het al gebeuren.
Na het Yankees, het Chinees. Want zaken doen met de spleetogen heeft natuurlijk niets anders van voordelen…’t Is maar dat U het weet. Moest U het nog niet weten.
**
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Verbiest
*
Zou de Heer Minister ons dan misschien ’n kleine toelichting kunnen geven, hoe er ooit ’n notoire Vlaming het in het onmetelijk en het ons ver vooruit zijnde Land der Chinezen het ooit gebracht heeft tot Onder-Koning. De naam? De Jezuïet Ferdinand Verbiest (Pittem1623-Peking 1688).
Tot op de huidige dag bestaat er in Peking een enorm druk (door Chinezen) bezocht museum dat volledig aan deze historische figuur is toegewijd. Hij was niet alleen door zijn gedrevenheid als astronoom op Het Plein van de Hemelse Vrede de persoonlijke vriend des Konings, maar hij was ook zijn tijd, vooral op technisch-praktisch vlak, ver vooruit.
Hoe dat allemaal in elkaar steekt? Als Jezuïet werd hij door Rome naar China gestuurd om daar het Christendom te vestigen. Wat waarschijnlijk nog altijd de hoofdreden is, waarom deze Beroemde Vlaming volledig links wordt aan de kant gezet. Buiten het standbeeld van hem, in zijn geboortedorp hartje West-Vlaanderen. Waar het vooral nog alleen maar dient als pispaal voor de plaatselijke hondenbevolking.
Dat is de manier waarop dit Volk toelaat zijn Groten te eren.
**
*
Capito, waarde vriend Ben? Wie zijn Verleden niet kent, tast evenzeer in het duister over de Toekomst als een blinde die slaat naar een ei. Waarmee ik maar wil zeggen, dat Masters of zelfs Bachelors in de eerste plaats vakbekwaamheid moeten savoueren. En dan komt de eetlust al etende als vanzelf….
Prumum vivere, deinde filosofare….
*
En dan nog dit. Nooit in de Raadszaal van het Brugse Vrije geweest, Ben? Nooit geweten dat daar op ’t schouwberd al eeuwen lang ten aanzien van de Leiders, gebeiteld staat ‘Plus est en vous’….
*
WIE WORDT ER BETER VAN DE VERENGELSING VAN HET HOGER ONDERWIJS? (1)
*
12 februari 2020
*
Nee, de verengelsing van het hoger onderwijs is in Vlaanderen nog lang niet zo ver doorgeslagen als bij onze noorderburen. Maar met de versoepeling van de taalregels die minister Weyts ‘in alle discretie’ voorbereidt, dreigt hij de deur wél wagenwijd open te zetten voor wat vandaag eufemistisch als een internationalisering wordt omschreven. ‘Hoog tijd voor een breed maatschappelijk debat hierover’, klinkt het.
Eén zinnetje over verengelsing hoger onderwijs.
Op 20 december 2019 – terwijl het halve land al volop uitkeek naar een geschikte kerstkalkoen – vertrok er vanop het kabinet van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts een brief met naar Mia Douterlungne, administrateur-generaal van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR).
In het bewuste schrijven vraagt de minister beleidsadvies bij een nagelnieuw voorontwerp van decreet, een met administratieve taal doorspekte turf van ruim honderd pagina’s ingesloten bij de bewuste brief. Het is mee op basis van de VLOR-adviezen dat de Vlaamse regering het concrete onderwijsbeleid uittekent, al staat het de politici uiteraard ook vrij die adviezen naast zich neer te leggen. Volgens de memorie van toelichting beoogt dit voorontwerp van decreet van de Vlaamse regering drie doelstellingen:
–een aanvulling en verbetering van een aantal bestaande decreten
-een reeks maatregelen tot vereenvoudiging in zijn meest ruime zin
-een reeks kleinere maatregelen die gedeeltelijk het Vlaamse regeerakkoord uitvoeren
Zeven pagina’s lang waaiert de ambtelijke tekst vervolgens ook alle richtingen uit, gaande van het onderwijs aan huis tot de leeftijdsgrens in het secundair onderwijs. Maar plots, op pagina acht, duikt daar dat ene zinnetje op:
Voor bachelors wordt het aandeel anderstalige opleidingen opgetrokken tot maximaal 9 procent.
Voor bachelors wordt het aandeel anderstalige opleidingen opgetrokken tot maximaal 9 procent. Zomaar, zonder enige toelichting of motivering. Nu was die verhoging van het aantal anderstalige – lees haast uitsluitend Engelstalige – bachelors ook al afgesproken in het Vlaamse regeerakkoord. En dus zou je kunnen veronderstellen dat hier eerder al een grondig maatschappelijk debat aan voorafgegaan is. Quod non.
Een tweede voorstel
Wie over voldoende moed en doorzettingsvermogen beschikt om verder door het lijvige document te ploegen, botst ruim veertig pagina’s verder plots op nog een tweede voorstel rond de taalregeling in het hoger onderwijs. Eentje met een bijzonder diepgaande impact op het hoger onderwijs in Vlaanderen zelfs.
Als het van minister Weyts en de rest van de Vlaamse regering afhangt, zal het toegelaten percentage anderstalige vakken in de Nederlandstalige bachelor opleidingen binnenkort oplopen van 18,3 tot 50 procent. Een bepaald ingrijpende verandering van de taalwetgeving dus, waarvan in het Vlaamse regeerakkoord helemaal geen sprake was.
Waarna meteen twee vragen rijzen: waarom verstopt de Vlaamse regering een dergelijke – in Vlaanderen toch bijzonder gevoelige maatregel – zo diep in een voorontwerp van decreet? En nog: in welke mate kan je eigenlijk nog van een Nederlandstalige bachelor spreken als tot de helft van de vakken voortaan in het Engels gedoceerd mag worden?
Sluipend proces
‘Sinds de versoepeling van de taalvereisten in 2012 voltrekt zich in het Vlaamse hoger onderwijs een sluipend, maar snel verengelsingsproces. In het academiejaar 2017-2018 (het laatste jaar waarvoor we over cijfers beschikken) waren respectievelijk 3,11 en 23,63% van de initiële bachelor- en masteropleidingen in Vlaanderen volledig anderstalig – lees Engelstalig –’ weet Antoon Vrints, die geschiedenis doceert aan de UGent. ‘Intussen zou het aantal anderstalige bachelors nog verdubbeld zijn tot 6%, het decretale maximum.’
lijkt het er sterk op alsof onze universiteiten en hogescholen die wetgeving omzeilen.
Als we puur afgaan op de naakte cijfers lijkt dit nog best beheersbaar, maar er is veel meer aan de hand. Volgens de huidige taalwetgeving moet er voor elke Engelstalige opleiding in Vlaanderen immers ook een gelijkwaardige Nederlandstalige opleiding bestaan. Nog afgezien van het feit dat een student die in Leuven wil studeren doorgaans niet zo snel naar pakweg Antwerpen zal uitwijken om daar dan in het Nederlands les te kunnen volgen, lijkt het er sterk op alsof onze universiteiten en hogescholen die wetgeving omzeilen. Al jarenlang doen er geruchten de ronde over het bestaan van zogenaamde ‘spookopleidingen’: Nederlandstalige masteropleidingen die enkel in naam worden aangeboden om de taalwetgeving te omzeilen.
Zowel de KULeuven als de VUB en de Ugent antwoordden niet of heel vaag op onze concrete vraag daarover. Nochtans was onder meer de Gentse hoogleraar Herwig Bruneel – verbonden aan de faculteit ingenieurswetenschappen en lid van de raad van beheer van de Ugent – daar onlangs heel formeel over
Filip Michiels
**
*
**
NA GESCHRIJFSEL
**
Tussen “…” even kort herhalen. Zodat het zowel bij de lezer als bij mijzelf goed doordringt… En ‘ad vitam eternam’ opgeslagen blijft in ons persoonlijk archief. Voor later. Tegen dat ooit ‘Meneer Midddernood’ komt….
*
Kijk, beste mensen: het is niet de bedoeling geweest de lezer te vervelen met Overheids-gezwans. Maar het biedt me wel de kans om nogmaals te benadrukken dat er inderdaad in verre vreemde landen er veel wijsheid bestaat, die wijs genoeg is om na te volgen, of zelfs te verbeteren. De Univ van Massachusetts, ja ja, Massachusetts. Dat is inderdaad die ‘Staat’ in het Land van Old Shatterhand en van Winnetou, het Opperhoofd der Apachen waarover de goede oude Karl May het ooit had.
Wel nu datzelfde Massachusetts doceert wereldwijd op Tinternet, zelfs tot in de meest afgelegen brousse, alle mogelijke ‘disciplines’ met wereldwijde upgrade tot Master en Super-de-Super Master. Gratis. En met Erkend Getuigschrift. Zelfs Antwerpse Professoren doceren er…Uiteraard in de Taal van Shakespeare.
Onder het motto ‘Nood breekt Wetten’.
Ja Ja, Benneke, waarin een klein land groot kan zijn. Moest het maar willen….
*
*
|