.
500449 - EINDELIJK DE NAAKTE WAARJEID OVER SLINXE RADDRAAIERIJ, ZWARTE PIETERIJ EN MOSLIMMER -LIRFDE
MAANDAG 7 DECEMBER 2020
INHOUD
NIET HET RIJKE WELVARENDE WESTEN MAAR DE GANSE MOSLIM-WERELD MOET DE MOELE EN STOFELIJKE SCHADE TERIGBETAALEN AAN ‘DONKER AFREIKA’
*
https://outlook.live.com/owa/?path=/mail/inbox/rp
*
“IEDEREEN HIELD ZICH MET SLAVERNIJ BEZIG”
Men kent het officiële verhaal van de slavenhandel intussen maar al te goed: we dreunen het af in de klas, we horen het op televisie en op de radio: toen de Europeanen de wereld ‘koloniseerden’, introduceerden ze er de slavenhandel. Op die slavenhandel bouwden zij hun rijkdommen. Het is dus met een verdiend schaamtegevoel dat Europa overgaat tot herstelbetalingen. Herstelbetalingen aan Afrika, dat de Europese slavenhandelaars zowat hebben leeggeroofd.
Bernard Lugan, professor aan de Ecole de Guerre en aan Saint-Cyr, expert in het internationaal Rwanda-tribunaal en bovenal Afrika-expert, heeft een boek geschreven over de slavenhandel. Hij zet een zeer genuanceerd beeld neer, dat regelrecht ingaat tegen het politiek correcte riedeltje van de blanke schuld. Hij werd in ‘Eléments’, het tijdschrift van onze Franse zuster-vereniging, geïnterviewd.
Xxxxx
“Alle volkeren hebben slaven gehad. In mijn studie-gebied zie ik 3 soorten slavenhandel.
Een eerste, inter-Afrikaanse slavenhandel.
Een tweede, de Arabisch-islamitische, die zich in een 6-tal regio’s ontwikkelde in Afrika. De grote Arabische slavenhandel startte in Afrika op rond de 7de eeuw en zou pas een einde nemen met de koloniale tijd.
En de derde slavenhandel, de Atlantische, die in de 16de eeuw begon en eindigde in de 19de eeuw”.
De Europeanen hebben de slavenhandel niet uitgevonden! Lugan daarover: “In het pre-koloniale Afrika bestonden er veel lokale sociale structuren die op slavernij waren gebaseerd, vooral dan langs de kust en in het binnenland van de regio die Ivoorkust, Liberia, Sierra Leone omvat.” Of zoals Olivier Pétré-Grenouilleau schreef: “Zwart Afrika was niet alleen slachtoffer van de slavernij, het was tevens een van de belangrijkste actoren”. Zonder de actieve medewerking van zwarte staten was een Europese slavenhandel onmogelijk geweest, aldus Bernard Lugan, die hierbij ook de woorden van de vroegere president van Benin, Mathieu Kérékou, aanhaalt: “De Afrikanen hebben een bijzonder hatelijke rol gespeeld in de slavernij”. Slavenhandel was in de eerste plaats een inter-Afrikaanse aangelegenheid. Gevangen zwarte slaven die uit het binnenland naar de kust werden getransporteerd, de distributie netwerken, de verschillende tolposten, taksen die werden geïnd: het maakte, aldus professor Lugan, deel uit van een verrijkings-machine van sommige Afrikanen ten nadele van heel wat andere Afrikanen. Voltaire zei hierover: “Men verwijt ons de slavenhandel. Maar een volk dat zijn kinderen verkoopt, valt nog meer te verwijten dan de kopers”.
De belangrijke islamitisch-Arabische slavenhandel
Als professor Bernard Lugan wordt geconfronteerd met de vraag naar de verschillen tussen de Europese, Atlantische versie van de slavenhandel, en de islamitisch-Arabische, aarzelt hij geen moment: “Ik zie twee grote verschillen. De Europeanen hebben nooit deelgenomen aan de jacht op slaven, terwijl de Arabische moslims regelmatig rechtstreeks hierin betrokken waren. De Europese versie van de slavernij had vooral betrekking op mannen, die geschikt waren om in de plantages te werken, terwijl de Arabisch-islamitische in de eerste plaats gefocust was op jonge vrouwen of jonge mannen”. Een derde verschil, zal later uit het interview blijken, is ook dat de Europeanen tot hier toe de enige zijn geweest om slavernij ook officieel af te schaffen.
Maar, zegt Lugan, één aspect bij de slavernij blijft – nog altijd – onderbelicht. “Gedurende meer dan 10 eeuwen, van 700 tot ongeveer het begin van de 19de eeuw, vonden op de Balkan en in de Middellandse Zee overvallen plaats, waarbij naar schatting miljoenen Europeanen als slaaf werden weggevoerd. Raids georganiseerd door islamitische Arabieren. De eerste hadden plaats op Sicilië in 652. Tijdens de maand oktober van 1505 bijvoorbeeld werden de regio’s Alicante en Malaga overvallen en duizenden inwoners weggevoerd. Een exhaustieve lijst opstellen is onbegonnen werk, maar enkele zeer brutale overvallen in Italië wil ik u nog meegeven: in 1544 werden 7.000 Napolitanen weggevoerd, in 1554 was het de beurt aan 6.000 inwoners van Vieste (in de Italiaanse provincie Puglia), in 1556 4.000 Spanjaarden uit Andaloesië”, aldus nog de auteur.
Toen de Middellandse Zee – door militaire interventies van Europese staten – te gevaarlijk werd, verlegden de piraten van Marokko hun actiegebied. Ze voerden razzia’s uit tot in het Kanaal, de Ierse Zee, de Faroer-eilanden.
De derde vorm van slavenhandel, de Europees-Atlantische, kwam er met de Portugese ontdekkingsreizigers. Zij wilden via een andere route naar India en kwamen op die manier in Afrika terecht. Door de ontwikkeling van de handel, waaronder de slavenhandel, verlegde het economisch zwaartepunt van Afrika zich naar het westen van Afrika, de kustlijn, die voor de slavenhandel economisch slechts zeer marginaal was, en eigenlijk niet meetelde.
Zo komt professor Lugan tot het laatste verwijt van de politiek- correcte blanke slavernij-verhalen: de enorme rijkdom die hierdoor in Europa werd opgebouwd en de morele plicht van de Europeanen om die terug te betalen (het boek van Eric Williams, “Capitalism and Slavery”, van 1944). Neen, zegt Lugan, dit verwijt kan onmogelijk worden weerhouden. Er werd intussen aangetoond dat de slavenhandel slechts een zeer bijkomstige rol heeft gespeeld in de koloniale handel van de Europese grootmachten. Zo maakten de slavenschepen in de 18de eeuw, op het hoogtepunt van de Britse koloniale handel, slechts 1,5 procent uit van de ganse commerciële vloot, en 3 procent van de ganse tonnage.
Daarenboven, “als de winsten van de slavenhandel aan de basis zouden liggen van de industriële revolutie, hoe kan men dan verklaren dat op het einde van de 18de eeuw de Franse koloniale handel groter was dan de Britse, terwijl in Frankrijk er nog lang geen sprake was van een industriële revolutie. En hoe te verklaren dat Portugal dat aan de basis lag van de ontwikkeling van de slavenhandel, een van de belangrijkste landen was die buiten de industriële revolutie bleef!”
“Als deze marxistische interpretatie zou kloppen, dan zou de industriële revolutie in de Verenigde Staten van Amerika moeten ontstaan zijn in het zuiden, dat een slaven-regio was, en niet in het noorden, waar de slavernij was afgeschaft. Terwijl het natuurlijk net andersom is gebeurd”.
Hopelijk kunnen we snel een Nederlandstalige versie van dit boek lezen!
*Peter Logghe
*
Lugan, B., Esclavage, l’histoire à l’endroit, Ed. L’Afrique réelle, 2020, 195 pag
CORONA & CENSUUR VRIJE COMMENTAAR
Slacvevhandel, na de Oudheid, en dus gelijklopend niet het opkomen van het Christendom, tenzij ‘intern-Afrikaans’, zogezegd voor ‘Eigen Gebruik’ onder elkaar… Alleen geschikt voor de eigen interne onderbuikse Makrt in ‘Donkr Afrika’ zelf. Enuchen en zo… Allemaal o zo broodnodig om harems te bewaken. Typische folklorisme getinte gebruiken die ht Westen o zo btoodnodig aan het importeren is is..
We lazen daarstraks da de Kanaalzone ooit het geliefkoosd jachtgebied is geweest van Marokko. Vandaar die afkeer die Geert Wilders doet zeggen, dat hij er genoeg van heeft…
En toen kwam daar ineens, als door God gezonden, tijdens de Gouden Eeuw van de jaren 600, De Profeet een onbekende Woestijn-Roverhofdman, met opgeheven roede en vlijmscherp geslepen kromzwaard, zot van jonge tot zeer jong vlees, op het waan-idee van de Arabiscie (meestal) slipjes- slavendrijverij tot ver buiten de overvol gestoken dorpsgrrenzen van de eigen leefwererelden Mekka en Medina…
Dat ging zo haast 2.000 jaar lang door, tot de huidige dag, welwiswaar sedert de Conentie van Brussel (1890) door Lepold-met-den-Baarde, of uit eerlijke schaamte, wie zal hdt zeggen? iets of wat … bedekter vrtsie door. Wat meer ‘versluierd’ als U begrijpt wat ik bedoel. Maar war daaribder verborgen blijft, blijft hetzelfde…
En dan de plantages. Een heropflakkering van de slavernij, als niet bij een of andere Pakbonnd aangesloten werkkracht, op de werklvloer in De Nieuwe Wereld, nadat die eerst als ‘Aboriginals’ gevolkkerenmoord werden, en wat daarna nos restte, overgebracht in ‘Resdervaten’ die, mits betaling vrij toegankelijk zijn voor toeristen.
Het IItalians Nonnetje Maria Theresia van daarjuist weet er aalles van en volgt het verloop van haar levens-werk van zeer nabij aan de Rechterhand des Vaders. Wat haar zeker niet in dank wordt afgenomen door alle Moderne Wereld Verbeteraars van tegenwoordig.
Voor de Conventie van Brussel (2 juli 1890)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Conferentie_van_Brussel
*
HOW TO HOLD THE WEST
*
Digitalia
|