.
VRIJDAG 12 MAART 2021
*
.
500552 NIET VERSLEUTELD VRIJDAG BERICHT WANT GEEN MAFIOSI ALS LEZERS
INHOUD
HITLER SAMEN MET CHURCHILL BESCHIKTEN OVER DE ENIGMA CODEX. NET ALS HEDEN TEN DAGE DE GNGSTERS EN DE FLIKKEN. MAAR DAT MOCHT NIET UITKOMEN WANT DAN WAS HET GEEN GEHEIM MEER
*
REKSPOEDE
*
Vlaamse Heuvels
Cultuurregio Frans-Vlaanderen
Landstreek Franse Westhoek. Landschap Houtland
Inwoners (1 jan. 2011) 1.930
Rekspoede (officieel: Rexpoëde) is een gemeente in de Franse Westhoek in het Franse Noorderdepartement. De gemeente ligt in Frans-Vlaanderen in de streek het Blootland, niet ver van De Schreve. Rekspoede grenst aan de gemeenten Killem, Oostkappel, Bambeke, Westkappel en Warrem.
Naam
Rekspoede werd al in 1107 vermeld onder de naam Rexpouda, Rikespold en Rikespoud, afkomstig van het Germaanse Rikis Bothia. In de Flandria Illustrata van Sanderus van 1650 werd het dorpje Rexpoele genoemd. Op de kaarten en schilderijen van de kasselrijen Sint-Winoksbergen en Veurne wordt Respoue genoemd. Precies zoals het dorp nu nog wordt genoemd in het Vlaams. Officieel heet het nu in het Frans Rexpoëde met en een trema, hoewel deze niet wordt uitgesproken.
Geschiedenis
In de naloop van de religieuze spanningen en de verwoestingen van de Beeldenstorm hebben de geuzen op 25 januari 1567 de pastoor, de vicarus en de koster van het dorp vermoord. Tijdens de Franse Revolutie vonden er in Rekspoede eveneens kleine schermutselingen plaats in de periode 1791 tot 1793. In 1793 vonden er ook twee belangrijke veldslagen plaats in en rond Rekspoede die kaderen in de Eerste Coalitieoorlog. Op 21 augustus bezetten de Engels-Hannoverse troepen van maarschalk Heinrich Wilhelm von Freytag het dorpje teneinde het versterkte stadje Sint-Winoksbergen in te nemen. Deze slag werd verloren door de Franse Republiekijnen (ook Sanskullotten genoemd) die zwaar in de minderheid waren. Op 6 en 7 september van hetzelfde jaar werd het dorp in de context van de Slag bij Hondschote weer ingenomen door de Fransen en werden maarschalk von Freytag en prins Adolphus, de zevende zoon van koning George III van Engeland, zelfs voor een moment door de Fransen gevangen gezet in Rekspoede, maar zij werden weer bevrijd.
http://blog.seniorennet.be/guvaal/
BRUSSELS DUBBELE FILE
*
Alsof men in Brussel nog geen problemen genoeg zou hebben, komt er nog eentje bij. Buiten het fileleed op de in- en uitvalswegen van de stad, riskeert men er ook steeds meer file op het Internet. Volgens telecomregulator BIPT zal mobiel surfen in Brussel een probleem worden. E.e.a. heeft te maken met de installatie van het 5G-netwerk. Door onenigheid tussen de gewesten zal daarover pas volgend jaar een beslissing vallen (net zoals dat verhaal over de kerncentrales in de paarsgroen+ regering). Voor Brussel blijkt dit te laat te zijn daar de ‘hoofdstad van Europa’ andere stralingsnormen hanteert dan Vlaanderen en Wallonië. Als er nieuwe frequenties of een nieuwe technologie als de 5G dient te worden bijgestoken, worden in Vlaanderen en Wallonië de tellers op nul gezet, maar in Brussel wordt cumulatief gemeten, wat betekent dat er steeds meer bij op het net komt te staan. Als gevolg daarvan kan surfen en mailen op de 4G in Brussel nu al een probleem vormen en dreigt het net daar straks zelfs te zullen terugvallen op 3G, waardoor het er i.pl.v. sneller nóg trager zal verlopen. Het laden van een website zal er dan minutenlang kunnen duren en soms zelfs afgebroken worden.
Kortom, in Brussel draaien ze de klok terug. De tijd dat Brussel een bruisende stad was, zoals het liedje ging, lijkt al lang voorbij.
*
EUROPA KRIJGT OOK IN TWEEDE KWARTAAL FORS MINDER ASTRAZENECA-VACCINS
*
Ben Serrure
11 maart 2021 22:24
*
Het farmabedrijf AstraZeneca zal ook in het tweede kwartaal zijn beloftes niet kunnen inlossen als het op vaccinleveringen aan de EU aankomt. Het bedrijf verwacht minder dan de helft van wat gepland was te kunnen leveren, vernam De Tijd.
AstraZeneca meldde het slechte nieuws donderdag aan de Europese Unie en de lidstaten. Ook de Belgische regering kreeg een telefoontje en een mail met slecht nieuws. Daarin stelt AstraZeneca ook de verwachtingen voor het tweede kwartaal neerwaarts bij.
Waar Europa rekende op 180 miljoen dosissen van het vaccin van AstraZeneca, denkt het bedrijf er nu maar 70 miljoen te kunnen leveren. Over heel het eerste halfjaar zou daarmee het cijfer op 100 miljoen dosissen uitkomen, zo'n 40 procent van wat initieel gepland was.
40%
van oorspronkelijke beloftes
Europa krijgt in het eerste halfjaar maar 40 procent van de AstraZeneca-vaccins waar het op hoopte.
AstraZeneca kampt in Europa met aanslepende productieproblemen. Maar het bedrijf hoopte die klap voor Europa in het tweede kwartaal goed te maken door vaccins in te voeren vanuit het internationale productienetwerk. AstraZeneca produceert onder andere in de VS en India vaccins. Ongeveer de helft van wat het bedrijf in het tweede kwartaal aan Europa wou leveren, zou van daaruit worden ingevoerd.
Export restricties
Maar dat plan valt in het water. AstraZeneca verwijst naar de exportrest ricties die in veel landen zijn ingevoerd voor vaccins, in het internationale opbod aan vaccin-nationalisme.
Dat leidt niet alleen tot een tik in het tweede kwartaal, ook in het eerste kwartaal zullen tien miljoen minder vaccins dan gepland worden geleverd. Daarmee denkt AstraZeneca dat de teller voor het eerste kwartaal op 30 miljoen zal afklokken, 10 miljoen minder dan de al fors terug geschroefde oorspronkelijke verwachting.
Stroef
Die tik zal de komende twee weken al voelbaar zijn in de leveringen. Hoe de leverschema's voor april en later eruitzien, moet nog duidelijk worden. Vooral in april rekent België nog hard op leveringen van AstraZeneca om aan zijn vooropgestelde planning vast te kunnen houden. Al kan een vroeger dan verwachte levering van vaccins van Johnson & Johnson daar mogelijk enige soelaas brengen.
Voor Europa is het de zoveelste klap in een stroef lopende vaccinatie campagne. Veel lidstaten zetten vooraf zwaar in op het vaccin van AstraZeneca als hoeksteen van hun vaccinatie campagne, omdat het aan koelkasttemperatuur bewaard kan worden, wat de distributie vereenvoudigt in vergelijking met de mRNA-vaccins van Pfizer en Moderna. Maar met slechts 40 procent van de beoogde dosissen, loopt dat plan in de soep.
Voor AstraZeneca is het de zoveelste pr-nachtmerrie op korte tijd. Niet alleen is het bedrijf al in in een bitter dispuut verwikkeld met Europa rond de gemiste leveringen in het eerste kwartaal, vandaag legden enkele Europese landen ook hun vaccinaties met het AZ-vaccin stil om mogelijke bijwerkingen te onderzoeken.
*
20 JAAR POLITIEHERVORMING: HET SCHIP ZINKT
*
*
Leidde de hervorming wel tot verbetering?
*
Analyse - 11/03/2021 Alain Vannieuwenburg
*
In 2001 en 2002 werd een hervorming van het politieapparaat doorgevoerd. Onmiddellijke oorzaak was de zogeheten zaak-Dutroux. De politici — onder druk van de bevolking — stelden dat het gebrek aan samenwerking tussen politie, gerechtelijke politie en rijkswacht ervoor had gezorgd dat het verkeerd was gelopen. De integratie van de bestaande diensten was onvermijdelijk. In de wandelgangen had men het ook al eens over een afrekening met de rijkswacht.
Het was niet de eerste keer dat men pleitte voor een reorganisatie. In de 70er en 80er jaren van de vorige eeuw kwam alles in een stroomversnelling. In 1988 oordeelde een parlementaire onderzoekscommissie, de zogeheten Bendecommissie, dat het mank liep. Er was sprake van wantrouwen, rivaliteit, overlapping, gebrek aan collegialiteit en een tekort aan coördinatie tussen de politiediensten en de magistratuur.
Eerste evaluaties
Tien jaar na deze hervorming werd een eerste algemene evaluatie mogelijk. De samenwerking tussen de politiediensten leek verbeterd. De invoering van uniforme data bestanden betekende een stap vooruit. De rekrutering en opleiding waren voor verbetering vatbaar. Problematisch was het toestoppen van taken allerhande aan de politie: de kerntaken kwamen in het gedrang.
Na de aanslagen in Brussel en Zaventem en zeker na rellen in Brussel werd het aanslepende dossier over de fusie van de Brusselse politiezones opgediept: een oud zeer. Dit zorgde ervoor dat onder anderen professor Herman Matthijs (2017) het nuttig vond om de knelpunten te inventariseren. Er waren te veel tussenkomende partijen: 19 burgemeesters, korpschefs van diverse zones, diverse politie colleges en politieraden, een Brusselse regering, een gouverneur, adjuncten en diverse federale ministers. Die hadden allemaal iets te maken met het Brussels veiligheidsbeleid. Ook was er een gebrek aan planning. De commando structuur moest beter. De samenwerking met andere zones liep mank. Er waren rekruterings problemen en demotivatie ingevolge het eerder lakse bestraffings beleid.
wat als men de gemeenten zou fusioneren?
Delicaat bleek het doorknippen van de band tussen politie en gemeente. Alles onder het niveau van het Gewest brengen was onverteerbaar (want machtsverlies) voor bepaalde Brusselse mandatarissen. Het zou ook de doos van Pandora openen: wat als men de gemeenten zou fusioneren?
Rapport Comité P en KPMG
Matthijs was niet mals. ‘De politie hervorming heeft een mega onoverzichtelijke en niet werkbare structuur gecreëerd, die op zijn minst heel veel geld heeft gekost aan de begrotingen.’ Ook een rapport van het Comité P onderstreepte het gebrek aan slagkracht: de politiezones over heel België hebben problemen met politie versterking. De werking van de Brusselse politiezones baarde zorgen. Bij onaangekondigde evenementen is snel reageren moeilijk. Het rapport sprak van een gebrek aan middelen en training.
Korte tijd nadien werd het audit rapport van KPMG, een internationale accountants- en advies organisatie, bekendgemaakt. KPMG merkte op dat de eigenlijke selectie en rekrutering mank liepen. Vacatures raakten moeilijk ingevuld. Toenmalig minister Jambon maakte fondsen vrij, maar niet alle functies raakten ingevuld. Meer nog: de nieuwe rekruten waren niet steeds de meest geschikte.
Om het personeels tekort op te vangen boorde men de privatiseringspiste aan
Wat later maakte de toenmalige politiebaas bekend dat er capaciteits problemen waren bij de weg-, spoorweg- en de scheepvaartpolitie. Dit resulteerde in operationele problemen. Men meldde ook praktische problemen (bijvoorbeeld problemen bij de aankoop van nieuwe voertuigen). Om het personeelstekort op te vangen boorde men de privatiseringspiste aan. Outsourcing (bijvoorbeeld onthaal-functies) bleek bespreekbaar.
Onderzoekers van de Katholieke Universiteit te Leuven bekeken de situatie van de politie functionaris (federaal/lokaal) nader. Doel: de werkdruk in kaart brengen. De onderzoekers stelden een malaise vast. Men had het over stress, zelfmoord gedachten, uitputting, verhoogde kans op een burn-out, het ontbreken van voldoening, gebrek aan enthousiasme en absenteïsme. In een reactie erkende de bevoegde minister de rekruterings- en opleidings problemen. Het sanctioneren van (verbaal/fysiek) geweld jegens politiefunctionarissen en hulpverleners kwam ook ter sprake.
De Belgische geïntegreerde politie anno 2021 — een zinkend schip?
De inspanningen resulteerden blijkbaar niet in een significante verbetering. De Gentse professor Jelle Janssens (hoofddocent strafrecht en criminologie) windt er geen doekjes om: ‘De politie is een zinkend schip.’ In bepaalde kleinere zones, dixit de hoogleraar die onderzoek voert naar de (re)organisatie van politiezones, heeft men problemen met de aanwezigheid op het terrein. De burger kan niet langer op de minimale basiszorg rekenen. Het wordt tijd voor schaalvergroting, effectieve en efficiënte leiding, aandacht voor nieuwe vormen van criminaliteit en het aantrekken van geschikt, gespecialiseerd personeel.
Volgens Janssens, die zijn visie op 21 januari via een webinar in Menen verduidelijkte, is er geen visie bij politici omtrent de werking van de politie. Hij had onder andere ook voor de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en binnen een professioneel netwerk van politie functionarissen in Limburg zijn visie verduidelijkt.
Er is weinig animo voor een schaalvergroting van de politiezones. Sommige politici verschuilen zich onder meer achter het argument van de ‘afstand’ tussen de burger en de politie. Janssens weerlegt dit. Er zijn vooreerst begrotings technische voordelen voor de gemeenten. Er is een veranderend dreigingsbeeld (terrorisme, radicalisering, ondermijnende criminaliteit) met een toename van het aantal opdrachten en de nood aan specialisatie. Ten slotte is er de toegenomen digitalisering (cybercriminaliteit). Hij noteert ook dat de capaciteit en de middelen onder druk staan. Dit alles heeft zeker een impact op de werkings mogelijkheden van de lokale politie.
Men dreigt niet te kunnen anticiperen op de veranderde noden inzake veiligheidszorg
Uit zijn gegevens verzameling blijkt effectief dat de basis politie-zorg onder druk staat (te veel opdrachten, problemen met permanentie, nauwelijks nog ruimte voor lokale criminaliteits onderzoeken). Er is dus nood aan vorming en specialisering (terrorisme, intra familiaal geweld, nieuwe drugs…). Men dreigt niet te kunnen anticiperen op de veranderde noden inzake veiligheidszorg.
Inconvenient truth
Hoewel niet alle zones over dezelfde kam kunnen worden geschoren (bepaalde zones krijgen bijvoorbeeld meer geld toegestopt) is de ‘inconvenient truth’ dat het schip dreigt te zinken. Er moet dus dringend werk worden gemaakt van een nieuwe organisatie structuur en -cultuur. Er zijn, dixit Janssens, ten onrechte aarzelingen bij politici en burgemeesters. De redenen voor deze aarzeling zijn, zoals hiervoor gesteld, terug te vinden in het doorknippen van de lokale verankering van de politie (controleverlies), de vrees voor de financiële gevolgen (meerkost) en het ontbreken van een algemene visie op veiligheid (burgemeesters vertrouwen te veel op politie).
De middelen zijn schaars, de uitdagingen velerlei
Men moet echter prioriteiten stellen. Daarvoor moet men ook de allocatie van financiële middelen durven te herzien. De door huidig Vlaams minister van Financiën en Begroting opgezette ‘Vlaamse brede heroverweging’, een efficiëntie-oefening waarbij de uitgaven onder de loep worden gelegd, kan een goede denkpiste zijn. Prioriteiten moeten worden herschikt. De middelen zijn schaars, de uitdagingen velerlei. Gemeenten moeten zich laten doorlichten. Men moet de moed hebben bijvoorbeeld bepaalde uitgaven, premies, toelagen en subsidies te herbekijken.
Veiligheid heeft een prijs.
Alain Vannieuwenburg
Alain Vannieuwenburg is ethicus en doctor in de interdisciplinaire studie van het recht.
CORONA & CENSUUR
VRIJE COMMENTAAR
*
Op den boerenbuiten is het een alledaags gezegde, dat zelfs het kleinste kind meteen begrijpt. Uitleg hoeft er niet bij. Stadsmensen echter die soms niet eens weten van waar de melk komt, uit de buik van de koe namelijk, zullen misschien even moeten nadenken. Is er soms enig oorzakelijk verband tussen melk en boter? Zie Wikipedia, de Alles Weter.
De boer kan niet alles hebben, veel boter en een lekker vette maarte…..
*
Datzzlfde spreekwoord namelijk geldt ook voor onze na-oorlogse Verlcihte Grote Verstanden van politici. Niet zoveel mogelijk boter, maar zo gigantisch mogelijk veel ‘nieuwelingen’ aanlokken, dat de spoeling niet alleen veel te dun wordt, maar compleet droog staat.
Kortom, er is geen geld – en zelfs geen de minste inspiratie - meer noch voor de eigen veiligheid, noch voor de Zorg voor het krom gewerkte Eigen Volk. Teveel ‘leefloners’, teveel leeglopers, teveel gender-verkeerden, teveel profiteurs.
Allemaal bedacht en uitgevoerd door de eigen ‘Elite’ die er vanzelfsprekend, er vooral zelf door beter wordt.
Andere meningen, zegt U? Leven in een democratie? Andere meningen worden stapsgewijze buiten de Wet gesteld.
Eerst uitgesloten, gebroodroofd en doodgezwegen, of achter tralies in een ‘Cordon Saniaire’ gespuwd…
Het is één kakofonie van eigen willetjes, allemaal van ondergaande scheepjes van partijtjes. of moeten we misschien terug naar ‘Ein Volk, Ein Reich, Ein Führer’?
Vlaamse mensen, open Uw ogen, voor de Islammerij ze sluit.
*
Digitalia
HOW TO HOLD THE WEST
|