Zelf gebruik ik ze ook, die websites met beoordelingen van horecazaken, maar ga steeds af op het aantal recenties, hoe recent de slechte ervan zijn en wat die te vertellen hebben. Ik ben gestopt met er zelf te schrijven want ook ik heb de neiging om eerder te reageren bij slechte ervaringen dan bij goede. Ik zie ook hoe emotioneel mijn zoon wordt als zijn restaurant "Grand-Café Brasserie Brasseur" eens een minder goede commentaar krijgt op het Internet. Die bevat dikwijls maar halve waarheden en één kant van het verhaal geschreven in een opwelling van malcontentement. Hij heeft nu beslist telkens een wederwoordje te plaatsen als de website dat überhaupt toelaat maar dat kost tijd en als zelfstandige en tegelijk keukenchef heeft hij het al druk genoeg. Gelukkig heeft hij in de praktijk duizenden tevreden klanten per maand. Moesten die allemaal eens een woordje posten dan waren die websites veel accurater en bijgevolg betrouwbaarder. Met weinig reacties zijn het eerder veroordelingssites dan beoordelingssites. Ook bij de rangschikking die sommige websites opmaken (vb. Tripadvisor) heb ik mijn bedenkingen. Een nieuw toegevoegd restaurant met één enkele uitstekende beoordeling passeert het ganse peloton en komt op de eerste plaats. Niemand kan berekenen welke schade een publieke veroordeling van zo'n horecazaak er aan veroorzaakt. Ter objectivering kan je enkel al je klanten aansporen om commentaren te plaatsen. Een bijkomend resultaat daarvan is dat je zo de reclame inkomsten van de betreffende beoordelingssite omhoog jaagt, wat uiteraard hun bedoeling is, hun enige trouwens...
|