Ik heb boodschappen gedaan want mijn blokker komt weer terug. Voor hij naar huis gaat stellen we het menu op, zodat ik weet wat er in mijn karretje moet liggen. Dat is gemakkelijk voor mij en heerlijk voor hem. Want zo is het bij velen, thuis bij mama is een andere keuken dan bij oma. Vandaag is het een gemakkelijke keuken, gewoon een gerecht in de oven steken. Keuze genoeg natuurlijk; lasagne, pizza, quiche, zeg maar de 'zuiderse gerechten'. Met de piekuurtrein komt hij naar zee getuft. Hij is geen liefhebber van het autovervoer en komt liever met trein en tram naar zijn grootje, die eigenlijk al goed aan het krimpen is. Ze zouden me dus beter 'kleintje' noemen, maar oma is ook goed. Maar in de zomer is dat echt wel verwarrend, want al die kids roepen op hun 'oma'. Veranderen van naam kan niet meer, al zijn er toch een viertal die 'oma-zee' roepen. Dat onderscheid me dan weer van de grote hoop grootmama's. En spijtig genoeg is de Koningin Elisabethwedstrijd weeral aan zijn finale week toe. Met maar 6 finalisten is er weinig variatie in de gekozen werken. Tweemaal Johannes Brahms (1833-1897) met concerto nr 2, tweemaal concerto nr 3 van Sergej Rachmaninov (1873-1943), concerto nr 2 van Sergej Prokofjev (1891-1953) en tot slot nog het concerto nr 1 van Pjotr Tsjaikovski (1840-1893) dat werd gespeeld op de eerste avond van de finaleweek. Deskundige commentaar over de pianisten, hun kunnen en pianospel laat ik over aan de commentatoren. Ik ben tevreden met live naar de werken te luisteren en ervan te kunnen genieten in mijn zetel. Het opgelegde werk, dat wel een mooie en liefelijke titel heeft, vind ik maar niks. Het is van de hand van Bruno Mantovani (°1974): D'un jardin féérique. Tot zover nieuws over dit muzikale Concours Reine Elisabeth. Ik heb een paar jaar als vrije student de cursussen filosofie gevolgd in Leuven. Ik heb daar met veel filosofen kennis gemaakt. Bekende, minder bekenden, omstreden en al wat daartussen ligt. Leren nadenken over 'stof' 'zijn' 'werkelijkheid''tijd' en nog zoveel meer. In de humaniora spreekt men over Aristoteles, Plato, soms al eens over de Middeleeuwse filosofen, wat modernere, Kerkvaders enz. Allemaal interessante denkers, die me toch andere visies over woorden, leven, zingeving en zoveel meer gaven. Vandaag kwam ik weer Martin Heidegger (1889-1976) tegen. Met zijn werk "Zijn en Tijd" geschreven in 1927, heeft hij indruk gemaakt op mij. Hij probeerde een antwoord te vinden op de vraag: 'hoe de mens in zijn alledaagsheid, vrij zou kunnen zijn'. Na W.O. II is hij verguisd omwille van zijn openlijke sympathiën voor het Derde Rijk en zijn leiders. Als mens was hij niet juist, maar als denker was hij goed. Hij hechtte weinig belang aan de biografische gegevens en achtergronden van 'denkers'. Zijn uitspraak daarover: 'Aristoteles is geboren, werkte en is gestorven, laten we ons nu op zijn denken toeleggen'. Deze uitspraak is van toepassing op hemzelf. Wat zegde hij nog: 'het meest zorgwekkende in onze zorgelijke tijd, is, dat we nog niet aan het nadenken zijn!'.
|