Het gaat niet regenen vandaag, volgens het KMI.Toch hangen er dreigende donkere wolken boven de zee en is er een stevige wind te horen en te voelen. Net geen stormwind, maar zoals op deze dag in 2020 de reden om 'Vliegt de Blauwvoet Storm op Zee' te zingen. Toen heb ik deze zin uitgeplozen en in mijn blog over geschreven. Ik vind dat nog altijd een van mijn beste zoektochten en iedereen kan dat nog altijd lezen in mijn archief. Vandaag is er weer wat anders op het appèl en net zoals altijd speelt ook het toeval weer eens mee. Mijn blog hangt eigenlijk aaneen van de toevalligheden die op mijn weg komen en zo is er elke dag wel iets dat me verbaasd en waar ik dan wat meer wil van weten. De heiligenkalender kijk ik iedere dag in, omdat daar soms best wel spannende en wonderlijke verhalen te lezen vallen. Zowel van de eerste christenen als van de recente heiligen die dikwijls om een andere reden dan de eerste eeuwen van het christendom geroemd worden, aanbeden en herdacht worden. Vandaag het wonderlijke leven van Veronica, die ook in de Acta Sanctorum vermeld staat, een kritische uitgave over de heiligenlevens. Plots herinnerde ik me "het gelaat van Christus op het doek". Veronica, zou het met zweet en bloed doorlopen gezicht van Jezus proberen reinigen en als extra het "Gezicht van Christus" op doek hebben gekregen. Ik vroeg me af waar dat doek zou gebleven zijn. In Turijn kan me de "Lijkwade" bekijken, waar is die andere afbeelding van Christus? In een onooglijk dorpje in Italië, Monoppello in de Abruzzen. Het reliekschrijn, een doek van byssus of mosselzijde, 17,5cm/24cm, wordt er bewaard, in de tot basiliek gepromoveerde 'Kerk van Volto Santo'(2006 door Benedictus XVI). Eigenlijk is de naam 'Veronica' in de plaats gekomen van 'Berenice' zoals de vrouw haar echt naam was. Maar zij was de vrouw die de 'vera icon' bezat of de echte afbeelding, het gelaat van de waarheid, als het ware 'de foto' van Jezus. De afdruk van het gelaat op het doek laat een man zien, met open ogen, open mond, een neusbreuk, en andre verwondingen en bloed. Kortom een man die gemarteld was. Als men dan het doek met het gelaat op het gezicht van de lijkwade van Turijn legt, is het bijna identiek te noemen. Het is ook best mogelijk dat het doek, net zoals de lijkwade, op een overleden Jezus in het graf is gelegd. Ik was er niet bij en net zo min als vele anderen die de geschiedenis proberen te reconstrueren en als enige zekerheid de koolstofdatering hebben, geschriften en evangeliën. Maar er is toch een mooi liedje dat ik vermeld over onze heilige van de dag: "Veronica" van Cornelis Vreeswijk (1937-1987). Hij schreef ook het lied "De Nozem en de Non", ook plezant om er eens naar te luisteren. Tot morgen
|