Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Doorheen de dagen
Ervaringen besproken
23-09-2016
ZONDAG 25 SEPTEMBER 2016
26ste ZONDAG C – 25 SEPTEMBER 2016
‘DE ARME LAZARUS VANDAAG …’
Enkele dagen geleden is de herfst begonnen. De voorbije weken waren de boeren bijzonder bedrijvig op de velden om zoals elk jaar de oogst binnen te halen. Ook bij ons wil de Heer oogsten: de goede vruchten van de Geest!
Het evangelie wil ons daarover doen nadenken, want eens te meer spreekt Jezus ook vandaag over een eerlijke verdeling van de goederen der aarde. Straks horen we het gekende verhaal over Lazarus en de rijke vrek: We mogen dat niet zien als een mooi maar oud verhaal uit een tijd, die al lang voorbij is: Lazarus sterft nog altijd, terwijl de vrek zijn hoofd afwendt.
Het evangelie van zo lang geleden – de arme Lazarus en de rijke vrek – blijft onveranderd waar, ook in 2016.
Dit zegt de almachtige Heer:
Wee jullie, zorgelozen in Sion,
zelfverzekerden op de berg van Samaria,
leiders van dit uitverkoren volk,
tot wie de Israëlieten zich wenden!
Jullie liggen maar op je ivoren bedden,
hangen op je divans,
eten lammeren uit de kudde en kalveren uit de stal.
(Amos 6,1 en 4)
In die tijd zei Jezus tot de Farizeeën: ‘Er was eens een rijk man die in purper en fijn linnen gekleed ging en iedere dag uitbundig feestvierde, terwijl een arme, die Lazarus heette, met zweren overdekt voor de poort lag. Hij verlangde ernaar zijn honger te stillen met wat bij de rijkaard van de tafel viel. Maar er kwamen alleen honden die zijn zweren likten.’ (Lucas 16,19-21)
LAZARUS VANDAAG
Het verhaal van vandaag – de rijke die na zijn dood gestraft wordt en de arme die beloond wordt – werd niet door Jezus zelf bedacht. Het was bekend bij de Joden. Maar Jezus geeft er een diepere betekenis aan. En Hij voegt ook een stukje toe. Namelijk de vraag om de vijf broers te waarschuwen. En daarbij keek Hij uitdrukkelijk naar de Farizeeën en die begrepen maar al te goed dat Jezus met dit verhaal naar hen verwees en over hen sprak.
Maar eerst vertelt Jezus het oude verhaal opnieuw en dat gaat in tegen de gangbare opvattingen over rijk en arm. De Farizeeën leerden immers dat de rijkdom een beloning van God was voor de deugd van de rijke, terwijl de miserie een straf van God was: een arme moest dus zeker een zondaar zijn. Jezus weerlegt deze opvatting met het volksverhaal en zegt: ‘Neen, niet elke rijke is deugdzaam, niet elke arme is slecht. De rijke uit het verhaal was alleen goed in zijn eigen ogen, zelfvoldaan en arrogant, maar bleek arm te zijn voor God. De arme daarentegen was goed in Gods ogen.’
Met dit verhaal wil Jezus allereerst zeggen dat God langs de kant staat van de armen: de kleine, simpele mensen worden door God meer geacht, dan diegenen die denken dat zij geestelijk rijk zijn, en zich opwerpen als zelfvoldane specialisten en kenners van Gods wet. Zo keert Hij zich openlijk tegen de arrogantie van de leiders in de Joodse maatschappij.
En dan is er nog dat woord van Abraham: de pogingen van de rijke om zijn broers te waarschuwen zijn onmogelijk en overbodig: ‘Reken niet op een of ander teken uit de hemel. Maar, luister naar Mozes en de Profeten. Lees aandachtig de Schrift en leer eruit dat je moet openstaan voor de nood van de arme.’ En gebruik dat hiernamaals niet om mensen schrik aan te jagen.
Door het evangelie van vandaag wordt ons gezegd dat de rijkdom en de armoede geen straf of beloning van God zijn. En wij worden er nog maar eens aan herinnerd dat God nooit aan de kant staat van wie hardvochtig en zelfgenoegzaam is, maar dat zijn sympathie steeds uitgaat naar die mensen, die hun hart openen voor de nood van de concrete medemens.
(Geïnspireerd door een preek van pater Frans s.j.)
Balgerhoeke is een dorp in Oost-Vlaanderen langs het Schipdonkkanaal op de grens van Eeklo met Adegem. Het is een zelfstandige parochie maar is nooit een afzonderlijke gemeente geweest. Sint-Antonius van Padua is de patroonheilige en de parochie groeide uit tot een bedevaartsoord. Tijdens beide wereldoorlogen werd Balgerhoeke grondig beschadigd: de kerk werd hierdoor tijdens de 20ste eeuw ‘driemaal gebouwd’.
Let vooral op de ‘tweedelige kruisweg’ in het koor van de kerk. Valéry Stuyver, voormalig onderpastoor van de parochie, die net 100 jaar geleden geboren werd, beeldhouwde deze ‘via sacra’ uit twee halve boomstammen.