Deze morgen is er in al mijn haastigheid een glazen boterpot gesneuveld op het veld van eer. Dat terwijl het ten dienste stond van zijn overste en reeds geopend stond om een sneetje te voorzien van vetsstof of smeuigheid. R.I.P. botervloot. En juist zoals de grote Franse man zei: et alors?, zeg ik dat nu ook. De spreuk nr 55: 'een norse muur is snel afgebroken = iemand die niet sterk in zijn schoenen staat is vlug van de wijs gebracht' is nooit van toepassing geweest op François Mitterand (1916-1996). Een machtig man in Frankrijk en 21e président de la République Française. Ik denk nooit aan het beleid van deze president maar enkel aan het zinnetje "et alors?" toen de pers hem confronteerde met de kennis die ze had verkregen over het bestaan van een buitenechtelijke dochter. In La Douce France blijft privé en publieke functie gescheiden. Maar goed ook, en dat had onzen Albert ook beter gezegd na het het boek met een paragraaf over zijn liederlijk leven en de zichtbare gevolgen: et alors?. Beter dan al die roddels en processen en uiteindelijk toch het onderspit moeten delven. Ik hoop toch van ganser harte dat het hier nooit zo ver zal komen als in Engeland met al hun tabloids, of de opdringerige paparrazi, en de journaistiek van de roddelverhalen die dikwijls nog weinig met waarheid gemeen heeft. Mensen die in de belangstelling staan kunnen zich niet meer op straat vertonen en muren hebben zelfs oren gekregen. Een publiek persoon heeft evenveel recht op privacy, zoals jij en ik. Wel te verstaan dat hij/zij/het = gender (sekse) leeft en werkt binnen het wettelijk kader.
In de kerken wordt meestal de gregoriaanse liedercyclus gebruikt om de diensten op te 'vrolijken'. Maar heel vroeg in mijn jeugd maakte ik ook kennis met de 'gospel'muziek, zeker na het 2e Vaticaans Concilie toen de Nederlandse misviering in voege kwamen en er andere liederen werden gezongen. Heel af en toe liet een dirigent ons kennismaken met 'The Black Gospel', met als bekendste vertegenwoordigster Mahalia Jackson (1911-1972). In de 'pastorijen' was men niet altijd even gelukkig met dat muziekgenre dat teveel een 'bijbelse' lees 'protestantse' invloed zou hebben. De betekenis van 'gospel' is nochtans dezelfde als het Griekse 'evangelie': het goede nieuws, een blijde boodschap brengen. De oorsprong is te vinden op de katoenplantages in de Zuidelijke Staten van de V.S. Daar waar de zwarte gemeenschap 'de slaven' deze christelijke muziek op de velden of in de zondagsvieringen, zongen. Het verspreidde zich ook onder de blanken en de White Gospel kende met Elvis Presley een groot vertolker. Later mondde deze muziekvorm uit in de rythm and blues muziek, die het godsdienstige karakter achterwege liet. Vandaag luister ik naar "Graceland" van Paul Simon die samen met Ladysmith Black Mambazo en het koor: "Diamonds on the Soles of her Shoes" zingen. Het is dan wel geen gospel, maar het voelt toch een beetje aan als de song van de 'uitbuiting' van blanke man van de zwarte medeburger. Tot morgen
|