Wees gerust, ik ben niet op zoek naar een 'job'. Ik zou niet weten welke werkgever er op zoek is naar een oudere dame om in zijn bedrijf opgenomen te worden om allerhande kleine klusjes uit te voeren. Moest de functie van Mme Arabelle uit de serie "De Collega's" nog bestaan (koffiebedeling om 10u en 15u bij de ambtenaren), dan zou ik nog in aanmerking kunnen komen. Het onderwijs biedt misschien nog mogelijkheden om aan de slag te gaan. Vooral als 'studiemeesteres' om de kinderen op te vangen voor de talloze zieke leerkrachten. Allemaal geveld door corona, stress of oververmoeidheid. Maar nee, de ouders krijgen gewoonweg een mailtje dat de onderwijzer, regent of licentiaat geen les kan geven en dus 'gelieve zelf' voor opvang van de kroost te zorgen en de ontbrekende lessen te geven. Daarover wil ik vandaag dus niet schrijven. "Wie bonen wil winnen, moet op Sint Job beginnen". Dat wil zo veel zeggen als: vandaag de handen uit de mouwen steken en als de weerga groenten aan de teelgrond toe vertrouwen om later op het jaar een goede oogst te hebben en een degelijke mondvoorraad voor de winter. Maar ik heb geen groentenhoekje in mijn tuintje! Dus de 'job' slaat nog op iets anders voor mij. Een paar voorbeelden. De woorden van mijn kinderen zouden kunnen zijn: "Ze eten nooit snoep bij de bomma? Daar geloof ik geen knijt van, Sint Job kent zijn volk". Hopelijk brengen ze me vandaag geen 'jobstijding' = slecht nieuws. Of zijn mijn vrienden geen 'jobsvrienden' die me alleen maar kennen als het me voor de wind gaat en eens ik zo 'arm als Job' ben me laten vallen als een baksteen. Ik ben bijna beland aan de 'job' die vandaag centraal staat: de Heilige Job uit het Oude Testament van de Bijbel. Het is één van de vele bijbelboeken dat geschreven zou zijn na het 'Boek Esther' en vóór het boek 'Psalmen'. Door de vele klimatologische beschrijvingen in dit 42 hoofdstukken tellende wijsheidsboek, zoals ijs, veelvuldige regenstormen, orkanen en hevige sneeuwval in he Midden Oosten, situeert het verhaal zich in de 'Laatste IJstijd' en dus in de 17e- 14e E. v. Christus. Waarschijnlijk gaat het niet over een historische figuur maar gaat het boek over de lijdende mens en de vraag aan God, 'waarom de rechtvaardige moet lijden'. De heilige wordt in verschillende religies herdacht en staat voor 'berusting, geloof in God en nederigheid'. Wordt veel afgebeeld als een man met baard zittend op een mesthoop overdekt met zweren. Is niet alleen de heilige die aanroepen wordt tegen allerhande huidziekten maar is de patroonheilige van musici en minstrelen. Iedereen kent wel de gemeente Sint-Job-in-'t- Goor in de Noorderkempen, maar vooral in Puivelde, deelgemeente van Belsele dat dan weer tot Sint Niklaas behoort, wordt Sint Job nog duchtig gevierd met een "beeweg" rond de kerk, "staties' in de kerk en daarbuiten 1 kraam met smoutebollen of friet, een draaimolen voor de kinderen en nu zondag ook een officiële 'vrouwenkoers'. Tot morgen
|