Ik 'begost' mijn dag met een goede ademhalingsoefening en met de eerste regel van een gedicht, schrijver onbekend, verschenen in het 'Antwerps Liedboek' van 1544: "Het daghet in het Oosten, het lichtet overal". Ik vind dat nog altijd een prachtige zin om te zeggen dat de zon in het Oosten opkomt en een nieuwe dag aankondigt. Niet voor de Middeleeuwse freule, over wie dit lied gaat. Zij treft bij dageraad, haar geliefde dood aan en vervoegd daarom de nonnen in het klooster. Vandaag een dag zonder zon, waarschijnlijk, want aan de kust slaat het weer rap om, net zoals een kameleon snel van kleur kan veranderen. Zolang het peil van het grondwater onvoldoende is, zoals de specialisten ter zake verkondigen, zal ik over de regen niet klagen en zagen. Tenandere, het is mijn recup-dag na het bezoek van gisteren en ik blijf sowieso binnen. Ook na mijn tweede vaccinatie is 'hoofdpijn' mijn deel geworden. Het zal een hele langzame dag worden. Dat neemt niet weg dat ik toch wil schrijven. Het is een belangrijke dag in de popgeschiedenis. De verjaardag van "Nobelprijswinnaar voor Literatuur", eigenaar van de "Medal of Freedom", eigenaar van een "Oscar", eigenaar van een "Grammy Award" en schrijver componist van vele songs: Bob Dylan, 80 lentes. You hate him or love him!. Ik vind de titel die VRT News bedacht goed gekozen,"Muzieklegende Bob Dylan wordt 80: ongewilde held of humorloze verkouden kraai?". Ik had het niet beter kunnen zeggen en af en toe moet men gebruik maken van de inspiratie van anderen. Hij bracht vernieuwing in muziek en tekst. Dikwijls wordt gezegd dat hij de popmuziek 'hersenen' gaf. De eerste jaren hoorde men sociaal-politiek commentaar, soms met absurde humor en een 'stream of consciousness' of een noteren van vele indrukken. Zijn 'teksten' toonden een literaire belezenheid, gaande van de bijbel Shakespeare, Dante enz. De thema's die hij beschrijft en bezingt zijn universeel en eeuwenoud: 1) schuld, boete en verlossing 2) liefde en lijden 3) innerlijkheid en onthechting. Men heeft hem proberen linken aan allerlei organisaties, hem boegbeeld willen maken van de onrust in de Amerikaanse samenleving. Maar hij heeft zich steeds proberen distanciëren van elke vorm van 'idolendom'. Hij heeft een aversie gekweekt tegen op een voetstuk geplaatst te worden, een verzet tegen bewieroking van zijn oeuvre. Zijn 'muziek' vond in vele genres zijn oorsprong en maakte gebruik van de klanken van: folk, countryblues, rock-'n-roll, rockabilly, jazz, swing, Broadway en ook Keltische ballades. Met gitaar en mondharmonica zien de mensen hem op de bühne staan en zingt hij zijn songs vol overgave: Like a Rolling Stone, I want You, Lay Lady Lay, Knockin'on heavens Door, Blowin' in the Wind, The Times They are Changing. Alle teksten zijn nog actueel te noemen. Over zijn nasale stemgeluid wil ik het niet hebben, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Nu ga ik een lekkere koffiekoek met fijn parelsuiker eten. Dat zal smaken!
|