Vandaag zijn er ontiegelijk veel wetenswaardigheden en activiteiten voor groot en klein. Het is Wapenstilstandsdag. Niet te onderschatten hoeveel mensen er vochten en sneuvelden in de Grote Oorlog van 1914-18 voor onze vrijheid. Niemand mag dat ooit vergeten!. In België is het 'Vrouwendag'. Ik heb me voorgenomen om in ieder geval vandaag een vrouw in de schijnwerpers te zetten, wat zeer moeilijk is door de prominente aanwezigheid van veel mannen inzonderheid, Sint Maarten (waarover later meer). Mijn oog viel op een voor mij onbekende schrijfster die nog school liep in mijn geboortestad: Godelieve De Beule, een schrijfster onder het pseudoniem Christina Guirlande. Een naam die ze vond in een jeugdboek "Sabinneke" van Beatrijs Vermeyen en adopteerde. Vrij jong begon ze met gedichten te schrijven waar de "Schelde" (ze komt uit Moerzeke) een belangrijke inspiratiebron voor was. Ze studeerde voor onderwijzeres en bedacht vertelsels, gedichtjes en toneelstukjes voor haar leerlingen. Velen daarvan zijn uitgegeven en opgenomen in de uitgaven van "Averbode" en het Davidsfonds. Tot hiertoe heb ik er nog geen van teruggevonden. Dat komt nog wel. Nu weer een heilige die op de afspraak is: brengt Sint Maarten zonneschijn, het zal een koude winter zijn. Maar ook: mist en nevel met Martijn, het zal een zachte winter zijn. Dat is het belangrijkste vooraleer aan de snoep- of fruitbedeling te beginnen. Een heilige, een bisschop uit Tours, die leefde van ± 316-395. Geroemd om het delen van zijn jas met een bedelaar. Het overblijvende deel van de 'cape' werd al vlug na zijn dood als een relikwie van de man vereerd. Veel pelgrims gingen naar het kleine zaaltje in het koninklijk paleis voor de verering van deze 'capella'. Het kamertje werd later een 'kapel' genoemd. Dit waardevol overblijfsel van deze christen mens werd bewaakt door een 'capellanus' onze 'kapelaan' avant la lettre. Maar op deze dag begint in verschillende dorpen en steden in Zwitserland, het 'Chlauschlöpfen'. Het verhaal: Sint Niklaas was uitgegleden op erwten die een snoodaard op de traptreden had gestrooid, hij viel naar beneden, ging binnen, smeet van colère de deur achter zich dicht en besliste nooit meer aan liefdadigheidswerken te doen. De vlegels kregen al vlug spijt van hun daad, maar wisten de deur van de Sint niet meer te vinden. Door lawaai te maken hoopten ze de heilige man uit zijn kot te krijgen. De zwepen moeten hard kunnen knallen, worden met de hand gemaakt en hebben een lengte van 1,5- 4,5m. Twee soorten; een Lenzburger (waar de oorsprong is van het gebruik) en een Innerschweizer Modell.
Nr 71: hij speelt op de kake = hij stelt zich aan. Kaken is hier niet bedoeld als 'schoonmaken van haringen', noch de beenderen waar tanden en kiezen in vastzitten, maar wel heimelijk iets achterhouden. Dat ik wil niet doen, daarom vertel ik er direct bij dat het vandaag 'KUS = Kwalitatief Uitermate Superdag' moet zijn. Hoe doe ik dat? Doen waar ik plezier in heb! En weet je wat? Dan is er minstens één tevreden persoon op de planeet!. Tot morgen
|