Mijn leeroefeningen zijn gedaan en ik heb een goed percentage behaald. Dat wordt direct meegegeven zodat ik weet hoe slim ik wel ben vandaag. Zelfs Woordle ging vlot behalve bij Woordle6: hiatus. Nog nooit van mijn leven het woord gebruikt gebruikt en nu dus ook niet gevonden. Laat me zeggen dat het een dag dreigt te worden zoals Louis Neefs (1937-1980) het zo mooi bezingt in 'zijn dag aan het strand van Oostende': de dag begon zoals altijd, zoals dertien in een dozijn! Maar dat groeide uit tot de prachtigste dag van zijn leven toen hij Evangelina uit het water zag stappen met 'wier in haar haren.....'. Misschien heb ik even veel geluk als ons aller Louis in zijn lied en dus heb ik mijn haren niet met 'wier' getooid maar met spellekes en krullen. Ik moet op alles voorbereid zijn want het kan dus zomaar gebeuren dat je 'the love of your live' tegen komt. Zeker op de Internationale Dag van de Dans, Conseil Internationale de la Danse, International Dance Council, en dat sinds 1982. De suggestie is op straat wat danskunstjes ten tonele te voeren. Zoals de jive, de cha cha cha, de macarena, rumba enz. Daar is meestal wel een partner bij nodig. Aangezien ik die niet heb zal ik maar een steel met schuurborstel, bekleed met een doek over zijn stugge haren, in mijn armen houden. Niet om op straat mijn 'grands gestes' en mijn steps te maken, maar binnenshuis tot groot jolijt van woeffie-dear. Ik heb al dikwijls opgemerkt dat een 'internationale dag ' niet zo maar willekeurig gekozen is en deze dag bevestigd dat vermoeden: de geboortedag van Jean-Georges Noverre (1727-1810), danser, choreograaf en danstheoreticus. Tot vandaag een nobele onbekende voor mij, maar hij wordt aanzien als de 'fondateur' et 'créateur' van het Moderne Ballet en het Ballet d'Action. Als ik verder als danseres door het leven wil gaan moet ik volgens deze 'heer' een brede algemene cultuur bezitten, inclusief de studie van de poëzie, geschiedenis, schilderkunst, geometrie, muziek en anatomie. Hij voegt er nog aan toe, "om goed te kunnen dansen, is niets zo beangrijk als het naar buiten draaien van de dij en niets is zo natuurlijk voor de mens als de tegengestelde positie". Dergelijke eisen stellen aan mij, 'de modale danser', is nu niet realistisch te noemen. Het is de brave man vergeven, aangezien hij nooit 'onze' muziek gehoord heeft en waar 'dansen' meer op ritme, gevoel, soms acrobatie en lenigheid gebaseerd zijn. Het weze hem vergeven. Tot morgen
|