Miezeren, druilen, motregen, zachtjes regenen, alleen maar om te zeggen dat ik nat word terwijl ik naar de kapper ga. Ik kan dan denken dat ik een paar euro's minder moet betalen omdat mijn haar al gewassen is, maar zo werkt het systeem natuurlijk niet. Mijn wandeling op den dijk kan ik 'eenzaam' noemen. Hoewel er veel volk zou moeten zijn (ik zie dat aan de parkings die vol staan) loop ik toch in mijn eentje te genieten van dit typisch Belgische weertje. Het water ziet er niet appetijtelijk uit, bruinig van kleur door de opstuw van het zand. De vooruitzichten aan de hemel zijn goed, ik zie immers blauw verschijnen aan de einder en de horizon. Mijn lokken zullen wat langer in de plooi blijven liggen.
De mondmaskers gaan verplicht worden in winkels, bioscopen,....Men heeft in Brussel eindelijk een beslissing durven nemen, een dappere beslissing om ons naar "A brave new world" van Aldous Huxely te begeleiden. Een andere wereld, die waar ik nu moet 'mee' en 'in' leren leven. Toevallig is er vandaag een pagina gewijd aan deze schrijvende visionair. Een man die ook een tijd in België verbleef omdat zijn verloofde en later zijn vrouw, mijn nationaliteit had. Aldous Huxely (1894-1963) schreef in 1932 zijn boek dat een wereld beschreef die toen als sciencefiction gold. Een wereld van technologie en rationalisme, mensen zonder unieke identiteit, geconsipieerd in reageerbuisjes met genetische manipulaties van cellen en chemishe toevoegingen om dezelfde mens te krijgen en zo de stabiliteit te verzekeren van de gemeenschap. Levend in reservaten, massaproducten produceren, aan de lopende band werken, reklame om te zorgen dat de mensen alles wilden hebben en kinderen die in fabrieken werkten. Tien wereldleiders die iedereen en alles in de pas lieten lopen. Een pilletje om de mensen happy te houden. De ontevredenen werden verbannen naar IJsland en de Falklands. Maar niet alleen een boek grenst soms aan het absurde en geeft mij koude rillingen over het doorsnee leven. Mensen in scientific management, dat laat Charlie Chaplin zien in 'Modern Times' uit 1936, tijdens en na de Grote Depressie in de U.S.A. Een grote film die de ellende van een werkloze laat zien. Het bandwerk en het misprijzen van bazen voor werklui. Maar Charlie Chaplin maakte ook een romantische komedie in het stomme film tijdperk. 'City Lights', een zwerver die verliefd is op een blind meisje maar ook een turbulente vriendschap heeft met een miljonaire. Hoe loopt dat af? Goed natuurlijk, want ik luister ondertussen naar het mooie lied van Blanche uit 2017: City Lights. Prachtig a capella uitgevoerd op de 18e verjaardag van de kroonprinses. Luister en geniet van dit mooie lied.
|