Ons Mathilleke, niet die van 'De Schipper' maar van de Flup, Philippe krijgt in alle boekskes, kranten en andere papierwaren die er toe doen, complimentjes over haar kledingkeuze en kledingstijl. Zij is een gratieuze en elegante verschijning zonder veel poeha. Ze wordt daarbij geholpen door Edouard Vermeulen, al jaar en dag haar vertrouwde couturier met zijn modehuis 'Natan'. Onze koningin zal waarschijnlijk wel een kaarsje branden vandaag voor de Heilige Natan. Dàt om zijn naamgenoot nog veel inspiratie te geven bij het ontwerpen van haar casual- city-en luxueuze outfits. Hij was een profeet ten tijde van Koning David (970 vCh), bijna 3000 jaar geleden en beschreven in de Hebreeuwse Bijbel, het Oud Testament voor de katholieken. Het is wel een naam die weer heel erg letterlijk en figuurlijk in de mode is. Hij heeft dan ook een mooie betekenis: geschenk van God. Of de invloed van onze vorstin nú, even groot zal zijn als die van Jeanne-Antoinette Poisson (1721-1764)? Waarschijnlijk niet. Andere tijden, andere gewoontes, andere zeden. Die Franse dame is beter gekend als Madame de Pompadour, de belangrijkste vrouw en beroemde maîtresse van Louis XV. De koning kocht voor haar het huis Pompadour en gaf haar de titel van markiezin. Ze was een intelligente vrouw die contacten had met Voltaire (1694-1778) filosoof, schrijver. Ook met Diderot (1713-1784) filosoof, schrijver en uitgever van de Encyclopedie. Ze dweepte ook met de romanticus Jean-Jacques Rousseau wiens kreet, 'terug naar de natuur' ze opvolgde met kippen naar Versailles te brengen. De overdaad van de rococostijl verdween in de Louis XVI- stijl, die wat soberder is. Ze maakte het behang van Jean-Baptiste Réveillon wereldberoemd alsook het porselein van Sèvres. Het was ook de vrouw die, na de geldverslindende 'Zevenjarige Oorlog' tussen Engeland en Frankrijk om het machtsoverwicht in de koloniën, zei: après nous le déluge, na ons de zondvloed. Daarmee was de kous af! Vandaag ook een herdenking van de schandvlek in de Amerikaanse geschiedenis. In 1890, de Slag bij Wounded Knee. Het laatste geweldadige treffen tussen de blanken en de indianen in South Dakota. In het kielzog van de 'burgerrechtenbeweging' en de Vietnamoorlog, kwam er in 1973 een heropflakkering van het indianenactivisme. De 'Red Power' protesteerde tegen de inname van Sioux-land door de federale overheid. Die wilde door het reservaat, dat hen krachtens een verdrag uit 1851 was toegewezen, een 2000km lange oliepijpleiding aanleggen langs de Missouri River. De Sioux vreesden een vervuiling van het drinkwater en het schenden van de heilige gronden en graven. Tijdens deze protestactie zijn veel indiaanse mensen onder mysterieuze omstandigheden verdwenen. In dat jaar bracht de popgroep 'Redbone' een single uit "We Are All Wounded At Wounded Knee". De naam van de groep verwijst naar de gemengde afkomst van de leden, deels indiaans. Welk jongetje speelde vroeger geen cowboy en indiaan? Indianen met steevast mooie namen als Big Foot, Sitting Bull, Kicking Bear, zonder te weten welk drama dat spelletje maskeerde! Als laatste een eerbetoon aan Charles Goodyear (1800-1860) zonder wiens uitvinding, vulkaniseren van rubber, er geen wielen en banden onder onze auto zouden zijn!
|