Inhoud blog
  • De nieuwe Morelo's
  • Op weg
  • Nieuw bij D'Ieteren
  • Duitsland
  • Wees op uw hoede
  • Speed Pedelecs
  • Idstein heeft een kasteel
  • opgepast voor de advertenties!!!!
  • Motorfietsen
  • aan het water
  • een goede raad
  • Webasto brengt wat nieuws
  • Achter
  • ongewenste advertenties
  • Dit was een mooi kasteel
  • minder inschrijvingen
  • Duitsland
  • Een nieuwigheid bij Adria
  • een mooi trio
  • Meer elektrische auto's in BelgiĆ«
  • Webasto nieuws
  • Neem tijdig rust tijdens een lange vakantie reis
  • Allgau
  • Adria op Mercedes-Benz Sprinter
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    11-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Morelo's

    HET BEGIN VAN EEN NIEUW TIJDPERK: »WELCOME 2025«

    De marktleider MORELO uit Schlüsselfeld in Opper-Franken kondigt een prachtig vuurwerk aan innovaties aan en begint sterker dan ooit aan het nieuwe seizoen 2024/2025.

    EEN OVERZICHT VAN DE BELANGRIJKSTE WIJZIGINGEN

    Verdere ontwikkeling van het exterieur: design van de voor- en achterkant in de typische MORELO-designtaal. Het opvallende kenmerk is de nieuwe Bridge Light, die voor een dynamisch, sportief tintje zorgt.

    Vanaf nu gebruikt MORELO koplampen in LED-technologie uiteraard standaard voor alle voertuigseries.

    Gebogen voorruit: De nieuwe voorruit vormt zich harmonieus rond de A-stijl tot aan de zijwanden en fungeert als een vizier. Naast verbeterde aerodynamica, groter gezichtsveld en lager gewicht zorgt het voor een futuristisch design

    LOFT-serie: de nieuwe instap in de luxeklasse is gebaseerd op een breed scala aan chassis- en plattegrondopties

    Nieuw interieur voor de MORELO LOFT-serie: innovatief ruimtelijk concept met nieuwe materialen

    Revolutionaire meubelconstructie: moderne lichtgewichtpanelen met een zeer stabiele honingraatstructuur zorgen voor merkbare gewichtsbesparingen in de gehele structuur. Ook de lades in nieuwe metaalconstructie dragen hieraan bij.

    MORELO PALACE LINER voor het eerst op IVECO S-Way-chassis: MORELO's populairste serie is nu ook verkrijgbaar op een ultramodern vrachtwagenchassis van 18 ton. Naast vele technische hoogtepunten is de nieuwe MORELO PALACE LINER S-Way vooral qua prijs indrukwekkend.

    MORELO Connect: volledig digitale, centrale bediening via touchscreen of app van verlichting, multimedia-apparaten, sensoren (bijv. vulniveaus), actuatoren (bijv. elektrisch hefbed) - comfortabel ook via intuïtieve spraakbediening

    Huishoudelijke apparaten van Bosch Siemens: Om aan de eigen normen van eersteklas kwaliteit te voldoen, vertrouwt MORELO het komende seizoen voor alle series op krachtige huishoudelijke apparaten van Bosch Siemens

    Upgrade als het om energie gaat: systemen van de gevestigde fabrikant Victron Energy zorgen nu in de LINER-serie vanaf PALACE voor een krachtige en comfortabele voorziening.

    Niet alleen zijn de modellen geüpgraded - ook het logo van MORELO is herzien om de kernwaarden van het merk beter weer te geven: dynamisch, auto-achtig en zelfverzekerd

    BOSCH SIEMENS HUISHOUDELIJKE APPARATEN

    Kwaliteit die u thuis gewend bent. De kampeerautofabrikant MORELO vertrouwt nu uitsluitend op huishoudelijke apparaten van de gevestigde fabrikant BSH (Bosch en Siemens). Vanaf modeljaar 2025 wordt in elke MORELO kampeerauto standaard een koelkast met een inhoud van 172 liter in het koelgedeelte en 15 liter in het vriesgedeelte ingebouwd. Voor grotere campermodellen is een koel-vriescombinatie mogelijk om nog meer comfort te bieden. Vanaf nu heeft elke MORELO keuken ook een ingebouwde compacte oven, waarmee in de kortst mogelijke tijd perfecte bak- en braadresultaten kunnen worden bereikt. Bij de “kleinere” MORELO-modellen is er een tweepits gasfornuis in de keuken; vanaf de LINER-modellen overtuigt de keuken met een krachtige inductiekookplaat voor onbeperkt kookplezier.

    NIEUWS IN DE EMPIRE LINER EN GRAND EMPIRE-SERIE

    Evolutie voor de gehele vloot. Uiteraard worden ook de meest luxueuze EMPIRE LINER en GRAND EMPIRE series vernieuwd. Het nieuwe, nog dynamischere ontwerp van het achtermasker inclusief achterlicht over de volledige lengte en Bridge Light-remlicht wordt aangepast zodat de gehele MORELO-vloot dezelfde ontwerptaal spreekt. Als het om energie gaat, zet MORELO nu geheel nieuwe normen op het gebied van LINER van PALACE: de gehele stroomvoorziening is aangepast aan krachtige energiesystemen van de bekende fabrikant Victron Energy en maakt indruk met een 24 V-spanning, wat betekent dat de klanten van MORELO in het dagelijks leven minder compromissen hoeven te sluiten.

    NIEUWS IN DE PALEIS-SERIE

    Waardoor het beproefde nog beter wordt. In de kern blijft het populaire MORELO PALACE trouw aan zijn lijn. Toch verrast hij in het nieuwe modeljaar met charmante innovaties. Zo bevat de PALACE de elegante, greeploze opberg- en bovenkastkleppen, zoals al bekend uit de EMPIRE serie. Natuurlijk is ook het MORELO PALACE volledig gedigitaliseerd: met het nieuwe woonruimte- en energiebeheer “MORELO Connect” kan bijvoorbeeld de verlichting worden gedimd, de verwarming worden geregeld of de vulstanden worden bewaakt alles centraal en desgewenst op de smartphone via een app of comfortabel via spraakopdracht. De voertuigbreedte is standaard met 50 mm toegenomen, wat de PALACE op een totale breedte van 2.450 mm brengt en een toename van de ruimte en opslagruimte voor de klanten betekent. Binnenin beloven huishoudelijke apparaten van HSB (Bosch en Siemens) nu een toename in betrouwbaarheid en comfort. Ook het aanbod aan plattegronden is uitgebreid: Indien gewenst biedt het PALACE nu een aanzienlijk grotere ruimte in keuken met een 300 mm bredere kledingkast naast de koelkast.

    DE NIEUWE MORELO PALEIS LINER S-WAY

    Prestaties en laadvermogen ontmoeten elkaar. MORELO is de eerste fabrikant die voortbouwt op de IVECO S-Way en wil de markt betreden met een onverslaanbare prijs-prestatieverhouding. Met een ruim laadvermogen tot 7.000 kg is de PALACE LINER S-Way een klasse apart. Bovendien beschikt het chassis over een digitale cockpit en uitgebreide, moderne assistentiesystemen, waardoor het standaard een uniek scala aan comfort en veiligheid biedt. De wanden in aluminium-RTM-aluminium sandwichconstructie en plafond in GVK-RTM-aluminium constructie hebben een dikte van 52 millimeter, die bij geen enkele andere fabrikant te vinden is, en maken indruk met geweldige isolatie- en isolatiewaarden en uitstekende torsiewaarden. stijfheid.

    Ook hier worden de nieuwe, krachtige energiesystemen van Victron Energy met 24 V toegepast. Met de nieuwe PALACE LINER S-Way kunnen MORELO-klanten nu kiezen tussen drie meubelkleuren: naast de gevestigde kleuren palissander (“Trend”) en Aralie (“Life”) is de nieuwe houtkleur essen (“Balance”) nu verkrijgbaar: een lichte en uitnodigende kleur. Uiteraard zijn de nieuwe en krachtige Bosch-Siemens huishoudelijke apparaten ook in de keuken te vinden. Via het nieuwe, digitale woonruimte- en energiemanagement ‘MORELO Connect’ wordt de hele camper comfortabel aangestuurd: de verlichting dimmen via stembediening, de verwarming regelen, het vulpeil monitoren – alles centraal en desgewenst op de smartphone via de app.

    MORELO LOFT en LOFT PREMIUM

    Het begin van een nieuw tijdperk. Nadat de MORELO HOME een pauze neemt in het komende seizoen 2024/2025, is de MORELO LOFT-serie met een compacte totale lengte vanaf 7,99 meter de nieuwe instap in de luxeklasse van MORELO. Door het interieur opnieuw te ontwerpen en nieuwe, moderne materialen te gebruiken en tegelijkertijd de eisen aan prestaties en comfort te verhogen, is MORELO erin geslaagd een voertuig te ontwikkelen dat voor opschudding zorgt.

    Naast het nieuwe, dynamische, sportieve exterieur met doorlopend achterlicht, Bridge Light remlicht, gebogen voorruit en het typisch opvallende MORELO design, zorgen ook veel innovaties binnenin voor terechte verbazing: zodra je binnenstapt, wordt het nieuwe design van de MORELO LOFT maakt indruk met een uniek ruimtegevoel zonder dat er op de royale beschikbare opslagruimte moest worden bespaard. Het zitgedeelte is onder een lichte hoek open richting de woonkamer en vormt een harmonieus geheel met het keukenblok. De keuken maakt indruk met zijn enorme hoeveelheid ruimte, die wordt bereikt door een geneste combinatie met de aangrenzende badkamer beide kamers lijken ruimer dan ooit en bieden een uitstekende ruimtebesparing.

    Hoogwaardige huishoudelijke apparaten zoals een koelkast van de fabrikant BSH (Bosch en Siemens) met 172 liter koel- en 15 liter vriescapaciteit en een volwaardige oven met magnetronfunctie zorgen voor veel comfort in de keuken. Bovendien is het MORELO gelukt om door slimme constructie extra opslagruimte bruikbaar te maken waar er eigenlijk geen opslagruimte meer was. Materialen zoals de nieuwe textielbekleding of oppervlakken met een aangenaam gevoel en uitstraling onderstrepen het jonge, frisse design en zorgen voor een lichte en huiselijke sfeer. Al met al maakt MORELO met de volledige heroriëntatie van de LOFT-serie zijn eigen claim van ‘eersteklas campers’ ruimschoots waar.

    Meer info: www.morelo.com

    11-07-2024 om 21:09 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    11-07-2024 om 21:04 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij D'Ieteren

    D’Ieteren Mobility Company neemt hypermoderne locatie in gebruik

    Begin juli namen de eerste werknemers van D’Ieteren Mobility Company hun intrek in de nieuwe vestiging langs de Industrielaan in Anderlecht.

    Na de opening van het D’Ieteren Mobility Center langs de E19 in Kontich half april 2024, neemt het bedrijf een nieuwe en unieke mobiliteitssite in gebruik. Het nieuwe Brusselse D’Ieteren Mobility Center is strategisch gelegen in het zuidwesten van Brussel en bedient op die manier de klanten langs deze kant van de hoofdstad voor de merken Volkswagen, SEAT, CUPRA en Škoda. Concreet huisvest de nieuwe Brusselse vestiging de teams van Brussels Auto Group Anderlecht en van D’Ieteren Centers Brussels.

    “Op deze hypermoderne mobiliteitssite vinden klanten al onze mobiliteitsoplossingen en onze kwaliteitsvolle service onder één dak. Naast showrooms voor onze merken Volkswagen, SEAT, CUPRA en Škoda, is er ook meer dan 3.000 vierkante meter werkplaatsruimte beschikbaar voor onderhoud en herstellingen”, verduidelijkt Didier Willems, CEO van D’Ieteren Mobility Company. “Het spreekt voor zich dat de klant hier meegenomen wordt in een nieuw uitgetekende customer journey die verkoop en onderhoud samenbrengt, voor een efficiëntere en meer op de klant gerichte benadering. Met de drive-in receptie en comfortabele businesslounge met gratis wifi, voldoende stopcontacten en een coffee corner met gratis warme en koude dranken staat de beleving van de klanten centraal.”

    Multifunctioneel en energieneutraal

    Het nieuwe D’Ieteren Mobility Center in Anderlecht vormt een onderdeel van de grotere Mobilis-site, die ook plaats zal bieden aan andere activiteiten zoals een vestiging van mobiliteitsprovider Lucien. Flexibiliteit, innovatie en duurzaamheid lopen als een rode draad doorheen het hele project. Zo is de site volledig CO2-neutraal. Alle energie die in het gebouw verbruikt wordt, is afkomstig van hernieuwbare bronnen. Op de Mobilis-site liggen meer dan 1.000 zonnepanelen. Voor zowel verwarming als koeling maakt het gebouw gebruik van geothermie.

    Meermaals bekroond

    Het project werd ook al meermaals bekroond. Zo behaalde het de eerste prijs in de categorie ‘Circulariteit’ op de prestigieuze wedstrijd BE-Circular. Daarnaast draagt het Mobilis-gebouw het BREEAM Outstanding-label. BREEAM (Building Research Establishment’s Environmental Assessment Method) is wereldwijd de leidende methode om de duurzaamheid van projecten in de gebouwde omgeving te beoordelen. Met een score van 92% sleepte het Mobilis-project meteen ook een nominatie voor de internationale BREEAM-awards 2024 in de wacht.

    Meer info  www.dieteren.be

     

    10-07-2024 om 20:14 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duitsland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-07-2024 om 21:48 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wees op uw hoede

    Beste lezers,

    De ongewenste advertenties die de laatste dagen mijn en nog een aantal andere blogs teisteren kunt u best negeren. Laat u niet beïnvloeden door die advertenties. Want de bekende uitspraak kunnen we hier toepassen “Alle waar naar zijn prijs” Aangezien de prijzen laag zijn is de waar in verhouding.

    09-07-2024 om 21:43 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speed Pedelecs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Speed pedelecs: nieuwmarkt blijft verder dalen (-15,9%), tweedehands blaakt van gezondheid (+23,9%)

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers samen: "De eerste 6 maanden van 2024 liggen de inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs (SP) een stuk lager dan in 2023 met 7.073 stuks vs. 8.414 (-15,9%). De daling van de eerste 5 maanden zet zich in juni stevig door : -24,4% (375 SP's minder).

    Maar de tweedehandsmarkt doet het wel erg goed. In de eerste jaarhelft werden in België al 3.964 tweedehandse SP's ingeschreven, dat is 23,9% meer dan in 2023 (3.199 eenheden) en 46,6% meer dan in 2022 (2.704 eenheden).

    De cijfers per provincie laten een uniforme daling zien voor nieuwe SP's, terwijl tweedehands overal sterk groeit. Het bevestigt de duidelijke groeitrend voor tweedehandse speedpedelecs in België.

    Enkele trends liggen aan de basis van die evolutie. Heel wat leasingcontracten die werden afgesloten in 2019-2020-2021 lopen op hun einde waardoor er heel wat speed pedelecs vrij komen voor de tweedehandsmarkt. Consumenten met een beperkter budget kunnen dank zij het grotere aanbod nu dus een kwalitatieve high-performance fiets kopen tegen een aantrekkelijke prijs."

    “Het is duidelijk dat heel wat consumenten dit jaar de vinger op de knip houden voor de aankoop van een nieuwe speed pedelec. De gedaalde koopkracht en de onzekerheid over de maatregelen van de nieuwe regeringen wegen hier door. . Dit heeft ook een sterke impact op de fietsleasing, waar de duurdere modellen minder gekozen worden. Daarnaast zorgt het aanhoudende slechte weer voor een vertraging in de hele fietsmarkt”, zegt Frank Glorieux, Algemeen Secretaris van TRAXIO VELO.

    Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs – eerste helft van 2024

    Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 waren tweedehandse SP’s nog goed voor 27,5% van de markt, terwijl nieuwe SP's goed waren voor 72,5%. In 2024 stijgt tweedehands naar 35,9%, tegenover 64,1% voor nieuw.

    Particulier versus bedrijven en leasing - eerste helft van 2024

    De markt voor nieuwe speedpedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor de eerste 6 maanden van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal registraties is met 15,9% gedaald, van 8.414 in 2023 naar 7.073 in 2024.

    In de eerste helft 2024 laat het leasesegment de grootste daling optekenen, van 4.477 naar 3.561 inschrijvingen of -20,5%. Het segment particulieren daalt ook maar minder hard, met -13%, van 2.842 naar 2.472. In het bedrijfssegment gaat het echter van 1.095 naar 1.040, een daling van -5%.

    In de eerste zes maanden werden bijna 2 op de 3 nieuwe speedpedelecs (65%) ingeschreven door niet-particulieren, in het bijzonder door leasing. Bijna de helft (50,3%) van de inschrijvingen is afkomstig van leasing, 34,9% van particulieren en 14,7% van zakelijke klanten.

    Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs – eerste helft van 2024

    De markt voor gebruikte speedpedelecs blijft exponentieel groeien tot 739 (+9,2%) eenheden die opnieuw werden ingeschreven in juni 2024, ten opzichte van 677 voor dezelfde periode in 2023. Over de eerste zes maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP's met +23,9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +46,6% ten opzichte van 2022.

    Op de tweedehandsmarkt overheersen de particulieren met een marktaandeel van 93,7% , gevolgd door de bedrijven met 4,9%. Leasing vertegenwoordigt hier slechts 1,4%.

    Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief.

    Enkele professionals uit de sector deelden hun interessante inzichten met ons:

    Stijn Ennekens, myStromer AG: "Sinds april 2023 maakt de leasingsector een moeilijke periode door, maar we mogen niet vergeten dat 2022 uitzonderlijk goed was. De slechte weersomstandigheden sinds oktober 2023 hebben ook niet geholpen.

    Het besluit van verschillende merken met Bosch-motoren om de productie van speed pedelecs stop te zetten, kan er ook toe leiden dat consumenten andere opties overwegen indien ze bij de plaatselijke fietsenzaak niet kunnen vinden wat ze zoeken. Die dynamiek wordt versterkt door een onzeker economisch klimaat dat veel mensen doet kiezen voor een meer toegankelijke tweedehandsfiets, eerder dan te investeren in een nieuwe speed pedelec.

    De tweedehandsmarkt profiteert van de lage restwaarden, waardoor 90% van de consumenten wordt aangemoedigd hun fiets aan het einde van de leaseperiode terug te kopen en zo hun volgende aankoop te financieren. Dit alternatief is vooral aantrekkelijk door het aanzienlijke prijsverschil met nieuwe fietsen.”

    Jorrit Heidbuchel, Ellio: “De terugval in particuliere verkopen is geen verrassing aangezien we merken dat de koopkracht(perceptie) onder druk staat en dit zich duidelijk vertaalt in een lagere appetijt voor dure aankopen zoals een speed pedelec. Ook de inburgering van thuiswerk en de aanpassing van de fietsvergoeding lijken - althans in de hoofden van de mensen - hun effect te hebben op de economische zinvolheid van een speed pedelec aankoop.
    Dat de tweedehandsmarkt stijgt, hoeft ook niet te verbazen gezien de prijsdruk en het snelgroeiende aanbod tweedehandsfietsen door de leasingboom vanaf 2019-2020 waardoor heel wat contracten nu einde-lease komen.”

    Inschrijvingen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs per provincie (cumul 2024)

    Vergeleken met juni vorig jaar merken we grote verschillen tussen nieuwe en tweedehandse speedpedelecs in de Belgische provincies .

    In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehandse speedpedelecs een overwegend Vlaams fenomeen. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 94,7% (nieuw, 6.700 eenheden) en 91,7% (occasie, 3.631 eenheden) van de markt.

    Alle Vlaamse en Waalse provincies laten een daling optekenen voor nieuwe speed pedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van -2% tot -48%, met Namen (-48%), Henegouwen (-39%), Luxemburg (-36%) en Vlaams-Brabant (-29%) als uitschieters.

    Aan de andere kant tonen alle provincies een aanzienlijke groei van tweedehandse speedpedelecs tijdens de eerste helft van 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van 6,3% tot 75%, waarbij provincies als Luxemburg (+75%), Waals-Brabant (+59,3%), Brussel (+56,8%), en Oost-Vlaanderen (+29,8%) een mooie groei lieten optekenen.
    Meer info: TRAXIO

    TRAXIO STATS

    TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerauto’s, aanhangers en speedpedelecs.
    De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

    09-07-2024 om 21:37 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Idstein heeft een kasteel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-07-2024 om 21:45 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opgepast voor de advertenties!!!!

    Beste lezers,

    De ongewenste advertenties die de laatste dagen mijn en nog een aantal andere blogs teisteren kunt u best negeren. Laat u niet beïnvloeden door die advertenties.

    08-07-2024 om 21:43 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motorfietsen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

                                                 Motorfietsen na zes natte maanden: nieuwe moto’s houden stand, occasies nog steeds kopje onder

    Motorfietsen Occasie PersberichtInfo Statistieken


    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “Het goede nieuws is dat de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen tijdens de eerste zes maanden van 2024 - ondanks het bijzonder natte weer - licht zijn blijven stijgen tot 15.542 exemplaren (+1,7%). Juni was wel een tegenvaller (-20,2%, 2.907 ex.), mogelijks omdat heel wat mensen eerder aan een zonvakantie dachten dan aan een nieuwe motor.
    Hoopgevend is dat het algemeen genomen vrij druk blijft in de showrooms, met uitzondering van de maand juni. De klanten waren vaak goed voorbereid naar de motordealer getrokken met de duidelijke intentie om niet te wachten op de zon maar om meteen tot een aankoop over te gaan. We hoorden bij de motorhandelaars ook dat de commerciële acties hun doel niet hebben gemist en dat er budgettair wat meer wordt beknibbeld dan vorig jaar.
    Kortom: een goed eerste semester dus, ondanks het vaak koude, wisselvallige en natte weer.

    De tweedehandsmarkt deed het in het eerste semester +3,1% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -24,6% is gedaald, wat al een verschil maakt van iets meer dan 10.000 motoren. Ook bij de occasies was juni een slechte maand met een daling van -19,3% (2023) of -33,5% (2022). Aan de basis van dit drastisch lager aantal inschrijvingen en de omgekeerd evenredig hogere export van occasiemotoren ligt – nog steeds - de tweedehands motorkeuring.

    Door het slechte voorjaar worden er minder kilometers met de motor gereden en daardoor staat de planning van de werkplaatsen niet altijd helemaal vol. Wanneer de zon zich eindelijk laat zien, dan stroomt het aantal aanvragen voor onderhoud en herstellingen wel binnen en kunnen de wachttijden oplopen.”

    Feedback uit de motorshowroom
    De eerste zes maanden zijn vrij druk geweest voor de motorhandelaars, ondanks het slechte weer. We horen dan ook dat er vrij veel volk én interesse was in de showrooms, met doorgaans goed geïnformeerde klanten die goed weten wat ze willen en die vaak snel beslissen. Dat maakt dat de door ons gecontacteerde dealers qua verkoop tevreden zijn over de eerste zes maanden.

    De verkoop van elektrische motorfietsen blijft op een laag pitje, maar in stedelijke omgevingen doen de elektrische scooters het niet slecht.

    Tweedehands blijft een moeilijk verhaal en daarom houdt een aantal dealers er zich niet meer mee bezig. Bij diegenen die nog wel actief zijn op de tweedehandsmarkt krijgen we feedback dat het afgelopen maand beter is gegaan. In het geval van BWM blijken de occasie GS’sen vlot van de hand te gaan. De technische keuring blijft sowieso nog een belangrijke rem op het aantal tweedehandse transacties.

    In de werkplaatsen was het soms minder druk dan normaal maar bij goed weer worden de wachtrijen langer en kan het tot enkele weken duren om aan de beurt te komen.

    Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

    1. Tweedehandse motoren

    De tweedehandsmarkt deed het in juni -19,3% slechter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -33,5% is gedaald, wat op maandbasis een verschil maakt van bijna 3.300 motoren. De cumul van de eerste zes maanden vertelt hetzelfde verhaal: licht beter dan vorig jaar maar net geen 25% en iets meer dan 10.000 eenheden slechter dan twee jaar geleden. Het wijst op een probleem van lange duur voor de Belgische occasiemarkt, waarvan de tweedehands motorkeuring aan de basis ligt.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (eerste zes maanden 2024)

    Gewesten en provincies kleuren stilaan terug groen
    Vlaanderen is ook tot en met juni 2024 de grootste tweedehandsmarkt (60,0% gecumuleerd) en won +5,0% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Brussel (+1,3%) en Wallonië (+0,1%) boeken een licht minder grote winst. Opvallend is dat de grotere cilinderinhouden het over het algemeen beter doen dan de lichtste klassen.

    We waren stilaan bloedrode kaarten gewoon op provinciaal vlak maar gelukkig is het tij wat gekeerd. We zien met name stijgingen in verschillende provincies, van een bescheiden +0,3% in Limburg en Henegouwen tot een stevige +10,4% in Waals Brabant.

    Let op: dit zijn verbeteringen in vergelijking met een barslecht eerste semester 2023.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (eerste zes maanden 2024)

    De zware jongens stijgen het meest
    Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De sterkste stijgers zitten in de zwaarste klassen: vooral dan bij de +1.001cc. Een mogelijke verklaring is dat de meerkost van de technische keuring gemakkelijker kan verrekend worden bij duurdere motoren dan bij lichte en goedkopere modellen. Ook de instroom van extra BMW R1200GS en R1250GS op de tweedehandsmarkt speelt hier zeker mee.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud (eerste zes maanden 2024)

    Minder rood in de Top10 van de verschillende klassen
    In de gecumuleerde Top10 zien we nog enkele dieprode cijfers maar we merken ook steeds meer positieve cijfers op, vooral bij de motoren van meer dan 750cc. Logisch, want we komen uit een heel diep dal gekropen. BMW gaat stevig vooruit met zowel parallel twins als de boxers (oudere GS-modellen die vrijkomen op de occasiemarkt) en ook KTM doet het goed bij de grotere cilinderinhouden. Net als Ducati. Suzuki stijgt sterk in de lichte klassen maar verliest bij de zwaardere jongens terwijl de andere Japanse merken ongeveer status quo blijven dank zij een duidelijk verlies in lichte klassen dat wordt gecompenseerd door een relatieve winst in grotere cilinderinhouden (behalve Yamaha).


    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (eerste zes maanden 2024)

    2. Nieuwe motorfietsen

    De nieuwe motorfietsen blijven positief evolueren. Juni was wel een valse noot met een daling van -20,2% tot 2.907 exemplaren. Over het eerste semester loopt het aantal nieuwe motoren op tot 15.542 eenheden (+1,7%) en dat is het beste resultaat van de afgelopen jaren. Hoopgevend is verder dat het vrij druk blijft in de showrooms en dat heel wat klanten waren bereid om tot een aankoop over te gaan. Een prima eerste semester dus, ondanks het natte weer.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (juni 2024)

    De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen groeit met +3,5% en blijft de grootste regio met 62,1% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 31,7% (-1,4%) voor zijn rekening en Brussel 6,2% (-0,1%).

    Bij de provincies blijft Vlaams-Brabant stevig groeien (+13,0%) - het gevolg van meer leasing motorfietsen…? - maar moet toch Antwerpen (+2,0%) en Oost-Vlaanderen (-3,7%) voorlaten. Henegouwen wordt nu de eerste Waalse provincie vóór Luik terwijl hekkensluiter Luxemburg ook mooi scoort met een +7,5%, weliswaar met een beperkt aantal motoren.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (eerste zes maanden 2024)

    In juni zien we verliezen in alle klassen. Maar op cumulbasis voor de eerste zes maanden gaan enkel de 125cc en de +1.001cc er licht op achteruit. Vooral dat laatste is opvallend met de komst van enkele belangrijke nieuwe modellen bij de grote cilinderinhouden.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (eerste zes maanden 2024)

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (eerste zes maanden 2024)

    De markt van de nieuwe motoren kende tijdens het eerste semester enkele stevige verliezers zoals Piaggio (-15,6%) en KTM (-12,5%) maar ook enkele krachtige groeiers waaronder Yamaha (+21,4%) en Kawasaki (+18,1%). Leider Honda steeg lichtjes met +2,5% maar opvallend is de daling met -5,6% van BMW. Het Duitse merk krijgt klappen met zijn monocilinder, maar verliest ook licht met zowel de paralleltwin als de boxermotor. Dat is eerder toe te schrijven aan een beperkte levering van de nieuwe 900- als 1300-modellen dan aan een verminderde interesse in het merk, lijkt ons.

    Helaas was de eerste jaarhelft erg nat. Tijdens de betere dagen kwam er meer volk naar de showrooms en de klanten waren kooplustig. Dat is beloftevol voor de inschrijvingen van de komende maanden. Hopelijk gaan nu ook de weergoden nog hun duit in zakje doen en zorgen voor aangenaam motorweer tijdens de (na)zomer !
    Meer info TRAXIO
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------
    TRAXIO STATS
    TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerauto’s, aanhangers en speed pedelecs.
    De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

    08-07-2024 om 21:39 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aan het water
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    07-07-2024 om 21:19 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een goede raad

    Beste lezers,

    Die ongewenste advertenties die de laatste dagen mijn en nog een aantal andere blogs teisteren kunt u best negeren. Laat u niet beïnvloeden door die advertenties.

    07-07-2024 om 21:18 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Webasto brengt wat nieuws
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Campingkachels van Webasto: stiller, sneller, brandstofbesparend, stil, snel en efficiënt: op de Caravan Salon 2024 presenteert verwarmings- en koelingsexpert Webasto zijn nieuwe, bijzonder stille Air Top Pro 25 luchtverwarmer en de geavanceerde, brandstofbesparende Thermo Top Evo boiler.

    De nieuwe Air Top Pro 25 luchtverwarmer van Webasto is zeer stil, zuinig en snel dankzij de extreem lage deellastfase en het nieuwe motorconcept. De Thermo Top Evo boiler van Webasto wordt stiller en efficiënter door het laagste verwarmingsvermogen te verlagen.

    Webasto introduceert nieuwe kachels voor kampeerauto’s

     Op het Caravan Salon 2024 presenteert verwarmings- en koelingsexpert Webasto een nieuwe luchtverwarmer en een geoptimaliseerde boiler voor kampeervoertuigen. De volledig nieuw ontwikkelde Air Top Pro 25 en de doorontwikkelde Thermo Top Evo zijn te zien op stand 13A60 (hal 13).

    De nieuwe Air Top Pro 25 luchtverwarmer van Webasto verwarmt het interieur van het voertuig met maximaal 2,5 kilowatt (kW). Kampeerauto’s, caravans en zwerfauto’s krijgen snel een aangename kamertemperatuur. Zodra de doeltemperatuur is bereikt, regelt het apparaat bij deellast. Dankzij een extreem laag deellastniveau van slechts 0,7 kW verbruikt de kachel minder brandstof en is hij nauwelijks hoorbaar. Bovendien draagt een nieuw borstelloos motorconcept bij aan de verhoogde efficiëntie van de Air Top Pro 25 ten opzichte van zijn voorganger, de Air Top 2000 STC. Diesel, benzine en HVO zijn mogelijke brandstoffen. De verwarming is traploos instelbaar en houdt de temperatuur zeer constant. De automatische hoogteverstelling breidt het toepassingsgebied uit. Het kan zowel binnen als buiten het voertuig worden geïnstalleerd. De Air Top Pro 25 kan worden bediend met verschillende bedieningselementen van Webasto, waaronder de ThermoConnect-app. Integratie in bestaande voertuigsystemen is ook mogelijk via LIN, CAN en CI-Bus.

    De Webasto Thermo Top Evo standkachel verwarmt het koelvloeistofcircuit van het voertuig en brengt warmte in het voertuig via de bestaande luchtuitlaten. De voorruit ontdooit en het interieur warmt op. Nu heeft het waterverwarmingssysteem een nieuwe circulatiepomp gekregen met een nog langere levensduur. In de automatisch geregelde verwarmingsmodus is het apparaat aangenaam stil door het laagste verwarmingsvermogen te verlagen tot 1,8 kW. De geoptimaliseerde efficiëntie zorgt voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik en dus ook voor lagere emissies. Een andere nieuwe functie is dat de Thermo Top Evo automatisch het type communicatie-interface met het voertuig detecteert. Dit scheelt installatietijd en is minder foutgevoelig. De communicatie vindt analoog plaats via Webasto-bedieningselementen, LIN- of CI-bus. Diesel, benzine en HVO zijn mogelijke brandstoffen.

    Beide kachels zijn beschermd tegen cyberaanvallen volgens ISO 21434 en dienovereenkomstig gecertificeerd. De nieuwe toestellen zijn vanaf het voorjaar van 2025 verkrijgbaar.

    Over Webasto

    Als wereldwijde innovatieve systeempartner voor de mobiliteitsindustrie is Webasto een van de 100 grootste leveranciers van de auto-industrie wereldwijd. Bij ontwikkeling, productie en verkoop richt het bedrijf zich enerzijds op daksystemen en anderzijds op de elektrificatie van voertuigen. Het productassortiment omvat te openen en vaste daken, elektrische hoogspanningskachels en batterijen, evenals oplossingen voor thermisch beheer. Tot de klanten van Webasto behoren fabrikanten van personenauto's, bedrijfsvoertuigen en boten, maar ook dealers en eindklanten. In 2022 genereerde de Groep een omzet van meer dan 4 miljard euro en had het ongeveer 16.800 mensen in dienst op meer dan 50 locaties. Het hoofdkantoor van het bedrijf, opgericht in 1901, is gevestigd in Stockdorf bij München. 

    Zie www.webasto.com voor meer informatie

    07-07-2024 om 21:13 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achter
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    07-07-2024 om 20:55 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ongewenste advertenties

    Beste lezers,

    Die ongewenste advertenties die de laatste dagen mijn en nog een aantal andere blogs teisteren kunt u best negeren. Laat u niet beïnvloeden door die advertenties.

    06-07-2024 om 20:45 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit was een mooi kasteel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    06-07-2024 om 20:43 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minder inschrijvingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Juni 2024: plots minder inschrijvingen voor nieuwe en tweedehandswagens

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: "We zien dat de tweedehandswagens in juni een lichte terugval kennen, met een totaal van 62.186 stuks (-7,9%), vs. de 67.528 van 2023. Die daling in juni is opvallend omdat ze tegen de gebruikelijke zomertrend ingaat. Normaal kopen consumenten dan net meer tweedehandswagens voor hun zomerreis.

    Daar zijn echter verklaringen voor. Ten eerste doen de budgettaire beperkingen een aantal mensen kiezen voor een erg lokale vakantie of zelfs thuisvakantie. Ten tweede speelt het aanhoudende slechte weer een belangrijke rol. Veel consumenten hebben gekozen voor zonnige bestemmingen en die worden vaak met het vliegtuig of de trein bereikt en niet met de auto.

    Deze daling in juni is ook maar een tijdelijke dip binnen een ruimere context van voortdurende groei sinds 2022. In de eerste zes maanden van dit jaar waren er al 21.546 (+6,2%) meer inschrijvingen dan in 2023 en 40.545 (+12,3%) meer dan in 2022.

    In juni 2024 werden in totaal 49.662 nieuwe auto's ingeschreven. Dat zijn er -4,1 % minder dan de 51.760 van juni 2023. De cumulatieve cijfers voor de eerste zes maanden van het jaar laten ook een licht dalende trend zien, van 264.475 in 2023 naar 263.408 in 2024, een daling van -0,4%.

    Het is belangrijk ook deze daling binnen de juiste context te zien. Het jaar 2023 kende namelijk een hoog aantal inschrijvingen door de levering van een groot aantal eerder bestelde auto's. Als we de cijfers vergelijken met die voor 2022, toen er 195.116 inschrijvingen waren, zien we een opmerkelijke groei van +35% in 2024."

    Inschrijvingen van tweedehands (eerste helft van 2024)

    De cijfers voor de eerste zes maanden van 2024 laten een aanhoudende groei van het aantal inschrijvingen voor de tweedehandswagens zien, vergeleken met 2022 en 2023. Van januari tot juni 2022 bedroeg het totaal voor het eerste halfjaar 329.971. Voor dezelfde periode in 2023 was dat 348.970 en het steeg in 2024 naar 370.516.

    Dat is een groei van 6,2% tussen 2023 en 2024, en zelfs van 12,3% tussen 2022 en 2024.

    Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.

    Ivo Willems, Cardoen: “Wat de nieuwe wagens betreft, is het goede nieuws dat er wagens zijn en dat ze kunnen geleverd worden. Wat zijn dan de mechanismen die spelen?
    In 2023 werden veel nieuwe wagens geleverd die de jaren ervoor verkocht werden, maar die uitgesteld geleverd werden. Dat heeft de cijfers van 2023 positief beïnvloed en vertroebelt de vergelijking met dit jaar.
    We hebben begin 2024 geen autosalon gehad. We hebben wel een verhoging in de verkoop gezien, maar die was niet gelijk aan de salonjaren. Nieuwe wagens worden duurder en occasies worden goedkoper! Volgens mijn data zou de prijs van een gemiddelde occasiewagen met 8% gezakt zijn op een jaar.
    Intrestvoeten zijn gestegen en de afbetaling wordt duurder. Dus, als ik een jonge occasie kan vinden, kan ik als klant nu het verschil in afbetaling mogelijk compenseren.”

    Frédéric Vassamillet, SOCO: "De vertragingen in de productie en levering van nieuwe auto's, veroorzaakt door een wereldwijd tekort aan elektronische onderdelen, zijn afgenomen, waardoor de vraag naar nieuwe auto's geleidelijk toeneemt. Door de inflatie en de economische onzekerheden kiezen consumenten echter liever voorzichtig voor de betaalbare opties zoals tweedehands.
    Bij SOCO steeg de verkoop van tweedehands in 2024 ten opzichte van het jaar daarvoor, en dat weerspiegelt een algemene trend naar meer toegankelijke en direct beschikbare alternatieven.
    Er is een gestage toename van het aandeel benzinevoertuigen ten koste van diesels, terwijl hybride voertuigen aan populariteit winnen. De mogelijke herzieningen van de CO2-uitstootnormen voor hybride voertuigen kunnen hun toekomst echter aanzienlijk beïnvloeden, ondanks hun huidige aantrekkingskracht, vanwege hun efficiëntie en competitieve prijs onder de juiste omstandigheden. "

    Simon Bossuyt, DEX: “Bij ons zijn nieuwe wagens net aan een opmars bezig, omdat het aanbod goed is en de prijzen zakken. Onze aankoopcel legt nu vooral de focus op de nieuwe wagens, hiervan is onze stock ook het hoogst en verkopen we het meest van al.
    Het aanbod nu tegenover vorig jaar is een stuk hoger en dat zien we ook in de verkoop. We hebben heel wat jongere wagens in stock (nieuw en occasie) en zijn afgestapt van het oudere segment. Dit merken we ook aan de vlotte verkoop = meer loten nieuwe wagens met en snellere omlooptijd.
    De gewone particulier is qua budget nog steeds gebonden aan benzine of hybride. Zeker wanneer ze langere afstanden doen is een elektrische wagen vaak nog iets te duur. De voorkeur gaat dus vooral uit naar een automaat in benzine of hybride.”

    Details tweedehandse personenwagens

    De merken van tweedehandsauto's die de verkoop domineerden in maart en in het eerste helft van 2024 zijn Volkswagen en BMW. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Opel en Peugeot.

    Wat betreft de populairste modellen veranderde er in januari niets voor de top 4. De VW Golf (14.850) kwam op de eerste plaats, voor de VW Polo (10.596), de Opel Corsa (9.389) en de BMW 3 Reeks (8.368). De BMW 1 Reeks, die in januari op de vijfde plaats stond, behield zijn positie met 7.604 inschrijvingen.

    De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 54,8% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 32%. Die trend is nog duidelijker bij nieuwe dieselvoertuigen, waar het marktaandeel halveert van 9,9% in 2023 naar 5,6% in 2024.

    Het is anderzijds bemoedigend dat het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft toenemen, zelfs al blijft deze stijging bescheiden. 13% van de ingeschreven wagens zijn nu oplaadbaar, iets meer dan drie kwart daarvan (10%) plug-inhybrides en de rest (2,7%) volledig elektrisch.

    De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van 63,8%.

    In mei 2024 de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen bedraagt 7 jaar en 11 maanden, wat nog steeds relatief hoog is. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.

    In de laatste maanden van 2023 is het aantal geleverde nieuwe auto's aanzienlijk toegenomen, waardoor er meer recente tweedehandsauto's op de markt zijn gekomen en het Belgische wagenpark is verjongd – 35% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud.

    De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 88% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt is 12% de eerste helft van 2024. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog - vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

    Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 55%. Het marktaandeel van Wallonië blijft 37%, terwijl Brussel behoudt zijn marktaandeel van 8%.

    TRAXIO STATS
    TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.
    De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

    Meer info TRAXIO

    06-07-2024 om 20:31 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duitsland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    05-07-2024 om 15:54 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwigheid bij Adria

    Adria Aviva 422 PY.

    Grote fabrikanten zoals Adria wagen zich soms eens aan een ongewoon interieur zoals de Aviva 422 PY. Als het weinig kampeerders kan bekoren is het geen financiële catastrofe voor de fabrikant.

    Eerste blik

    Bij het binnen komen valt de ongewone zitgroep onmiddellijk op. Een zijzitbank aan de ene kant, aan de andere zijde de keuken en daar tussen twee tafels. Toch wel iets nieuws. Tegenover de buitendeur is de badkamer en vooraan een dwars opgesteld twee persoonsbed. Dat laatste zijn we gewoon.

    Koetswerk

    Het koetswerk is opgebouwd met sandwich panelen, langs buiten aluminium plaat met hamerslag profiel. Het dak is beschermd met hagel bestendige polyester laag. De disselkoffer over de volle breedte van het koetswerk is knap in het gebogen voorfront verwerkt. Het deksel ondersteunt door gasveren blijft ver openstaan om gemakkelijk bij de inhoud te geraken. Aan het vlakke achterfront zijn de handgrepen verticaal gemonteerd en de brede moderne verplichte lichten zijn goed zichtbaar in de blauwe decor band, die ook de zijwanden siert. Hij heeft een hoog geplaatst achterlicht en met zijn voortent licht mag de Avivi 422 PY gezien worden.              Vensters van het eenvoudige doch een goed type, alsook, de tweedelige buitendeur. Koffers onder de zitbank en bed zijn langs buiten en binnen bereikbaar, gasleidingen, stroomdraden en waterleiding zijn zowel binnen als buiten vakkundig gelegd.

    Interieur

    Het rechtlijnig interieur met licht houtdecor  geeft een vakantie gevoel. Ontwerpers hebben bewust gekozen voor dit soort meubelen. Ze wegen niet veel zijn eenvoudig te plaatsen wat de prijs en het gewicht sterk bepaald, maar daarom toch geen mindere kwaliteit is. Voor de bovenkasten zijn dunne schuifdeurtjes gebruikt wat we zelf vroeger als eens zagen zelfs in dure caravans. De beide tafels kan men samen plooien en hebben, hun eigen opbergvakken. Zo komt er meer ruimte vrij voor een extra bed. De brede zitbank kan men met wat inspanning in en uittrekken en gebruiken voor een extra bed.

    Goedkoop ziet de Aviva 422 PY er helemaal niet uit. Ontwerpers hebben kleuren combinatie bedacht die best bij het lichte houtdecor passen. Kleurige zit- en rugkussens, losse kussens, plus de gordijnen maken er een gezellig interieur van. Het grote venster achterin zorgt niet alleen voor ruime ventilatie maar laat een brede blik naar buiten toe. Kijken we naar voor waar 2 matrassen liggen op een in twee plooibare lattenbodem kwestie van met minder moeite in de grote koffer bagage te leggen of uit te nemen. Tegen de voorwand is een bovenkast. Dit deel van het interieur is met een schuifdeur afsluitbaar.

    Aansluitend is de badkamer nogal spartaans uitgerust, heeft vooral met de prijs en het gewicht te maken. Er staat een draaibaar wc gebruiksvriendelijk opgesteld, een mooi smal waskommetje in de hoek, een klein kastje voor toiletgerief en dat is het. Naar het sanitair van de camping gaan is een sterke aanrader.

    De achterste helft.

    Dat is toch wel eens iets anders dan we gewoon zijn. Tussen badkamer en keuken is de kleerkast voor hangkleren met onderaan een legkast. Daarnaast de redelijk grote 1,14 m brede keuken met wit aanrecht en voldoende werkblad. Onder de zwarte afdekplaat zijn een combinatie van 2 kookvuren en het spoelbakje in RVS uitgevoerd. Onderaan en samen met de bovenkast is er voldoende plaats voor keuken gerief. Naast de buitendeur is de 82 l Dometic koelkast geïnstalleerd.

    Er zijn 4 USB stopcontacten, maar slechts één 230 Volt stopcontact, dat is weinig. Met lampen is er voldoende licht op de juiste plaatsen. Tijdens de frisse of koude dagen houdt Truma met ringverwarming het interieur gezellig warm.

    Sanengevat

    Zoals we gewoon zijn van Adria bouwt hij goede caravans tegen redelijke prijzen. De nieuwe Aviva 422 PY behoort daar zeker bij. Alleen zal de fabrikant hier en daar nog wat aanpassingen moeten doen. De indeling is ongewoon en wie een Aviva 422 PY koopt zal dat waarschijnlijk goed overwogen hebben.

    Technische gegevens

    Totale lengte: 6,24 m

    Binnen lengte: 4,62 m

    Binnen breedte: 2,17 m

    Stahoogte: 1,96 m

    Dikte wanden 23 mm. dak 24 mm. bodem 40 mm.

    Leeg gewicht 924 kg (afhankelijk van de toebehoren)

    MTM: 1.350 kg

    Meer info: www.adria.com

    05-07-2024 om 15:50 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-07-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een mooi trio
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    04-07-2024 om 21:02 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer elektrische auto's in Belgiƫ
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    52% meer elektrische auto's ingeschreven in België tijdens eerste semester

    De sector staat niettemin voor een overgangsperiode

    "De Europese markt voor nieuwe elektrische auto's is al een tijdje aan het krimpen, maar de Belgische markt voor nieuwe en tweedehandse elektrische auto's (EV) doet het onverminderd goed. In de eerste helft van 2024 steeg het aantal inschrijvingen fors van 43.687 naar 64.429 voor nieuwe, en van 5.398 naar 10.112 voor tweedehandse elektrische wagens, wat neerkomt op een totale stijging van 52%”, zegt Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO.

    De nieuwe en tweedehandse markt laten ook steeds meer een eigen dynamiek zien. De groei bij de nieuwe elektrische auto's wordt vooral gedreven door de toenemende populariteit van leasingwagens en auto’s op naam van bedrijven: die waren in de eerste helft van 2024 goed voor 85,5% van de EV-inschrijvingen (55.082 voertuigen). Op de tweedehandsmarkt is de verdeling tussen de verkoop aan bedrijven (51%) en particulieren (49%) daarentegen zowat in evenwicht.

    De particulieren tonen een groeiende belangstelling voor elektrische wagens, zowel nieuw als occasie. Vlaanderen springt er duidelijk uit, met een marktaandeel van 81,2% voor de nieuwe EV's en 76% voor de tweedehandse EV's. De Vlaamse premie voor de aankoop van EV's heeft hier duidelijk effect. De stopzetting van deze premie vanaf 2025 zal gedurende verschillende jaren een negatief effect hebben op de verkoop aan particulieren . Bovendien zal het aanbod van EV’s op de tweedehandsmarkt stilaan de vraag beginnen overtreffen, wat leidt tot een lagere restwaarde. Die situatie wordt nog verergerd door de introductie van goedkopere modellen."

    NIEUW

    De Europese markt van de nieuwe elektrische wagens daalt al een tijdje maar in België is dat niet het geval want de inschrijvingen van EV’s op de binnenlandse markt blijven stijgen.

    Het totale aantal inschrijvingen van nieuwe EV’s is gedurende de eerste zes maanden van 43.687 (2023) naar 64.429 dit jaar gestegen (+47,5%). Het marktaandeel van de nieuwe elektrische wagens benadert daarmee stilaan één vierde van de markt (24,1%).

    Die positieve evolutie in België danken we voornamelijk aan het snel stijgende aantal elektrische bedrijfs- en leasingwagens. De voordelige fiscaliteit duwt bedrijven richting elektrificatie, net als het sterk stijgende VAA voor de gebruikers van leasingwagens met verbrandingsmotor. Zo werden er gedurende het eerste semester 55.082 EV’s ingeschreven door bedrijven/leasing. Dat is 20,9% van de totale nieuwmarkt en 85,5% van het aantal elektrische auto’s.

    Daarnaast is het aandeel van nieuwe, door particulieren gekochte elektrische auto’s bijna verdubbeld: +107,4% (van 4.507 naar 9.347 stuks). Die stijging kunnen we op het conto van de Vlaamse premie schrijven, want 81,2% van de nieuwe EV’s in ingeschreven in Vlaanderen.

    TWEEDEHANDS

    Binnen de elektrische tweedehandsmarkt zien we een heel ander verhaal. Het aantal inschrijvingen is daar met +87,3% gestegen tot 10.112 wagens, maar de verhouding tussen bedrijven (51%) en particulieren (49%) is quasi gelijk. Dat komt door een sterke stijging bij de particulieren (4.970, dat is +135%) dank zij de Vlaamse premie: 76% van de particuliere occasie EV’s werd ingeschreven in Vlaanderen.

    Opgelet: het wegvallen van de premie – normaal gezien geldt de premie tot eind dit jaar - gaat uiteraard een belangrijke negatieve impact hebben op de verkoop aan particulieren en we verwachten dat de markt daar enkele jaren lang onder zal lijden.

    OVERSCHOT AAN OCCASIES, LAGERE RESTWAARDEN

    Er komen steeds meer elektrische wagens vrij na einde leasingcontract. Maar in tegenstelling tot verbrandingsmotoren bestaat er voor EV’s geen afzetmarkt in bijvoorbeeld Oost- of Zuid-Europa. Op de Belgische markt is de vraag van particulieren naar occasie EV’s nog beperkt, ook al omdat de wagens die vrijkomen uit leasing vaak niet beantwoorden aan de vereisten voor de Vlaamse premie.

    Daardoor ontstaat er stilaan een overaanbod van tweedehandse EV’s op de markt en ligt de rotatiesnelheid van EV’s bij tweedehandshandelaars merkelijk lager dan die van wagens met een verbrandingsmotor – inclusief diesels. Wat op zijn beurt leidt lagere restwaarden voor EV’s dan oorspronkelijk werd geschat – een fenomeen dat nog wordt versterkt door prijsdalingen en de komst van goedkopere modellen. Zo blijkt dat de restwaarde van bijvoorbeeld een Tesla Model3 na 4 jaar tot 30% lager zou liggen.

    Uitdagingen van de overgang naar elektrisch

    We staan volop in een snelle en moeilijke transitiefase: bedrijven zetten volop in op elektrificatie en ook bij de particulier zien we groeicijfers dank zij de Vlaamse premie. Toch is het particuliere aandeel nog beperkt omdat de particulier nog altijd niet overtuigd is van elektrisch rijden. Ook laat de infrastructuur (vooral in het zuiden van het land) nog te wensen over, gaat technologische evolutie snel en er gaan stilaan goedkopere modellen op de markt stromen waardoor er prijsdalingen op de tweedehandsmarkt in het vooruitzicht staan. Dat zorgt voor hoofdbrekens bij de leasingmaatschappijen. De Vlaamse particulier gaat gretig in op de EV-premie maar in de komende jaren zal die markt een flinke deuk krijgen wanneer de premie eind 2024 wordt stopgezet. Het risico bestaat dan dat er een tweesporen mobiliteit ontstaat: elektrische bedrijfswagens versus particuliere wagens met verbrandingsmotor.

    Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.

    Frédéric Vassamillet, SOCO "De groei in elektrische voertuigen (EV) is vooral te danken aan B2B-verkopen, ondersteund door subsidies en fiscale voordelen. Zonder deze stimulansen zou de situatie er allicht totaal anders uitzien. De lange levertijden zorgen ervoor dat bestellingen vaak ruim voor de inschrijving worden geplaatst, maar deze trend zal mogelijk niet aanhouden.
    De tweedehandse EV-markt in Wallonië is nog altijd onbestaande. Consumenten zijn op zoek naar lagere prijzen en lagere gebruikskosten op de lange termijn. Ze kiezen in tweedehands voor gekende kwaliteit. Er is een groeiende vraag naar hybride en milieuvriendelijke voertuigen, maar er is een nog een grote terughoudendheid om over te stappen op EV's.
    Op de korte en middellange termijn zal de aanvaarding van elektrische voertuigen afhangen van de consument, de prijzen, de oplaadinfrastructuur en het overheidsbeleid."

    Simon Bossuyt, DEX “De overheid doet erg veel moeite om dit te promoten, maar is ook heel vaak onduidelijk over de wettelijke regelingen. Ze lanceert bepaalde ‘acties’ (zoals de premie van € 3.000) maar moet er dan zelf op terugkomen, omdat het budget op is, enz. Ondertussen raken elektrische auto’s iets meer ingeburgerd, er rijden meer mensen mee rond, er komen stelselmatig meer laadpalen en ook het rijbereik stijgt geleidelijk.
    De modale particulier is met zijn budget wel nog altijd gebonden aan benzine of hybride (liefst een automatic). Zeker wanneer ze langere afstanden moeten doen is een elektrische wagen vaak nog iets te duur.
    De automarkt zal verder elektrificeren, eerst meer hybride (of plug-in) en daarna richting volledig elektrisch. Het zal nog minstens 5 jaar duren voor we een merkbare stijging zien in elektrische wagens (afhankelijk van een aanbod dat qua prijs goed zit, het rijbereik en de laadinfrastructuur in Vlaanderen en Wallonië).”

    Ivo Willems, Cardoen “De subsidieregeling voor EV's werkt. Dat is te danken aan de combinatie van overheidssteun en het feit dat er nu ook modellen onder de prijsgrens van € 40.000 worden aangeboden, om aan de criteria te voldoen.”

    Top 5 van nieuwe elektrische auto's

    In de eerste helft van 2024 zijn de vijf best verkochte nieuwe elektrische auto's in B2B: de Tesla MODEL Y met 4.998 stuks, gevolgd door de Volvo XC40 met 3.769 stuks, vervolgens de Audi Q4 E-TRON met 3.325 stuks, de BMW IX1 met 3.225 stuks en tot slot de Tesla MODEL 3 met 3.012 stuks.

    In het B2C-segment bezetten de Tesla Model Y (2.577) en Model 3 (1.477) de bovenste twee plaatsen. De top 5 wordt gecompleteerd door de Infiniti EX30 (346), de DACIA SPRING (280) en de Volkswagen ID.3 (224).

    Top 5 tweedehandse elektrische auto's

    In B2B vallen drie merken op in de top 5 van gebruikte elektrische auto's: de Porsche TAYCAN (447) voert de lijst aan, gevolgd door de Tesla MODEL 3 (398) en de Model Y (238), en tot slot de BMW IX (183) en de IX3 (162).

    De populairste modellen geregistreerd in B2C zijn: de Tesla MODEL 3 met 544 stuks, gevolgd door de Nissan LEAF met 244 stuks, dan de BMW I3 met 213 stuks en tot slot de Tesla MODEL S met 188 stuks, op de voet gevolgd door de Fiat 500 met 180 stuks.

    Meer info: TRAXIO 

    04-07-2024 om 00:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!