Voor 2021 lanceert Itineo drie halfintegrale kampeerauto’s met wat ongewone maar toch doordachte indelingen.
Drie modellen, de PF 600, de PJ 700 en de PM 740, allen op Citroën Jumper met een 2,2 l turbodiesel van 140 pk plus een origineel verlaagd chassis doen hun intrede. Het MTM bedraagt 3,5 ton.
De PF 600
Het 5,99 m lang en kleinste type heeft achterin een Frans-bed met de badkamer ernaast. Aan het voeteinde zien we de keuken met er tegenover de koelkast. Net achter de stuurcabine zijn de zitbanken voorzien van veiligheidsgordels. Als optie kan men voor de drie types een elektrisch aangedreven hefbed bekomen.
De PJ 700
Met zijn 6,99 m is de PJ 700 een meter langer dan zijn kleinere broeder wat zich vertaalt in wat meer levensruimte. Boven de garage heeft hij 2 enkele bedden, bereikbaar via een gemakkelijke trap. Aan het voeteinde van de bedden is de natte cel met geïntegreerde douche, de keuken bevindt zich er tegenover. Vooraan is de zitgroep met tafel aan de wand, de zitbank heeft driepunt veiligeheidsgordels.
De PM 740
Het grootste en duurste model van het trio is de PM 740. Zoals men kan vermoeden is hij 7,40 m lang. Achterin heeft hij een eilandbed boven de garage met links en rechts een kleerkast. Zoals bij zijn broeders is de natte cel aan het voeteinde geïnstalleerd. De deur van het wc sluit het woongedeelte af. Daar hebben we een L-keuken met afzonderlijke koelkast. Vooraan heeft de zitgroep 2 zijzitbanken wat niet alleen het ruimtelijk effect vergroot maar met het vouwbaar tafelblad een gemakkelijkere doorgang van en naar de stuurcabine waarborgt.
Nooit eerder minder verkeersongevallen in een eerste trimester van het jaar Minder verkeersdoden in Brussel en Wallonië, lichte stijging in Vlaanderen
Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal doden ter plaatse op onze wegen met 22% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal letselongevallen daalde ook stevig met 12%. De totaal verschillende context tussen beide periodes (voor en tijdens Covid19) verklaart voor een groot stuk de verschillen. Toch is er minder goed nieuws. In Vlaanderen was er zelfs een lichte stijging van het aantal verkeersdoden. De laatste 4 jaar is er daar geen sprake meer van een structurele daling.
Op nationaal vlak is er een daling van alle indicatoren Het aantal doden ter plaatse op onze wegen is tijdens de eerste 3 maanden van het jaar gedaald: -22% in vergelijking met 2020 (ofwel 80 doden in plaats van 102). Het aantal gewonden daalt ook (van 9250 naar 7849, ofwel -15%), net zoals het aantal letselongevallen (van 7484 naar 6593, ofwel -12%). Alle indicatoren dalen dus.
Evolutie 2020-2021 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens het eerste trimester
1er trimester 2020
1er trimester 2021
Evolutie 2020-2021 (cijfers)
Evolutie 2020-2021 %
Letselongevallen
7484
6593
-891
-11,9%
Totaal aantal slachtoffer
9352
7929
-1423
-15,2%
Doden
102
80
-22
-21,6%
Gewonden
9250
7849
-1401
-15,1%
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Lichte stijging in Vlaanderen, grote daling in Wallonië In Wallonië constateerden we een stevige daling van het aantal verkeersdoden (van 51 naar 28 doden) terwijl er in Vlaanderen net een stijging was van 44 naar 50. In Brussel vielen er nog twee doden te betreuren in plaats van 7 vorig jaar. We moeten deze cijfers wel met de nodige voorzichtigheid benaderen, want het gaat over relatief kleine aantallen over deze periode van 3 maand.
In de drie regio’s is er wel een daling van het aantal letselongevallen: van 2123 naar 1978 in Wallonië (-7%), van 4541 naar 3980 in Vlaanderen (-12%) en van 820 naar 635 in Brussel (-23%).
Sterke daling van het aantal ongevallen tijdens de nachten door de avondklok De avondklok die tijdens de eerste 3 maanden van kracht was, heeft uiteraard een grote impact gehad op de daling van het aantal ongevallen ‘s nachts : -60% tijdens weekendnachten en -48% tijdens weeknachten. Ook het aantal ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol is met 39% gedaald. Nachten zijn sowieso risicovoller op het vlak van verkeersveiligheid. De beperking van het aantal verplaatsingen tijdens deze periode heeft dus zeker een gunstige invloed gehad op de verkeersveiligheid.
Tendensen volgens het type weggebruiker Stijging van het aantal doden bij de fietsers Op nationaal niveau is er een daling voor alle types weggebruikers, behalve voor de fietsers (van 4 naar 10 doden) en van de ongevallen waarbij een bestelwagen betrokken (van 6 naar 9 doden). Van de 10 fietsdoden, gebeurden er 9 in Vlaanderen, waarvan 5 met een elektrische fiets. De daling van het aantal doden daarentegen was het grootst bij de auto-inzittenden: van 54 naar 37 doden.
Stijging van het aantal ongevallen met motorrijders Op nationaal vlak is er een daling van het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers, behalve voor de motorrijders. Daar zien we een stijging met 11%. De daling van het aantal letselongevallen is het grootste bij de voetgangers: -21%.
In Vlaanderen zien we ook soortgelijke tendens. Er is een stijging van het aantal letselongevallen met motorrijders met 12%. Voor al de andere types weggebruikers stellen we een daling vast. Bij de fietsers is er wel een algemene daling van 6% van het aantal letselongevallen. Maar als we meer in detail kijken zien we een daling van 11% van het aantal ongevallen met een klassieke fiets en een stijging van 14% van het aantal ongevallen met een elektrische fiets.
In Brussel kan de sterke daling van het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers voor een stuk toegeschreven worden aan de invoering van de ‘Stad 30’ op 1 januari van dit jaar. Al moet die tendens natuurlijk de komende maanden nog verder bevestigd worden.
Conclusie De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer van het eerste trimester moeten natuurlijk met de nodige voorzichtigheid bekeken worden en geïnterpreteerd binnen de context van de maatregelen die op dat moment van kracht waren zoals het verplichte telewerk, de avondklok, etc. Op nationaal vlak is de balans daardoor positief met 900 ongevallen en 22 doden minder dan een jaar eerder. Voor Vlaanderen zijn de cijfers veel minder gunstig. Er is een lichte stijging van het aantal verkeersdoden en is er de laatste 4 jaar geen sprake meer van een structurele daling. Dat het aantal letselongevallen wel daalt en het aantal doden niet, wijst erop dat de ongevallen veel ernstiger zijn geworden.
Georges Gilkinet, Vice-Premier en minister van mobiliteit: “Wat me opvalt aan deze barometer, is uiteraard de atypische situatie door de coronamaatregelen, maar ook de stijging van het aantal fietsdoden. Dat is verontrustend. Er gebeuren steeds meer verplaatsingen met de fiets en daar ben ik zeer verheugd over. Toch zijn er extra specifieke maatregelen nodig en moeten we de weg beter delen zodat iedereen zich veilig kan verplaatsen en zich veilig kan voelen. Dat is één van mijn prioriteiten bij de actualisering van de wegcode. Die moet bijdragen aan de doelstelling van het regeerakkoord om het aantal verkeersslachtoffers drastisch te laten dalen.”
De fabriakant uit Isny viert zijn 90 jarig bestaan met een flink uit de kluiten gewassen Globetrotter.
In 1931 bouwde Arist Dethleffs zijn eerste “woonauto” zoals toen een caravan genoemd werd.
Voor iedere verjaardaag van het bedrijf werd zoals de meeste fabrikanten doen een speciaal model gebouwd. Voor de jongste verjaardag van Dethleffs is het de Globetrotter XLI Edition. Hij is zo maar eventjes 8,65 m lang en gebouwd op een Fiat Ducato met tamdenas en een AL-KO chassis. Zo worden er 90 kampeerauto’s gemaakt. Ze worden uitgerust met alles er op en er aan. Zo zitten er 160 paardjes onder de motorkap, de nieuwe 9 gang automaat een achteruitrij camera, plus een reeks elektronische snufjes om veilig te rijden. Verder hebben ze nog een luchtkoeler, hoeksteunen, buitendouche, keramiek wc en een 1.600 Watt gelijkrichter. Alle deuren en kleppen hebben een centrale vergrendeling.
Naast de grote garage is er nog de verwarmde en geïsoleerde dubbele bodem. Het zal er dus gezellig warm zijn tijdens de Wintervakanties. Daarbij mag men volgens Dethleffs 1.000 kg in laden. Het MTM is vast gesteld op 5,4 ton, een rijbewijs C is dus vereist.
Interieur
De ontwerpers hebben het interieur in “jachtstijl” getekend. Klanten kunnen kiezen tussen twee indelingen die voornamelijk de inrichting van de slaapkamer betreft. Terwijl de XLI 7850-2 EB twee enkele bedden heeft is er achteraan in de XLI 7850-2 DBM een eilandbed geïnstalleerd. Aanpalend hebben we een ruime sanitair met er tegenover een douchecabine. Vanzelfsprekend is er in zulk een grote kampeerauto een brede keuken.
Vooraan is een riante luxe zitgroep met een L-sofa en zijzitbank. In de stuurcabine is een hefbed om eventue3%%%el nog een paar passagiers mee te nemen.
Langs buiten is het verjaardag model herkenbaar aan de licht metalen velgen en een aangepast kleurdecor.