Christophe Dubon, woordvoerder van FEBIAC: “Tijdens de eerste 9 maanden van 2025 kende de markt van de nieuwe motorfietsen een lichte daling van -4,3% met een totaal van 21.728 inschrijvingen. Dat is zeker geen slecht resultaat want 2024 was een grand crû-jaar met als kers op de taart heel wat extra last-minute Euro5-inschrijvingen op het einde van het jaar. Daardoor liep de motormarkt in de eerste maanden van 2025 wat averij op maar vlak voor en aan het begin van de zomer noteerden we mooie cijfers. Vooral de maand juli was een topper met een stijging van +14,2%. In augustus en september liep het aantal registraties wel terug: -5,7% in augustus en -6,9% in september. Over de eerste 3 semesters staan we nu dus -4,3% lager dan over dezelfde periode in 2024 maar dat is zeker niet slecht, ook al omdat niet alle merken dit jaar even vlot hun nieuwe modellen konden leveren.”
Bij de merken blijft Honda marktleider (3.825 inschrijvingen, marktaandeel 17,6%). BMW volgt op een afstand (2.999 eenheden) terwijl Yamaha lijdt onder moeilijke leveringen van de nieuwkomers (2.639 stuks) maar blijft voor een sterk presterend Kawasaki blijft. Opvallende dalers zijn KTM-Husqvarna-GasGas en Harley-Davidson. CF Moto van zijn kant stijgt maar liefst +90,9%, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar dus, en staat als eerste Chinees merk al op de zesde plaats in het klassement. Ook QJ Motor is aan een sterke opmars bezig (+412,5%) maar blijft in absolute aantallen nog een pak achter op CF Moto. Toch is het een teken aan de wand dat de Chinese merken bezig zijn aan een sterke opmars.
Tweedehandse motorfietsen
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “De tweedehandsmarkt heeft er een sterke zomer opzitten met drie opeenvolgende maanden van winst ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Het tempo lag wat lager dan in het tweede kwartaal maar met stijgingen van respectievelijk +9,8% (juli), +2,6% (augustus) en +12,6% (september) blijft 2025 een sterk jaar: de stijging bedraagt immers maar liefst +12,2% over de eerste negen maanden, met een totaal van 55.605 heringeschreven motorfietsen.
Toch is dat een daling van -14,6% procent ten opzichte van 2022 en zelfs van -22,4% vergeleken met 2021. Zo merk je meteen dat de motorkeuring een impact van vele duizenden inschrijvingen per jaar heeft op de tweedehandsmarkt en dat is een slechte zaak voor de motorsector. We zijn dus benieuwd wat de afschaffing van de motorkeuring in Vlaanderen zal zijn vanaf volgend jaar. In de cijfers merken we alvast dat Vlaanderen zich ondertussen niet onbetuigd laat met 59,7% van de occasie inschrijvingen maar hopelijk gaat het totale volume terug omhoog in de toekomst.”
Feedback uit de showrooms
We hebben een meteorologisch topjaar achter de rug en dat zagen we in de showrooms: veel volk – waarvan bovendien heel wat kooplustigen, en het traditionele motorseizoen dat langer loopt dan normaal. Potentiële kopers zijn goed geïnformeerd, weten wat ze willen en gaan vrij snel over tot aankoop mits de motor snel kan worden geleverd.
Toch liggen de cijfers van nieuwe motoren wat lager dan vorig jaar en daar zijn enkele verklaringen voor: om te beginnen was 2024 een zeer goed jaar met op het einde extra inschrijvingen van Euro5-motoren. Daarnaast is er toch wat minder macro-economisch vertrouwen in de markt wat leidt tot uitstel of afstel van verkoop, en bij enkele merken waren/zijn er (soms lange) vertragingen bij de levering van nieuwe of populaire modellen.
De tweedehandsverkopen gaan terug de goede richting uit waardoor dealers hun occasiestock kunnen afbouwen. Dat is een goede zaak maar we horen anderzijds ook klachten over de lange wachttijden voor een tweedehandskeuring wat leidt tot frustratie bij zowel dealers als klanten.
Verder blijft het heel druk in de werkplaatsen en ook hier lijkt het seizoen zich alsmaar te verlengen. De reden is duidelijk: meer werk en een tekort aan mecaniciens waardoor de wachttijden kunnen oplopen, zeker in periodes van mooi weer. Dit alles maakt dat de druk op de motordealers steeds vergroot, eveneens omdat ze naast het operationele werk ook hun groeiende administratieve verplichtingen moeten nakomen.
Omdat de prijzen alsmaar stijgen probeert men bij Dethleffs er iets aan te doen. Om te beginnen werden de instap modellen C’Go Active en C’Joy Active als speciale modellen betitteld.
De caravans bekomen standaard duidelijk meer uitrusting dan hun broers. De prijzen van toebehoren stijgen niet zoals die van kampeervoertuigen. De reeksen C’Joy Active en C’Go Active kunnen geleverd worden met een prijsvoordeel dat tot 5000 euro kan oplopen. Nuttige uitrusting zoals warme lucht en warm water zitten in de standaarduitrusting. De prijzen van nieuwe instapmodellen 2026 zijn merkbaar goed veranderd. Dat ziet men al duidelijk aan de kleinste C’joy Active 420 QSH met Frans-bed vooraan, zitgroep in het centrum, het sanitair naast de keuken achterin. Hij is ongeveer 4.000 euro gunstiger als de vergelijkbare C’Joy 420 QSH. Het prijsvoordeel ziet men dus best in de nieuwe modellen.
De C’Go Active 475 EL een twee persoons caravan met enkele bedden vooraan, zitgroep achterin met uitgebreide uitrusting kost rond de 5.000 euro minder. Bij de extra uitrusting komen slechts nuttige zaken die het comfort van de bewoners verhogen. Luxe zaken horen er niet bij. De gunstig geprijsde C’Joy Active heeft voor 2026 een warme lucht verwarming en warmwater voorziening. Een muggendeur, een groot dakluik, USB stopcontacten en extra verlichting behoren tot de uitrusting. De C’Go Active is wat comfortabeler ingericht en ook wat luxueuzer. Zo heeft hij aluminium velgen, zware hoeksteunen met brede steunplaten. In het interieur is de verlichting verbeterd voor de gezelligheid van het woongedeelte. Om een goed slaapcomfort te garanderen heeft de fabrikant uit Isny zeven zonen koudschuim matrassen op de lattenbodems gelegd.
In de interieurs van de nieuwe Active modellen ziet men snel het verschil met de C’Gos en de C’Joys. In de C’Joys is het meubilair in licht hout decor. Bij de C’Gos zijn de bovenkast deuren nog in het wit gelaten. Het geheel is in het wit gelaten met contrastrijke handgrepen, keukenaanrecht wat een mooi effect geeft. Wat ook een invloed op de prijs kan hebben is, het kleiner aantal indelingen. Nu blijven er nog 3 C’Joys en 4 C’Gos over.
Gezinsuitvoeringen blijven in beide reeksen te koop.