De fabrikant kan nu de Chic C-Line als halfintegrale op Mercedes-Benz Leveren.
Als eerste is Carthago begonnen met de 7,5 m lange T 4,9 LE met enkele bedden boven de garage. Hij is natuurlijk duurder dan dezelfde uitvoering met een Fiat Ducato basisvoertuig. Met een Mercedes Benz komen er meestal nog pakketten bij die de prijs opdrijven. Wie voor Mercedes Benz kiest betaalt graag wat meer voor de 170 pk dieselmotor en de automatisch 9 versnellingsbak.
Carthago heeft naam gemaakt als bouwer van degelijke koetswerken. Met eenzelfde kwalitatief uitstekende opbouw is ook de Chic-Line bedacht. Met nog een AL-KO verlaagd chassis kan de pret niet op. De onderste 33 mm dikke geïsoleerde kunststof bodemplaat belet dat koude lucht in de dubbele bodem dringt. De vloer van het woongedeelte bestaat uit een dikke plaat multiplex. Bewoners kunnen de dubbele bodem zowel langs buiten als langs binnen bereiken. De 38 mm dikke wanden met een aluminium buitenplaat gaan met een ronding over in het dak dat een hagelbestendige buitenplaat heeft. Alle hout voor de constructie van het koetswerk werd vervangen door kunststof.
Bij het binnen komen herkend men al snel de Carthago stijl met veel vlakken in hoogglans wit dat een mooi contrast geeft met het keurig afgewerkt meubilair met houtdecor. Het werkblad van de keuken bestaat uit Corian imitatie, vooraan is het echte Corian. Naast de uitgebreide LED slierten voor een sfeervolle verlichting en de spots voor fel licht hebben de ontwerpers nog enkele spitsvondigheden laten maken. Dat zijn de schoenlade onder de zitbank en de verschuifbare trap aan de bedden. Bij het samen brengen van de enkele bedden kan men de trap naar voor schuiven. Aan het sanitair werden nog enkele deuren geplaatst, dat lijkt echter een beetje te veel van het goede.
Zitten en slapen.
Als indeling van de zitgroep is niet nieuw. Wel straalt hij comfort en gezelligheid uit. Langs de zijde van de chauffeur is een L-zitbank met chique comfortabele rug- en zitkussens. De zijzit is van dezelfde allure. Het min of meer ovale tafelblad op één poot kan men samen vouwen en in vier richtingen schuiven. Wil men TV kijken, het klepje openen achter de rug van de zijzit en de TV komt omhoog. Voor de techniekers van Carthago is hier toch nog een klein karweitje. DE USB en 230 Volt stopcontacten zijn op een moeilijk bereikbare plaats gemonteerd, daar is wel een ander plaatsje voor te vinden.
%%%FOTO
Sanitair en keuken.
Aan de keuken werd veel aandacht en knap vakmanschap besteed. Bijna heel de keuken is in wit uitgevoerd, alleen onderaan en boven is een brede band over de volle breedte van de keuken. Onderaan is er een afval emmer in verwerkt. Links zijn open schappen, de bovenkast met brede handgreep heeft voldoende inhout. Onderaan zijn laden genoeg voor grote potten en uitgebreid keukengerief. De waterkraan kan men uittrekken wat handig is om grote potten af te spoelen. Drie kookvuren met elektrische ontsteking is de keuken rijk. Tegenover de keuken is een 153 l absorptie koelkast.
De rijkelijk van deuren voorziene badkamer is mooi en vakkundig ingericht. Buiten de witte afzonderlijke douchecel is het overige deel in warm houtdecor gemaakt. Alleen mag men niet vergeten het licht aan te steken als je binnen gaat want de lichtschakelaar bevindt zich in de keuken.
De Carthago Chic C-Line T 4,9 LE kan een koude winterperiode zonder zorgen gemakkelijk aan. Een Truma C 6 met warme lucht uitmondingen op de juiste plaatsen zorgt voor een goede warmte verdeling in het interieur. Ook de dubbele bodem waar leidingen en de 170 l verswatertank liggen is vorstvrij ingericht. Natuurlijk als de Truma 6 C in actie is. Zelfs de garage kan mee genieten van een zuchtje warme lucht.
Samen gevat.
De Carthago Chic C-Line is een goed gebouwde kampeerauto met een mooi en keurig afgewerkt interieur met hier en daar slimme vondsten. Wie voor de versie op Mercedes-Benz kiest moet zich verwachten aan een hogere prijs. De basisprijs zal rond de 116.000 euro liggen.
Info www.Carthago.reisemobilbau GmbH.de
Technische gegevens.
Basisvoertuig: Mercedes Benz Sprinter 417 CDI met verlaagd AL-KO chassis.
Verkeersveiligheid neemt een nieuwe wending dankzij voorspellende technologie
De snelheid vermindert met 10% in gevaarlijke bochten
Brussel, 7 februari 2023 - De voorspellende veiligheidstechnologie, twee jaar geleden gelanceerd door Coyote, heeft haar toegevoegde waarde voor de veiligheid op onze wegen bewezen. Met behulp van gegevens van gebruikers van de rijhulpdienst zijn in België meer dan 22.000 gevaarlijke bochten geïdentificeerd. Coyote kan zijn gebruikers vooraf informeren over de bochten, zodat zij hun snelheid kunnen aanpassen. Dankzij veiligheidsprognose is de gemiddelde snelheid in bochten sinds 2019 met meer dan 10% gedaald. Deze resultaten bieden grote vooruitzichten voor dynamische preventie en zullen uiteindelijk contextuele gegevens (weer, timing) kunnen integreren om preventie op maat aan te bieden.
Sinds de lancering van de ‘veiligheidsprognose-technologie’ in juni 2020 heeft Coyote gegevens van zijn gebruikersgemeenschap geanalyseerd en 22.000 bochten geïdentificeerd die als gevaarlijk worden beschouwd. Het algoritme heeft rekening gehouden met meer dan 200 criteria (hoek en kromming van de bocht, vertragingsanalyse, wegtype, remafstand voor, tijdens en na de bocht, geregistreerde snelheid over 2 jaar...). Dankzij de analyse van die gegevens kon elke bocht in zijn context worden geplaatst (type rijstrook, kruispunt, verkeersdichtheid, enz.) en kon een aanbevolen snelheid worden vastgesteld om deze bochten zo veilig mogelijk te nemen.
Dankzij die analyse worden de leden van de Coyote-community systematisch gewaarschuwd bij het naderen van een gevaarlijke bocht door twee soorten berichten te ontvangen, afhankelijk van hun snelheid. Als de bestuurder onder de aanbevolen snelheid rijdt, krijgt hij/zij een waarschuwing dat een gevaarlijke bocht nadert en wordt de aanbevolen snelheid vermeld. Als de bestuurder echter boven de door het voorspellende veiligheidssysteem aanbevolen snelheid rijdt, zegt het waarschuwingsbericht gewoon "vertragen".
Duidelijke vertraging
Uit een analyse van miljoenen Coyote-gegevens die de afgelopen twee jaar zijn verzameld, blijkt dat deze waarschuwingen ervoor zorgen dat Coyote-gebruikers langzamer rijden bij het naderen van gevaarlijke bochten.
"In vergelijking met 2019 merken we een daling van meer dan 10% in de gemiddelde snelheid voor, tijdens en na de bocht", benadrukt Vincent HEBERT, Managing Director van Coyote Systems Benelux. "We zijn geslaagd in onze missie want onze community rijdt rustiger", voegt hij eraan toe.
"In vergelijking met 2019 merken we een daling van meer dan 10% in de gemiddelde snelheid voor, tijdens en na de bocht", benadrukt Vincent HEBERT, Managing Director van Coyote Systems Benelux. "We zijn geslaagd in onze missie want onze community rijdt rustiger", voegt hij eraan toe.
Uit de cijfers blijkt ook dat de gemiddelde snelheid door gevaarlijke bochten in 2022 ruim onder de wettelijke maximumsnelheid blijft.
Eerste stap naar dynamische en geïndividualiseerde preventie
"Deze functie is volledig in lijn met Coyote's visie op veiligheidsprognose. De resultaten van de analyse motiveren ons om andere instrumenten te ontwikkelen, die allemaal te maken hebben met verkeersveiligheid. Wij tonen eens te meer aan dat het gebruik van Coyote actief bijdraagt tot meer veiligheid op de weg",aldus Vincent HEBERT.
Voormalig federaal minister van Mobiliteit en Waalse parlementslid François Bellot is onder de indruk van de positieve resultaten van de analyse en voegt eraan toe dat:
"De ontwikkeling van deze complexe digitale toepassing de weg opent naar dynamische signalering aan boord en dus zorgt voor een betere verkeersveiligheid.”
Real-time berichten over de aanbevolen maximumsnelheid bij het naderen van een bocht zijn een krachtig instrument voor de preventie van ongevallen. Dit is bijzonder belangrijk omdat wegbeheerders deze snelheden niet of slechts in beperkte mate verlagen.
In de toekomst wil Coyote nog verder gaan door contextuele criteria (weer, tijdstip van de dag, weekend of werkdag) toe te voegen aan de structurele criteria die worden gebruikt om gevaarlijke bochten te identificeren, waardoor de aanbevelingen aan bestuurders nog beter kunnen worden aangepast aan de realiteit op de weg.
"Deze technologische ontwikkeling zal bijdragen tot het bereiken van de doelstelling om het aantal verkeersslachtoffers in de komende vijf jaar te halveren,"voegde François Bellot eraan toe."Dit initiatief moet daarom door de overheden worden gesteund en opent hopelijk de deur naar andere digitale toepassingen met hetzelfde doel: levens redden.”
Sunlight halfintegraal T 670S, T 680 en T 690L voor het eerst op FORD-basis
SUNLIGHT staat bekend om zijn heldere blik op de toekomst - dat geldt ook voor de innovaties in het modeljaar 2024, die het jonge campermerk vol vertrouwen al in december 2022 presenteert. Het ambitieuze team uit de Allgäu herontwerpt zijn wagenpark met een frisse kleur & bekleding en brengt bovendien drie compleet nieuwe voertuigen op de weg: de halfgeïntegreerde SUNLIGHT T 670S, T 680 en T 690L staan op FORD-chassis en zijn met hun moderne uitstraling, duidelijke designtaal en eigentijdse uitrusting op maat gemaakt voor iedereen die op zoek is naar avontuur.
Drie nieuwe aanwinsten versterken het assortiment halfintegrale campers van de camperfabrikant uit de Allgäu. De T 670S, T 680 en T 690L hebben allemaal een FORD-chassis met standaard 130 pk en een soepele 6-versnellingsbak. De drie modellen hebben een sportieve, moderne uitstraling met standaard een zwart metallic chassis en zwarte aluminium velgen. Bovendien staat de T-kap van de FORD garant voor een slimme, harmonieuze overgang van chassis naar carrosserie. Met 6,99 meter is de T 670S iets korter dan de andere twee modellen, die elk een voertuiglengte van 7,36 meter hebben. Alle drie de campers zijn 2,32 meter breed en 2,93 meter hoog, waardoor ze geen compromissen sluiten op het gebied van comfort en ruimte.
Technische prestaties en comfortabele uitrusting Met de nieuwe campers kan men zich verheugen op de zitgroep. De ergonomische stoelen garanderen een optimale rij- en zitpositie. De T 670S biedt vier zitplaatsen en twee (of vier) slaapplaatsen, terwijl de modellen T 680 en T 690L, elk met een extra vijfde zitplaats of slaapplaats, ook geschikt zijn voor gezinnen of groepen van vijf. U slaapt op comfortabele koudschuimmatrassen en hoogwaardige houten lattenbodems. Met een stahoogte van 210 cm kunnen zelfs lange mensen zich vrij bewegen. De keukens zijn elk uitgerust met een 2-pits kooktoestel met 12V-ontsteking, een grote spoelbak en een absorptiekoelkast van 156 liter met vriesvak. SUNLIGHT installeert het slimme, ruimtebesparende Variobad in de T 670S, terwijl de fabrikant in de T 680 en T 690L vertrouwt op ruime, comfortabele kamerbadkamers.
Nieuw modeljaar brengt goede vooruitzichten De drie modellen passen harmonieus in het repertoire van SUNLIGHT, dat voor het modeljaar 2024 in een geheel nieuw jasje wordt gestoken: Naast de progressief vormgegeven achterkant met Bridge Light omvat dit ook de herziene bestickering van de voertuigen en het volledig nieuwe interieurontwerp.