Koper van een Dethleffs Aero 500 QSK wint zijn aankoopprijs terug
Isny, april 2022
De gelukkige winnaars van de grote Dethleffs 90-jarig jubileumspel komen uit Nederland: De familie Szarzec uit het stadje Beilen, ten zuiden van Groningen, krijgt het aankoopbedrag van hun aangeschafte Dethleffs Aero 500 QSK die zij in het jubileumjaar 2021 hebben gekocht, volledig terug. Dethleffs-dealer Reinders Rekreatie in Hoogeveen overhandigde samen met Bart Haarman en Annette Kruythoff van Dethleffs Nederland onlangs een symbolische cheque aan de familie Szarzec.
De specialist in vrijetijdsvoertuigen Dethleffs vierde in 2021 zijn 90e verjaardag met talrijke acties en aantrekkelijke jubileumedities van zijn talrijke caravan-, camper- en buscampermodellen. In het kader van dit jubileumkansspel bood Dethleffs alle kopers van een nieuw voertuig in 2021 een volledige terugbetaling van de aankoopprijs aan - inclusief alle extra fabrieksopties. De loting werd gehouden onder ongeveer 3.000 deelnemers die zich vooraf voor het spel hadden ingeschreven. Het gelukslot viel uiteindelijk op de familie Szarzec uit het Nederlandse dorp Beilen ten zuiden van Groningen. Het gezin had in 2021 een nieuwe gezinscaravan van het type Aero 500 QSK gekocht. Dethleffs dealer Reinders Rekreatie in Hoogeveen had het koopcontract als inschrijfformulier ingediend en kon nu een symbolische cheque aan de gelukkige winnaars overhandigen.
"Namens de hele Dethleffs-familie wil ik de heer en mevrouw Szarzec van harte feliciteren met hun droomcaravan en met het winnen van de volledige aankoopprijs", aldus Alexander Leopold, directeur van Dethleffs. "Ik ben blij voor hen en wens de familie Szarzec veel mooie en fijne vakantiedagen in hun nieuwe Dethleffs Aero."
"Toen we het bericht over de prijs ontvingen, konden we het eerst niet geloven", zeggen de gelukkige winnaars. "We hadden niet eens meer aan het Dethleffs spel gedacht en nu hebben we zelfs de volledige aankoopprijs teruggekregen. Met de prijs zullen we onszelf trakteren op vele mooie en bijzondere uitstapjes met onze caravan.“
De Dethleffs Aero 500 QSK caravan is bijzonder populair bij gezinnen met kinderen. Met zijn aerodynamisch vormgegeven exterieur en het dak, de achterzijde en voorzijde van bestendig GFK-materiaal behoort hij tot de nieuwste caravanseries in het Dethleffs-programma. De indeling met een zitgroep in het midden, een vast tweepersoonsbed voorin en een stapelbed met badkamer achterin, is ontwikkeld voor gezinnen die graag reizen en biedt naast een ruime woon- en slaapgedeelte ook een keuken met driepits gasfornuis, een grote koelkast en grote schuifladen met soft-close vergrendeling. Op verzoek kan de Aero caravan worden uitgerust met een winterpakket en daarmee is deze ook geschikt voor kamperen in het koude jaargetijde.
Op de foto van links naar rechts: Bart Haarman (Dethleffs NL/B), mevrouw en meneer Szarzec, Annette Kruythoff (Dethleffs NL/B).
Over Dethleffs In 1931 legde de oprichter van het bedrijf, Arist Dethleffs,de eerste steen voor het caravannen in Duitsland met de uitvinding van de eerste caravan in Duitsland - die hij destijds "Wohnauto" noemde. Vandaag de dag is Dethleffs GmbH & Co. KG, gevestigd in Isny in Allgäu, een van de grootste fabrikanten van vrijetijdsvoertuigen in Europa. Met zijn bijna 800 werknemers worden jaarlijks tot 10.000 campers en caravans vervaardigd in een van de modernste productie-eenheden in de industrie. Daarmee is de onderneming een van de belangrijkste fabrikanten van recreatieve voertuigen ter wereld.
Informatie over Erwin Hymer Group Erwin Hymer Group is een 100 procent dochter van THOR Industries, een van 's werelds grootste fabrikanten van recreatieve voertuigen met meer dan 31.000 werknemers wereldwijd. Erwin Hymer Group verenigt aanbieders van campers, caravans en accessoires, alsmede verhuur- en financieringsmaatschappijen, onder één dak. Tot Erwin Hymer Group behoren de camper- en caravanmerken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, ERIBA, Etrusco, HYMER, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight en Xplore, de camperverhuurders Crossrent, McRent en Rent Easy, chassisbouwer Goldschmitt, onderdelenleverancier Movera en het reisportaal FREEONTOUR. Meer informatie is beschikbaar op www.erwinhymergroup.com.
De huidige trend volgend heeft de fabrikant voor enkele types overgeschakeld naar Mercedes Sprinter als basisvoertuigen voor zijn kampeerauto’s. Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om ook het interieur in een nieuw kleedje te steken.
De Weinsberg Pepper is een populaire wagen tussen de smalle halfintegrale zwerfauto’s. Met wat geluk zal hij kortelings te leveren zijn.
De Sprinter Pepper is te bekomen met of zonder hefbed boven de zitgroep. Met een hefbed krijgt hij de naam “Suite” en is langs buiten herkenbaar aan de elegante verhoging van een deel van het dak. Ook de totale lengte is 8 cm langer. In uitvoering van Suite 640 MEG MB Edition Pepper is hij 6,98 m lang. De indeling met enkele bedden achterin boven de garage is identiek gehouden. Als basisvoertuig heeft hij een Mercedes Sprinter met standaard chassis en voorwielaandrijving. De 2,0 l turbodiesel stuurt 150 paardjes via een 6 gang versnellingsbak naar de voorwielen. Wie graag wat sneller over de wegen snort kan een 170 pk turbo diesel bekomen met de succesvolle 9 gang Tronic automaat.
Om wat meer ruimte in het interieur te krijgen heeft men de opbouw van de nieuweling 2,3 m breed gemaakt, dat is 10 cm breder dan de types op Fiat Ducato. Bij het binnen stappen is het snel te merken dat hij wat breder is vooral de gang tussen de zitgroep en de keuken. Die bredere gang wordt nog duidelijker door de een weinig schuin uitgevoerde zitgroep. Het is wat afgekeken van zijn Knaus familie. Het met de hand bediende hefbed nestelt zich netjes in de dak verhoging zodat er nog 1,87 m stahoogte overblijft. Samen met het hefbed en de 2 enkele bedden beschikt de 640 MEG MB over 4 volwaardige slaapplaatsen. Laten inschrijven voor 4,2 ton is een aanrader.
Aan de zijkant van de keuken is een klapblad om het werkoppervlak wat te vergroten. Op het aanrecht met 3 kookvuren en spoelbak blijft weinig plaats over om de plaatselijke culinaire producten tot een smakelijk eetbaar genoegen om te vormen. Onderaan zijn 3 laden met grijze fronten. Om plaats te maken voor de elektronica en bedieningspaneel is er slechts plaats voor een halve bovenkast.
%%%FOT4%%%
Zoals in de meeste zwerfauto’s met enkele bedden achterin, zijn er grote kasten onder de voeteinden. Tussen de matrassen kan men een lattenbodem uit trekken en opvullen met het bij geleverd smal matrasje. Zo bekomt men een breed comfortabel tweepersoonsbed. De garage met 2 deuren onder de bedden is hoog genoeg om normale fietsen te vervoeren. Kijken we nog even in het sanitair met afzonderlijke douchecel en een weg schuifbaar waskommetje boven de draaibare wc.
Ja, zoals te verwachten was kost de kampeerauto op Merdes Sprinter ongeveer 11.000 euro meer dan die op Fiat Ducato.
Samengevat
Zonder overdrijven heeft de Suite 640 MEG MB een mooie opbouw met de typische Weinsberg kleuren. Dat kunnen we ook zeggen van het keurig afgewerkt interieur in houdecor met afwisselende grijze vlakken voor vlakke bladen en cabinezetels. De vloer in jachtbouw tekening past er wondermooi bij.
Warmteschild voor caravans en kampeerauto vensters.
De zomer staat voor de deur. Met de wisselvallige weersomstandigheden kan het voor kampeerders of zwervers die naar de warme landen trekken veel te warm worden in het vakantie huisje. Doordat het interieur van caravans en kampeerauto’s beschermd is door een dunne laag isolatie materiaal kan het binnen in de wagen zeer warm worden. Bijzonder langs de vensters kom veel warmte naar binnen. Standaardrollos aan de vensters vinden we in alle caravans en zwerfauto’s. Zij verhinderen met hun zilveren weerkaatsende laag dat een deel van de warme stralen het interieur opwarmt. Maar zonnestralen verwarmen het Acrylglas van de ramen en verhinderen niet dat de lucht langs de binnenkant opwarmt, zij begint in het interieur rond te circuleren en alles wordt er te warm. Het komt er dus op aan de warmte buiten te houden, want zelfs getinte ruiten houden de hitte van de zonnestralen niet buiten.
In de handel zijn verschillende soorten schermen om de zonnestralen af te remmen. Zo zijn er bijzonder voor caravans kleine luifels die men in het profiel boven het venster kan schuiven. Open gezet houden ze de zonnestalen tegen en heeft men nog een zicht naar buiten. Meer geschikt voor zwerfauto’s zijn niet- of wel doorschijnende isolatie zeilen die men aan de ramen kan bevestigen. Die isolatie zeilen zijn in verschillende maten te bekomen. Ze bestaan ook voor dakluiken en de ruiten van de stuurcabine.
Er zijn al redelijke wat vakantievoertuigen met een luchtkoeler, meestal is het een optie. Hij volstaat om de binnen temperatuur tot een aangenaam niveau te brengen. Dat kost een pak euro’s aan energie verbruik en dikwijls zijn ze nogal rumoerig. Belet je dat de zon binnen schijnt met isolatieschermen langs de buitenkant heeft de luchtkoeler minder werk en zijn er minder kosten voor de energie en is het rustiger.
Samengevat, tracht de zonnestralen af te remmen vóór ze de vensters of ruiten van caravan of kampeerauto kunnen aanraken.