In harmonie met de natuur
Interview met Peter Hennekes, directeur van de Natursport Akademie, en Christine Hammer, hoofd van de Natursport Akademie Voor het eerst zal de Natursport Academy met lezingen aanwezig zijn op de CMT 2023 in Stuttgart. In een interview met Axel Recht leggen Peter Hennekes, algemeen directeur van de Natursport Akademie (NAka), en Christine Hammer, hoofd van de Natursport Akademie, de redenen hiervoor uit.
Mevrouw Hammer, meneer Hennekes, hoe zou u de belangrijkste doelstellingen van de Natursport Academy omschrijven?
Peter Hennekes: De Natursport Academy behartigt de belangen van natuursportdocenten in het commerciële, professionele milieu, dat een netwerk van verenigingen, organisaties, universiteiten, ministeries en overheden met elkaar verbindt. Enerzijds is ons doel om seizoensaanbiedingen te netwerken om buitensporten als een jaarrond aanbod op de toeristische markt te positioneren. Anderzijds om de hoge kwaliteitsnormen te waarborgen in de opleiding en bijscholing van alle natuursportdocenten in alle disciplines. Christine Hammer: Daarnaast bieden we speciale trainingen en bijscholingen op het gebied van "duurzaam buitensporten aanleren", die aan alle disciplines kunnen worden aangepast. Daarbij hoort ook het respectvol omgaan met alle middelen op het gebied van natuur en milieu en het "samen groeien als team" voor de ontwikkeling van seizoensgebonden natuursportscholen tot jaarrondbedrijven. Samen met onze competentie- en strategiepartners richten we ons op duurzame actie en samen met onze industriële partners zullen we werken aan de continue ontwikkeling van buitensporten in harmonie met de natuur en het milieu. Onder het motto "Natuursport in harmonie met de natuur" propageren ze een heroverweging van hoe duurzame natuursporten moeten worden aangeleerd en beoefend.
Wat bedoel je hiermee en hoe pak je het concreet aan?
Peter Hennekes: NAka handelt volgens het principe van natuursport beoefenen in harmonie met de natuur en tegelijkertijd de natuur respecteren en beschermen. Daarnaast zetten we ons in voor duurzaam werken. Duurzaamheid in de Natursport Academy volgt de definitie van de Enquete-commissie in de Duitse Bondsdag met de drie pijlers: sociaal, ecologisch en economisch. Waar zie je hier de uitdaging? Christine Hammer: De uitdaging – zowel in de opleiding als in de organisatie zelf – is dat alle drie de pijlers worden beleefd en geïmplementeerd op basis van de best mogelijke huidige stand van kennis. Kan je iets specifieker zijn?
Peter Hennekes: Sociale duurzaamheid wordt gezien als de sleutel tot succes. Een eerlijke en vriendelijke interactie tussen collega's, partners en klanten zorgt voor een positieve sfeer in cursussen, op evenementen of in het bedrijf. Hoewel digitalisering en nieuwe virtuele mogelijkheden tegenwoordig een steeds grotere rol spelen en NAka moderne online formats en leerplatformen biedt, richt de natuursportacademie zich op de mens. Volgens het motto: mensen handelen met mensen.
Christine Hammer: Ik zal je een voorbeeld geven. In onze nieuw geïntroduceerde training voor trekkinggids NAka is het thema duurzaamheid "natuursport in harmonie met de natuur!" een integraal onderdeel. In elke zesdaagse cursus wordt een dag uitsluitend gewijd aan het thema correct gedrag in de afzonderlijke natuurgebieden en hoe om te gaan met fauna en flora. Daarnaast zijn we momenteel bezig met trainingen en bijscholingen op het gebied van “het aanleren van duurzaam buitensporten”. Alle geïnteresseerde natuursportdocenten kunnen deze cursus vanaf het tweede kwartaal van 2023 online volgen. Peter Hennekes: Daarnaast heeft de Hogeschool van München in samenwerking met de Natursport Academy het universitaire certificaat "Duurzaam Management" ontwikkeld als bijscholingsaanbod voor toekomstige managers. Wat betekent dat?
Peter Hennekes: Het stelt alle deelnemers in staat om dit certificaat binnen vier spannende modules te behalen. Met een focus op corporate management wordt academische kennis bijgebracht en wordt telkens de verbinding met de praktijk gelegd. Hoe ga je om met controversiële plannen van gemeenten die het toerisme in de regio willen bevorderen, maar natuurbehoud vaak verwaarlozen?
Christine Hammer: Het netwerk van de Natursport Akademie strekt zich uit tot het toerisme. NAka heeft bijvoorbeeld samen met Bayern Tourismus Marketing GmbH en vertegenwoordigers van de toerisme- en sportindustrie een "duurzame dienstregeling" ontwikkeld voor het Beierse toerisme. Dit sluit nauw aan bij de 17 duurzaamheidsdoelen van de VN, de "Sustainable Development Goals".
Peter Hennekes: Daarnaast willen we graag alle buitensportaanbieders ondersteunen en adviseren en ondersteunen. Met onze strategische partner, de Internationale Commissie voor de Bescherming van de Alpen CIPRA Duitsland
Peter Hennekes: Daarnaast willen we alle buitensportaanbieders de
Versterk uw rug en sta aan uw zijde met raad en daad. Met onze strategische
Wij zijn een partner van de Internationale Commissie voor de Bescherming van de Alpen CIPRA Duitsland in staat kritische ontwikkelingen in een vroeg stadium correct te beoordelen laat mogelijke oplossingen zien.
Welke mensen behoren tot uw doelgroepen en wat biedt u hen?
Christine Hammer: De Natursport Academy heeft alle leden van ons
Partnerverenigingen als doelgroep voor opleiding en bijscholing, waar wij
competentiepartners aanbieden. Voor je eigen academie aanbiedingen zoals die van ons
Trekkingsgids NAka zien we mensen enthousiast worden over bergsporten. Dit zou
van nature fit zijn en een sterk verlangen hebben om van andere mensen te houden
en om hen de vele, positieve facetten van wandelen te laten zien.
Hoe wil je nieuwe prospects bereiken?
Peter Hennekes: We gebruiken ons netwerk om nieuwe prospects te inspireren
met ongeveer 139.000 leden in de competentiepartnerverenigingen en de
Contacten met onze strategische partners. We hebben de onze als platform hiervoor
Homepage en onze social media kanalen opgezet, waarmee we Passende doelgroepen bereiken.
Waarom is een vakantiebeurs als de CMT hiervoor het juiste platform?
Christine Hammer: Bij de CMT hebben we de mogelijkheid, zowel op B2B-gebied
maar ook op het gebied van B2C, met passende aanbiedingen, informatie en innovaties
om een positief effect te hebben op geïnteresseerde mensen. We zien er een mooie kans in
met elk evenement neemt de straal van serieus geïnteresseerden in de natuur toe
vergroten en om de mensen die betrokken zijn bij het toerisme te sensibiliseren.
Peter Hennekes: De Natursport Academy heeft als doel “de wereld een beetje beter te maken
dichtbij". Dat betekent dat de wereld in ecologische context een stukje beter is
en de natuur zodanig te respecteren en te beschermen dat natuursport er ook voor is
toekomstige generaties is mogelijk.
Wat kunnen bezoekers verwachten op het CMT?
Christine Hammer: Inzichten in de vakgebieden van de Natursport Academy en
hun partners. Concreet zullen we er in januari een toekennen
Inzicht in de wereld van tourportalen en de fabricage van sportartikelen.
Is het theorie, d.w.z. hoorcolleges, of zijn er ook praktische tips
of workshops waarin de deelnemers actief kunnen bijdragen?
Peter Hennekes: In principe is alles mogelijk. Lezingen zijn de eerste stap
en interviews zijn gepland als onderdeel van het ondersteunende programma op de beurs. Bovendien zullen we een persconferentie houden op de eerste zondag.
|