Adria verhoogd het wooncomfort van de Matrix 670 DC met een eilandbed en een zitgroep met zijzitbanken.
Voor 2021 heeft Adria de halfintegrale Matrix 670 DC flink opgewaardeerd. De opbouw van de 7,49 m lange kampeerauto bestaat uit 31 m dikke wanden en dak, de vloer is 10 mm dikker. Als isolatie materiaal werd EPS schuim gebruikt en voor de bodem waterafstotend XPS schuim. Hoog kwaliteitsvensters en een groot panorama dakvenster behoren tot de standaard uitrusting. De buitendeur met degelijk slot en venster sluit het interieur af. Voor het interieur hebben de ontwerpers voor grijze kussens gekozen, wanden en grote deuren zijn in licht houtdecor terwijl de bovenkastdeuren wit zijn. Het meubilair is stevig en keurig afgewerkt.
Voor twee reizigers
De 670 DC is ontworpen voor 2 zwervers, ze kunnen genieten van een groot eilandbed. Het is verstelbaar om de doorgang aan het voeteinde te verbreden. Onder het bed bevindt zich een 1,15 m hoge garage over de volle breedte van de wagen. Een paar fietsen of ander groot materiaal vinden er een plaats in. Een houten deur sluit het sanitair gedeelte af van de woonkamer. Douche cel en sanitair zijn van elkaar gescheiden. Het sanitair is modern ingericht met een afzonderlijk waskommetje op een kast waarin men redelijk wat toiletgerief kwijt kan. Men kan zich zelf in de grote spiegel bewonderen. Er naast is een draaibaar wc, daar tegenover is de douchcabine met zitbank en 2 wateraflopen.
Heel breed is de L-vormige keuken niet, zo kon men de zitgroep iets groter maken. In het grijze aanrecht afgeboord met een licht houten band zijn achteraan 3 kookvuren op een lijn. Links is een vierkante spoelbak en vooraan blijft wat werkoppervlakte vrij. Met 6 laden kan men al heel wat keukengerief meenemen. Voor het kleine materiaal is plaats in de bovenkasten.
Aan de zitgroep met grijze kussens werd voldoende aandacht besteed. Twee langs zitbanken bieden ruimschoots plaats aan 4 personen. Komt er bezoek, de cabinezetels draaien en de 2 personen kunnen zich neervlijen. Open geklapt is het tafelblad 0,75 x 0,84 m groot. Opgepast echter met volle borden soep want het tafelblad durft schommelen. In rijklare toestand zijn de zitbanken omgebouwd tot 2 zittingen met veiligheidsgordels in de rijrichting. Het gehalveerde tafelblad laat een gemakkelijke doorgang vrij naar de commandohut. Boven de zitgroep hangt een elektrisch bediend hefbed voor mogelijk bijkomend gezelschap.
Basis voortuig.
De Matrix 670 DC heeft een Fiat Ducato met verlaagd chassis als basisvoertuig. In de 13 cm hoge verwarmde dubbele bodem zijn de waterleidingen te vinden, plus enkele laden voor gerief.
Onder de motorkap schuilt een hele elektronische winkel om de veiligheid van het rijden te waarborgen. Als optie kan men er nog een pakket bij kopen met een stop-start systeem, luchtkoeler voor de stuurcabine, centrale vergrendelingen om er slechts enkele te vernoemen. Standaard is de Matrix 670 DC uitgerust met een 120 pk sterke dieselmotor. Hij zal u overal brengen wie echter al eens de sportieve toer op wil kiest beter voor wat meer pk’s.
Samen gevat
De Sloveense Adria Matrix 670 DC is een moderne en comfortabele halfintegrale kampeerauto. Mooi meubilair en ingericht voor 2 personen, 2 meer zullen de pret niet bederven. Polyester buitenbeplating zal een hagelbui beletten en er deukje in te trommelen.
Meer dan 2.000 m2 ‘oer-Hollandse kampeerkunst’ in Emmen
Exclusief Holtkamper Occasion Outlet Center in Emmen
3 maart opent de Nederlandse vouwwagenfabrikant Holtkamper zijn eigen Occasion Outlet Center in Emmen. Vooralsnog kunt u daar, vanwege de geldende corona-maatregelen, op persoonlijke afspraak terecht. In de liefst 1300 m2 grote hal staan een 25-tal speciaal geselecteerde Holtkamper tenttrailers ‘met kampeerervaring’ en enkele showmodellen tentoongesteld waarop de fabrikant, afhankelijk van het bouwjaar, ook gewoon fabrieksgarantie geeft. Het Holtkamper Occasion Outlet Center bevindt zich op loopafstand van de 800 m2 grote showroom van het Tent Trailer Center ‘Basecamp’ Emmen waar alle nieuwe Holtkamper modellen alsmede de TakeOff van zustermerk Easy Caravanning te bewonderen zijn.
“Als gevolg van de corona pandemie is de belangstelling voor kamperen in 2020 nóg verder toegenomen. We zien dit ook in de vraag naar onze vouwwagens. Vaak willen mensen na de aankoop direct op pad kunnen. Voor ons als fabrikant, die uitsluitend op klantorder produceert, is dit een trend waar we maar tot op zekere hoogte op kunnen inspelen. Want hoewel we de levertijden in onze assemblage en supply chain aanmerkelijk hebben verkort tot in de meeste gevallen 1 maand, hebben we vanwege ons ‘bouwen naar klantwens’ principe geen nieuwe vouwwagens op voorraad staan. Vorig jaar zijn we daarom gestart met een speciaal door ons geselecteerd aanbod van Holtkamper occasions”, aldus Herman Zomer, vestigingsmanager van Tent Trailer Center Emmen. “In het nieuwe Holtkamper Occasion Outlet Center hebben we 25 zogenaamde PremiumSelect en YoungTimer occasions staan. De consument kan zich hier in alle rust oriënteren en persoonlijk advies krijgen welk model het best bij zijn of haar kampeerwensen past. En dat allemaal tegen scherpe prijzen met Holtkamper fabrieksgarantie alsof het een nieuwe vouwwagen betreft. Elke PremiumSelect tenttrailer wordt op meer dan 100 punten door onze technici gecontroleerd en waar nodig van updates voorzien. Voor aflevering krijgt de vouwwagen een uitgebreide onderhoudsbeurt en veiligheidscheck. En tijdens de aflevering geven wij een opzet-instructie zodat iedereen direct als ervaren ‘Holtkampeerder’ op pad kan”. Naast nog enkele Utopia tenten met het unieke Holtkamper design (vanaf € 800,-), zijn de speciaal geselecteerde Holtkamper tenttrailer occasions te koop vanaf 5.000 euro, voor elk wat wils dus. Daarnaast bestaat er met het Holtkamper Tent Trailer Dreams Plan* de mogelijkheid om de vouwwagen gespreid te betalen.
* kijk op de website voor de voorwaarden
Holtkamper modeljaar 2021 Bent u toch in Emmen dan kunt u in de nabijgelegen showroom aan de Kapitein Nemostraat 7 alle nieuwe modellen van Holtkamper bewonderen. Hier vindt u o.a. het geheel vernieuwde topmodel Kyte en de nieuwe Cocoon (vanaf half maart). Maar ook in Tent Trailer Center ‘Conceptstore’ Utrecht langs de A2 kunt u alle nieuwe modellen van Holtkamper, de TakeOff van Easy Caravanning en een beperkt aanbod van PremiumSelect en YoungTimer occasions komen bekijken. Er is al een nieuwe Holtkamper vanaf € 13.995,- Kijk voor het maken van een persoonlijke afspraak, dealeradressen en openingstijden op www.holtkamper.nl en www.tenttrailercenter.nl.
LIONTRON geeft informatie over energieoplossingen in vrijetijdsvoertuigen
"LiFePO4" lithiumbatterijen zijn beter dan loodbatterijen
LIONTRON is de innovatieve energie- en batterijleverancier op de caravanmarkt en biedt als enige in zijn segment lithiumbatterijen aan die niet alleen technisch superieur zijn, maar ook de enige zijn die absoluut niet verlijmd zijn en dankzij hun modulaire opbouw en intelligent schroefmechanica Defecten kunnen op elk moment met de hand worden gerepareerd, zelfs door ervaren leken - dit garandeert de grootst mogelijke bescherming van het milieu en een lange levensduur. Een voordeel dat geen enkele andere batterij op deze manier biedt. Het volgende artikel laat op een begrijpelijke manier zien dat een lithiumbatterij al goedkoper is dan een loodbatterij.
Wolfgang Felzen en Boris Burchert van LIONTRON verklaren: “In vergelijking met LiFePO4-batterijen hebben loodbatterijen hun bestaansrecht verloren in cyclische toepassingen als service-, tractie- en zonnebatterijen. Ze zijn in bijna alle technische zaken inferieur aan de moderne lithiumtechnologie en ondertussen ook financieel, zodra de kosten voor de gebruiksperiode als basis worden genomen. Deze technologie blijft maar een tijdje bestaan als startaccu. De belangrijkste reden voor het succes van loodzuuraccu's in startaccu's is de lage investering en het feit dat de accu bij het starten van de motor maar een paar procent wordt ontladen en direct na het starten van de motor weer wordt opgeladen door de dynamo. Het grootste voordeel van lithium ten opzichte van lood is, naast de technische verschillen, de praktische toepassing die volledig stressvrij is voor de gebruiker (met lithium). Het maakt eigenlijk niet meer uit of de batterij vol of halfvol is of wat dan ook. Net als bij een mobiele telefoon wordt de batterij gewoon uitgeschakeld als hij een dieptepunt bereikt en wordt hij meteen weer wakker als hij weer wordt opgeladen. "
Waarom is dat?
Laten we de bruikbare capaciteit van lithium- en loodbatterijen eens vergelijken. Een lithium-ijzerfosfaatbatterij met een nominale capaciteit van 100 Ah kan volledig worden gebruikt, en dit ca. 3000 keer (bij LIONTRON zijn de cellen ca. "10% plus", betekent alleen de beste kwaliteit, gesorteerd, dus ca. 110 Ah bruto inhoud). Ter vergelijking: met een 100 Ah AGM-loodaccu kunt u slechts ongeveer de helft van de nominale capaciteit, d.w.z. 50 Ah, gebruiken als deze accu ongeveer 1.000 cycli meegaat. Deze AGM-accu levert slechts 1.000 cycli als deze direct na het ontladen wordt opgeladen tot de einde-laadspanning. Dit betekent dat je een 200Ah loodzuuraccu nodig hebt om dezelfde capaciteit te behalen als een 100Ah lithiumaccu, aangezien slechts 50% van de capaciteit op een batterij besparende manier kan worden gebruikt. Omdat deze technische regels in de praktijk vaak niet worden nageleefd, zijn veel AGM-accu's na 1 - 3 jaar vaak zo zwak dat ze vervangen moeten worden.
Efficiëntie
Als je de efficiëntie van de twee batterijsystemen vergelijkt, haalt een hoogwaardige AGM-batterij 85-88% en een lithiumbatterij 96-98%. Dat betekent dat je 100Ah moet opladen in een loodaccu om er weer maximaal 88Ah uit te halen. Het verschil wordt omgezet in warmte en gaat verloren. Hierdoor heb je meer dan 200Ah nodig, namelijk meer dan 220Ah loodaccu capaciteit, om permanent evenveel stroom uit een loodaccu te halen als uit een 100Ah lithium accu. Daarnaast heb je ook minder PV-panelen op het dak nodig om een vergelijkbare hoeveelheid bruikbare elektriciteit op te wekken.
Cyclusvergelijking
Dit is de discipline waarin de lithiumbatterij genadeloos elke loodbatterij aan de muur bespeelt. Een hoogwaardige AGM-accu gaat ongeveer 1.000 cycli mee bij een ontladingsdiepte van 50%, totdat hij slechts ongeveer 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft en op voorwaarde dat hij nooit langer dan een paar uur gedeeltelijk opgeladen blijft.
Een lithium-ijzerfosfaatbatterij biedt tot 3.000 laadcycli met 90% ontlading. Daarna heeft het nog steeds 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit en kan gemakkelijk tot 10.000 cycli worden gebruikt totdat de capaciteit dan onder 60% zakt. Dit is de reden waarom lithiumbatterijen een tweede leven kunnen leiden na hun gebruik als rijbatterijen in de auto, bijvoorbeeld als elektriciteitsopslag in huis. Dus als we de levensduur van de twee technologieën vergelijken, is de lithiumbatterij minstens drie keer zo goed als de loodbatterij.
Dit betekent dat we drie 200 Ah AGM-accu's moeten kopen voor ongeveer 450 euro per stuk om de levensduur van een 100 Ah lithiumaccu van LIONTRON® te halen.
Het gewicht
De volgende factor is het gewicht. Een 100Ah lithiumbatterij weegt tussen de 13 en 15 kg. Een 200Ah AGM-accu weegt gemakkelijk 55-60 kg. Als de lithiumbatterij is geïnstalleerd in een mobiel systeem zoals een stacaravan, zorgt het lagere (of grotere) gewicht voor een hoger laadvermogen en / of, afhankelijk van de kilometerstand, voor een overeenkomstige brandstofbesparing door de jaren heen.
Huidige tekening
Een loodzuuraccu is bijna onverslaanbaar als er gedurende enkele seconden een grote hoeveelheid elektriciteit wordt afgenomen om een motor in de auto te starten. Daar zijn tot 1.000A voor seconden mogelijk. Dat de spanning onder de 10V zakt, wordt gecompenseerd door het ontwerp van de starter, die eigenlijk een 10V-motor is. Loodzuuraccu's gaan dus lang mee als startaccu's. Is er echter een hoger stroomverbruik over een langere periode, dan zakt de spanning van een loodaccu zeer snel waardoor grotere verbruikers gewoon uitschakelen. Als er bijvoorbeeld een kookplaat of een koffiemachine met een verbruik van 1.500W via een omvormer op de accu wordt aangesloten, trekt de omvormer 1.500 watt: 12 volt = 130 ampère. Plus ca. 10% conversieverliezen van de omvormer, dat is in totaal ongeveer 143A stroom die de accu continu moet leveren zolang de koffiemachine opwarmt. Zelfs een 100% volledig opgeladen 200Ah AGM-accu zakt na korte tijd onder de 12V en lager met 143A-ontlading en dan schakelt de omvormer uit door onderspanning. Een LiFePO4-batterij van 100 Ah, zoals de LIONTRON® LX, kan daarentegen continu 150 A leveren zonder dat de spanning onder de 12V zakt.