1 op 4 jonge bestuurders belt soms met de gsm in de hand achter het stuur Nina Derwael sensibiliseert lopers en supporters op de Baloise Antwerp 10 Miles
Uit een grootschalige enquête van Vias blijkt dat 1 op de 4 jonge bestuurders maandelijks minstens 1 keer met de gsm in de hand achter het stuur belt. 1 op de 5 jonge bestuurders neemt ook wel eens foto of maakt een filmpje tijdens het rijden. Al deze handelingen vergroten het risico op een ongeval omdat de bestuurder afgeleid is. Vias institute herlanceert daarom met de steun van verzekeraar Baloise de campagne ‘Wagen in, gsm uit’. Olympisch kampioene Nina Derwael is voor de derde keer ambassadrice van deze campagne. Tijdens de Baloise Antwerp 10 Miles, sensibiliseert ze vandaag zelf bestuurders, terwijl een spot op radio en televisie de campagneboodschap de komende twee maanden onder de aandacht zal brengen.
1 op de 4 jonge bestuurders belt nog altijd niet handenvrij Vias bevroeg een representatief staal van 6000 Belgische bestuurders over hun gedrag achter het stuur. Bij bestuurders jonger dan 34 jaar doet bijna 1 op de 4 (23%) maandelijks wel eens een niet handenvrij telefoontje. Jonge bestuurders doen het opvallend vaker dan bestuurders tussen 35 en 54 jaar (9%). Bij de bestuurders ouder dan 55 jaar is het slechts 3% van de bestuurders die wel eens belt met de gsm in de hand achter het stuur. Een simpel telefoongesprek met de gsm in de hand verdubbelt al de kans op een ongeval ten opzichte van een bestuurder die alert is. Het blijft dus opvallend dat in totaal 1 op de 10 Belgische bestuurders (10%) nog altijd maandelijks telefoneert met de gsm in de hand. Bluetoothsystemen zitten bijna in elke wagen en een handenvrije set kopen kan al voor minder dan 50 euro. Als je weet dat een overtreding met bellen achter het stuur je een boete van 174 euro (+ administratiekosten) kan opleveren is het altijd de investering waard. Vias raadt aan om sowieso zo min mogelijk te telefoneren in de wagen en als je het toch doet, om je gesprekken zo kort mogelijk te houden. Als je een langer gesprek wil voeren, zet je je best veilig langs de kant van de weg. 1 op de 5 jonge bestuurders maakt foto’s of filmpjes achter het stuur 21% van de jonge bestuurders geeft ook toe maandelijks wel eens een foto of filmpje achter het stuur te maken. Ook dit gedrag komt opvallend vaker voor bij jonge bestuurders ten opzichte van de rest van de bevolking. In totaal geeft 8% van de Belgische bestuurders aan maandelijks minstens een keer een filmpje of foto te nemen. Elk moment dat je naar je smartphone kijkt en niet naar de weg, betekent dat je essentiële informatie niet gezien hebt. 8% van de bestuurders geeft ook aan als bestuurder online meetings te volgen. De afleiding is zo mogelijk nog groter dan bij een gewoon telefoontje. Vaak nemen verschillende collega’s deel aan zo’n meeting en wordt er ook nog verwacht dat je input geeft. De cognitieve afleiding is zeer groot en af en toe gaat dat ook nog gepaard met een extra visuele afleiding als bestuurders ook nog een presentatie volgen. Het is daarom belangrijk dat werkgevers goede afspraken moeten maken met werknemers dat ze niet verwachten om online beschikbaar te zijn voor meetings tijdens een autorit. Meer dan 300 boetes elke dag De politie heeft de laatste jaren het aantal controles opgedreven. In de eerste 6 maanden van vorig jaar werden ruim 56 000 bestuurders betrapt op gsm-gebruik achter het stuur, ofwel ruim 300 per dag. Verschillende gerechtelijke arrondissementen organiseerden ook themazittingen in de politierechtbank waarbij bestuurders die betrapt werden meteen voor de politierechter moesten verschijnen. Dat politie en justitie zo fors inzetten op dit gevaarlijk gedrag komt omdat afleiding door de gsm jaarlijks in ons verkeer het leven kost aan minstens 50 personen en daarnaast zorgt voor 4500 gewonden. Nina Derwael geeft het goede voorbeeld: ‘Wagen in, gsm uit’. Om de bestuurders te sensibiliseren over de gevaren van de smartphone achter het stuur lanceren Vias institute en Baloise opnieuw de campagne ‘Wagen in, gsm uit’ met een spot die de komende weken te horen en te zien zal zijn op nationale radio en tv. Olympisch turnkampioene Nina Derwael is de hoofdrolspeelster in de tv- en radiospot. Als ambassadrice gaat ze meteen zelf aan de slag tijdens de Baloise Antwerp 10 Miles om bestuurders te overtuigen hun gsm in de wagen niet te gebruiken. Nina zal daarom in een rijsimulator een test afleggen die de gevaren van afleiding achter het stuur illustreert. De video van haar ervaringen zal ook via sociale media gedeeld worden. Voor Nina Derwael is het de derde keer dat ze de rol van ambassadrice voor deze campagne opneemt. Manu Mus, woordvoerder en directeur Corporate Communication en Sustainability bij Baloise:”Als verzekeraar willen we bestuurders bewust maken dat het gebruik van de smartphone en het verkeer niet samengaan. Afleiding achter het stuur is nog steeds verantwoordelijk voor verkeersongevallen op onze wegen. Deze boodschap blijven herhalen is cruciaal. Daarom voeren we hierrond samen met Vias en Nina Derwael opnieuw een campagne. Het ideale scenario is uiteraard: 'Wagen in. gsm uit'. Gaat je dit te ver omdat je bijvoorbeeld een app als navigatiesysteem gebruikt? Stel dan de 'niet storen'-functie in. Daarmee kan je inkomende oproepen weren en worden meldingen stilgehouden.” Meer info VIAS
Het is een typisch voorbeeld van de spreekwoordelijke Carthago-dynamiek: precies een jaar na het leggen van de eerste steen opende de Carthago-groep haar nieuwe fabriek in Ormo¸ / Slovenië. De site is gespecialiseerd in de productie van de populaire Malibu-bestelwagen. De totale investering bedraagt zo'n 50 miljoen euro en naar verwachting komen er eind volgend jaar 300 banen bij. Met Ormo¸ als tweede fabriek in Slovenië naast Odranci, geeft de bedrijvengroep een duidelijk signaal af met zijn gerenommeerde merken Carthago en Malibu voor kampeerauto’s in de premiumcategorie: Carthago blijft stabiel en duidelijk op een groeipad, zelfs in tijden van politieke en economische onzekerheid.
Prominente openingsgasten: de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie
Het grote belang van de Carthago-groep, die nu twee fabrieken in Slovenië heeft, wordt gedocumenteerd door de gastenlijst tijdens de inauguratieceremonie, geleid door de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie. Zij werden onder meer vergezeld door Danijel Vrbnjak, burgemeester van Ormo¸. Naast het management van het Sloveense bedrijf Carthago d.o.o. was het volledige management van de Carthago Group, inclusief de oprichter en eigenaar Karl-Heinz Schuler, aanwezig. Dit onderstreept de strategisch belangrijke band tussen de Duitse camperfabrikant en zijn vestigingen in Slovenië.
Karl-Heinz Schuler benadrukte in zijn toespraak ook de nauwe relatie tussen de locaties in Duitsland en Slovenië: "Naast ons hoofdkantoor in Aulendorf/Opper-Zwaben vormen de fabrieken in Odranci en nu in Ormo¸ de ondersteunende en onmisbare pijler van de Carthago-groep. Zonder voet aan de grond in Slovenië zou de Carthago Group niet zijn wat ze nu is: een van de meest succesvolle fabrikanten van premium campers in Europa."
Nieuwe banen: naar verwachting 2024 werknemers tegen eind 300
De nieuwe, zeer gespecialiseerde en moderne fabriek in Ormo¸ in het noordoosten van Slovenië werd letterlijk gebouwd op een greenfield-site. Het landoppervlak beslaat ongeveer 100.000 vierkante meter. De productie omvat onder andere een timmerwerkplaats, voormontage en montage en het magazijn. Naast aantrekkelijke werkplekken kan het personeel zich verheugen op moderne sociale ruimtes en het bedrijfsrestaurant. De totale investering bedraagt zo'n 50 miljoen euro.
In de eerste uitbreidingsfase die in mei begint, zal de nieuwe fabriek een jaarlijkse capaciteit van ongeveer 3.000 Malibu Vans hebben. Bij de start van de productie zullen ongeveer 180 mensen werkzaam zijn in Ormo¸. Hun aantal zal naar verwachting toenemen tot ongeveer 2024 werknemers tegen het einde van het eerste volledige productiejaar in 300.
Tot nu toe is de Malibu-bestelwagen parallel met Carthago- en Malibu-campers geproduceerd in de nabijgelegen Odranci-fabriek van de Carthago Group. De twee fabrieken liggen op slechts ongeveer een half uur rijden van elkaar. Daarom kunnen bijna 100 ervaren werknemers uit Odranci de basis vormen van de werknemers in Ormo¸, die eerder vanuit deze regio naar hun werkplekken in Odranci pendelden. Sandra ´upanec, Managing Director van Carthago d.o.o: "Dit zorgt voor een snelle opvoering van de productie en topkwaliteit."
De verhuizing van de bestelwagens naar de nieuwe fabriek maakt capaciteit vrij voor de kampeerautoproductie in Odranci. Er zullen geen banen verloren gaan. Integendeel, de site wordt verder uitgebouwd en er wordt verder gezocht naar nieuwe medewerkers.
Milieuvriendelijke productie: economie en ecologie in harmonie
Tijdens de bouw van de fabriek in Ormo¸ lag de focus niet alleen op state-of-the-art en efficiënte productie, maar ook op milieubescherming en duurzaamheid. Markus Kern, CEO Carthago: "In Ormo¸ combineren we economie en ecologie op een voorbeeldige manier."
Ongeveer een derde van het areaal bestaat uit beplanting en groen. LED-verlichting bespaart energie, net als warmteterugwinning in perslucht en vacuümgeneratie. De centrale wordt van energie voorzien door een warmtekrachtcentrale en een fotovoltaïsch systeem met een aanzienlijk vermogen van één megawatt. Zeer efficiënte warmtepompen dekken stroompieken op. Alle productie- en kantoorruimtes kunnen gecontroleerd verwarmd, gekoeld en geventileerd worden. Thomas Weiß, Managing Director van Carthago d.o.o., vat samen: "Het resultaat is zowel state-of-the-art als een voorbeeldige milieuvriendelijke productie."
Malibu Van: Succesvolle serie onder comfort kampeerauto’s
De Malibu Van is een van de pioniers van de populaire comfort kampeerauto’s met badkamers. Ze worden steeds belangrijker in Duitsland en Europa. De Carthago Group blijft een groot potentieel voor de toekomst zien in dit marktsegment. De relevantie van de Malibu Van werd onlangs benadrukt in de verkiezing voor Camper van het Jaar 2023 in Duitsland, waar hij voor de vierde keer op rij zijn categorie won.
In de nieuwe fabriek in Ormo¸ zullen aantrekkelijke banen worden gecreëerd. De toekomstige beroepsbevolking zal profiteren van de bekende uitstekende sociale voordelen van Carthago d.o.o. Het gaat onder meer om een royale vakantietoeslag of een bedrijfspensioenregeling. Carthago d.o.o. werkt samen met scholen en biedt stages aan junior medewerkers. De werkplekken zijn uitgerust met state-of-the-art apparatuur, en vlakke hiërarchieën en goede ontwikkelings- en carrièremogelijkheden zijn ook typerend voor het dynamische bedrijf.
2023: het grote jubileumjaar in de Carthago Group
De opening van de nieuwe Ormo¸-fabriek komt in een opmerkelijk jaar voor de Carthago Group: tien jaar Malibu Van, 15 jaar Odranci-fabriek en tien jaar Carthago City, het unieke hoofdkantoor van de Carthago Group in Duitsland. Last but not least viert de gemeente Ormo¸ in 2023 haar 750-jarig bestaan.
Pilote breidt zijn gamma uit met twee smalle halfintegrale. De net geen 7 m lange A696G is een 2,2 m brede kampeerauto die met zijn knap interieur enkele nieuwigheden mee kreeg, waarmee hij zich onderscheidt van veel concurrenten. Het tweede type wat korter, de Atlas A656D is bijna klaar voor productie.
Beide halfintegrale hebben een Ford Transit met zwarte stuurhut en een indrukwekkende radiator grille. Een sterke turbo diesel stuurt 170 paardjes naar de voorwielen geholpen door een zesgang automaat. In combinatie met de zwarte stuurcabine, zwarte aluminium velgen en de opvallende decorstukken op de flanken van het koetswerk zal de A696G niet onopgemerkt voorbij rijden.
Met de indeling waagt Pilote wat nieuws in de halfintegrale kampeerauto wereld. Zulk een 2,2 m smalle zwerfauto met zijzitbanken in de zitgroep vindt men zelden. Dank zij de zijzitbanken hindert er geen dwarszitbank het doorzicht naar achter, het geeft ook meer bewegingsvrijheid in het interieur.
Knap uitgevoerd is het hefbed boven de zitgroep. Het nestelt zich volledig in het dak zodat eronder nog 1,95 m stahoogte over blijft. Achter de zitgroep sluit de keuken aan. Twee kookvuren en een spoelbak zijn in het aanrecht geïntegreerd. Vooraan blijft nog een lapje vrij als werkoppervlak. Onderaan verborgen achter donkere fronten is plaats voor keukengerief, een 133 l absorptiekoelkast houdt de levensmiddelen fris.
Met een trapje op komt men in de badkamer, ze is verdeeld over heel de breedte van de wagen. Aan de linkerkant is een douchecel, rechts de gebruiksvriendelijk opgestelde wc en kasten met witte en donkere deuren. Dit deel is afsluitbaar van de woonruimte. In zulk een smalle halfintegraal was het meten en passen om een bruikbare badkamer volledig in het interieur te krijgen. Achterin is een dwarsbed.
Omdat de ontwerpers van Pilote liever een ruime comfortabel zitgroep tekende en eveneens een grote badkamer voor een smalle halfintegraal kon men geen enkele bedden meer in de achterkant van de wagen persen. Het is dus een dwarsbed geworden. Een comfortabel breed bed maar als er tijdens de nacht iemand uit moet om een plasje te doen is de partner meestal mee wakker. Aan het bed zijn geen vensters om te vermijden dat de slapers met hun voeten in de gordijnen verstrikt geraken. Verlichting en verluchting worden opgevangen door een groot venster in de achterwand en een Heki dakluik boven het bed. In de garage onder het bed is plaats voor fietsen. Buiten de al uitgebreide uitrusting heeft de Atlas A696G nog twee zonnepanelen en twee lithium batterijen. Voor deze wagen zal je toch ongeveer een 84.000 euro moeten voorzien.
Wat weten we over de kleinere A656D?
Hij zal ongeveer 6,5 m lang zijn. Omwille van de plaats schrapte Pilote het vast bed achterin, de aanwezige zwervers zullen in het hefbed boven de zitgroep de nacht moeten doorbrengen. Geen nood het bed is groot genoeg voor twee en de matras ligt comfortabel. In plaats van het vast bed is nu een uitgebreide badkamer en kleedkamer achterin het interieur gebouwd.
Technische gegevens.
Basisvoertuig Ford Transit met laag chassis.
Motor: Turbo diesel 170 pk met voorwiel aandrijving en automaat.