Adria bouwt met succes al enkele jaren iets minder luxueuze kampeerauto’s, maar daarom niet minder waardig.
Voor 2025 wordt het gamma uitgebreid met halfintegralen en alkoofmodellen op Ford Transit.
Helemaal nieuw is de alkoof Sun Sing A 72 SP. Het is de enigste zwerfauto die enkel op Ford Transit wordt gebouwd. Alle andere op Ford Transit gebouwde kampeerauto’s kan men op een Fiat Ducato basisvoertuig bekomen. Nieuw voor volgend jaar zijn de decor elementen op de flanken wat ze een heel ander uitzicht geven.
Het nieuw alkoof model op Ford Transit de A 72 SP is 7,19 m lang, hij heeft 2 bedden voor 2 slapers. Eèn is zoals bekend in veel kampeerauto’s boven de garage geïnstalleerd. Het tweede bed is boven de stuurcabine in de alkoof, meestal een geliefd plaatje voor de kinderen.
Voor het achterste bed is plaats voor 2 hang- en kleerkasten. Direct daaraan gekoppeld is een ruime badkamer aan de rechterzijde, aan de overkant is een afzonderlijke douche cel. Tussen de douche cel en de zitbank van de zitgroep een met een beetje goede wil een L-keuken. Ze is drie kookvuren rijk + spoelbak er blijft zelfs nog een stukje werkblad over. In boven en onder kassen is voldoende plaats voor keuken gerief. De halve dinette zoals ze meestal wordt genoemd heeft een twee kleurige zitbank in de rijrichting met hoofdsteunen en veiligheidsgordels. Naast de buitendeur is nog een zitbank.
De zetels in de stuurcabine kunnen naar de tafel draaien zo kan men met vieren gezellig rond de tafel zitten. Om zich niet te moeten bukken kan de bodem van de alkoof omhoog klappen. De A 72 SP heeft een mooi gevormde alkoof en lang niet meer gezien met een dakluik vooraan. In vroegere testen is ooit bewezen dat het in de alkoof een gevaarlijke plaats is tijdens het rijden. Bij een mogelijke frontale botsing vliegt de persoon die zich in de alkoof bevind door het dakvenster.
Voegen we er nog aan toe: de S 72 SP een half integrale met achterin een dwars bed en is op Ford Transit gebouwd. Er is ook nog een alkoof model met enkele bedden.
Voor zijn 20 jarige verjaardag stelt Sunlight enkele speciale modellen zoals de Cliff 602 en de T 68 XX voor.
De Sunlight T 68 XX op Fiat Ducato is uit de reeks T 68 met L-zitgroep vooraan. Een L-keuken, een ruime natte cel en enkele bedden boven de garage zijn een bekende indeling. Een duidelijk verschil is de zwarte stuurcabine, een andere kleur en decoratie elementen maken van het koetswerk het opvallend verschil met zijn broeders. Daarbij zien we nog een WLAN/LTE antenne prijken.
Het speciale type is de camperbus Sunlight Cliff 600 XX.
We kunnen ook nog een nieuwe indeling vermelden. De camperbus Sunlight Cliff 602 op Peugeot Boxer (als Cliff Adventure op Fiat Ducato) komt juist 1 cm te kort om 6 m lang te zijn. Achterin heeft hij enkele bedden, waarvan men op de bekende manier één groot bed kan maken. Klapt men één bed omhoog kan er nog iemand in het andere slapen. Een ideale oplossing als men alleen gaat zwerven. Fietsen al dan niet met elektrische ondersteuning kunnen binnen mee op reis. Om de enkele bedden te kunnen plaatsen hebben de ontwerpers de zitgroep vooraan gehalveerd. De keuken en de natte cel uit de kortere Cliff 540 met enkele kleine aanpassingen in de 602 geplaatst. Even terug naar de Cliff 602. Hij kreeg een tweede zitbank met driepunt veiligheidsgordels. Met de extra zitbank kunnen nu 4 zwervers mee op een veilige zwerftocht. In de keuken aan de schuifdeur zijn voor het volgende modellen jaar twee keukenvuren met elektrische ontsteking plus een nieuwe 84 l grote compressor koelkast geïnstalleerd. Zo kunnen de zwervers meer voeding en pintjes meenemen.
Carthago campers in modeljaar 2025: superlichte C1-tourer en nieuwe slanke lichtgewicht C2-tourer-serie
Carthago C1-tourer I/T: gewichtsgeoptimaliseerde campers in de premiumklasse
De nieuwe Carthago C2-tourer I op Sprinter: een echte smartliner
Carthago chic c-line I/T: Facelift voor het topmodel superior
Carthago chic e-line/s-plus: de aantrekkelijke chic e-line nieuwe generatie
Carthago liner-for-two: pure luxe en comfort – ook voor het seizoen 2025
Carthago start het modeljaar 2025 met een waar vuurwerk van nieuwe producten. Europa's nummer één premium camperfabrikant presenteert de compleet nieuwe C2-tourer-serie als een uitstekende innovatie met geïntegreerde lichtgewicht campers op basis van de Mercedes-Benz Sprinter en een nieuw ontworpen gezicht. Dankzij de innovatieve aanpassingen is het een echte SMART LINER. De C2-tourer behoort tot de familie van de vorige c-tourer, die met het oog op gewichtsbesparing fundamenteel werd herzien en geherstructureerd. Het resultaat is de C1-tourer, die tot 100 kilogram lichter is dan de vorige modellen. De chique e-line nieuwe generatie gaat het nieuwe modeljaar in met een compleet nieuw exterieurdesign. De chique c-line superior van Fiat Ducato krijgt een facelift. De geïntegreerde modellen van het nieuwe modeljaar zijn te herkennen aan het zelfverzekerde chromen “C”-merk in het radiatorrooster.
Carthago C1-tourer I/T: gewichtsgeoptimaliseerde campers in de premiumklasse
De C1-tourer – voorheen c-tourer – opent de deur naar de wereld van Carthago’s premium campers. Het gevarieerde programma bestaat uit half-integrale en integrale modellen op basis van de Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter. Voor het modeljaar 2025 gaat de voormalige c-tourer een nieuwe fase in. Met diverse gewichtsbesparende maatregelen verlaagt Carthago het gewicht van haar campers drastisch. Dit resulteert gelijktijdig in een herstructurering van het programma met nieuwe gewichts- en uitrustingsvarianten in de modellijn C1-tourer “lichtgewicht 3,5 t” en “comfort 4,2 t” en de compleet nieuwe tweede modellijn C2-tourer “lichtgewicht 3,5 t” en “comfort 4,2 t”.
De ontwikkelaars van Carthago hebben alle modellen van de vorige c-tourer integraal bekeken en diverse mogelijkheden voor lichtgewicht constructie geïdentificeerd, van het chassis tot de meubeldetails. Het resultaat is een gewichtsbesparing tot wel 100 kilogram bij de nieuwe generatie, afhankelijk van het model. Zonder afbreuk te doen aan de bijna spreekwoordelijke Carthago-eigenschappen op het gebied van kwaliteit en comfort. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om alle C1-tourers van het type lichtgewicht 3,5 ton voor vier personen met een toegestaan totaalgewicht van 3,5 ton te registreren, wat zowel rijbewijsvriendelijk als verkeersrechtelijk voordelig is. Dit wordt bereikt met praktische apparatuur, zelfs met voertuigen die langer zijn dan zeven meter. Voorbeeld: De lichte C1-tourer I 143 KB-LE van 3,5 ton op een Fiat Ducato is, zelfs met een uitgebreide comfortuitrusting met automatische transmissie, luifel, satellietontvanger, Basis Plus-pakket, Mediapakket en Chassis Plus-pakket inclusief lichtmetalen velgen, goedgekeurd met een toegestaan totaalgewicht van 3,5 ton voor vier personen.
Bovendien krijgen de C1-tourer I/T 145 RB-LE en 149 RB-LE modellen de elegante nieuwe Dynamic Design-achterzijde met gebogen hoekstijlen en opvallende achterlichten in de typische C-branding van het premiummerk. Voor alle C1 tourer I/T's zijn, afhankelijk van het model, twee stijlwerelden met verschillende meubeloppervlakken beschikbaar: "lichtgewicht 3,5 t" en "comfort 4,2 t".
De C1 tourer-modellijn bestaat uit zeven integrale campers op de Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter van C1-tourer I 141 KB-LE tot I 145 RB-LE superior. Daarnaast zijn er zes semi-integrale voertuigen op Ducato en
Sprinter van de T 143 KB-LE naar de T 150 RB-QB. Ze hebben een lengte van 6,67 tot 7,61 meter.
Als er maximaal laadvermogen en maximale uitrusting gewenst zijn, staat de Carthago C1-tourer I/T “comfort 4,2 t” met 4,2/4,25 ton toegestaan totaalgewicht centraal. Deze modellijn omvat 13 integrale en elf half-integrale campers op basis van de Ducato en Sprinter.
De nieuwe Carthago C2-tourer I op Sprinter: een echte SMART LINER
De nieuwe Carthago C2-tourer op het chassis van de Mercedes-Benz Sprinter met verlaagd AL-KO-chassis zet duidelijke accenten in de grote succesfamilie van de Carthago c-tourer en in de gehele concurrentiestrijd. De nieuwe serie bestaat uitsluitend uit integrale campers. Met een carrosseriebreedte van slechts 2,17 meter zijn ze precies tien centimeter slanker dan de klassieke C1 Tourer. Voordeel: Door de slanke taille bespaart u ook in de gewichtsklasse van 3,5 ton belangrijke kilo's. Dankzij de intelligent aangepaste meubelconstructie komt het ruimtegevoel overeen met de bredere modellen van de C1 Tourer. Carthago spreekt daarom ook van de “Smart Liner-klasse”. De weegschaal laat zien hoe slim de nieuwe C2-tourer I is. De slanke carrosserie, in combinatie met de overige gewichtsmaatregelen, biedt Carthago de mogelijkheid om integrale campers op Sprinter-chassis met een lengte van ruim zeven meter als “lichtgewicht 3,5 t”-modellen met een toegestaan totaalgewicht van 3,5 ton aan te bieden.
Het meest opvallende kenmerk van de nieuwe C2-tourer I op Sprinter is het compleet nieuwe front. Het centrale kenmerk is het zeshoekige radiatorrooster met vijf opvallende dwarsbalken. In het middengedeelte is het nieuwe C-merk van Carthago onmiskenbaar. Het radiatorrooster loopt zijdelings door tot in de koplampbehuizingen. Onder de koplampen benadrukken designelementen links en rechts de krachtige uitstraling. De spoilerranden van de bumper vormen een eenheid met de nieuwe, dynamisch gevormde wielkastafdekkingen. In tegenstelling tot eerdere modellen eindigen de A-stijlen nu in een krachtige, hoekige vorm aan de onderkant van de boeg. Bovenaan slingeren ze sierlijk omhoog naar het dak. Typisch Carthago: vorm gaat altijd gepaard met functie: het nieuwe boegmasker bespaart gewicht ten opzichte van het vorige masker.
De nieuwe Carthago C2-tourer I is leverbaar met vijf populaire indelingen, met lengtes vanaf iets meer dan zeven meter. Afhankelijk van het model zijn ze verkrijgbaar in de uitvoeringen “lichtgewicht 3,5 t” of “comfort 4,2 t”; de meeste modellen bieden zelfs een keuze.
Carthago chic c-line I/T: Facelift voor het topmodel superior
Het is het middelpunt van de Carthago-wereld en de toegangspoort tot de premiumklasse Carthago Liner: Carthago heet chic c-line, chic c-line heet Carthago. De stabiele basis van de al jarenlang succesvolle serie is de unieke combinatie van comfort en kwaliteit, alsmede verfijnde techniek en enorme diversiteit. Zes plattegronden, de basisvoertuigen Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter met twee en drie assen, elk met AL-KO verlaagd chassis, afgerond met de exclusieve "superieure" versies - alleen al dit resulteert in 20 geïntegreerde modellen van 7,39 tot 8,78 meter lengte. Geflankeerd door de exclusieve Carthago chic c-line T. Twee indelingen, twee basisvoertuigen – een op maat gemaakt aanbod voor de topklasse van halfintegrale campers.
De topmodellen chic c-line I superior op Fiat Ducato staan in de schijnwerpers bij de seizoenswisseling. Opvallend is het nieuwe radiatorrooster met zes verchroomde dwarsbalken. De nieuwe extra hoge voorruit zorgt voor optimaal zicht. Opvallend is de zwarte designsticker boven de voorruit. De chique c-line I superior doet zijn naam meer dan ooit eer aan.
Carthago chic e-line/s-plus: de aantrekkelijke chic e-line nieuwe generatie
Mag ik nog een beetje meer? Nóg meer luxe wooncomfort, nog meer ruimte, nog meer elegantie, opbergruimte en laadvermogen? Dan is het antwoord Carthago chic e-line/s-plus. Wat ze gemeen hebben is hun elegante uiterlijk, zowel van buiten als van binnen. Het verschil wordt gemaakt door het basisvoertuig: onder de chique e-line I ligt een Fiat Ducato of Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving, verlaagd AL-KO-chassis en twee of drie assen. De basis voor de chique s-plus I is de robuuste Iveco Daily met krachtige achterwielaandrijving en dubbele banden. Nu draait het wiel weer: de chique e-line op basis van de Mercedes-Benz Sprinter krijgt voor het modeljaar 2025 een compleet nieuw exterieurdesign met een nieuw front, dynamisch vormgegeven wielkasten en nieuwe exterieurgraphics.
Het nieuwe gezicht van de chique e-line op de Sprinter brengt de vertrouwde designtaal van de chique e-line naar de toekomst. Centraal staat wederom het zeshoekige radiatorrooster, nu met vijf opvallende driedubbele dwarsbalken en het nieuwe, zelfverzekerde C-merk van Carthago. Het radiatorrooster loopt zijdelings door tot in de koplampbehuizingen. Onder de koplampen benadrukken designelementen links en rechts, elk met twee geïntegreerde dwarsbalken, het krachtige uiterlijk. De spoilerranden van de bumper vormen een gesloten eenheid met de nieuwe, dynamisch gevormde wielkastafdekkingen.
De grote voorruit van de chique e-line biedt het beste uitzicht en is aan de zijkanten omlijst door grijze A-stijlen. Ze vloeien nu krachtig en hoekig over in de boeg en lijken de koplampen te dragen. Bovenaan slingeren ze sierlijk omhoog naar het dak. Vorm wordt gecombineerd met functie: het nieuwe boogmasker bespaart gewicht ten opzichte van het vorige masker.
Een Carthago is vanuit elk perspectief een lust voor het oog. Dat geldt met name voor het nieuwe design van de chique e-line: de radiatorgrille, de koplampen en de nieuwe exterieurgraphics met een strakke sierlijst in donkerrood en antraciet op de zijwand vloeien naadloos in elkaar over en vormen zo een harmonieuze eenheid met een naadloos design.
Carthago liner-for-two: pure luxe en comfort – ook voor het seizoen 2025
De fascinerende Carthago liner-for-two heeft voor opschudding gezorgd met zijn 4-kamerconcept, relatief compacte voertuiglengte en unieke kenmerken in de topklasse integrale campers voor stellen. De creatieve ontwikkelaars van Carthago hebben de gebruikelijke camperindeling voor de liner-for-two 180 graden gedraaid: elektrisch neerlaatbare eenpersoonsbedden in de lengterichting zweven boven de bestuurderscabine aan de voorzijde, terwijl achterin een royale ronde loungezitgroep met elektrisch uitschuifbare tv-ligstoel uitnodigt tot verpozen. Daartussen bevindt zich een extra brede kitchenette en een comfortabele badkamer met kleedkamer en een grote kledingkast. Doordachte details zoals een extra ruime zitplaats voor werk en ontspanning in de cockpit, het elegante aanrecht als ruimteverdeler met geïntegreerde opbergkast en tegenoverliggende schuifdeur of de ronde loungezitgroep met elektrisch uitschuifbare tv-set accentueren. De Carthago liner-for-two is leverbaar in twee lengtes van circa 7,8 en 8,5 meter op basis van de Ducato met AL-KO verlaagd chassis en enkele of tandemas en op basis van de Iveco Daily. De Carthago liner-for-two blijft in modeljaar 2025 vrijwel ongewijzigd – ook duurzaamheid is een pluspunt.
Bestemming Toekomst: CARAVAN SALON DÜSSELDORF bouwt conferentieprogramma van hoog kaliber
's Werelds grootste caravanbeurs richt zich op bestemmingsontwikkeling Centraal platform voor caravaning, kamperen en outdoortoerisme De CARAVAN SALON Düsseldorf, 's werelds toonaangevende vakbeurs voor mobiel reizen, blijft haar conferentieprogramma uitbreiden en richt zich op meer aandacht voor de mogelijkheden die caravantoerisme biedt voor bestemmingen. Tijdens de tiendaagse tentoonstellingsperiode biedt het conferentieprogramma “Destination Future” van 1 tot en met 5 september zal een centraal platform zijn voor de uitwisseling van actuele trends en ontwikkelingen op het gebied Caravaning, kamperen en buitentoerisme. Na het grote succes van vorig jaar hebben we besloten om het conferentieprogramma inhoudelijk verder uit te breiden”, legt Stefan Koschke uit, Directeur van CARAVAN SALON. “Met ‘Destination Future’ willen we niet alleen actuele thema's zoals duurzaamheid, technische innovaties en digitalisering, maar laten ook de mogelijkheden zien van hoe Caravantoerisme kan de ontwikkeling van bestemmingen stimuleren.”
Eersteklas programma Het conferentieprogramma van CARAVAN SALON 2025 biedt een verscheidenheid van hoogtepunten die centrale thema's van de caravan- en outdoortoerisme-industrie bestrijken. Dit omvat de 5e Duitse Pitch Day van de CIVD, die in samenwerking met de Duitse Vereniging voor Toerisme en de ADAC op 1 september. De 2e CARAVAN SALON InnovationStage biedt spannende inzichten in Technologie en digitalisering in caravaning. Op 2 september 4 Symposium “Natuur.Toerisme.Toekomst” met focus op duurzame Toerismeconcepten en het netwerkevenement “Travel Industry meets Caravaning”, dat georganiseerd wordt in samenwerking met de Travel Industry Club staat op het programma. De 2e kampeerbestemmingsdag op 3. September benadrukt de succesfactoren van caravanning voor toeristische regio's in focus. Caravantoerisme biedt bestemmingen een enorm potentieel – van de economische versterking van regionale structuren tot en met de ontwikkeling nieuwe aanbiedingen voor buitenvakantiegangers. Het programma is daarom gericht met name aan deskundigen en beleidsmakers uit de toeristische sector, waaronder toerismemanagers, bestemmingsexperts, parkeerplanners en exploitanten, investeerders en politieke besluitvormers, evenals alle actoren die Promoot buitentoerisme.
Netwerken op het grootste B2B-platform “Met de diverse formaten van het conferentieprogramma promoten we de uitwisseling binnen de industrie en het creëren van een ideale ruimte voor “Netwerken”, benadrukt Koschke. “De evenementen nodigen je uit om om gezamenlijk toekomstgerichte oplossingen en nieuwe perspectieven te verkrijgen voor de verdere ontwikkeling van de industrie. Wij creëren een levendig forum en creëren echte meerwaarde. De exacte details over de onderwerpen, inhoud en sprekers van de individuele Evenementen worden de komende maanden aangekondigd. Deskundigen en geïnteresseerden kunnen informatie vinden op de website van het CARAVAN SALON Meer informatie vindt u op https://www.caravan-salon.de CARAVAN SALON DÜSSELDORF Met jaarlijks meer dan 250.000 bezoekers uit meer dan 60 landen en meer dan 700 Met exposanten uit meer dan 30 landen is de CARAVAN SALON DÜSSELDORF de 's werelds grootste vakbeurs voor mobiel reizen en de belangrijkste ontmoetingsplaats voor caravanindustrie. De CARAVAN SALON 2025 vindt plaats vanaf 29 augustus (Preview Dag) tot en met 7 september. Naast het presenteren van innovaties enTechnologieën, de CARAVAN SALON is ook een belangrijk platform voor de Verdere ontwikkeling van bestemmingen en netwerkvorming van spelers in de industrie. Het conferentieprogramma “Destination Future” onderstreept deze rol door geeft een impuls aan de verdere ontwikkeling van bestemmingen en de bevordert de samenwerking tussen spelers in de industrie.