De Tourer is nu in alle acht indelingen te bestellen. Het ontwerp hier was om een bijzonder licht en laag voertuig te ontwikkelen om een hoog laadvermogen te garanderen. De Tourer is momenteel een van de lichtste halfintegrale modellen. De tourer met een standaard coupé instap bevindt zich in het lagere mainstream-segment van de LMC-campers.
Een gebied met een moderne, eigentijdse inrichtingsstijl, die bijzonder klein is, maar spreekt ook grote gezinnen aan. Zoals gebruikelijk bij LMC is een hefdak voor extra slaapplaatsen mogelijk (behalve in de lift). Als prijsbewuste kampeerauto heeft de Tourer-serie vier indelingsvarianten T 630, T 660 G, T 720 en T 730 G in het portfolio. Kenmerkend hierbij is het lage totale hoogte 2,69 meter. Dit kwartet komt tot uiting in de vier extra plattegronden met elektrisch bedienbaar hefbed, de Tourer Liften. De liften zijn herkenbaar aan de toevoeging H in de typecode, bijvoorbeeld Tourer H 730 G. Dankzij de liftversies heeft de Tourer ook meer generatiepotentieel: hier zijn slaapplaatsen voor maximaal zes personen mogelijk.
Het terughoudende interieurdesign met licht houtdecor in wit en taupe weerspiegelt stijlvol de heldere en gestructureerde designlijn van LMC. De hoekige, greeploze meubels ademen rust uit. De standaarduitrusting omvat een extra brede kledingkast, eenpersoonsbedden met opklapbedfunctie, combinatiejaloezieën en de onderhoudsvriendelijke anti-vingerafdruk op alle oppervlakken. De uitschuifbare wastafel in de badkamer scoort punten, en de grote compressorkoelkast van 132 liter in de keuken. Meer opslagruimte wordt geboden door de verswatertank onder de vloer, die mechanisch wordt geleegd. Sfeerverlichting zorgt voor de juiste lichtsfeer. LMC toont de Innovan 590 als vierde lid van de sportieve, dynamische serie. Binnenkant en buitenkant van de Innovan reeks maakt indruk met een duidelijk gedefinieerde vormentaal. De LMC Innovan 590 is gebouwd op Ford-basis en verschilt dus in de chassisuitrusting van de Fiat.
Broers en zussen. De bijna zes meter lange nieuwe wordt gekenmerkt door een buitengewoon goed gevoel van ruimte. Het meest opvallende verschil met de Fiat is de stahoogte van 2,08 meter en de smallere totale breedte van 2,06 meter. Bij de meubelbouw onderscheidt het keukenblok zich door de geringere doorgangsbreedte en de grotere opbergruimte in de wandkasten door de extra hoogte. Het tweepersoonsbed achterin is voorzien van hoogwaardige matrassen en lattenbodems en zorgt zo voor een prima slaapcomfort. De intelligente rijhulpsystemen van Ford zorgen voor een hoog veiligheidsniveau, van het slaperigheidswaarschuwingssysteem tot de adaptieve ACC-snelheidsregelaar.
Handig is ook de voorruitverwarming met zijn geïntegreerde verwarmingsdraden. Je eigen smartphone zorgt voor eersteklas informatie en entertainment via Apple CarPlay of Android Auto. Qua prijs bevindt de LMC Innovan 590 zich in de lagere mainstream - met hoogwaardige apparatuur.
%%%FOTO6%%%
LMC Backrack+ is vanaf augustus te bestellen
De flexibele onderdelendrager LMC Backrack+ is speciaal ontwikkeld voor de LMC Innovan op basis van Fiat. Het modulaire systeem is vanaf augustus te bestellen en vergroot de opbergruimte op het voertuig. De Backrack+ wordt aan de achterdeuren van de zwerfauto bevestigd voor altijd veilig vervoer van sport- en vrijetijdsuitrusting. Op deze manier compenseert het systeem het ontbreken van een garage achter, die standaard is in grotere en dus aanzienlijk duurdere campers. De nieuwe LMC Backrack+ is ontworpen voor maximaal 80 kilogram extra bagage.
Innovatieve ideeën voor matrasmakers op de Caravan Salon 2022 CSD première van de innovatieve G+S Medicool® hoes voor de nieuwe luxe matras Innovatief luxe matrasconcept voor het eerst met speciale TÜV-certificering Het nieuwe beursconcept en de locatie in Hal 14 Stand D 05 hebben hun waarde bewezen
“G+S, Die Polstermacher” is terug en wordt voor het eerst (opnieuw) gepresenteerd door de nieuwe eigenaren Kai en Judith Feyerabend. De vorig jaar vernieuwde beursstand stond vorig jaar op de nieuwe locatie in Hal 14 Stand D05. Een bijzonder hoogtepunt is de hoogwaardige luxematras, die in het voorjaar werd gepresenteerd en die waarschijnlijk een speciaal kwaliteitscertificaat van TÜV Süd op de beurs zal dragen en daarom objectief en aantoonbaar een bijzondere kwaliteit zal garanderen. De momenteel lopende test heeft betrekking op de duurzaamheidstest van deze G+S-matras, model: luxe. Het omvat bijvoorbeeld meer dan 30.000 loopcycli en het resultaat zal elk hoogteverlies en een mogelijke verandering in hardheid documenteren. Dit voegt volgens TÜV-testen een extra kwaliteitscriterium toe aan de matras. Dit criterium is het objectieve bewijs van kwaliteit dat de kwaliteit van de matras een snel "doorzakken" voorkomt en dus rugpijn en daardoor zelfs houdingsproblemen voorkomt. Over het algemeen is de bijzondere kwaliteit van deze luxe matras al door de schuimfabrikant gecertificeerd met een "Öko-Test-Standard 100". Deze keuring en certificering houdt onder meer in dat het materiaal geen schadelijke stoffen doorlaat die allergieën kunnen veroorzaken. Daarnaast zijn speciale luchtdoorlatendheid en aangepast temperatuurgedrag belangrijke kwaliteitskenmerken. De stoffeerders vinden deze serieuze test- en keuringsprocedure belangrijk, omdat online reviews en objectieve certificaten en onderscheidingen van cruciaal belang zijn bij het kopen van een matras. De beslissende autoriteit is meestal een test door onafhankelijke consumentenorganisaties, waar kopers veel vertrouwen in hebben. TÜV-testprocedures zijn daarom bewust nauw gebaseerd op een strikte en objectieve methodiek. De verwachte positieve resultaten van de TÜV-test zijn gebaseerd op de bijzondere structuur van de G+S luxematras met een gecombineerde kubus-/piramidevorm. Het voordeel is een hoge puntelasticiteit, die zich optimaal aanpast aan de individuele lichaamsvorm en het gewicht. Een speciaal inzetstuk van viscoschuim ontlast vooral het schoudergedeelte, een groot voordeel bij het zijwaarts slapen. De hoogte van de koudschuimmatras met open poriën is 16 cm. Gemiddelde standaard is 12 cm. Een belangrijke kwaliteitsindicator is de dichtheid van het gebruikte koudschuim. Terwijl een gemiddelde van 30 kg/m³ de norm is, scoort de nieuwe matras met een zeer dynamische 55 kg/m³. Alleen al deze dichtheid zorgt ervoor dat de matras een bovengemiddelde levensduur heeft. Peter Schneider, schuimexpert bij G+S: "De dichtheid is niet alleen bepalend voor de levensduur van de matras. Het verhoogt eerder de dynamiek van een matras. Dit betekent dat de kwaliteit, de aanpassing van het schuim aan de individuele lichaamsbouw en de hoge elasticiteit niet alleen zorgen voor een comfortabele, nauwsluitende slaap, maar ook voor een zeer gezondheidsbevorderende, rustgevende slaap. De nieuwe luxe matras is bovendien bedekt met een nieuwe "G+S Medicool®" hoes, die zijn première viert op de Caravan Salon 2022. Deze innovatieve hoes heeft dezelfde positieve eigenschappen als de Coolmax® hoes die bekend is van G+S: hij droogt snel, is ademend en reguleert het klimaat. De Medicool® hoes is echter drie keer zo dik en daardoor veel zachter. Daarnaast heeft het de bijzondere eigenschap "easyclean®": betekent dat de hoes niet meer gewatteerd, maar gebreid is. Dit vermindert het volume van de hoes, waardoor deze in elke wasmachine past. Hij kan gemakkelijk in de wasmachine op maximaal 60 graden en hygiënisch gereinigd worden. Een ander positief effect van de Medicool® hoes: de zogenaamde "bezoekerskloof" tussen individuele matrassen in een tweepersoonsbed en ook de zones van een matras vallen niet meer zo op. Een aantrekkelijk uiterlijk completeert de positieve eigenschappen van hoezen met easyclean®. Geïnteresseerden kunnen op www.die Polstermacher.com meer informatie vinden over de bovengenoemde producten en over het volledige portfolio van de Polstermacher. De stoffeerders zijn live ter plaatse met deskundig advies in de Caravan Salon in Hal 14 Stand D05.
1 op de 3 bestuurders rijdt trager op de autosnelweg door de hoge brandstofprijzen Vias onderzocht de impact van de brandstofprijzen op de rijstijl en het verplaatsingsgedrag
De hoge brandstofprijzen hebben een impact op hoe we ons verplaatsen en hoe we met de wagen rijden. 1 op de 3 Belgische bestuurders rijdt trager op de autosnelweg door de hoge brandstofprijzen. 2 op de 3 bestuurders pasten hun verplaatsingsgedrag al aan of gaan dat doen als de prijzen zo hoog blijven. Voor 1 op de 7 Belgische bestuurders is de brandstofprijs de bepalende factor voor hun verplaatsingsgedrag, zo blijkt uit een nieuwe enquête van Vias institute.
Om na te gaan wat de impact is van de stijgende brandstofprijzen op ons verplaatsingsgedrag en onze rijstijl nam Vias twee enquêtes af, telkens bij een representatief staal van de bevolking van ongeveer 2000 bestuurders. Brandstofprijzen voor 1 op de 7 bestuurders beslissende factor in verplaatsingsgedrag De brandstofprijzen zijn de laatste maanden fors gestegen. 1 op de 7 Belgische bestuurders (15%) zegt dat de brandstofprijs een bepalende impact heeft op hun verplaatsingsgedrag, 41% ondervindt een kleine invloed en voor 44% heeft de brandstofprijs geen of bijna geen invloed op hun verplaatsingsgedrag. Naarmate het inkomen lager is, is de prijs van brandstof een steeds bepalendere factor. Voor mensen waarvan het netto inkomen lager is dan 1999 euro is de prijs voor 1 op de 5 bestuurders (21%) een bepalende factor.
1 op de 5 is aan het tankstation van gedachten veranderd omwille van de te hoge prijs 1 op de 5 bestuurders (19%) is recent nog van gedachten veranderd aan het tankstation omdat de prijs te hoog was. Dat percentage ligt hoger in Wallonië (26%) en Brussel (27%) ten opzichte van Vlaanderen (14%).
1 op de 3 Belgen gebruikt de wagen al minder vaak 2 op de 3 Belgische bestuurders (64%) hebben hun gedrag al aangepast of zullen dat doen als de brandstofprijzen zo hoog blijven. De meest voorkomende verandering is de auto minder vaak gebruiken (35%) en zich minder verplaatsen (28%). 14% van de Belgische bestuurders geeft aan de auto te vervangen door een andere vervoerswijze (14%).
Bestuurders met een bedrijfswagen ondervinden minder impact 14% van de bevraagde bestuurders heeft een bedrijfswagen. 62% van hen ondervindt geen invloed van de brandstofprijzen op hun verplaatsingsgedrag. Bij degene die geen bedrijfswagen hebben, is dat 41%. Belgen die meer met de auto rijden geven aan minder invloed te ondervinden van de brandstofprijzen. Ze zijn ook minder geneigd hun verplaatsingsgedrag aan te passen. Dat komt omdat in die groep meer bestuurders zitten met een bedrijfswagen, vaak met een tankkaart. 1 op de 3 bestuurders gaat trager rijden De hoge brandstofprijzen hebben ook een impact op hoe mensen met hun wagen rijden. 61% van de Belgische bestuurders past zijn rijstijl op één of meerdere manieren aan. 42% van de Belgische bestuurders laat zijn wagen vaker uitbollen, 38% schakelt sneller naar een hogere versnelling zodat ze niet met een hoog toerental rijden en 26% zegt vaker de cruisecontrole te gebruiken. Eén op de drie bestuurders (33%) geeft aan trager te rijden op de autosnelweg. Vlaamse bestuurders (28%) zijn minder geneigd om hun rijstijl op de autosnelweg aan te passen dan de Waalse (41%). Conclusie De hoge brandstofprijzen hebben voor heel wat bestuurders een impact op hoe ze zich verplaatsen en hoe ze met de wagen rijden. Voor elke verplaatsing is het belangrijk om jezelf af te vragen of die verplaatsing met de wagen moet gemaakt worden, of dat er geen alternatieven mogelijk zijn. Je rijstijl aanpassen is altijd een goed idee. Sneller schakelen en een hoog toerental vermijden, je wagen laten uitbollen voor een rood licht en rijden aan een (lagere) constante snelheid zorgen ervoor dat je minder brandstof verbruikt.
Met de nieuwe generatie flair heeft Niesmann+Bischoff een premium voering ontwikkeld die interieurontwerp naar een geheel nieuw niveau tilt – gecombineerd met de hoogste kwaliteit technologie. Klanten kunnen talloze mogelijkheden voor individualisering verwachten.
Hoogste kwaliteit van buiten – maar binnen wacht de echte verrassing: Niesmann+Bischoff zet compleet nieuwe maatstaven in het interieur van de Flair 2023. De stijl is modern, helder, tijdloos en puristisch, maar zonder concessies te doen aan design, materialen of gezelligheid. "Met de flair hebben we een volledig nieuw interieurontwerp gedefinieerd. Over nieuwe materialen, een nieuwe designtaal, een nieuwe architectuur – maar gecombineerd met de hoogste linertechnologiekwaliteit", zegt managing director Hubert Brandl. Achter hem en zijn team ligt een ontwikkeltraject van zo'n twee jaar. Het resultaat is een heel vuurwerk van innovatieve ideeën. Hierdoor kan de klant terugvallen op een bijna oneindig aantal configuratiemogelijkheden om zijn droom van een zeer persoonlijke premium liner te vervullen.
De nieuwe flair is direct na de wereldpremière vanaf 8 juli 2022 te bestellen. Al eind augustus zijn de eerste voorbeeldauto's te bezichtigen op de Caravan Salon van dit jaar in Düsseldorf (26.08. - 04.09.22) of vanaf september in de handel.
Nieuwe generatie flair met compleet ander interieurdesign
Al wordt al snel aan de buitenkant duidelijk dat de Flair 2023 een nieuwe generatie is: Het exterieur heeft een 'facelift' gekregen en is dus flink opgewaardeerd – een liner die je omdraait. Het moderne, automotive ontwerp is eenvoudig, eenvoudig en ongecompliceerd. De koplampen staan verder uit elkaar en zowel de dagrijverlichting als de achterlichten hebben een doorlopende, zeer kenmerkende lichtsignatuur. Maar het bijzondere zit hem in het interieur: met zijn moderne design verschilt het interieur aanzienlijk van het voorheen nogal conservatieve interieurontwerp in de linerklasse. "In geen enkel ander voertuig vind je zoveel ruimte, helderheid en rust binnenin", zegt Hubert Brandl.
Visueel alleen al ziet het interieur er verrassend groot uit, omdat het een duidelijke zichtlijn biedt van de cabine naar het achterbed. Maar het is niet alleen de uitstraling: het interieur heeft eigenlijk een veel grotere bewegingsvrijheid. Er is een brede doorgang naar het bed en de verschuifbare en draaibare tafelpoot en het opklapbare tafelblad kunnen zo worden aangepast dat u vanuit de woonkamer met de gezellige face-to-face zithoek open toegang krijgt tot de cabine. In de cockpit bieden geometrische plafondkasten meer ruimte zonder dat dit ten koste gaat van de opbergruimte. Als alternatief kunt u daar ook nog twee slaapplaatsen onderbrengen, met een hefbed dat bijna onzichtbaar in het plafond verdwijnt.
Hoge functionaliteit met gemakkelijke bediening
Daarnaast heeft Niesmann+Bischoff enkele trucs bedacht om de ruimte in de kampeerauto nog beter te benutten. Een 32-inch tv is bijvoorbeeld geïntegreerd in het meubilair tussen de kitchenette en de woonkamer, die elektrisch kan worden ingetrokken en uitgebreid, afhankelijk van of het nodig is of niet. De luidsprekers zijn op hun beurt geïntegreerd in de wandlampen en in de cabine.
Als het gaat om design, vertrouwen de Polchers op het gebruik van speciale en natuurlijke materialen met een buitengewone uitstraling die nog niet zijn gevonden in dit gebied: schuifdeuren gemaakt van gerookt glas zetten ongewone visuele accenten, de kastoppervlakken zijn gemaakt van hoogwaardig echt houtfineer. Naast een wand met een nieuwe betonlook is de wellnessdouche ook voorzien van een inloopdouchebak van solid surface materiaal. En als u een echt statement wilt maken in het ontwerp van de badkamer, kunt u op verzoek kiezen voor een wastafel van het Italiaanse bedrijf Antoniolupi gemaakt van het gepatenteerde materiaal Cristalmood.
De wandbekleding in de woonkamer is daarentegen gemaakt van vilt, vergelijkbaar met de iSmove. Dit zorgt niet alleen voor een compleet nieuwe ruimtesfeer, maar ook voor een zeer natuurlijke akoestiek. De iSmove heeft ook andere veranderingen geïnspireerd: de hele zitbank in de woonkamer kan worden omgetoverd tot twee veilige gordelstoelen met één beweging via een speciaal door Niesmann+Bischoff ontwikkeld draaimechanisme. Het verlichtingsconcept is zo ontworpen dat het zo intuïtief mogelijk kan worden bediend. Er zijn bewegings- en lichtsensoren voor het verlichten van de nachtgang. De woonkamer, de achterste garage en het toevoercompartiment hebben automatische verlichting, die wordt geactiveerd door contact met de deuren of kleppen.
Talrijke configuratiemogelijkheden voor de klant
In de keuken is er een innovatie die al jaren standaard is in moderne huishoudelijke keukens, maar een speciaal kenmerk is in de kampeerauto: de ruime koelkast met aparte vriezer is geïntegreerd in de kastwand - dit onderbreekt het meubelontwerp niet door de koelkastdeur. Op deze manier wordt de leefruimte visueel aanzienlijk vergroot, omdat koelkast en kledingkast een eenheid vormen.
Qua ontwerp zijn er tal van mogelijkheden voor individualisering: de plafondkast boven de keuken, evenals de ladefronten, kunnen afzonderlijk van het huismeubilair worden geselecteerd in het echte houtfineer "Walnut planket", "Breeze Oak" of mat wit. Het keukenwerkoppervlak is gemaakt van solid surface materiaal in een robuuste steenlook met een verzonken spoelbak.
Ook met betrekking tot de functie kan de keuken op verschillende manieren worden aangepast. Het biedt dus alle vrijheden zonder compromissen. Zo kan de klant kiezen tussen een vaatwasser, oven, een elektrisch uitschuifbare afzuigkap of een magnetron. Daarnaast is er de mogelijkheid van een koellade in het keukenblok – in plaats van de koelkast in de kastenwand te integreren.
Technische innovaties zorgen voor meer zelfstandigheid
Een andere innovatie biedt een verbazingwekkende hoeveelheid ruimte onder de vloer: een nieuwe, zeer functionele verhoogde vloer verbergt alle belangrijke tanks en slimme technische elementen. De gehele installaties zijn volledig heringericht met als doel zoveel mogelijk opslagruimte en een betere toegang tot hen mogelijk te maken. Dankzij een systeem met uitschuifbare dozen kan de nieuwe ruimte zo gemakkelijk en gemakkelijk mogelijk worden gebruikt.
Verdere technische innovaties maken de flair bijzonder onafhankelijk: de voering is standaard uitgerust met een 100 Ah lithiumbatterij. De zelfvoorzienende voeding kan worden verhoogd tot 6 x 100 Ah – gecombineerd met een krachtige omvormer en lader en een batterijbeheersysteem. Daarnaast is er een 220 of 440 watt zonnestelsel om uit te kiezen. Aan boord is ook standaard een zoetwatertank van 370 liter gemonteerd. De klant kan ook een voeringpakket boeken, dat onder andere een vast tanktoilet met 200 liter tank inclusief keramische kom en elektrische afvoerklep omvat, evenals vloerverwarming en echte glazen ramen.
De flair is verkrijgbaar op twee lengtes: 8,87 m en 9,27 m. De basis hiervoor is de Iveco Daily 70 C18.
Safety First – Speciaal veiligheidsconcept ook in de nieuwe flair
Iveco's elektronische assistentiesystemen, zoals Emergency Brake Assist, Adaptive Cruise Control en Active Lane Keeping Assist, bieden een absolute meerwaarde op het gebied van veiligheid en comfort. Niesmann+Bischoff heeft deze populaire opties gecombineerd in een rijveiligheidspakket.
Daarnaast is de nieuwe Flair – net als zijn voorganger – nog steeds de enige liner met een integratie van airbag, ESP, gordelspanner en een crashmechanisme voor de rem. Dit is al lang gebruikelijk voor personenauto's, maar in de linerklasse van volledig geïntegreerde campers vertegenwoordigt dit speciale veiligheidsconcept een uniek verkoopargument voor de flair.
10% minder occasiemotoren ingeschreven tijdens eerste semester
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, becommentarieert: “Ondanks een heropflakkering in mei kende de markt van de occasiemotoren een moeilijke eerste semester. De voorbije maand juni noteerden we 9.852 inschrijvingen. Een verschil van -1,2% met vorig jaar (9.975 ex.), maar een wereld van verschil (-27%) met 2020 toen de markt na de eerste coronalockdown een inhaalbeweging maakte met maar liefst 13.504 exemplaren. Op deze manier werd het eerste semester afgesloten met 41.568 inschrijvingen. Een daling van -10,6% vergeleken met 2021 (46.471 ex.)
Vlaanderen blijft de grootste markt (56,6%) maar verliest -11,7% vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 36,4% van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-6,1 %), terwijl Brussel – een kleinere markt (7,0%) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen – het verlies weet te beperken tot -5,0%. Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 ziet zijn cijfers rood kleuren. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen gingen er in juni met -11% op achteruit, waardoor het eerste semester wordt afgesloten met een verlies van -6,1% in vergelijking met 2021.”
We legden ook even ons oor te luisteren op de motormarkt : “De terugval bij de nieuwe motoren is vaak terug te brengen tot de beschikbaarheden bij de invoerders. Soms krijgen we een grote levering binnen waardoor een aantal openstaande bestelbons kunnen uitgeleverd worden. De volgende maand is er amper beschikbaarheid en op die manier zie je dus een jojo-effect in de maandcijfers. Ook merken we op dat vooral de duurdere modellen het moeilijker krijgen. Kandidaat-kopers nemen meer hun tijd om hun definitieve beslissing te nemen en vaak resulteert dat ook in uitstelgedrag. Op de tweedehandsmarkt liggen de zaken wat ingewikkelder: het aanbod wordt stilaan schaarser waardoor niet alleen de keuze beperkter wordt, maar ook de prijzen hoger klimmen en we ook nog veel motoren naar Nederland zien vertrekken. Een nieuw fenomeen is dat “nice-to-have”-rijders vroeger dan gewoonlijk hun motor opnieuw van de hand doen. Een fenomeen dat we normaliter pas in het najaar zien, maar nu merken we dat vele motards vroegtijdig hun helm aan de haak hangen en hun motor opnieuw te koop aanbieden zonder vervanging. De gestegen levensduurte, de exponentiële prijs van de benzine en zeker ook de Oekraïne-crisis met bijhorende sombere blik op de toekomst treffen de klasse van de lagere inkomens. Motorrijden is vaak nog een vrijetijdsbesteding en dat is het eerste waar sommige mensen op besparen als het wat moeilijker wordt.